-
Blz. 1
2018 Programmabegroting
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Kaders
-
Blz. 4
Kaders
-
Blz. 5
Indeling begroting
-
Blz. 6
Overzicht programma's en producten
-
Blz. 7
Prestatie - indicatoren
-
Blz. 8
Afstemming vanuit de perspectiefnota
-
Blz. 9
Voorwoord
-
Blz. 10
Voorwoord
-
Blz. 11
Dekkingsplan
-
Blz. 12
Dekkingsplan
-
Blz. 13
Een sluitende begroting
-
Blz. 14
1. Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 15
1. Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 16
1.1 Collegeprogramma
-
Blz. 17
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 18
1.1.1 Bij onze beleids- en besluitvorming en onze dienstverlening staat wat goed is voor onze burgers centraal.
-
Blz. 19
1.1.1.1 Ons handelen is betrouwbaar voor burgers en we ontwikkelen beleid in samenspraak met burgers.
-
Blz. 20
1.1.2 Wat goed werkt in bestaande samenwerkingen zetten we voort, wat knelt willen we heroverwegen en deelname aan een strategische alliantie vinden we belangrijk.
-
Blz. 21
1.1.2.1 We zetten in op samenwerking in de regio Stedendriehoek en in de regio Zwolle.
-
Blz. 22
1.1.3 Waar mogelijk worden regels terug gedrongen en bedrijfsprocessen geoptimaliseerd.
-
Blz. 23
1.1.3.1 Deregulering en optimalisering van bedrijfsprocessen is een doorlopend proces.
-
Blz. 24
1.1.4 We werken volgens ons dienstverleningsconcept en maken gebruik van de mogelijkheden voor elektronische dienstverlening.
-
Blz. 25
1.1.4.1 Burgers en bedrijven worden gefaciliteerd.
-
Blz. 26
1.1.5 We handhaven strak op APV regels en zetten zwaar in op het bestrijden van overlast vanwege het gebruik van drank en/of drugs.
-
Blz. 27
1.1.5.1 Handhaving op basis van de geactualiseerde APV
-
Blz. 28
1.1.6 We zien er op toe dat de afspraken die met de ondernemers zijn gemaakt over uitstallingen en terrassen worden nagekomen.
-
Blz. 29
1.1.6.1 We controleren of de regels rond uitstallingen en terrassen in het centrum, die in overleg met de ondernemers zijn opgesteld, worden nagekomen.
-
Blz. 30
1.1.7 Inwoners en gemeente nemen initiatieven om de duurzaamheid te bevorderen.
-
Blz. 31
1.1.7.1 Wij stimuleren of faciliteren initiatieven die de duurzaamheid bevorderen.
-
Blz. 32
1.1.8 Zo veel mogelijk zelfsturing door de lokale brandweervrijwilligers en procedures en protocollen waar mogen (laten) vereenvoudigen.
-
Blz. 33
1.1.8.1 Aandacht hiervoor vragen binnen de Veiligheidsregio.
-
Blz. 34
1.2 Nieuw beleid
-
Blz. 35
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 36
1.2.1 Een duidelijk gemeentelijk informatiebeleid vaststellen, borging van informatieveiligheid en actuele en zo volledig mogelijke Basisregistraties.
-
Blz. 37
1.2.1.1 We formuleren een visie op informatiebeleid en maken diverse plannen hoe we informatieveiligheid, privacywetging en digitale communicatie met onze burgers en bedrijven binnen onze gemeentelijke organisatie borgen.
-
Blz. 38
1.2.2 Onze basisregistraties zijn op orde en we zijn waar nodig aangesloten.
-
Blz. 39
1.2.2.1 We houden de Basisregistraties Personen (BRP), Adressen en Gebouwen (BAG) en Grootschalige Topografie (BGT) op orde en zo volledig mogelijk, sluiten aan op het Handelsregister en zorgen voor een registratie voor Niet Authentieke Objecten.
-
Blz. 40
1.2.3 Digitale verslaglegging van raads- en commissievergaderingen en themabijeenkomsten.
-
Blz. 41
1.2.3.1 Uitzenden van deze vergaderingen en bijeenkomsten via internet en archiveren als video-of audiobestanden.
-
Blz. 42
1.2.4 Door regionale samenwerking de mogelijkheden van duurzaamheidsmaatregelen nog beter onder de aandacht van inwoners te brengen.
-
Blz. 43
1.2.4.1 Deelname aan de regionale samenwerking in het kader van de Gelderse Aanpak op basis van de Wet Milieubeheer (GEA) en continuering van het energieloket.
-
Blz. 44
1.3 Regulier werk
-
Blz. 45
Producten
-
Blz. 46
01. Bestuur
-
Blz. 47
.Bestuur
-
Blz. 48
02. Burgerzaken
-
Blz. 49
03. Veiligheid
-
Blz. 50
Programma indicatoren
-
Blz. 51
Programma indicatoren
-
Blz. 52
Wat mag het kosten?
-
Blz. 53
Wat mag het kosten?
-
Blz. 54
Toelichting op de lasten en baten.
-
Blz. 55
Saldo per product per programma
-
Blz. 56
Saldo per product per programma
-
Blz. 57
2. Financiën, Economie en grote projecten
-
Blz. 58
2. Financiën, Economie en grote projecten
-
Blz. 59
2.1 Collegeprogramma
-
Blz. 60
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 61
2.1.1 Uitvoering geven aan het Economisch manifest.
-
Blz. 62
2.1.1.1 Faciliteren van het proces Bedrijven investeringszone (BIZ) en het Gemeentelijk Ondernemersoverleg (GOO) en actieve deelname aan het GOO.
-
Blz. 63
2.1.2 Voorwaarden en criteria creëren waardoor de bestaande agrarische en recreatieve sector en de horeca zich kan ontwikkelen.
-
Blz. 64
2.1.2.1 Met uitnodigingsplanologie worden hiertoe mogelijkheden geboden.
-
Blz. 65
2.1.3 Mogelijk maken van de toegang tot natuurgebieden door uitbreiding van toeristische overstappunten.
-
Blz. 66
2.1.3.1 Het verzoek om uitbreiding van de kiosk Renderklippen beoordelen en de bosschuur aan de Kamperweg betrekken bij (recreatieve) ontwikkelingen.
-
Blz. 67
2.1.4 Voorkomen van jaarlijkse tekorten en zorgen voor een structureel sluitende begroting met eenzelfde OZB opbrengst zonder verhoging anders dan de gebruikelijke indexering.
-
Blz. 68
2.1.4.1 De begroting is gebaseerd op realistische ramingen op basis van bestaand beleid dat door de raad is vastgesteld binnen de gestelde kaders en de tarieven voor leges en vergunningen worden berekend op basis van kostendekkende dienstverlening.
-
Blz. 69
2.2 Nieuw beleid
-
Blz. 70
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 71
2.2.1 Instandhouding van de klompenpaden.
-
Blz. 72
2.2.1.1 Wij vragen ondernemers om een bijdrage in de kosten.
-
Blz. 73
2.2.2 Onze schuldpositie terug brengen.
-
Blz. 74
2.2.2.1Wij zoeken naar financiële mogelijkheden om de omvang van onze leningportefeuille terug te brengen.
-
Blz. 75
2.2.3 Versterking en ontwikkeling van de verblijfsrecreatie.
-
Blz. 76
2.2.3.1 Uitvoering geven aan het regionale Programma Vitale Vakantieparken.
-
Blz. 77
2.2.4 Vitalisering van de dorpscentra Heerde en Wapenveld.
-
Blz. 78
2.2.4.1 Gezamenlijke aanpak voor het creëren van een aantrekkelijk winkelgebied
-
Blz. 79
2.2.5 Promotie en marketing van de (recreatieve) mogelijkheden in de gemeente Heerde.
-
Blz. 80
2.2.5.1 Er worden extra middelen beschikbaar gesteld voor een betaalde kracht en een promotioneel uitvoeringsbudget.
-
Blz. 81
2.2.6 De applicaties die in de gemeentelijke organisatie worden gebruikt met een hogere kwaliteit tegen gunstiger financiële voorwaarden afnemen.
-
Blz. 82
2.2.6.1 Er wordt uitvoering gegeven aan het M2A project.
-
Blz. 83
2.2.7 De werkdruk in de gemeentelijke organisatie is op een acceptabel niveau.
-
Blz. 84
2.2.7.1 Op de meest kwetsbare plekken wordt personele versterking ingezet.
-
Blz. 85
2.3 Regulier werk
-
Blz. 86
Producten
-
Blz. 87
01. Economie & Toerisme
-
Blz. 88
02. Financien
-
Blz. 89
03. Uitvoering gebiedsontwikkeling
-
Blz. 90
04. Uitvoering grondbeleid
-
Blz. 91
Programma indicatoren
-
Blz. 92
Programma indicatoren
-
Blz. 93
Wat mag het kosten?
-
Blz. 94
Wat mag het kosten?
-
Blz. 95
Toelichting op de lasten en baten
-
Blz. 96
Saldo per product per programma
-
Blz. 97
Saldo per product per programma
-
Blz. 98
3. Ruimte
-
Blz. 99
3. Ruimte
-
Blz. 100
3.1 Collegeprogramma
-
Blz. 101
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 102
3.1.1 Een integrale visie op Wonen, Welzijn en Zorg voor zover dat niet in andere kaders en visies is geborgd.
-
Blz. 103
3.1.1.1 Een integrale visie wonen, welzijn en zorg binnen de kaders van de woonvisie en het kaderdocument Sociaal Domein die zich richt op de transformatieagenda maatschappelijke opvang en beschermd wonen.
-
Blz. 104
3.1.2 Mogelijk maken van woningbouw op inbreidingslocaties en vrijkomende locaties maar ook bevorderen dat marktpartijen projecten ontwikkelen en ruimte bieden aan particulier opdrachtgeverschap.
-
Blz. 105
3.1.2.1 Per vrijkomende locatie is een kavelpaspoort gemaakt, waarbij woningbouw tot de mogelijkheden behoort maar ook daarnaast zijn er ook gemeentebreed mogelijkheden.
-
Blz. 106
3.1.3 Accommodaties worden zoveel mogelijk geprivatiseerd.
-
Blz. 107
3.1.3.1 Uitvoering geven aan de kadernota Accommodatiebeleid.
-
Blz. 108
3.1.4 Een passende beheerstructuur voor gebouwen in onze gemeente waarin diverse voorzieningen zijn ondergebracht.
-
Blz. 109
3.1.4.1 We beoordelen bij iedere ontwikkeling in de betreffende gebouwen of het onderbrengen bij een beheerstichting meerwaarde heeft en wat onze rol hierin is.
-
Blz. 110
3.1.5 Een definitieve locatie voor een gemeenschapshuis in Wapenveld.
-
Blz. 111
3.1.5.1 Dorpsraad Wapenveld werkt aan een programma en een locatie voor een MFA in het centrum van Wapenveld.
-
Blz. 112
3.1.6 Duidelijkheid of een combinatie van 'de Noord' in Veessen met scholen en culturele voorzieningen meerwaarde biedt.
-
Blz. 113
3.1.6.1 De mogelijkheden en wenselijkheid van een Multifunctionele Accommodatie in Veessen wordt onderzocht.
-
Blz. 114
3.1.7 Inwoners worden betrokken bij beheer en onderhoud in de wijk en collectieve initiatieven vanuit de wijken worden gestimuleerd.
-
Blz. 115
3.1.7.1 Onze beheerplannen bieden een basis om met inwoners hierover in gesprek in gaan.
-
Blz. 116
3.1.8 Besluitvorming over verkeerscirculatie in het centrum Heerde waarbij rekening gehouden wordt met zwakke verkeersdeelnemers. (o.a. kindervriendelijke inrichting).
-
Blz. 117
3.1.8.1 Verkeerscirculatie wordt opnieuw beoordeeld zodra er duidelijkheid is over de ontwikkelingen op de voormalige gemeentewerf.
-
Blz. 118
3.2 Nieuw beleid
-
Blz. 119
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 120
3.2.1 De beheerplannen Openbare Ruimte zijn actueel.
-
Blz. 121
3.2.1.1 De beheerplannen worden aangepast aan het werkelijke areaal in de gemeente.
-
Blz. 122
3.2.2 De huisvestingssituatie van de scholen in Wapenveld is toekomstbestendig.
-
Blz. 123
3.2.2.1 Er vindt een beoordeling plaats wanneer sprake is van onderbouwde toekomstbestendige vragen voor vervangende nieuwbouw.
-
Blz. 124
3.2.3 De gemeente is voorbereid op de uitvoering van de nog in te voeren Omgevingswet.
-
Blz. 125
3.2.3.1 Bestuurlijke, inhoudelijke en organisatorische voorbereiding op de Omgevingswet vindt plaats.
-
Blz. 126
3.3 Regulier werk
-
Blz. 127
Producten
-
Blz. 128
01. Beheer en onderhoud
-
Blz. 129
02. Accommodaties
-
Blz. 130
03. Bosbeheer
-
Blz. 131
04. Bouwen, wonen en milieu
-
Blz. 132
05. Ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting
-
Blz. 133
Programma indicator
-
Blz. 134
Programma indicator
-
Blz. 135
Wat mag het kosten?
-
Blz. 136
Wat mag het kosten?
-
Blz. 137
Toelichting op de lasten en baten
-
Blz. 138
Saldo per product per programma
-
Blz. 139
Saldo per product per programma
-
Blz. 140
4. Samenleving
-
Blz. 141
4. Samenleving
-
Blz. 142
4.1 Collegeprogramma
-
Blz. 143
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 144
4.1.1 Laagdrempelige en toegankelijke efficiënte en doelmatige zorg waarbij de beschikbare financiële middelen zo veel mogelijk ingezet worden in directe ondersteuning aan de inwoner.
-
Blz. 145
4.1.1.1 We leveren maatwerk waarbij de cliëntvraag centraal staat en de cliënt zo veel mogelijk zelf de regie heeft, monitoren de uitgaven en maken afspraken met aanbieders op basis van doelen, prestaties en resultaten.
-
Blz. 146
4.1.2 We zetten zoveel mogelijk in op goed georganiseerde preventie en vroeghulp.
-
Blz. 147
4.1.2.1 In de uitvoering ligt het accent op preventieve voorzieningen, vroeghulp en vroegsignalering.
-
Blz. 148
4.1.3 De samenleving maakt gebruik van haar eigen kracht.
-
Blz. 149
4.1.3.1 We luisteren naar onze inwoners wanneer zij projecten starten en waar nodig ondersteunen, stimuleren of faciliteren we. We nodigen inwoners uit om mee te denken of te participeren in projecten die wij initiëren.
-
Blz. 150
4.1.4 Inwoners werken naar vermogen en waar nodig is er een vangnet.
-
Blz. 151
4.1.4.1 We stimuleren dat iedereen met een gemeentelijke uitkering, met of zonder beperking, zich naar vermogen inzet op het gebied van werk, vrijwilligerswerk of opleiding.
-
Blz. 152
4.1.5 Social Return is onderdeel van gemeentelijke aanbestedingen en overeenkomsten.
-
Blz. 153
4.1.5.1 Social Return maakt deel uit van het gemeentelijk inkoopbeleid.
-
Blz. 154
4.1.6 Kinderen die opgroeien in armoede kunnen deelnemen aan sport en cultuur.
-
Blz. 155
4.1.6.1 De toegankelijkheid voor sport en cultuur voor kinderen die opgroeien in armoede is geborgd.
-
Blz. 156
4.1.7 Inwoners sporten en bewegen.
-
Blz. 157
4.1.7.1 Inwoners worden gestimuleerd om te sporten en te bewegen en een gezonde leefstijl aan te houden.
-
Blz. 158
4.1.8 Er is een Kunst- en Cultuuraanbod dat meer op eigen benen moet staan.
-
Blz. 159
4.1.8.1 Er wordt een Uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2018-2021 vastgesteld.
-
Blz. 160
4.2 Nieuw beleid
-
Blz. 161
Wat willen we bereiken ?
-
Blz. 162
4.2.1 Een toekomstbestendig SW-bedrijf.
-
Blz. 163
4.2.1.1 De Gemeenschappelijke Regeling wordt/is omgezet in een Gezamenlijke Uitvoeringsorganisatie, waarin zowel de Wsw als re-integratie wordt uitgevoerd door Werkbedrijf Lucrato.
-
Blz. 164
4.2.2 Meer contact tussen jeugdarts en huisartsen, GGZ zorg voor jongeren in het CJG en extra inzet op preventie om game- en sociale media verslaving bij jongeren te voorkomen.
-
Blz. 165
4.2.2.1 Met Vérian afspraken maken over de inzet van de jeugdarts, inzet van GGZ expertise in het CJG en extra preventieactiviteiten om game- en social media verslaving te voorkomen.
-
Blz. 166
4.3 Regulier werk
-
Blz. 167
producten
-
Blz. 168
01. Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 169
02. Inkomen
-
Blz. 170
03. Jeugdhulp individuele voorzieningen
-
Blz. 171
04. Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 172
05. Kunst, cultuur en media
-
Blz. 173
06. Onderwijs en educatie
-
Blz. 174
07. Participatie en werk
-
Blz. 175
08. Sport
-
Blz. 176
09 Wmo Algemene voorzieningen
-
Blz. 177
10. Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 178
Programma indicator
-
Blz. 179
Programma indicator
-
Blz. 180
Wat mag het kosten?
-
Blz. 181
Wat mag het kosten?
-
Blz. 182
Toelichting op de lasten en baten
-
Blz. 183
Saldo per product per programma
-
Blz. 184
Saldo per product per programma
-
Blz. 185
Overzicht overhead
-
Blz. 186
Overzicht overhead
-
Blz. 187
Wat mag het kosten?
-
Blz. 188
Wat mag het kosten?
-
Blz. 189
Toelichting op de baten en lasten
-
Blz. 190
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 191
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 192
Wat mag het kosten?
-
Blz. 193
Wat mag het kosten?
-
Blz. 194
Toelichting op de lasten en baten
-
Blz. 195
Specificatie inkomsten algemene dekkingsmiddelen 2018
-
Blz. 196
Specificatie inkomsten algemene dekkingsmiddelen 2018
-
Blz. 197
Onvoorzien
-
Blz. 198
Onvoorzien
-
Blz. 199
Wat mag het kosten?
-
Blz. 200
Toelichting op de baten en lasten
-
Blz. 201
Overzicht programmaplan
-
Blz. 202
Overzicht programmaplan
-
Blz. 203
Programmaplan
-
Blz. 204
Incidentele uitgaven en opbrengsten
-
Blz. 205
Meerjareninvesteringsplan
-
Blz. 206
Meerjareninvesteringsplan kapitaallasten
-
Blz. 207
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 208
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 209
Beleidskader
-
Blz. 210
Structurele weerstandscapaciteit
-
Blz. 211
Incidentele weerstandscapaciteit
-
Blz. 212
Conclusie weerstandscapaciteit
-
Blz. 213
Risicobeheersing
-
Blz. 214
Relatie tussen risico's en weerstandscapaciteit
-
Blz. 215
Kengetallen en Weerstandsratio
-
Blz. 216
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 217
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 218
Beleidskader
-
Blz. 219
Grondbeleid
-
Blz. 220
Kwantitatieve Opgaven Wonen
-
Blz. 221
Notitie Grondzaken
-
Blz. 222
Startersleningen
-
Blz. 223
Financiële beschouwing
-
Blz. 224
Boekwaarden van de complexen
-
Blz. 225
Toelichting op de complexen
-
Blz. 226
MPG (Meerjaren Prognose Grondexploitatie)
-
Blz. 227
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 228
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 229
Beleidskader
-
Blz. 230
De beheerplannen
-
Blz. 231
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 232
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 233
Doelstellingen
-
Blz. 234
Beleidskader
-
Blz. 235
BNG (N.V. Bank Nederlandse gemeenten)
-
Blz. 236
GGD NOG
-
Blz. 237
H2O bedrijventerrein
-
Blz. 238
Leisurelands
-
Blz. 239
Lucrato (Felua –groep)
-
Blz. 240
N.V. Rova
-
Blz. 241
Stichting PrOo
-
Blz. 242
Streekarchief HEH
-
Blz. 243
Vitens N.V.
-
Blz. 244
VNOG (Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland)
-
Blz. 245
Financiële gegevens
-
Blz. 246
Beleidsvoornemens
-
Blz. 247
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 248
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 249
Lokale lastendruk
-
Blz. 250
Vergelijking Gelderse gemeenten
-
Blz. 251
Beleidskader
-
Blz. 252
I. Lokale belastingen
-
Blz. 253
II. Heffingen en retributies
-
Blz. 254
III. Pachten, renten en huren
-
Blz. 255
IV. Kwijtschelding
-
Blz. 256
Paragraaf Financiering
-
Blz. 257
Paragraaf Financiering
-
Blz. 258
Beleidskader
-
Blz. 259
Ontwikkelingen
-
Blz. 260
Kasgeldlimiet
-
Blz. 261
Renterisiconorm
-
Blz. 262
Liquiditeitsprognose, banken en leningen
-
Blz. 263
Rentevisie en -kosten
-
Blz. 264
Renteschema
-
Blz. 265
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 266
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 267
Beleidskader
-
Blz. 268
Management en organisatie
-
Blz. 269
Planning & Control
-
Blz. 270
Personeelsbeleid
-
Blz. 271
Informatievoorziening
-
Blz. 272
I-dienst
-
Blz. 273
Financiën
-
Blz. 274
Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow
-
Blz. 275
Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow
-
Blz. 276
Cittaslow
-
Blz. 277
Activiteiten
-
Blz. 278
Beleidskader
-
Blz. 279
Paragraaf Handhaving
-
Blz. 280
Paragraaf Handhaving
-
Blz. 281
Beleidskader
-
Blz. 282
Paragraaf Dienstverlening
-
Blz. 283
Paragraaf Dienstverlening
-
Blz. 284
Beleidskader
-
Blz. 285
Paragraaf Deregulering
-
Blz. 286
Paragraaf Deregulering
-
Blz. 287
Beleidskader
-
Blz. 288
Minder regels
-
Blz. 289
Vereenvoudigen processen en verlagen administratieve lastendruk
-
Blz. 290
Paragraaf Interne beheersing
-
Blz. 291
Paragraaf Interne beheersing
-
Blz. 292
Begrotingsparagraaf
-
Blz. 293
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 294
Emu Saldo
-
Blz. 295
Taakveldenoverzicht (bedragen gesaldeerd)
-
Blz. 296
Bijlagen
-
Blz. 297
Bijlage 1. Kostendekkendheid Sociaal Domein 2018
-
Blz. 298
Bijlage 2. Subsidieplafondsociaal domein 2018
-
Blz. 299
Bijlage 3. Afkortingenlijst
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap