Sitemap

  1. Blz. 1 2020 Programmabegroting
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
      2. Blz. 5 Kaders
        1. Blz. 6 Financiële Kaders
        2. Blz. 7 Indeling begroting
        3. Blz. 8 Overzicht programma's en producten
        4. Blz. 9 Prestatie - indicatoren
      3. Blz. 10 Dekkingsplan
        1. Blz. 11 Dekkingsplan
      4. Blz. 12 1. Bestuur
        1. Blz. 13 Toelichting op programma Bestuur
        2. Blz. 14 Collegeprogramma Bestuur
          1. Blz. 15 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 16 Regionale bestuurlijke samenwerking
              1. Blz. 17 De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
              2. Blz. 18 De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
              3. Blz. 19 Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
              4. Blz. 20 Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
              5. Blz. 21 Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
            2. Blz. 22 Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
              1. Blz. 23 Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
              2. Blz. 24 Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
              3. Blz. 25 Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
              4. Blz. 26 Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
              5. Blz. 27 Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
            3. Blz. 28 Inclusief denken
              1. Blz. 29 Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
              2. Blz. 30 Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
              3. Blz. 31 Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
              4. Blz. 32 Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
            4. Blz. 33 Communicatie
              1. Blz. 34 De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
              2. Blz. 35 Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
              3. Blz. 36 Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
              4. Blz. 37 Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
              5. Blz. 38 Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
              6. Blz. 39 Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
            5. Blz. 40 Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
              1. Blz. 41 Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
              2. Blz. 42 In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
              3. Blz. 43 Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
            6. Blz. 44 Openbare orde en veiligheid
              1. Blz. 45 Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
              2. Blz. 46 Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
              3. Blz. 47 De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
              4. Blz. 48 De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
              5. Blz. 49 Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
              6. Blz. 50 Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
              7. Blz. 51 Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
              8. Blz. 52 Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
              9. Blz. 53 Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
              10. Blz. 54 In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
              11. Blz. 55 In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
              12. Blz. 56 Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
              13. Blz. 57 Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
            7. Blz. 58 Brandweer
              1. Blz. 59 Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
              2. Blz. 60 Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
            8. Blz. 61 Handhaving
              1. Blz. 62 Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH).
              2. Blz. 63 Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
              3. Blz. 64 Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
        3. Blz. 65 Bestuur
          1. Blz. 66 Toelichting op product Bestuur
          2. Blz. 67 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 68 Toelichting op de lasten en baten bestuur
        4. Blz. 69 Veiligheid
          1. Blz. 70 Toelichting op product veiligheid
          2. Blz. 71 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 72 Toelichting op de lasten en baten veiligheid
        5. Blz. 73 BBV-indicatoren programma Bestuur
          1. Blz. 74 BBV indicatoren
      5. Blz. 75 2. Bedrijfsvoering
        1. Blz. 76 Toelichting op programma Bedrijfsvoering
        2. Blz. 77 Collegeprogramma Bedrijfsvoering
          1. Blz. 78 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 79 Financien
              1. Blz. 80 Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
              2. Blz. 81 De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
              3. Blz. 82 De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
              4. Blz. 83 De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
              5. Blz. 84 Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
              6. Blz. 85 Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
              7. Blz. 86 Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
            2. Blz. 87 Dienstverlening ambtelijke organisatie
              1. Blz. 88 De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
              2. Blz. 89 Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
              3. Blz. 90 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
              4. Blz. 91 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
              5. Blz. 92 Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
              6. Blz. 93 Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
            3. Blz. 94 Personeel en Organisatie
              1. Blz. 95 Actief deelnemen in de Talentenregio.
              2. Blz. 96 Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
              3. Blz. 97 De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
              4. Blz. 98 Investeren in jonge medewerkers.
              5. Blz. 99 Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
              6. Blz. 100 Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
            4. Blz. 101 Inkoop
              1. Blz. 102 Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
              2. Blz. 103 Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
              3. Blz. 104 Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
              4. Blz. 105 Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
            5. Blz. 106 Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
              1. Blz. 107 Basisregistratie Grootschalige topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
              2. Blz. 108 Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
              3. Blz. 109 De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
              4. Blz. 110 De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
              5. Blz. 111 Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
              6. Blz. 112 Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
              7. Blz. 113 Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
              8. Blz. 114 Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
            6. Blz. 115 Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
              1. Blz. 116 Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
        3. Blz. 117 Financiën
          1. Blz. 118 Toelichting op product Financiën
          2. Blz. 119 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 120 Toelichting op de lasten en baten Financiën
        4. Blz. 121 Uitvoering Grondbeleid
          1. Blz. 122 Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
          2. Blz. 123 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 124 Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid
        5. Blz. 125 Burgerzaken
          1. Blz. 126 Toelichting op product Burgerzaken
          2. Blz. 127 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 128 Toelichting op de lasten en baten Burgerzaken
        6. Blz. 129 Basisregistratie
          1. Blz. 130 Toelichting op product Basisregistratie
          2. Blz. 131 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 132 Toelichting op de lasten en baten Basisregistratie
        7. Blz. 133 Streekarchivariaat
          1. Blz. 134 Toelichting op product Streekarchivariaat
          2. Blz. 135 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 136 Toelichting op de lasten en baten Streekarchivariaat
      6. Blz. 137 3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
        1. Blz. 138 Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
        2. Blz. 139 Collegeprogramma (openbare) ruimte, ondernemen en wonen
          1. Blz. 140 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 141 Leefbaar buitengebied
              1. Blz. 142 Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
              2. Blz. 143 De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
              3. Blz. 144 Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
              4. Blz. 145 We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
              5. Blz. 146 We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie.
              6. Blz. 147 We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
              7. Blz. 148 We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard.
              8. Blz. 149 We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
            2. Blz. 150 Openbare ruimte en mobiliteit
              1. Blz. 151 (Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
              2. Blz. 152 Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
              3. Blz. 153 De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
              4. Blz. 154 De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
              5. Blz. 155 Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
              6. Blz. 156 Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
              7. Blz. 157 Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
              8. Blz. 158 Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente.
              9. Blz. 159 We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
              10. Blz. 160 We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
            3. Blz. 161 Omgevingsvisie
              1. Blz. 162 Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie.
              2. Blz. 163 We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
            4. Blz. 164 Centra Heerde en Wapenveld
              1. Blz. 165 Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
              2. Blz. 166 De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS).
              3. Blz. 167 Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
              4. Blz. 168 Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
              5. Blz. 169 Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
              6. Blz. 170 Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
              7. Blz. 171 Toepassen van de centrumvisie Heerde.
              8. Blz. 172 Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
            5. Blz. 173 Toerisme
              1. Blz. 174 Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Wij zijn Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
              2. Blz. 175 De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
              3. Blz. 176 Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
              4. Blz. 177 Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Wij zijn Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020) en Visit Veluwe.
              5. Blz. 178 Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
              6. Blz. 179 Samen met Wij zijn Heerde, Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
              7. Blz. 180 Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
              8. Blz. 181 Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
            6. Blz. 182 Economie
              1. Blz. 183 De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
              2. Blz. 184 De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
              3. Blz. 185 Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
              4. Blz. 186 Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
              5. Blz. 187 Het ondernemersloket willen we voortzetten.
              6. Blz. 188 In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
              7. Blz. 189 Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
              8. Blz. 190 Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
              9. Blz. 191 Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
              10. Blz. 192 Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
              11. Blz. 193 Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
              12. Blz. 194 Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
              13. Blz. 195 Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
            7. Blz. 196 Duurzaamheid
              1. Blz. 197 Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
              2. Blz. 198 De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
              3. Blz. 199 Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
              4. Blz. 200 Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
              5. Blz. 201 Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
              6. Blz. 202 Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
              7. Blz. 203 Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
              8. Blz. 204 Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
              9. Blz. 205 Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
              10. Blz. 206 Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
              11. Blz. 207 Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
            8. Blz. 208 Bouwen en Wonen
              1. Blz. 209 Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
              2. Blz. 210 De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
              3. Blz. 211 De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
              4. Blz. 212 In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen.
              5. Blz. 213 Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
              6. Blz. 214 Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
              7. Blz. 215 Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
              8. Blz. 216 Starterslening aanbieden.
              9. Blz. 217 Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
              10. Blz. 218 Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
              11. Blz. 219 Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
              12. Blz. 220 Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
            9. Blz. 221 Vliegveld Lelystad
              1. Blz. 222 Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
              2. Blz. 223 Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
              3. Blz. 224 Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
            10. Blz. 225 Begraven
              1. Blz. 226 Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
              2. Blz. 227 Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
        3. Blz. 228 Duurzaamheid
          1. Blz. 229 Toelichting op product Duurzaamheid
          2. Blz. 230 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 231 Toelichting op de lasten en baten Duurzaamheid
        4. Blz. 232 Economie
          1. Blz. 233 Toelichting op product Economie
          2. Blz. 234 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 235 Toelichting op de lasten en baten Economie
        5. Blz. 236 Toerisme
          1. Blz. 237 Toelichting op product Toerisme
          2. Blz. 238 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 239 Toelichting op de lasten en baten Toerisme
        6. Blz. 240 Bouwen en wonen
          1. Blz. 241 Toelichting op product Bouwen en Wonen
          2. Blz. 242 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 243 Toelichting op de lasten en baten Bouwen en Wonen
        7. Blz. 244 Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 245 Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
          2. Blz. 246 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 247 Toelichting op de lasten en baten Ruimtelijke ontwikkeling
        8. Blz. 248 Accommodaties
          1. Blz. 249 Toelichting op product Accommodaties
          2. Blz. 250 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 251 Toelichting op de lasten en baten Accommodaties
        9. Blz. 252 Gebiedsontwikkeling
          1. Blz. 253 Toelichting op product Gebiedsontwikkeling
          2. Blz. 254 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 255 Toelichting op lasten en baten Gebiedsontwikkeling
        10. Blz. 256 Beheer en Onderhoud
          1. Blz. 257 Toelichting op product Beheer en Onderhoud
          2. Blz. 258 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 259 Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
        11. Blz. 260 Bosbeheer
          1. Blz. 261 Toelichting op product Bosbeheer
          2. Blz. 262 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 263 Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
        12. Blz. 264 BBV-Indicatoren programma Ruimte, wonen en ondernemen
          1. Blz. 265 BBV indicatoren
      7. Blz. 266 4. Sociaal maatschappelijk
        1. Blz. 267 Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
        2. Blz. 268 Collegeprogramma Samenleving
          1. Blz. 269 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 270 Algemeen
              1. Blz. 271 De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
              2. Blz. 272 Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
              3. Blz. 273 Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
              4. Blz. 274 Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
            2. Blz. 275 Preventie
              1. Blz. 276 Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
              2. Blz. 277 Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
              3. Blz. 278 Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
              4. Blz. 279 Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
              5. Blz. 280 Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
              6. Blz. 281 Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
              7. Blz. 282 Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
            3. Blz. 283 Laaggeletterdheid
              1. Blz. 284 Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
              2. Blz. 285 Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
              3. Blz. 286 Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
            4. Blz. 287 Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
              1. Blz. 288 In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
              2. Blz. 289 Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
              3. Blz. 290 Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
            5. Blz. 291 Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
              1. Blz. 292 Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek.
              2. Blz. 293 Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek.
            6. Blz. 294 Zorg bij verward gedrag
              1. Blz. 295 Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
              2. Blz. 296 Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
              3. Blz. 297 We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
              4. Blz. 298 Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
            7. Blz. 299 Participatie en Werk
              1. Blz. 300 Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
              2. Blz. 301 Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
              3. Blz. 302 Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
              4. Blz. 303 Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
            8. Blz. 304 Vrijwilligers en Mantelzorg
              1. Blz. 305 In stand houden mantelzorgcompliment.
              2. Blz. 306 Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
              3. Blz. 307 Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
              4. Blz. 308 Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
              5. Blz. 309 Respijtzorg voor mantelzorgers.
            9. Blz. 310 Basismobiliteit
              1. Blz. 311 Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten
              2. Blz. 312 Voor de doelgroep is er passend vervoer.
            10. Blz. 313 Kunst en Cultuur/Sport
              1. Blz. 314 Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
              2. Blz. 315 Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
              3. Blz. 316 Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
              4. Blz. 317 Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
              5. Blz. 318 Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
              6. Blz. 319 Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
            11. Blz. 320 Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
              1. Blz. 321 Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
              2. Blz. 322 Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
              3. Blz. 323 Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
              4. Blz. 324 Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
              5. Blz. 325 Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
              6. Blz. 326 We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
            12. Blz. 327 Accommodaties (sociaal Domein)
              1. Blz. 328 Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
              2. Blz. 329 De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
              3. Blz. 330 Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
        3. Blz. 331 Preventie
          1. Blz. 332 Toelichting op product Preventie
        4. Blz. 333 Onderwijs en Educatie
          1. Blz. 334 Toelichting op product Onderwijs en Educatie
          2. Blz. 335 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 336 Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
        5. Blz. 337 Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 338 Toelichting op product Onderwijshuisvesting
          2. Blz. 339 Wat mag het kosten
          3. Blz. 340 Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
        6. Blz. 341 Kunst, cultuur en media
          1. Blz. 342 Toelichting op product Kunst, cultuur en media
          2. Blz. 343 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 344 Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
        7. Blz. 345 Sport
          1. Blz. 346 Toelichting op product Sport
          2. Blz. 347 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 348 Toelichting op de lasten en baten Sport
        8. Blz. 349 Accommodaties SMV
          1. Blz. 350 Toelichting op product Accommodaties SMV
          2. Blz. 351 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 352 Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
        9. Blz. 353 Informatie en toegang sociaal domein
          1. Blz. 354 Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
          2. Blz. 355 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 356 Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein
        10. Blz. 357 Jeugdhulp individuele voorziening
          1. Blz. 358 Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
          2. Blz. 359 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 360 Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening
        11. Blz. 361 Jeugdhulp overige voorzieningen
          1. Blz. 362 Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
          2. Blz. 363 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 364 Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening
        12. Blz. 365 Participatie en Werk
          1. Blz. 366 Toelichting op product Participatie en Werk
          2. Blz. 367 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 368 Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
        13. Blz. 369 Inkomen
          1. Blz. 370 Toelichting op product Inkomen
          2. Blz. 371 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 372 Toelichting op de lasten en baten Inkomen
        14. Blz. 373 Wmo maatwerkvoorzieningen
          1. Blz. 374 Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
          2. Blz. 375 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 376 Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
        15. Blz. 377 Wmo algemene voorzieningen
          1. Blz. 378 Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
          2. Blz. 379 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 380 Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen
        16. Blz. 381 BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
          1. Blz. 382 BBV - Indicatoren
      8. Blz. 383 Overzicht overhead
        1. Blz. 384 Toelichting op product Overhead
        2. Blz. 385 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 386 Toelichting op de lasten en baten Overhead
      9. Blz. 387 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 388 Toelichting op product Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 389 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 390 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 391 Toelichitng op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
        5. Blz. 392 BBV Indicatoren
      10. Blz. 393 Onvoorzien
        1. Blz. 394 Wat mag het kosten?
        2. Blz. 395 Toelichting op de baten en lasten
      11. Blz. 396 Overzicht programmaplan
        1. Blz. 397 Overzicht programmaplan
        2. Blz. 398 Programmaplan
        3. Blz. 399 Incidentele uitgaven en opbrengsten
        4. Blz. 400 Meerjareninvesteringsplan
        5. Blz. 401 Meerjareninvesteringsplan kapitaallasten
      12. Blz. 402 Paragrafen
        1. Blz. 403 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          1. Blz. 404 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        2. Blz. 405 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 406 Paragraaf Grondbeleid
        3. Blz. 407 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 408 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        4. Blz. 409 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 410 Paragraaf Verbonden partijen
          2. Blz. 411 Financiële gegevens
        5. Blz. 412 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 413 Paragraaf Lokale heffingen
        6. Blz. 414 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 415 Paragraaf Financiering
        7. Blz. 416 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 417 Paragraaf Bedrijfsvoering
        8. Blz. 418 Begrotingsparagraaf
          1. Blz. 419 Geprognosticeerde balans
      13. Blz. 420 Bijlagen programmabegroting
        1. Blz. 421 Bijlagen
          1. Blz. 422 Bijlage 1a. Ombuigingsmaatregelen 2019-2022 (oorspronkelijke versie)
          2. Blz. 423 Bijlage 1b: Ombuigingsmaatregelen 2019-2022 (geactualiseerde versie)
          3. Blz. 424 Bijlage 2. Overzicht taakvelden
          4. Blz. 425 Bijlage 3: Emu-saldo
          5. Blz. 426 Bijlage 4: Afkortingenlijst
    2. Activiteiten
    3. Overzicht
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap