Het programma Sociaal Maatschappelijk gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, volksgezondheid en vrijetijdsbesteding zoals sport en kunst en cultuur. Het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving en invulling geven aan hun eigen verantwoordelijkheid.
4. Sociaal maatschappelijk
Collegeprogramma Samenleving
Preventie
Toelichting op product Preventie
Terug naar navigatie - Toelichting op product PreventieOnder dit product vallen alle activiteiten die zich richten op preventie en de algemene voorzieningen en die als maatregel opgenomen zijn in het collegeprogramma, voor zowel jeugdigen als volwassenen. Deze producten maken financieel onderdeel uit van de overige producten.
Onderwijs en Educatie
Toelichting op product Onderwijs en Educatie
Terug naar navigatie - Toelichting op product Onderwijs en EducatieVanuit dit budget wordt het onderwijskansenbeleid, leerplichtfunctie en regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaters bekostigd. Daarnaast valt ook de Volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid onder dit product. De bekostiging hiervan komt voort uit de WEB-middelen die wij ontvangen vanuit het rijk via centrumgemeente Zwolle. Vanuit dit budget financieren wij formele taallessen, taalstages en de uren voor de taalpuntdocent.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
563000 Lokaal onderwijsbeleid | 119.915 | 89.774 | 97.767 | 99.390 | 102.174 | 105.071 | |
563050 Overig lokaal onderwijsbeleid | 134.097 | 205.787 | 205.987 | 205.987 | 205.987 | 205.987 | |
563150 Volwasseneneducatie | 41.485 | 43.185 | 43.185 | 43.185 | 43.185 | 43.185 | |
Totaal Lasten | 295.497 | 338.746 | 346.939 | 348.562 | 351.346 | 354.243 | |
Baten | |||||||
563050 Overig lokaal onderwijsbeleid | -147.412 | -153.910 | -153.910 | -153.910 | -153.910 | -153.910 | |
563150 Volwasseneneducatie | -43.185 | -43.185 | -43.185 | -43.185 | -43.185 | -43.185 | |
Totaal Baten | -190.598 | -197.095 | -197.095 | -197.095 | -197.095 | -197.095 | |
Resultaat | -104.899 | -141.651 | -149.844 | -151.467 | -154.251 | -157.148 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & EducatieLasten
563000 Lokaal onderwijsbeleid
De hogere lasten worden veroorzaakt door een hogere toerekening van personeelskosten.
Onderwijshuisvesting
Toelichting op product Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - Toelichting op product OnderwijshuisvestingWat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kostenExploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
502325 OBS Pr. Beatrix (F 421) | 17.257 | 19.030 | 17.499 | 17.367 | 17.248 | 16.970 | |
502345 OBS De Horsthoek (F 421) | 2.359 | 1.460 | 24.610 | 25.070 | 25.530 | 25.990 | |
502365 OBS J. Ligthart (F 421) | 39.628 | 28.573 | 27.754 | 27.491 | 27.248 | 27.027 | |
502385 OBS De Heemde (F 421) | 3.834 | 20.455 | 4.110 | 4.180 | 4.250 | 4.320 | |
549000 Huisvesting basisonderwijs | 1.079.630 | 208.249 | 216.305 | 209.739 | 209.019 | 207.591 | |
549001 Reserve Huisvesting basisonderwijs | 123.590 | 0 | 126.580 | 128.860 | 131.180 | 133.540 | |
549050 De Sprengen | 64.301 | 60.148 | 61.118 | 61.024 | 59.982 | 59.972 | |
549100 De Noordgouw | 78.881 | 98.717 | 99.963 | 91.998 | 91.976 | 92.277 | |
Totaal Lasten | 1.409.480 | 436.632 | 577.939 | 565.729 | 566.433 | 567.687 | |
Baten | |||||||
502325 OBS Pr. Beatrix (F 421) | -17.257 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502345 OBS De Horsthoek (F 421) | -2.359 | 0 | -33.060 | -33.850 | -34.660 | -35.280 | |
502365 OBS J. Ligthart (F 421) | -39.628 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502385 OBS De Heemde (F 421) | -3.834 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
549000 Huisvesting basisonderwijs | -545.193 | -41.000 | -41.000 | -41.000 | -41.000 | -41.000 | |
Totaal Baten | -608.271 | -41.000 | -74.060 | -74.850 | -75.660 | -76.280 | |
Resultaat | -801.209 | -395.632 | -503.879 | -490.879 | -490.773 | -491.407 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten OnderwijshuisvestingLasten
502345 OBS de Horsthoek
Vanaf 2019 wordt weer rekening gehouden met beheer en onderhoud van OBS de Horsthoek. Hier staan huuropbrengsten tegenover.
502385 OBS de Heemde
Vanwege het vervallen van kapitaallasten is de begroting met € 17.000,- naar beneden bijgesteld.
549000 Huisvesting basisonderwijs
Vanwege een verhoging van de kapitaallasten is de begroting 2019 naar boven bijgesteld.
549001 Reserve huisvesting basisonderwijs
Als gevolg van het sluitend maken van de begroting 2018 is in dat jaar geen reservering opgenomen
Kunst, cultuur en media
Toelichting op product Kunst, cultuur en media
Terug naar navigatie - Toelichting op product Kunst, cultuur en mediaDit product omvat het (subsidie)beleid op gebied van bibliotheekwerk, cultuurplein, cultuureducatie, muziek- zangverenigingen, Oranjeverenigingen, lokale radio en monumenten.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
565000 Bibliotheekwerk | 272.040 | 270.255 | 270.255 | 270.255 | 270.255 | 270.255 | |
565100 Kunst & Cultuur | 265.861 | 238.887 | 243.219 | 243.479 | 143.747 | 144.021 | |
565150 Theater & Muziek | 26.000 | 26.900 | 26.900 | 26.900 | 26.900 | 26.900 | |
565200 Lokale radio | 7.521 | 5.100 | 9.114 | 9.114 | 9.114 | 9.114 | |
565300 Monumentenzorg | 119.089 | 74.881 | 78.429 | 79.263 | 80.125 | 81.028 | |
Totaal Lasten | 690.511 | 616.023 | 627.917 | 629.011 | 530.141 | 531.318 | |
Baten | |||||||
565100 Kunst & Cultuur | -4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
565200 Lokale radio | -2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
565300 Monumentenzorg | -46.585 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | |
Totaal Baten | -52.585 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | |
Resultaat | -637.926 | -613.523 | -625.417 | -626.511 | -527.641 | -528.818 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten OnderwijshuisvestingLasten
565100 Kunst & Cultuur
In de ombuigingsnotitie is het voorstel opgenomen om op dit product een besparing te realiseren van € 100.000,- vanaf 2021.
565200 Lokale radio
Het begrote bedrag vanaf 2019 is bijgesteld op basis van het Uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2018-2019.
565300 Monumentenzorg
De hogere lasten vanaf 2019 worden veroorzaakt door een hogere toerekening van personeelskosten.
Sport
Toelichting op product Sport
Terug naar navigatie - Toelichting op product SportHet product Sport omvat alle inzet, subsidies en bijdragen ten behoeve van sportstimulering. Hieronder vallen o.a. de binnen- en buitensport, de exploitatiebijdrage voor het zwembad en de combinatiefunctionaris sport.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
567150 Sportbeleid | 169.930 | 142.347 | 125.287 | 125.691 | 126.110 | 126.542 | |
567250 Zwembad | 182.419 | 177.061 | 178.400 | 181.423 | 184.501 | 187.644 | |
Totaal Lasten | 352.349 | 319.408 | 303.687 | 307.114 | 310.611 | 314.186 | |
Baten | |||||||
567150 Sportbeleid | -19.457 | -16.500 | -16.500 | -16.500 | -16.500 | -16.500 | |
567151 Reserve Sportbeleid | 0 | -25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
567251 Reserve zwembad | -16.429 | -7.973 | -4.953 | -4.953 | -4.953 | -4.953 | |
Totaal Baten | -35.886 | -49.473 | -21.453 | -21.453 | -21.453 | -21.453 | |
Resultaat | -316.463 | -269.935 | -282.234 | -285.661 | -289.158 | -292.733 |
Toelichting op de lasten en baten Sport
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten SportLasten
567150 Sportbeleid
In 2018 is een eenmalige subsidie verstrekt van € 25.000,-- voor het WK inline-skaten.
Accommodaties SMV
Toelichting op product Accommodaties SMV
Terug naar navigatie - Toelichting op product Accommodaties SMVAccommodaties die een sociaal maatschappelijke functie in onze gemeente hebben en waarvoor wij financieel verantwoordelijk zijn of een financiële bijdrage leveren.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
502390 De Heerd | 496.922 | 277.532 | 363.441 | 384.846 | 386.166 | 387.517 | |
502395 De Rhijnsburg | 722.143 | 352.771 | 388.889 | 389.237 | 392.641 | 396.115 | |
502440 Sportzaal Wapenveld | 9.233 | 56.893 | 74.580 | 76.659 | 77.712 | 78.793 | |
502450 Binnensportacc2017 | 315.919 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502460 Sporthal Faberhal | 6.483 | 143.813 | 197.467 | 200.456 | 202.757 | 204.600 | |
502462 Kantine Faberhal | 47.800 | 40.000 | 15.000 | 15.270 | 15.540 | 15.820 | |
502480 Dorpsacc.De Noord | 8.912 | 40.612 | 66.365 | 69.031 | 70.095 | 70.238 | |
502590 Hof van Cramer, Wapenveld | 11.673 | 18.600 | 20.049 | 21.320 | 21.420 | 21.534 | |
Totaal Lasten | 1.619.086 | 930.221 | 1.125.791 | 1.156.819 | 1.166.331 | 1.174.617 | |
Baten | |||||||
502390 De Heerd | -496.922 | -166.829 | -170.830 | -174.930 | -179.130 | -182.350 | |
502395 De Rhijnsburg | -722.143 | -327.660 | -335.530 | -343.580 | -351.830 | -358.170 | |
502440 Sportzaal Wapenveld | -9.233 | 0 | -5.467 | -5.467 | -5.467 | -5.467 | |
502450 Binnensportacc2017 | -83.030 | -73.070 | -74.820 | -76.170 | -77.540 | -78.940 | |
502460 Sporthal Faberhal | -6.483 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502462 Kantine Faberhal | -18.829 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502480 Dorpsacc.De Noord | -8.912 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502590 Hof van Cramer, Wapenveld | 2.144 | -12.264 | -12.071 | -12.288 | -12.509 | -12.734 | |
Totaal Baten | -1.343.408 | -579.823 | -598.718 | -612.435 | -626.476 | -637.661 | |
Resultaat | -275.677 | -350.398 | -527.073 | -544.384 | -539.855 | -536.956 |
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMVLasten
502390 De Heerd, 502395 De Rhijnsberg, 502440 sportzaal Wapenveld, 502460 sporthal Faberhal en 502480 De Noord
In verband met de budgetfreeze zijn de ramingen voor het algemeen onderhoud voor genoemde accommodaties voor 2018 neerwaarts bijgesteld. Daarnaast zijn de kapitaallasten bij deze accommodaties gewijzigd als gevolg van de ombuigingsvoorstellen waarin staat vermeld dat er een restantboekwaarde wordt gehanteerd.
502500 Sportprak Molenbeek, 502520 Sportpark Eeuwlanden, 502540 Sportpark Monnikenbos en 502560 Sportpark Veessen
De baten zijn opgenomen onder (Openbare)Ruimte, Ondernemen en Wonen, subproduct Buitensportaccommodaties
Informatie en toegang sociaal domein
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
Terug naar navigatie - Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domeinOnder dit product vallen de ambtelijke kosten van medewerkers die de toegang vormen, de kosten voor de Adviesraad Sociaal Domein, onafhankelijke clientondersteuning en kosten voor ICT.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
571005 Informatie & Toegang | 350.574 | 247.764 | 414.422 | 428.926 | 443.939 | 459.477 | |
571055 Onafh. Clientondersteuning / -participa | 27.984 | 39.260 | 48.672 | 48.972 | 49.282 | 49.592 | |
571105 ICT | 18.229 | 10.276 | 35.990 | 37.230 | 38.520 | 39.850 | |
Totaal Lasten | 396.787 | 297.300 | 499.084 | 515.128 | 531.741 | 548.919 | |
Baten | |||||||
571055 Onafh. Clientondersteuning / -participa | -141 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | -396.647 | -297.300 | -499.084 | -515.128 | -531.741 | -548.919 |
Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domeinLasten
571005 Informatie & Toegang
De lagere lasten in 2018 worden veroorzaakt door een verminderde toerekening van personeelskosten.
571055 Onafhankelijke Clientondersteuning / participatie
Het begrote bedrag voor 2018 is voor € 9.000,- verlaagd in verband met de budgetfreeze.
571105 ICT
Het begrote bedrag voor 2018 is voor € 24.000,- verlaagd in verband met de budgetfreeze.
Jeugdhulp individuele voorziening
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
Terug naar navigatie - Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorzieningJongeren onder de 18 of 21 jaar krijgen op basis van een indicatie hulp in natura door één of meerdere aanbieders binnen de regionaal afgesloten raamovereenkomst. Bepalend voor de uitgaven is het aantal jongeren dat gebruik maakt van jeugdhulp en de zorgzwaarte. Ook de PGB's vallen onder dit product. Daarnaast worden ook de regionale beschikbaarheidsvoorzieningen bekostigd binnen dit product, zoals Veilig Thuis.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
573005 Jeugdhulp PGB | 144.215 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | |
573055 Jeugdhulp in natura | 3.497.530 | 4.316.150 | 4.074.898 | 4.055.477 | 4.235.243 | 4.323.004 | |
573105 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang | 17.482 | 74.330 | 119.330 | 119.330 | 119.330 | 119.330 | |
Totaal Lasten | 3.659.227 | 4.540.480 | 4.344.228 | 4.324.807 | 4.504.573 | 4.592.334 | |
Baten | |||||||
573055 Jeugdhulp in natura | -1.690 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | -3.657.537 | -4.540.480 | -4.344.228 | -4.324.807 | -4.504.573 | -4.592.334 |
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorzieningLasten
573055 Jeugdhulp in natura
Op basis van realistisch ramen is het begrote bedrag voor 2019 e.v. neerwaarts bijgesteld. Daarnaast is in de ombuigingsnotitie een voorstel opgenomen om op dit product een besparing te realiseren van € 68.500,- en € 135.000,- vanaf 2020. Dit laatste bedrag groeit in 2022 door naar € 235.000,-.
De gehanteerde berekening van het ZIN-budget komt voort uit het jaarrekeningresultaat 2017 en de bijbehorende wijze van berekenen van verplichtingen. In 2018 is de wijze van afrekenen tussen gemeenten en zorginstellingen gewijzigd, vanwege het afschaffen van de DBC-systematiek (diagnose-behandel-combinatie) voor de specialistische GGZ. Deze is overgegaan in factureren op basis van daadwerkelijk geleverde zorg. Dit heeft geleid tot andere verplichtingen en uitnutting daarvan voor een deel van het ZIN-budget. In 2019 wordt daarnaast gestart met nieuwe zorgproducten op basis van de nieuwe aanbesteding. Dit betekent dat zowel in 2018 als in 2019 de resultaten uit 2017 niet volledig indicatief zijn voor het te verwachten resultaat. De ontwikkeling van de verplichtingen en de uitnutting daarvan wordt continu gemonitord. Het begroten van de kosten voor 2019 e.v. heeft nog een bepaalde mate van onzekerheid in zich.
573105 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang
De raming van 2018 is € 45.000,- lager dan 2019 in verband met budgetfreeze.
Jeugdhulp overige voorzieningen
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
Terug naar navigatie - Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningenVanuit dit budget worden alle vrij toegankelijke voorzieningen en preventieve activiteiten voorliggend aan jeugdhulp bekostigd, zoals de ambulante hulpverleners die werkzaam zijn vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin. Daarnaast wordt binnen dit budget de jeugdgezondheidszorg 0-4 en 4-19 jaar bekostigd.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
575000 Jeugdzorg (overig) | 86.229 | 80.545 | 99.516 | 102.999 | 106.604 | 110.335 | |
575005 Jeugdhulp uitvoeringkosten | 398.603 | 462.317 | 571.358 | 589.838 | 608.958 | 628.748 | |
575200 Preventie | 12.157 | 13.000 | 23.940 | 24.370 | 24.810 | 25.260 | |
575250 Jeugdgezondheidszorg | 443.673 | 414.276 | 415.669 | 418.309 | 421.009 | 423.749 | |
575300 Voorschoolse voorziening | 52.295 | 57.486 | 74.554 | 76.080 | 77.640 | 79.247 | |
575350 Dec.uitkering peuterspeelzaalwerk | 65.966 | 12.664 | 14.298 | 14.799 | 15.317 | 15.853 | |
575400 Overige voorziening | 164.260 | 100.683 | 101.039 | 103.899 | 106.819 | 109.849 | |
575450 Buitenschoolse voorzieningen | 6.530 | 8.500 | 5.100 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
575500 Kosten CJG | 238.844 | 238.304 | 276.364 | 279.417 | 282.579 | 285.844 | |
Totaal Lasten | 1.468.557 | 1.387.775 | 1.581.838 | 1.611.211 | 1.645.236 | 1.680.385 | |
Baten | |||||||
575000 Jeugdzorg (overig) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
575250 Jeugdgezondheidszorg | -17.229 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
575300 Voorschoolse voorziening | -1.764 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
575350 Dec.uitkering peuterspeelzaalwerk | -71.902 | -31.238 | -41.650 | -52.063 | -62.476 | -62.476 | |
575500 Kosten CJG | -20.548 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -111.443 | -31.238 | -41.650 | -52.063 | -62.476 | -62.476 | |
Resultaat | -1.357.114 | -1.356.537 | -1.540.188 | -1.559.148 | -1.582.760 | -1.617.909 |
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorzieningLasten
575000 Jeugdzorg
De hogere lasten worden veroorzaakt door een hogere toerekening van personeelskosten.
575005 Jeugdhulp uitvoering
De lagere raming 2018 wordt veroorzaakt door de budgetfreeze. Daarnaast is er vanaf 2019 € 35.000,- bijgeraamd voor specialistische GGZ-kennis.
575200 Preventie
De lagere raming 2018 wordt veroorzaakt door de budgetfreeze.
575300 Voorschoolse voorzieningen
De lagere raming 2018 wordt veroorzaakt door de budgetfreeze.
575500 kosten CJG
De lagere raming 2018 wordt veroorzaakt door de budgetfreeze en door realistisch te ramen.
Participatie en Werk
Toelichting op product Participatie en Werk
Terug naar navigatie - Toelichting op product Participatie en WerkOnder dit product vallen de sociale werkvoorziening (WSW), pilot participatievoorziening en werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening. Belangrijke partner voor de uitvoering van dit product is de GR Lucrato. Zij geven invulling aan de sociale werkvoorziening, de werkgeversdienstverlening en de werknemersdienstverlening voor het deel re-integratie. Met de pilot participatievoorziening wil gemeente Heerde dat de onderdelen vanuit Zorg/Ondersteuning en Werk voor de inwoner meer met elkaar verbonden wordt.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
577050 WSW | 2.401.396 | 2.294.607 | 2.166.690 | 2.221.922 | 2.141.006 | 2.045.874 | |
577104 Pilot Participatievoorziening | 20.733 | 69.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
577105 Werkzoekenden dienstverlening | 294.756 | 376.580 | 438.431 | 481.296 | 504.293 | 510.799 | |
577150 Werkgeversdienstverlening | 98.025 | 99.896 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | 2.814.910 | 2.840.083 | 2.605.121 | 2.703.218 | 2.645.299 | 2.556.673 | |
Baten | |||||||
577151 Reserve werkgev.dienstverlening | -8.310 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | -2.806.600 | -2.840.083 | -2.605.121 | -2.703.218 | -2.645.299 | -2.556.673 |
Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Participatie & WerkLasten
577050 WSW
Er is een hogere toerekening van personeelskosten tot een bedrag van € 13.000,-. De verlaging van de subsidie voor de WSW, groot € 180.000,- wordt veroorzaakt door de lagere bijdrage die van het rijk wordt ontvangen welke wij doorbetalen. In de ombuigingsnotitie is het voorstel opgenomen om op dit product een besparing te realiseren van € 57.513,- vanaf 2020, aflopend naar € 47.022,- in 2022.
577104 Pilot Participatievoorziening
De uitkomsten van de pilot participatie zijn tot nu toe goed; de eindevaluatie moet nog worden gemaakt. Vanaf 2019 vindt bekostiging plaats uit reguliere budgetten.
577105 Werkzoekenden dienstverlening
De hogere lasten van € 35.000,- worden veroorzaakt door een hogere toerekening van personeelskosten. Daarnaast is in de ombuigingsnotitie het voorstel opgenomen om voor de inzet van instrumenten een bedrag van € 60.000,- extra beschikbaar te stellen vanaf 2019. Op basis van realistisch ramen is daarnaast op deze post € 25.000,- structureel bijgeraamd, welk bedrag oploopt in 2021 naar € 78.000,-.
577150 Werkgeversdienstverlening
De hogere lasten worden veroorzaakt door een hogere toerekening van personeelskosten.
Inkomen
Toelichting op product Inkomen
Terug naar navigatie - Toelichting op product InkomenHet product Inkomen bestaat uit het ontwikkelen en uitvoeren van beleid op gebied van bijzondere bijstand, minimabeleid, bijstandsverlening (zelfstandigen), armoedebestrijding, het kindpakket en schulddienstverlening.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
579000 Bijstandverlening | 364.966 | 313.227 | 357.353 | 365.158 | 373.164 | 381.357 | |
579050 Levensonderhoud | 2.831.026 | 2.510.000 | 2.493.200 | 2.493.200 | 2.283.200 | 2.283.200 | |
579100 Bijstandverlening zelfstandigen | 25.053 | 79.130 | 81.040 | 82.500 | 83.980 | 85.490 | |
579200 Inkomensondersteuningsbeleid | 304.250 | 239.507 | 313.876 | 324.862 | 336.232 | 348.000 | |
579250 Schulddienstverlening | 94.219 | 65.572 | 78.261 | 79.781 | 81.329 | 82.915 | |
579300 Minimabeleid | 76.285 | 151.378 | 150.424 | 150.424 | 150.424 | 150.424 | |
579305 Minimabeleid deelfonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
579400 Kwijtscheldingen | 24.159 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand | 355.209 | 350.000 | 358.400 | 364.850 | 371.420 | 378.110 | |
Totaal Lasten | 4.075.168 | 3.738.814 | 3.862.554 | 3.890.775 | 3.709.749 | 3.739.496 | |
Baten | |||||||
579050 Levensonderhoud | -2.665.860 | -2.425.827 | -2.425.827 | -2.425.827 | -2.425.827 | -2.425.827 | |
579100 Bijstandverlening zelfstandigen | -11.976 | -42.962 | -43.478 | -44.120 | -44.651 | -45.190 | |
579300 Minimabeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
579305 Minimabeleid deelfonds | -55.949 | 0 | -55.212 | -55.212 | -55.212 | -55.212 | |
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand | -28.129 | -3.010 | -3.080 | -3.140 | -3.200 | -3.260 | |
Totaal Baten | -2.761.914 | -2.471.799 | -2.527.597 | -2.528.299 | -2.528.890 | -2.529.489 | |
Resultaat | -1.313.254 | -1.267.015 | -1.334.957 | -1.362.476 | -1.180.859 | -1.210.007 |
Toelichting op de lasten en baten Inkomen
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten InkomenLasten
579000 Bijstandsverlening
De hogere lasten worden veroorzaakt door een hogere toerekening (€ 10.000,-) van personeelskosten. Daarnaast stijgt de bijdrage voor de sociale recherche met € 17.000,-.
5792000 Inkomensondersteuningsbeleid
De hogere lasten worden veroorzaakt door een hogere toerekening aan personeelskosten tot een bedrag van € 42.000,-.
579250 Schulddienstverlening
De raming 2018 is € 10.000,- lager ten gevolge van de budgetfreeze.
Wmo maatwerkvoorzieningen
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
Terug naar navigatie - Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningenEen maatwerkvoorziening is een voorziening die is afgestemd op de individuele omstandigheden en mogelijkheden van de ingezetene. Bij de maatwerkvoorziening moet rekening gehouden worden met de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren van de cliënt. Op deze manier wordt de cliënt in staat gesteld tot zelfredzaamheid en/of participatie, zodat hij zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven. Een voorziening die nodig is om de mantelzorger te ondersteunen of deze te ontlasten, kan onderdeel uitmaken van een maatwerkvoorziening. Maatwerkvoorzieningen kunnen materiele en/of immateriële zijn.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
581005 Wmo uitvoeringskosten incl externe advis | 409.755 | 442.531 | 648.100 | 668.560 | 689.694 | 711.533 | |
581055 Maatwerkvoorzieningen ZIN BG | 1.039.378 | 1.150.427 | 1.317.153 | 1.294.500 | 1.339.810 | 1.386.700 | |
581155 Maatwerkvoorzieningen PGB BG | 45.660 | 47.750 | 47.750 | 47.750 | 47.750 | 47.750 | |
581205 Opvang en beschermd wonen Wmo | 48.495 | 20.263 | 22.877 | 23.678 | 24.507 | 25.364 | |
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel v | 491.631 | 331.975 | 424.016 | 462.700 | 471.030 | 479.500 | |
581800 Maatwerkvoorzieningen natura materieel w | 162.098 | 126.870 | 110.910 | 87.910 | 89.490 | 91.100 | |
Totaal Lasten | 2.197.017 | 2.119.816 | 2.570.806 | 2.585.098 | 2.662.281 | 2.741.947 | |
Baten | |||||||
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel v | -9.138 | -1.090 | -1.120 | -1.140 | -1.160 | -1.180 | |
581950 Eigen bijdragen Wmo bestaand | -57.315 | -60.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | |
Totaal Baten | -66.453 | -61.090 | -21.120 | -21.140 | -21.160 | -21.180 | |
Resultaat | -2.130.564 | -2.058.726 | -2.549.686 | -2.563.958 | -2.641.121 | -2.720.767 |
Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningenLasten
581005 Wmo uitvoeringskosten inclusief externe advisering
De hogere lasten van € 58.000,- worden veroorzaakt door een hogere toerekening van personeelskosten. De regionale uitvoeringskosten Wmo stijgen met € 15.000,- ten gevolge van externe inzet in regio, onder andere ten behoeve van inkoop.
581055 Maatwerkvoorzieningen ZIN Begeleiding
Bijraming op basis van realistisch ramen, verwachte uitstroom uit de algemene voorziening regieondersteuning (AVR), de verlaging van de eigen bijdrage en de demografische ontwikkeling in de gemeente Heerde. Daarnaast is in de ombuigingsnotitie het voorstel opgenomen om op dit product een besparing te realiseren van € 68.750,- vanaf 2020.
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel v
De verwachting is dat het afsluiten van een nieuw contract voor hulpmiddelen zal leiden tot een kostenverhoging van ongeveer 20%. Op basis van deze verwachting is de begroting zowel voor vervoersvoorzieningen als voor rolstoelen verhoogd met € 40.500,-; totaal € 81.000,-.
581800 Maatwerkvoorzieningen natura materieel
In de ombuigingsnotitie is een voorstel opgenomen rondom woningaanpassingen. Daarom zijn de exploitatielasten voor 2019 afgeraamd met € 25.000,- en vanaf 2020 met € 50.000,-.
Baten
581950 Eigen bijdragen Wmo bestaand
Door de verwachte wijziging van de eigen bijdrage systematiek voor de Wmo is de te ontvangen eigen bijdrage afgeraamd met € 40.000,-.
Wmo algemene voorzieningen
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
Terug naar navigatie - Toelichting op product Wmo algemene voorzieningenEen algemene voorziening is een aanbod van diensten en activiteiten dat zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers toegankelijk is. Het is gericht op maatschappelijke participatie. Algemene voorzieningen worden gefaciliteerd door de gemeente. Het kan hierbij ook gaan om voorzieningen die door vrijwilligersorganisaties worden aangeboden, mits deze gefaciliteerd zijn door de gemeente. Belangrijk is dat de algemene voorzieningen bekend en beschikbaar zijn, zowel bij cliënten, vrijwilligers als bij professionals, en dat zij gericht zijn op maatschappelijke participatie.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2017 | begroting 2018 (2019) | Primaire begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
585000 Volwassenenwerk | 167.333 | 221.201 | 175.619 | 178.449 | 181.843 | 185.362 | |
585050 Maatschappelijk werk | 197.794 | 176.026 | 6.881 | 6.953 | 7.028 | 7.105 | |
585100 Volksgezondheid | 136.872 | 145.410 | 148.600 | 150.150 | 152.650 | 155.190 | |
585150 Vreemdelingen inburgering | 27.790 | 47.427 | 47.400 | 47.400 | 47.400 | 47.400 | |
585200 Algemene voorzieningen regieondersteunin | 671.181 | 995.099 | 903.393 | 868.729 | 883.448 | 898.436 | |
585250 Basismobiliteit | 421.615 | 572.947 | 544.336 | 557.101 | 567.400 | 577.964 | |
585300 Algemene voorziening schoon en leefbaar | 1.064.504 | 1.147.685 | 1.491.959 | 1.364.019 | 1.411.600 | 1.460.852 | |
585350 Vrijwilligers | 90.327 | 74.408 | 88.827 | 79.749 | 81.736 | 78.786 | |
585400 Mantelzorg | 77.455 | 106.076 | 88.672 | 90.668 | 92.731 | 94.872 | |
Totaal Lasten | 2.854.873 | 3.486.279 | 3.495.687 | 3.343.218 | 3.425.836 | 3.505.967 | |
Baten | |||||||
585000 Volwassenenwerk | 0 | -47.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
585150 Vreemdelingen inburgering | -34.810 | -47.400 | -47.400 | -47.400 | -47.400 | -47.400 | |
585250 Basismobiliteit | 0 | -15.000 | -15.360 | -15.640 | -15.920 | -16.210 | |
585301 Reserve algemene voorzieningen huishoude | -173.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -207.810 | -109.720 | -62.760 | -63.040 | -63.320 | -63.610 | |
Resultaat | -2.647.063 | -3.376.559 | -3.432.927 | -3.280.178 | -3.362.516 | -3.442.357 |
Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningenLasten
585000 Volwassenenwerk
Het begrote bedrag voor 2018 is éénmalig verhoogd i.v.m. verkregen subsidie voor de inzet van een coach.
585200 Algemene voorziening regieondersteuning
In de ombuigingsnotitie is het voorstel opgenomen om op dit product een besparing te realiseren van € 115.000 vanaf 2019, doorgroeiend naar € 165.000 vanaf 2020.
585250 Basismobiliteit
In 2018 zijn de lasten éénmalig bijgeraamd in verband met extra kosten voor PlusOV.
585300 Algemene voorziening schoon en leefbaar huis
Door een verlaging van de eigen bijdrage systematiek zijn de lasten in 2019 fors toegenomen. In de ombuigingsnotitie is het voorstel opgenomen om op dit product een besparing te realiseren van € 180.000 vanaf 2020.
585350 Vrijwilligers
De raming 2018 is door de budgetfreeze verlaagd met € 4.000,-. Daarnaast is de toerekening van de personeelskosten voor 2019 verhoogd. In de ombuigingsnotitie is het voorstel opgenomen om voor tafeltje dekje een besparing te realiseren van € 11.000 vanaf 2020, doorgroeiend naar € 16.000 vanaf 2022.
585400 Mantelzorg
In de ombuigingsnotitie is het voorstel opgenomen om op dit product een besparing te realiseren van € 20.500 vanaf 2019,
Baten
585000 Volwassenenwerk
Dit is de éénmalig ontvangen subsidie in 2018 voor de inzet van een coach.