2. Bedrijfsvoering
Toelichting op programma Bedrijfsvoering
De gemeente is een betrouwbare rentmeester van de publieke middelen. Uitgangspunt is dat de exploitatie op orde is om jaarlijks te kunnen voldoen aan de voorwaarde van een sluitende begroting. Naast financiën en de financiële uitvoering van het Grondbeleid, vallen onder dit programma de gemeentelijke organisatie, de accommodaties voor gemeentebestuur en ambtelijke organisatie, burgerzaken, het streekarchivariaat en de basisregistraties.
Collegeprogramma Bedrijfsvoering
Wat willen we bereiken?
Financien
- Een gezonde financiële huishouding.
- Een evenwichtige schuldpositie, met nadruk op verlaging.
- Subsidies worden geïndexeerd onder voorwaarde van een sluitende gemeentelijke meerjarenbegroting.
Wat gaan we er voor doen?
- Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
- De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
- De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
- De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
- Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
- Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
- Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
Dienstverlening ambtelijke organisatie
- Onze gemeentelijke dienstverlening aan inwoners en ondernemers is vriendelijk, betrokken, adequaat, tijdig en deskundig.
Wat gaan we er voor doen?
- De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
- Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
- Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
- Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
- Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
- Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
Personeel en Organisatie
- Een goede werkgever zijn en voldoende interne en externe uitdagingen bieden voor personele ontwikkeling en het opdoen van werkervaring.
- Investeren in onze medewerkers door hun ontwikkeling te koppelen aan de organisatiedoelen (investor in people).
- Onze personele samenstelling is een afspiegeling van de inclusieve samenleving en biedt ook plek aan mensen die (langdurig) werkloos zijn.
Wat gaan we er voor doen?
- Actief deelnemen in de Talentenregio.
- Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
- De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
- Investeren in jonge medewerkers.
- Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
- Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
Inkoop
- Duurzaam en circulair inkopen.
- We verwachten social return on investment en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap van de markt.
- Binnen de wettelijke aanbestedingsregels worden lokale ondernemers uitgenodigd en hebben daardoor een kans om mee te doen.
Wat gaan we er voor doen?
- Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
- Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
- Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
- Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
- Kwalitatief hoogwaardige digitale dienstverlening.
- Data- en gegevensbeheer zijn op orde en worden veilig beheerd.
Wat gaan we er voor doen?
- Basisregistratie Grootschalige topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
- Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
- De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
- De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
- Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
- Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
- Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
- Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
- Het raadhuis is toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik, binnen de mogelijkheden van het bestaande pand.
- Waar mogelijk vindt aanbesteding plaats op basis van het principe van circulariteit.
Financiën
Toelichting op product Financiën
Het product Financiën bestaat uit de subproducten accountantskosten, belastingen en diverse saldi.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
531000 Accountantskosten | 115.760 | 72.400 | 73.410 | 74.510 | 75.700 | 76.910 | |
531700 Forensenbelasting | 2.698 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
531751 Reserve Precariobelasting | 1.067.253 | 651.510 | 828.420 | 958.320 | 0 | 0 | |
531850 Saldo voor bestemming | 0 | -133.775 | 12.405 | 72.953 | 45.321 | 119.320 | |
531900 Saldo na bestemming | 1.883.432 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | 3.069.143 | 590.135 | 914.235 | 1.105.783 | 121.021 | 196.230 | |
Baten | |||||||
531450 Reserve investeringen en eigen vermogen | -48.026 | -51.090 | -51.579 | -72.041 | -72.503 | -72.965 | |
Totaal Baten | -48.026 | -51.090 | -51.579 | -72.041 | -72.503 | -72.965 | |
Resultaat | 3.021.117 | 539.045 | 862.656 | 1.033.742 | 48.518 | 123.265 |
Toelichting op de lasten en baten Financiën
Lasten
531751 Reserve Precariobelasting
Met ingang van het jaar 2022 mag er geen precariobelasting meer worden geheven; hierdoor kan er geen bedrag meer aan de reserve worden toegevoegd.
De raad heeft in de vergadering van 15 en 16 juli 2019 besloten om geen hondenbelasting te gaan innen; In 2020 en 2021 is deze inkomstenderving gecompenseerd door in deze jaren minder precariobelasting aan de reserve toe te voegen (€60.000,- per jaar).
Uitvoering Grondbeleid
Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
Het voeren van grondexploitaties.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
539000 Grondbeleid | 0 | 142.977 | 84.349 | 72.638 | 63.240 | 59.228 | |
539100 Grondexpl. niet bedrijventerreinen | 0 | 14.453 | 15.169 | 15.798 | 16.193 | 16.566 | |
Totaal Lasten | 0 | 157.430 | 99.518 | 88.436 | 79.433 | 75.794 | |
Baten | |||||||
539000 Grondbeleid | -282.000 | -636.873 | -338.967 | -329.796 | -322.085 | -319.163 | |
Totaal Baten | -282.000 | -636.873 | -338.967 | -329.796 | -322.085 | -319.163 | |
Resultaat | -282.000 | -479.443 | -239.449 | -241.360 | -242.652 | -243.369 |
Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid
Baten
539000 Grondbeleid
Voor 2019 is er een opbrengst uit de grondexploitaties van €440.000,- in de begroting verwerkt; voor de jaren erna is uitgegaan van een jaarlijkse opbrengst van €200.000,-. In het resultaat is tevens nog een doorberekening van de overheadkosten verwerkt; deze is voor 2020 ruim €39.000,- oplopend naar ruim €43.000,- voor 2023.
Burgerzaken
Toelichting op product Burgerzaken
Burgerzaken draait om mensen en in de eerste plaats om hun identiteit. Met hun identiteit hebben burgers recht op allerlei voorzieningen en diensten van de overheid. Burgerzaken vervult de rol van ‘poortwachter’ door het vaststellen en vastleggen van de identiteit bij geboorte of bij binnenkomst van elke nieuwe inwoner van de gemeente. Daarnaast is Burgerzaken door de afgifte van reis- en rijdocumenten een belangrijke speler in de keten van identiteitsvaststelling, identiteitscontrole en identiteitsbescherming.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
525000 Burgerzaken | 247.695 | 251.453 | 280.807 | 291.585 | 298.577 | 305.201 | |
525050 Secretarieleges | 136.375 | 54.150 | 65.640 | 76.770 | 78.000 | 79.250 | |
525100 Verkiezingen | 42.194 | 45.802 | 0 | 24.090 | 24.480 | 24.870 | |
525150 Vaccinatie & doodschouw | 7.539 | 11.710 | 11.870 | 12.050 | 12.240 | 12.440 | |
Totaal Lasten | 433.802 | 363.115 | 358.317 | 404.495 | 413.297 | 421.761 | |
Baten | |||||||
525000 Burgerzaken | -462 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
525050 Secretarieleges | -329.487 | -179.020 | -205.440 | -229.830 | -233.510 | -237.250 | |
Totaal Baten | -329.949 | -179.020 | -205.440 | -229.830 | -233.510 | -237.250 | |
Resultaat | 103.854 | 184.095 | 152.877 | 174.665 | 179.787 | 184.511 |
Toelichting op de lasten en baten Burgerzaken
Lasten
525100 Verkiezingen
In 2020 zijn er geen verkiezingen gepland; daarom zijn er in dat jaar geen kosten geraamd.
Baten
525050 Secretarieleges
De secretarieleges, de inkomsten uit paspoorten, ID-bewijzen, rijbewijzen etc. zijn vanaf het jaar 2020 structureel met €30.000,- verhoogd. In het verleden is deze post teveel (dubbel) afgeraamd. Deze budgetbijstelling maakt onderdeel uit van de financieel technische maatregelen (nagekomen mutaties) zie hiervoor ook het onderdeel 'dekkingsplan'. Ook de budgetten voor de rijksleges en de doorbetaling ervan (budget neutraal) zijn naar boven bijgesteld.
Basisregistratie
Toelichting op product Basisregistratie
Gemeente Heerde is (wettelijk) verplicht haar informatievoorziening te baseren op het stelsel van basisregistraties. Basisregistraties borgen een eenmalige invoer en meervoudig gebruik van gegevens. De meest bekende zijn de basisregistraties Personen (BRP), adressen en gebouwen (BAG), basisregistratie WOZ en de basisregistratie voor bedrijven (NHR). In deze basisregistraties staan de algemene gegevens zoals persoonsgegevens, adressen en bedrijfsnamen. In applicaties gebruiken we deze basisgegevens en vullen die aan met taakspecifieke gegevens.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
521450 Basisregistratie | 13.135 | 87.620 | 55.180 | 55.710 | 56.280 | 56.850 | |
Totaal Lasten | 13.135 | 87.620 | 55.180 | 55.710 | 56.280 | 56.850 | |
Baten | |||||||
521451 Res. Basisregistratie | -22.594 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -22.594 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | -9.459 | 87.620 | 55.180 | 55.710 | 56.280 | 56.850 |
Toelichting op de lasten en baten Basisregistratie
Lasten
521450 Basisregistratie
Bij de resultaatbestemming 2018 is er €33.000,- overgeheveld naar 2019 voor de actualisatie van de BGT. Met dit geld wordt de hoogwatergeul in kaart gebracht. In de daarop volgende jaren zijn de kosten weer op normaal niveau.
Streekarchivariaat
Toelichting op product Streekarchivariaat
De statische archieven van de drie gemeenten (Heerde, Epe en Hattem) zijn samengebracht in één bewaarplaats. Het streekarchief bevindt zich bij het gemeentehuis van Epe. De streekarchivaris voert ook beheertaken als behoudswerkzaamheden uit en verzorgt de inzagemogelijkheid in de studiezaal. Heerde heeft zitting in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Tevens huurt de gemeente Heerde in Epe ruimte die aan de gestelde eisen voldoet voor het dynamische archief.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (P+W) | Primaire begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
521550 Streekarchivariaat | 64.634 | 74.411 | 93.581 | 94.882 | 96.292 | 97.731 | |
Totaal Lasten | 64.634 | 74.411 | 93.581 | 94.882 | 96.292 | 97.731 | |
Resultaat | 64.634 | 74.411 | 93.581 | 94.882 | 96.292 | 97.731 |
Toelichting op de lasten en baten Streekarchivariaat
Lasten
521550 Streekarchivariaat
Bij de perspectiefnota is er voor 2020 e.v. €17.600,- structureel bijgeraamd voor de ontwikkeling en instandhouding van een e-depot.