-
Blz. 1
2019 Programmabegroting
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Kaders
-
Blz. 4
Financiële Kaders
-
Blz. 5
Indeling begroting
-
Blz. 6
Overzicht programma's en producten
-
Blz. 7
Prestatie - indicatoren
-
Blz. 8
Voorwoord
-
Blz. 9
Voorwoord
-
Blz. 10
Ombuigingsplannen
-
Blz. 11
Ombuigingsplannen
-
Blz. 12
Dekkingsplan
-
Blz. 13
Dekkingsplan
-
Blz. 14
Een sluitende begroting
-
Blz. 15
1. Bestuur
-
Blz. 16
Toelichting op programma Bestuur
-
Blz. 17
Collegeprogramma Bestuur
-
Blz. 18
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 19
Regionale bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 20
De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to- businessmarkt.
-
Blz. 21
De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
-
Blz. 22
Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
-
Blz. 23
Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
-
Blz. 24
Samenwerken en uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de noord-zuid as.
-
Blz. 25
Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
-
Blz. 26
Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
-
Blz. 27
Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 28
Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 29
Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
-
Blz. 30
Voor Dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
-
Blz. 31
Inclusief denken
-
Blz. 32
Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
-
Blz. 33
Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
-
Blz. 34
Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
-
Blz. 35
Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
-
Blz. 36
Communicatie
-
Blz. 37
De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
-
Blz. 38
Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
-
Blz. 39
Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
-
Blz. 40
Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
-
Blz. 41
Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
-
Blz. 42
Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
-
Blz. 43
Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
-
Blz. 44
Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
-
Blz. 45
In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
-
Blz. 46
Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
-
Blz. 47
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 48
Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
-
Blz. 49
Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
-
Blz. 50
De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
-
Blz. 51
De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
-
Blz. 52
Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
-
Blz. 53
Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
-
Blz. 54
Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
-
Blz. 55
Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
-
Blz. 56
Ideeën van jongeren om de overlast te beperken, worden beloond.
-
Blz. 57
In overleg met onze BOA’s stevig inzetten op overlast op straat.
-
Blz. 58
In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
-
Blz. 59
Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
-
Blz. 60
Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
-
Blz. 61
Brandweer
-
Blz. 62
Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
-
Blz. 63
Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
-
Blz. 64
Handhaving
-
Blz. 65
Handhaving op basis van het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. (VTH)
-
Blz. 66
Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
-
Blz. 67
Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
-
Blz. 68
Bestuur
-
Blz. 69
Toelichting op product Bestuur
-
Blz. 70
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 71
Toelichting op de lasten en baten bestuur.
-
Blz. 72
Veiligheid
-
Blz. 73
Toelichting op product veiligheid
-
Blz. 74
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 75
Toelichting op de lasten en baten veiligheid.
-
Blz. 76
BBV-indicatoren programma Bestuur
-
Blz. 77
BBV indicatoren
-
Blz. 78
2. Bedrijfsvoering
-
Blz. 79
Toelichting op programma Bedrijfsvoering
-
Blz. 80
Collegeprogramma Bedrijfsvoering
-
Blz. 81
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 82
Financien
-
Blz. 83
Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
-
Blz. 84
De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
-
Blz. 85
De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
-
Blz. 86
De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
-
Blz. 87
Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 88
Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
-
Blz. 89
Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
-
Blz. 90
Dienstverlening ambtelijke organisatie
-
Blz. 91
De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
-
Blz. 92
Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
-
Blz. 93
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
-
Blz. 94
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
-
Blz. 95
Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
-
Blz. 96
Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
-
Blz. 97
Personeel en Organisatie
-
Blz. 98
Actief deelnemen in de Talentenregio.
-
Blz. 99
Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
-
Blz. 100
De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
-
Blz. 101
Investeren in jonge medewerkers.
-
Blz. 102
Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
-
Blz. 103
Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
-
Blz. 104
Inkoop
-
Blz. 105
Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
-
Blz. 106
Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
-
Blz. 107
Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
-
Blz. 108
Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
-
Blz. 109
Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
-
Blz. 110
Basisregistratie Grootschalige topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
-
Blz. 111
Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
-
Blz. 112
De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
-
Blz. 113
De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
-
Blz. 114
Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
-
Blz. 115
Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
-
Blz. 116
Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
-
Blz. 117
Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
-
Blz. 118
Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
-
Blz. 119
Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
-
Blz. 120
Financiën
-
Blz. 121
Toelichting op product Financiën
-
Blz. 122
Wat mag het kosten?
-
Blz. 123
Toelichting op de lasten en baten Financien
-
Blz. 124
Uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 125
Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 126
Wat mag het kosten?
-
Blz. 127
Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid
-
Blz. 128
Burgerzaken
-
Blz. 129
Toelichting op product Burgerzaken
-
Blz. 130
Wat mag het kosten?
-
Blz. 131
Toelichting op de lasten en baten Burgerzaken
-
Blz. 132
Basisregistratie
-
Blz. 133
Toelichting op product Basisregistratie
-
Blz. 134
Wat mag het kosten?
-
Blz. 135
Toelichting op de lasten en baten Basisregistratie
-
Blz. 136
Streekarchivariaat
-
Blz. 137
Toelichting op product Streekarchivariaat
-
Blz. 138
Wat mag het kosten?
-
Blz. 139
Toelichting op de lasten en baten Streekarcivariaat
-
Blz. 140
3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 141
Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 142
Collegeprogramma (openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 143
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 144
Leefbaar buitengebied
-
Blz. 145
Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 146
De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
-
Blz. 147
Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
-
Blz. 148
We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
-
Blz. 149
We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie. .
-
Blz. 150
We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
-
Blz. 151
We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de Visie Hoenwaard.
-
Blz. 152
We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
-
Blz. 153
Openbare ruimte en mobiliteit
-
Blz. 154
(Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
-
Blz. 155
Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
-
Blz. 156
De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
-
Blz. 157
De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
-
Blz. 158
Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
-
Blz. 159
Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
-
Blz. 160
Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
-
Blz. 161
Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilig situaties in de gemeente.
-
Blz. 162
We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
-
Blz. 163
We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
-
Blz. 164
Omgevingsvisie
-
Blz. 165
Uitvoering geven aan het Plan van Aanpak Omgevingsvisie.
-
Blz. 166
We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
-
Blz. 167
Centra Heerde en Wapenveld
-
Blz. 168
Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
-
Blz. 169
De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat.
-
Blz. 170
Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door o.a. actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
-
Blz. 171
Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
-
Blz. 172
Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds, de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
-
Blz. 173
Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
-
Blz. 174
Toepassen van de centrumvisie Heerde.
-
Blz. 175
Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
-
Blz. 176
Toerisme
-
Blz. 177
Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Wij zijn Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
-
Blz. 178
De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
-
Blz. 179
Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
-
Blz. 180
Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Wij zijn Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020) en Visit Veluwe.
-
Blz. 181
Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
-
Blz. 182
Samen met Wij zijn Heerde, Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
-
Blz. 183
Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
-
Blz. 184
Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
-
Blz. 185
Economie
-
Blz. 186
De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
-
Blz. 187
De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
-
Blz. 188
Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
-
Blz. 189
Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
-
Blz. 190
Het ondernemersloket willen we voortzetten.
-
Blz. 191
In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 192
Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
-
Blz. 193
Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
-
Blz. 194
Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
-
Blz. 195
Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
-
Blz. 196
Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
-
Blz. 197
Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
-
Blz. 198
Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
-
Blz. 199
Duurzaamheid
-
Blz. 200
Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
-
Blz. 201
De Kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de Contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
-
Blz. 202
Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
-
Blz. 203
Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
-
Blz. 204
Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
-
Blz. 205
Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
-
Blz. 206
Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
-
Blz. 207
Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne) energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
-
Blz. 208
Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
-
Blz. 209
Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
-
Blz. 210
Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
-
Blz. 211
Bouwen en Wonen
-
Blz. 212
Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
-
Blz. 213
De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
-
Blz. 214
De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
-
Blz. 215
In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouder en inwoners die beschermd moeten wonen.
-
Blz. 216
Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
-
Blz. 217
Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
-
Blz. 218
Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
-
Blz. 219
Starterslening aanbieden.
-
Blz. 220
Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
-
Blz. 221
Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
-
Blz. 222
Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
-
Blz. 223
Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
-
Blz. 224
Vliegveld Lelystad
-
Blz. 225
Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
-
Blz. 226
Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
-
Blz. 227
Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
-
Blz. 228
Begraven
-
Blz. 229
Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
-
Blz. 230
Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
-
Blz. 231
Duurzaamheid
-
Blz. 232
Toelichting op product Duurzaamheid
-
Blz. 233
Wat mag het kosten?
-
Blz. 234
Toelichting op de lasten en baten Duurzaamheid
-
Blz. 235
Economie
-
Blz. 236
Toelichting op product Economie
-
Blz. 237
Wat mag het kosten?
-
Blz. 238
Toelichting op de lasten en baten Economie
-
Blz. 239
Toerisme
-
Blz. 240
Toelichting op product Toerisme
-
Blz. 241
Wat mag het kosten?
-
Blz. 242
Toelichting op de lasten en baten Toerisme
-
Blz. 243
Bouwen en wonen
-
Blz. 244
Toelichting op product Bouwen en Wonen
-
Blz. 245
Wat mag het kosten?
-
Blz. 246
Toelichting op de lasten en baten Bouwen en Wonen
-
Blz. 247
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 248
Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 249
Wat mag het kosten?
-
Blz. 250
Toelichting op de lasten en baten Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 251
Accommodaties
-
Blz. 252
Toelichting op product Accommodaties
-
Blz. 253
Wat mag het kosten?
-
Blz. 254
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties
-
Blz. 255
Gebiedsontwikkeling
-
Blz. 256
Toelichting op product Gebiedsontwikkeling
-
Blz. 257
Wat mag het kosten?
-
Blz. 258
Toelichting op lasten en baten Gebiedsontwikkeling
-
Blz. 259
Beheer en Onderhoud
-
Blz. 260
Toelichting op product Beheer en Onderhoud
-
Blz. 261
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 262
Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
-
Blz. 263
Bosbeheer
-
Blz. 264
Toelichting op product Bosbeheer
-
Blz. 265
Wat mag het kosten?
-
Blz. 266
Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
-
Blz. 267
BBV-Indicatoren programma Ruimte, wonen en ondernemen
-
Blz. 268
BBV indicatoren
-
Blz. 269
4. Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 270
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
-
Blz. 271
Collegeprogramma Samenleving
-
Blz. 272
Preventie
-
Blz. 273
Toelichting op product Preventie
-
Blz. 274
Onderwijs en Educatie
-
Blz. 275
Toelichting op product Onderwijs en Educatie
-
Blz. 276
Wat mag het kosten?
-
Blz. 277
Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
-
Blz. 278
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 279
Toelichting op product Onderwijshuisvesting
-
Blz. 280
Wat mag het kosten
-
Blz. 281
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
-
Blz. 282
Kunst, cultuur en media
-
Blz. 283
Toelichting op product Kunst, cultuur en media
-
Blz. 284
Wat mag het kosten?
-
Blz. 285
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
-
Blz. 286
Sport
-
Blz. 287
Toelichting op product Sport
-
Blz. 288
Wat mag het kosten?
-
Blz. 289
Toelichting op de lasten en baten Sport
-
Blz. 290
Accommodaties SMV
-
Blz. 291
Toelichting op product Accommodaties SMV
-
Blz. 292
Wat mag het kosten?
-
Blz. 293
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
-
Blz. 294
Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 295
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 296
Wat mag het kosten?
-
Blz. 297
Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 298
Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 299
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 300
Wat mag het kosten?
-
Blz. 301
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 302
Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 303
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 304
Wat mag het kosten?
-
Blz. 305
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening
-
Blz. 306
Participatie en Werk
-
Blz. 307
Toelichting op product Participatie en Werk
-
Blz. 308
Wat mag het kosten?
-
Blz. 309
Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
-
Blz. 310
Inkomen
-
Blz. 311
Toelichting op product Inkomen
-
Blz. 312
Wat mag het kosten?
-
Blz. 313
Toelichting op de lasten en baten Inkomen
-
Blz. 314
Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 315
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 316
Wat mag het kosten?
-
Blz. 317
Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 318
Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 319
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 320
Wat mag het kosten?
-
Blz. 321
Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 322
BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 323
BBV - Indicatoren
-
Blz. 324
Overzicht overhead
-
Blz. 325
Toelichting op product Overhead
-
Blz. 326
Wat mag het kosten?
-
Blz. 327
Toelichting op de lasten en baten Overhead
-
Blz. 328
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 329
Toelichting op product Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 330
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 331
Wat mag het kosten?
-
Blz. 332
Toelichitng op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 333
BBV Indicatoren
-
Blz. 334
Onvoorzien
-
Blz. 335
Wat mag het kosten?
-
Blz. 336
Toelichting op de baten en lasten
-
Blz. 337
Overzicht programmaplan
-
Blz. 338
Overzicht programmaplan
-
Blz. 339
Programmaplan
-
Blz. 340
Incidentele uitgaven en opbrengsten
-
Blz. 341
Meerjareninvesteringsplan
-
Blz. 342
Meerjareninvesteringsplan kapitaallasten
-
Blz. 343
Paragrafen
-
Blz. 344
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 345
Inleiding
-
Blz. 346
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 347
Risicobeheersing
-
Blz. 348
Relatie tussen risico's en weerstandscapaciteit
-
Blz. 349
Kengetallen en Weerstandsratio
-
Blz. 350
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 351
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 352
Beleidskader
-
Blz. 353
Grondbeleid
-
Blz. 354
Kwantitatieve Opgave Wonen
-
Blz. 355
Notitie Grondzaken
-
Blz. 356
Startersleningen
-
Blz. 357
Financiële beschouwing
-
Blz. 358
Boekwaarden van de complexen
-
Blz. 359
Toelichting op de complexen
-
Blz. 360
MPG (Meerjaren Prognose Grondexploitatie)
-
Blz. 361
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 362
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 363
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 364
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 365
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 366
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 367
Paragraaf Financiering
-
Blz. 368
Paragraaf Financiering
-
Blz. 369
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 370
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 371
Begrotingsparagraaf
-
Blz. 372
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 373
Bijlagen programmabegroting
-
Blz. 374
Bijlagen
-
Blz. 375
Bijlage 1. Kostendekkendheid Sociaal Domein 2018
-
Blz. 376
Bijlage 2. Ombuigingsmaatregelen 2019-2022
-
Blz. 377
Bijlage 3: Overzicht taakvelden
-
Blz. 378
Bijlage 4: Afkortingenlijst
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap