1. Blz. 1 2019 Programmabegroting
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Kaders
        1. Blz. 4 Financiële Kaders
        2. Blz. 5 Indeling begroting
        3. Blz. 6 Overzicht programma's en producten
        4. Blz. 7 Prestatie - indicatoren
      2. Blz. 8 Voorwoord
        1. Blz. 9 Voorwoord
      3. Blz. 10 Ombuigingsplannen
        1. Blz. 11 Ombuigingsplannen
      4. Blz. 12 Dekkingsplan
        1. Blz. 13 Dekkingsplan
        2. Blz. 14 Een sluitende begroting
      5. Blz. 15 1. Bestuur
        1. Blz. 16 Toelichting op programma Bestuur
        2. Blz. 17 Collegeprogramma Bestuur
          1. Blz. 18 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 19 Regionale bestuurlijke samenwerking
              1. Blz. 20 De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to- businessmarkt.
              2. Blz. 21 De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
              3. Blz. 22 Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
              4. Blz. 23 Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
              5. Blz. 24 Samenwerken en uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de noord-zuid as.
            2. Blz. 25 Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
              1. Blz. 26 Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
              2. Blz. 27 Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
              3. Blz. 28 Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
              4. Blz. 29 Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
              5. Blz. 30 Voor Dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
            3. Blz. 31 Inclusief denken
              1. Blz. 32 Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
              2. Blz. 33 Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
              3. Blz. 34 Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
              4. Blz. 35 Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
            4. Blz. 36 Communicatie
              1. Blz. 37 De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
              2. Blz. 38 Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
              3. Blz. 39 Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
              4. Blz. 40 Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
              5. Blz. 41 Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
              6. Blz. 42 Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
            5. Blz. 43 Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
              1. Blz. 44 Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
              2. Blz. 45 In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
              3. Blz. 46 Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
            6. Blz. 47 Openbare orde en veiligheid
              1. Blz. 48 Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
              2. Blz. 49 Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
              3. Blz. 50 De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
              4. Blz. 51 De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
              5. Blz. 52 Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
              6. Blz. 53 Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
              7. Blz. 54 Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
              8. Blz. 55 Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
              9. Blz. 56 Ideeën van jongeren om de overlast te beperken, worden beloond.
              10. Blz. 57 In overleg met onze BOA’s stevig inzetten op overlast op straat.
              11. Blz. 58 In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
              12. Blz. 59 Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
              13. Blz. 60 Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
            7. Blz. 61 Brandweer
              1. Blz. 62 Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
              2. Blz. 63 Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
            8. Blz. 64 Handhaving
              1. Blz. 65 Handhaving op basis van het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. (VTH)
              2. Blz. 66 Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
              3. Blz. 67 Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
        3. Blz. 68 Bestuur
          1. Blz. 69 Toelichting op product Bestuur
          2. Blz. 70 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 71 Toelichting op de lasten en baten bestuur.
        4. Blz. 72 Veiligheid
          1. Blz. 73 Toelichting op product veiligheid
          2. Blz. 74 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 75 Toelichting op de lasten en baten veiligheid.
        5. Blz. 76 BBV-indicatoren programma Bestuur
          1. Blz. 77 BBV indicatoren
      6. Blz. 78 2. Bedrijfsvoering
        1. Blz. 79 Toelichting op programma Bedrijfsvoering
        2. Blz. 80 Collegeprogramma Bedrijfsvoering
          1. Blz. 81 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 82 Financien
              1. Blz. 83 Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
              2. Blz. 84 De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
              3. Blz. 85 De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
              4. Blz. 86 De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
              5. Blz. 87 Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
              6. Blz. 88 Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
              7. Blz. 89 Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
            2. Blz. 90 Dienstverlening ambtelijke organisatie
              1. Blz. 91 De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
              2. Blz. 92 Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
              3. Blz. 93 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
              4. Blz. 94 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
              5. Blz. 95 Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
              6. Blz. 96 Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
            3. Blz. 97 Personeel en Organisatie
              1. Blz. 98 Actief deelnemen in de Talentenregio.
              2. Blz. 99 Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
              3. Blz. 100 De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
              4. Blz. 101 Investeren in jonge medewerkers.
              5. Blz. 102 Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
              6. Blz. 103 Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
            4. Blz. 104 Inkoop
              1. Blz. 105 Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
              2. Blz. 106 Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
              3. Blz. 107 Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
              4. Blz. 108 Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
            5. Blz. 109 Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
              1. Blz. 110 Basisregistratie Grootschalige topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
              2. Blz. 111 Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
              3. Blz. 112 De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
              4. Blz. 113 De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
              5. Blz. 114 Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
              6. Blz. 115 Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
              7. Blz. 116 Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
              8. Blz. 117 Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
            6. Blz. 118 Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
              1. Blz. 119 Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
        3. Blz. 120 Financiën
          1. Blz. 121 Toelichting op product Financiën
          2. Blz. 122 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 123 Toelichting op de lasten en baten Financien
        4. Blz. 124 Uitvoering Grondbeleid
          1. Blz. 125 Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
          2. Blz. 126 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 127 Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid
        5. Blz. 128 Burgerzaken
          1. Blz. 129 Toelichting op product Burgerzaken
          2. Blz. 130 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 131 Toelichting op de lasten en baten Burgerzaken
        6. Blz. 132 Basisregistratie
          1. Blz. 133 Toelichting op product Basisregistratie
          2. Blz. 134 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 135 Toelichting op de lasten en baten Basisregistratie
        7. Blz. 136 Streekarchivariaat
          1. Blz. 137 Toelichting op product Streekarchivariaat
          2. Blz. 138 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 139 Toelichting op de lasten en baten Streekarcivariaat
      7. Blz. 140 3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
        1. Blz. 141 Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
        2. Blz. 142 Collegeprogramma (openbare) ruimte, ondernemen en wonen
          1. Blz. 143 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 144 Leefbaar buitengebied
              1. Blz. 145 Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
              2. Blz. 146 De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
              3. Blz. 147 Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
              4. Blz. 148 We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
              5. Blz. 149 We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie. .
              6. Blz. 150 We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
              7. Blz. 151 We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de Visie Hoenwaard.
              8. Blz. 152 We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
            2. Blz. 153 Openbare ruimte en mobiliteit
              1. Blz. 154 (Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
              2. Blz. 155 Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
              3. Blz. 156 De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
              4. Blz. 157 De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
              5. Blz. 158 Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
              6. Blz. 159 Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
              7. Blz. 160 Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
              8. Blz. 161 Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilig situaties in de gemeente.
              9. Blz. 162 We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
              10. Blz. 163 We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
            3. Blz. 164 Omgevingsvisie
              1. Blz. 165 Uitvoering geven aan het Plan van Aanpak Omgevingsvisie.
              2. Blz. 166 We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
            4. Blz. 167 Centra Heerde en Wapenveld
              1. Blz. 168 Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
              2. Blz. 169 De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat.
              3. Blz. 170 Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door o.a. actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
              4. Blz. 171 Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
              5. Blz. 172 Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds, de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
              6. Blz. 173 Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
              7. Blz. 174 Toepassen van de centrumvisie Heerde.
              8. Blz. 175 Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
            5. Blz. 176 Toerisme
              1. Blz. 177 Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Wij zijn Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
              2. Blz. 178 De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
              3. Blz. 179 Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
              4. Blz. 180 Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Wij zijn Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020) en Visit Veluwe.
              5. Blz. 181 Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
              6. Blz. 182 Samen met Wij zijn Heerde, Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
              7. Blz. 183 Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
              8. Blz. 184 Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
            6. Blz. 185 Economie
              1. Blz. 186 De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
              2. Blz. 187 De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
              3. Blz. 188 Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
              4. Blz. 189 Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
              5. Blz. 190 Het ondernemersloket willen we voortzetten.
              6. Blz. 191 In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
              7. Blz. 192 Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
              8. Blz. 193 Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
              9. Blz. 194 Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
              10. Blz. 195 Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
              11. Blz. 196 Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
              12. Blz. 197 Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
              13. Blz. 198 Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
            7. Blz. 199 Duurzaamheid
              1. Blz. 200 Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
              2. Blz. 201 De Kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de Contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
              3. Blz. 202 Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
              4. Blz. 203 Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
              5. Blz. 204 Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
              6. Blz. 205 Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
              7. Blz. 206 Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
              8. Blz. 207 Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne) energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
              9. Blz. 208 Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
              10. Blz. 209 Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
              11. Blz. 210 Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
            8. Blz. 211 Bouwen en Wonen
              1. Blz. 212 Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
              2. Blz. 213 De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
              3. Blz. 214 De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
              4. Blz. 215 In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouder en inwoners die beschermd moeten wonen.
              5. Blz. 216 Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
              6. Blz. 217 Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
              7. Blz. 218 Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
              8. Blz. 219 Starterslening aanbieden.
              9. Blz. 220 Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
              10. Blz. 221 Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
              11. Blz. 222 Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
              12. Blz. 223 Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
            9. Blz. 224 Vliegveld Lelystad
              1. Blz. 225 Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
              2. Blz. 226 Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
              3. Blz. 227 Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
            10. Blz. 228 Begraven
              1. Blz. 229 Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
              2. Blz. 230 Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
        3. Blz. 231 Duurzaamheid
          1. Blz. 232 Toelichting op product Duurzaamheid
          2. Blz. 233 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 234 Toelichting op de lasten en baten Duurzaamheid
        4. Blz. 235 Economie
          1. Blz. 236 Toelichting op product Economie
          2. Blz. 237 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 238 Toelichting op de lasten en baten Economie
        5. Blz. 239 Toerisme
          1. Blz. 240 Toelichting op product Toerisme
          2. Blz. 241 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 242 Toelichting op de lasten en baten Toerisme
        6. Blz. 243 Bouwen en wonen
          1. Blz. 244 Toelichting op product Bouwen en Wonen
          2. Blz. 245 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 246 Toelichting op de lasten en baten Bouwen en Wonen
        7. Blz. 247 Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 248 Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
          2. Blz. 249 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 250 Toelichting op de lasten en baten Ruimtelijke ontwikkeling
        8. Blz. 251 Accommodaties
          1. Blz. 252 Toelichting op product Accommodaties
          2. Blz. 253 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 254 Toelichting op de lasten en baten Accommodaties
        9. Blz. 255 Gebiedsontwikkeling
          1. Blz. 256 Toelichting op product Gebiedsontwikkeling
          2. Blz. 257 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 258 Toelichting op lasten en baten Gebiedsontwikkeling
        10. Blz. 259 Beheer en Onderhoud
          1. Blz. 260 Toelichting op product Beheer en Onderhoud
          2. Blz. 261 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 262 Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
        11. Blz. 263 Bosbeheer
          1. Blz. 264 Toelichting op product Bosbeheer
          2. Blz. 265 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 266 Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
        12. Blz. 267 BBV-Indicatoren programma Ruimte, wonen en ondernemen
          1. Blz. 268 BBV indicatoren
      8. Blz. 269 4. Sociaal maatschappelijk
        1. Blz. 270 Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
        2. Blz. 271 Collegeprogramma Samenleving
        3. Blz. 272 Preventie
          1. Blz. 273 Toelichting op product Preventie
        4. Blz. 274 Onderwijs en Educatie
          1. Blz. 275 Toelichting op product Onderwijs en Educatie
          2. Blz. 276 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 277 Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
        5. Blz. 278 Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 279 Toelichting op product Onderwijshuisvesting
          2. Blz. 280 Wat mag het kosten
          3. Blz. 281 Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
        6. Blz. 282 Kunst, cultuur en media
          1. Blz. 283 Toelichting op product Kunst, cultuur en media
          2. Blz. 284 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 285 Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
        7. Blz. 286 Sport
          1. Blz. 287 Toelichting op product Sport
          2. Blz. 288 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 289 Toelichting op de lasten en baten Sport
        8. Blz. 290 Accommodaties SMV
          1. Blz. 291 Toelichting op product Accommodaties SMV
          2. Blz. 292 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 293 Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
        9. Blz. 294 Informatie en toegang sociaal domein
          1. Blz. 295 Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
          2. Blz. 296 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 297 Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein
        10. Blz. 298 Jeugdhulp individuele voorziening
          1. Blz. 299 Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
          2. Blz. 300 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 301 Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening
        11. Blz. 302 Jeugdhulp overige voorzieningen
          1. Blz. 303 Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
          2. Blz. 304 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 305 Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening
        12. Blz. 306 Participatie en Werk
          1. Blz. 307 Toelichting op product Participatie en Werk
          2. Blz. 308 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 309 Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
        13. Blz. 310 Inkomen
          1. Blz. 311 Toelichting op product Inkomen
          2. Blz. 312 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 313 Toelichting op de lasten en baten Inkomen
        14. Blz. 314 Wmo maatwerkvoorzieningen
          1. Blz. 315 Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
          2. Blz. 316 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 317 Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
        15. Blz. 318 Wmo algemene voorzieningen
          1. Blz. 319 Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
          2. Blz. 320 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 321 Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen
        16. Blz. 322 BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
          1. Blz. 323 BBV - Indicatoren
      9. Blz. 324 Overzicht overhead
        1. Blz. 325 Toelichting op product Overhead
        2. Blz. 326 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 327 Toelichting op de lasten en baten Overhead
      10. Blz. 328 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 329 Toelichting op product Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 330 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 331 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 332 Toelichitng op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
        5. Blz. 333 BBV Indicatoren
      11. Blz. 334 Onvoorzien
        1. Blz. 335 Wat mag het kosten?
        2. Blz. 336 Toelichting op de baten en lasten
      12. Blz. 337 Overzicht programmaplan
        1. Blz. 338 Overzicht programmaplan
        2. Blz. 339 Programmaplan
        3. Blz. 340 Incidentele uitgaven en opbrengsten
        4. Blz. 341 Meerjareninvesteringsplan
        5. Blz. 342 Meerjareninvesteringsplan kapitaallasten
      13. Blz. 343 Paragrafen
        1. Blz. 344 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          1. Blz. 345 Inleiding
          2. Blz. 346 Weerstandscapaciteit
          3. Blz. 347 Risicobeheersing
          4. Blz. 348 Relatie tussen risico's en weerstandscapaciteit
          5. Blz. 349 Kengetallen en Weerstandsratio
        2. Blz. 350 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 351 Paragraaf Grondbeleid
          2. Blz. 352 Beleidskader
          3. Blz. 353 Grondbeleid
          4. Blz. 354 Kwantitatieve Opgave Wonen
          5. Blz. 355 Notitie Grondzaken
          6. Blz. 356 Startersleningen
          7. Blz. 357 Financiële beschouwing
          8. Blz. 358 Boekwaarden van de complexen
          9. Blz. 359 Toelichting op de complexen
          10. Blz. 360 MPG (Meerjaren Prognose Grondexploitatie)
        3. Blz. 361 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 362 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        4. Blz. 363 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 364 Paragraaf Verbonden partijen
        5. Blz. 365 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 366 Paragraaf Lokale heffingen
        6. Blz. 367 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 368 Paragraaf Financiering
        7. Blz. 369 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 370 Paragraaf Bedrijfsvoering
        8. Blz. 371 Begrotingsparagraaf
          1. Blz. 372 Geprognosticeerde balans
      14. Blz. 373 Bijlagen programmabegroting
        1. Blz. 374 Bijlagen
          1. Blz. 375 Bijlage 1. Kostendekkendheid Sociaal Domein 2018
          2. Blz. 376 Bijlage 2. Ombuigingsmaatregelen 2019-2022
          3. Blz. 377 Bijlage 3: Overzicht taakvelden
          4. Blz. 378 Bijlage 4: Afkortingenlijst
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap