-
Blz. 1
2022 Programmabegroting
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Kaders
-
Blz. 6
Financiële Kaders
-
Blz. 7
Indeling begroting
-
Blz. 8
Overzicht programma's en producten
-
Blz. 9
Prestatie - indicatoren
-
Blz. 10
Dekkingsplan
-
Blz. 11
Dekkingsplan
-
Blz. 12
Risicoparagraaf
-
Blz. 13
Risicoparagraaf
-
Blz. 14
1. Bestuur
-
Blz. 15
Toelichting op programma Bestuur
-
Blz. 16
Collegeprogramma Bestuur
-
Blz. 17
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 18
Regionale bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 19
De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
-
Blz. 20
De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
-
Blz. 21
Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
-
Blz. 22
Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
-
Blz. 23
Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
-
Blz. 24
Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
-
Blz. 25
Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
-
Blz. 26
Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 27
Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 28
Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
-
Blz. 29
Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
-
Blz. 30
Inclusief denken
-
Blz. 31
Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
-
Blz. 32
Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
-
Blz. 33
Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
-
Blz. 34
Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
-
Blz. 35
Communicatie
-
Blz. 36
De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
-
Blz. 37
Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
-
Blz. 38
Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
-
Blz. 39
Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
-
Blz. 40
Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
-
Blz. 41
Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
-
Blz. 42
Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
-
Blz. 43
Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
-
Blz. 44
In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
-
Blz. 45
Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
-
Blz. 46
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 47
Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
-
Blz. 48
Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
-
Blz. 49
De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
-
Blz. 50
De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
-
Blz. 51
Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
-
Blz. 52
Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
-
Blz. 53
Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
-
Blz. 54
Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
-
Blz. 55
Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
-
Blz. 56
In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
-
Blz. 57
In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
-
Blz. 58
Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
-
Blz. 59
Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
-
Blz. 60
Brandweer
-
Blz. 61
Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
-
Blz. 62
Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
-
Blz. 63
Handhaving
-
Blz. 64
Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH).
-
Blz. 65
Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
-
Blz. 66
Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
-
Blz. 67
Bestuur
-
Blz. 68
Toelichting op product Bestuur
-
Blz. 69
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 70
Toelichting op de lasten en baten product Bestuur
-
Blz. 71
Veiligheid
-
Blz. 72
Toelichting op product Veiligheid
-
Blz. 73
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 74
Toelichting op de lasten en baten product Veiligheid
-
Blz. 75
BBV-indicatoren programma Bestuur
-
Blz. 76
BBV indicatoren
-
Blz. 77
2. Bedrijfsvoering
-
Blz. 78
Toelichting op programma Bedrijfsvoering
-
Blz. 79
Collegeprogramma Bedrijfsvoering
-
Blz. 80
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 81
Financiën
-
Blz. 82
Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
-
Blz. 83
De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
-
Blz. 84
De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
-
Blz. 85
De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
-
Blz. 86
Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 87
Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
-
Blz. 88
Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
-
Blz. 89
Dienstverlening ambtelijke organisatie
-
Blz. 90
De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
-
Blz. 91
Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
-
Blz. 92
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
-
Blz. 93
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
-
Blz. 94
Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
-
Blz. 95
Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
-
Blz. 96
Personeel en Organisatie
-
Blz. 97
Actief deelnemen in de Talentenregio.
-
Blz. 98
Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
-
Blz. 99
De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
-
Blz. 100
Investeren in jonge medewerkers.
-
Blz. 101
Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
-
Blz. 102
Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
-
Blz. 103
Inkoop
-
Blz. 104
Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
-
Blz. 105
Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
-
Blz. 106
Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
-
Blz. 107
Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
-
Blz. 108
Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
-
Blz. 109
Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
-
Blz. 110
Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
-
Blz. 111
De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
-
Blz. 112
De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
-
Blz. 113
Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
-
Blz. 114
Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
-
Blz. 115
Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
-
Blz. 116
Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
-
Blz. 117
Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
-
Blz. 118
Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
-
Blz. 119
Financiën
-
Blz. 120
Toelichting op product Financiën
-
Blz. 121
Wat mag het kosten?
-
Blz. 122
Toelichting op de lasten en baten product Financiën
-
Blz. 123
Uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 124
Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 125
Wat mag het kosten?
-
Blz. 126
Toelichting op de lasten en baten product uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 127
Burgerzaken
-
Blz. 128
Toelichting op product Burgerzaken
-
Blz. 129
Wat mag het kosten?
-
Blz. 130
Toelichting op de lasten en baten product Burgerzaken
-
Blz. 131
Basisregistratie
-
Blz. 132
Toelichting op product Basisregistratie
-
Blz. 133
Wat mag het kosten?
-
Blz. 134
Toelichting op de lasten en baten product Basisregistratie
-
Blz. 135
Streekarchivariaat
-
Blz. 136
Toelichting op product Streekarchivariaat
-
Blz. 137
Wat mag het kosten?
-
Blz. 138
Toelichting op de lasten en baten product Streekarchivariaat
-
Blz. 139
3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 140
Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 141
Collegeprogramma (openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 142
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 143
Leefbaar buitengebied
-
Blz. 144
Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 145
De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
-
Blz. 146
Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
-
Blz. 147
We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
-
Blz. 148
We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie.
-
Blz. 149
We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
-
Blz. 150
We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard.
-
Blz. 151
We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
-
Blz. 152
Openbare ruimte en mobiliteit
-
Blz. 153
(Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
-
Blz. 154
Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
-
Blz. 155
De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
-
Blz. 156
De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
-
Blz. 157
Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
-
Blz. 158
Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
-
Blz. 159
Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
-
Blz. 160
Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente.
-
Blz. 161
We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
-
Blz. 162
We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
-
Blz. 163
Omgevingsvisie
-
Blz. 164
Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie.
-
Blz. 165
We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
-
Blz. 166
Centra Heerde en Wapenveld
-
Blz. 167
Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
-
Blz. 168
De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS).
-
Blz. 169
Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
-
Blz. 170
Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
-
Blz. 171
Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
-
Blz. 172
Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
-
Blz. 173
Toepassen van de centrumvisie Heerde.
-
Blz. 174
Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
-
Blz. 175
Toerisme
-
Blz. 176
Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Visit Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
-
Blz. 177
De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
-
Blz. 178
Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
-
Blz. 179
Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Visit Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020).
-
Blz. 180
Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
-
Blz. 181
Samen met Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
-
Blz. 182
Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
-
Blz. 183
Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
-
Blz. 184
Economie
-
Blz. 185
De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
-
Blz. 186
De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
-
Blz. 187
Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
-
Blz. 188
Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
-
Blz. 189
Het ondernemersloket willen we voortzetten.
-
Blz. 190
In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 191
Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
-
Blz. 192
Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
-
Blz. 193
Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
-
Blz. 194
Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
-
Blz. 195
Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
-
Blz. 196
Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
-
Blz. 197
Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
-
Blz. 198
Duurzaamheid
-
Blz. 199
Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
-
Blz. 200
De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
-
Blz. 201
Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
-
Blz. 202
Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
-
Blz. 203
Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
-
Blz. 204
Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
-
Blz. 205
Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
-
Blz. 206
Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
-
Blz. 207
Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
-
Blz. 208
Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
-
Blz. 209
Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
-
Blz. 210
Bouwen en Wonen
-
Blz. 211
Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
-
Blz. 212
De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
-
Blz. 213
De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
-
Blz. 214
In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen.
-
Blz. 215
Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
-
Blz. 216
Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
-
Blz. 217
Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
-
Blz. 218
Starterslening aanbieden.
-
Blz. 219
Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
-
Blz. 220
Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
-
Blz. 221
Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
-
Blz. 222
Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
-
Blz. 223
Vliegveld Lelystad
-
Blz. 224
Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
-
Blz. 225
Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
-
Blz. 226
Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
-
Blz. 227
Begraven
-
Blz. 228
Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
-
Blz. 229
Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
-
Blz. 230
Duurzaamheid
-
Blz. 231
Toelichting op product Duurzaamheid
-
Blz. 232
Wat mag het kosten?
-
Blz. 233
Toelichting op de lasten en baten product Duurzaamheid
-
Blz. 234
Economie
-
Blz. 235
Toelichting op product Economie
-
Blz. 236
Wat mag het kosten?
-
Blz. 237
Toelichting op de lasten en baten product Economie
-
Blz. 238
Toerisme
-
Blz. 239
Toelichting op product Toerisme
-
Blz. 240
Wat mag het kosten?
-
Blz. 241
Toelichting op de lasten en baten product Toerisme
-
Blz. 242
Bouwen en wonen
-
Blz. 243
Toelichting op product Bouwen en Wonen
-
Blz. 244
Wat mag het kosten?
-
Blz. 245
Toelichting op de lasten en baten product Bouwen en Wonen
-
Blz. 246
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 247
Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 248
Wat mag het kosten?
-
Blz. 249
Toelichting op de lasten en baten product Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 250
Accommodaties
-
Blz. 251
Toelichting op product Accommodaties
-
Blz. 252
Wat mag het kosten?
-
Blz. 253
Toelichting op de lasten en baten product Accommodaties
-
Blz. 254
Beheer en Onderhoud
-
Blz. 255
Toelichting op product Beheer en Onderhoud
-
Blz. 256
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 257
Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
-
Blz. 258
Bosbeheer
-
Blz. 259
Toelichting op product Bosbeheer
-
Blz. 260
Wat mag het kosten?
-
Blz. 261
Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
-
Blz. 262
BBV-Indicatoren programma Ruimte, wonen en ondernemen
-
Blz. 263
BBV indicatoren
-
Blz. 264
4. Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 265
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
-
Blz. 266
Collegeprogramma Samenleving
-
Blz. 267
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 268
Algemeen
-
Blz. 269
De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 270
Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
-
Blz. 271
Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
-
Blz. 272
Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
-
Blz. 273
Preventie
-
Blz. 274
Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
-
Blz. 275
Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
-
Blz. 276
Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
-
Blz. 277
Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
-
Blz. 278
Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
-
Blz. 279
Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
-
Blz. 280
Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
-
Blz. 281
Laaggeletterdheid
-
Blz. 282
Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
-
Blz. 283
Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
-
Blz. 284
Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
-
Blz. 285
Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
-
Blz. 286
In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
-
Blz. 287
Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
-
Blz. 288
Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
-
Blz. 289
Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
-
Blz. 290
Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek.
-
Blz. 291
Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek.
-
Blz. 292
Zorg bij verward gedrag
-
Blz. 293
Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
-
Blz. 294
Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
-
Blz. 295
We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
-
Blz. 296
Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
-
Blz. 297
Participatie en Werk
-
Blz. 298
Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
-
Blz. 299
Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
-
Blz. 300
Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
-
Blz. 301
Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
-
Blz. 302
Vrijwilligers en Mantelzorg
-
Blz. 303
In stand houden mantelzorgcompliment.
-
Blz. 304
Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
-
Blz. 305
Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
-
Blz. 306
Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
-
Blz. 307
Respijtzorg voor mantelzorgers.
-
Blz. 308
Basismobiliteit
-
Blz. 309
Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten
-
Blz. 310
Voor de doelgroep is er passend vervoer.
-
Blz. 311
Kunst en Cultuur/Sport
-
Blz. 312
Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
-
Blz. 313
Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
-
Blz. 314
Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
-
Blz. 315
Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
-
Blz. 316
Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
-
Blz. 317
Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
-
Blz. 318
Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 319
Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
-
Blz. 320
Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
-
Blz. 321
Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
-
Blz. 322
Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
-
Blz. 323
Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
-
Blz. 324
We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
-
Blz. 325
Accommodaties (sociaal Domein)
-
Blz. 326
Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
-
Blz. 327
De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
-
Blz. 328
Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
-
Blz. 329
Preventie
-
Blz. 330
Toelichting op product Preventie
-
Blz. 331
Onderwijs en Educatie
-
Blz. 332
Toelichting op product Onderwijs en Educatie
-
Blz. 333
Wat mag het kosten?
-
Blz. 334
Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
-
Blz. 335
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 336
Toelichting op product Onderwijshuisvesting
-
Blz. 337
Wat mag het kosten
-
Blz. 338
Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
-
Blz. 339
Kunst, cultuur en media
-
Blz. 340
Toelichting op product Kunst, cultuur en media
-
Blz. 341
Wat mag het kosten?
-
Blz. 342
Toelichting op de lasten en baten Kunst, cultuur en media
-
Blz. 343
Sport
-
Blz. 344
Toelichting op product Sport
-
Blz. 345
Wat mag het kosten?
-
Blz. 346
Toelichting op de lasten en baten Sport
-
Blz. 347
Accommodaties SMV
-
Blz. 348
Toelichting op product Accommodaties SMV
-
Blz. 349
Wat mag het kosten?
-
Blz. 350
Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
-
Blz. 351
Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 352
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 353
Wat mag het kosten?
-
Blz. 354
Toelichting op de lasten en baten product Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 355
STIP
-
Blz. 356
Toelichting op product STIP
-
Blz. 357
Wat mag het kosten?
-
Blz. 358
Toelichting op lasten en baten product STIP
-
Blz. 359
Jeugdhulp individuele voorzieningen
-
Blz. 360
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorzieningen
-
Blz. 361
Wat mag het kosten?
-
Blz. 362
Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp individuele voorzieningen
-
Blz. 363
Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 364
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 365
Wat mag het kosten?
-
Blz. 366
Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 367
Inkomen
-
Blz. 368
Toelichting op product Inkomen
-
Blz. 369
Wat mag het kosten?
-
Blz. 370
Toelichting op de lasten en baten product Inkomen
-
Blz. 371
Participatie en Werk
-
Blz. 372
Toelichting op product Participatie en Werk
-
Blz. 373
Wat mag het kosten?
-
Blz. 374
Toelichting op de lasten en baten product Participatie & Werk
-
Blz. 375
Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 376
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 377
Wat mag het kosten?
-
Blz. 378
Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 379
Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 380
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 381
Wat mag het kosten?
-
Blz. 382
Toelichting op de lasten en baten product Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 383
BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 384
BBV - Indicatoren
-
Blz. 385
Overzicht overhead
-
Blz. 386
Toelichting op product Overhead
-
Blz. 387
Wat mag het kosten?
-
Blz. 388
Toelichting op de lasten en baten Overhead
-
Blz. 389
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 390
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 391
Wat mag het kosten?
-
Blz. 392
Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 393
BBV Indicatoren
-
Blz. 394
Onvoorzien
-
Blz. 395
Wat mag het kosten?
-
Blz. 396
Toelichting op de baten en lasten
-
Blz. 397
Overzicht programmaplan
-
Blz. 398
Overzicht programmaplan
-
Blz. 399
Programmaplan
-
Blz. 400
Incidentele uitgaven en opbrengsten
-
Blz. 401
Paragrafen
-
Blz. 402
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 403
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 404
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 405
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 406
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 407
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 408
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 409
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 410
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 411
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 412
Paragraaf Financiering
-
Blz. 413
Paragraaf Financiering
-
Blz. 414
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 415
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 416
Begrotingsparagraaf
-
Blz. 417
1. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 418
2. Meerjarig investeringsplan
-
Blz. 419
3. Overzicht reserves
-
Blz. 420
4. Overzicht voorzieningen
-
Blz. 421
5. Staat langlopende geldleningen
-
Blz. 422
Bijlagen programmabegroting
-
Blz. 423
Bijlagen
-
Blz. 424
Bijlage 1: Overzicht Taakvelden
-
Blz. 425
Bijlage 2: Emu-saldo
-
Blz. 426
Bijlage 3: Afkortingenlijst
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap