1. Bestuur en Veiligheid
1. Bestuur en Veiligheid
Dit programma gaat over:
- alle activiteiten die te maken hebben met het goed functioneren van de gemeente als lokale democratie en de relatie met de samenleving. Daarvoor is een betrouwbaar, slagvaardig, integer en transparant bestuur nodig, dat in nauwe samenspraak met inwoners en ondernemers invulling geeft aan en verantwoordelijkheid draagt voor de Heerder samenleving.
- de gemeente als dienstverlenende organisatie met een doelmatige en klantgerichte dienstverlening.
- de fysieke en sociale veiligheid in de directe woonomgeving van onze inwoners.
1.1 Collegeprogramma
Wat willen we bereiken?
1.1.1 Bij onze beleids- en besluitvorming en onze dienstverlening staat wat goed is voor onze burgers centraal.
Wat gaan we daarvoor doen?
1.1.2 Wat goed werkt in bestaande samenwerkingen zetten we voort, wat knelt willen we heroverwegen en deelname aan een strategische alliantie vinden we belangrijk.
Wat gaan we daarvoor doen?
1.1.3 Waar mogelijk worden regels terug gedrongen en bedrijfsprocessen geoptimaliseerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
1.1.4 We werken volgens ons dienstverleningsconcept en maken gebruik van de mogelijkheden voor elektronische dienstverlening.
Wat gaan we daarvoor doen?
1.1.5 We handhaven strak op APV regels en zetten zwaar in op het bestrijden van overlast vanwege het gebruik van drank en/of drugs.
Wat gaan we daarvoor doen?
1.1.6 We zien er op toe dat de afspraken die met de ondernemers zijn gemaakt over uitstallingen en terrassen worden nagekomen.
1.1.7 Inwoners en gemeente nemen initiatieven om de duurzaamheid te bevorderen.
Wat gaan we daarvoor doen?
1.1.8 Zo veel mogelijk zelfsturing door de lokale brandweervrijwilligers en procedures en protocollen waar mogen (laten) vereenvoudigen.
Wat gaan we daarvoor doen?
1.2 Nieuw beleid
Wat willen we bereiken?
1.2.1 Een duidelijk gemeentelijk informatiebeleid vaststellen, borging van informatieveiligheid en actuele en zo volledig mogelijke Basisregistraties.
1.2.2 Onze basisregistraties zijn op orde en we zijn waar nodig aangesloten.
1.2.3 Digitale verslaglegging van raads- en commissievergaderingen en themabijeenkomsten.
1.2.4 Door regionale samenwerking de mogelijkheden van duurzaamheidsmaatregelen nog beter onder de aandacht van inwoners te brengen.
Programma indicatoren
Programma indicatoren
Indicator | Eenheid | Periode | Heerde | Nederland | Bron |
Winkeldiefstal per 1.000 inwoners | aantal per 1.000 inwoners |
2016 |
0,5 |
2,3 | CBS - Geregistreerde criminaliteit & Diefstallen |
Diefstal uit woning per 1.000 inwoners | aantal per 1.000 inwoners | 2016 |
2,2 |
3,3 | CBS - Geregistreerde criminaliteit & Diefstallen |
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 2,7 | 5,3 | CBS - Geregistreerde criminaliteit & Diefstallen |
Vernieling en beschadiging per 1.000 inwoners | aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 3,2 | 5,6 | CBS - Geregistreerde criminaliteit & Diefstallen |
Verwijzingen Halt per 10.000 inwoners van 12-17 jaar | aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 55 | 137,4 | Bureau Halt |
Hardekern jongeren | Per 10.000 inwoners | 2014 | 1,1 | 1,3 | Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) |
Jongeren met delict voor rechter | % | 2015 | 1,5 | 1,45 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
Wat mag het kosten?
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2016 | Begroting 2017 (P+wijz) | Primaire Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
Lasten | |||||||
01 | .Bestuur | 2.678.050 | 1.001.086 | 1.064.690 | 1.065.817 | 1.085.588 | 1.102.568 |
02 | .Burgerzaken | 577.320 | 464.689 | 383.073 | 390.728 | 398.547 | 405.219 |
03 | .Veiligheid | 1.429.203 | 1.323.723 | 1.262.512 | 1.262.032 | 1.261.282 | 1.261.290 |
Totaal Lasten | 4.684.573 | 2.789.498 | 2.710.275 | 2.718.577 | 2.745.417 | 2.769.077 | |
Baten | |||||||
01 | .Bestuur | -600 | 49.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
02 | .Burgerzaken | -345.286 | 351.160 | -295.820 | -300.550 | -305.360 | -310.250 |
03 | .Veiligheid | -50.980 | 39.440 | -21.220 | -21.560 | -21.900 | -22.250 |
Totaal Baten | -396.866 | 439.850 | -317.040 | -322.110 | -327.260 | -332.500 | |
Resultaat | -4.287.707 | -2.349.648 | -2.393.235 | -2.396.467 | -2.418.157 | -2.436.577 |
Toelichting op de lasten en baten.
Lasten
Ten opzichte van 2017 wijken de cijfers bij dit programma minimaal af van de raming voor 2018. Wel zijn er verschillen bij de producten onderling; deze worden hieronder toegelicht.
Op de producten Burgerzaken en Veiligheid zijn de lasten achtereenvolgens ruim € 46.000,- en € 43.000,- lager. Dit verschil kan worden verklaard doordat er op deze beide producten minder ambtelijke uren worden doorberekend.
Op het product Bestuur is de raming € 91.000,- hoger. De verklaring hiervoor is:
Studiekosten gemeenteraad: Vanwege de verkiezingen in 2018 is het budget opgehoogd met € 10.000,- omdat de nieuwe raad trainingen moet volgen.
Overige personeel van derden: In 2017 was hiervoor per abuis geen budget opgenomen. Dit is wel nodig (€ 4.000,-) ter dekking van de kosten voor een raadsnotulist.
Representatiekosten van het college: Deze post is éénmalig verhoogd met € 10.000,- in verband met de (afscheids)kosten van de wethouders na de gemeenteraadsverkiezingen in 2018.
Contributies: Deze post is bijgeraamd met € 43.000, -. De contributie van € 23.000,- voor de VNG werd voorheen via algemene uitkering verrekend en moet nu meegenomen worden in de begroting (budget neutraal). Verder worden Mijn Overheid en de berichtenbox vanaf 2018 doorbelast aan de gemeente voor € 20.000,-.
Rechtskundig advies: Ophoging van € 30.000,- op basis van uitgaven 2016.
Overige niet duurzame goederen en diensten: Naar aanleiding van de perspectiefnota is € 30.000,- bijgeraamd voor uitvoering van het programma 2018 Gelders Energie Akkoord.
Het resterende verschil van -/- € 36.000,- is het gevolg van éénmalige budgetbijstellingen bij dit programma (Voorjaarsnota) die in 2018 niet terugkomen.
Baten
Geen opmerkingen.