2019 Programmabegroting |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Kaders |
Blz. 3 |
Financiële Kaders |
Blz. 4 |
Indeling begroting |
Blz. 5 |
Overzicht programma's en producten |
Blz. 6 |
Prestatie - indicatoren |
Blz. 7 |
Voorwoord |
Blz. 8 |
Voorwoord |
Blz. 9 |
Ombuigingsplannen |
Blz. 10 |
Ombuigingsplannen |
Blz. 11 |
Dekkingsplan |
Blz. 12 |
Dekkingsplan |
Blz. 13 |
Een sluitende begroting |
Blz. 14 |
1. Bestuur |
Blz. 15 |
Toelichting op programma Bestuur |
Blz. 16 |
Collegeprogramma Bestuur |
Blz. 17 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 18 |
Regionale bestuurlijke samenwerking |
Blz. 19 |
De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to- businessmarkt. |
Blz. 20 |
De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen. |
Blz. 21 |
Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer. |
Blz. 22 |
Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis. |
Blz. 23 |
Samenwerken en uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de noord-zuid as. |
Blz. 24 |
Lokale samenwerking met maatschappelijke partners |
Blz. 25 |
Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden. |
Blz. 26 |
Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn. |
Blz. 27 |
Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn. |
Blz. 28 |
Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor. |
Blz. 29 |
Voor Dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen. |
Blz. 30 |
Inclusief denken |
Blz. 31 |
Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking. |
Blz. 32 |
Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers. |
Blz. 33 |
Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente. |
Blz. 34 |
Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd. |
Blz. 35 |
Communicatie |
Blz. 36 |
De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1. |
Blz. 37 |
Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep). |
Blz. 38 |
Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren. |
Blz. 39 |
Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad. |
Blz. 40 |
Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website. |
Blz. 41 |
Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen. |
Blz. 42 |
Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet |
Blz. 43 |
Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar. |
Blz. 44 |
In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten. |
Blz. 45 |
Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017. |
Blz. 46 |
Openbare orde en veiligheid |
Blz. 47 |
Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is. |
Blz. 48 |
Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik. |
Blz. 49 |
De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken. |
Blz. 50 |
De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten. |
Blz. 51 |
Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren. |
Blz. 52 |
Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren. |
Blz. 53 |
Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners. |
Blz. 54 |
Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners. |
Blz. 55 |
Ideeën van jongeren om de overlast te beperken, worden beloond. |
Blz. 56 |
In overleg met onze BOA’s stevig inzetten op overlast op straat. |
Blz. 57 |
In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost. |
Blz. 58 |
Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning. |
Blz. 59 |
Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester. |
Blz. 60 |
Brandweer |
Blz. 61 |
Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen. |
Blz. 62 |
Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren. |
Blz. 63 |
Handhaving |
Blz. 64 |
Handhaving op basis van het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. (VTH) |
Blz. 65 |
Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt. |
Blz. 66 |
Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude. |
Blz. 67 |
Bestuur |
Blz. 68 |
Toelichting op product Bestuur |
Blz. 69 |
Wat gaat het kosten? |
Blz. 70 |
Toelichting op de lasten en baten bestuur. |
Blz. 71 |
Veiligheid |
Blz. 72 |
Toelichting op product veiligheid |
Blz. 73 |
Wat gaat het kosten? |
Blz. 74 |
Toelichting op de lasten en baten veiligheid. |
Blz. 75 |
BBV-indicatoren programma Bestuur |
Blz. 76 |
BBV indicatoren |
Blz. 77 |
2. Bedrijfsvoering |
Blz. 78 |
Toelichting op programma Bedrijfsvoering |
Blz. 79 |
Collegeprogramma Bedrijfsvoering |
Blz. 80 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 81 |
Financien |
Blz. 82 |
Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren. |
Blz. 83 |
De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend. |
Blz. 84 |
De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse |
Blz. 85 |
De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie. |
Blz. 86 |
Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. |
Blz. 87 |
Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen. |
Blz. 88 |
Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen. |
Blz. 89 |
Dienstverlening ambtelijke organisatie |
Blz. 90 |
De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek. |
Blz. 91 |
Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben. |
Blz. 92 |
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden. |
Blz. 93 |
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen. |
Blz. 94 |
Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën. |
Blz. 95 |
Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers. |
Blz. 96 |
Personeel en Organisatie |
Blz. 97 |
Actief deelnemen in de Talentenregio. |
Blz. 98 |
Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn. |
Blz. 99 |
De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen |
Blz. 100 |
Investeren in jonge medewerkers. |
Blz. 101 |
Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn. |
Blz. 102 |
Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten. |
Blz. 103 |
Inkoop |
Blz. 104 |
Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren. |
Blz. 105 |
Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren. |
Blz. 106 |
Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed. |
Blz. 107 |
Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt. |
Blz. 108 |
Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening |
Blz. 109 |
Basisregistratie Grootschalige topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar. |
Blz. 110 |
Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen. |
Blz. 111 |
De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden. |
Blz. 112 |
De digitale agenda 2020 als leidraad volgen. |
Blz. 113 |
Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving. |
Blz. 114 |
Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening. |
Blz. 115 |
Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer. |
Blz. 116 |
Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers. |
Blz. 117 |
Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie) |
Blz. 118 |
Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken. |
Blz. 119 |
Financiën |
Blz. 120 |
Toelichting op product Financiën |
Blz. 121 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 122 |
Toelichting op de lasten en baten Financien |
Blz. 123 |
Uitvoering Grondbeleid |
Blz. 124 |
Toelichting op product uitvoering Grondbeleid |
Blz. 125 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 126 |
Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid |
Blz. 127 |
Burgerzaken |
Blz. 128 |
Toelichting op product Burgerzaken |
Blz. 129 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 130 |
Toelichting op de lasten en baten Burgerzaken |
Blz. 131 |
Basisregistratie |
Blz. 132 |
Toelichting op product Basisregistratie |
Blz. 133 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 134 |
Toelichting op de lasten en baten Basisregistratie |
Blz. 135 |
Streekarchivariaat |
Blz. 136 |
Toelichting op product Streekarchivariaat |
Blz. 137 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 138 |
Toelichting op de lasten en baten Streekarcivariaat |
Blz. 139 |
3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen |
Blz. 140 |
Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen |
Blz. 141 |
Collegeprogramma (openbare) ruimte, ondernemen en wonen |
Blz. 142 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 143 |
Leefbaar buitengebied |
Blz. 144 |
Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving. |
Blz. 145 |
De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs. |
Blz. 146 |
Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen. |
Blz. 147 |
We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen. |
Blz. 148 |
We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie. . |
Blz. 149 |
We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid). |
Blz. 150 |
We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de Visie Hoenwaard. |
Blz. 151 |
We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer. |
Blz. 152 |
Openbare ruimte en mobiliteit |
Blz. 153 |
(Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid. |
Blz. 154 |
Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn. |
Blz. 155 |
De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel. |
Blz. 156 |
De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten. |
Blz. 157 |
Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren. |
Blz. 158 |
Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren. |
Blz. 159 |
Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen. |
Blz. 160 |
Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilig situaties in de gemeente. |
Blz. 161 |
We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren |
Blz. 162 |
We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt. |
Blz. 163 |
Omgevingsvisie |
Blz. 164 |
Uitvoering geven aan het Plan van Aanpak Omgevingsvisie. |
Blz. 165 |
We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen. |
Blz. 166 |
Centra Heerde en Wapenveld |
Blz. 167 |
Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer. |
Blz. 168 |
De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat. |
Blz. 169 |
Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door o.a. actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking. |
Blz. 170 |
Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan. |
Blz. 171 |
Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds, de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan. |
Blz. 172 |
Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren. |
Blz. 173 |
Toepassen van de centrumvisie Heerde. |
Blz. 174 |
Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen). |
Blz. 175 |
Toerisme |
Blz. 176 |
Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Wij zijn Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken. |
Blz. 177 |
De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden. |
Blz. 178 |
Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente. |
Blz. 179 |
Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Wij zijn Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020) en Visit Veluwe. |
Blz. 180 |
Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren. |
Blz. 181 |
Samen met Wij zijn Heerde, Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda. |
Blz. 182 |
Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. |
Blz. 183 |
Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel. |
Blz. 184 |
Economie |
Blz. 185 |
De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren. |
Blz. 186 |
De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed. |
Blz. 187 |
Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft. |
Blz. 188 |
Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken. |
Blz. 189 |
Het ondernemersloket willen we voortzetten. |
Blz. 190 |
In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt. |
Blz. 191 |
Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek. |
Blz. 192 |
Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken. |
Blz. 193 |
Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie. |
Blz. 194 |
Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is. |
Blz. 195 |
Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt. |
Blz. 196 |
Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap. |
Blz. 197 |
Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen. |
Blz. 198 |
Duurzaamheid |
Blz. 199 |
Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren. |
Blz. 200 |
De Kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de Contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie. |
Blz. 201 |
Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam. |
Blz. 202 |
Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie. |
Blz. 203 |
Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen. |
Blz. 204 |
Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio. |
Blz. 205 |
Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft. |
Blz. 206 |
Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne) energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen. |
Blz. 207 |
Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025. |
Blz. 208 |
Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij. |
Blz. 209 |
Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij. |
Blz. 210 |
Bouwen en Wonen |
Blz. 211 |
Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen. |
Blz. 212 |
De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend. |
Blz. 213 |
De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw. |
Blz. 214 |
In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouder en inwoners die beschermd moeten wonen. |
Blz. 215 |
Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties. |
Blz. 216 |
Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren. |
Blz. 217 |
Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken. |
Blz. 218 |
Starterslening aanbieden. |
Blz. 219 |
Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert. |
Blz. 220 |
Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen. |
Blz. 221 |
Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen. |
Blz. 222 |
Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken. |
Blz. 223 |
Vliegveld Lelystad |
Blz. 224 |
Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer. |
Blz. 225 |
Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen. |
Blz. 226 |
Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren. |
Blz. 227 |
Begraven |
Blz. 228 |
Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente. |
Blz. 229 |
Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden. |
Blz. 230 |
Duurzaamheid |
Blz. 231 |
Toelichting op product Duurzaamheid |
Blz. 232 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 233 |
Toelichting op de lasten en baten Duurzaamheid |
Blz. 234 |
Economie |
Blz. 235 |
Toelichting op product Economie |
Blz. 236 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 237 |
Toelichting op de lasten en baten Economie |
Blz. 238 |
Toerisme |
Blz. 239 |
Toelichting op product Toerisme |
Blz. 240 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 241 |
Toelichting op de lasten en baten Toerisme |
Blz. 242 |
Bouwen en wonen |
Blz. 243 |
Toelichting op product Bouwen en Wonen |
Blz. 244 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 245 |
Toelichting op de lasten en baten Bouwen en Wonen |
Blz. 246 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
Blz. 247 |
Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling |
Blz. 248 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 249 |
Toelichting op de lasten en baten Ruimtelijke ontwikkeling |
Blz. 250 |
Accommodaties |
Blz. 251 |
Toelichting op product Accommodaties |
Blz. 252 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 253 |
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties |
Blz. 254 |
Gebiedsontwikkeling |
Blz. 255 |
Toelichting op product Gebiedsontwikkeling |
Blz. 256 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 257 |
Toelichting op lasten en baten Gebiedsontwikkeling |
Blz. 258 |
Beheer en Onderhoud |
Blz. 259 |
Toelichting op product Beheer en Onderhoud |
Blz. 260 |
Wat gaat het kosten? |
Blz. 261 |
Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud |
Blz. 262 |
Bosbeheer |
Blz. 263 |
Toelichting op product Bosbeheer |
Blz. 264 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 265 |
Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer |
Blz. 266 |
BBV-Indicatoren programma Ruimte, wonen en ondernemen |
Blz. 267 |
BBV indicatoren |
Blz. 268 |
4. Sociaal maatschappelijk |
Blz. 269 |
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk |
Blz. 270 |
Collegeprogramma Samenleving |
Blz. 271 |
Preventie |
Blz. 272 |
Toelichting op product Preventie |
Blz. 273 |
Onderwijs en Educatie |
Blz. 274 |
Toelichting op product Onderwijs en Educatie |
Blz. 275 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 276 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie |
Blz. 277 |
Onderwijshuisvesting |
Blz. 278 |
Toelichting op product Onderwijshuisvesting |
Blz. 279 |
Wat mag het kosten |
Blz. 280 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting |
Blz. 281 |
Kunst, cultuur en media |
Blz. 282 |
Toelichting op product Kunst, cultuur en media |
Blz. 283 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 284 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting |
Blz. 285 |
Sport |
Blz. 286 |
Toelichting op product Sport |
Blz. 287 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 288 |
Toelichting op de lasten en baten Sport |
Blz. 289 |
Accommodaties SMV |
Blz. 290 |
Toelichting op product Accommodaties SMV |
Blz. 291 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 292 |
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV |
Blz. 293 |
Informatie en toegang sociaal domein |
Blz. 294 |
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein |
Blz. 295 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 296 |
Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein |
Blz. 297 |
Jeugdhulp individuele voorziening |
Blz. 298 |
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening |
Blz. 299 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 300 |
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening |
Blz. 301 |
Jeugdhulp overige voorzieningen |
Blz. 302 |
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen |
Blz. 303 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 304 |
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening |
Blz. 305 |
Participatie en Werk |
Blz. 306 |
Toelichting op product Participatie en Werk |
Blz. 307 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 308 |
Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk |
Blz. 309 |
Inkomen |
Blz. 310 |
Toelichting op product Inkomen |
Blz. 311 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 312 |
Toelichting op de lasten en baten Inkomen |
Blz. 313 |
Wmo maatwerkvoorzieningen |
Blz. 314 |
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen |
Blz. 315 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 316 |
Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen |
Blz. 317 |
Wmo algemene voorzieningen |
Blz. 318 |
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen |
Blz. 319 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 320 |
Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen |
Blz. 321 |
BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk |
Blz. 322 |
BBV - Indicatoren |
Blz. 323 |
Overzicht overhead |
Blz. 324 |
Toelichting op product Overhead |
Blz. 325 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 326 |
Toelichting op de lasten en baten Overhead |
Blz. 327 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 328 |
Toelichting op product Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 329 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 330 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 331 |
Toelichitng op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 332 |
BBV Indicatoren |
Blz. 333 |
Onvoorzien |
Blz. 334 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 335 |
Toelichting op de baten en lasten |
Blz. 336 |
Overzicht programmaplan |
Blz. 337 |
Overzicht programmaplan |
Blz. 338 |
Programmaplan |
Blz. 339 |
Incidentele uitgaven en opbrengsten |
Blz. 340 |
Meerjareninvesteringsplan |
Blz. 341 |
Meerjareninvesteringsplan kapitaallasten |
Blz. 342 |
Paragrafen |
Blz. 343 |
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing |
Blz. 344 |
Inleiding |
Blz. 345 |
Weerstandscapaciteit |
Blz. 346 |
Risicobeheersing |
Blz. 347 |
Relatie tussen risico's en weerstandscapaciteit |
Blz. 348 |
Kengetallen en Weerstandsratio |
Blz. 349 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 350 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 351 |
Beleidskader |
Blz. 352 |
Grondbeleid |
Blz. 353 |
Kwantitatieve Opgave Wonen |
Blz. 354 |
Notitie Grondzaken |
Blz. 355 |
Startersleningen |
Blz. 356 |
Financiële beschouwing |
Blz. 357 |
Boekwaarden van de complexen |
Blz. 358 |
Toelichting op de complexen |
Blz. 359 |
MPG (Meerjaren Prognose Grondexploitatie) |
Blz. 360 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 361 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 362 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 363 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 364 |
Paragraaf Lokale heffingen |
Blz. 365 |
Paragraaf Lokale heffingen |
Blz. 366 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 367 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 368 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 369 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 370 |
Begrotingsparagraaf |
Blz. 371 |
Geprognosticeerde balans |
Blz. 372 |
Bijlagen programmabegroting |
Blz. 373 |
Bijlagen |
Blz. 374 |
Bijlage 1. Kostendekkendheid Sociaal Domein 2018 |
Blz. 375 |
Bijlage 2. Ombuigingsmaatregelen 2019-2022 |
Blz. 376 |
Bijlage 3: Overzicht taakvelden |
Blz. 377 |
Bijlage 4: Afkortingenlijst |
Blz. 378 |