-
Blz. 1
2018 Programmabegroting
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Kaders
- Blz. 4 Kaders
- Blz. 5 Indeling begroting
- Blz. 6 Overzicht programma's en producten
- Blz. 7 Prestatie - indicatoren
- Blz. 8 Afstemming vanuit de perspectiefnota
-
Blz. 9
Voorwoord
- Blz. 10 Voorwoord
-
Blz. 11
Dekkingsplan
- Blz. 12 Dekkingsplan
- Blz. 13 Een sluitende begroting
-
Blz. 14
1. Bestuur en Veiligheid
- Blz. 15 1. Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 16
1.1 Collegeprogramma
-
Blz. 17
Wat willen we bereiken?
- Blz. 18 1.1.1 Bij onze beleids- en besluitvorming en onze dienstverlening staat wat goed is voor onze burgers centraal.
- Blz. 20 1.1.2 Wat goed werkt in bestaande samenwerkingen zetten we voort, wat knelt willen we heroverwegen en deelname aan een strategische alliantie vinden we belangrijk.
- Blz. 22 1.1.3 Waar mogelijk worden regels terug gedrongen en bedrijfsprocessen geoptimaliseerd.
- Blz. 24 1.1.4 We werken volgens ons dienstverleningsconcept en maken gebruik van de mogelijkheden voor elektronische dienstverlening.
- Blz. 26 1.1.5 We handhaven strak op APV regels en zetten zwaar in op het bestrijden van overlast vanwege het gebruik van drank en/of drugs.
- Blz. 28 1.1.6 We zien er op toe dat de afspraken die met de ondernemers zijn gemaakt over uitstallingen en terrassen worden nagekomen.
- Blz. 30 1.1.7 Inwoners en gemeente nemen initiatieven om de duurzaamheid te bevorderen.
- Blz. 32 1.1.8 Zo veel mogelijk zelfsturing door de lokale brandweervrijwilligers en procedures en protocollen waar mogen (laten) vereenvoudigen.
-
Blz. 17
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 34
1.2 Nieuw beleid
-
Blz. 35
Wat willen we bereiken?
- Blz. 36 1.2.1 Een duidelijk gemeentelijk informatiebeleid vaststellen, borging van informatieveiligheid en actuele en zo volledig mogelijke Basisregistraties.
- Blz. 38 1.2.2 Onze basisregistraties zijn op orde en we zijn waar nodig aangesloten.
- Blz. 40 1.2.3 Digitale verslaglegging van raads- en commissievergaderingen en themabijeenkomsten.
- Blz. 42 1.2.4 Door regionale samenwerking de mogelijkheden van duurzaamheidsmaatregelen nog beter onder de aandacht van inwoners te brengen.
-
Blz. 35
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 44
1.3 Regulier werk
-
Blz. 45
Producten
-
Blz. 46
01. Bestuur
- Blz. 47 .Bestuur
- Blz. 48 02. Burgerzaken
- Blz. 49 03. Veiligheid
-
Blz. 46
01. Bestuur
-
Blz. 45
Producten
-
Blz. 50
Programma indicatoren
- Blz. 51 Programma indicatoren
-
Blz. 52
Wat mag het kosten?
- Blz. 53 Wat mag het kosten?
- Blz. 54 Toelichting op de lasten en baten.
-
Blz. 55
Saldo per product per programma
- Blz. 56 Saldo per product per programma
-
Blz. 57
2. Financiën, Economie en grote projecten
- Blz. 58 2. Financiën, Economie en grote projecten
-
Blz. 59
2.1 Collegeprogramma
-
Blz. 60
Wat willen we bereiken?
- Blz. 61 2.1.1 Uitvoering geven aan het Economisch manifest.
- Blz. 63 2.1.2 Voorwaarden en criteria creëren waardoor de bestaande agrarische en recreatieve sector en de horeca zich kan ontwikkelen.
- Blz. 65 2.1.3 Mogelijk maken van de toegang tot natuurgebieden door uitbreiding van toeristische overstappunten.
- Blz. 67 2.1.4 Voorkomen van jaarlijkse tekorten en zorgen voor een structureel sluitende begroting met eenzelfde OZB opbrengst zonder verhoging anders dan de gebruikelijke indexering.
-
Blz. 60
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 69
2.2 Nieuw beleid
-
Blz. 70
Wat willen we bereiken?
- Blz. 71 2.2.1 Instandhouding van de klompenpaden.
- Blz. 73 2.2.2 Onze schuldpositie terug brengen.
- Blz. 75 2.2.3 Versterking en ontwikkeling van de verblijfsrecreatie.
- Blz. 77 2.2.4 Vitalisering van de dorpscentra Heerde en Wapenveld.
- Blz. 79 2.2.5 Promotie en marketing van de (recreatieve) mogelijkheden in de gemeente Heerde.
- Blz. 81 2.2.6 De applicaties die in de gemeentelijke organisatie worden gebruikt met een hogere kwaliteit tegen gunstiger financiële voorwaarden afnemen.
- Blz. 83 2.2.7 De werkdruk in de gemeentelijke organisatie is op een acceptabel niveau.
-
Blz. 70
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 85
2.3 Regulier werk
-
Blz. 86
Producten
- Blz. 87 01. Economie & Toerisme
- Blz. 88 02. Financien
- Blz. 89 03. Uitvoering gebiedsontwikkeling
- Blz. 90 04. Uitvoering grondbeleid
-
Blz. 86
Producten
-
Blz. 91
Programma indicatoren
- Blz. 92 Programma indicatoren
-
Blz. 93
Wat mag het kosten?
- Blz. 94 Wat mag het kosten?
- Blz. 95 Toelichting op de lasten en baten
-
Blz. 96
Saldo per product per programma
- Blz. 97 Saldo per product per programma
-
Blz. 98
3. Ruimte
- Blz. 99 3. Ruimte
-
Blz. 100
3.1 Collegeprogramma
-
Blz. 101
Wat willen we bereiken?
- Blz. 102 3.1.1 Een integrale visie op Wonen, Welzijn en Zorg voor zover dat niet in andere kaders en visies is geborgd.
- Blz. 104 3.1.2 Mogelijk maken van woningbouw op inbreidingslocaties en vrijkomende locaties maar ook bevorderen dat marktpartijen projecten ontwikkelen en ruimte bieden aan particulier opdrachtgeverschap.
- Blz. 106 3.1.3 Accommodaties worden zoveel mogelijk geprivatiseerd.
- Blz. 108 3.1.4 Een passende beheerstructuur voor gebouwen in onze gemeente waarin diverse voorzieningen zijn ondergebracht.
- Blz. 110 3.1.5 Een definitieve locatie voor een gemeenschapshuis in Wapenveld.
- Blz. 112 3.1.6 Duidelijkheid of een combinatie van 'de Noord' in Veessen met scholen en culturele voorzieningen meerwaarde biedt.
- Blz. 114 3.1.7 Inwoners worden betrokken bij beheer en onderhoud in de wijk en collectieve initiatieven vanuit de wijken worden gestimuleerd.
- Blz. 116 3.1.8 Besluitvorming over verkeerscirculatie in het centrum Heerde waarbij rekening gehouden wordt met zwakke verkeersdeelnemers. (o.a. kindervriendelijke inrichting).
-
Blz. 101
Wat willen we bereiken?
- Blz. 118 3.2 Nieuw beleid
-
Blz. 126
3.3 Regulier werk
-
Blz. 127
Producten
- Blz. 128 01. Beheer en onderhoud
- Blz. 129 02. Accommodaties
- Blz. 130 03. Bosbeheer
- Blz. 131 04. Bouwen, wonen en milieu
- Blz. 132 05. Ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting
-
Blz. 127
Producten
-
Blz. 133
Programma indicator
- Blz. 134 Programma indicator
-
Blz. 135
Wat mag het kosten?
- Blz. 136 Wat mag het kosten?
- Blz. 137 Toelichting op de lasten en baten
-
Blz. 138
Saldo per product per programma
- Blz. 139 Saldo per product per programma
-
Blz. 140
4. Samenleving
- Blz. 141 4. Samenleving
-
Blz. 142
4.1 Collegeprogramma
-
Blz. 143
Wat willen we bereiken?
- Blz. 144 4.1.1 Laagdrempelige en toegankelijke efficiënte en doelmatige zorg waarbij de beschikbare financiële middelen zo veel mogelijk ingezet worden in directe ondersteuning aan de inwoner.
- Blz. 146 4.1.2 We zetten zoveel mogelijk in op goed georganiseerde preventie en vroeghulp.
- Blz. 148 4.1.3 De samenleving maakt gebruik van haar eigen kracht.
- Blz. 150 4.1.4 Inwoners werken naar vermogen en waar nodig is er een vangnet.
- Blz. 152 4.1.5 Social Return is onderdeel van gemeentelijke aanbestedingen en overeenkomsten.
- Blz. 154 4.1.6 Kinderen die opgroeien in armoede kunnen deelnemen aan sport en cultuur.
- Blz. 156 4.1.7 Inwoners sporten en bewegen.
- Blz. 158 4.1.8 Er is een Kunst- en Cultuuraanbod dat meer op eigen benen moet staan.
-
Blz. 143
Wat willen we bereiken?
- Blz. 160 4.2 Nieuw beleid
-
Blz. 166
4.3 Regulier werk
-
Blz. 167
producten
- Blz. 168 01. Informatie en toegang sociaal domein
- Blz. 169 02. Inkomen
- Blz. 170 03. Jeugdhulp individuele voorzieningen
- Blz. 171 04. Jeugdhulp overige voorzieningen
- Blz. 172 05. Kunst, cultuur en media
- Blz. 173 06. Onderwijs en educatie
- Blz. 174 07. Participatie en werk
- Blz. 175 08. Sport
- Blz. 176 09 Wmo Algemene voorzieningen
- Blz. 177 10. Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 167
producten
-
Blz. 178
Programma indicator
- Blz. 179 Programma indicator
-
Blz. 180
Wat mag het kosten?
- Blz. 181 Wat mag het kosten?
- Blz. 182 Toelichting op de lasten en baten
-
Blz. 183
Saldo per product per programma
- Blz. 184 Saldo per product per programma
-
Blz. 185
Overzicht overhead
- Blz. 186 Overzicht overhead
-
Blz. 187
Wat mag het kosten?
- Blz. 188 Wat mag het kosten?
- Blz. 189 Toelichting op de baten en lasten
-
Blz. 190
Algemene dekkingsmiddelen
- Blz. 191 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 192
Wat mag het kosten?
- Blz. 193 Wat mag het kosten?
- Blz. 194 Toelichting op de lasten en baten
- Blz. 195 Specificatie inkomsten algemene dekkingsmiddelen 2018
-
Blz. 197
Onvoorzien
- Blz. 198 Onvoorzien
- Blz. 199 Wat mag het kosten?
- Blz. 200 Toelichting op de baten en lasten
-
Blz. 201
Overzicht programmaplan
- Blz. 202 Overzicht programmaplan
- Blz. 203 Programmaplan
- Blz. 204 Incidentele uitgaven en opbrengsten
- Blz. 205 Meerjareninvesteringsplan
- Blz. 206 Meerjareninvesteringsplan kapitaallasten
-
Blz. 207
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
- Blz. 208 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
- Blz. 209 Beleidskader
- Blz. 210 Structurele weerstandscapaciteit
- Blz. 211 Incidentele weerstandscapaciteit
- Blz. 212 Conclusie weerstandscapaciteit
- Blz. 213 Risicobeheersing
- Blz. 214 Relatie tussen risico's en weerstandscapaciteit
- Blz. 215 Kengetallen en Weerstandsratio
-
Blz. 216
Paragraaf Grondbeleid
- Blz. 217 Paragraaf Grondbeleid
- Blz. 218 Beleidskader
- Blz. 219 Grondbeleid
- Blz. 220 Kwantitatieve Opgaven Wonen
- Blz. 221 Notitie Grondzaken
- Blz. 222 Startersleningen
- Blz. 223 Financiële beschouwing
- Blz. 224 Boekwaarden van de complexen
- Blz. 225 Toelichting op de complexen
- Blz. 226 MPG (Meerjaren Prognose Grondexploitatie)
-
Blz. 227
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
- Blz. 228 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
- Blz. 229 Beleidskader
- Blz. 230 De beheerplannen
-
Blz. 231
Paragraaf Verbonden partijen
- Blz. 232 Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 233
Doelstellingen
-
Blz. 234
Beleidskader
- Blz. 235 BNG (N.V. Bank Nederlandse gemeenten)
- Blz. 236 GGD NOG
- Blz. 237 H2O bedrijventerrein
- Blz. 238 Leisurelands
- Blz. 239 Lucrato (Felua –groep)
- Blz. 240 N.V. Rova
- Blz. 241 Stichting PrOo
- Blz. 242 Streekarchief HEH
- Blz. 243 Vitens N.V.
- Blz. 244 VNOG (Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland)
-
Blz. 234
Beleidskader
- Blz. 245 Financiële gegevens
- Blz. 246 Beleidsvoornemens
-
Blz. 247
Paragraaf Lokale heffingen
- Blz. 248 Paragraaf Lokale heffingen
- Blz. 249 Lokale lastendruk
- Blz. 250 Vergelijking Gelderse gemeenten
- Blz. 251 Beleidskader
- Blz. 252 I. Lokale belastingen
- Blz. 253 II. Heffingen en retributies
- Blz. 254 III. Pachten, renten en huren
- Blz. 255 IV. Kwijtschelding
-
Blz. 256
Paragraaf Financiering
- Blz. 257 Paragraaf Financiering
- Blz. 258 Beleidskader
- Blz. 259 Ontwikkelingen
- Blz. 260 Kasgeldlimiet
- Blz. 261 Renterisiconorm
- Blz. 262 Liquiditeitsprognose, banken en leningen
- Blz. 263 Rentevisie en -kosten
- Blz. 264 Renteschema
-
Blz. 265
Paragraaf Bedrijfsvoering
- Blz. 266 Paragraaf Bedrijfsvoering
- Blz. 267 Beleidskader
- Blz. 268 Management en organisatie
- Blz. 269 Planning & Control
- Blz. 270 Personeelsbeleid
- Blz. 271 Informatievoorziening
- Blz. 272 I-dienst
- Blz. 273 Financiën
-
Blz. 274
Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow
- Blz. 275 Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow
- Blz. 276 Cittaslow
- Blz. 277 Activiteiten
- Blz. 278 Beleidskader
-
Blz. 279
Paragraaf Handhaving
- Blz. 280 Paragraaf Handhaving
- Blz. 281 Beleidskader
-
Blz. 282
Paragraaf Dienstverlening
- Blz. 283 Paragraaf Dienstverlening
- Blz. 284 Beleidskader
-
Blz. 285
Paragraaf Deregulering
- Blz. 286 Paragraaf Deregulering
- Blz. 287 Beleidskader
- Blz. 288 Minder regels
- Blz. 289 Vereenvoudigen processen en verlagen administratieve lastendruk
-
Blz. 290
Paragraaf Interne beheersing
- Blz. 291 Paragraaf Interne beheersing
-
Blz. 292
Begrotingsparagraaf
- Blz. 293 Geprognosticeerde balans
- Blz. 294 Emu Saldo
- Blz. 295 Taakveldenoverzicht (bedragen gesaldeerd)
- Blz. 296 Bijlagen
-
Blz. 3
Kaders
- Activiteiten
- Zoeken
- Publicatie bijlagen
- Contact
- PrivacyStatement
- Sitemap
-
Blz. 2
Programma’s