2017 Programmabegroting |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Leeswijzer |
Blz. 3 |
Leeswijzer |
Blz. 4 |
Voorwoord |
Blz. 5 |
Voorwoord |
Blz. 6 |
Kaders |
Blz. 7 |
Kaders |
Blz. 8 |
Indeling begroting |
Blz. 9 |
Afspraken vanuit de perspectiefnota |
Blz. 10 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 11 |
Overzicht programma's en producten |
Blz. 12 |
Dekkingsplan |
Blz. 13 |
Dekkingsplan |
Blz. 14 |
Een sluitende begroting |
Blz. 15 |
Het meerjarenperspectief |
Blz. 16 |
Individueel keuzebudget |
Blz. 17 |
1. Bestuur en Veiligheid |
Blz. 18 |
1. Bestuur en Veiligheid |
Blz. 19 |
1.1 Samenwerking |
Blz. 20 |
1.1 Samenwerking |
Blz. 21 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 22 |
1. Wat goed is voor de burger is leidend uitgangspunt. |
Blz. 23 |
(ad. 1) Het ontstaan van netwerk en allianties. |
Blz. 24 |
2. Wat goed werkt in bestaande samenwerkingen voortzetten en wat knelt heroverwegen. |
Blz. 25 |
(ad. 2) Bestaande samenwerkingsverbanden worden bij voorkomende gelegenheden beoordeeld op de keuze van de raad om samen te werken op de Noord Zuid as (Zwolle-Apeldoorn). |
Blz. 26 |
3. Deelname aan een strategische alliantie. |
Blz. 27 |
(ad. 3) Er wordt deelgenomen op de Noord Veluwe aan de strategische alliantie. |
Blz. 28 |
1.2 Deregulering |
Blz. 29 |
1.2 Deregulering |
Blz. 30 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 31 |
1. Terugdringen regels waar mogelijk. |
Blz. 32 |
(ad. 1) Deregulering is een doorlopend proces. |
Blz. 33 |
2. Optimaliseren van processen. |
Blz. 34 |
(ad. 2) Verplichte procestappen worden zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig uitgevoerd. Is going concern. |
Blz. 35 |
(ad. 2) Zaakgericht werken en het koppelen van systemen in doorlopende processen, zoals nu in het sociaal domein gebeurt, wordt verder uitgerold in de organisatie. |
Blz. 36 |
3. Optimaliseren van de samenwerking in de keten (proces om te komen tot een resultaat) |
Blz. 37 |
(ad. 3) Er is een Ketenregisseur gemeentelijke informatievoorziening. |
Blz. 38 |
1.3 Dienstverlening |
Blz. 39 |
1.3 Dienstverlening |
Blz. 40 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 41 |
1. Mogelijkheden van elektronische dienstverlening verder uitnutten. |
Blz. 42 |
(ad. 1) Aansluiting op MijnOverheid. |
Blz. 43 |
(ad. 1) Het integreren van de online-afspraken module in de website. |
Blz. 44 |
(ad. 1) Het nieuwe Content Management Systeem (CMS) maakt het mogelijk om apparaat-onafhankelijk de website goed leesbaar te kunnen raadplegen. |
Blz. 45 |
(ad. 1) Het uitbreiden van het aantal online aanvraagformulieren. |
Blz. 46 |
(ad. 1) Implementeren van een top-taken website waardoor de burgers sneller en duidelijker geïnformeerd worden (afgerond). |
Blz. 47 |
(ad. 1) Invoering van E-herkenning voor bedrijven. |
Blz. 48 |
(ad. 1) Onderzoek naar nieuwe manier van het publiceren van raadsinformatie |
Blz. 49 |
2. Nieuw dienstverleningsconcept met ruimte voor maatwerk |
Blz. 50 |
(ad. 2) Wij werken op afspraak maar onze gastvrouw staat inwoners die zonder afspraak het gemeentekantoor bezoeken altijd te woord |
Blz. 51 |
3. Klantgericht uitvoeren van de dagelijkse taken |
Blz. 52 |
(ad. 3) Actualisatie behandeling klachten |
Blz. 53 |
(ad. 3) Actualisatie inspraakverordening gemeente Heerde |
Blz. 54 |
(ad. 3) Servicenormen: uitvoeren, bewaken en evalueren |
Blz. 55 |
1.4 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 56 |
1.4 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 57 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 58 |
1. Strakker handhaven op APV regels. |
Blz. 59 |
(ad. 1,4) Jaarlijks wordt het handhavingsuitvoeringsprogramma vastgesteld waarin de beschikbare capaciteit wordt vastgelegd. |
Blz. 60 |
2. Zwaarder inzetten op het bestrijden van overlast door het gebruik van drank en/of drugs. |
Blz. 61 |
(ad. 2) Ambulante jeugdcoaches, de jongerenwerker en de jeugd BOA worden ingezet om overlast te voorkomen. |
Blz. 62 |
3. Opstellen uitstal- en terrassenbeleid. |
Blz. 63 |
(ad. 3) Evaluatie van de afspraken die met de (horeca)ondernemers in 2016 zijn gemaakt. |
Blz. 64 |
4. Een veilige woon- en leefomgeving voor de inwoners van Heerde en haar gasten. |
Blz. 65 |
(ad. 1,4) Jaarlijks wordt het handhavingsuitvoeringsprogramma vastgesteld waarin de beschikbare capaciteit wordt vastgelegd. |
Blz. 66 |
(ad. 4) Afspraken in het driehoeksoverleg burgemeester-politie-openbaar ministerie (going concern) |
Blz. 67 |
(ad. 4) Uitvoering basistakenpakket milieuregelgeving door Omgevingsdienst Noord Veluwe (going concern) |
Blz. 68 |
(ad. 4) VNOG voert de brandveiligheidscontroles uit (going concern) |
Blz. 69 |
1.5 Duurzaamheid |
Blz. 70 |
1.5 Duurzaamheid |
Blz. 71 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 72 |
1. Stimuleren van kleinschalige energieopwekking. |
Blz. 73 |
(ad. 1) Zie hiervoor de strategische paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow |
Blz. 74 |
2. Uitvoering geven aan regelingen voor woningisolatie. |
Blz. 75 |
(ad. 2) Doordat de Regeling woningisolatie in 2015 is afgerond, ligt het accent op going concern activiteiten. |
Blz. 76 |
3. Streven naar substantiële vermindering van restafval per inwoner/jaar binnen de gemeente. |
Blz. 77 |
(ad. 3) Naast plastic kunnen nu ook drankkartonnen en blik apart worden aangeboden wat tot vermindering van het restafval leidt. |
Blz. 78 |
4. Uitbreiden van oplaadpunten voor elektrische auto’s en fietsen. |
Blz. 79 |
(ad. 4) Hiervoor worden de landelijke trends en ontwikkelingen gevolgd. |
Blz. 80 |
1.6 Brandweer |
Blz. 81 |
1.6 Brandweer |
Blz. 82 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 83 |
1. Binnen het regionaal overleg inzetten op zelfsturing |
Blz. 84 |
(ad. 1) Blijvend waarderen van de inzet vrijwilligers brandweer. |
Blz. 85 |
(ad. 1) Voortdurend aandachtspunt van burgemeester binnen de Veiligheidsregio, cluster Noord Veluwe (going concern) |
Blz. 86 |
2. Procedures en protocollen (laten) vereenvoudigen. |
Blz. 87 |
(ad. 2) Actualisatie van de verordening brandveiligheid en hulpverlening |
Blz. 88 |
1.7 Burgerzaken |
Blz. 89 |
1.7 Burgerzaken |
Blz. 90 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 91 |
1. Aansluiting op de landelijk wettelijk verplichte invoering van Basisregistratiepersonen (BRP) |
Blz. 92 |
(ad. 1) Proces van uitwisseling van persoonsgegevens (BGL) binnen de gemeentelijke organisatie regelen. |
Blz. 93 |
Programma indicatoren |
Blz. 94 |
Programma indicatoren |
Blz. 95 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 96 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 97 |
Toelichting op de baten en lasten |
Blz. 98 |
Toelichting op de baten en lasten |
Blz. 99 |
Saldo per product per programma |
Blz. 100 |
Saldo per product per programma |
Blz. 101 |
Taakvelden |
Blz. 102 |
Taakvelden |
Blz. 103 |
2. Financiën, Economie en grote projecten |
Blz. 104 |
2. Financiën, Economie en grote projecten |
Blz. 105 |
2.1 Economische zaken |
Blz. 106 |
2.1 Economische zaken |
Blz. 107 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 108 |
1. Economisch manifest wordt voortvarend opgepakt. |
Blz. 109 |
(ad. 1) Faciliteren proces Bedrijven investeringszone (BIZ). |
Blz. 110 |
(ad. 1,5) Actieve deelname aan en faciliteren van het Gemeentelijke Ondernemersoverleg (GOO). |
Blz. 111 |
2. Voorwaarden en criteria creëren waardoor de bestaande agrarische en recreatieve sector zich kan ontwikkelen. |
Blz. 112 |
(ad. 2) Uitnodigingsplanologie biedt mogelijkheden voor initiatieven die een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling en versterking van de agrarische en recreatieve sector |
Blz. 113 |
3. Actieprogramma aanpak winkelleegstand ontwikkelen in samenspraak met de ondernemers |
Blz. 114 |
(ad. 3) Aanpak winkelleegstand wordt onder regie van het GOO uitgewerkt |
Blz. 115 |
4. Goede positie van de gemeente in de economische regio’s |
Blz. 116 |
(ad. 4) Deelname aan regionale samenwerking in regio’s Zwolle. |
Blz. 117 |
5. Zichtbaar relatiebeheer van ondernemers in de gemeente |
Blz. 118 |
(ad. 5) Circa 10 werkgeversbezoeken afleggen, waarbij er ook afstemming plaatsvindt met accountmanager werk |
Blz. 119 |
2.2 Recreatie en toerisme |
Blz. 120 |
2.2 Recreatie en toerisme |
Blz. 121 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 122 |
1. Vereenvoudigen van regelgeving bij evenementen. |
Blz. 123 |
(ad. 1) Regelgeving bij evenementen is vereenvoudigd |
Blz. 124 |
2. Mogelijk maken van de toegang tot natuurgebieden door uitbreiding van toeristische overstappunten. |
Blz. 125 |
(ad. 2,3) Veranderingen Kiosk Eperweg en bosschuur Kamperweg |
Blz. 126 |
3. Er moet voldoende ruimte worden geboden aan horeca gelegenheden en de recreatieve sector. |
Blz. 127 |
(ad. 2,3) Veranderingen Kiosk Eperweg en bosschuur Kamperweg |
Blz. 128 |
(ad. 3) Kaders van de nota toeristische promotie en markting |
Blz. 129 |
4. De opbrengst van toeristenbelasting mag alleen gebruikt worden voor de instandhouding van het product recreatie en toerisme. |
Blz. 130 |
(ad. 4) Zoals bij de raad bekend dekken de opbrengsten van de toeristenbelasting de kosten van recreatie en toerisme niet. |
Blz. 131 |
5. Bovenlokale marketing en promotie via Visit Veluwe |
Blz. 132 |
(ad. 5) Visit Veluwe voert de bovenlokale marketing en promotie |
Blz. 133 |
6. Lokaal gastheerschap en agentschap via Stichting Wij zijn Heerde. |
Blz. 134 |
(ad. 6) Wij zijn Heerde heeft Toeristische Informatiepunten in Heerde, Wapenveld en Veessen. |
Blz. 135 |
7. Toename van het aantal ondernemers dat het Cittaslow keurmerk voert. |
Blz. 136 |
(ad. 7) In contacten met ondernemers wordt promotie van Cittaslow, onder andere door het voeren van het keurmerk, gestimuleerd. |
Blz. 137 |
2.3 Subsidiebeleid |
Blz. 138 |
2.3 Subsidiebeleid |
Blz. 139 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 140 |
1. De algemene subsidieverordening moet geactualiseerd worden. |
Blz. 141 |
(ad. 1) Aanvragen om subsidies voor het kalenderjaar 2018. |
Blz. 142 |
2. Er wordt inzicht gegeven in verkapte subsidies en overige subsidies die niet onder de algemene subsidieverordening vallen. |
Blz. 143 |
(ad. 2,3,4,6) De heroverweging door het college van subsidies, op basis van het inmiddels verstrekte inzicht in de (verkapte), is voorzien voor het eerste kwartaal van 2017. |
Blz. 144 |
3. Instellingen dienen niet louter afhankelijk te zijn van overheidssubsidies. |
Blz. 145 |
(ad. 2,3,4,6) De heroverweging door het college van subsidies, op basis van het inmiddels verstrekte inzicht in de (verkapte), is voorzien voor het eerste kwartaal van 2017. |
Blz. 146 |
4. Subsidie wordt verleend voor basisvoorziening en uitsluitend op basis van meetbare prestaties. |
Blz. 147 |
(ad. 2,3,4,6) De heroverweging door het college van subsidies, op basis van het inmiddels verstrekte inzicht in de (verkapte), is voorzien voor het eerste kwartaal van 2017. |
Blz. 148 |
5. Maximale inzet voor het verkrijgen van subsidies. |
Blz. 149 |
(ad. 5) Actief gebruik maken van de in 2016 in gebruik genomen subsidiedatabase. |
Blz. 150 |
6. Evenwichtige verhouding tussen subsidies sport en kunst en cultuur. |
Blz. 151 |
(ad. 2,3,4,6) De heroverweging door het college van subsidies, op basis van het inmiddels verstrekte inzicht in de (verkapte), is voorzien voor het eerste kwartaal van 2017. |
Blz. 152 |
2.4 Financiën |
Blz. 153 |
2.4 Financiën |
Blz. 154 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 155 |
1. Voorkomen van jaarlijkse tekorten en zorgen voor een structureel sluitende begroting zonder OZB verhoging anders dan de gebruikelijke indexering. |
Blz. 156 |
(ad. 1) Opleiden van medewerkers, college en raad |
Blz. 157 |
(ad. 1) Optimaliseren en verbeteren van de P&C-planning en instrumentaria |
Blz. 158 |
(ad. 1) Werken aan de financiële bewustwording van budgethouders |
Blz. 159 |
(ad. 1,2) Maken van duidelijke afspraken over (budget)verantwoordelijkheden |
Blz. 160 |
(ad. 1,3,5,6,8,9) Vertaling van de afspraken in het collegeprogramma in de begroting en rekening |
Blz. 161 |
(ad. 1,9) Doorontwikkeling van het managementinformatiesysteem |
Blz. 162 |
2. Balans tussen kwaliteit voorzieningenniveau en beschikbare financiën. |
Blz. 163 |
(ad. 1,2) Maken van duidelijke afspraken over (budget)verantwoordelijkheden |
Blz. 164 |
(ad. 2) Wordt betrokken bij heroverweging subsidiebeleid |
Blz. 165 |
3. Toevallige meevallers leiden niet automatisch tot verhoging van uitgaven en bezuinigingen leiden in principe niet tot belastingverhoging |
Blz. 166 |
(ad. 1,3,5,6,8,9) Vertaling van de afspraken in het collegeprogramma in de begroting en rekening |
Blz. 167 |
4. Tarieven voor leges en vergunningen zo laag mogelijk op basis van kostendekkende dienstverlening |
Blz. 168 |
5. Nieuwe wensen op basis van oud voor nieuw regeling |
Blz. 169 |
(ad. 1,3,5,6,8,9) Vertaling van de afspraken in het collegeprogramma in de begroting en rekening |
Blz. 170 |
6. Jaarlijkse investeringslijst kritisch en nieuwe of uitbreiding van uitgaven bij integrale afweging bij de perspectiefnota |
Blz. 171 |
(ad. 1,3,5,6,8,9) Vertaling van de afspraken in het collegeprogramma in de begroting en rekening |
Blz. 172 |
7. Geen grondaankopen voor uitbreiding woningbouw of industrieterrein. |
Blz. 173 |
(ad. 7) Is onderdeel van de paragraaf Grondbeleid |
Blz. 174 |
8. Positieve rekeningsaldi toevoegen aan algemene reserve, niet geblokkeerd. |
Blz. 175 |
(ad. 1,3,5,6,8,9) Vertaling van de afspraken in het collegeprogramma in de begroting en rekening |
Blz. 176 |
9. Geraamde opbrengst OZB behouden door ontwikkelingen in de WOZ waarden te compenseren met evenredige stijging of daling van de tarieven |
Blz. 177 |
(ad. 1,3,5,6,8,9) Vertaling van de afspraken in het collegeprogramma in de begroting en rekening |
Blz. 178 |
(ad. 1,9) Doorontwikkeling van het managementinformatiesysteem |
Blz. 179 |
Programma indicatoren |
Blz. 180 |
Programma indicatoren |
Blz. 181 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 182 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 183 |
Toelichting op de lasten en baten |
Blz. 184 |
Toelichting op de lasten en baten |
Blz. 185 |
Saldo per product per programma |
Blz. 186 |
Saldo per product per programma |
Blz. 187 |
Taakvelden |
Blz. 188 |
Taakvelden |
Blz. 189 |
3. Ruimte |
Blz. 190 |
3. Ruimte |
Blz. 191 |
3.1 Wonen |
Blz. 192 |
3.1 Wonen |
Blz. 193 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 194 |
1. Visie Wonen, Welzijn en Zorg moet voorafgaand aan de woonvisie zijn opgesteld. |
Blz. 195 |
(ad. 1) Ontwikkelingen rond wonen, welzijn en zorg volgden elkaar de laatste jaren zo snel op, zodat een gezamenlijke visie van de aanbieders van wonen, welzijn en zorg (incl. beschermd wonen) in 2017 ter hand wordt genomen. |
Blz. 196 |
2. Geen nieuwe (grootschalige) uitbreidingsplannen voor woningbouw realiseren. |
Blz. 197 |
3. Mogelijk maken van woningbouw op inbreidingslocaties (zoals bij de voormalige scholen/ vrijkomende locaties). |
Blz. 198 |
(ad. 3) Voor de vrijkomende locaties (inclusief de vrijkomende scholen) is per locatie een kavelpaspoort gemaakt, waarbij woningbouw in alle gevallen tot de mogelijkheden behoort |
Blz. 199 |
(ad. 3,4,6,10) Uitnodigingsplanologie biedt ontwikkelaar en andere initiatiefnemers de mogelijkheid om projecten te ontwikkelen. |
Blz. 200 |
4. Bevorderen dat marktpartijen projecten ontwikkelen en ruimte bieden aan particulier opdrachtgeverschap. |
Blz. 201 |
(ad. 3,4,6,10) Uitnodigingsplanologie biedt ontwikkelaar en andere initiatiefnemers de mogelijkheid om projecten te ontwikkelen. |
Blz. 202 |
5. In samenspraak met belangstellenden levensloopbestendige woningen bouwen. |
Blz. 203 |
(ad. 5) De gemeente bouwt geen woningen maar biedt ontwikkelaars en particulieren de ruimte om levensloopbestendige woningen te realiseren. |
Blz. 204 |
(ad. 5) Woningbouwcorporatie Triada wil meer (bestaande) woningen geschikt maken voor ouderen en zorgvragers |
Blz. 205 |
6. Inzetten op starterswoningen, kleinschalige bouwprojecten en alternatieve woonconcepten. |
Blz. 206 |
(ad. 3,4,6,10) Uitnodigingsplanologie biedt ontwikkelaar en andere initiatiefnemers de mogelijkheid om projecten te ontwikkelen. |
Blz. 207 |
(ad. 6) In gesprekken met ontwikkelaars speelt de differentiatie van woningen een belangrijke rol bij de besluitvorming van het college over een grondhouding ten aanzien van het plan |
Blz. 208 |
7. Haalbaarheid voortzetten starterslening onderzoeken. |
Blz. 209 |
(ad. 7) Er is een nieuw budget voor startersleningen beschikbaar gesteld en de verordening is aangepast |
Blz. 210 |
8. Onderzoek naar verruiming van de regels voor inwoning gericht op de toenemende noodzaak voor het verlenen van mantelzorg. |
Blz. 211 |
(ad. 8) In het Besluit Omgevingsrecht (BOR) zijn van rijkswege de mogelijkheden voor mantelzorg geregeld |
Blz. 212 |
9. Bij het maken van prestatieafspraken met Triada o.a. aandacht besteden aan scheefwonen en behoud goedkope huurwoningen. |
Blz. 213 |
(ad. 9) De woningbouwcorporatie(s) brengen op basis van de woonvisie (2015-2025) een bod uit en neemt daarna het initiatief neemt tot het maken van prestatie afspraken. |
Blz. 214 |
(ad. 9) Inmiddels is er Rijksbeleid voor passend toewijzen. Dit betekent dat minstens 95% van de woningen passend moet worden toegewezen. |
Blz. 215 |
(ad. 9) Woningcorporatie Triada richt zich op een woonlastenbeleid in plaats van een huurbeleid |
Blz. 216 |
10. Initiatiefnemers worden via uitnodigingsplanologie geprikkeld om de meerwaarde van hun voornemens aan te tonen. Deze meerwaarde kan zowel ruimtelijk, maatschappelijk, economisch en of duurzaam zijn. |
Blz. 217 |
(ad. 3,4,6,10) Uitnodigingsplanologie biedt ontwikkelaar en andere initiatiefnemers de mogelijkheid om projecten te ontwikkelen. |
Blz. 218 |
11. De gemeente is klaar voor de uitvoering van de nog in te voeren Omgevingswet. |
Blz. 219 |
(ad. 11) Bestuurlijke, inhoudelijke en organisatorische voorbereiding op de Omgevingswet. |
Blz. 220 |
12. Bouwtoezicht volgens de Wet kwaliteitsborging bouw |
Blz. 221 |
(ad. 12) Waar mogelijk wordt het toezicht op bouwprojecten overgelaten aan de markt. |
Blz. 222 |
3.2 Accommodatiebeleid |
Blz. 223 |
3.2 Accommodatiebeleid |
Blz. 224 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 225 |
1. Accommodaties moeten zoveel mogelijk geprivatiseerd worden. |
Blz. 226 |
(ad. 1) Besluitvorming nieuwe nota accommodatiebeleid is voorzien eind 2016 begin 2017. |
Blz. 227 |
(ad. 1,4) Samen met de beheerstichting worden de mogelijkheden verkend om het beheer van meerdere gebouwen bij de beheerstichting onder te brengen. |
Blz. 228 |
2. Vasstellen van een definitieve locatie voor het gemeenschapshuis in Wapenveld. |
Blz. 229 |
(ad. 2) Dorpsraad Wapenveld werkt aan een MFA in het centrum van Wapenveld. In afwachting daarvan zijn afspraken gemaakt met het bestuur van Hof van Cramer over de exploitatie aan de Putterweg. |
Blz. 230 |
3. De mogelijkheid onderzoeken van een combinatie van ‘de Noord’ in Veessen met scholen en culturele voorzieningen |
Blz. 231 |
(ad. 3) De eerste stappen in Veessen zijn gezet door de fusie van de Heemde met de Zaaier in Veessen. |
Blz. 232 |
4. Richting geven aan een passende beheerstructuur voor de gemeentelijke gebouwen waarin diverse voorzieningen zijn ondergebracht. |
Blz. 233 |
(ad. 1,4) Samen met de beheerstichting worden de mogelijkheden verkend om het beheer van meerdere gebouwen bij de beheerstichting onder te brengen. |
Blz. 234 |
3.3 Beheer en onderhoud |
Blz. 235 |
3.3 Beheer en onderhoud |
Blz. 236 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 237 |
1. Vaststellen van de beheerplannen o.a. groen, riolering en wegen |
Blz. 238 |
(ad. 1) Beheer en onderhoud van wegen, groen, riolering en kunstwerken |
Blz. 239 |
2. Beleid ontwikkelen om inwoners te betrekken bij beheer en onderhoud van de wijk. |
Blz. 240 |
(ad. 2,3) Er wordt proactief ingezet om twee voorbeeldprojecten in de gemeente te realiseren met inwoners bereid zijn om een deel van het onderhoud van openbaar groen in de directe woonomgeving uit te gaan voeren. |
Blz. 241 |
3. Stimuleren van collectieve initiatieven vanuit de wijken. |
Blz. 242 |
(ad. 2,3) Er wordt proactief ingezet om twee voorbeeldprojecten in de gemeente te realiseren met inwoners bereid zijn om een deel van het onderhoud van openbaar groen in de directe woonomgeving uit te gaan voeren. |
Blz. 243 |
3.4 Inrichting centra |
Blz. 244 |
3.4 Inrichting centra |
Blz. 245 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 246 |
1. De uitwerking van de herinrichtingsplannen wordt voortvarend opgepakt. |
Blz. 247 |
(ad. 1) Herinrichting tweede fase van het centrum. |
Blz. 248 |
(ad. 1,2) De herinrichting van de centra in Heerde (eerste fase) en Wapenveld met co financiering vanuit het regiocontract is afgerond |
Blz. 249 |
2. In Heerde moeten de prioriteit worden gelegd bij het dorpsplein. |
Blz. 250 |
(ad. 1,2) De herinrichting van de centra in Heerde (eerste fase) en Wapenveld met co financiering vanuit het regiocontract is afgerond |
Blz. 251 |
3. De besluitvorming inzake de verkeerscirculatie van centrum Heerde moet met voortvarendheid worden opgepakt waarbij rekening gehouden wordt met zwakke verkeersdeelnemers. (o.a. kindervriendelijke inrichting) |
Blz. 252 |
(ad. 3) De onderzoeken naar alternatieven op de huidige verkeerscirculatie zijn gestart. |
Blz. 253 |
4. Optimale afstemming met ondernemers bij uitvoering van infrastructurele werkzaamheden. |
Blz. 254 |
(ad. 4) Over de herinrichtingsplannen is veelvuldig overleg geweest met de ondernemers. |
Blz. 255 |
3.5 Bos en wildbeheer |
Blz. 256 |
3.5 Bos en wildbeheer |
Blz. 257 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 258 |
1. Voor beheer wordt kennis en kunde van burgers en organisaties als bijv. KNNV benut. |
Blz. 259 |
(ad. 1) Met de KNNV is jaarlijks overleg over hun bijdrage aan en advies over het beheer van de gemeentebossen |
Blz. 260 |
(ad. 1,2,3) De visie op het bosbeheer is vastgesteld |
Blz. 261 |
2. Er moet een uitnodigende toegang worden geboden aan de bezoekers |
Blz. 262 |
(ad. 2) De bosbeheerder is gastvrouw en wijst bezoekers op de regels in het bos en waarom deze regels er zijn. |
Blz. 263 |
3. Bij het nieuwe bosbeheerplan moet het economische benutten van producten uit het bos verder worden uitgewerkt. |
Blz. 264 |
(ad. 3) In het jaarlijkse bosbeheerplan wordt, binnen de kaders van de vastgestelde Visie op het Bosbeheer, aandacht besteed aan het uitnutten van de recreatieve voorzieningen en wordt op een planmatige wijze de jaarlijkse dunning voorbereid. |
Blz. 265 |
Programma indicator |
Blz. 266 |
Programma indicator |
Blz. 267 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 268 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 269 |
Toelichting op de lasten en baten |
Blz. 270 |
Toelichting op de lasten en baten |
Blz. 271 |
Saldo per product per programma |
Blz. 272 |
Saldo per product per programma |
Blz. 273 |
Taakvelden |
Blz. 274 |
Taakvelden |
Blz. 275 |
4. Samenleving |
Blz. 276 |
4. Samenleving |
Blz. 277 |
4.1 Decentralisatie algemeen |
Blz. 278 |
4.1 Decentralisatie algemeen |
Blz. 279 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 280 |
1. De financiële middelen moeten zoveel mogelijk ingezet worden voor de daadwerkelijke zorg in plaats van overleg, verslaglegging en controle. |
Blz. 281 |
2. Vermindering van de bureaucratie is een voorwaarde |
Blz. 282 |
(ad. 2) (Administratieve) processen zijn zo efficiënt mogelijk ingericht; daar waar mogelijk wordt digitaal gewerkt. Toetsing zo zwaar als nodig en zo licht als mogelijk |
Blz. 283 |
(ad. 2,4) Gegevens worden waar mogelijk één keer uitgevraagd |
Blz. 284 |
3. Afspraken met aanbieders worden gemaakt op basis van doelen, prestaties en resultaten |
Blz. 285 |
(ad. 3) Is uitgangspunt bij het opstellen van de raamovereenkomsten met aanbieders in het kader van de Wmo en Jeugdhulp |
Blz. 286 |
4. Zorg is laagdrempelig en goed toegankelijk |
Blz. 287 |
(ad. 2,4) Gegevens worden waar mogelijk één keer uitgevraagd |
Blz. 288 |
(ad. 4) Daar waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van algemene voorzieningen (met minimale toets en administratieve drempel) |
Blz. 289 |
(ad. 4) Eén aanmeldformulier voor één of meerdere hulpvragen (Jeugd, Wmo, Werk en Inkomen, Schuldhulpverlening) |
Blz. 290 |
(ad. 4) Formulieren zijn digitaal op te halen en, na invulling, digitaal aan te leveren |
Blz. 291 |
5. Zo min mogelijk verschillende hulpverleners in één gezin |
Blz. 292 |
(ad. 5) Eén gezin, één plan |
Blz. 293 |
(ad. 5) Informatie binnen het Sociaal Domein wordt integraal aangeboden en waar nodig is sprake van integrale gespreksvoering |
Blz. 294 |
6. Leveren van maatwerk en het verminderen van regels |
Blz. 295 |
(ad. 6) Er is bij Jeugdhulp, Wmo en bij de toepassing van re-integratie instrumenten altijd sprake van maatwerk, als een voorliggende voorziening niet meer voldoet |
Blz. 296 |
(ad. 6) Ondersteuning wordt niet categoriaal ingezet, er wordt gekeken naar de individuele behoefte |
Blz. 297 |
7. Zoveel mogelijk geld inzetten voor preventie en vroeghulp |
Blz. 298 |
(ad. 7) Bij jeugdhulp wordt naast het aanbod van preventieve algemene voorzieningen ingezet op ambulante hulpverlening voor vroeghulp |
Blz. 299 |
(ad. 7) Nazorg wordt ingezet als preventie instrument |
Blz. 300 |
8. Niet het aanbod maar de clientvraag centraal stellen |
Blz. 301 |
(ad. 8) Inwoners hebben de keuze uit de aanbieders die de raamovereenkomst hebben ondertekend |
Blz. 302 |
9. De cliënt zoveel mogelijk zelf de regie en verantwoordelijkheid laten nemen |
Blz. 303 |
(ad. 9) Ondersteuningsplan, waarin de hulpvraag wordt geformuleerd, is het plan van de cliënt |
Blz. 304 |
10. Uitgaan van eigen kracht, |
Blz. 305 |
(ad. 10) Is als leidraad opgenomen in elk keukentafelgesprek dat plaatsvindt naar aanleiding van een melding en wordt als zodanig verwerkt in het bijbehorende ondersteuningsplan. |
Blz. 306 |
11. Optimaliseren van de dienstverlening, |
Blz. 307 |
(ad. 11) In principe vindt bij elke nieuwe melding een keukentafelgesprek plaats, tenzij de cliënt dat zelf niet wil. |
Blz. 308 |
12. Decentralisaties budgetneutraal uitvoeren |
Blz. 309 |
(ad. 12) Door het realistisch ramen is de koppeling met de rijksbudgetten los gelaten |
Blz. 310 |
(ad. 12,17) Budgetten worden maandelijks gemonitord |
Blz. 311 |
13. Handhaven van de mogelijkheid voor een PGB |
Blz. 312 |
(ad. 13) Het inzetten van middelen voor zorg via een PGB is een optie voor onze inwoners met een zorgvraag als de situatie daarom vraagt. |
Blz. 313 |
14. Identiteitsgebonden zorg mogelijk maken, o.a. door middel van een PGB |
Blz. 314 |
(ad. 14) Identiteitsgebonden aanbieders kunnen een raamovereenkomst voor jeugdhulp en Wmo ondertekenen |
Blz. 315 |
15. Goede controle borgen ter voorkoming van misbruik o.a. van PGB gelden |
Blz. 316 |
(ad. 15) Over 2015 en 2016 had de gemeente geen mogelijkheid om bij te sturen. |
Blz. 317 |
16. Multi Functionele Accommodaties, buurthuizen of andere algemene ruimten optimaal inzetten voor het “welzijnszorg” arrangement |
Blz. 318 |
(ad. 16) In Hof van Cramer en De Heerd zijn ontmoetingsmomenten voor inwoners, evenals, voor oudere inwoners, in Hanzeheerd Brinkhoven. |
Blz. 319 |
(ad. 16) Volwassenenwerker, jongerenwerker en de Plu maken gebruik van verschillende locaties in de gemeente |
Blz. 320 |
17. Monitoring van de uitgaven |
Blz. 321 |
(ad. 12,17) Budgetten worden maandelijks gemonitord |
Blz. 322 |
4.2 Wet maatschappelijke ondersteuning |
Blz. 323 |
4.2 Wet maatschappelijke ondersteuning |
Blz. 324 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 325 |
1. De kracht van de samenleving wordt zoveel mogelijk benut door naar burgers te luisteren en hen te laten participeren in projecten, waarbij zij zelf de regie voeren of een deel daarvan (Wmo-adviesraad). |
Blz. 326 |
(ad. 1) De Wmo-adviesraad is omgevormd tot een integraal sociaal domein-breed adviesorgaan |
Blz. 327 |
2. Sociale wijkteams worden opgezet en pilots ingericht |
Blz. 328 |
(ad. 2 )één centrale toegang en één team Jeugd |
Blz. 329 |
3. Maatschappelijke projecten worden opgezet voor inwoners die onder de participatiewet of dagbesteding vallen |
Blz. 330 |
(ad. 3) In de algemene voorziening regieondersteuning kunnen inwoners die binnen de doelgroep vallen terecht voor dagbesteding en ondersteuning in de regie om zelfstandig te kunnen blijven wonen |
Blz. 331 |
(ad. 3) Via de pilot werk worden inwoners, gezamenlijk met de Felua-groep, begeleid richting werk (of als dit nog niet tot de mogelijkheden behoort richting vrijwilligerswerk) |
Blz. 332 |
4. Mantelzorg compliment blijft bestaan. Mogelijkheden voor respijtzorg blijven voldoende aanwezig. |
Blz. 333 |
(ad. 4,5) In 2015 is de notitie Mantelzorgbeleid vastgesteld en in 2016 de nota Vrijwilligerswerkbeleid. |
Blz. 334 |
5. Gemeentelijk mantelzorg beleid ontwikkelen |
Blz. 335 |
(ad. 4,5) In 2015 is de notitie Mantelzorgbeleid vastgesteld en in 2016 de nota Vrijwilligerswerkbeleid. |
Blz. 336 |
4.3 Jeugd |
Blz. 337 |
4.3 Jeugd |
Blz. 338 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 339 |
1. De zorg voor jeugd en gezin moet sneller, effectiever en dichter bij het gezin worden georganiseerd |
Blz. 340 |
(ad. 1) In gesprek met de cliënt en de aanbieder wordt daar waar mogelijk de (zwaarte van) zorg afgebouwd |
Blz. 341 |
(ad. 1) Vanuit het team Jeugd worden ambulante hulpverleners ingezet. Ambulante hulpverleners ondersteunen de betreffende jongere en zijn/haar ouders/verzorgers bij de zorgvraag |
Blz. 342 |
2. Het CJG speelt een centrale rol in alle zorgvragen voor en rond kinderen |
Blz. 343 |
(ad. 2) Met ingang van 1-1-2015 is het team Jeugd (voormalig CJG) de toegang voor alle zorg voor en rond kinderen |
Blz. 344 |
3. De controle op kwaliteit, noodzaak en effectiviteit wordt goed geregeld |
Blz. 345 |
(ad. 3,5) In 2017 gaan wij monitoren op resultaat van de ingezette zorg door het resultaat van de ingezette middelen uit te vragen |
Blz. 346 |
4. Het gemeentelijk budget voor jeugdbeleid en preventieve jeugdhulp wordt samengevoegd met het budget voor jeugdzorg |
Blz. 347 |
(ad. 4) Samenvoeging van de budgetten (preventief) jeugdbeleid en jeugdhulp heeft inmiddels plaatsgevonden |
Blz. 348 |
5. Er moeten voldoende middelen beschikbaar zijn voor specialistische jeugdzorg |
Blz. 349 |
(ad. 3,5) In 2017 gaan wij monitoren op resultaat van de ingezette zorg door het resultaat van de ingezette middelen uit te vragen |
Blz. 350 |
(ad. 5) Daar waar inzet van specialistische jeugdzorg noodzakelijk is dan wordt deze ingezet. Hiervoor is budget beschikbaar. |
Blz. 351 |
6. Scholen, kinderopvang, peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang worden actiever betrokken bij het vroeg signaleren van problemen |
Blz. 352 |
(ad. 6) De gezinscoaches van het team Jeugd werken ook vanuit de scholen |
Blz. 353 |
4.4 Participatiewet |
Blz. 354 |
4.4 Participatiewet |
Blz. 355 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 356 |
1. Inwoners zonder betaalde baan, met of zonder beperking worden uitgedaagd hun steentje bij te dragen aan de samenleving |
Blz. 357 |
(ad. 1,4) In gesprekken met inwoners zonder een betaalde baan gaat (vrijwilligers)werk voor inkomen |
Blz. 358 |
2. Meer mensen moeten uitstromen uit de WWB |
Blz. 359 |
(ad. 2,5) Alle WWB’ers stellen (onder regie van de gespreksvoerder werk) een actieplan op waarin wordt beschreven hoe zij toe willen werken naar (betaald) werk. |
Blz. 360 |
3. Maatschappelijke initiatieven en projecten opzetten en ondersteunen voor mensen met een beperking |
Blz. 361 |
(ad. 3,10) Met Feluagroep, Zoethout, Philadelphia en Sprengencollege wordt een Pilot Arbeidsmatige dagbesteding en beschut werken gestart. |
Blz. 362 |
4. Iedereen met een gemeentelijke uitkering, met of zonder beperking, zet zich naar vermogen in op het gebied van werk, vrijwilligerswerk of opleiding. |
Blz. 363 |
(ad. 1,4) In gesprekken met inwoners zonder een betaalde baan gaat (vrijwilligers)werk voor inkomen |
Blz. 364 |
(ad. 4) In een persoonlijk actieplan geeft de inwoner aan hoe hij zich naar vermogen inzet. |
Blz. 365 |
5. Alle WWB’ers werken mee aan de re-integratieverplichtingen |
Blz. 366 |
(ad. 2,5) Alle WWB’ers stellen (onder regie van de gespreksvoerder werk) een actieplan op waarin wordt beschreven hoe zij toe willen werken naar (betaald) werk. |
Blz. 367 |
6. Social Return wordt meegenomen in gemeentelijke aanbestedingen |
Blz. 368 |
(ad. 6) Social return is als voorwaarde meegenomen in de raamovereenkomsten sociaal domein. In de andere contracten is het opgenomen als een inspanningsverplichting |
Blz. 369 |
7. Het budget voor WSW wordt zoveel mogelijk ontschot en ingezet voor de hele doelgroep |
Blz. 370 |
(ad. 7) Er is sprake van één (samengevoegd) budget Wsw voor de gehele doelgroep |
Blz. 371 |
8. Streven naar behoud van het niveau van aanvullende voorzieningen bij aanvang van de collegeperiode |
Blz. 372 |
(ad. 8) Minimabeleid is vastgesteld in december 2014. |
Blz. 373 |
9. De toegankelijkheid van sport en cultuur voor kinderen die opgroeien in armoede moet geborgd zijn |
Blz. 374 |
(ad. 9)Ouders met een inkomen tot maximaal 110% kunnen voor deelname van hun kinderen aan sportactiviteiten een beroep doen op het Jeugdsportfonds |
Blz. 375 |
10. Stimuleren van collectieve initiatieven op het gebied van participatie |
Blz. 376 |
(ad. 3,10) Met Feluagroep, Zoethout, Philadelphia en Sprengencollege wordt een Pilot Arbeidsmatige dagbesteding en beschut werken gestart. |
Blz. 377 |
11. Introduceren van een buurtprijs voor buurten waar bewoners zich betrokken voelen en oog hebben voor elkaar |
Blz. 378 |
(ad. 11) Het college buigt zich over mogelijkheden om de buurtprijs bij de burendag 2017 te concretiseren. |
Blz. 379 |
4.5 Inkomen |
Blz. 380 |
4.5 Inkomen |
Blz. 381 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 382 |
1. Alleen voor mensen die echt niet kunnen werken is er langdurige ondersteuning |
Blz. 383 |
(ad. 1) Alle WWB’ers stellen (onder regie van de gespreksvoerder werk) een actieplan op waarin wordt beschreven hoe zij toe willen werken naar (betaald) werk. |
Blz. 384 |
(ad. 1) Ondersteuning wordt alleen ingezet indien dit noodzakelijk en rechtmatig is |
Blz. 385 |
2. Regionaal als lokaal afspraken maken met werkgevers om mensen aan te nemen die niet zelfstandig kunnen werken |
Blz. 386 |
(ad. 2) Werkgevers worden vanuit de Pilot Werk en het Uwv ondersteund bij het opzetten van werkgelegenheidsprojecten |
Blz. 387 |
(ad. 2) Werkgevers worden voorzien van relevante informatie over de mogelijkheden die er liggen op dit gebied |
Blz. 388 |
4.6 Gezondheidszorg |
Blz. 389 |
4.6 Gezondheidszorg |
Blz. 390 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 391 |
1. Vanuit volksgezondheid breder inzetten op preventie |
Blz. 392 |
(ad. 1) In de nota lokaal gezondheidsbeleid zijn de preventieve activiteiten, met name voor jeugd., uitgewerkt. Er wordt gewerkt volgens het vastgestelde uitvoeringsplan |
Blz. 393 |
2. Samen met politie, hulpverleners, andere betrokkenen en jongeren zoeken naar effectieve manieren om alcohol en/of drugsgebruik onder jongeren terug te dringen |
Blz. 394 |
(ad. 2) Er is een uitvoeringsplan om het alcohol- en drugsgebruik onder jongeren te voorkomen en terug te dringen |
Blz. 395 |
4.7 Sport |
Blz. 396 |
4.7 Sport |
Blz. 397 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 398 |
1. Sport moet voor iedereen toegankelijk zijn. |
Blz. 399 |
(ad. 1,2,3,4) Borging vindt plaats in de (nieuwe) nota sportbeleid en een nota sportaccommodatiebeleid. |
Blz. 400 |
2. Samenwerking tussen verenigingen, scholen en buitenschoolse opvang om schoolgaande jeugd te laten bewegen. |
Blz. 401 |
(ad. 1,2,3,4) Borging vindt plaats in de (nieuwe) nota sportbeleid en een nota sportaccommodatiebeleid. |
Blz. 402 |
3. Verenigingen dienen een grote mate van zelfwerkzaamheid te verrichten om in aanmerking te komen voor subsidie. |
Blz. 403 |
(ad. 1,2,3,4) Borging vindt plaats in de (nieuwe) nota sportbeleid en een nota sportaccommodatiebeleid. |
Blz. 404 |
4. Prioriteit ligt bij de jeugd. |
Blz. 405 |
(ad. 1,2,3,4) Borging vindt plaats in de (nieuwe) nota sportbeleid en een nota sportaccommodatiebeleid. |
Blz. 406 |
4.8 Kunst en cultuur |
Blz. 407 |
4.8 Kunst en cultuur |
Blz. 408 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 409 |
1. Ontwikkelen van kunst- en cultuurbeleid |
Blz. 410 |
(ad. 1,2,3,4) De kadernota Kunst en Cultuur 2009-2017 wordt geactualiseerd |
Blz. 411 |
2. Cultuursector moet meer op eigen benen staan en zich voor financiering meer richten op bezoekers, donateurs en sponsoren |
Blz. 412 |
(ad. 1,2,3,4) De kadernota Kunst en Cultuur 2009-2017 wordt geactualiseerd |
Blz. 413 |
(ad. 2) Subsidies Kunst en Cultuur worden betrokken in de heroverweging van beleid. |
Blz. 414 |
3. Regierol vervullen in het stimuleren van kunst en cultuur |
Blz. 415 |
(ad. 1,2,3,4) De kadernota Kunst en Cultuur 2009-2017 wordt geactualiseerd |
Blz. 416 |
4. Prioriteit ligt bij de jeugd |
Blz. 417 |
(ad. 1,2,3,4) De kadernota Kunst en Cultuur 2009-2017 wordt geactualiseerd |
Blz. 418 |
Programma indicator |
Blz. 419 |
Programma indicator |
Blz. 420 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 421 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 422 |
Toelichting op de lasten en baten |
Blz. 423 |
Toelichting op de lasten en baten |
Blz. 424 |
Saldo per product per programma |
Blz. 425 |
Saldo per product per programma |
Blz. 426 |
Taakvelden |
Blz. 427 |
Taakvelden |
Blz. 428 |
Overzicht overhead |
Blz. 429 |
Overzicht overhead |
Blz. 430 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 431 |
Toelichting op de baten en lasten |
Blz. 432 |
Taakveld |
Blz. 433 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 434 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 435 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 436 |
Specificatie inkomsten Algemene dekkingsmiddelen 2017 |
Blz. 437 |
Taakvelden |
Blz. 438 |
Onvoorzien |
Blz. 439 |
Onvoorzien |
Blz. 440 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 441 |
Toelichting op de baten en lasten |
Blz. 442 |
Overzicht programmaplan |
Blz. 443 |
Overzicht programmaplan |
Blz. 444 |
Programmaplan |
Blz. 445 |
Incidentele uitgaven en opbrengsten |
Blz. 446 |
Meerjareninvesteringsplan |
Blz. 447 |
Meerjareninvesteringsplan kapitaallasten |
Blz. 448 |
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing |
Blz. 449 |
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing |
Blz. 450 |
Beleidskader |
Blz. 451 |
Structurele weerstandscapaciteit |
Blz. 452 |
Incidentele weerstandscapaciteit |
Blz. 453 |
Conclusie weerstandscapaciteit |
Blz. 454 |
Risicobeheersing |
Blz. 455 |
Relatie tussen risico's en weerstandscapaciteit |
Blz. 456 |
Kengetallen en Weerstandsratio |
Blz. 457 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 458 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 459 |
Beleidskader |
Blz. 460 |
Grondbeleid |
Blz. 461 |
Kwalitatief Woningbouw Programma / Uitnodigingsplanologie |
Blz. 462 |
Structuurvisie en nota Grondzaken |
Blz. 463 |
Startersleningen |
Blz. 464 |
Financiële beschouwing |
Blz. 465 |
Boekwaarden van de complexen |
Blz. 466 |
Toelichting op de complexen |
Blz. 467 |
MPG (Meerjaren Prognose Grondexploitatie) |
Blz. 468 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 469 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 470 |
Beleidskader |
Blz. 471 |
De beheerplannen |
Blz. 472 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 473 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 474 |
Doelstellingen |
Blz. 475 |
Beleidskader |
Blz. 476 |
BNG (N.V. Bank Nederlandse gemeenten) |
Blz. 477 |
Felua –groep |
Blz. 478 |
GGD NOG |
Blz. 479 |
H2O bedrijventerrein |
Blz. 480 |
Leisurelands |
Blz. 481 |
Stichting PrOo |
Blz. 482 |
Streekarchief HEH |
Blz. 483 |
Vitens N.V. |
Blz. 484 |
VNOG (Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland) |
Blz. 485 |
Financiële gegevens |
Blz. 486 |
Beleidsvoornemens |
Blz. 487 |
Paragraaf Lokale heffingen |
Blz. 488 |
Paragraaf Lokale heffingen |
Blz. 489 |
Lokale lastendruk |
Blz. 490 |
Vergelijking Gelderse gemeenten |
Blz. 491 |
Beleidskader |
Blz. 492 |
I. Lokale belastingen |
Blz. 493 |
II. Heffingen en retributies |
Blz. 494 |
III. Pachten, renten en huren |
Blz. 495 |
IV. Kwijtschelding |
Blz. 496 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 497 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 498 |
Beleidskader |
Blz. 499 |
Ontwikkelingen |
Blz. 500 |
Kasgeldlimiet |
Blz. 501 |
Renterisiconorm |
Blz. 502 |
Liquiditeitsprognose, banken en leningen |
Blz. 503 |
Rentevisie en -kosten |
Blz. 504 |
Renteschema |
Blz. 505 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 506 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 507 |
Beleidskader |
Blz. 508 |
Management en organisatie |
Blz. 509 |
Planning & Control |
Blz. 510 |
Personeelsbeleid |
Blz. 511 |
Informatievoorziening |
Blz. 512 |
I-dienst |
Blz. 513 |
Financiën |
Blz. 514 |
Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow |
Blz. 515 |
Paragraaf Duurzaamheid en Cittaslow |
Blz. 516 |
Cittaslow |
Blz. 517 |
Duurzaamheid |
Blz. 518 |
Activiteiten |
Blz. 519 |
Beleidskader |
Blz. 520 |
Paragraaf Handhaving |
Blz. 521 |
Paragraaf Handhaving |
Blz. 522 |
Beleidskader |
Blz. 523 |
Paragraaf Dienstverlening |
Blz. 524 |
Paragraaf Dienstverlening |
Blz. 525 |
Beleidskader |
Blz. 526 |
Paragraaf Deregulering |
Blz. 527 |
Paragraaf Deregulering |
Blz. 528 |
Beleidskader |
Blz. 529 |
Minder regels |
Blz. 530 |
Vereenvoudigen processen en verlagen administratieve lastendruk |
Blz. 531 |
Begrotingsparagraaf |
Blz. 532 |
Geprognosticeerde balans |
Blz. 533 |
Emu Saldo |
Blz. 534 |
Taakveldenoverzicht (bedragen gesaldeerd) |
Blz. 535 |
Bijlagen |
Blz. 536 |
Bijlage 1. Kostendekkendheid Sociaal Domein 2017 |
Blz. 537 |
Bijlage 2. Subsidieplafonds |
Blz. 538 |
Bijlage 3. Afkortingenlijst |
Blz. 539 |