1. Blz. 1 2018 Jaarstukken
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Leeswijzer
        1. Blz. 4 Leeswijzer
      2. Blz. 5 Kaders
        1. Blz. 6 Financiële kaders
        2. Blz. 7 Indeling jaarstukken
        3. Blz. 8 Overzicht programma's en producten
        4. Blz. 9 Prestatie-indicatoren
      3. Blz. 10 Voorwoord
        1. Blz. 11 Voorwoord
      4. Blz. 12 Rekening op hoofdlijnen /analyse exploitatieresultaat
        1. Blz. 13 Rekening op hoofdlijnen / analyse exopploitatieresultaat
      5. Blz. 14 Resultaatbestemming
        1. Blz. 15 Resultaatbestemming
      6. Blz. 16 1. Bestuur
        1. Blz. 17 Toelichting op programma Bestuur
        2. Blz. 18 Collegeprogramma Bestuur
          1. Blz. 19 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 20 Regionale bestuurlijke samenwerking
              1. Blz. 21 De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
              2. Blz. 22 De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
              3. Blz. 23 Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
              4. Blz. 24 Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
              5. Blz. 25 Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
            2. Blz. 26 Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
              1. Blz. 27 Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
              2. Blz. 28 Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
              3. Blz. 29 Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
              4. Blz. 30 Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
              5. Blz. 31 Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
            3. Blz. 32 Inclusief denken
              1. Blz. 33 Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
              2. Blz. 34 Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
              3. Blz. 35 Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
              4. Blz. 36 Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
            4. Blz. 37 Communicatie
              1. Blz. 38 De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
              2. Blz. 39 Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
              3. Blz. 40 Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
              4. Blz. 41 Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
              5. Blz. 42 Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
              6. Blz. 43 Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
            5. Blz. 44 Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
              1. Blz. 45 Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
              2. Blz. 46 In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
              3. Blz. 47 Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
            6. Blz. 48 Openbare orde en veiligheid
              1. Blz. 49 Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
              2. Blz. 50 Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
              3. Blz. 51 De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
              4. Blz. 52 De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
              5. Blz. 53 Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
              6. Blz. 54 Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
              7. Blz. 55 Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
              8. Blz. 56 Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
              9. Blz. 57 Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
              10. Blz. 58 In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
              11. Blz. 59 In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
              12. Blz. 60 Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
              13. Blz. 61 Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
            7. Blz. 62 Brandweer
              1. Blz. 63 Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
              2. Blz. 64 Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
            8. Blz. 65 Handhaving
              1. Blz. 66 Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH).
              2. Blz. 67 Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
              3. Blz. 68 Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
        3. Blz. 69 Bestuur
          1. Blz. 70 Toelichting op product Bestuur
          2. Blz. 71 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 72 Toelichting op de lasten en baten bestuur
        4. Blz. 73 Veiligheid
          1. Blz. 74 Toelichting op product veiligheid
          2. Blz. 75 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 76 Toelichting op de lasten en baten veiligheid
        5. Blz. 77 BBV-indicatoren programma Bestuur
          1. Blz. 78 BBV indicatoren
      7. Blz. 79 2. Bedrijfsvoering
        1. Blz. 80 Toelichting op programma Bedrijfsvoering
        2. Blz. 81 Collegeprogramma Bedrijfsvoering
          1. Blz. 82 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 83 Financiën
              1. Blz. 84 Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
              2. Blz. 85 De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
              3. Blz. 86 De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
              4. Blz. 87 De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
              5. Blz. 88 Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
              6. Blz. 89 Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
              7. Blz. 90 Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
            2. Blz. 91 Dienstverlening ambtelijke organisatie
              1. Blz. 92 De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
              2. Blz. 93 Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
              3. Blz. 94 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
              4. Blz. 95 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
              5. Blz. 96 Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
              6. Blz. 97 Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
            3. Blz. 98 Personeel en Organisatie
              1. Blz. 99 Actief deelnemen in de Talentenregio.
              2. Blz. 100 Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
              3. Blz. 101 De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
              4. Blz. 102 Investeren in jonge medewerkers.
              5. Blz. 103 Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
              6. Blz. 104 Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
            4. Blz. 105 Inkoop
              1. Blz. 106 Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
              2. Blz. 107 Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
              3. Blz. 108 Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
              4. Blz. 109 Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
            5. Blz. 110 Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
              1. Blz. 111 Basisregistratie Grootschalige topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
              2. Blz. 112 Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
              3. Blz. 113 De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
              4. Blz. 114 De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
              5. Blz. 115 Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
              6. Blz. 116 Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
              7. Blz. 117 Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
              8. Blz. 118 Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
            6. Blz. 119 Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
              1. Blz. 120 Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
        3. Blz. 121 Financiën
          1. Blz. 122 Toelichting op product Financiën
          2. Blz. 123 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 124 Toelichting op de lasten en baten Financiën
        4. Blz. 125 Uitvoering Grondbeleid
          1. Blz. 126 Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
          2. Blz. 127 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 128 Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid
        5. Blz. 129 Burgerzaken
          1. Blz. 130 Toelichting op product Burgerzaken
          2. Blz. 131 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 132 Toelichting op de lasten en baten Burgerzaken
        6. Blz. 133 Basisregistratie
          1. Blz. 134 Toelichting op product Basisregistratie
          2. Blz. 135 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 136 Toelichting op de lasten en baten Basisregistratie
        7. Blz. 137 Streekarchivariaat
          1. Blz. 138 Toelichting op product Streekarchivariaat
          2. Blz. 139 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 140 Toelichting op de lasten en baten Streekarcivariaat
      8. Blz. 141 3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
        1. Blz. 142 Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
        2. Blz. 143 Collegeprogramma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
          1. Blz. 144 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 145 Leefbaar buitengebied
              1. Blz. 146 Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
              2. Blz. 147 De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
              3. Blz. 148 Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
              4. Blz. 149 We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
              5. Blz. 150 We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie.
              6. Blz. 151 We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
              7. Blz. 152 We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard.
              8. Blz. 153 We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
            2. Blz. 154 Openbare ruimte en mobiliteit
              1. Blz. 155 (Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
              2. Blz. 156 Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
              3. Blz. 157 De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
              4. Blz. 158 De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
              5. Blz. 159 Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
              6. Blz. 160 Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
              7. Blz. 161 Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
              8. Blz. 162 Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente.
              9. Blz. 163 We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
              10. Blz. 164 We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
            3. Blz. 165 Omgevingsvisie
              1. Blz. 166 Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie.
              2. Blz. 167 We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
            4. Blz. 168 Centra Heerde en Wapenveld
              1. Blz. 169 Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
              2. Blz. 170 De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS).
              3. Blz. 171 Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
              4. Blz. 172 Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
              5. Blz. 173 Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
              6. Blz. 174 Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
              7. Blz. 175 Toepassen van de centrumvisie Heerde.
              8. Blz. 176 Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
            5. Blz. 177 Toerisme
              1. Blz. 178 Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Wij zijn Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
              2. Blz. 179 De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
              3. Blz. 180 Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
              4. Blz. 181 Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Wij zijn Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020) en Visit Veluwe.
              5. Blz. 182 Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
              6. Blz. 183 Samen met Wij zijn Heerde, Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
              7. Blz. 184 Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
              8. Blz. 185 Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
            6. Blz. 186 Economie
              1. Blz. 187 De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
              2. Blz. 188 De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
              3. Blz. 189 Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
              4. Blz. 190 Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
              5. Blz. 191 Het ondernemersloket willen we voortzetten.
              6. Blz. 192 In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
              7. Blz. 193 Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
              8. Blz. 194 Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
              9. Blz. 195 Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
              10. Blz. 196 Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
              11. Blz. 197 Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
              12. Blz. 198 Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
              13. Blz. 199 Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
            7. Blz. 200 Duurzaamheid
              1. Blz. 201 Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
              2. Blz. 202 De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
              3. Blz. 203 Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
              4. Blz. 204 Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
              5. Blz. 205 Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
              6. Blz. 206 Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
              7. Blz. 207 Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
              8. Blz. 208 Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
              9. Blz. 209 Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
              10. Blz. 210 Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
              11. Blz. 211 Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
            8. Blz. 212 Bouwen en Wonen
              1. Blz. 213 Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
              2. Blz. 214 De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
              3. Blz. 215 De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
              4. Blz. 216 In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen.
              5. Blz. 217 Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
              6. Blz. 218 Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
              7. Blz. 219 Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
              8. Blz. 220 Starterslening aanbieden.
              9. Blz. 221 Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
              10. Blz. 222 Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
              11. Blz. 223 Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
              12. Blz. 224 Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
            9. Blz. 225 Vliegveld Lelystad
              1. Blz. 226 Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
              2. Blz. 227 Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
              3. Blz. 228 Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
            10. Blz. 229 Begraven
              1. Blz. 230 Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
              2. Blz. 231 Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
        3. Blz. 232 Duurzaamheid
          1. Blz. 233 Toelichting op product Duurzaamheid
          2. Blz. 234 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 235 Toelichting op de lasten en baten Duurzaamheid
        4. Blz. 236 Economie
          1. Blz. 237 Toelichting op product Economie
          2. Blz. 238 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 239 Toelichting op de lasten en baten Economie
        5. Blz. 240 Toerisme
          1. Blz. 241 Toelichting op product Toerisme
          2. Blz. 242 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 243 Toelichting op de lasten en baten Toerisme
        6. Blz. 244 Bouwen en wonen
          1. Blz. 245 Toelichting op product Bouwen en Wonen
          2. Blz. 246 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 247 Toelichting op de lasten en baten Bouwen en Wonen
        7. Blz. 248 Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 249 Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
          2. Blz. 250 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 251 Toelichting op de lasten en baten Ruimtelijke ontwikkeling
        8. Blz. 252 Accommodaties
          1. Blz. 253 Toelichting op product Accommodaties
          2. Blz. 254 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 255 Toelichting op de lasten en baten Accommodaties
        9. Blz. 256 Gebiedsontwikkeling
          1. Blz. 257 Toelichting op product Gebiedsontwikkeling
          2. Blz. 258 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 259 Toelichting op lasten en baten Gebiedsontwikkeling
        10. Blz. 260 Beheer en onderhoud
          1. Blz. 261 Toelichting op product Beheer en Onderhoud
          2. Blz. 262 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 263 Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
        11. Blz. 264 Bosbeheer
          1. Blz. 265 Toelichting op product Bosbeheer
          2. Blz. 266 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 267 Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
        12. Blz. 268 BBV-Indicatoren programma (Openbare) ruimte, wonen en ondernemen
          1. Blz. 269 BBV indicatoren
      9. Blz. 270 4. Sociaal maatschappelijk
        1. Blz. 271 Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
        2. Blz. 272 Collegeprogramma Samenleving
          1. Blz. 273 Doelstellingen
            1. Blz. 274 Algemeen
              1. Blz. 275 De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
              2. Blz. 276 Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
              3. Blz. 277 Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
              4. Blz. 278 Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
            2. Blz. 279 Preventie
              1. Blz. 280 Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
              2. Blz. 281 Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
              3. Blz. 282 Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
              4. Blz. 283 Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
              5. Blz. 284 Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
              6. Blz. 285 Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
              7. Blz. 286 Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
            3. Blz. 287 Laaggeletterdheid
              1. Blz. 288 Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
              2. Blz. 289 Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
              3. Blz. 290 Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
            4. Blz. 291 Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
              1. Blz. 292 In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
              2. Blz. 293 Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
              3. Blz. 294 Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
            5. Blz. 295 Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
              1. Blz. 296 Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek.
              2. Blz. 297 Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek.
            6. Blz. 298 Zorg bij verward gedrag
              1. Blz. 299 Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
              2. Blz. 300 Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
              3. Blz. 301 We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
              4. Blz. 302 Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
            7. Blz. 303 Participatie en Werk
              1. Blz. 304 Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
              2. Blz. 305 Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
              3. Blz. 306 Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
              4. Blz. 307 Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
            8. Blz. 308 Vrijwilligers en Mantelzorg
              1. Blz. 309 In stand houden mantelzorgcompliment.
              2. Blz. 310 Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
              3. Blz. 311 Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
              4. Blz. 312 Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
              5. Blz. 313 Respijtzorg voor mantelzorgers.
            9. Blz. 314 Basismobiliteit
              1. Blz. 315 Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten
              2. Blz. 316 Voor de doelgroep is er passend vervoer.
            10. Blz. 317 Kunst en Cultuur/Sport
              1. Blz. 318 Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
              2. Blz. 319 Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
              3. Blz. 320 Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
              4. Blz. 321 Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
              5. Blz. 322 Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
              6. Blz. 323 Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
            11. Blz. 324 Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
              1. Blz. 325 Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
              2. Blz. 326 Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
              3. Blz. 327 Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
              4. Blz. 328 Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
              5. Blz. 329 Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
              6. Blz. 330 We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
            12. Blz. 331 Accommodaties (sociaal domein)
              1. Blz. 332 Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
              2. Blz. 333 De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
              3. Blz. 334 Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
        3. Blz. 335 Preventie
          1. Blz. 336 Toelichting op product Preventie
        4. Blz. 337 Onderwijs en educatie
          1. Blz. 338 Toelichting op product Onderwijs en Educatie
          2. Blz. 339 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 340 Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
        5. Blz. 341 Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 342 Toelichting op product Onderwijshuisvesting
          2. Blz. 343 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 344 Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
        6. Blz. 345 Kunst, cultuur en media
          1. Blz. 346 Toelichting op product Kunst, cultuur en media
          2. Blz. 347 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 348 Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
        7. Blz. 349 Sport
          1. Blz. 350 Toelichting op product Sport
          2. Blz. 351 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 352 Toelichting op de lasten en baten Sport
        8. Blz. 353 Accommodaties SMV
          1. Blz. 354 Toelichting op product Accommodaties SMV
          2. Blz. 355 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 356 Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
        9. Blz. 357 Informatie en toegang sociaal domein
          1. Blz. 358 Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
          2. Blz. 359 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 360 Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein
        10. Blz. 361 Jeugdhulp individuele voorziening
          1. Blz. 362 Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
          2. Blz. 363 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 364 Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening
        11. Blz. 365 Jeugdhulp overige voorzieningen
          1. Blz. 366 Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
          2. Blz. 367 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 368 Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening
        12. Blz. 369 Participatie en werk
          1. Blz. 370 Toelichting op product Participatie en Werk
          2. Blz. 371 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 372 Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
        13. Blz. 373 Inkomen
          1. Blz. 374 Toelichting op product Inkomen
          2. Blz. 375 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 376 Toelichting op de lasten en baten Inkomen
        14. Blz. 377 Wmo maatwerkvoorzieningen
          1. Blz. 378 Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
          2. Blz. 379 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 380 Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
        15. Blz. 381 Wmo algemene voorzieningen
          1. Blz. 382 Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
          2. Blz. 383 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 384 Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen
        16. Blz. 385 BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
          1. Blz. 386 BBV - Indicatoren
      10. Blz. 387 Overzicht overhead
        1. Blz. 388 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 389 Toelichting op product Overhead
      11. Blz. 390 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 391 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 392 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 393 Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 394 BBV Indicatoren
      12. Blz. 395 Onvoorzien
        1. Blz. 396 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 397 Toelichting op de baten en lasten
      13. Blz. 398 Jaarrekening
        1. Blz. 399 Grondslagen voor waardering
          1. Blz. 400 Grondslagen voor waardering
        2. Blz. 401 Onzekerheden omtrent het sociaal domein
          1. Blz. 402 Onzekerheden omtrent het sociaal domein
        3. Blz. 403 Balans
          1. Blz. 404 Balans
        4. Blz. 405 Toelichting op de balans
          1. Blz. 406 Toelichting op de balans
        5. Blz. 407 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 408 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
        6. Blz. 409 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 410 Overzicht van Baten en lasten
        7. Blz. 411 Overzicht mutaties reserves en voorzieningen
          1. Blz. 412 Overzicht mutaties reserves
          2. Blz. 413 Toelichting reserves
          3. Blz. 414 Overzicht voorzieningen
        8. Blz. 415 Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
          1. Blz. 416 Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
        9. Blz. 417 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT)
          1. Blz. 418 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT)
        10. Blz. 419 Overzicht SIsa
          1. Blz. 420 Overzicht Sisa
        11. Blz. 421 Overzicht Taakvelden
          1. Blz. 422 Overzicht taakvelden
      14. Blz. 423 Bijlagen
        1. Blz. 424 Bijlage 1. Investeringen
        2. Blz. 425 Bijlage 3: Afkortingenlijst
    2. Blz. 426 Paragrafen
      1. Blz. 427 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 428 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
      2. Blz. 429 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 430 Paragraaf Grondbeleid
        2. Blz. 431 Verloopoverzicht 2018 grondexploitatie
      3. Blz. 432 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 433 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
      4. Blz. 434 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 435 Paragraaf Verbonden partijen
      5. Blz. 436 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 437 Paragraaf Lokale heffingen
      6. Blz. 438 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 439 Paragraaf Financiering
      7. Blz. 440 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 441 Paragraaf Bedrijfsvoering
      8. Blz. 442 Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow
        1. Blz. 443 Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow
      9. Blz. 444 Paragraaf Handhaving
        1. Blz. 445 Paragraaf Handhaving
      10. Blz. 446 Paragraaf Dienstverlening
        1. Blz. 447 Paragraaf Dienstverlening
      11. Blz. 448 Paragraaf Deregulering
        1. Blz. 449 Paragraaf Deregulering
      12. Blz. 450 Paragraaf Interne beheersing
        1. Blz. 451 Paragraaf Interne beheersing
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap