Bijlage 1. Kostendekkendheid Sociaal Domein 2018
Terug naar navigatie - Bijlage 1. Kostendekkendheid Sociaal Domein 2018
Bezuinigingsmaatregelen
Om de omvang van het voorstel ten opzichte van de oorspronkelijke raming 2018 of 2019 te kunnen vaststellen, zijn de ramingen in de kop van de maatregel of in de tekst opgenomen.
Bestuur / financiën totaal:
2019 € 261.500 |
2020 € 261.500 |
2021 € 261.500 |
2022 € 261.500 |
Toelichting:
1 |
Openingstijden gemeentekantoor. Inzet 2,22 fte. |
|||
Maatregel: Balie burgerzaken en infobalie maandag, dinsdag en donderdag vanaf 12.30 uur sluiten. Op vrijdagmiddag zijn deze balies per 1 juli 2018 al gesloten. Op de woensdag gelijktijdig de openingstijden verruimen naar 7.30 uur tot 20.00 uur. |
||||
Toelichting: Door de balie op 4 middagen te sluiten, worden de balieafspraken geconcentreerd op de ochtend. Omdat er ‘s middags geen balie werkzaamheden zijn kunnen medewerkers veel efficiënter (zonder onderbrekingen) doorwerken. Vanaf 2019 krijgt de gemeente 5 jaar lang te maken met minder aanvragen van reisdocumenten doordat paspoorten en identiteitskaarten voor personen van 18 jaar e.o. (m.i.v. 10 maart 2014 )10 jaar geldig zijn geworden i.p.v. 5 jaar. Echter in de jaren 2017 t/m 2021 worden er op jaarbasis ongeveer 1400 tot 1500 extra rijbewijzen aangevraagd in verband met de zogenaamde rijbewijscyclus. Omdat vanaf 1 oktober 1986 de geldigheid van het rijbewijs van 5 naar 10 jaar is gegaan, krijgt de gemeente te maken met twee verschillende periodes van 5 jaar. De dienstverlening wordt wel beperkter omdat de afsprakenagenda op de ochtend vol zal staan, waardoor mensen die zonder afspraak binnenlopen, niet meer direct geholpen kunnen worden. |
||||
2019 € 16.500 (= 0,2 fte) |
2020 € 16.500 |
2021 € 16.500 |
2022 € 16.500 |
|
2 |
Mediation en juridisch advies. Raming € 42.700. |
|||
Maatregel: Focus op mediation ter voorkoming van juridische procedures en meer bouwen op interne juridische advisering. |
||||
Toelichting: Door medewerkers mediation vaardigheden te leren kan deze vaardigheid worden ingezet ter voorkoming van juridische procedures. Daarnaast kan er minder extern advies aangevraagd worden bij externe partijen. Binnen de gemeente is ruim voldoende juridische kennis aanwezig om kwalitatief deskundig advies te geven. In uitzonderlijke dossiers (met wellicht hoge risico’s) kan een second opinion worden gevraagd. |
||||
2019 € 15.000 |
2020 € 15.000 |
2021 € 15.000 |
2022 € 15.000 |
|
3 |
Afschrijving De Heerd en de Rhijnsberg. Raming € 319.000. |
|||
Maatregel: Aanpassen afschrijvingsbedragen |
||||
Toelichting: Een aantal gebouwen (De Heerd, de Rhijnsberg) niet af schrijven naar “0”, maar naar 20% van de oorspronkelijke boekwaarde. De financiële verordening moet hier op aangepast worden. Volgens de accountant is het voordeel te realiseren, maar een taxatie van de restwaarde van de gebouw(en) is wel noodzakelijk. |
||||
2019 € 80.000 |
2020 € 80.000 |
2021 € 80.000 |
2022 € 80.000 |
|
4 |
Hondenbelasting |
|||
Maatregel: Invoeren hondenbelasting |
||||
Toelichting: In de gemeente Heerde is in het verleden gekozen om de hondenbelasting af te schaffen. In veel Gelderse gemeenten int men nog steeds hondenbelasting. Een hondenbelasting mag echter niet alleen worden ingevoerd vanwege die extra algemene middelen, omdat in zo’n geval geen objectieve en redelijke rechtvaardiging bestaat voor onderscheid tussen hondenbezitters en niet-hondenbezitters. Voor algemene middelen heeft de gemeente immers de OZB tot haar beschikking. De invoering van de hondenbelasting zal gepaard moeten gaan met extra inzet van handhaving op overlast van hondenpoep (zie ondermeer voorstel 56). Voor de organisatie zijn er meer administratie- en handhavingskosten. Intentie is om dit budgettair neutraal te organiseren. De geschatte opbrengst is gebaseerd op 7518 huishoudens waarvan 1 op de 7 een hond hebben (gemiddelde op basis van Nederland). |
||||
2019 € 60.000 |
2020 € 60.000 |
2021 € 60.000 |
2022 € 60.000 |
|
5 |
Toeristenbelasting. Raming € 180.000. |
|||
Maatregel: Verhoging toeristenbelasting van € 1,00 naar € 1,50 |
||||
Toelichting: Er is de laatste jaren veel geïnvesteerd in toerisme en recreatie. De voorzieningen moeten onderhouden worden, waardoor verhoging van de toeristenbelasting te rechtvaardigen is. Een verhoging van de toeristenbelasting zal naar verwachting geen negatief effect hebben op het aantal toeristen in onze gemeente. In verhouding met andere gemeenten op de Veluwe zit Heerde op dit moment iets onder het gemiddelde bedrag voor toeristenbelasting in Gelderland. |
||||
2019 € 90.000 |
2020 € 90.000 |
2021 € 90.000 |
2022 € 90.000 |
|
Ruimte totaal:
2019 € 444.986 |
2020 € 444.986 |
2021 € 444.986 |
2022 € 444.986 |
Toelichting:
6 |
Leges WABO vergunning. Raming € 400.000. |
|||
Maatregel: Verhogen leges WABO vergunning met 0,5% |
||||
Toelichting: Een quick scan en informatie van de VNG en de vereniging Eigen Huis geven aan dat de gemeente Heerde in vergelijk met de Nederlandse gemeenten een lage middenmoter is in het niveau van de legesheffing. Het huidige tarief bedraagt 2,24% van de bouwkosten. Inclusief de verhoging blijft sprake van kostendekkende leges. Als vergelijk: Gemeente Epe: Tot 50K – 2,4%, boven 50K – 1,74%, boven 1.000K – 1,66% voor een standaard WABO omgevingsvergunning, te vermeerderen met extra toetsen. Gemeente Oldebroek: 1,84% Gemeente Hattem: 2,5% Gemeente Olst Wijhe: tot 50k 2,5%, 50K-100K 2,1%, >100K 1,6% |
||||
2019 € 75.000 |
2020 € 75.000 |
2021 € 75.000 |
2022 € 75.000 |
|
7 |
Tarieven riolering verlagen, tarieven OZB verhogen. |
|||
Maatregel: De tarieven rioolheffing aan te passen naar een opbrengst van 1,4 miljoen. per jaar en de tarieven voor de OZB op te plussen met € 300.000,- per jaar. |
||||
Toelichting: De reserve riolering bedraagt € 3,9 miljoen. De inkomsten uit tarieven bedragen de laatste jaren 1,7 miljoen per jaar. De onttrekking ten behoeve van de exploitatie riolering bedraagt de laatste jaren circa € 1,3 miljoen per jaar. Door € 300.000,- , dat nu jaarlijks aan de reserve riolering wordt toegevoegd, minder in rekening te brengen bij de eigenaren van woningen en niet-woningen via de rioolheffing en de (vrij besteedbare) OZB met dit bedrag te verhogen stijgen de lasten voor eigenaren van woningen en niet-woningen, niet. |
||||
2019 € 300.000 |
2020 € 300.000 |
2021 € 300.000 |
2022 € 300.000 |
|
8 |
Verkoop gemeentelijke gronden. Raming € 30.000. |
|||
Maatregel: Grotere percelen op de markt zetten en kleinere percelen (overhoeken) op verzoek en bij gelegenheid aanbieden. |
||||
Toelichting: Bij verkoop van percelen gaan de kosten voor de baten uit, tenzij dit binnen de bestaande formatie wordt opgepakt. Dat laatste heeft gevolgen voor het tempo waarin verkocht kan worden. Niet alle gronden komen voor verkoop in aanmerking (verkeer, groenstructuren). |
||||
2019 P.M. |
2020 P.M. |
2021 P.M. |
2022 P.M. |
|
9 |
Beheerplan Openbaar Groen overige. Raming € 98.330. |
|||
Maatregel: Geen middelen begroten voor het maken van beheerplannen en het schouwen, door externen. |
||||
Toelichting:
|
||||
2019 € 11.000 |
2020 € 11.000 |
2021 € 11.000 |
2022 € 11.000 |
|
10 |
Kadaster en Landmeten. Raming € 2.430. |
|||
Maatregel: Kijkend naar de historie kan een jaarlijks bedrag worden afgeraamd. |
||||
Toelichting: Budget is al eerder gekort. Gelet op voorgaande jaren wordt nogmaals gekort. Noodzakelijke landmeetkundige handelingen kunnen in enig jaar tot overschrijding van het budget leiden. |
||||
2019 € 2.400 |
2020 € 2.400 |
2021 € 2.400 |
2022 € 2.400 |
|
11 |
Beheerplan Wegen vegen. Raming €16.000. |
|||
Maatregel: Toepassen van andere verrekensystematiek. |
||||
Toelichting: In plaats van 33% riolering, 33% reiniging en 33% wegen de volgende systematiek: 50% riolering, 25% reiniging en 25% wegen. Bedrag komt ten laste van de reserve riolering. |
||||
2019 € 4.000 |
2020 € 4.000 |
2021 € 4.000 |
2022 € 4.000 |
|
12 |
Beheerplan Water verwerkingskosten. Raming € 42.000. |
|||
Maatregel: |
||||
Toelichting: Gebaseerd op historie 2016 en 2017 |
||||
2019 € 10.000 |
2020 € 10.000 |
2021 € 10.000 |
2022 € 10.000 |
|
13 |
|
Beheerplan Wegen verwerkingskosten. Raming € 42.510. |
||||
|
Maatregel: Raming verwerkingskosten bijstellen. |
|||||
|
Toelichting: Gebaseerd op historie 2016 en 2017. Betreft afvalverwerking gemeentebreed en aanvoer voor puinwegen. Afvoer moet gegarandeerd blijven en kan bij een korting in enige jaar tot overschrijding leiden. |
|||||
|
2019 € 10.000 |
2020 € 10.000 |
2021 € 10.000 |
2022 € 10.000 |
||
14 |
Beheerplan wegen weginspectie. |
|
|
|
|
|||
Maatregel: Raming weginspectie bijstellen. |
|
|
|
|
||||
Toelichting: Jaarlijks bedrag van € 9.520,- kan teruggebracht worden naar een interval per twee jaar. |
|
|
|
|
||||
2019 € 5.500 |
2020 € 5.500 |
2021 € 5.500 |
2022 € 5.500 |
|
|
|
|
|
15 |
Voormalige zoutloods aan de Zwarteweg. |
|||
Maatregel: Bij verkoop in 2018/begin 2019 vervalt de afschrijving in de gemeentebegroting van € 27.086. |
||||
Toelichting: Maatregel spreekt voor zich. |
||||
2019 € 27.086 |
2020 € 27.086 |
2021 € 27.086 |
2022 € 27.086 |
|
Samenleving totaal:
2019 €-17.700 |
2020 € 688.313 |
2021 € 988.673 |
2022 € 1.092.822 |
Toelichting:
16 |
Investeren en door ontwikkelen toegang sociaal domein. Raming € 361.000. |
|||
Maatregel: Inzetten op door ontwikkelen van kennis en competenties van de professionals met als resultaat efficiënter werken en efficiënter inzetten van middelen. |
||||
Toelichting: Het toeleiden van inwoners met een hulpvraag naar algemeen toegankelijke oplossingen en/of inzet sociaal netwerk vraagt tijd en aandacht. Ook neemt het aantal zorgmeldingen toe (dubbele vergrijzing) en zijn zorgvragen vaak complex. Effect hiervan is dat een vicieuze cirkel lijkt te ontstaan: meer keukentafelgesprekken, hogere werkdruk, minder tijd en aandacht voor inzet sociaal netwerk, minder inzicht in de financiële impact van de interventies, minder integraliteit en (meer) inzet van individuele begeleiding of dure voorzieningen. |
||||
2019 -€ 100.000 |
2020 € 137.500 |
2021 € 137.500 |
2022 € 137.500 |
|
17 |
Algemene voorziening schoon en leefbaar huis. Raming € 1.478.880. |
|||
Maatregel: Gemiddeld aantal uren binnen de AVSLH terugbrengen naar 2 uur en onderzoeken of de huishoudelijke hulp kan worden ingericht door middel van voorliggende voorzieningen via een schoonmaakbedrijf, compensatie in meerkosten (staffel in inkomen, in ieder geval tot 120% van de bijstandsnorm volledige vergoeding van de kosten) en maatwerkvoorzieningen. |
||||
Toelichting: Terugbrengen van de kosten voor de huishoudelijke hulp. De kosten blijven toenemen als gevolg van rijksregelgeving en landelijke ontwikkelingen (reële marktprijzen, abonnementstarief Wmo, CAO). Compensatie vanuit het rijk is er niet. In 2019 verder onderzoek naar de mogelijkheid om huishoudelijke hulp via een schoonmaakbedrijf in te zetten. Afhankelijk van juridische haalbaarheid (passend binnen de Wmo) en verdere consequenties besluiten tot herstructurering van de huishoudelijke hulp. |
||||
2019 n.v.t. |
2020 € 180.000 |
2021 € 180.000 |
2022 € 180.000 |
|
18 |
Algemene voorziening regieondersteuning (AVR). Raming € 949.000. |
|||
Maatregel: De AVR hervormen tot een brede dagbesteding, meer uitstroom naar maatwerk, betere aansluiting bij welzijn, zorg, psychosociale begeleiding onder AVR én Algemeen maatschappelijk werk vernieuwen. |
||||
Toelichting: De instroom in de AVR is de afgelopen jaren toegenomen. Dit is enerzijds een effect van ‘de beweging naar voren’: hulp laagdrempelig inrichten waarbij de veronderstelling is dat mensen in een vroeg stadium van problematiek worden bereikt en zwaardere hulp kan worden uitgesteld of voorkomen. Anderzijds is sprake van een hogere vraag als gevolg van de (dubbele) vergrijzing. Er wordt nu strakker gestuurd op de instroom en uitstroom waardoor de toename wordt beperkt. Verdere maatregelen zijn echter nodig om de kosten op langere termijn te beheersen. In 2019 voorbereiden van een brede dagbesteding en efficiënter inzetten van budget voor algemeen maatschappelijk werk. |
||||
2019 € 115.000 |
2020 € 165.000 |
2021 € 165.000 |
2022 € 165.000 |
|
19 |
Woningaanpassingen. Raming € 135.000. |
|||
Maatregel: Beleidsregels aanscherpen waar mogelijk. Afspraken met woningbouw over vaste prijzen bij aanpassing huurwoning. Inschakelen extern bureau bij woningaanpassingen boven de €10.000. Afspraken met woningbouwvereniging over aanbouw i.p.v. unit, zodat er op langere termijn meer aangepaste woningen zijn. |
||||
Toelichting: Als gevolg van de Wmo 2015 waarin gestreefd wordt naar zo lang als mogelijk zelfstandig wonen is het aantal woningaanpassingen toegenomen. De kosten blijven toenemen. Met bovenstaande maatregelen wordt beoogd de kosten zoveel mogelijk te beheersen. Door inhuur van bouwtechnische expertise voorkomen dat meer kosten dan noodzakelijk worden gemaakt. In samenwerking met woningbouwvereniging inzetten op duurzame oplossingen en efficiënt gebruik van aangepaste woningen. |
||||
2019 € 25.000 |
2020 € 50.000 |
2021 € 50.000 |
2022 € 50.000 |
|
20 |
Specialistische GGZ kennis in het CJG. Raming € 3.811.123. |
|||
Maatregel: Toevoegen van een GGZ specialist in het CJG. |
||||
Toelichting: De wetgever heeft in de Jeugdwet expliciet bepaald dat gemeenten en huisartsen afspraken moeten maken over de invulling van de verwijsmogelijkheid en de voorwaarden waaronder de arts verwijst. Vanuit historie verwijzen huisartsen veelal naar (dure) specialistische zorg bij aanbieders waar ze al jaren goede ervaringen mee hebben. Als huisartsen weten en vertrouwen in de mogelijkheden van (lichte vormen van) jeugdhulp die lokale wijkteams en andere jeugdhulpaanbieders kunnen bieden, zullen ze daar ook sneller naar verwijzen. Dat zorgt er voor dat de jeugdige de best passende hulp krijgt en ook de druk op specialistische zorg kan verminderen. Ervaringen in andere gemeenten laten een forse kostenbesparing op zorgkosten zien door de toevoeging van een GGZ specialist. |
||||
2019 -€ 35.000 |
2020 € 100.000 |
2021 € 100.000 |
2022 € 100.000 |
|
21 |
Onderzoek naar sluiting consultatiebureau Wapenveld. Raming jeugdgezondheidszorg 0-4 € 270.646. |
Maatregel: Gelet op de toenemende mobiliteit van ouders onderzoeken of één consultatiebureau in de gemeente kan volstaan. |
|
Toelichting: Maatregel wordt onderzocht maar er wordt niet op voorhand een financieel voordeel ingeboekt. |
22 |
Inzet op activerings- en participatiekandidaten om te besparen op eigen risico van € 210.000 op BUIG budget. |
|||
Maatregel: Huidige uren gespreksvoering Werk blijven benutten (1,1 fte) maar 0,24 fte inzetten voor activeringskandidaten en extra investering voor oproepen participatiekandidaten. Financieel effect ingaande 2021. |
||||
Toelichting: Alhoewel de economie is aangetrokken en er volop werk is zien we vaak een mismatch tussen CV van onze kandidaten en de marktvraag. Meer inzet op de groep activering (1-3 jaar naar werk) en participatie (>3 jaar naar werk) leidt tot meer kandidaten die geplaatst kunnen worden. Ingaande 2021 verwachten we een besparing door afname van het aantal uitkeringen. |
||||
2019 -€ 43.200 |
2020 -€ 43.200 |
2021 € 166.800 |
2022 € 166.800 |
|
23 |
Bijraming Wsw budget. Raming € 2.028.428 |
|||
Maatregel: De bijraming ter compensatie van het tekort bij Lucrato kan worden bijgesteld. |
||||
Toelichting: In meicirculaire blijkt dat er voor GR Lucrato meer budget beschikbaar is voor uitvoering Wsw. |
||||
2019 N.v.t. |
2020 € 57.513 |
2021 € 47.873 |
2022 € 47.022 |
|
24 |
Subsidie Tafeltje dekje. Raming € 21.000. |
|||
Maatregel: Verlaging van subsidie voor maaltijdverstrekking. In 2020 alleen nog subsidie voor de reiskosten voor het rondbrengen van de maaltijden. |
||||
Toelichting: De Vrijwillige Hulpdienst Heerde ontvangt jaarlijks een subsidie voor tafeltje dekje. Ongeveer de helft van deze kosten gaan naar de reiskilometers van vrijwilligers. Vanuit transformatiegedachte (eigen kracht, zelf/samenredzaamheid) en de vele mogelijkheden die de markt biedt voor maaltijdverstrekking kan het subsidie worden beperkt. Vanaf 2020 wordt uitsluitend nog subsidie verstrekt voor de reiskosten van de vrijwilligers. |
||||
2019 N.v.t. |
2020 € 11.000 |
2021 € 11.000 |
2022 € 16.000 |
|
25 |
Mantelzorgcompliment. Raming € 40.500. |
|||
Maatregel: Op basis van ervaringscijfers het bedrag in de begroting voor het mantelzorgcompliment verlagen. Het bedrag dat de aanvrager ontvangt blijft gelijk. |
||||
Toelichting: Het jaarlijks beschikbare bedrag voor mantelzorgcompliment wordt verlaagd in de begroting. |
||||
2019 € 20.500 |
2020 € 20.500 |
2021 € 20.500 |
2022 € 20.500 |
|
26 |
Subsidies onder € 1.000. Raming € 5.000. |
|||
Maatregel: Afschaffen subsidies onder € 1.000 per jaar. |
||||
Toelichting: Wij gaan er van uit, dat subsidieontvangers een dergelijk bedrag zelf kunnen opvangen. In 2019 subsidieverordening aanpassen en communiceren over voornemen. |
||||
2019 N.v.t. |
2020 € 5.000 |
2021 € 5.000 |
2022 € 5.000 |
|
27 |
|
Cultuurplein en bibliotheek. Raming € 466.205. |
|||
Maatregel: Samenvoegen van Cultuurplein en bibliotheek naar voorbeeld van de Stadkamer in Zwolle. |
|||||
Toelichting: Door samenvoeging kan efficiënter worden gewerkt en kan het subsidie voor kunst- en cultuureducatie voor jongeren worden verlaagd. Het ombuigen/samenvoegen vraagt een goede voorbereiding waarin we de samenwerking zoeken met alle partners die voor dit onderwerp belangrijk zijn. |
|||||
2019 N.v.t. |
2020 P.M. |
2021 € 100.000 |
2022 € 100.000 |
||
28. Overhead totaal:
2019 € 300.000 |
2020 € 300.000 |
2021 € 300.000 |
2022 € 300.000 |
Er is sprake van een taakstellende bezuiniging, daarom zijn geen specifieke bedragen genoemd.
Toelichting:
In totaliteit moet er vanaf 2019 een bedrag omgebogen worden bij de overhead van € 300.000,- . Een belangrijke denkrichting hierbij is het besparen op de inhuur van personeel door het op bepaalde onderdelen structureel benoemen van personeel en de inzet van trainees. Ook het besparen op diverse secundaire personeelskosten zoals telefonie en de werving van personeel is een van de opties.
Algemene dekkingsmiddelen | |||
---|---|---|---|
0.5 | Treasury | -189.527 | |
0.61 | OZB woningen | -3.282.225 | |
0.62 | OZB niet woningen | -1.053.214 | |
0.64 | Belastingen overig | -1.192.633 | |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -27.245.330 | |
3.4 | Economische promotie | -270.000 | |
-33.232.929 | |||
Bedrijfsvoering | |||
0.1 | Bestuur | 72.400 | |
0.10 | Mutaties reserves | 852.420 | |
0.2 | Burgerzaken | 172.385 | |
1.2 | Openbare orde en Veiligheid | 11.710 | |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 14.453 | |
5.4 | Musea | 66.411 | |
8.1 | Burgerzaken | 45.820 | |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -53.896 | |
1.181.703 | |||
Bestuur | |||
0.1 | Bestuur | 1.135.968 | |
0.10 | Mutaties reserves | 40.000 | |
0.4 | Overhead | 20.420 | |
1.1 | Crisisbeheersing en Brandweer | 1.000.936 | |
1.2 | Openbare orde en Veiligheid | 276.625 | |
7.4 | Milieubeheer | 7.684 | |
8.3 | Wonen en bouwen | 185.792 | |
2.667.425 | |||
Onvoorzien | |||
0.8 | Overige baten en lasten | 50.000 | |
50.000 | |||
Overhead | |||
0.4 | Overhead | 6.839.342 | |
6.839.342 | |||
Ruimte, Wonen en Ondernemen | |||
0.10 | Mutaties reserves | -515.750 | |
0.3 | Wonen en bouwen | 19.640 | |
2.1 | Verkeer en vervoer | 2.474.608 | |
3.1 | Economische ontwikkeling | 106.495 | |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 9.523 | |
3.3 | Bedrijfsloket en - regelingen | -15.590 | |
3.4 | Economische promotie | 374.962 | |
5.2 | Sportaccommodaties | 315.638 | |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.182.665 | |
7.2 | Riolering | -264.485 | |
7.3 | Afval | -326.591 | |
7.4 | Milieubeheer | 291.933 | |
7.5 | Begraafplaatsen | -79.423 | |
8.1 | Ruimtelijke ordening | 323.835 | |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 3.564 | |
8.3 | Wonen en bouwen | 163.030 | |
4.064.054 | |||
Sociaal Maatschappelijk | |||
0.10 | Mutaties reserves | 121.627 | |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -96.862 | |
4.1 | Openbaar basisonderwijs | 97.767 | |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 632.989 | |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 595.351 | |
5.1 | Sportbeleid en activering | 287.187 | |
5.2 | Sportaccommodaties | 263.405 | |
5.3 | Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | 270.119 | |
5.5 | Cultureel erfgoed | 75.929 | |
5.6 | Media | 279.369 | |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 5.100 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 2.127.067 | |
6.2 | Wijkteams | 1.423.548 | |
6.3 | Inkomensregelingen | 1.390.169 | |
6.4 | Begeleide participatie | 2.605.121 | |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (Wmo) | 556.683 | |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 7.044.552 | |
6.82 | Geëscaleeerde zorg 18- | 143.270 | |
7.1 | Volksgezondheid | 564.269 | |
8.3 | Wonen en bouwen | 7.978 | |
18.394.638 | |||
a.s. |
= |
aanstaande |
AED |
= |
Automatische externe defibrillator |
AmvB |
= |
Algemene maatregel van Bestuur |
AMW |
= |
Algemeen Maatschappelijk Werk |
AOV-er |
= |
Ambtenaar Openbare Veiligheid |
APV |
= |
Algemeen Plaatselijke Verordening |
Arbo AU |
= = |
Arbeidsomstandigheden Algemene Uitkering |
AWBZ |
= |
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten |
|
|
|
BAG |
= |
Basisregistratie Adressen en Gebouwen |
BB BBO |
= = |
Bijzonder Bijstand Bijzonder Basis Onderwijs |
BBV |
= |
Besluit Begroting en Verantwoording |
Bbz Begr.wijz. BGT |
= = = |
Besluit bijstandverlening zelfstandigen begrotingswijziging Basiskaart Grootschalige Topografie |
BJZ |
= |
Bureau Jeugdzorg |
BNG |
= |
Bank Nederlandse Gemeenten |
Bofv |
= |
Bestuurlijk overleg financiële verhoudingen |
BRO |
= |
Besluit Ruimtelijke Ordening |
BRP |
= |
Basis Registratie Personen |
BSHW |
= |
Brede School Heerde West |
BTW |
= |
Bruto Toegevoegde Waarde |
BV |
= |
Besloten Vennootschap |
BWS |
= |
Besluit woning gebonden subsidies |
|
|
|
c.q. |
= |
casu quo |
ca. |
= |
circa |
CAK CAO |
= = |
Centraal Administratie Kantoor Collectieve Arbeidsovereenkomst |
CJG CMS CVN |
= = = |
Centra Jeugd en Gezin Contentmanagementsysteem Centraal Veluws Natuurgebied |
|
|
|
d.d. DD JGZ DigiD |
= = = |
de dato Digitaal Dossier Jeugdgezondheidszorg Digitale identiteit |
DLG DVA |
= = |
Dienst Landelijk Gebied dienstverleningsafspraken |
e.d. |
= |
en dergelijke |
e.v. |
= |
en verdere |
EG |
= |
Europese Gemeenschap |
E-gem |
= |
Elektronische gemeenten |
EKD |
= |
Elektronisch Kinddossier |
EMU |
= |
Economische en Monetaire Unie |
EPC |
= |
Energie Prestatie Coëfficiënt |
etc. |
= |
et cetera |
EVA |
= |
Epe, Voorst en Apeldoorn |
|
|
|
Fido |
= |
Financiering decentrale overheden |
fte FWI |
= = |
fulltime-equivalent Fonds Werk en Inkomen |
|
|
|
GAP |
= |
Gemeentelijk Afkoppel Plan |
GBA |
= |
Gemeentelijke Basis Administratie |
GBKN |
= |
Grootschalige Basiskaart Nederland |
GFT |
= |
Groente, Fruit en Tuin |
GGD |
= |
Gemeenschappelijke Gezondheids Dienst |
GGNet |
= |
Geestelijke Gezondheidszorg Net (instelling voor geestelijke gezondheidszorg) |
GGZ |
= |
Geestelijke Gezondheidszorg |
GHOR |
= |
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen |
GPR |
= |
Gemeentelijke Praktijk Richtlijn |
GRP |
= |
Gemeentelijk rioleringsplan |
GVVP |
= |
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan |
|
|
|
H2O |
= |
Hattem, Heerde en Oldebroek |
ha. |
= |
hectare |
havo HHV HOF HUP HV HWA HWG |
= = = = = = = |
hoger algemeen voortgezet onderwijs Heerder Historische Vereniging Houdbare Overheidsfinanciën Handhavings Uitvoerings Programma Huishoudelijke Verzorging Hemelwaterafvoer Hoogwatergeul |
|
|
|
IAU i.h.k.v. I&M |
= = = |
Incidenteel aanvullende uitkering in het kader van Infrastructuur en Milieu |
i.o. |
= |
in oprichting |
i.r.t. |
= |
in relatie tot |
ICT |
= |
informatie- en communicatietechnologie |
ID-kaart |
= |
Identiteitskaart |
IOAW |
= |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers |
IOAZ |
= |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen |
ISV
JCO |
=
= |
Investeringsbudget stedelijke vernieuwing
Justitieel casusoverleg |
|
|
|
KCC |
= |
Klant Contact Centrum |
KWP3 |
= |
Kwalitatief Woonprogramma 2010-2019 |
|
|
|
LEA |
= |
Lokale Educatieve Agenda |
LOP |
= |
landschapsontwikkelingsplan |
|
|
|
m.b.t. |
= |
met betrekking tot |
m2 |
= |
vierkante meter |
M2A |
project modernisering applicatielandschap | |
mbo |
= |
middelbaar beroeps onderwijs |
MD Veluwe |
= |
Maatschappelijke Dienstverlening Veluwe |
MDT |
= |
Multi Disciplinair Team |
Mer |
= |
Milieueffectrapportage |
MFA |
= |
multifunctionele accommodatie |
MPG MT |
= = |
Meerjaren Prognose Grondexploitatie Managementteam |
|
|
|
NAW NEN NHR NIEGG |
= = = = |
Naam, adres en woonplaats Nederlandse norm Nieuwe Handels Register Niet in exploitatie genomen gronden |
n.l. |
= |
namelijk |
NOG |
= |
Noord- en Oost Gelderland |
NSVV NT |
= = |
Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde Nederlandse Taal |
NUP |
= |
Nationaal Uitvoerings Programma |
NV |
= |
Naamloze Vennootschap |
|
|
|
o.a. |
= |
onder andere |
OAB OBO |
= = |
Onderwijs Achterstanden Beleid Openbaar Basis Onderwijs |
ODNV |
= |
Omgevingsdienst Noord- Veluwe |
OEM |
= |
Overige eigen middelen |
OKE |
= |
Wet ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie |
OM |
= |
Openbaar Ministerie |
OW |
= |
Openbare Werken |
OZB |
= |
Onroerende Zaak Belasting |
|
|
|
PDCA PDR pgb |
= = = |
Plan, Do, Check en Act Programma Directie Rijkswaterstaat Persoonsgebonden budget |
PGO PGO PIOFACH PKB pva |
= = = = =
|
Patiënten-, gehandicaptenorganisatie en ouderenbonden Periodiek Gezondheids Onderzoek Personeel, Inkoop, Organisatie, Financiën, Automatisering, Communicatie, Huisvesting planologische kernbeslissing plan van aanpak |
P&C cyclus
|
= |
Planning- en control cyclus |
RDW RGV RIP RMC/VSV RNV RO ROD ROVA |
= = = = = = = = |
Rijksdienst Wegverkeer Recreatiegemeenschap Veluwe Rijksinpassingsplan Regionaal meld- en coördinatiepunt vroegtijdig schoolverlaten Regio Noord-Veluwe Ruimtelijke ontwikkeling Regionale Omgevingsdiensten Regionale Organisatie Verwijdering Afvalstoffen |
RPD |
= |
Regionaal Programma Bedrijventerreinen |
RROL |
= |
Regionale Regeling Operationele Leiding |
RUD |
= |
Regionale Uitvoeringsdiensten |
|
|
|
SLOK soza |
= = |
Stimulering van Lokale Klimaatinitiatieven sociale zaken |
|
|
|
t.b.v. TOP
UWV |
= =
= |
ten behoeve van toeristisch overstap punt
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen |
|
|
|
VAVO VBT vm. |
= = = |
Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs Veluws Bureau voor Toerisme Voormalig |
VNG |
= |
Vereniging van Nederlandse gemeenten |
VNOG VOF |
= = |
Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland Vennootschap onder firma |
VRM |
= |
Veiligheid, Ruimte en Milieu |
VROM VSV VTH VVE |
= = = = |
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer Vroegtijdig schoolverlaten Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Voor- en Vroegschoolse Educatie |
vwo |
= |
voortgezet wetenschappelijke onderwijs |
VWS |
= |
Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
|
|
|
Wabo WGS |
= = |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
WIJ |
= |
Wet Investeren in Jongeren |
WION |
= |
Wet Informatie Ondergrondse Netwerken |
WIW |
= |
Wet inschakeling werkzoekenden |
WMO |
= |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
WOZ |
= |
Wet Onroerende Zaken |
WRO |
= |
Wet Ruimtelijke Ordening |
WSNP |
= |
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
Wsw |
= |
Wet sociale werkvoorziening |
WWB |
= |
Wet Werk en Bijstand |
ZAT |
= |
Zorg Advies Team |
ZAS |
= |
Ziekteverzuim als signaal |