-
Blz. 1
2018 Jaarstukken
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Leeswijzer
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Kaders
-
Blz. 6
Financiële kaders
-
Blz. 7
Indeling jaarstukken
-
Blz. 8
Overzicht programma's en producten
-
Blz. 9
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 10
Voorwoord
-
Blz. 11
Voorwoord
-
Blz. 12
Rekening op hoofdlijnen /analyse exploitatieresultaat
-
Blz. 13
Rekening op hoofdlijnen / analyse exopploitatieresultaat
-
Blz. 14
Resultaatbestemming
-
Blz. 15
Resultaatbestemming
-
Blz. 16
1. Bestuur
-
Blz. 17
Toelichting op programma Bestuur
-
Blz. 18
Collegeprogramma Bestuur
-
Blz. 19
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 20
Regionale bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 21
De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
-
Blz. 22
De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
-
Blz. 23
Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
-
Blz. 24
Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
-
Blz. 25
Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
-
Blz. 26
Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
-
Blz. 27
Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
-
Blz. 28
Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 29
Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 30
Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
-
Blz. 31
Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
-
Blz. 32
Inclusief denken
-
Blz. 33
Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
-
Blz. 34
Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
-
Blz. 35
Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
-
Blz. 36
Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
-
Blz. 37
Communicatie
-
Blz. 38
De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
-
Blz. 39
Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
-
Blz. 40
Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
-
Blz. 41
Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
-
Blz. 42
Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
-
Blz. 43
Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
-
Blz. 44
Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
-
Blz. 45
Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
-
Blz. 46
In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
-
Blz. 47
Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
-
Blz. 48
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 49
Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
-
Blz. 50
Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
-
Blz. 51
De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
-
Blz. 52
De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
-
Blz. 53
Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
-
Blz. 54
Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
-
Blz. 55
Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
-
Blz. 56
Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
-
Blz. 57
Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
-
Blz. 58
In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
-
Blz. 59
In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
-
Blz. 60
Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
-
Blz. 61
Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
-
Blz. 62
Brandweer
-
Blz. 63
Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
-
Blz. 64
Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
-
Blz. 65
Handhaving
-
Blz. 66
Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH).
-
Blz. 67
Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
-
Blz. 68
Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
-
Blz. 69
Bestuur
-
Blz. 70
Toelichting op product Bestuur
-
Blz. 71
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 72
Toelichting op de lasten en baten bestuur
-
Blz. 73
Veiligheid
-
Blz. 74
Toelichting op product veiligheid
-
Blz. 75
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 76
Toelichting op de lasten en baten veiligheid
-
Blz. 77
BBV-indicatoren programma Bestuur
-
Blz. 78
BBV indicatoren
-
Blz. 79
2. Bedrijfsvoering
-
Blz. 80
Toelichting op programma Bedrijfsvoering
-
Blz. 81
Collegeprogramma Bedrijfsvoering
-
Blz. 82
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 83
Financiën
-
Blz. 84
Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
-
Blz. 85
De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
-
Blz. 86
De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
-
Blz. 87
De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
-
Blz. 88
Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 89
Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
-
Blz. 90
Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
-
Blz. 91
Dienstverlening ambtelijke organisatie
-
Blz. 92
De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
-
Blz. 93
Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
-
Blz. 94
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
-
Blz. 95
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
-
Blz. 96
Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
-
Blz. 97
Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
-
Blz. 98
Personeel en Organisatie
-
Blz. 99
Actief deelnemen in de Talentenregio.
-
Blz. 100
Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
-
Blz. 101
De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
-
Blz. 102
Investeren in jonge medewerkers.
-
Blz. 103
Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
-
Blz. 104
Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
-
Blz. 105
Inkoop
-
Blz. 106
Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
-
Blz. 107
Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
-
Blz. 108
Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
-
Blz. 109
Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
-
Blz. 110
Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
-
Blz. 111
Basisregistratie Grootschalige topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
-
Blz. 112
Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
-
Blz. 113
De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
-
Blz. 114
De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
-
Blz. 115
Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
-
Blz. 116
Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
-
Blz. 117
Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
-
Blz. 118
Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
-
Blz. 119
Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
-
Blz. 120
Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
-
Blz. 121
Financiën
-
Blz. 122
Toelichting op product Financiën
-
Blz. 123
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 124
Toelichting op de lasten en baten Financiën
-
Blz. 125
Uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 126
Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 127
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 128
Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid
-
Blz. 129
Burgerzaken
-
Blz. 130
Toelichting op product Burgerzaken
-
Blz. 131
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 132
Toelichting op de lasten en baten Burgerzaken
-
Blz. 133
Basisregistratie
-
Blz. 134
Toelichting op product Basisregistratie
-
Blz. 135
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 136
Toelichting op de lasten en baten Basisregistratie
-
Blz. 137
Streekarchivariaat
-
Blz. 138
Toelichting op product Streekarchivariaat
-
Blz. 139
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 140
Toelichting op de lasten en baten Streekarcivariaat
-
Blz. 141
3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 142
Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 143
Collegeprogramma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 144
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 145
Leefbaar buitengebied
-
Blz. 146
Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 147
De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
-
Blz. 148
Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
-
Blz. 149
We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
-
Blz. 150
We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie.
-
Blz. 151
We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
-
Blz. 152
We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard.
-
Blz. 153
We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
-
Blz. 154
Openbare ruimte en mobiliteit
-
Blz. 155
(Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
-
Blz. 156
Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
-
Blz. 157
De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
-
Blz. 158
De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
-
Blz. 159
Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
-
Blz. 160
Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
-
Blz. 161
Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
-
Blz. 162
Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente.
-
Blz. 163
We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
-
Blz. 164
We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
-
Blz. 165
Omgevingsvisie
-
Blz. 166
Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie.
-
Blz. 167
We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
-
Blz. 168
Centra Heerde en Wapenveld
-
Blz. 169
Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
-
Blz. 170
De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS).
-
Blz. 171
Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
-
Blz. 172
Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
-
Blz. 173
Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
-
Blz. 174
Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
-
Blz. 175
Toepassen van de centrumvisie Heerde.
-
Blz. 176
Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
-
Blz. 177
Toerisme
-
Blz. 178
Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Wij zijn Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
-
Blz. 179
De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
-
Blz. 180
Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
-
Blz. 181
Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Wij zijn Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020) en Visit Veluwe.
-
Blz. 182
Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
-
Blz. 183
Samen met Wij zijn Heerde, Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
-
Blz. 184
Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
-
Blz. 185
Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
-
Blz. 186
Economie
-
Blz. 187
De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
-
Blz. 188
De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
-
Blz. 189
Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
-
Blz. 190
Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
-
Blz. 191
Het ondernemersloket willen we voortzetten.
-
Blz. 192
In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 193
Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
-
Blz. 194
Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
-
Blz. 195
Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
-
Blz. 196
Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
-
Blz. 197
Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
-
Blz. 198
Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
-
Blz. 199
Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
-
Blz. 200
Duurzaamheid
-
Blz. 201
Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
-
Blz. 202
De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
-
Blz. 203
Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
-
Blz. 204
Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
-
Blz. 205
Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
-
Blz. 206
Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
-
Blz. 207
Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
-
Blz. 208
Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
-
Blz. 209
Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
-
Blz. 210
Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
-
Blz. 211
Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
-
Blz. 212
Bouwen en Wonen
-
Blz. 213
Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
-
Blz. 214
De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
-
Blz. 215
De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
-
Blz. 216
In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen.
-
Blz. 217
Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
-
Blz. 218
Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
-
Blz. 219
Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
-
Blz. 220
Starterslening aanbieden.
-
Blz. 221
Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
-
Blz. 222
Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
-
Blz. 223
Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
-
Blz. 224
Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
-
Blz. 225
Vliegveld Lelystad
-
Blz. 226
Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
-
Blz. 227
Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
-
Blz. 228
Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
-
Blz. 229
Begraven
-
Blz. 230
Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
-
Blz. 231
Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
-
Blz. 232
Duurzaamheid
-
Blz. 233
Toelichting op product Duurzaamheid
-
Blz. 234
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 235
Toelichting op de lasten en baten Duurzaamheid
-
Blz. 236
Economie
-
Blz. 237
Toelichting op product Economie
-
Blz. 238
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 239
Toelichting op de lasten en baten Economie
-
Blz. 240
Toerisme
-
Blz. 241
Toelichting op product Toerisme
-
Blz. 242
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 243
Toelichting op de lasten en baten Toerisme
-
Blz. 244
Bouwen en wonen
-
Blz. 245
Toelichting op product Bouwen en Wonen
-
Blz. 246
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 247
Toelichting op de lasten en baten Bouwen en Wonen
-
Blz. 248
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 249
Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 250
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 251
Toelichting op de lasten en baten Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 252
Accommodaties
-
Blz. 253
Toelichting op product Accommodaties
-
Blz. 254
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 255
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties
-
Blz. 256
Gebiedsontwikkeling
-
Blz. 257
Toelichting op product Gebiedsontwikkeling
-
Blz. 258
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 259
Toelichting op lasten en baten Gebiedsontwikkeling
-
Blz. 260
Beheer en onderhoud
-
Blz. 261
Toelichting op product Beheer en Onderhoud
-
Blz. 262
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 263
Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
-
Blz. 264
Bosbeheer
-
Blz. 265
Toelichting op product Bosbeheer
-
Blz. 266
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 267
Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
-
Blz. 268
BBV-Indicatoren programma (Openbare) ruimte, wonen en ondernemen
-
Blz. 269
BBV indicatoren
-
Blz. 270
4. Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 271
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
-
Blz. 272
Collegeprogramma Samenleving
-
Blz. 273
Doelstellingen
-
Blz. 274
Algemeen
-
Blz. 275
De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 276
Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
-
Blz. 277
Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
-
Blz. 278
Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
-
Blz. 279
Preventie
-
Blz. 280
Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
-
Blz. 281
Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
-
Blz. 282
Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
-
Blz. 283
Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
-
Blz. 284
Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
-
Blz. 285
Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
-
Blz. 286
Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
-
Blz. 287
Laaggeletterdheid
-
Blz. 288
Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
-
Blz. 289
Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
-
Blz. 290
Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
-
Blz. 291
Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
-
Blz. 292
In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
-
Blz. 293
Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
-
Blz. 294
Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
-
Blz. 295
Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
-
Blz. 296
Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek.
-
Blz. 297
Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek.
-
Blz. 298
Zorg bij verward gedrag
-
Blz. 299
Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
-
Blz. 300
Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
-
Blz. 301
We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
-
Blz. 302
Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
-
Blz. 303
Participatie en Werk
-
Blz. 304
Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
-
Blz. 305
Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
-
Blz. 306
Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
-
Blz. 307
Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
-
Blz. 308
Vrijwilligers en Mantelzorg
-
Blz. 309
In stand houden mantelzorgcompliment.
-
Blz. 310
Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
-
Blz. 311
Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
-
Blz. 312
Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
-
Blz. 313
Respijtzorg voor mantelzorgers.
-
Blz. 314
Basismobiliteit
-
Blz. 315
Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten
-
Blz. 316
Voor de doelgroep is er passend vervoer.
-
Blz. 317
Kunst en Cultuur/Sport
-
Blz. 318
Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
-
Blz. 319
Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
-
Blz. 320
Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
-
Blz. 321
Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
-
Blz. 322
Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
-
Blz. 323
Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
-
Blz. 324
Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 325
Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
-
Blz. 326
Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
-
Blz. 327
Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
-
Blz. 328
Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
-
Blz. 329
Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
-
Blz. 330
We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
-
Blz. 331
Accommodaties (sociaal domein)
-
Blz. 332
Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
-
Blz. 333
De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
-
Blz. 334
Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
-
Blz. 335
Preventie
-
Blz. 336
Toelichting op product Preventie
-
Blz. 337
Onderwijs en educatie
-
Blz. 338
Toelichting op product Onderwijs en Educatie
-
Blz. 339
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 340
Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
-
Blz. 341
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 342
Toelichting op product Onderwijshuisvesting
-
Blz. 343
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 344
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
-
Blz. 345
Kunst, cultuur en media
-
Blz. 346
Toelichting op product Kunst, cultuur en media
-
Blz. 347
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 348
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
-
Blz. 349
Sport
-
Blz. 350
Toelichting op product Sport
-
Blz. 351
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 352
Toelichting op de lasten en baten Sport
-
Blz. 353
Accommodaties SMV
-
Blz. 354
Toelichting op product Accommodaties SMV
-
Blz. 355
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 356
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
-
Blz. 357
Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 358
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 359
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 360
Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 361
Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 362
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 363
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 364
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 365
Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 366
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 367
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 368
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening
-
Blz. 369
Participatie en werk
-
Blz. 370
Toelichting op product Participatie en Werk
-
Blz. 371
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 372
Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
-
Blz. 373
Inkomen
-
Blz. 374
Toelichting op product Inkomen
-
Blz. 375
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 376
Toelichting op de lasten en baten Inkomen
-
Blz. 377
Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 378
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 379
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 380
Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 381
Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 382
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 383
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 384
Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 385
BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 386
BBV - Indicatoren
-
Blz. 387
Overzicht overhead
-
Blz. 388
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 389
Toelichting op product Overhead
-
Blz. 390
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 391
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 392
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 393
Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 394
BBV Indicatoren
-
Blz. 395
Onvoorzien
-
Blz. 396
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 397
Toelichting op de baten en lasten
-
Blz. 398
Jaarrekening
-
Blz. 399
Grondslagen voor waardering
-
Blz. 400
Grondslagen voor waardering
-
Blz. 401
Onzekerheden omtrent het sociaal domein
-
Blz. 402
Onzekerheden omtrent het sociaal domein
-
Blz. 403
Balans
-
Blz. 404
Balans
-
Blz. 405
Toelichting op de balans
-
Blz. 406
Toelichting op de balans
-
Blz. 407
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 408
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 409
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 410
Overzicht van Baten en lasten
-
Blz. 411
Overzicht mutaties reserves en voorzieningen
-
Blz. 412
Overzicht mutaties reserves
-
Blz. 413
Toelichting reserves
-
Blz. 414
Overzicht voorzieningen
-
Blz. 415
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 416
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 417
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT)
-
Blz. 418
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT)
-
Blz. 419
Overzicht SIsa
-
Blz. 420
Overzicht Sisa
-
Blz. 421
Overzicht Taakvelden
-
Blz. 422
Overzicht taakvelden
-
Blz. 423
Bijlagen
-
Blz. 424
Bijlage 1. Investeringen
-
Blz. 425
Bijlage 3: Afkortingenlijst
-
Blz. 426
Paragrafen
-
Blz. 427
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 428
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 429
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 430
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 431
Verloopoverzicht 2018 grondexploitatie
-
Blz. 432
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 433
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 434
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 435
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 436
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 437
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 438
Paragraaf Financiering
-
Blz. 439
Paragraaf Financiering
-
Blz. 440
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 441
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 442
Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow
-
Blz. 443
Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow
-
Blz. 444
Paragraaf Handhaving
-
Blz. 445
Paragraaf Handhaving
-
Blz. 446
Paragraaf Dienstverlening
-
Blz. 447
Paragraaf Dienstverlening
-
Blz. 448
Paragraaf Deregulering
-
Blz. 449
Paragraaf Deregulering
-
Blz. 450
Paragraaf Interne beheersing
-
Blz. 451
Paragraaf Interne beheersing
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap