-
Blz. 1
2020 Programmabegroting
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Kaders
-
Blz. 6
Financiële Kaders
-
Blz. 7
Indeling begroting
-
Blz. 8
Overzicht programma's en producten
-
Blz. 9
Prestatie - indicatoren
-
Blz. 10
Dekkingsplan
-
Blz. 11
Dekkingsplan
-
Blz. 12
1. Bestuur
-
Blz. 13
Toelichting op programma Bestuur
-
Blz. 14
Collegeprogramma Bestuur
-
Blz. 15
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 16
Regionale bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 17
De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
-
Blz. 18
De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
-
Blz. 19
Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
-
Blz. 20
Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
-
Blz. 21
Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
-
Blz. 22
Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
-
Blz. 23
Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
-
Blz. 24
Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 25
Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 26
Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
-
Blz. 27
Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
-
Blz. 28
Inclusief denken
-
Blz. 29
Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
-
Blz. 30
Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
-
Blz. 31
Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
-
Blz. 32
Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
-
Blz. 33
Communicatie
-
Blz. 34
De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
-
Blz. 35
Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
-
Blz. 36
Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
-
Blz. 37
Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
-
Blz. 38
Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
-
Blz. 39
Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
-
Blz. 40
Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
-
Blz. 41
Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
-
Blz. 42
In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
-
Blz. 43
Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
-
Blz. 44
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 45
Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
-
Blz. 46
Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
-
Blz. 47
De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
-
Blz. 48
De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
-
Blz. 49
Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
-
Blz. 50
Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
-
Blz. 51
Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
-
Blz. 52
Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
-
Blz. 53
Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
-
Blz. 54
In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
-
Blz. 55
In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
-
Blz. 56
Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
-
Blz. 57
Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
-
Blz. 58
Brandweer
-
Blz. 59
Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
-
Blz. 60
Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
-
Blz. 61
Handhaving
-
Blz. 62
Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH).
-
Blz. 63
Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
-
Blz. 64
Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
-
Blz. 65
Bestuur
-
Blz. 66
Toelichting op product Bestuur
-
Blz. 67
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 68
Toelichting op de lasten en baten bestuur
-
Blz. 69
Veiligheid
-
Blz. 70
Toelichting op product veiligheid
-
Blz. 71
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 72
Toelichting op de lasten en baten veiligheid
-
Blz. 73
BBV-indicatoren programma Bestuur
-
Blz. 74
BBV indicatoren
-
Blz. 75
2. Bedrijfsvoering
-
Blz. 76
Toelichting op programma Bedrijfsvoering
-
Blz. 77
Collegeprogramma Bedrijfsvoering
-
Blz. 78
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 79
Financien
-
Blz. 80
Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
-
Blz. 81
De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
-
Blz. 82
De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
-
Blz. 83
De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
-
Blz. 84
Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 85
Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
-
Blz. 86
Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
-
Blz. 87
Dienstverlening ambtelijke organisatie
-
Blz. 88
De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
-
Blz. 89
Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
-
Blz. 90
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
-
Blz. 91
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
-
Blz. 92
Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
-
Blz. 93
Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
-
Blz. 94
Personeel en Organisatie
-
Blz. 95
Actief deelnemen in de Talentenregio.
-
Blz. 96
Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
-
Blz. 97
De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
-
Blz. 98
Investeren in jonge medewerkers.
-
Blz. 99
Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
-
Blz. 100
Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
-
Blz. 101
Inkoop
-
Blz. 102
Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
-
Blz. 103
Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
-
Blz. 104
Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
-
Blz. 105
Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
-
Blz. 106
Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
-
Blz. 107
Basisregistratie Grootschalige topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
-
Blz. 108
Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
-
Blz. 109
De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
-
Blz. 110
De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
-
Blz. 111
Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
-
Blz. 112
Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
-
Blz. 113
Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
-
Blz. 114
Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
-
Blz. 115
Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
-
Blz. 116
Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
-
Blz. 117
Financiën
-
Blz. 118
Toelichting op product Financiën
-
Blz. 119
Wat mag het kosten?
-
Blz. 120
Toelichting op de lasten en baten Financiën
-
Blz. 121
Uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 122
Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 123
Wat mag het kosten?
-
Blz. 124
Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid
-
Blz. 125
Burgerzaken
-
Blz. 126
Toelichting op product Burgerzaken
-
Blz. 127
Wat mag het kosten?
-
Blz. 128
Toelichting op de lasten en baten Burgerzaken
-
Blz. 129
Basisregistratie
-
Blz. 130
Toelichting op product Basisregistratie
-
Blz. 131
Wat mag het kosten?
-
Blz. 132
Toelichting op de lasten en baten Basisregistratie
-
Blz. 133
Streekarchivariaat
-
Blz. 134
Toelichting op product Streekarchivariaat
-
Blz. 135
Wat mag het kosten?
-
Blz. 136
Toelichting op de lasten en baten Streekarchivariaat
-
Blz. 137
3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 138
Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 139
Collegeprogramma (openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 140
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 141
Leefbaar buitengebied
-
Blz. 142
Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 143
De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
-
Blz. 144
Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
-
Blz. 145
We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
-
Blz. 146
We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie.
-
Blz. 147
We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
-
Blz. 148
We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard.
-
Blz. 149
We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
-
Blz. 150
Openbare ruimte en mobiliteit
-
Blz. 151
(Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
-
Blz. 152
Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
-
Blz. 153
De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
-
Blz. 154
De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
-
Blz. 155
Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
-
Blz. 156
Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
-
Blz. 157
Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
-
Blz. 158
Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente.
-
Blz. 159
We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
-
Blz. 160
We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
-
Blz. 161
Omgevingsvisie
-
Blz. 162
Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie.
-
Blz. 163
We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
-
Blz. 164
Centra Heerde en Wapenveld
-
Blz. 165
Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
-
Blz. 166
De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS).
-
Blz. 167
Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
-
Blz. 168
Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
-
Blz. 169
Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
-
Blz. 170
Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
-
Blz. 171
Toepassen van de centrumvisie Heerde.
-
Blz. 172
Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
-
Blz. 173
Toerisme
-
Blz. 174
Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Wij zijn Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
-
Blz. 175
De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
-
Blz. 176
Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
-
Blz. 177
Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Wij zijn Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020) en Visit Veluwe.
-
Blz. 178
Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
-
Blz. 179
Samen met Wij zijn Heerde, Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
-
Blz. 180
Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
-
Blz. 181
Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
-
Blz. 182
Economie
-
Blz. 183
De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
-
Blz. 184
De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
-
Blz. 185
Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
-
Blz. 186
Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
-
Blz. 187
Het ondernemersloket willen we voortzetten.
-
Blz. 188
In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 189
Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
-
Blz. 190
Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
-
Blz. 191
Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
-
Blz. 192
Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
-
Blz. 193
Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
-
Blz. 194
Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
-
Blz. 195
Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
-
Blz. 196
Duurzaamheid
-
Blz. 197
Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
-
Blz. 198
De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
-
Blz. 199
Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
-
Blz. 200
Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
-
Blz. 201
Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
-
Blz. 202
Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
-
Blz. 203
Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
-
Blz. 204
Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
-
Blz. 205
Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
-
Blz. 206
Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
-
Blz. 207
Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
-
Blz. 208
Bouwen en Wonen
-
Blz. 209
Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
-
Blz. 210
De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
-
Blz. 211
De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
-
Blz. 212
In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen.
-
Blz. 213
Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
-
Blz. 214
Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
-
Blz. 215
Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
-
Blz. 216
Starterslening aanbieden.
-
Blz. 217
Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
-
Blz. 218
Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
-
Blz. 219
Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
-
Blz. 220
Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
-
Blz. 221
Vliegveld Lelystad
-
Blz. 222
Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
-
Blz. 223
Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
-
Blz. 224
Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
-
Blz. 225
Begraven
-
Blz. 226
Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
-
Blz. 227
Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
-
Blz. 228
Duurzaamheid
-
Blz. 229
Toelichting op product Duurzaamheid
-
Blz. 230
Wat mag het kosten?
-
Blz. 231
Toelichting op de lasten en baten Duurzaamheid
-
Blz. 232
Economie
-
Blz. 233
Toelichting op product Economie
-
Blz. 234
Wat mag het kosten?
-
Blz. 235
Toelichting op de lasten en baten Economie
-
Blz. 236
Toerisme
-
Blz. 237
Toelichting op product Toerisme
-
Blz. 238
Wat mag het kosten?
-
Blz. 239
Toelichting op de lasten en baten Toerisme
-
Blz. 240
Bouwen en wonen
-
Blz. 241
Toelichting op product Bouwen en Wonen
-
Blz. 242
Wat mag het kosten?
-
Blz. 243
Toelichting op de lasten en baten Bouwen en Wonen
-
Blz. 244
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 245
Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 246
Wat mag het kosten?
-
Blz. 247
Toelichting op de lasten en baten Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 248
Accommodaties
-
Blz. 249
Toelichting op product Accommodaties
-
Blz. 250
Wat mag het kosten?
-
Blz. 251
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties
-
Blz. 252
Gebiedsontwikkeling
-
Blz. 253
Toelichting op product Gebiedsontwikkeling
-
Blz. 254
Wat mag het kosten?
-
Blz. 255
Toelichting op lasten en baten Gebiedsontwikkeling
-
Blz. 256
Beheer en Onderhoud
-
Blz. 257
Toelichting op product Beheer en Onderhoud
-
Blz. 258
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 259
Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
-
Blz. 260
Bosbeheer
-
Blz. 261
Toelichting op product Bosbeheer
-
Blz. 262
Wat mag het kosten?
-
Blz. 263
Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
-
Blz. 264
BBV-Indicatoren programma Ruimte, wonen en ondernemen
-
Blz. 265
BBV indicatoren
-
Blz. 266
4. Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 267
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
-
Blz. 268
Collegeprogramma Samenleving
-
Blz. 269
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 270
Algemeen
-
Blz. 271
De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 272
Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
-
Blz. 273
Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
-
Blz. 274
Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
-
Blz. 275
Preventie
-
Blz. 276
Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
-
Blz. 277
Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
-
Blz. 278
Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
-
Blz. 279
Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
-
Blz. 280
Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
-
Blz. 281
Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
-
Blz. 282
Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
-
Blz. 283
Laaggeletterdheid
-
Blz. 284
Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
-
Blz. 285
Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
-
Blz. 286
Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
-
Blz. 287
Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
-
Blz. 288
In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
-
Blz. 289
Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
-
Blz. 290
Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
-
Blz. 291
Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
-
Blz. 292
Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek.
-
Blz. 293
Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek.
-
Blz. 294
Zorg bij verward gedrag
-
Blz. 295
Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
-
Blz. 296
Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
-
Blz. 297
We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
-
Blz. 298
Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
-
Blz. 299
Participatie en Werk
-
Blz. 300
Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
-
Blz. 301
Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
-
Blz. 302
Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
-
Blz. 303
Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
-
Blz. 304
Vrijwilligers en Mantelzorg
-
Blz. 305
In stand houden mantelzorgcompliment.
-
Blz. 306
Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
-
Blz. 307
Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
-
Blz. 308
Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
-
Blz. 309
Respijtzorg voor mantelzorgers.
-
Blz. 310
Basismobiliteit
-
Blz. 311
Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten
-
Blz. 312
Voor de doelgroep is er passend vervoer.
-
Blz. 313
Kunst en Cultuur/Sport
-
Blz. 314
Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
-
Blz. 315
Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
-
Blz. 316
Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
-
Blz. 317
Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
-
Blz. 318
Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
-
Blz. 319
Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
-
Blz. 320
Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 321
Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
-
Blz. 322
Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
-
Blz. 323
Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
-
Blz. 324
Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
-
Blz. 325
Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
-
Blz. 326
We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
-
Blz. 327
Accommodaties (sociaal Domein)
-
Blz. 328
Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
-
Blz. 329
De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
-
Blz. 330
Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
-
Blz. 331
Preventie
-
Blz. 332
Toelichting op product Preventie
-
Blz. 333
Onderwijs en Educatie
-
Blz. 334
Toelichting op product Onderwijs en Educatie
-
Blz. 335
Wat mag het kosten?
-
Blz. 336
Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
-
Blz. 337
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 338
Toelichting op product Onderwijshuisvesting
-
Blz. 339
Wat mag het kosten
-
Blz. 340
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
-
Blz. 341
Kunst, cultuur en media
-
Blz. 342
Toelichting op product Kunst, cultuur en media
-
Blz. 343
Wat mag het kosten?
-
Blz. 344
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
-
Blz. 345
Sport
-
Blz. 346
Toelichting op product Sport
-
Blz. 347
Wat mag het kosten?
-
Blz. 348
Toelichting op de lasten en baten Sport
-
Blz. 349
Accommodaties SMV
-
Blz. 350
Toelichting op product Accommodaties SMV
-
Blz. 351
Wat mag het kosten?
-
Blz. 352
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
-
Blz. 353
Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 354
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 355
Wat mag het kosten?
-
Blz. 356
Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 357
Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 358
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 359
Wat mag het kosten?
-
Blz. 360
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 361
Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 362
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 363
Wat mag het kosten?
-
Blz. 364
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening
-
Blz. 365
Participatie en Werk
-
Blz. 366
Toelichting op product Participatie en Werk
-
Blz. 367
Wat mag het kosten?
-
Blz. 368
Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
-
Blz. 369
Inkomen
-
Blz. 370
Toelichting op product Inkomen
-
Blz. 371
Wat mag het kosten?
-
Blz. 372
Toelichting op de lasten en baten Inkomen
-
Blz. 373
Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 374
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 375
Wat mag het kosten?
-
Blz. 376
Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 377
Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 378
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 379
Wat mag het kosten?
-
Blz. 380
Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 381
BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 382
BBV - Indicatoren
-
Blz. 383
Overzicht overhead
-
Blz. 384
Toelichting op product Overhead
-
Blz. 385
Wat mag het kosten?
-
Blz. 386
Toelichting op de lasten en baten Overhead
-
Blz. 387
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 388
Toelichting op product Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 389
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 390
Wat mag het kosten?
-
Blz. 391
Toelichitng op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 392
BBV Indicatoren
-
Blz. 393
Onvoorzien
-
Blz. 394
Wat mag het kosten?
-
Blz. 395
Toelichting op de baten en lasten
-
Blz. 396
Overzicht programmaplan
-
Blz. 397
Overzicht programmaplan
-
Blz. 398
Programmaplan
-
Blz. 399
Incidentele uitgaven en opbrengsten
-
Blz. 400
Meerjareninvesteringsplan
-
Blz. 401
Meerjareninvesteringsplan kapitaallasten
-
Blz. 402
Paragrafen
-
Blz. 403
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 404
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 405
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 406
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 407
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 408
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 409
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 410
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 411
Financiële gegevens
-
Blz. 412
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 413
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 414
Paragraaf Financiering
-
Blz. 415
Paragraaf Financiering
-
Blz. 416
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 417
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 418
Begrotingsparagraaf
-
Blz. 419
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 420
Bijlagen programmabegroting
-
Blz. 421
Bijlagen
-
Blz. 422
Bijlage 1a. Ombuigingsmaatregelen 2019-2022 (oorspronkelijke versie)
-
Blz. 423
Bijlage 1b: Ombuigingsmaatregelen 2019-2022 (geactualiseerde versie)
-
Blz. 424
Bijlage 2. Overzicht taakvelden
-
Blz. 425
Bijlage 3: Emu-saldo
-
Blz. 426
Bijlage 4: Afkortingenlijst
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap