4. Sociaal maatschappelijk
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
Het programma Sociaal Maatschappelijk gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, volksgezondheid en vrijetijdsbesteding zoals sport en kunst en cultuur. Het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving en invulling geven aan hun eigen verantwoordelijkheid.
Collegeprogramma Samenleving
Wat willen we bereiken?
Algemeen
- Niemand staat aan de kant.
- Ouderen zijn in beeld.
- Inwoners zijn betrokken en actief in hun buurt, in verenigingen en in vrijwilligersorganisaties. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen welbevinden en houden zo lang mogelijk zelf de regie.
- Inwoners die dit niet kunnen worden ondersteund.
Wat gaan we daarvoor doen?
- De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
- Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
- Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
- Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
Preventie
- Familie, buurtbewoners en maatschappelijke instellingen en organisaties hebben oog voor problemen bij inwoners en weten waar ze bij problemen met hun signaal terecht kunnen.
- Algemene voorzieningen zijn bij inwoners bekend evenals mogelijkheden voor financiële ondersteuning om deel te kunnen nemen aan maatschappelijke activiteiten.
- Ambulante medewerkers zijn zichtbaar en bekend in de wijk en hebben goede contacten met partijen om vroegtijdig (financiële) problemen te signaleren.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
- Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
- Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
- Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
- Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
- Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
- Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
Laaggeletterdheid
- Iedereen taal-, reken- en digitaal vaardig binnen de mogelijkheden van de inwoner.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
- Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
- Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
- Inwoners van 0 tot 100+ kunnen terecht bij één centraal loket en er is één regisseur per gezin.
- Er wordt integraal bespreken wat inwoners zelf, met hulp van hun omgeving of algemene voorzieningen, kunnen. Als dit geen oplossing biedt, wordt samen met de inwoner in beeld gebracht welke ondersteuning nodig is. Huisgenoten, mantelzorgers en onafhankelijk cliëntadviseurs zijn welkom bij dit gesprek.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
- Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
- Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
- Inwoners kennen de gevaren van het overmatig gebruik van drank, drugs, medicijnen en gamen.
- Ze herkennen drank-, drugs-, medicijn- en gameverslaving en weten waar ze aan moeten kloppen voor hulp.
Zorg bij verward gedrag
- Er is een 24/7 sluitende (zorg)keten voor (het signaleren van) inwoners met verward gedrag en afspraken over vervoer, crisisplekken, huisvesting en dagactiviteiten.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
- Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
- We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
- Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
Participatie en Werk
- We willen dat zoveel mogelijk inwoners werken. Ook inwoners met een arbeidsbeperking.
- Wie geen werk maar wel een uitkering heeft, maakt een plan hoe hij of zij een waardevolle bijdrage aan de samenleving kan leveren.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
- Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
- Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
- Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
Vrijwilligers en Mantelzorg
Wat gaan we daarvoor doen?
- In stand houden mantelzorgcompliment.
- Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
- Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
- Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
- Respijtzorg voor mantelzorgers.
Basismobiliteit
- Inwoners worden op tijd gehaald en gebracht in een passend vervoermiddel door een geschikte bestuurder.
- Het doelgroepenvervoer is financieel en organisatorisch in control.
Kunst en Cultuur/Sport
- Kunst en cultuur en sport hebben een samenbindende rol in onze samenleving en moet voor iedere inwoner bereikbaar blijven.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
- Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
- Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
- Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
- Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
- Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
Wat gaan we daarvoor doen?
- Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
- Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
- Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
- Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
- Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
- We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
Accommodaties (sociaal Domein)
- De identiteit van de dorpen is zichtbaar.
- In alle vier dorpen is een toekomstbestendige accommodatie waarin inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
- Gemeentebreed zijn er mogelijkheden voor het beoefenen en aanschouwen van (lokale en regionale) sport en kunst en cultuur.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
- De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
- Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
Preventie
Toelichting op product Preventie
Onder dit product vallen alle activiteiten die zich richten op preventie en de algemene voorzieningen en die als maatregel opgenomen zijn in het collegeprogramma, voor zowel jeugdigen als volwassenen. Deze producten maken financieel onderdeel uit van de overige producten.
Onderwijs en Educatie
Toelichting op product Onderwijs en Educatie
Vanuit dit budget wordt het onderwijskansenbeleid, leerplichtfunctie en regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaters bekostigd. Daarnaast valt ook de Volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid onder dit product. De bekostiging hiervan komt voort uit de WEB-middelen die wij ontvangen vanuit het rijk via centrumgemeente Zwolle. Vanuit dit budget financieren wij formele taallessen, taalstages en de uren voor de taalpuntdocent.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
563000 Lokaal onderwijsbeleid | 118.736 | 97.767 | 103.855 | 107.462 | 109.699 | 111.805 | |
563050 Overig lokaal onderwijsbeleid | 176.376 | 264.024 | 308.838 | 298.424 | 298.424 | 298.424 | |
563150 Volwasseneneducatie | 48.880 | 43.185 | 43.185 | 43.185 | 43.185 | 43.185 | |
Totaal Lasten | 343.991 | 404.976 | 455.878 | 449.071 | 451.308 | 453.414 | |
Baten | |||||||
563050 Overig lokaal onderwijsbeleid | -190.501 | -263.015 | -307.838 | -297.424 | -297.424 | -297.424 | |
563150 Volwasseneneducatie | -47.265 | -43.185 | -43.185 | -43.185 | -43.185 | -43.185 | |
Totaal Baten | -237.766 | -306.200 | -351.023 | -340.609 | -340.609 | -340.609 | |
Resultaat | 106.226 | 98.776 | 104.855 | 108.462 | 110.699 | 112.805 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
Geen bijzonderheden.
Onderwijshuisvesting
Toelichting op product Onderwijshuisvesting
Wat mag het kosten
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
502325 OBS Pr. Beatrix (F 421) | 17.763 | 17.499 | 16.771 | 16.745 | 16.549 | 16.534 | |
502345 OBS De Horsthoek (F 421) | -1.237 | 40.610 | 25.010 | 25.390 | 25.800 | 26.210 | |
502365 OBS J. Ligthart (F 421) | 35.722 | 27.754 | 26.440 | 26.344 | 26.248 | 25.748 | |
502385 OBS De Heemde (F 421) | 20.846 | 4.110 | 19.304 | 19.262 | 19.229 | 19.197 | |
549000 Huisvesting basisonderwijs | 217.338 | 216.305 | 214.401 | 214.542 | 213.724 | 201.390 | |
549001 Reserve Huisvesting basisonderwijs | 0 | 126.580 | 98.360 | 99.840 | 101.440 | 103.070 | |
549050 De Sprengen | 63.727 | 61.118 | 59.553 | 58.716 | 58.895 | 59.085 | |
549100 De Noordgouw | 90.426 | 99.963 | 101.276 | 123.580 | 124.038 | 124.728 | |
Totaal Lasten | 444.585 | 593.939 | 561.115 | 584.419 | 585.923 | 575.962 | |
Baten | |||||||
502345 OBS De Horsthoek (F 421) | -2.834 | -33.060 | -33.850 | -34.660 | -35.210 | -35.770 | |
549000 Huisvesting basisonderwijs | -5.824 | -41.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 | |
Totaal Baten | -8.658 | -74.060 | -34.850 | -35.660 | -36.210 | -36.770 | |
Resultaat | 435.927 | 519.879 | 526.265 | 548.759 | 549.713 | 539.192 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
Lasten
549100 De Noordgouw
Voor 2020 is er een investeringsbedrag van €733.000,- opgenomen voor het vervangen van het dak bij De Noordgouw. De hiervoor geraamde kapitaallasten veroorzaken de stijging van de kosten bij dit subproduct in 2021 e.v.
Kunst, cultuur en media
Toelichting op product Kunst, cultuur en media
Dit product omvat het (subsidie)beleid op gebied van bibliotheekwerk, cultuurplein, cultuureducatie, muziek- zangverenigingen, Oranjeverenigingen, lokale radio en monumenten.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
565000 Bibliotheekwerk | 270.255 | 270.255 | 270.255 | 270.255 | 270.255 | 270.255 | |
565100 Kunst & Cultuur | 236.698 | 248.219 | 252.085 | 204.294 | 206.416 | 209.160 | |
565150 Theater & Muziek | 26.000 | 26.900 | 26.900 | 26.900 | 26.900 | 26.900 | |
565200 Lokale radio | 5.100 | 9.114 | 9.114 | 9.114 | 9.114 | 9.114 | |
565300 Monumentenzorg | 68.920 | 93.591 | 65.905 | 66.400 | 66.754 | 67.094 | |
Totaal Lasten | 606.973 | 648.079 | 624.259 | 576.963 | 579.439 | 582.523 | |
Baten | |||||||
565100 Kunst & Cultuur | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
565300 Monumentenzorg | -1.273 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | |
Totaal Baten | 227 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | |
Resultaat | 607.201 | 645.579 | 621.759 | 574.463 | 576.939 | 580.023 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
Lasten
565100 Kunst & Cultuur
Eén van de uitkomsten van de burgerparticipatie was om de bezuiniging van het Cultuurplein van €100.000,- te splitsen en te verbreden; €50.000,- voor de cultuursector en €50.000,- voor het programma Sociaal Maatschappelijk. De raad heeft dit aangepaste voorstel in de vergadering van 15 en 16 juli 2019 overgenomen.
Sport
Toelichting op product Sport
Het product Sport omvat alle inzet, subsidies en bijdragen ten behoeve van sportstimulering. Hieronder vallen o.a. de binnen- en buitensport, de exploitatiebijdrage voor het zwembad en de combinatiefunctionaris sport.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
567150 Sportbeleid | 144.506 | 125.287 | 134.368 | 134.891 | 135.219 | 135.528 | |
567250 Zwembad | 175.868 | 178.400 | 180.643 | 183.235 | 186.037 | 188.889 | |
Totaal Lasten | 320.374 | 303.687 | 315.011 | 318.126 | 321.256 | 324.417 | |
Baten | |||||||
567150 Sportbeleid | -10.947 | -16.500 | -71.978 | -72.393 | -72.823 | -73.263 | |
567151 Reserve Sportbeleid | -25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
567251 Reserve zwembad | -2.953 | -4.953 | -5.058 | -5.058 | -5.058 | -5.058 | |
Totaal Baten | -38.900 | -21.453 | -77.036 | -77.451 | -77.881 | -78.321 | |
Resultaat | 281.474 | 282.234 | 237.975 | 240.675 | 243.375 | 246.096 |
Toelichting op de lasten en baten Sport
Baten
567151 Reserve zwembad
De stand van de reserve die is ingesteld bij de privatisering van het Berghuizerbad bedraagt per 1-1-2019 €131.000,-. Uit deze reserve worden jaarlijks nog de kapitaallasten van de lopende investeringen betaald (boekwaarde €65.000,-). Kosten voor (boventallig) personeel worden niet meer gemaakt.
Accommodaties SMV
Toelichting op product Accommodaties SMV
Accommodaties die een sociaal maatschappelijke functie in onze gemeente hebben en waarvoor wij financieel verantwoordelijk zijn of een financiële bijdrage leveren.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
502390 De Heerd | 285.227 | 374.941 | 381.157 | 382.278 | 383.509 | 384.749 | |
502395 De Rhijnsberg | 460.655 | 388.889 | 441.073 | 444.305 | 447.819 | 451.383 | |
502440 Sportzaal Wapenveld | 69.018 | 79.580 | 96.533 | 97.845 | 99.257 | 100.680 | |
502450 Binnensportacc2017 | 1.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502460 Sporthal Faberhal | 161.032 | 202.467 | 223.882 | 227.353 | 229.242 | 230.748 | |
502462 Kantine Faberhal | 54.490 | 15.000 | 15.210 | 15.440 | 15.690 | 15.940 | |
502480 Dorpsacc.De Noord | 48.963 | 66.365 | 65.973 | 69.240 | 69.525 | 70.240 | |
502590 Hof van Cramer, Wapenveld | 25.338 | 120.049 | 21.632 | 21.744 | 21.867 | 21.990 | |
Totaal Lasten | 1.105.927 | 1.247.291 | 1.245.460 | 1.258.205 | 1.266.909 | 1.275.730 | |
Baten | |||||||
502390 De Heerd | -157.908 | -170.830 | -174.930 | -179.130 | -182.000 | -184.910 | |
502395 De Rhijnsberg | -328.089 | -335.530 | -343.580 | -351.830 | -357.460 | -363.170 | |
502440 Sportzaal Wapenveld | -26.056 | -18.772 | -4.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 | |
502450 Binnensportacc2017 | 0 | 0 | -75.870 | -77.010 | -78.240 | -79.490 | |
502460 Sporthal Faberhal | -61.662 | -49.419 | -4.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 | |
502462 Kantine Faberhal | -15.751 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502480 Dorpsacc.De Noord | -14.155 | -13.336 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | |
502590 Hof van Cramer, Wapenveld | -12.333 | -12.071 | -12.288 | -12.473 | -12.673 | -12.876 | |
Totaal Baten | -615.954 | -599.958 | -616.668 | -630.443 | -640.373 | -650.446 | |
Resultaat | 489.974 | 647.333 | 628.792 | 627.762 | 626.536 | 625.284 |
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
Lasten
502395 De Rhijnsberg
Bij de investeringen die annuïtair worden afgeschreven wordt voor de resterende looptijd een vast rentepercentage van 2% gehanteerd. Voorheen was dit percentage aan het (lagere) omslagpercentage gekoppeld. Het gevolg hiervan is dat vooral bij grote investeringen de toegerekende rentekosten hoger zijn dan in voorgaande jaren.
Informatie en toegang sociaal domein
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
Onder dit product vallen de ambtelijke kosten van medewerkers die de toegang vormen, de kosten voor de Adviesraad Sociaal Domein, onafhankelijke clientondersteuning en kosten voor ICT.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
571005 Informatie & Toegang | 322.553 | 414.422 | 438.279 | 406.468 | 417.880 | 428.641 | |
571055 Onafh. Clientondersteuning / -participa | 29.357 | 48.672 | 48.902 | 49.152 | 49.432 | 49.712 | |
571105 ICT | 5.579 | 35.990 | 37.220 | 38.750 | 39.710 | 40.610 | |
Totaal Lasten | 357.489 | 499.084 | 524.401 | 494.370 | 507.022 | 518.963 | |
Resultaat | 357.489 | 499.084 | 524.401 | 494.370 | 507.022 | 518.963 |
Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein
Geen bijzonderheden.
Jeugdhulp individuele voorziening
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
Jongeren onder de 18 of 21 jaar krijgen op basis van een indicatie hulp in natura door één of meerdere aanbieders binnen de regionaal afgesloten raamovereenkomst. Bepalend voor de uitgaven is het aantal jongeren dat gebruik maakt van jeugdhulp en de zorgzwaarte. Ook de PGB's vallen onder dit product. Daarnaast worden ook de regionale beschikbaarheidsvoorzieningen bekostigd binnen dit product, zoals Veilig Thuis.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
573005 Jeugdhulp PGB | 174.434 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | |
573055 Jeugdhulp in natura | 4.038.159 | 4.074.898 | 4.040.674 | 4.221.600 | 4.306.194 | 4.393.908 | |
573105 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang | 90.386 | 133.266 | 134.430 | 135.700 | 137.070 | 138.460 | |
Totaal Lasten | 4.302.979 | 4.358.164 | 4.325.104 | 4.507.300 | 4.593.264 | 4.682.368 | |
Baten | |||||||
573055 Jeugdhulp in natura | -86.824 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -86.824 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 4.216.155 | 4.358.164 | 4.325.104 | 4.507.300 | 4.593.264 | 4.682.368 |
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening
Lasten
573055 Jeugdhulp in natura
De lagere raming in 2020 is het gevolg van de korting die is doorgevoerd naar aanleiding van de vorig jaar gepresenteerde ombuigingsplannen (€203.750,-). De jaren erna stijgt de raming weer als gevolg van de indexering.
Jeugdhulp overige voorzieningen
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
Vanuit dit budget worden alle vrij toegankelijke voorzieningen en preventieve activiteiten voorliggend aan jeugdhulp bekostigd, zoals de ambulante hulpverleners die werkzaam zijn vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin. Daarnaast wordt binnen dit budget de jeugdgezondheidszorg 0-4 en 4-19 jaar bekostigd.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
575000 Jeugdzorg (overig) | 80.983 | 99.516 | 109.741 | 114.296 | 117.153 | 119.847 | |
575005 Jeugdhulp uitvoeringkosten | 430.057 | 571.358 | 589.838 | 612.798 | 626.598 | 639.488 | |
575200 Preventie | 16.550 | 23.940 | 24.280 | 24.640 | 25.030 | 25.430 | |
575250 Jeugdgezondheidszorg | 414.994 | 451.051 | 453.279 | 455.699 | 458.319 | 460.979 | |
575300 Voorschoolse voorziening | 53.183 | 74.554 | 74.208 | 75.805 | 77.019 | 78.192 | |
575350 Dec.uitkering peuterspeelzaalwerk | 12.768 | 14.298 | 15.588 | 16.235 | 16.641 | 17.024 | |
575400 Overige voorziening | 100.684 | 101.039 | 103.899 | 107.339 | 109.529 | 111.599 | |
575450 Buitenschoolse voorzieningen | 8.550 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | |
575500 Kosten CJG | 287.719 | 289.364 | 296.881 | 300.776 | 303.261 | 305.605 | |
Totaal Lasten | 1.405.488 | 1.630.220 | 1.672.814 | 1.712.688 | 1.738.650 | 1.763.264 | |
Baten | |||||||
575300 Voorschoolse voorziening | -717 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
575350 Dec.uitkering peuterspeelzaalwerk | -51.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
575500 Kosten CJG | -4.896 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -56.813 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 1.348.675 | 1.630.220 | 1.672.814 | 1.712.688 | 1.738.650 | 1.763.264 |
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening
Lasten
575005 Jeugdhulp uitvoeringskosten
Deze post is als gevolg van de ombuigingsplannen verhoogd met €35.000,- zodat een GGZ-specialist kan worden aangetrokken. Verwacht wordt dat o.a. met deze personele uitbreiding een bezuiniging kan worden gerealiseerd bij de individuele jeugdzorg; hiervoor is voor de jaren 2020 en 2021 €135.000,- en voor 2022 en verder €235.000,- afgeraamd.
Participatie en Werk
Toelichting op product Participatie en Werk
Onder dit product vallen de sociale werkvoorziening (WSW), pilot participatievoorziening en werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening. Belangrijke partner voor de uitvoering van dit product is de GR Lucrato. Zij geven invulling aan de sociale werkvoorziening, de werkgeversdienstverlening en de werknemersdienstverlening voor het deel re-integratie. Met de pilot participatievoorziening wil gemeente Heerde dat de onderdelen vanuit Zorg/Ondersteuning en Werk voor de inwoner meer met elkaar verbonden wordt.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
577050 WSW | 2.300.887 | 2.166.690 | 2.245.039 | 2.146.454 | 2.098.964 | 2.011.522 | |
577104 Pilot Participatievoorziening | 22.610 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
577105 Werkzoekenden dienstverlening | 338.123 | 438.431 | 451.544 | 476.266 | 481.293 | 486.033 | |
577150 Werkgeversdienstverlening | 108.442 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | 2.770.061 | 2.605.121 | 2.696.583 | 2.622.720 | 2.580.257 | 2.497.555 | |
Resultaat | 2.770.061 | 2.605.121 | 2.696.583 | 2.622.720 | 2.580.257 | 2.497.555 |
Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
Lasten
577050 WSW
De dalende uitgaven bij dit subproduct zijn het gevolg van de lagere rijksbijdrage voor de WSW; deze bijdrage wordt aan Lucrato doorbetaald via deze post. Tevens is op deze post het door Lucrato geprognosticeerde exploitatietekort voor de jaren 2020-2023 opgenomen. Dit tekort bedraagt voor 2020 €149.000,- en daalt vervolgens in 2021 naar €121.000,-tot €90.000,- voor 2022 en verder.
Inkomen
Toelichting op product Inkomen
Het product Inkomen bestaat uit het ontwikkelen en uitvoeren van beleid op gebied van bijzondere bijstand, minimabeleid, bijstandsverlening (zelfstandigen), armoedebestrijding, het kindpakket en schulddienstverlening.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
579000 Bijstandverlening | 357.221 | 357.353 | 387.277 | 395.966 | 403.304 | 410.549 | |
579050 Levensonderhoud | 2.788.387 | 2.625.600 | 2.553.900 | 2.333.200 | 2.333.200 | 2.333.200 | |
579100 Bijstandverlening zelfstandigen | 48.353 | 81.040 | 82.170 | 83.400 | 84.740 | 86.100 | |
579200 Inkomensondersteuningsbeleid | 241.475 | 313.876 | 338.078 | 352.108 | 360.911 | 369.212 | |
579250 Schulddienstverlening | 35.211 | 58.261 | 59.559 | 60.633 | 61.662 | 62.700 | |
579300 Minimabeleid | 95.426 | 192.424 | 171.912 | 150.257 | 150.257 | 150.257 | |
579400 Kwijtscheldingen | 40.644 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | |
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand | 300.171 | 333.400 | 338.070 | 343.140 | 348.630 | 354.210 | |
Totaal Lasten | 3.906.888 | 4.001.954 | 3.970.966 | 3.758.704 | 3.782.704 | 3.806.228 | |
Baten | |||||||
579050 Levensonderhoud | -2.645.030 | -2.698.167 | -2.698.167 | -2.698.167 | -2.698.167 | -2.698.167 | |
579100 Bijstandverlening zelfstandigen | -22.929 | -43.478 | -44.083 | -44.504 | -44.956 | -45.439 | |
579300 Minimabeleid | -66.142 | 0 | -51.780 | -51.780 | -51.780 | -51.780 | |
579305 Minimabeleid deelfonds | 0 | -55.212 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
579400 Kwijtscheldingen | -977 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand | -39.230 | -3.080 | -3.120 | -3.170 | -3.220 | -3.270 | |
Totaal Baten | -2.774.309 | -2.799.937 | -2.797.150 | -2.797.621 | -2.798.123 | -2.798.656 | |
Resultaat | 1.132.579 | 1.202.017 | 1.173.816 | 961.083 | 984.581 | 1.007.572 |
Toelichting op de lasten en baten Inkomen
Lasten
579050 Levensonderhoud
Als gevolg van de ombuigingsplannen is deze post voor de jaren 2021 e.v. met €226.800,- afgeraamd. Bij de voorjaarsnota 2019 en de perspectiefnota 2020-2023 zijn de jaren 2019 en 2020 naar boven bijgesteld met € 82.400,- respectievelijk € 10.700,-. Met deze bijstelling is de indexering en het aantal uitkeringsgerechtigden gecorrigeerd.
Wmo maatwerkvoorzieningen
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
Een maatwerkvoorziening is een voorziening die is afgestemd op de individuele omstandigheden en mogelijkheden van de ingezetene. Bij de maatwerkvoorziening moet rekening gehouden worden met de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren van de cliënt. Op deze manier wordt de cliënt in staat gesteld tot zelfredzaamheid en/of participatie, zodat hij zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven. Een voorziening die nodig is om de mantelzorger te ondersteunen of deze te ontlasten, kan onderdeel uitmaken van een maatwerkvoorziening. Maatwerkvoorzieningen kunnen materiele en/of immateriële zijn.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
581005 Wmo uitvoeringskosten incl externe advis | 527.496 | 653.100 | 704.908 | 730.510 | 747.515 | 763.707 | |
581055 Maatwerkvoorzieningen ZIN BG | 776.262 | 1.232.153 | 1.206.530 | 1.248.760 | 1.292.470 | 1.337.710 | |
581155 Maatwerkvoorzieningen PGB BG | 29.339 | 38.750 | 38.750 | 38.750 | 38.750 | 38.750 | |
581205 Opvang en beschermd wonen Wmo | 20.429 | 22.877 | 24.941 | 25.976 | 26.626 | 27.238 | |
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel v | 383.246 | 454.316 | 491.610 | 498.990 | 506.970 | 515.080 | |
581800 Maatwerkvoorzieningen natura materieel w | 307.395 | 180.910 | 158.440 | 160.820 | 163.390 | 166.000 | |
Totaal Lasten | 2.044.168 | 2.582.106 | 2.625.179 | 2.703.806 | 2.775.721 | 2.848.485 | |
Baten | |||||||
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel v | -7.968 | -1.120 | -6.140 | -6.230 | -6.330 | -6.430 | |
581950 Eigen bijdragen Wmo bestaand | -55.166 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | |
Totaal Baten | -63.134 | -21.120 | -26.140 | -26.230 | -26.330 | -26.430 | |
Resultaat | 1.981.033 | 2.560.986 | 2.599.039 | 2.677.576 | 2.749.391 | 2.822.055 |
Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
Lasten
581055 Wmo maatwerkvoorzieningen ZIN
Als gevolg van de ombuigingsplannen is deze post voor de jaren 2020 en verder met €68.750,- verlaagd.
581750 Wmo maatwerkvoorzieningen vervoer
Bij de perspectiefnota 2019-2023 is deze post structureel met €30.300,- verhoogd.
581800 Wmo maatwerkvoorzieningen wonen
Als gevolg van de ombuigingsplannen is deze post voor 2019 met €25.000,- en voor de jaren erna met €50.000,- verlaagd.
Wmo algemene voorzieningen
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
Een algemene voorziening is een aanbod van diensten en activiteiten dat zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers toegankelijk is. Het is gericht op maatschappelijke participatie. Algemene voorzieningen worden gefaciliteerd door de gemeente. Het kan hierbij ook gaan om voorzieningen die door vrijwilligersorganisaties worden aangeboden, mits deze gefaciliteerd zijn door de gemeente. Belangrijk is dat de algemene voorzieningen bekend en beschikbaar zijn, zowel bij cliënten, vrijwilligers als bij professionals, en dat zij gericht zijn op maatschappelijke participatie.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
585000 Volwassenenwerk | 231.442 | 175.619 | 179.531 | 183.578 | 186.123 | 188.519 | |
585050 Maatschappelijk werk | 174.637 | 6.881 | 7.067 | 7.160 | 7.218 | 7.273 | |
585100 Volksgezondheid | 124.876 | 148.600 | 177.792 | 180.484 | 183.444 | 186.490 | |
585150 Vreemdelingen inburgering | 27.981 | 40.520 | 40.520 | 40.520 | 40.520 | 40.520 | |
585200 Algemene voorzieningen regieondersteunin | 926.700 | 903.393 | 865.897 | 878.251 | 891.440 | 904.815 | |
585250 Basismobiliteit | 774.160 | 810.566 | 806.586 | 819.164 | 832.458 | 845.929 | |
585300 Algemene voorziening schoon en leefbaar | 1.166.018 | 1.491.959 | 1.364.493 | 1.412.151 | 1.461.325 | 1.512.194 | |
585350 Vrijwilligers | 73.528 | 88.827 | 80.811 | 83.210 | 79.716 | 81.130 | |
585400 Mantelzorg | 88.728 | 88.672 | 91.420 | 93.906 | 95.472 | 96.947 | |
Totaal Lasten | 3.588.069 | 3.755.037 | 3.614.117 | 3.698.424 | 3.777.716 | 3.863.817 | |
Baten | |||||||
585000 Volwassenenwerk | -49.820 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
585150 Vreemdelingen inburgering | 0 | -23.700 | -35.550 | -35.550 | -35.550 | -35.550 | |
585250 Basismobiliteit | -29.883 | -15.360 | -25.350 | -25.730 | -26.140 | -26.560 | |
Totaal Baten | -79.703 | -39.060 | -60.900 | -61.280 | -61.690 | -62.110 | |
Resultaat | 3.508.367 | 3.715.977 | 3.553.217 | 3.637.144 | 3.716.026 | 3.801.707 |
Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen
Lasten
585300 Algemene voorziening schoon en leefbaar huis
Als gevolg van de ombuigingsplannen is deze post voor de jaren 2020 e.v. met €180.000,- afgeraamd.