4. Sociaal maatschappelijk
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
Het programma Sociaal Maatschappelijk gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, volksgezondheid en vrijetijdsbesteding zoals sport en kunst en cultuur. Het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving en invulling geven aan hun eigen verantwoordelijkheid.
Collegeprogramma Samenleving
Algemeen
- Niemand staat aan de kant.
- Ouderen zijn in beeld.
- Inwoners zijn betrokken en actief in hun buurt, in verenigingen en in vrijwilligersorganisaties. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen welbevinden en houden zo lang mogelijk zelf de regie.
- Inwoners die dit niet kunnen worden ondersteund.
- De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
- Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
- Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
- Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
Preventie
- Familie, buurtbewoners en maatschappelijke instellingen en organisaties hebben oog voor problemen bij inwoners en weten waar ze bij problemen met hun signaal terecht kunnen.
- Algemene voorzieningen zijn bij inwoners bekend evenals mogelijkheden voor financiële ondersteuning om deel te kunnen nemen aan maatschappelijke activiteiten.
- Ambulante medewerkers zijn zichtbaar en bekend in de wijk en hebben goede contacten met partijen om vroegtijdig (financiële) problemen te signaleren.
- Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
- Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
- Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
- Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
- Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
- Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
- Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
Laaggeletterdheid
- Iedereen taal-, reken- en digitaal vaardig binnen de mogelijkheden van de inwoner.
- Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
- Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
- Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
- Inwoners van 0 tot 100+ kunnen terecht bij één centraal loket en er is één regisseur per gezin.
- Er wordt integraal besproken wat inwoners zelf, met hulp van hun omgeving of algemene voorzieningen, kunnen. Als dit geen oplossing biedt, wordt samen met de inwoner in beeld gebracht welke ondersteuning nodig is. Huisgenoten, mantelzorgers en onafhankelijk cliëntadviseurs zijn welkom bij dit gesprek.
- In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
- Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
- Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
- Inwoners kennen de gevaren van het overmatig gebruik van drank, drugs, medicijnen en gamen.
- Ze herkennen drank-, drugs-, medicijn- en gameverslaving en weten waar ze aan moeten kloppen voor hulp.
Zorg bij verward gedrag
- Er is een 24/7 sluitende (zorg)keten voor (het signaleren van) inwoners met verward gedrag en afspraken over vervoer, crisisplekken, huisvesting en dagactiviteiten.
- Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
- Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
- We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
- Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
Participatie en Werk
- We willen dat zoveel mogelijk inwoners werken. Ook inwoners met een arbeidsbeperking.
- Wie geen werk maar wel een uitkering heeft, maakt een plan hoe hij of zij een waardevolle bijdrage aan de samenleving kan leveren.
- Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
- Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
- Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
- Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
Vrijwilligers en Mantelzorg
- In stand houden mantelzorgcompliment.
- Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
- Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
- Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
- Respijtzorg voor mantelzorgers.
Basismobiliteit
- Inwoners worden op tijd gehaald en gebracht in een passend vervoermiddel door een geschikte bestuurder.
- Het doelgroepenvervoer is financieel en organisatorisch in control.
Kunst en Cultuur/Sport
- Kunst en cultuur en sport hebben een samenbindende rol in onze samenleving en moet voor iedere inwoner bereikbaar blijven.
- Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
- Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
- Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
- Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
- Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
- Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
- Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
- Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
- Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
- Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
- Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
- We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
Accommodaties (sociaal domein)
- De identiteit van de dorpen is zichtbaar.
- In alle vier dorpen is een toekomstbestendige accommodatie waarin inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
- Gemeentebreed zijn er mogelijkheden voor het beoefenen en aanschouwen van (lokale en regionale) sport en kunst en cultuur.
- Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
- De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
- Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
Preventie
Toelichting op product Preventie
Onder dit product vallen alle activiteiten die zich richten op preventie en de algemene voorzieningen en die als maatregel opgenomen zijn in het collegeprogramma, voor zowel jeugdigen als volwassenen. Deze producten maken financieel onderdeel uit van de overige producten.
Onderwijs en educatie
Toelichting op product Onderwijs en Educatie
Vanuit dit budget wordt het onderwijskansenbeleid, leerplichtfunctie en regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaters bekostigd. Daarnaast vallen ook de volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid onder dit product. De bekostiging hiervan komt voort uit de WEB-middelen die wij ontvangen vanuit het rijk via centrumgemeente Zwolle. Vanuit dit budget financieren wij formele taallessen, taalstages en de uren voor de Taalpuntdocent.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
563000 Lokaal onderwijsbeleid | 119.915 | 90.646 | -872 | 89.774 | 118.736 | -28.961 | |
563050 Overig lokaal onderwijsbeleid | 134.097 | 154.910 | 65.663 | 220.573 | 176.376 | 44.197 | |
563150 Volwasseneneducatie | 41.485 | 43.185 | 3.177 | 46.362 | 48.880 | -2.518 | |
Totaal Lasten | 295.497 | 288.741 | 67.968 | 356.709 | 343.991 | 12.718 | |
Baten | |||||||
563050 Overig lokaal onderwijsbeleid | 147.412 | -153.910 | -14.786 | -168.696 | -190.501 | 21.805 | |
563150 Volwasseneneducatie | 43.185 | -43.185 | -3.177 | -46.362 | -47.265 | 903 | |
Totaal Baten | 190.598 | -197.095 | -17.963 | -215.058 | -237.766 | 22.708 | |
Resultaat | 486.094 | 91.646 | 50.005 | 141.651 | 106.226 | 35.426 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
Lasten
De lasten zijn bij het product onderwijs en educatie € 23.000,- lager dan de raming. De belangrijkste 2 oorzaken worden hieronder toegelicht.
Bijdrage schoolgymnastiek | -/- € 29.000 |
Onderwijsachterstandenbeleid | € 55.000 |
Overige kleine afwijkingen (geen toelichting) | -/- € 3.000 |
Totaal | € 23.000 |
563000 Lokaal onderwijsbeleid
Het tekort van € 29.000,- wordt met name veroorzaakt door een overschrijding op de post bijdrage schoolgymnastiek. Hiervoor is in de begroting 2018 geen bedrag opgenomen als uitgave. Dit betreft een interne overboeking. Het gaat hier om het gebruik door de diverse scholen van de diverse sportzalen/gymnastieklokalen voor het gymnastiekonderwijs in 2018. Op de betreffende sportzalen/gymnastieklokalen is deze ontvangst ook niet begroot. Dit betekent dat deze interne overboeking budgettair neutraal verloopt binnen de jaarrekening 2018.
563050 Overig lokaal onderwijsbeleid
Het overschot op deze post van € 55.000,- wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven aan het onderwijsachterstandsbeleid; hiervoor is € 42.000,- minder uitgegeven dan was geraamd. Tevens zijn er geen kosten gemaakt voor de kwalificatieplicht. Hier staan
Het resterende verschil van € 3.000,- is gering en is niet verder toegelicht.
Baten
De hogere inkomsten van € 12.000,- worden veroorzaakt door een hogere rijksuitkering voor het onderwijsachterstandsbeleid dan geraamd.
Onderwijshuisvesting
Toelichting op product Onderwijshuisvesting
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
502325 OBS Pr. Beatrix (F 421) | 17.257 | 17.557 | 1.473 | 19.030 | 17.763 | 1.267 | |
502340 OBS De Horsthoek (F 420) | 129.664 | 22.590 | 87.018 | 109.608 | 207.049 | -97.441 | |
502345 OBS De Horsthoek (F 421) | 2.359 | 1.460 | -1.460 | 0 | -1.237 | 1.237 | |
502365 OBS J. Ligthart (F 421) | 39.628 | 29.123 | -550 | 28.573 | 35.722 | -7.149 | |
502385 OBS De Heemde (F 421) | 3.834 | 21.005 | -550 | 20.455 | 20.846 | -391 | |
549000 Huisvesting basisonderwijs | 1.079.630 | 208.231 | 18 | 208.249 | 217.338 | -9.089 | |
549001 Reserve Huisvesting basisonderwijs | 123.590 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
549050 De Sprengen | 64.301 | 60.148 | 19.550 | 79.698 | 63.727 | 15.971 | |
549100 De Noordgouw | 78.881 | 99.267 | -550 | 98.717 | 90.426 | 8.291 | |
Totaal Lasten | 1.539.144 | 459.381 | 104.950 | 564.331 | 651.634 | -87.304 | |
Baten | |||||||
502325 OBS Pr. Beatrix (F 421) | 17.257 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502340 OBS De Horsthoek (F 420) | 129.664 | 0 | -32.825 | -32.825 | -27.878 | -4.947 | |
502341 | 0 | 0 | -80.000 | -80.000 | -80.000 | 0 | |
502345 OBS De Horsthoek (F 421) | 2.359 | 0 | 0 | 0 | -2.834 | 2.834 | |
502365 OBS J. Ligthart (F 421) | 39.628 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
502385 OBS De Heemde (F 421) | 3.834 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
549000 Huisvesting basisonderwijs | 545.193 | -41.000 | -19.550 | -60.550 | -5.824 | -54.726 | |
Totaal Baten | 737.935 | -41.000 | -132.375 | -173.375 | -116.536 | -56.839 | |
Resultaat | 2.277.078 | 418.381 | -27.426 | 390.956 | 535.098 | -144.142 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
Lasten
De lasten zijn bij dit product € 87.000,- hoger dan de raming. De belangrijkste afwijkingen zijn hieronder toegelicht.
Horsthoekschool | -/- € 97.000 |
J. Ligthartschool | -/- € 7.000 |
Huisvesting basisonderwijs | -/- € 9.000 |
Sprengen College | € 16.000 |
De Noordgouw |
€ 8.000 |
Afrondingsverschil (niet toegelicht) |
€ 2.000 |
Totaal |
-/- € 87.000 |
502340 OBS De Horsthoek
De overschrijding bij de Horsthoekschool wordt voor € 92.000,- veroorzaakt door hogere kosten van de asbestsanering; een groot deel van de inventaris moest worden vervangen en het te reinigen gebied rondom de school bleek veel groter dan vooraf was ingeschat. De resterende overschrijding van € 5.000,- is het gevolg van hogere onderhoudskosten.
502365 OBS J. Ligthart
De overschrijding van € 7.000,- is met name ontstaan door een hogere uitgave van de onroerend zaakbelasting; deze uitgave was te laag geraamd.
549000 Huisvesting basisonderwijs
De overschrijding is het gevolg van een te lage raming van de kapitaallasten van € 13.000,-. Daarnaast zijn er fluctuaties geweest op diverse andere uitgaafposten. Daar is per saldo € 4.000,- minder uitgegeven dan geraamd. Het gaat dan om onderhoud, belastingen, etc.
549050 Sprengen College
De lagere uitgave van € 16.000,- is ontstaan door een foutieve begrotingswijzing en valt weg tegen de lagere inkomst bij huisvesting basisonderwijs.
549100 De Noordgouw
Het voordeel van € 8.000,- is met name ontstaan doordat er minder is uitgegeven dan geraamd voor de kapitaallasten (€ 4.000,-) en voor gemeentelijke belastingen (€ 4.000,-).
Het resterende verschil van € 2.000,- is gering en is niet toegelicht.
Baten
549000 Huisvesting basisonderwijs
De lagere inkomsten van € 57.000,- is voor € 40.000,- het gevolg van een geringere inkomst vanuit de scholen voor het buitenonderhoud. Het resterende verschil correspondeert met de lagere uitgaaf bij het Sprengen College.
Kunst, cultuur en media
Toelichting op product Kunst, cultuur en media
Dit product omvat het (subsidie)beleid op gebied van bibliotheekwerk, Cultuurplein, cultuureducatie, muziek- zangverenigingen, Oranjeverenigingen, lokale radio en monumenten.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
565000 Bibliotheekwerk | 272.040 | 270.255 | 0 | 270.255 | 270.255 | 0 | |
565100 Kunst & Cultuur | 265.861 | 237.387 | 1.500 | 238.887 | 236.698 | 2.189 | |
565150 Theater & Muziek | 26.000 | 26.900 | 0 | 26.900 | 26.000 | 900 | |
565200 Lokale radio | 7.521 | 5.250 | -150 | 5.100 | 5.100 | 0 | |
565300 Monumentenzorg | 119.089 | 74.881 | 0 | 74.881 | 68.920 | 5.961 | |
Totaal Lasten | 690.511 | 614.673 | 1.350 | 616.023 | 606.973 | 9.050 | |
Baten | |||||||
565100 Kunst & Cultuur | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 1.500 | -1.500 | |
565200 Lokale radio | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
565300 Monumentenzorg | 46.585 | -2.500 | 0 | -2.500 | -1.273 | -1.227 | |
Totaal Baten | 52.585 | -2.500 | 0 | -2.500 | 227 | -2.727 | |
Resultaat | 743.096 | 612.173 | 1.350 | 613.523 | 607.201 | 6.322 |
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
Lasten
De onderschrijding van € 9.000,- bij dit product wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er minder subsidies zijn verstrekt in het kader van de aanvullende regeling instandhouding gemeentelijke monumenten Heerde.
Baten
Geen bijzonderheden.
Sport
Toelichting op product Sport
Het product Sport omvat alle inzet, subsidies en bijdragen ten behoeve van sportstimulering. Hieronder vallen o.a. de binnen- en buitensport, de exploitatiebijdrage voor het zwembad en de combinatiefunctionaris sport.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
567150 Sportbeleid | 169.930 | 123.979 | 18.368 | 142.347 | 144.506 | -2.159 | |
567250 Zwembad | 182.419 | 177.061 | 0 | 177.061 | 175.868 | 1.193 | |
Totaal Lasten | 352.349 | 301.040 | 18.368 | 319.408 | 320.374 | -966 | |
Baten | |||||||
567150 Sportbeleid | 19.457 | -16.500 | 0 | -16.500 | -10.947 | -5.553 | |
567151 Reserve Sportbeleid | 0 | 0 | -25.000 | -25.000 | -25.000 | 0 | |
567251 Reserve zwembad | 16.429 | -7.973 | 0 | -7.973 | -2.953 | -5.020 | |
Totaal Baten | 35.886 | -24.473 | -25.000 | -49.473 | -38.900 | -10.573 | |
Resultaat | 388.235 | 276.567 | -6.632 | 269.935 | 281.474 | -11.539 |
Toelichting op de lasten en baten Sport
Lasten
Geen bijzonderheden.
Baten
Bij het product Sport zijn de baten € 11.000,- lager dan geraamd. De belangrijkste 2 oorzaken zijn hieronder genoemd.
Sportbeleid | -/- € 6.000,- |
Onttrekking reserve Berghuizerbad | -/- € 5.000,- |
Totaal | -/- € 11.000,- |
567150 Sportbeleid
Op deze post worden de baten van onder andere de scholen geboekt die gebruik maken van de buurtcoach Sport en Onderwijs. Daarnaast wordt voor de buurtcoach intern een bedrag van € 2,75 per jeugdlid per vereniging geboekt.
De lagere opbrengsten van € 6.000,- is een gevolg van het feit dat er één school gestopt is met het afnemen van de diensten van de buurtcoach en het het feit dat er geen interne boeking heeft plaatsgevonden. Dit maakt overigens voor het totale saldo van het product sport niet uit. Het product verloopt budgettair neutraal.
567251 Reserve zwembad
Het verschil van € 5.000,- betreffen lagere afschrijvingskosten van het Berghuizerbad dan geraamd.
Accommodaties SMV
Toelichting op product Accommodaties SMV
Accommodaties die een sociaal maatschappelijke functie in onze gemeente hebben en waarvoor wij financieel verantwoordelijk zijn of een financiële bijdrage leveren.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
502390 De Heerd | 496.922 | 265.464 | 15.068 | 280.532 | 285.227 | -4.695 | |
502395 De Rhijnsburg | 722.143 | 363.958 | 46.813 | 410.771 | 460.655 | -49.884 | |
502440 Sportzaal Wapenveld | 9.233 | 0 | 61.893 | 61.893 | 69.018 | -7.125 | |
502450 Binnensportacc2017 | 315.919 | 305.940 | -305.940 | 0 | 1.204 | -1.204 | |
502460 Sporthal Faberhal | 6.483 | 0 | 150.813 | 150.813 | 161.032 | -10.219 | |
502462 Kantine Faberhal | 47.800 | 0 | 40.000 | 40.000 | 54.490 | -14.490 | |
502480 Dorpsacc.De Noord | 8.912 | 0 | 42.092 | 42.092 | 48.963 | -6.871 | |
502590 Hof van Cramer, Wapenveld | 11.673 | 18.600 | 4.600 | 23.200 | 25.338 | -2.138 | |
549250 Binnensportaccommodaties | 50.338 | 9.490 | 0 | 9.490 | 4.280 | 5.210 | |
Totaal Lasten | 1.669.424 | 963.452 | 55.339 | 1.018.791 | 1.110.207 | -91.416 | |
Baten | |||||||
502390 De Heerd | 496.922 | -166.829 | 0 | -166.829 | -157.908 | -8.921 | |
502395 De Rhijnsburg | 722.143 | -327.660 | 0 | -327.660 | -328.089 | 429 | |
502440 Sportzaal Wapenveld | 9.233 | 0 | -10.467 | -10.467 | -26.056 | 15.589 | |
502450 Binnensportacc2017 | 83.030 | -73.070 | 73.070 | 0 | 0 | 0 | |
502460 Sporthal Faberhal | 6.483 | 0 | -43.103 | -43.103 | -61.662 | 18.559 | |
502462 Kantine Faberhal | 18.829 | 0 | 0 | 0 | -15.751 | 15.751 | |
502480 Dorpsacc.De Noord | 8.912 | 0 | -11.000 | -11.000 | -14.155 | 3.155 | |
502590 Hof van Cramer, Wapenveld | -2.144 | -12.264 | 0 | -12.264 | -12.333 | 69 | |
549250 Binnensportaccommodaties | 15.467 | -5.467 | 0 | -5.467 | 0 | -5.467 | |
Totaal Baten | 1.358.875 | -585.290 | 8.500 | -576.790 | -615.954 | 39.164 | |
Resultaat | 3.028.299 | 378.162 | 63.839 | 442.001 | 494.253 | -52.252 |
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
Lasten
De uitgaven bij dit product overschrijden de begroting met € 101.000,-. De oorzaken hiervan zijn hieronder toegelicht.
Kapitaallasten De Heerd | -/- € 32.000 |
Gemeentelijke belastingen De Heerd | € 18.000 |
Kapitaallasten De Rhijnsberg | -/- € 34.000 |
Gebruikerslasten De Rhijnsberg | -/- € 15.000 |
Schoonmaak- en onderhoudskosten Faberhal | -/- € 20.000 |
Meerkosten kantine Faberhal | -/- € 14.000 |
Overige kleine afwijkingen (geen toelichting) | -/- € 4.000 |
Totaal | -/- € 101.000 |
Kapitaallasten De Heerd en De Rhijnsberg
De berekeningssystematiek voor de kapitaallasten bij zowel De Heerd als De Rhijnsberg moest worden aangepast. De kapitaallasten (afschrijving en rentekosten) waren na de bouw op basis van annuïteiten berekend met een rentepercentage van 4%. De hiervan afgeleide afschrijvingskosten zijn in de begroting opgenomen. De rente werd echter gelijkgesteld aan het omslagpercentage van ongeveer 2%. Deze systematiek resulteerde in lagere kapitaallasten (voor beide gebouwen € 66.000,-) maar werd uiteindelijk niet geaccepteerd door de accountant. Met ingang van 2019 is de begroting hiermee gecorrigeerd.
502390 De Heerd
De gemeentelijke belastingen voor De Heerd waren te hoog geraamd; op deze post is € 18.000,- overgehouden.
502395 De Rhijnsberg
De overschrijding van de gebruikerslasten van € 15.000,- wordt veroorzaakt, doordat er in 2017 een maand te weinig in rekening is gebracht. Dit is in 2018 gecorrigeerd.
502460 Sporthal Faberhal
De schoonmaak- en onderhoudskosten van de Faberhal zijn in 2018 fors hoger geweest dan de raming; tezamen € 20.000,-. De overschrijding bij de schoonmaakkosten komt door o.a. noodzakelijke, eenmalige reiniging van vloeren en bestrijding van ongedierte. Diverse problemen met de verwarmingsinstallatie, een dakreparatie en reparaties van sporttoestellen veroorzaken de extra onderhoudskosten.
502462 Kantine Faberhal
Het beheer van de kantine van de Faberhal werd in 2018 nog in eigen beheer uitgevoerd; ook in dit jaar was het nog onduidelijk hoe het uiteindelijke beheer vormgegeven zou moeten worden. In de begroting zijn daarom alleen de salariskosten geraamd van het kantinepersoneel; de kosten voor inkoop van de goederen en de verkoopopbrengsten waren niet geraamd en veroorzaken zowel aan de lastenkant (€ 14.000,-) als aan de batenkant (€ 16.000,-) de overschrijdingen.
Het resterende verschil van € 4.000,- is gering en wordt niet verder toegelicht.
Baten
De inkomsten zijn in werkelijkheid € 39.000,- hoger dan de raming. Een toelichting op de grootste afwijkingen is hieronder opgenomen.
Huuropbrengst De Heerd | -/- € 9.000 |
Huuropbrengst sporthal Wapenveld | € 16.000 |
Huuropbrengst sporthal Faberhal | € 19.000 |
Kantineverkopen Faberhal | € 16.000 |
Overige kleine afwijkingen (geen toelichting) | -/- € 3.000 |
Totaal | € 39.000 |
502390 De Heerd
De huurinkomsten van de Heerd zijn door gedeeltelijke leegstand lager dan geraamd.
502440 Sporthal Wapenveld en 502460 Sporthal Faberhal
De hogere huuropbrengsten, totaal € 35.000,-, zijn het gevolg van de niet geraamde bijdragen vanuit het basisonderwijs voor het gebruik van de sporthallen. Per saldo heeft dit geen budgettair effect omdat de uitgaven bij het product Onderwijs ook niet waren geraamd (interne verrekening).
502462 Kantine Faberhal
Zie toelichting bij de lasten.
De overige afwijkingen van € 3.000,- zijn gering en zijn niet verder toegelicht.
Informatie en toegang sociaal domein
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
Onder dit product vallen de ambtelijke kosten van medewerkers die de toegang vormen, de kosten voor de Adviesraad Sociaal Domein, onafhankelijke cliëntondersteuning en kosten voor ICT.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
571005 Informatie & Toegang | 350.574 | 147.764 | 171.933 | 319.697 | 322.553 | -2.856 | |
571055 Onafh. Clientondersteuning / -participa | 27.984 | 48.282 | -9.022 | 39.260 | 29.357 | 9.903 | |
571105 ICT | 18.229 | 34.790 | -24.514 | 10.276 | 5.579 | 4.697 | |
Totaal Lasten | 396.787 | 230.836 | 138.397 | 369.233 | 357.489 | 11.744 | |
Baten | |||||||
571055 Onafh. Clientondersteuning / -participa | 141 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 396.928 | 230.836 | 138.397 | 369.233 | 357.489 | 11.744 |
Toelichting op de lasten en baten Informatie en toegang sociaal domein
Lasten
Bij het product Informatie en toegang sociaal domein is € 12.000,- minder uitgegeven dan was geraamd. De belangrijkste verklaring van dit verschil is hieronder toegelicht.
571055 Onafhankelijke clientondersteuning
Het positief verschil van € 10.000,- is veroorzaakt door minder inzet van de onafhankelijk cliëntondersteuning, ondanks dat klanten hier via verschillende manieren op geattendeerd worden (€ 4.000,-). We zien dat er veel vragen bij Zorgvraagheerde.nl worden neergelegd en dat veel inwoners in hun eigen omgeving personen hebben die en ondersteunen. Ook zijn de werkelijke kosten voor Adviesraad Sociaal Domein lager dan begroot (€ 3.000,-), is geen subsidie verstrekt aan SBOH (€ 2.000,-) en zijn er nog enkele kleine afwijkingen (€ 1.000,-).
Jeugdhulp individuele voorziening
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
Jongeren onder de 18 of 21 jaar krijgen op basis van een indicatie hulp in natura door één of meerdere aanbieders binnen de regionaal afgesloten raamovereenkomst. Bepalend voor de uitgaven is het aantal jongeren dat gebruik maakt van jeugdhulp en de zorgzwaarte. Ook de PGB's vallen onder dit product. Daarnaast worden ook de regionale beschikbaarheidsvoorzieningen bekostigd binnen dit product, zoals Veilig Thuis.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
573005 Jeugdhulp PGB | 144.215 | 250.000 | -100.000 | 150.000 | 174.434 | -24.434 | |
573055 Jeugdhulp in natura | 3.497.530 | 3.360.428 | 733.730 | 4.094.158 | 4.038.159 | 55.999 | |
573101 Reserve Jeugdhulp | 0 | 810.000 | -810.000 | 0 | 0 | 0 | |
573105 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang | 17.482 | 119.330 | -39.955 | 79.375 | 90.386 | -11.011 | |
Totaal Lasten | 3.659.227 | 4.539.758 | -216.225 | 4.323.533 | 4.302.979 | 20.554 | |
Baten | |||||||
573055 Jeugdhulp in natura | 1.690 | 0 | 0 | 0 | -86.824 | 86.824 | |
Resultaat | 3.660.917 | 4.539.758 | -216.225 | 4.323.533 | 4.216.155 | 107.378 |
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp individuele voorziening
In 2018 is er een goede stap vooruit gezet in het in control komen ten aanzien van de kosten voor jeugdzorg. Op basis van de facturen die maandelijks binnenkomen monitoren we de ontwikkeling van de kosten. Bijzonderheden worden hiermee sneller dan voorheen opgemerkt.
Lasten
De uitgaven bij het product Jeugdhulp individuele voorzieningen zijn € 21.000,- lager dan geraamd. De verschillen zijn hieronder toegelicht.
Jeugdhulp PGB | -/- € 24.000 |
Jeugdhulp zorg in natura (ZIN) | € 56.000 |
Veiligheid, jeugdreclassering en opvang | -/- € 11.000 |
Totaal | € 21.000 |
573005 jeugdhulp PGB
De overschrijding van € 24.000,- wordt veroorzaakt door een forse incidentele PGB beschikking die voor een periode van drie maanden is afgegeven.
573055 Jeugdhulp zorg in natura
De kosten voor jeugdhulp in natura vallen € 56.000,- lager uit dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door minder uitgaven aan zorgkosten dan geraamd en een vrijval van de balanspost over de jaren 2016/2017. We zien dat de kosten per cliënt lager worden. Dit past bij het ingezette beleid om sneller laagdrempelige zorg in te zetten om zwaardere zorg te voorkomen.
573105 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang
Op deze post is een tekort ontstaan van € 11.000,- doordat kosten geboekt zijn, die geboekt hadden moeten worden op het budget transformatie, beschikbaar binnen de post algemene voorziening regieondersteuning (€ 7.000,-). Ook zijn er in 2018 nog meerkosten geboekt voor de subsidie voor Veilig Thuis over 2017 (circa € 4.000,-).
Baten
573055 Jeugdhulp in natura
In 2018 heeft de afrekening plaatsgevonden van het Landelijk Transitie Arrangement. Hierover heeft in 2017 op regionaal niveau al besluitvorming plaatsgevonden. Dit resulteert in een voordeel van € 87.000,- voor de gemeente Heerde.
Jeugdhulp overige voorzieningen
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
Vanuit dit budget worden alle vrij toegankelijke voorzieningen en preventieve activiteiten voorliggend aan jeugdhulp bekostigd, zoals de ambulante hulpverleners die werkzaam zijn vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin. Daarnaast wordt binnen dit budget de jeugdgezondheidszorg 0-4 en 4-19 jaar bekostigd.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
575000 Jeugdzorg (overig) | 86.229 | 80.545 | 0 | 80.545 | 80.983 | -438 | |
575005 Jeugdhulp uitvoeringkosten | 398.603 | 519.698 | -57.381 | 462.317 | 430.057 | 32.260 | |
575200 Preventie | 12.157 | 23.380 | -10.380 | 13.000 | 16.550 | -3.550 | |
575250 Jeugdgezondheidszorg | 443.673 | 412.229 | 2.047 | 414.276 | 414.994 | -718 | |
575300 Voorschoolse voorziening | 52.295 | 72.520 | -14.906 | 57.614 | 53.183 | 4.431 | |
575350 Dec.uitkering peuterspeelzaalwerk | 65.966 | 63.741 | -51.077 | 12.664 | 12.768 | -104 | |
575400 Overige voorziening | 164.260 | 98.279 | 2.404 | 100.683 | 100.684 | -1 | |
575450 Buitenschoolse voorzieningen | 6.530 | 5.100 | 3.400 | 8.500 | 8.550 | -50 | |
575500 Kosten CJG | 238.844 | 266.373 | -28.069 | 238.304 | 287.719 | -49.415 | |
Totaal Lasten | 1.468.557 | 1.541.865 | -153.962 | 1.387.903 | 1.405.488 | -17.585 | |
Baten | |||||||
575000 Jeugdzorg (overig) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
575250 Jeugdgezondheidszorg | 17.229 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
575300 Voorschoolse voorziening | 1.764 | 0 | 0 | 0 | -717 | 717 | |
575350 Dec.uitkering peuterspeelzaalwerk | 71.902 | -31.238 | 0 | -31.238 | -51.200 | 19.962 | |
575500 Kosten CJG | 20.548 | 0 | 0 | 0 | -4.896 | 4.896 | |
Totaal Baten | 111.443 | -31.238 | 0 | -31.238 | -56.813 | 25.575 | |
Resultaat | 1.580.001 | 1.510.627 | -153.962 | 1.356.665 | 1.348.675 | 7.989 |
Toelichting op de lasten en baten Jeugdhulp overige voorziening
Lasten
De lasten overschrijden de begroting met € 18.000,-. De belangrijkste afwijkingen zijn hieronder toegelicht.
Uitvoeringskosten | € 32.000 |
Kosten CJG | -/- € 49.000 |
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) | -/- 1.000 |
Totaal | -/- € 18.000 |
575005 Jeugdhulp uitvoeringskosten
Het overschot van € 32.000,- is veroorzaakt door het vertrek van een gezinscoach. De ontstane vacature kon pas eind 2018 ingevuld worden.
575500 Kosten CJG
De post kosten CJG heeft een overschrijding van € 49.000,-. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn: een afrekening van Karakter (Academische functie) uit 2017 van € 25.000,- waarmee geen rekening is gehouden in de begroting van 2018. Ook zijn in deze post de kosten opgenomen voor de onderwijsdag (€ 7.000,-). Deze kosten worden gedeeld met het onderwijs. Daarnaast zijn de kosten voor de bijdrage aan de zorgregio hoger uitgevallen dan begroot (€ 8.000,-) en zijn de overheadskosten voor het CJG € 9.000,- hoger uitgevallen.
Baten
De baten zijn in werkelijkheid € 26.000,- hoger dan de raming. Dit wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de ontvangen gelden voor het peuterspeelzaalwerk; deze waren € 20.000,- hoger dan de raming. Het resterende verschil van € 6.000,- is niet verder toegelicht.
Participatie en werk
Toelichting op product Participatie en Werk
Onder dit product vallen de sociale werkvoorziening (WSW), pilot participatievoorziening en werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening. Belangrijke partner voor de uitvoering van dit product is de GR Lucrato. Zij geven invulling aan de sociale werkvoorziening, de werkgeversdienstverlening en de werknemersdienstverlening voor het deel re-integratie. Met de pilot participatievoorziening wil gemeente Heerde dat de onderdelen vanuit Zorg/Ondersteuning en Werk voor de inwoner meer met elkaar verbonden wordt.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
577050 WSW | 2.401.396 | 2.296.377 | -1.770 | 2.294.607 | 2.300.887 | -6.280 | |
577104 Pilot Participatievoorziening | 20.733 | 0 | 69.000 | 69.000 | 22.610 | 46.390 | |
577105 Werkzoekenden dienstverlening | 294.756 | 378.989 | -33.270 | 345.719 | 338.123 | 7.596 | |
577150 Werkgeversdienstverlening | 98.025 | 99.896 | 8.400 | 108.296 | 108.442 | -146 | |
Totaal Lasten | 2.814.910 | 2.775.262 | 42.360 | 2.817.622 | 2.770.061 | 47.560 | |
Baten | |||||||
577101 Reserve Pilot Participatievoorziening | 0 | 0 | -33.000 | -33.000 | -33.000 | 0 | |
577151 Reserve werkgev.dienstverlening | 8.310 | 0 | -8.400 | -8.400 | 0 | -8.400 | |
Totaal Baten | 8.310 | 0 | -41.400 | -41.400 | -33.000 | -8.400 | |
Resultaat | 2.823.220 | 2.775.262 | 960 | 2.776.222 | 2.737.061 | 39.160 |
Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
Lasten
De uitgaven onderschrijden bij dit product met € 48.000,- de begroting. Hieronder is een verklaring van de afwijkingen opgenomen.
Kosten WSW | -/- € 6.000 |
Pilot Participatievoorziening | € 46.000 |
Werkzoekenden dienstverlening | € 8.000 |
Totaal | € 48.000 |
577050 WSW
Er is een lichte overschrijding te zien van kosten voor de wsw: namelijk € 6.000,-. Dit heeft te maken met het feit dat wij, conform afspraak met Werkbedrijf Lucrato, de wsw-gelden die wij ontvangen van het Rijk ook betalen/doorsluizen naar Lucrato. Er is in door het Rijk in de loop van 2018 aan gemeente Heerde een hoger bedrag toegekend. Daardoor hebben wij nog extra een nabetaling gedaan aan Lucrato voor 2018 van € 11.000,-. Daarbij zijn de kosten voor de regiobijdrage Zwolle ruim € 5.000,- lager dan geraamd.
577104 Pilot Participatievoorziening
Op deze post is € 46.000,- minder uitgegeven dan begroot. Dit komt onder andere door dat er ten tijde van de budgetfreeze geen instroom mogelijk is geweest in deze pilot. Daarnaast hebben wel kandidaten ondersteuning gekregen van een Participatiecoach, maar er is weinig sprake geweest van doorstroom naar een werkgroeitraject. In 2019 wordt deze pilot op reguliere wijze voortgezet middels bouwstenen van de wmo.
577105 Werkzoekenden dienstverlening
Op dit onderdeel is € 8.000,- minder uitgegeven doordat er minder aanvragen zijn geweest voor individuele studietoeslag.
Baten
De afwijking van € 8.000,- komt doordat er geen onttrekking vanuit de reserve nodig is geweest voor de pilot participatievoorziening. Deze werkzaamheden zullen worden doorgeschoven naar 2019 via I-Wmo bouwsteen begeleiding.
Inkomen
Toelichting op product Inkomen
Het product Inkomen bestaat uit het ontwikkelen en uitvoeren van beleid op gebied van bijzondere bijstand, minimabeleid, bijstandsverlening (zelfstandigen), armoedebestrijding, het kindpakket en schulddienstverlening.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
579000 Bijstandverlening | 364.966 | 285.951 | 58.896 | 344.847 | 357.221 | -12.375 | |
579050 Levensonderhoud | 2.831.026 | 2.411.874 | 298.126 | 2.710.000 | 2.788.387 | -78.387 | |
579100 Bijstandverlening zelfstandigen | 25.053 | 79.130 | 0 | 79.130 | 48.353 | 30.777 | |
579200 Inkomensondersteuningsbeleid | 304.250 | 239.507 | 0 | 239.507 | 241.475 | -1.968 | |
579250 Schulddienstverlening | 94.219 | 106.982 | -61.410 | 45.572 | 35.211 | 10.361 | |
579300 Minimabeleid | 76.285 | 84.191 | 67.187 | 151.378 | 95.426 | 55.952 | |
579305 Minimabeleid deelfonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
579400 Kwijtscheldingen | 24.159 | 20.000 | 10.000 | 30.000 | 40.644 | -10.644 | |
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand | 355.209 | 399.930 | -49.930 | 350.000 | 300.171 | 49.829 | |
Totaal Lasten | 4.075.168 | 3.627.565 | 322.869 | 3.950.434 | 3.906.888 | 43.546 | |
Baten | |||||||
579050 Levensonderhoud | 2.665.860 | -2.316.502 | -304.359 | -2.620.861 | -2.645.030 | 24.169 | |
579100 Bijstandverlening zelfstandigen | 11.976 | -42.962 | 0 | -42.962 | -22.929 | -20.033 | |
579300 Minimabeleid | 0 | 0 | -55.212 | -55.212 | -66.142 | 10.930 | |
579305 Minimabeleid deelfonds | 55.949 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
579400 Kwijtscheldingen | 0 | 0 | 0 | 0 | -977 | 977 | |
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand | 28.129 | -3.010 | 0 | -3.010 | -39.230 | 36.220 | |
Totaal Baten | 2.761.914 | -2.362.474 | -359.571 | -2.722.045 | -2.774.309 | 52.264 | |
Resultaat | 6.837.082 | 1.265.091 | -36.703 | 1.228.389 | 1.132.579 | 95.810 |
Toelichting op de lasten en baten Inkomen
Lasten
De uitgaven bij dit product zijn € 44.000,- lager dan de begroting. Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste afwijkingen.
Bijstandsverlening | -/- € 12.000 |
Levensonderhoud en bijstandsverlening zelfstandigen | -/- € 48.000 |
Minder doorverwijzingen naar de stadsbank | € 10.000 |
Tegengaan van armoede (bij kinderen) en schulden | € 56.000 |
Kwijtscheldingen | -/- € 11.000 |
Bijzondere bijstand | € 50.000 |
Resterende afwijkingen (niet toegelicht) | -/- € 1.000 |
Totaal | € 44.000 |
579000 Bijstandverlening
Het tekort van 12.000,- wordt voornamelijk veroorzaakt doordat voor de dubieuze verhaalsdebiteuren geen kosten geraamd waren. De kosten bedragen echter € 34.000,-. Dubieuze verhaalsdebiteuren zijn inwoners die in het verleden een uitkering of een lening hebben ontvangen die moet worden teruggevorderd. Wanneer wordt ingeschat dat deze vorderingen niet wordt terugbetaald, wordt deze post geboekt op de rekening dubieuze verhaalsdebiteur. Het tekort is in lijn met afgelopen jaren. Dit tekort wordt voor een deel gecompenseerd doordat de kosten van de nieuwe Sociale Recherche in Apeldoorn te hoog waren begroot. Op dit onderdeel is er een overschot van bijna € 20.000,-.
579050 Levensonderhoud en 579100 Bijstandverlening zelfstandigen
Op deze rekeningen worden uitgaven en inkomsten geboekt die te maken hebben met de bijstandsuitkeringen (WWB, IOAW, IOAZ en BBZ) en die gedekt worden door het BUIG-budget. Doordat meer mensen uit het doelgroepenregister met loonkostensubsidie aan het werk zijn, zijn de kosten van de loonkostensubsidie hoger dan begroot (€ 25.000,-). Daarnaast vallen de kosten van de uitkeringen iets hoger uit dan begroot, waardoor er een totaaltekort van € 48.000,- is ontstaan op deze subproducten.
579250 Schulddienstverlening
Deze post laat een overschot zien van € 10.000,- doordat er minder mensen zijn doorverwezen naar de stadsbank.
579300 Minimabeleid
Deze rekening laat een overschot zien van € 56.000,- Dit heeft de volgende redenen: Bestrijding armoede bij kinderen laat een overschot zien van € 42.000,- De reden hiervan is dat er een bedrag was gereserveerd voor VVE-kinderen. Hiervan is geen gebruik gemaakt omdat dit niet nodig was. De post tegengaan van armoede en schulden laat een overschot zien van € 8.850,- Dit bedrag is niet besteed omdat ervoor nog geen plannen waren ontwikkeld. Dit wordt in 2019 opgepakt. Daarnaast hebben de inwoners van de gemeente Heerde minder activiteitenbijdragen aangevraagd dan was begroot wat leidt tot een voordeel van € 5.000,-
579400 Kwijtscheldingen
Dit is een open eind financiering. Meer inwoners van de gemeente Heerde hebben een kwijtschelding aangevraagd dan was begroot, dit resulteert in een overschrijding van € 11.000,-.
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand
De uitgaven voor de bijzondere bijstand zijn fors lager (€ 50.000,-). Hiervoor is een aantal verklaringen:
- De economie is verbeterd;
- Er zijn meer mensen uitgestroomd uit de bijstand;
- Er is een achterstand bij het huisvesten van statushouders (17 mensen) waardoor minder leningen zijn verstrekt;
- Met ingang van 1 januari 2018 is het beleid aangepast van de bijzondere bijstand. Kosten die worden vergoed door de zorgverzekeraar worden niet meer vergoed vanuit de bijzondere bijstand.
Het resterende verschil van € 1.000,- is niet toegelicht.
Baten
In werkelijkheid is er bij dit product € 52.000,- meer ontvangen dan was begroot. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen toegelicht.
BUIG-budget | € 24.000 |
Rijksinkomsten bijstandsverlening zelfstandigen | -/- € 20.000 |
Minimabeleid | € 11.000 |
Aflossingen leningen bijzondere bijstand | € 36.000 |
Resterende afwijkingen (niet toegelicht) | € 1.000 |
Totaal | € 52.000 |
579050 Levensonderhoud
Voor levensonderhoud is € 24.000,- meer ontvangen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere inkomsten vanuit het BUIG-budget (€ 16.000,-) en meer inkomsten uit terugvorderingen (€ 8.000,-).
579100 Bijstandverlening zelfstandigen
De inkomsten voor bijstandverlening zelfstandigen zijn € 20.000,- lager dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere rijksinkomsten op dit onderdeel.
579300 Minimabeleid
De inkomsten zijn € 11.000,- hoger dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere inkomsten vanuit het rijk (€ 9.000,-).
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand
De meerinkomsten van € 36.000,- kunnen verklaard worden doordat de aflossing van de lening op de bijzondere bijstand hoger is (€ 39.000) dan begroot (€ 3.000,-) (voorbeeld: statushouders ontvangen een lening voor het inrichten van hun huis bij huisvesting en deze wordt afgelost).
Het resterende verschil van € 1.000,- is niet toegelicht.
Wmo maatwerkvoorzieningen
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
Een maatwerkvoorziening is een voorziening die is afgestemd op de individuele omstandigheden en mogelijkheden van de ingezetene. Bij de maatwerkvoorziening moet rekening gehouden worden met de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren van de cliënt. Op deze manier wordt de cliënt in staat gesteld tot zelfredzaamheid en/of participatie, zodat hij zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven. Een voorziening die nodig is om de mantelzorger te ondersteunen of deze te ontlasten, kan onderdeel uitmaken van een maatwerkvoorziening. Maatwerkvoorzieningen kunnen materiele en/of immateriële zijn.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
581005 Wmo uitvoeringskosten incl externe advis | 409.755 | 446.499 | 111.885 | 558.384 | 527.496 | 30.888 | |
581055 Maatwerkvoorzieningen ZIN BG | 1.039.378 | 930.600 | 219.827 | 1.150.427 | 776.262 | 374.165 | |
581155 Maatwerkvoorzieningen PGB BG | 45.660 | 90.000 | -42.250 | 47.750 | 29.339 | 18.411 | |
581205 Opvang en beschermd wonen Wmo | 48.495 | 20.263 | 0 | 20.263 | 20.429 | -166 | |
581255 Doventolk | 245 | 1.139 | -1.139 | 0 | 1.086 | -1.086 | |
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel v | 491.631 | 351.475 | -19.500 | 331.975 | 383.246 | -51.271 | |
581800 Maatwerkvoorzieningen natura materieel w | 162.098 | 126.870 | 180.000 | 306.870 | 307.395 | -525 | |
Totaal Lasten | 2.197.262 | 1.966.846 | 448.823 | 2.415.669 | 2.045.253 | 370.416 | |
Baten | |||||||
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel v | 9.138 | -1.090 | 0 | -1.090 | -7.968 | 6.878 | |
581950 Eigen bijdragen Wmo bestaand | 57.315 | -85.000 | 25.000 | -60.000 | -55.166 | -4.834 | |
Totaal Baten | 66.453 | -86.090 | 25.000 | -61.090 | -63.134 | 2.044 | |
Resultaat | 2.263.715 | 1.880.756 | 473.823 | 2.354.579 | 1.982.119 | 372.460 |
Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
Lasten
Voor het product Wmo maatwerkvoorzieningen is in 2018 € 370.000,- minder uitgegeven. Hieronder is aangegeven waardoor deze onderschrijding wordt veroorzaakt.
Uitvoeringskosten Wmo | € 31.000 |
Zorg in natura (ZIN) Wmo | € 374.000 |
PGB Wmo | € 18.000 |
Rolstoelen en vervoersvoorzieningen | -/- € 51.000 |
Overige afwijkingen (niet toegelicht) | -/- € 2.000 |
Totaal | € 370.000 |
581005 Wmo uitvoeringskosten incl. externe advisering
Dit onderdeel sluit met een positief saldo van € 31.000,- doordat de regionale uitvoeringkosten minder hoog waren als verwacht aangezien er voor 2018 geen LVB gelden voor beschermd wonen betaald hoeven te worden aan de gemeente Apeldoorn (€ 45.000,-). De advieskosten voor de Wmo zijn toegenomen doordat er extra herindicaties zijn uitgevoerd in verband met het inkooptraject voor immateriële voorziening voor de Wmo en Jeugd (-/-€ 10.000,-). En overige kleine afwijzingen van -/- € 4.000,- .
581055 Maatwerkvoorzieningen ZIN BG
Het positief saldo van € 374.000,- is het gevolg van een geringere uitnutting van de uitstaande verplichtingen. Deze uitnutting was in 2018 67% (-/- € 925.000,-) terwijl dit in 2016 uitkwam op 77% en in 2017 op 73% . Dit is lager dan verwacht wat resulteert in een positief resultaat van € 225.000,-. Ook waren voor 2017 nog onderhanden kosten opgenomen van € 300.000,-, terwijl werkelijke kosten lager uitkwamen. Dit resulteert in een voordeel van € 149.000,-.
581155 Maatwerkvoorzieningen PGB BG
Er zijn minder indicaties PGB afgegeven als verwacht, waardoor er € 18.000,- minder uitgaven waren.
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel vervoer
De uitgaven voor rolstoel en vervoersvoorzieningen zijn eind 2018 toegenomen en overschrijden uiteindelijk met € 51.000,-. Dit heeft te maken met de nieuwe inkoop hulpmiddelen die gedaan is tegen een reëel tarief. De kosten voor aanschaf en onderhoud/reparatie zijn hierdoor per oktober 2018 toegenomen.
Het resterende verschil van -/- € 2.000,- is niet verder toegelicht.
Baten
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel vervoer
Er zijn meer leges invalidenparkeerkaart ontvangen dan begroot.
Wmo algemene voorzieningen
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
Een algemene voorziening is een aanbod van diensten en activiteiten dat zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers toegankelijk is. Het is gericht op maatschappelijke participatie. Algemene voorzieningen worden gefaciliteerd door de gemeente. Het kan hierbij ook gaan om voorzieningen die door vrijwilligersorganisaties worden aangeboden, mits deze gefaciliteerd zijn door de gemeente. Belangrijk is dat de algemene voorzieningen bekend en beschikbaar zijn, zowel bij cliënten, vrijwilligers als bij professionals, en dat zij gericht zijn op maatschappelijke participatie.
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Primaire Begroting 2018 | Begroting wijziging 2018 | Begroting 2018 (P+Wijz) | Realisatie 2018 | verschil | |
Lasten | |||||||
585000 Volwassenenwerk | 167.333 | 171.531 | 64.670 | 236.201 | 231.442 | 4.759 | |
585050 Maatschappelijk werk | 197.794 | 176.026 | 0 | 176.026 | 174.637 | 1.389 | |
585100 Volksgezondheid | 136.872 | 145.410 | 0 | 145.410 | 124.876 | 20.534 | |
585150 Vreemdelingen inburgering | 27.790 | 47.400 | 27 | 47.427 | 27.981 | 19.446 | |
585200 Algemene voorzieningen regieondersteunin | 671.181 | 765.099 | 168.756 | 933.855 | 926.700 | 7.155 | |
585250 Basismobiliteit | 421.615 | 359.980 | 212.967 | 572.947 | 774.160 | -201.213 | |
585300 Algemene voorziening schoon en leefbaar | 1.064.504 | 997.685 | 198.500 | 1.196.185 | 1.166.018 | 30.167 | |
585350 Vrijwilligers | 90.327 | 79.441 | -5.033 | 74.408 | 73.528 | 880 | |
585400 Mantelzorg | 77.455 | 106.566 | -490 | 106.076 | 88.728 | 17.348 | |
Totaal Lasten | 2.854.873 | 2.849.138 | 639.397 | 3.488.535 | 3.588.069 | -99.534 | |
Baten | |||||||
585000 Volwassenenwerk | 0 | 0 | -47.320 | -47.320 | -49.820 | 2.500 | |
585150 Vreemdelingen inburgering | 34.810 | -47.400 | 0 | -47.400 | 0 | -47.400 | |
585250 Basismobiliteit | 0 | 0 | -15.000 | -15.000 | -29.883 | 14.883 | |
585301 Reserve algemene voorzieningen huishoude | 173.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 207.810 | -47.400 | -62.320 | -109.720 | -79.703 | -30.017 | |
Resultaat | 3.062.683 | 2.801.738 | 577.077 | 3.378.815 | 3.508.367 | -129.552 |
Toelichting op de lasten en baten Wmo algemene voorzieningen
Lasten
De kosten zijn bij het product Wmo algemene voorzieningen € 57.000,- hoger dan de raming. Hieronder volgt een toelichting op de afwijkingen.
Volwassenenwerk | € 4.000 |
Volksgezondheid | € 20.000 |
Vreemdelingen inburgering | € 19.000 |
Algemene voorziening regieondersteuning (AVR) | € 49.000 |
Basismobiliteit | -/- € 201.000 |
Algemene voorziening schoon en leefbaar huis | € 30.000 |
Mantelzorg | € 17.000 |
Overige kleine afwijkingen (geen toelichting) | € 5.000 |
Totaal | -/- € 57.000 |
585000 Volwassenenwerk
Bij volwassenenwerk is er een licht positief saldo van € 4.000,- dat grotendeels veroorzaakt wordt door een toegekend bedrag voor ambtelijk inzet in de subsidieaanvraag aan Zon Mw . Deze kosten moeten intern verwerkt worden. Daarnaast nog enkele kleine afwijkingen.
585100 Volksgezondheid
Het positief saldo van € 20.000,- wordt grotendeels veroorzaakt door BTW voordeel (€ 15.000,-) en minder kosten op de post AED's (€ 5.000,-).
585150 Vreemdelingen inburgering
De kosten en baten voor statushouders zijn altijd een aanname omdat vooraf niet bekend is hoeveel mensen er worden gehuisvest. De werkelijke kosten van € 28.000,- lopen in de pas met de ontvangsten voor de huisvesting van volwassen statushouders die vanuit de meicirculaire in 2019 uit het gemeentefonds wordt ontvangen (€ 24.000,-). Bij de begroting is uitgegaan van de huisvesting van 20 volwassen statushouders (€ 47.000). In werkelijkheid zijn er 10 volwassen statushouders gehuisvest; een besparing van € 19.000,-.
585200 Algemene voorziening regieondersteuning
Het positief saldo van € 49.000,- is veroorzaakt door een verschuiving van de AVR naar de Wmo maatwerkvoorzieningen. Tevens is er minder uitgegeven voor de combinatiefunctionarissen.
585250 Basismobiliteit
Er is een negatief saldo van € 201.000,- bij het onderdeel basismobiliteit. Dit is het gevolg van een volumetoename in reiseenheden (voor Heerde geldt dat er vooral op het Jeugdwetvervoer en dagbesteding meer aanvragen waren dan begroot) en meerkosten leerlingenvervoer, in totaal een toename in kosten van € 183.000,- en hogere beheer- en regiekosten PlusOV (€ 18.000,-). Deze komen voort uit onder andere juridische inzet rond het leerlingenvervoer (schooljaar 2018-2019) en als gevolg van een Wob-verzoek. Ook zijn er personele verplichtingen die niet waren voorzien (bijv. langere inhuur interim-directeur, extra personele inzet callcenter, inhuur expertise leerlingenvervoer 2019-2020) en zijn er extra onkosten gemaakt t.b.v. de bedrijfsvoering. Een andere factor is dat de belastingdienst eind 2018 heeft aangegeven dat op het routegebonden vervoer de BTW niet compensabel is voor gemeenten.
De definitieve cijfers van PlusOV zijn bij opstellen van de gemeentelijke jaarrekening nog niet bekend. Rekening wordt gehouden met een naverrekening van de kosten in het nadeel van de gemeente als gevolg van genoemde lastenstijgingen. Er was uitgegaan van een positieve uitwerking van de wijziging van de vereveningssystematiek. Zodra de definitieve cijfers bekend zijn, wordt een berekening gemaakt waarbij het vereveningseffect voor 2018 voor 50% wordt toegepast. Op grond van de GR Basismobiliteit moeten de raden hierop hun zienswijze geven. De uitkomst is niet met zekerheid te geven. Bij doorvoering van een wijziging van de systematiek wordt voor Heerde een positief effect verwacht. Deze wordt niet meegenomen in het resultaat over 2018.
585300 Algemene voorziening schoon en leefbaar huis
In verband met de wijzigingen in de CAO voor huishoudelijke hulp is er een bijraming geweest op de begroting 2018. Daarbij is ook rekening gehouden met de toegenomen stijging van het aantal klanten. Er was rekening gehouden met de stijgende tendens in de groei van klanten, deze was in het tweede half jaar minder groot dan verwacht. Hierdoor is er een positief resultaat van € 30.000,- ten opzichte van de begroting.
585400 Mantelzorg
Het positief saldo van € 17.000,- is het gevolg van minder aanvragen voor een mantelzorgcompliment ( € 9.000,-) en minder overige kosten op gebied van Mantelzorg (€ 8.000,-).
Het resterende verschil van € 4.000,- is niet toegelicht.
Baten
De baten zijn in werkelijkheid € 30.000,- lager dan de raming. De 2 oorzaken zijn hieronder genoemd.
Vreemdelingen inburgering | -/- € 47. 000 |
Basismobiliteit | € 15.000 |
Overige kleine afwijkingen (geen toelichting) | € 2.000 |
Totaal | € 30.000 |
585150 Vreemdelingen inburgering
In de begroting 2018 is uitgegaan van een rijksbijdrage van € 47.000,- (op basis van een geschat aantal statushouders van 20). Als gevolg van een wetswijziging is deze bijdrage niet ontvangen. De bijdrage 2018 (feitelijk 10 statushouders) ontvangen we in 2019.
585250 Basismobiliteit
Het verschil in de baten van € 15.000,- is het gevolg van het meenemen van de reizigersbijdrage over 2017 in het boekjaar 2018.
Het resterende verschil van € 2.000,- is niet toegelicht.
BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
De functiemengingsindex geeft de verhouding weer tussen banen en wonen en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking.