4. Samenleving
4. Samenleving
Dit programma gaat over:
- Voorzieningen voor een samenleving waarin iedereen telt en waar de eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden van mensen het uitgangspunt is. Iedereen neemt op zijn of haar manier deel.
4.1 Collegeprogramma
Wat willen we bereiken?
4.1.1 Laagdrempelige en toegankelijke efficiënte en doelmatige zorg waarbij de beschikbare financiële middelen zo veel mogelijk ingezet worden in directe ondersteuning aan de inwoner.
4.1.2 We zetten zoveel mogelijk in op goed georganiseerde preventie en vroeghulp.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.1.3 De samenleving maakt gebruik van haar eigen kracht.
4.1.4 Inwoners werken naar vermogen en waar nodig is er een vangnet.
4.1.5 Social Return is onderdeel van gemeentelijke aanbestedingen en overeenkomsten.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.1.6 Kinderen die opgroeien in armoede kunnen deelnemen aan sport en cultuur.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.1.7 Inwoners sporten en bewegen.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.1.8 Er is een Kunst- en Cultuuraanbod dat meer op eigen benen moet staan.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.2 Nieuw beleid
Wat willen we bereiken ?
Programma indicator
Programma indicator
Indicator | Eenheid | Periode | Heerde | Nederland | Bron |
Demografische druk(3) | % | 2017 | 81,5 | 69 | CBS-bevolkingsstatistiek |
Niet-wekelijkse sporters | % | ? | ? | RIVM-zorgatlas | |
Netto arbeidsparticipatie (4) | % | 2016 | 67,4 | 65,8 | CBS-arbeidsdeelname |
Bruto gemeentelijk product (verwacht/gemeten) (5) | index | 2013 | 115 | 100 | Atlas voor gemeenten |
Functiemenging (6) | % | 2016 | 46,3 |
52,1 |
LISA |
Bijstandsuitkeringen | per 1.000 inw . 18 jr. e.o. | 2016 | 14,9 | 41,3 | CBS-Participatie Wet |
Lopende re-integratievoorzieningen | per 1.000 inw. 15-65 jr. | 2016 | 11,4 | 25,5 | CBS-Participatie Wet |
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement | per 1.000 inw. | 2016 | 20 | 62 | CBS-Monitor Sociaal Domein WMO |
% kinderen in armoede | % | 2015 | 2.36 | 6,58 | Verwey Jonker Instituut |
% Jeugdwerkloosheid | % | 2015 | 0,71 | 1,52 | Verwey Jonker Instituut |
% Voortijdige schoolverlaters | % | 2015 | ? | ? | Verwey Jonker Instituut |
Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) % | % | 2014 | 1,1 | 2,0 | DUO-Dienst Uitvoering Onderwijs |
Absoluut verzuim | per 1.000 leerlingen | 2016 | 5,85 | 2,01 | DUO-Dienst Uitvoering Onderwijs |
Relatief verzuim | per 1.000 leerlingen | 2016 | 13,77 | 26,88 | DUO-Dienst Uitvoering Onderwijs |
Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2016 | 13,7 | 10,7 | CBS-Beleidsinformatie Jeugd |
Jongeren met jeugdreclassering | % | 2016 | 0,5 | 0,5 | CBS-Beleidsinformatie Jeugd |
Jongeren met jeugdbescherming | % | 2016 | 0,9 | 1,2 | CBS-Beleidsinformatie Jeugd |
[3] Demografische druk = Het totaal van het aantal personen van 0 tot 15 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 15 tot 65 jaar.
[4] Netto arbeidsparticipatie = Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de totale beroepsbevolking.
[5] Bruto gemeentelijke product = Het product van de toegevoegde waarde per baan en het aantal banen in een gemeente.
[6] Functiemenging = Weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken).
Wat mag het kosten?
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2016 | Begroting 2017 (P+wijz) | Primaire Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
Lasten | |||||||
15 | .Informatie en toegang sociaal domein (P404) | 464.165 | 424.560 | 230.836 | 337.902 | 345.151 | 352.576 |
16 | .Inkomen (P408) | 3.649.191 | 3.614.012 | 3.627.565 | 3.645.235 | 3.665.777 | 3.686.704 |
17 | . Jeugdhulp individuele voorzieningen (P405) | 3.521.552 | 3.920.643 | 4.539.758 | 4.529.228 | 4.522.954 | 4.516.033 |
18 | .Jeugdhulp overige voorzieningen (P406) | 1.652.075 | 1.472.280 | 1.541.865 | 1.562.901 | 1.584.408 | 1.606.430 |
19 | .Kunst, Cultuur & Media (P402) | 649.382 | 674.548 | 614.673 | 615.707 | 616.770 | 618.122 |
20 | .Onderwijs & Educatie (P401) | 263.998 | 360.015 | 288.741 | 292.125 | 292.676 | 294.181 |
21 | . Participatie & Werk (P407) | 2.984.859 | 2.915.120 | 2.775.262 | 2.660.177 | 2.522.659 | 2.496.163 |
22 | .Sport (P403) | 465.797 | 381.859 | 301.040 | 303.101 | 303.753 | 306.275 |
23 | .Wmo algemene voorzieningen: (P410) | 2.869.117 | 2.566.056 | 2.849.138 | 2.870.601 | 2.892.451 | 2.914.703 |
24 | . Wmo maatwerkvoorzieningen (P409) | 1.726.060 | 2.099.485 | 1.966.846 | 1.918.017 | 1.936.263 | 1.954.887 |
Totaal Lasten | 18.246.196 | 18.428.578 | 18.735.724 | 18.734.994 | 18.682.862 | 18.746.074 | |
Baten | |||||||
15 | .Informatie en toegang sociaal domein (P404) | -50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16 | .Inkomen (P408) | -2.329.910 | 2.313.772 | -2.362.474 | -2.362.975 | -2.363.485 | -2.364.003 |
17 | . Jeugdhulp individuele voorzieningen (P405) | 6.467 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18 | .Jeugdhulp overige voorzieningen (P406) | -68.578 | 68.277 | -31.238 | -31.238 | -31.238 | -31.238 |
19 | .Kunst, Cultuur & Media (P402) | -5.398 | 19.555 | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 |
20 | .Onderwijs & Educatie (P401) | -171.787 | 243.229 | -197.095 | -197.095 | -197.095 | -197.095 |
21 | . Participatie & Werk (P407) | 0 | 18.420 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22 | .Sport (P403) | -126.536 | 68.468 | -24.473 | -23.703 | -21.473 | -21.022 |
23 | .Wmo algemene voorzieningen: (P410) | -45.030 | 174.520 | -47.400 | -47.400 | -47.400 | -47.400 |
24 | . Wmo maatwerkvoorzieningen (P409) | -84.098 | 98.070 | -86.090 | -86.110 | -86.130 | -86.150 |
Totaal Baten | -2.874.870 | 3.004.311 | -2.751.270 | -2.751.021 | -2.749.321 | -2.749.408 | |
Resultaat | -15.371.326 | -15.424.267 | -15.984.454 | -15.983.973 | -15.933.541 | -15.996.666 |
Toelichting op de lasten en baten
Lasten
Toegang sociaal domein:
- Saldo: -/- € 219.000,-: Dit verschil is te verklaren doordat er minder uren worden besteed aan dit product (-/- € 94.000,-). Daarnaast zijn de kosten voor de onafhankelijke clientondersteuning verlaagd met -/- € 25.000,-. Tenslotte is op deze post ook de taakstelling van het sociaal domein opgenomen van -/- € 100.000,- doordat wij kansen zien om de toegang efficiënter in te richten.
Inkomen
- Saldo: +€ 269.000,-: De lasten van het product inkomen zijn hoger als gevolg van een toename van de bijzondere bijstand (€ 155.000,-). De verhoging van de bijzondere bijstand is gebaseerd op de realisatie 2016 en verwachting 2017 en kan worden verklaard door toename in aantal bijstandsgerechtigden van 163 in 2015 naar 213 op 1 juli 2017. Hiermee hangt de verhoging van de post levensonderhoud samen. Dit betreft uitkeringen WWB, IOAW, IOAZ (+€ 160.000,-). De overige posten laten een daling zien van € 46.000,-, waaronder een verschuiving in toekenning van overhead en salariskosten.
Jeugdhulp individuele voorzieningen
- Saldo: +€ 1.653.000,-: Dit saldo is te verklaren door toegenomen kosten jeugdhulp ZIN (+€ 843.000,-). Daarnaast is een reserve sociaal domein toegevoegd met een omvang van € 810.000,-.
- De toename van het ZIN-budget is een realistische raming op basis van de toegenomen voorzieningen. En gebaseerd op de realisatie 2016 en midzomeranalyse 2017.
Jeugdhulp overige voorzieningen
- Saldo: +€ 205.000,-: Dit saldo wordt verklaard door een verhoging van het budget voor de inhuur van ambulante medewerkers (+€ 190.000,-). Het restant van € 15.000,- wordt verklaard door een aframing van het budget jeugdgezondheidszorg. Dit betreft kosten voor de GGD. Dit budget is overgeheveld naar de post volksgezondheid.
Participatie & Werk
- Saldo: +€ 62.000,-: het verschil is een gevolg van de afnemende inkomsten voor WSW vanuit het rijk die direct doorgezet worden naar werkbedrijf Lucrato (-€ 33.000,-). En er is een stijging als gevolg van een toename vanuit het rijk voor inzet instrumenten werkzoekendendienstverlening (+€ 50.000,-) en een toename op de posten salarissen en overigen (+€ 45.000,-).
Sport
- Saldo: -€ 60.000,-: het verschil is te verklaren door een herverdeling van de overhead waaronder de salariskosten (-€ 38.000,-) en wegvallen van frictiekosten personeel zwembad (-€ 15.000,-). De overige -€ 7.000,- is te verklaren door diverse kleine wijzigingen in exploitatiebijdrage, afschrijvingen en rente.
WMO Algemene Voorzieningen
-
Saldo: +€ 299.000,-:
- het verschil is te verklaren door een toename van de kosten op volksgezondheid (dit betreft een overheveling van € 20.000,- uit de post jeugdgezondheidszorg).
- Daarnaast is er € 42.000,- bijgeraamd op de post vluchtelingenwerk. Dit zijn kosten geraamd voor ongeveer 20 vluchtelingen voor onder andere de maatschappelijke begeleiding en participatieverklaring.
- Er is een toename voor de algemene voorziening regieondersteuning (AVR) geraamd van € 277.000,-. Deze toename is een gevolg van een toename van deelnemers in de AVR. Dit is een gevolg van een daling van cliënten in de maatwerkvoorzieningen (Zorg In Natura en PGB).
- De overige posten laten een negatief verschil zien van -€ 40.000,- dit betreft kleine wijzigingen in onder andere de posten basismobiliteit, mantelzorg en de algemene voorziening schoon en leefbaar huis.
WMO maatwerk voorzieningen
- Saldo: -€ 247.000,-: Dit verschil is grotendeels te verklaren door het opnemen van een regionale bijdrage voor de kosten voor maatschappelijke opvang licht verstandelijk beperkten (+€ 60.000,-).
- Daarnaast is er op de post ZIN immaterieel € 38.000,- bijgeraamd als een gevolg van realistisch ramen. Hierbij is op basis van de realisatie 2016, midzomeranalyse 2017 en de uitstaande verplichtingen een inschatting gemaakt van de kosten. Hierbij is uitgegaan op basis van ervaring, dat 80% van de verplichtingen ook daadwerkelijk tot kosten leidt. De post persoonlijke verzorging is hierbij opgenomen in het budget ZIN.
- Maatwerk PGB immaterieel: Op basis van de ervaring in de afgelopen jaren wordt rekening gehouden met een PGB budget van € 90.000,-. Dit betekent een aframing van € 315.000,-.
- Op de budgetten maatwerkvoorzieningen natura materieel verplaatsen en woonvoorzieningen heeft een verschuiving van budgetten plaatsgevonden om aan te sluiten bij de praktijk. Dit is budgetneutraal gebeurd.
- De overige -€ 30.000,- is te verklaren door herverdeling van onder andere de overhead, salariskosten en overige kleine aanpassingen.
Baten
WMO algemene voorzieningen
- Saldo: -€ 127.000,-. Dit saldo is een gevolg van de bijdrage die we ontvangen voor de inburgeringskosten van vreemdelingen (€ 47.000,-). Daarnaast was op deze post een uitname uit de algemene reserve van €173.000,- geraamd als gevolg van het raadsbesluit voor extra formatie in het sociaal domein. Voor 2018 zijn deze kosten verwerkt in de personele lasten. Verder was in 2017 nog een bedrag van € 1.500,- opgenomen als eigen bijdrage in het vervoer.
WMO maatwerk
- Saldo: -€ 115.000,-. Deze minderopbrengst is volledig toe te schrijven aan de lagere eigen bijdrage die de gemeente ontvangt voor WMO maatwerk voorzieningen.
Jeugdhulp overige voorzieningen
- Saldo: - € 20.000,- . Dit is het gevolg van verlaging van de rijksbijdrage peuterspeelzaalwerk.
Sport
- Saldo: - € 27.000,- . Dit is het gevolg van een lagere onttrekking uit de reserve privatisering zwembad omdat er geen frictiekosten voor het voormalig personeel meer worden betaald.