1. Bestuur
Toelichting op programma Bestuur
Dit programma gaat over het besturen van de gemeente en de veiligheid van de inwoners. De raad en het college, bestuurlijke samenwerking, communicatie en rechtsbescherming van inwoners maar ook over openbare orde en veiligheid, de lokale regels in de Algemene Plaatselijke Verordening, de lokale uitvoering van de drank- en horecawet en handhaving, vallen onder dit programma. Ook komt in dit programma inclusief denken aan de orde, om het inclusieve gemeentebrede karakter hiervan te benadrukken.
Collegeprogramma Bestuur
Wat willen we bereiken?
Regionale bestuurlijke samenwerking
- Regionale samenwerking op de Noord-Zuid as waarbij Heerde volop op alle domeinen mee doet. Wij willen omgevingsbewust inspelen op ontwikkelingen waarbij we zien dat de speerpunten van Cleantech Regio Stedendriehoek, de Regio Zwolle en de provincies Gelderland en Overijssel steeds meer in elkaar schuiven.
- Wij willen daarin een verbindende rol spelen. Gemeentegrenzen mogen daarbij geen belemmering vormen.
Wat gaan we er voor doen?
- De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
- De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
- Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
- Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
- Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
- De gemeente zoekt actief de samenwerking met maatschappelijke partners die lokaal werkzaam zijn en streeft naar duurzame verbindingen
Wat gaan we er voor doen?
- Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
- Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
- Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
- Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
- Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
Inclusief denken
- Iedereen met of zonder (functie)beperking kan mee doen in onze lokale samenleving. Inclusief denken is de norm in ons denken en handelen (Agenda 22).
Wat gaan we er voor doen?
- Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
- Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
- Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
- Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
Communicatie
- Gemeentelijke informatie is begrijpelijk en via verschillende kanalen te verkrijgen. Dienstverlening wordt digitaal aangeboden maar moet voor iedereen bereikbaar blijven.
Wat gaan we er voor doen?
- De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
- Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
- Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
- Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
- Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
- Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
- Onze Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is duidelijk voor onze inwoners en handhaafbaar.
- Para-commerciële organisaties krijgen meer mogelijkheden om ontmoetingsmomenten voor gerelateerde activiteiten te organiseren, binnen de kaders van de drank- en horecawet, veiligheid en geluid.
Wat gaan we er voor doen?
Openbare orde en veiligheid
- Inwoners voelen zich veilig in onze dorpen. We hebben daarbij speciale aandacht voor de sociale veiligheidsgevoelens van kwetsbare inwoners, onder wie ouderen.
Wat gaan we er voor doen?
- Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
- Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
- De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
- De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
- Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
- Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
- Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
- Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
- Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
- In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
- In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
- Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
- Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
Brandweer
- De opkomsttijd van de brandweer is gemeentebreed geborgd en de (vrijwillige) brandweermensen kunnen hun werk naar behoren doen.
Handhaving
- Regels zijn er voor iedereen. We handhaven het nakomen er van.
Bestuur
Toelichting op product Bestuur
Het product Bestuur bestaat uit de subproducten college, raad, griffie en rekenkamerfunctie. Hoofdzakelijk gaat het hier om kosten voor salarissen en vergoedingen, opleidingskosten en representatie. Verder bestaat het product uit de volgende subproducten: (bestuurlijke) samenwerking, inclusief denken, internationale contacten, rechtsbescherming en communicatie.
Wat gaat het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
506050 Communicatieplan | 12.392 | 20.420 | 20.700 | 21.010 | 21.340 | 21.680 | |
521000 Raad | 252.716 | 275.597 | 279.510 | 290.730 | 297.880 | 304.630 | |
521050 Griffie | 147.159 | 154.331 | 146.201 | 152.060 | 155.790 | 159.320 | |
521100 Rekenkamerfunctie | 25.546 | 22.150 | 19.490 | 19.780 | 20.100 | 20.420 | |
521150 College | 560.681 | 637.810 | 609.165 | 617.500 | 639.280 | 650.440 | |
521300 Best. samenwerking | 90.265 | 154.650 | 156.820 | 159.170 | 161.720 | 164.310 | |
521350 Internationale contacten | 10.925 | 1.760 | 1.780 | 1.810 | 1.840 | 1.870 | |
521400 Rechtsbescherming | 34.987 | 42.170 | 42.760 | 43.400 | 44.090 | 44.800 | |
Totaal Lasten | 1.134.671 | 1.308.888 | 1.276.426 | 1.305.460 | 1.342.040 | 1.367.470 | |
Baten | |||||||
521000 Raad | -600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
521150 College | -2.898 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
521400 Rechtsbescherming | -60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -63.498 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 1.071.173 | 1.308.888 | 1.276.426 | 1.305.460 | 1.342.040 | 1.367.470 |
Toelichting op de lasten en baten bestuur
Lasten
521150 College
Voor 2020 is er €20.000,- geraamd voor de viering van de 75-jarige bevrijding. Deze budgetbijstelling maakt onderdeel uit van de financieel technische maatregelen (nagekomen mutaties) zie hiervoor ook het onderdeel 'dekkingsplan'. De hogere raming in 2019 is het gevolg van incidenteel hogere loonkosten van een voormalig wethouder.
Veiligheid
Toelichting op product veiligheid
Het product Veiligheid bestaat uit de subproducten brandweer, crisisbeheersing, openbare orde en veiligheid, opvang huisdieren, APV, drank en horecawet en handhaving. De lasten op dit product hebben voor een groot deel betrekking op de brandweertaken in VNOG-verband. Daarnaast worden legesopbrengsten binnen dit product verantwoord.
Wat gaat het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
502020 Brandweergarage Heerde | 596 | 61.032 | 58.521 | 59.051 | 59.621 | 60.191 | |
502040 Brandweergarage Wapenveld | 31.549 | 26.392 | 27.447 | 28.372 | 28.662 | 28.962 | |
523000 Brandweer | 942.161 | 963.565 | 980.456 | 969.900 | 970.340 | 970.790 | |
523050 Crisisbeheersing | 29.490 | 38.073 | 38.588 | 39.644 | 40.367 | 41.056 | |
523100 Openbare orde & Veiligheid | 106.623 | 114.186 | 115.962 | 118.819 | 120.942 | 122.997 | |
523150 APV | 135.945 | 143.736 | 139.583 | 145.375 | 149.010 | 152.437 | |
523200 Drank- en horecawet | 36.232 | 37.693 | 37.918 | 39.491 | 40.478 | 41.409 | |
545150 Handhaving Bouwen | 176.863 | 185.792 | 181.178 | 188.697 | 193.415 | 197.864 | |
545300 Handhaving Milieubeheer | 7.267 | 7.684 | 7.472 | 7.782 | 7.977 | 8.160 | |
551300 Opvang huisdieren | 4.229 | 10.240 | 10.380 | 10.540 | 10.710 | 10.880 | |
Totaal Lasten | 1.470.955 | 1.588.393 | 1.597.505 | 1.607.671 | 1.621.522 | 1.634.746 | |
Baten | |||||||
523000 Brandweer | -8.261 | 0 | -8.000 | -8.120 | -8.250 | -8.380 | |
523100 Openbare orde & Veiligheid | -5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
523150 APV | -12.078 | -13.230 | -13.420 | -13.620 | -13.840 | -14.060 | |
523200 Drank- en horecawet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
545150 Handhaving Bouwen | -2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
551300 Opvang huisdieren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -22.344 | -13.230 | -21.420 | -21.740 | -22.090 | -22.440 | |
Resultaat | 1.448.611 | 1.575.163 | 1.576.085 | 1.585.931 | 1.599.432 | 1.612.306 |
Toelichting op de lasten en baten veiligheid
Lasten
523000 Brandweer
De VNOG heeft alleen voor de jaren 2020 en 2021 een gemeentelijke bijdrage berekend. Na de bestuurlijke tweedaagse in september en de besluitvorming in de maanden daaropvolgend kan er pas duidelijkheid worden gegeven over de jaren 2022 e.v. Vooralsnog is voor de jaren 2022 en 2023 dezelfde gemeentelijke bijdrage aangehouden als voor het jaar 2021.