1. Blz. 1 2022 Programmabegroting
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
      2. Blz. 5 Kaders
        1. Blz. 6 Financiële Kaders
        2. Blz. 7 Indeling begroting
        3. Blz. 8 Overzicht programma's en producten
        4. Blz. 9 Prestatie - indicatoren
      3. Blz. 10 Dekkingsplan
        1. Blz. 11 Dekkingsplan
      4. Blz. 12 Risicoparagraaf
        1. Blz. 13 Risicoparagraaf
      5. Blz. 14 1. Bestuur
        1. Blz. 15 Toelichting op programma Bestuur
        2. Blz. 16 Collegeprogramma Bestuur
          1. Blz. 17 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 18 Regionale bestuurlijke samenwerking
              1. Blz. 19 De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
              2. Blz. 20 De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
              3. Blz. 21 Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
              4. Blz. 22 Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
              5. Blz. 23 Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
            2. Blz. 24 Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
              1. Blz. 25 Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
              2. Blz. 26 Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
              3. Blz. 27 Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
              4. Blz. 28 Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
              5. Blz. 29 Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
            3. Blz. 30 Inclusief denken
              1. Blz. 31 Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
              2. Blz. 32 Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
              3. Blz. 33 Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
              4. Blz. 34 Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
            4. Blz. 35 Communicatie
              1. Blz. 36 De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
              2. Blz. 37 Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
              3. Blz. 38 Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
              4. Blz. 39 Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
              5. Blz. 40 Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
              6. Blz. 41 Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
            5. Blz. 42 Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
              1. Blz. 43 Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
              2. Blz. 44 In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
              3. Blz. 45 Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
            6. Blz. 46 Openbare orde en veiligheid
              1. Blz. 47 Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
              2. Blz. 48 Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
              3. Blz. 49 De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
              4. Blz. 50 De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
              5. Blz. 51 Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
              6. Blz. 52 Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
              7. Blz. 53 Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
              8. Blz. 54 Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
              9. Blz. 55 Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
              10. Blz. 56 In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
              11. Blz. 57 In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
              12. Blz. 58 Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
              13. Blz. 59 Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
            7. Blz. 60 Brandweer
              1. Blz. 61 Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
              2. Blz. 62 Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
            8. Blz. 63 Handhaving
              1. Blz. 64 Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH).
              2. Blz. 65 Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
              3. Blz. 66 Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
        3. Blz. 67 Bestuur
          1. Blz. 68 Toelichting op product Bestuur
          2. Blz. 69 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 70 Toelichting op de lasten en baten product Bestuur
        4. Blz. 71 Veiligheid
          1. Blz. 72 Toelichting op product Veiligheid
          2. Blz. 73 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 74 Toelichting op de lasten en baten product Veiligheid
        5. Blz. 75 BBV-indicatoren programma Bestuur
          1. Blz. 76 BBV indicatoren
      6. Blz. 77 2. Bedrijfsvoering
        1. Blz. 78 Toelichting op programma Bedrijfsvoering
        2. Blz. 79 Collegeprogramma Bedrijfsvoering
          1. Blz. 80 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 81 Financiën
              1. Blz. 82 Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
              2. Blz. 83 De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
              3. Blz. 84 De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
              4. Blz. 85 De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
              5. Blz. 86 Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
              6. Blz. 87 Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
              7. Blz. 88 Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
            2. Blz. 89 Dienstverlening ambtelijke organisatie
              1. Blz. 90 De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
              2. Blz. 91 Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
              3. Blz. 92 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
              4. Blz. 93 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
              5. Blz. 94 Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
              6. Blz. 95 Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
            3. Blz. 96 Personeel en Organisatie
              1. Blz. 97 Actief deelnemen in de Talentenregio.
              2. Blz. 98 Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
              3. Blz. 99 De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
              4. Blz. 100 Investeren in jonge medewerkers.
              5. Blz. 101 Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
              6. Blz. 102 Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
            4. Blz. 103 Inkoop
              1. Blz. 104 Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
              2. Blz. 105 Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
              3. Blz. 106 Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
              4. Blz. 107 Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
            5. Blz. 108 Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
              1. Blz. 109 Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
              2. Blz. 110 Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
              3. Blz. 111 De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
              4. Blz. 112 De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
              5. Blz. 113 Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
              6. Blz. 114 Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
              7. Blz. 115 Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
              8. Blz. 116 Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
            6. Blz. 117 Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
              1. Blz. 118 Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
        3. Blz. 119 Financiën
          1. Blz. 120 Toelichting op product Financiën
          2. Blz. 121 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 122 Toelichting op de lasten en baten product Financiën
        4. Blz. 123 Uitvoering Grondbeleid
          1. Blz. 124 Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
          2. Blz. 125 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 126 Toelichting op de lasten en baten product uitvoering Grondbeleid
        5. Blz. 127 Burgerzaken
          1. Blz. 128 Toelichting op product Burgerzaken
          2. Blz. 129 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 130 Toelichting op de lasten en baten product Burgerzaken
        6. Blz. 131 Basisregistratie
          1. Blz. 132 Toelichting op product Basisregistratie
          2. Blz. 133 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 134 Toelichting op de lasten en baten product Basisregistratie
        7. Blz. 135 Streekarchivariaat
          1. Blz. 136 Toelichting op product Streekarchivariaat
          2. Blz. 137 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 138 Toelichting op de lasten en baten product Streekarchivariaat
      7. Blz. 139 3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
        1. Blz. 140 Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
        2. Blz. 141 Collegeprogramma (openbare) ruimte, ondernemen en wonen
          1. Blz. 142 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 143 Leefbaar buitengebied
              1. Blz. 144 Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
              2. Blz. 145 De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
              3. Blz. 146 Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
              4. Blz. 147 We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
              5. Blz. 148 We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie.
              6. Blz. 149 We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
              7. Blz. 150 We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard.
              8. Blz. 151 We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
            2. Blz. 152 Openbare ruimte en mobiliteit
              1. Blz. 153 (Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
              2. Blz. 154 Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
              3. Blz. 155 De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
              4. Blz. 156 De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
              5. Blz. 157 Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
              6. Blz. 158 Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
              7. Blz. 159 Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
              8. Blz. 160 Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente.
              9. Blz. 161 We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
              10. Blz. 162 We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
            3. Blz. 163 Omgevingsvisie
              1. Blz. 164 Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie.
              2. Blz. 165 We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
            4. Blz. 166 Centra Heerde en Wapenveld
              1. Blz. 167 Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
              2. Blz. 168 De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS).
              3. Blz. 169 Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
              4. Blz. 170 Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
              5. Blz. 171 Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
              6. Blz. 172 Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
              7. Blz. 173 Toepassen van de centrumvisie Heerde.
              8. Blz. 174 Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
            5. Blz. 175 Toerisme
              1. Blz. 176 Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Visit Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
              2. Blz. 177 De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
              3. Blz. 178 Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
              4. Blz. 179 Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Visit Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020).
              5. Blz. 180 Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
              6. Blz. 181 Samen met Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
              7. Blz. 182 Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
              8. Blz. 183 Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
            6. Blz. 184 Economie
              1. Blz. 185 De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
              2. Blz. 186 De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
              3. Blz. 187 Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
              4. Blz. 188 Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
              5. Blz. 189 Het ondernemersloket willen we voortzetten.
              6. Blz. 190 In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
              7. Blz. 191 Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
              8. Blz. 192 Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
              9. Blz. 193 Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
              10. Blz. 194 Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
              11. Blz. 195 Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
              12. Blz. 196 Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
              13. Blz. 197 Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
            7. Blz. 198 Duurzaamheid
              1. Blz. 199 Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
              2. Blz. 200 De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
              3. Blz. 201 Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
              4. Blz. 202 Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
              5. Blz. 203 Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
              6. Blz. 204 Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
              7. Blz. 205 Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
              8. Blz. 206 Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
              9. Blz. 207 Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
              10. Blz. 208 Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
              11. Blz. 209 Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
            8. Blz. 210 Bouwen en Wonen
              1. Blz. 211 Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
              2. Blz. 212 De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
              3. Blz. 213 De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
              4. Blz. 214 In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen.
              5. Blz. 215 Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
              6. Blz. 216 Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
              7. Blz. 217 Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
              8. Blz. 218 Starterslening aanbieden.
              9. Blz. 219 Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
              10. Blz. 220 Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
              11. Blz. 221 Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
              12. Blz. 222 Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
            9. Blz. 223 Vliegveld Lelystad
              1. Blz. 224 Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
              2. Blz. 225 Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
              3. Blz. 226 Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
            10. Blz. 227 Begraven
              1. Blz. 228 Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
              2. Blz. 229 Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
        3. Blz. 230 Duurzaamheid
          1. Blz. 231 Toelichting op product Duurzaamheid
          2. Blz. 232 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 233 Toelichting op de lasten en baten product Duurzaamheid
        4. Blz. 234 Economie
          1. Blz. 235 Toelichting op product Economie
          2. Blz. 236 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 237 Toelichting op de lasten en baten product Economie
        5. Blz. 238 Toerisme
          1. Blz. 239 Toelichting op product Toerisme
          2. Blz. 240 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 241 Toelichting op de lasten en baten product Toerisme
        6. Blz. 242 Bouwen en wonen
          1. Blz. 243 Toelichting op product Bouwen en Wonen
          2. Blz. 244 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 245 Toelichting op de lasten en baten product Bouwen en Wonen
        7. Blz. 246 Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 247 Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
          2. Blz. 248 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 249 Toelichting op de lasten en baten product Ruimtelijke ontwikkeling
        8. Blz. 250 Accommodaties
          1. Blz. 251 Toelichting op product Accommodaties
          2. Blz. 252 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 253 Toelichting op de lasten en baten product Accommodaties
        9. Blz. 254 Beheer en Onderhoud
          1. Blz. 255 Toelichting op product Beheer en Onderhoud
          2. Blz. 256 Wat gaat het kosten?
          3. Blz. 257 Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
        10. Blz. 258 Bosbeheer
          1. Blz. 259 Toelichting op product Bosbeheer
          2. Blz. 260 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 261 Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
        11. Blz. 262 BBV-Indicatoren programma Ruimte, wonen en ondernemen
          1. Blz. 263 BBV indicatoren
      8. Blz. 264 4. Sociaal maatschappelijk
        1. Blz. 265 Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
        2. Blz. 266 Collegeprogramma Samenleving
          1. Blz. 267 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 268 Algemeen
              1. Blz. 269 De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
              2. Blz. 270 Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
              3. Blz. 271 Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
              4. Blz. 272 Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
            2. Blz. 273 Preventie
              1. Blz. 274 Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
              2. Blz. 275 Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
              3. Blz. 276 Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
              4. Blz. 277 Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
              5. Blz. 278 Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
              6. Blz. 279 Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
              7. Blz. 280 Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
            3. Blz. 281 Laaggeletterdheid
              1. Blz. 282 Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
              2. Blz. 283 Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
              3. Blz. 284 Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
            4. Blz. 285 Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
              1. Blz. 286 In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
              2. Blz. 287 Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
              3. Blz. 288 Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
            5. Blz. 289 Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
              1. Blz. 290 Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek.
              2. Blz. 291 Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek.
            6. Blz. 292 Zorg bij verward gedrag
              1. Blz. 293 Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
              2. Blz. 294 Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
              3. Blz. 295 We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
              4. Blz. 296 Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
            7. Blz. 297 Participatie en Werk
              1. Blz. 298 Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
              2. Blz. 299 Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
              3. Blz. 300 Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
              4. Blz. 301 Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
            8. Blz. 302 Vrijwilligers en Mantelzorg
              1. Blz. 303 In stand houden mantelzorgcompliment.
              2. Blz. 304 Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
              3. Blz. 305 Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
              4. Blz. 306 Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
              5. Blz. 307 Respijtzorg voor mantelzorgers.
            9. Blz. 308 Basismobiliteit
              1. Blz. 309 Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten
              2. Blz. 310 Voor de doelgroep is er passend vervoer.
            10. Blz. 311 Kunst en Cultuur/Sport
              1. Blz. 312 Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
              2. Blz. 313 Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
              3. Blz. 314 Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
              4. Blz. 315 Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
              5. Blz. 316 Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
              6. Blz. 317 Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
            11. Blz. 318 Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
              1. Blz. 319 Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
              2. Blz. 320 Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
              3. Blz. 321 Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
              4. Blz. 322 Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
              5. Blz. 323 Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
              6. Blz. 324 We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
            12. Blz. 325 Accommodaties (sociaal Domein)
              1. Blz. 326 Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
              2. Blz. 327 De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
              3. Blz. 328 Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
        3. Blz. 329 Preventie
          1. Blz. 330 Toelichting op product Preventie
        4. Blz. 331 Onderwijs en Educatie
          1. Blz. 332 Toelichting op product Onderwijs en Educatie
          2. Blz. 333 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 334 Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie
        5. Blz. 335 Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 336 Toelichting op product Onderwijshuisvesting
          2. Blz. 337 Wat mag het kosten
          3. Blz. 338 Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting
        6. Blz. 339 Kunst, cultuur en media
          1. Blz. 340 Toelichting op product Kunst, cultuur en media
          2. Blz. 341 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 342 Toelichting op de lasten en baten Kunst, cultuur en media
        7. Blz. 343 Sport
          1. Blz. 344 Toelichting op product Sport
          2. Blz. 345 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 346 Toelichting op de lasten en baten Sport
        8. Blz. 347 Accommodaties SMV
          1. Blz. 348 Toelichting op product Accommodaties SMV
          2. Blz. 349 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 350 Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV
        9. Blz. 351 Informatie en toegang sociaal domein
          1. Blz. 352 Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
          2. Blz. 353 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 354 Toelichting op de lasten en baten product Informatie en toegang sociaal domein
        10. Blz. 355 STIP
          1. Blz. 356 Toelichting op product STIP
          2. Blz. 357 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 358 Toelichting op lasten en baten product STIP
        11. Blz. 359 Jeugdhulp individuele voorzieningen
          1. Blz. 360 Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorzieningen
          2. Blz. 361 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 362 Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp individuele voorzieningen
        12. Blz. 363 Jeugdhulp overige voorzieningen
          1. Blz. 364 Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
          2. Blz. 365 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 366 Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp overige voorzieningen
        13. Blz. 367 Inkomen
          1. Blz. 368 Toelichting op product Inkomen
          2. Blz. 369 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 370 Toelichting op de lasten en baten product Inkomen
        14. Blz. 371 Participatie en Werk
          1. Blz. 372 Toelichting op product Participatie en Werk
          2. Blz. 373 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 374 Toelichting op de lasten en baten product Participatie & Werk
        15. Blz. 375 Wmo maatwerkvoorzieningen
          1. Blz. 376 Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
          2. Blz. 377 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 378 Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen
        16. Blz. 379 Wmo algemene voorzieningen
          1. Blz. 380 Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
          2. Blz. 381 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 382 Toelichting op de lasten en baten product Wmo algemene voorzieningen
        17. Blz. 383 BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
          1. Blz. 384 BBV - Indicatoren
      9. Blz. 385 Overzicht overhead
        1. Blz. 386 Toelichting op product Overhead
        2. Blz. 387 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 388 Toelichting op de lasten en baten Overhead
      10. Blz. 389 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 390 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 391 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 392 Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 393 BBV Indicatoren
      11. Blz. 394 Onvoorzien
        1. Blz. 395 Wat mag het kosten?
        2. Blz. 396 Toelichting op de baten en lasten
      12. Blz. 397 Overzicht programmaplan
        1. Blz. 398 Overzicht programmaplan
        2. Blz. 399 Programmaplan
        3. Blz. 400 Incidentele uitgaven en opbrengsten
      13. Blz. 401 Paragrafen
        1. Blz. 402 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          1. Blz. 403 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        2. Blz. 404 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 405 Paragraaf Grondbeleid
        3. Blz. 406 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 407 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        4. Blz. 408 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 409 Paragraaf Verbonden partijen
        5. Blz. 410 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 411 Paragraaf Lokale heffingen
        6. Blz. 412 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 413 Paragraaf Financiering
        7. Blz. 414 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 415 Paragraaf Bedrijfsvoering
        8. Blz. 416 Begrotingsparagraaf
          1. Blz. 417 1. Geprognosticeerde balans
          2. Blz. 418 2. Meerjarig investeringsplan
          3. Blz. 419 3. Overzicht reserves
          4. Blz. 420 4. Overzicht voorzieningen
          5. Blz. 421 5. Staat langlopende geldleningen
      14. Blz. 422 Bijlagen programmabegroting
        1. Blz. 423 Bijlagen
          1. Blz. 424 Bijlage 1: Overzicht Taakvelden
          2. Blz. 425 Bijlage 2: Emu-saldo
          3. Blz. 426 Bijlage 3: Afkortingenlijst
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap