4. Sociaal maatschappelijk

Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk

Terug naar navigatie - Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk

Het programma Sociaal Maatschappelijk gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, volksgezondheid en vrijetijdsbesteding zoals sport en kunst en cultuur. Het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving en invulling geven aan hun eigen verantwoordelijkheid.

Collegeprogramma Samenleving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen
  • Niemand staat aan de kant.
  • Ouderen zijn in beeld.
  • Inwoners zijn betrokken en actief in hun buurt, in verenigingen en in vrijwilligersorganisaties. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen welbevinden en houden zo lang mogelijk zelf de regie.
  • Inwoners die dit niet kunnen worden ondersteund.

Wat gaan we daarvoor doen?

Preventie

Terug naar navigatie - Preventie
  • Familie, buurtbewoners en maatschappelijke instellingen en organisaties hebben oog voor problemen bij inwoners en weten waar ze bij problemen met hun signaal terecht kunnen.
  • Algemene voorzieningen zijn bij inwoners bekend evenals mogelijkheden voor financiële ondersteuning om deel te kunnen nemen aan maatschappelijke activiteiten.
  • Ambulante medewerkers zijn zichtbaar en bekend in de wijk en hebben goede contacten met partijen om vroegtijdig (financiële) problemen te signaleren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Laaggeletterdheid

Terug naar navigatie - Laaggeletterdheid
  • Iedereen taal-, reken- en digitaal vaardig binnen de mogelijkheden van de inwoner.

Wat gaan we daarvoor doen?

Informatie en toegankelijkheid sociaal domein

Terug naar navigatie - Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
  • Inwoners van 0 tot 100+ kunnen terecht bij één centraal loket en er is één regisseur per gezin.
  • Er wordt integraal bespreken wat inwoners zelf, met hulp van hun omgeving of algemene voorzieningen, kunnen. Als dit geen oplossing biedt, wordt samen met de inwoner in beeld gebracht welke ondersteuning nodig is. Huisgenoten, mantelzorgers en onafhankelijk cliëntadviseurs zijn welkom bij dit gesprek.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
  • Inwoners kennen de gevaren van het overmatig gebruik van drank, drugs, medicijnen en gamen.
  • Ze herkennen drank-, drugs-, medicijn- en gameverslaving en weten waar ze aan moeten kloppen voor hulp.

Wat gaan we daarvoor doen?

Zorg bij verward gedrag

Terug naar navigatie - Zorg bij verward gedrag
  • Er is een 24/7 sluitende (zorg)keten voor (het signaleren van) inwoners met verward gedrag en afspraken over vervoer, crisisplekken, huisvesting en dagactiviteiten.

Wat gaan we daarvoor doen?

Participatie en Werk

Terug naar navigatie - Participatie en Werk
  • We willen dat zoveel mogelijk inwoners werken. Ook inwoners met een arbeidsbeperking.
  • Wie geen werk maar wel een uitkering heeft, maakt een plan hoe hij of zij een waardevolle bijdrage aan de samenleving kan leveren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Vrijwilligers en Mantelzorg

Terug naar navigatie - Vrijwilligers en Mantelzorg

Wat gaan we daarvoor doen?

Basismobiliteit

Terug naar navigatie - Basismobiliteit
  • Inwoners worden op tijd gehaald en gebracht in een passend vervoermiddel door een geschikte bestuurder.
  • Het doelgroepenvervoer is financieel en organisatorisch in control.

Wat gaan we daarvoor doen?

Kunst en Cultuur/Sport

Terug naar navigatie - Kunst en Cultuur/Sport
  • Kunst en cultuur en sport hebben een samenbindende rol in onze samenleving en moet voor iedere inwoner bereikbaar blijven.

Wat gaan we daarvoor doen?

Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen

Terug naar navigatie - Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen

Wat gaan we daarvoor doen?

Accommodaties (sociaal Domein)

Terug naar navigatie - Accommodaties (sociaal Domein)
  • De identiteit van de dorpen is zichtbaar.
  • In alle vier dorpen is een toekomstbestendige accommodatie waarin inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
  • Gemeentebreed zijn er mogelijkheden voor het beoefenen en aanschouwen van (lokale en regionale) sport en kunst en cultuur.

Wat gaan we daarvoor doen?

Preventie

Toelichting op product Preventie

Terug naar navigatie - Toelichting op product Preventie

Onder dit product vallen alle activiteiten die zich richten op preventie en de algemene voorzieningen en die als maatregel opgenomen zijn in het collegeprogramma, voor zowel jeugdigen als volwassenen. Deze producten maken financieel onderdeel uit van de overige producten.

Onderwijs en Educatie

Toelichting op product Onderwijs en Educatie

Terug naar navigatie - Toelichting op product Onderwijs en Educatie

Vanuit dit budget wordt het onderwijskansenbeleid, leerplichtfunctie en regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaters bekostigd. Daarnaast valt ook de Volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid onder dit product. De bekostiging hiervan komt voort uit de WEB-middelen die wij ontvangen vanuit het rijk via centrumgemeente Zwolle. Vanuit dit budget financieren wij formele taallessen, taalstages en de uren voor de taalpuntdocent.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
563000 Lokaal onderwijsbeleid 91.272 95.089 89.157 90.988 92.697 94.691
563050 Overig lokaal onderwijsbeleid 318.606 381.424 263.424 263.424 263.424 263.424
563150 Volwasseneneducatie 48.132 43.185 0 0 0 0
Totaal Lasten 458.010 519.698 352.581 354.412 356.121 358.115
Baten
563050 Overig lokaal onderwijsbeleid -279.380 -297.424 -297.424 -297.424 -297.424 -297.424
563150 Volwasseneneducatie -40.812 -43.185 0 0 0 0
Totaal Baten -320.192 -340.609 -297.424 -297.424 -297.424 -297.424

Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Onderwijs & Educatie

Lasten en baten

563150 Volwasseneneducatie
Zowel de uitgaven als inkomsten zijn bij dit onderdeel met €43.185,- naar beneden bijgesteld. Vanaf 2022 gaat de WEB-subsidie voor Volwasseneducatie rechtstreeks naar de arbeidsmarktregio Stedendriehoek en Noord-Veluwe waarin de gemeente Heerde in een aanbesteding meedoet (Perspectiefnota 2022-2025).

Daarnaast is zichtbaar dat de lasten in 2022 aanzienlijk lager zijn dan in 2021. Dit wordt veroorzaakt op het lokaal onderwijsbeleid. Bij resultaat bestemming 2020 is conform advies van het Ministerie van OCW de OAB gelden (€83.000,-) overgeheveld naar 2021 (Jaarstukken 2020).

Onderwijshuisvesting

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
502325 OBS Pr. Beatrix (F 421) 18.162 16.020 15.882 15.933 15.985 16.037
502345 OBS De Horsthoek (F 421) 40.851 25.430 0 0 0 0
502365 OBS J. Ligthart (F 421) 35.568 25.458 27.496 27.149 26.618 26.430
502385 OBS De Heemde (F 421) 20.625 18.355 18.381 18.417 17.254 17.290
549000 Huisvesting basisonderwijs 277.678 860.442 250.886 239.729 223.258 222.556
549001 Reserve Huisvesting basisonderwijs 98.360 100.030 101.540 103.260 105.010 106.790
549050 De Sprengen 82.951 66.281 72.360 72.923 59.248 59.326
549100 De Noordgouw 235.972 125.710 135.345 136.322 137.319 137.385
Totaal Lasten 810.167 1.237.726 621.890 613.733 584.692 585.814
Baten
502345 OBS De Horsthoek (F 421) -33.796 -34.660 -35.180 -35.780 -36.390 -37.010
549000 Huisvesting basisonderwijs -4.031 -1.000 -1.000 -1.000 -1.000 -1.000
549001 Reserve Huisvesting basisonderwijs -484.668 -600.000 0 0 0 0
549101 Reserve De Noordgouw -141.312 0 0 0 0 0
Totaal Baten -663.807 -635.660 -36.180 -36.780 -37.390 -38.010

Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Onderwijshuisvesting

Lasten
502345 OBS De Horsthoek
De overdracht /doordecentralisatie van de Horsthoekschool in 2021 (incidentele uitgaaf van €600.000,-) zorgt ervoor dat de structurele onderhoudsbudgetten kunnen worden afgeraamd (Perspectiefnota 2022-2025).

549000 Huisvesting basisonderwijs
bij de Jenaplanschool is een tijdelijke unit geplaatst tot 2024 (conform IHP) de jaarlijkse kosten hiervan bedragen €15.000,- (Perspectiefnota 2022-2025).

549050 De Sprengen
In 2024 is een deel van het gebouw van De Sprengen afgeschreven; hierdoor vervallen de jaarlijkse kapitaallasten van ruim €13.000,-

Kunst, cultuur en media

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
565000 Bibliotheekwerk 270.255 270.255 270.255 270.255 270.255 270.255
565100 Kunst & Cultuur 252.652 263.097 382.945 336.597 340.829 346.363
565150 Theater & Muziek 27.370 26.900 26.900 26.900 26.900 26.900
565200 Lokale radio 8.964 9.114 8.964 8.964 8.964 8.964
565300 Monumentenzorg 45.271 92.646 63.869 64.123 64.377 64.594
Totaal Lasten 604.512 662.012 752.933 706.839 711.325 717.076
Baten
565101 Res. Kunst & cultuur 0 -48.300 -50.700 0 0 0
565300 Monumentenzorg -2.910 -2.500 -2.500 -2.500 -2.500 -2.500
Totaal Baten -2.910 -50.800 -53.200 -2.500 -2.500 -2.500

Toelichting op de lasten en baten Kunst, cultuur en media

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Kunst, cultuur en media

Lasten en Baten
Het product Kunst, cultuur en media kent de volgende wijziging ten opzichte van de Meerjarenbegroting 2021-2024.  De lasten in 2021 gaan met €43.300,- omhoog. Voor 2022 moet er €50.550,- worden bijgeraamd. De inkomsten bij dit product kunnen voor 2021 en 2022 met respectievelijk €48.300,- en €50.700,- naar boven worden bijgesteld. 

565100 Kunst & Cultuur
Voor Kunst en Cultuur vindt een tijdelijke uitbreiding plaats met 1 fte buurtsportcoach, 0,2 fte cultuurmakelaar en 0,22 fte schulddienstverlening conform collegevoorstel van 2 februari 2021. De totale kosten ad. €99.000,- (gesplitst over 2021 €48.300,- en 2022 €50.700,-) worden gedekt uit de reserve sociaal domein (Perspectiefnota 2022-2025).
Wat verder opvalt is dat het budget in 2022 aanzienlijk hoger is dan in 2021.  Dit komt omdat het subsidiebudget voor Dorpshuis Heerde in de boekhouding niet meer wordt verantwoord onder Volwassenwerk (585000), maar onder Kunst en Cultuur.

565300 Monumentenzorg
Voor Monumentenzorg is in 2021 een budget van €5.000,- afgeraamd in verband met het in 2021 niet volledig actief zijn van de erfgoedcommissie als gevolg van corona.

Sport

Toelichting op product Sport

Terug naar navigatie - Toelichting op product Sport

Het product Sport omvat alle inzet, subsidies en bijdragen ten behoeve van sportstimulering. Hieronder vallen o.a. de binnen- en buitensport, de exploitatiebijdrage voor het zwembad en de combinatiefunctionaris sport.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
567150 Sportbeleid 138.620 75.426 57.010 47.010 47.010 47.010
567250 Zwembad 175.890 183.074 185.563 188.621 191.740 193.679
Totaal Lasten 314.511 258.500 242.573 235.631 238.750 240.689
Baten
567150 Sportbeleid -100.646 -82.393 -90.375 -80.943 -81.074 -81.089
567251 Reserve zwembad -2.953 -4.841 -4.667 -4.667 -4.667 -3.456
Totaal Baten -103.599 -87.234 -95.042 -85.610 -85.741 -84.545

Toelichting op de lasten en baten Sport

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Sport

Lasten
567150 Sportbeleid
Als gevolg van de afname van het aantal jeugdleden wordt er een lagere subsidie aan de sportverenigingen uitgekeerd. Deze post is daarom met €6.000,- afgeraamd (Voorjaarsnota 2021).

Daarnaast is er voor zowel 2020 als voor 2021 een bedrag van €10.000,- aan de uitgaven- als aan de inkomstenkant bijgeraamd voor de uitvoering van het lokaal sportakkoord. Hiervoor is een rijksvergoeding ontvangen (Perspectiefnota 2021-2024).

Accommodaties SMV

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
502390 De Heerd 347.751 546.342 614.602 620.919 627.381 629.204
502395 De Rhijnsberg 431.838 465.986 479.512 478.523 482.684 484.610
502440 Sportzaal Wapenveld 81.237 106.744 110.074 111.809 113.583 115.388
502450 Binnensportacc2017 17.925 0 0 0 0 0
502460 Sporthal Faberhal 178.686 225.977 234.484 249.671 249.616 250.870
502462 Kantine Faberhal 12.485 7.970 15.700 15.970 16.240 16.520
502480 Dorpsacc.De Noord 68.287 74.861 86.602 87.450 88.327 88.404
502590 Hof van Cramer, Wapenveld 63.647 27.402 31.388 31.675 31.963 30.109
Totaal Lasten 1.201.857 1.455.282 1.572.362 1.596.017 1.609.794 1.615.105
Baten
502390 De Heerd -154.270 -179.130 -215.230 -218.890 -222.610 -226.390
502395 De Rhijnsberg -300.531 -351.830 -357.100 -363.170 -369.350 -375.630
502440 Sportzaal Wapenveld -9.440 -14.632 -4.000 -4.000 -4.000 -4.000
502450 Binnensportacc2017 -38.000 0 -78.320 -79.650 -81.000 -82.380
502460 Sporthal Faberhal -42.630 -49.810 -4.000 -4.000 -4.000 -4.000
502462 Kantine Faberhal -4.137 0 0 0 0 0
502480 Dorpsacc.De Noord -7.858 -13.690 -2.000 -2.000 -2.000 -2.000
502481 Reserve Dorpsacc.De Noord 0 0 0 0 0 0
502590 Hof van Cramer, Wapenveld -12.932 -12.071 -12.252 -12.460 -12.672 -12.887
502591 Reserve Hof van Cramer, Wapenveld -36.706 0 0 0 0 0
Totaal Baten -606.506 -621.163 -672.902 -684.170 -695.632 -707.287

Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Accommodaties SMV

Lasten
502390 De Heerd
Bij zowel de uitgaven als de inkomsten is voor 2022 e.v. de begroting verhoogd met een SPUK-bijdrage.  Dit verklaart de stijging ten opzichte van 2021 voor dit subproduct.

502462 Kantine Faberhal
Bij de Voorjaarsnota 2021 is eenmalig een bedrag van €7.500,- afgeraamd voor inhuur van de kantine bij de Faberhal; dit als gevolg van de geringe openstelling veroorzaakt door de corona richtlijnen.

Baten
502450 Binnensportaccommodaties
De inkomsten vanuit de verhuur van sporthallen en gymzalen (€78.320,-) zijn voor 2022 e.v. centraal op het subproduct binnensportaccommodaties geraamd. Voorheen vond verantwoording plaats op de afzonderlijke binnensportlocaties.

Informatie en toegang sociaal domein

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
502592 project 0-100 jaar 0 0 0 0 0 0
571005 Informatie & Toegang 594.163 271.054 209.358 215.323 220.895 227.396
571055 Onafh. Clientondersteuning / -participa 22.295 39.122 37.882 38.182 38.492 38.932
571100 Alg.kosten sociaal domein (2022) 0 0 0 0 0 0
571105 ICT 17.150 0 0 0 0 0
Totaal Lasten 633.607 310.176 247.240 253.505 259.387 266.328
Baten
571005 Informatie & Toegang -182.097 0 0 0 0 0
Totaal Baten -182.097 0 0 0 0 0

Toelichting op de lasten en baten product Informatie en toegang sociaal domein

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten product Informatie en toegang sociaal domein

Lasten
Het product Informatie en toegang sociaal domein kent de volgende wijziging ten opzichte van de meerjarenbegroting 2021-2024. Conform Voorjaarsnota 2021 en Perspectiefnota 2022-2025 zijn de uitgaven bij dit product voor 2021 met €7.500,- afgeraamd; de jaren daarna is de jaarlijkse neerwaartse bijstelling €9.000,-.  De beheerderskosten voor de Hof van Cramer is van dit subproduct overgeboekt naar het subproduct Hof van Cramer Wapenveld.

571005 Informatie & Toegang
De daling van de geraamde uitgaven wordt veroorzaakt doordat een budget van €60.000,- van het product Informatie & Toegang is verplaatst naar het product STIP.

STIP

Toelichting op product STIP

Terug naar navigatie - Toelichting op product STIP

Vanaf 1 januari 2021 is de aanpak 0-100+ gestart. De werkzaamheden van bijvoorbeeld de algemene voorziening regieondersteuning, social work, het CJG, welzijn, en uitvoering participatie en Wmo vinden vanuit 1 organisatie '0-100+'plaats. De bekostiging van de aanpak 0-100+ is gevonden binnen de begroting; diverse budgetten binnen de verschillende domeinen van het sociaal domein zijn naar dit onderdeel overgeheveld. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
570000 Welzijn 0 330.774 295.190 301.980 308.320 315.720
570010 dagbesteding 0 129.758 132.870 135.930 138.780 142.110
570020 Sociaal werk 0 302.910 310.180 317.310 323.970 331.750
570030 Thuisbegeleiding 0 141.740 145.140 148.480 151.600 155.240
570040 Jeugd 0 614.637 622.330 630.090 637.940 653.250
570050 Balie 0 26.020 26.640 27.250 27.820 28.490
570100 Locatie Heerde 0 197.099 186.634 189.664 192.744 195.884
570150 Locatie Wapenveld 0 47.107 47.240 47.400 47.560 47.720
570200 Uitvoeringskosten algem. 0 81.976 81.976 81.976 81.976 81.976
570250 Uitvoeringskosten volwas 0 60.525 62.025 62.025 62.025 62.025
570300 Uitvoeringskosten jeugd 0 56.266 56.266 56.266 56.266 56.266
Totaal Lasten 0 1.988.812 1.966.491 1.998.371 2.029.001 2.070.431
Baten
570100 Locatie Heerde 0 -4.000 -4.060 -4.130 -4.200 -4.270
Totaal Baten 0 -4.000 -4.060 -4.130 -4.200 -4.270

Jeugdhulp individuele voorzieningen

Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorzieningen

Jongeren onder de 18 of 21 jaar krijgen op basis van een indicatie hulp in natura door één of meerdere aanbieders binnen de regionaal afgesloten raamovereenkomst. Bepalend voor de uitgaven  is het aantal jongeren dat gebruik maakt van jeugdhulp en de zorgzwaarte. Ook de PGB's vallen onder dit product. Daarnaast worden ook de regionale beschikbaarheidsvoorzieningen bekostigd binnen dit product, zoals Veilig Thuis.

Vanwege de Corona-crisis en herijking van het gemeentefonds wordt de invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet uitgesteld naar 1 januari 2022.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
573005 Jeugdhulp PGB 141.800 150.000 150.000 150.000 150.000 150.000
573055 Jeugdhulp in natura 4.530.380 4.739.572 4.529.689 4.616.622 4.706.852 4.913.354
573105 Jeugdhulp in natura bovenlokaal 119.792 137.160 137.160 138.640 140.150 141.680
573110 Continuïteitsbijdrage Coronacrisis Jeugd 54.190 0 0 0 0 0
Totaal Lasten 4.846.163 5.026.732 4.816.849 4.905.262 4.997.002 5.205.034
Baten
573105 Jeugdhulp in natura bovenlokaal -51.300 0 0 0 0 0
Totaal Baten -51.300 0 0 0 0 0

Jeugdhulp overige voorzieningen

Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen

Vanuit dit budget worden alle vrij toegankelijke voorzieningen en preventieve activiteiten voorliggend aan jeugdhulp bekostigd, zoals de ambulante hulpverleners die werkzaam zijn vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin. Daarnaast wordt binnen dit budget de jeugdgezondheidszorg 0-4 en 4-19 jaar bekostigd.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
575000 Jeugdzorg (overig) 103.105 118.330 110.234 112.769 115.138 117.901
575005 Jeugdhulp uitvoeringkosten 636.842 8.710 0 0 0 0
575200 Preventie 9.432 19.690 19.990 20.330 20.680 21.030
575250 Jeugdgezondheidszorg 471.697 457.007 478.326 488.794 499.536 510.200
575300 Voorschoolse voorziening 71.244 114.413 115.427 116.410 118.209 120.144
575350 Dec.uitkering peuterspeelzaalwerk 14.646 15.017 13.989 14.311 14.611 14.962
575400 Overige voorziening 151.708 0 0 0 0 0
575450 Buitenschoolse voorzieningen 4.150 5.200 5.200 5.200 5.200 5.200
575500 Kosten CJG 277.008 270.091 252.776 256.485 259.950 263.992
Totaal Lasten 1.739.831 1.008.458 995.942 1.014.299 1.033.324 1.053.429
Baten
575300 Voorschoolse voorziening -595 0 0 0 0 0
575350 Dec.uitkering peuterspeelzaalwerk 0 0 0 0 0 0
575401 Reserve Sociaal domein Jeugd -46.590 0 0 0 0 0
575500 Kosten CJG -783 -5.470 0 0 0 0
Totaal Baten -47.968 -5.470 0 0 0 0

Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp overige voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp overige voorzieningen

Lasten
Het product Jeugdhulp overige voorzieningen kent de volgende wijziging ten opzichte van de Meerjarenbegroting 2021-2024. Conform Voorjaarsnota 2021 en Perspectiefnota 2022-2025 zijn de ramingen zijn bij dit product verhoogd met respectievelijk €9.195,-; €17.917,-; €25.256,- en €33.126.- voor de jaren 2021 t/m 2024. Dit wordt veroorzaakt door de eenmalige subsidie in 2021 voor het project Jeugd aan Zet (€10.000,-) en de lasten vanaf 2022 voor jeugdgezondheidszorg en rijksvaccinatieprogramma.

575250 Jeugdgezondheidszorg
Bij het ramen van de subsidiebedragen voor Verian is er tot op heden geen rekening gehouden met de loon- en prijsindexaties; dat is hierbij gecorrigeerd. Dit betekent een aanpassing van de begroting met respectievelijk €5.965,-, €12.941,-, €19.489,- en €25.877,- voor de jaren 2021-2024.

De ramingen voor de GGD zijn bijgesteld naar aanleiding van de conceptbegroting van deze organisatie. Tevens is er een structureel budget bijgeraamd met ingang van 2022 voor de uitbreiding van het Rijksvaccinatieprogramma. Voor 2021 betekent dit een voordeel van €6.770,-; voor de jaren erna is dit een extra last van €4.976,- oplopend naar €7.249,- voor 2024.

Inkomen

Toelichting op product Inkomen

Terug naar navigatie - Toelichting op product Inkomen

Het product Inkomen bestaat uit het ontwikkelen en uitvoeren van beleid op gebied van bijzondere bijstand, minimabeleid, bijstandsverlening (zelfstandigen), armoedebestrijding, het kindpakket en schulddienstverlening.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
579000 Bijstandverlening 331.886 377.846 374.716 381.640 388.496 395.784
579050 Levensonderhoud 2.656.470 2.654.239 2.373.200 2.373.200 2.373.200 2.373.200
579100 Bijstandverlening zelfstandigen 1.241.049 83.480 84.740 86.180 87.640 89.130
579200 Inkomensondersteuningsbeleid 317.633 280.449 248.558 254.275 259.615 265.846
579250 Schulddienstverlening 43.659 120.444 62.783 63.907 65.027 66.187
579300 Minimabeleid 157.173 161.257 137.257 137.257 137.257 137.257
579400 Kwijtscheldingen 32.407 30.000 30.000 30.000 30.000 30.000
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand 306.323 310.000 314.650 320.000 325.440 330.970
Totaal Lasten 5.086.600 4.017.715 3.625.904 3.646.459 3.666.675 3.688.374
Baten
579050 Levensonderhoud -2.806.439 -2.700.483 -2.700.513 -2.700.513 -2.700.513 -2.700.513
579100 Bijstandverlening zelfstandigen -1.238.489 -44.513 -45.001 -45.470 -45.992 -46.523
579300 Minimabeleid -20.788 -51.780 0 0 0 0
579305 Algemene uitkering minimabeleid -58.463 0 -51.780 -51.780 -51.780 -51.780
579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand -19.310 -3.170 -3.220 -3.270 -3.330 -3.390
Totaal Baten -4.143.489 -2.799.946 -2.800.514 -2.801.033 -2.801.615 -2.802.206

Toelichting op de lasten en baten product Inkomen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten product Inkomen

Lasten
Het product inkomen kent de volgende wijziging ten opzichte van de meerjarenbegroting 2021-2024. Conform Voorjaarsnota 2021 en Perspectiefnota 2022-2025 zijn de lasten vanaf 2021 incidenteel met €277.219,- verhoogd. Voor de jaren erna is er sprake van een afname van €3.820,- Hieronder volgt een onderbouwing van deze aanpassingen.

579000 Bijstandverlening
De kosten voor de sociale recherche kunnen structureel met €10.000,- worden verlaagd. Contractueel is vastgelegd dat er 10 dossiers worden afgenomen waar een vast tarief voor wordt betaald.

579050 Levensonderhoud
De verwachte meerkosten van de bijstandsuitkeringen op basis van aantal en prijs is voor 2021 berekend op €281.039,-. In 2021 zijn er naar verwachting 167 bijstandsgerechtigden tegen een gemiddelde uitkering van €14.696,-; hiermee komt het totaal van de te verwachten bijstandsuitkeringen uit op €2.454.239,- voor 2021.

Omdat er meer mensen met Loonkostensubsidie worden ingezet moet het budget structureel met €40.000,- verhoogd te worden.

579450 Bijzondere bijstand/leenbijstand
De uitgaven Bijzondere Bijstand liggen de laatste twee jaar rond de €310.000,-.  Dit betekent dat dit budget met  €33.820,- structureel naar beneden kan worden bijgesteld.

Baten
De baten worden conform Perspectiefnota 2022-2025 structureel verhoogd met €35.828,-. De verhoging vindt plaats op het Buig-budget door de voorlopige beschikking 2021 van het rijk.

Participatie en Werk

Toelichting op product Participatie en Werk

Terug naar navigatie - Toelichting op product Participatie en Werk

Onder dit product vallen de sociale werkvoorziening (WSW), pilot participatievoorziening en werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening. Belangrijke partner voor de uitvoering van dit product is de GR Lucrato. Zij geven invulling aan de sociale werkvoorziening, de werkgeversdienstverlening en de werknemersdienstverlening voor het deel re-integratie. Met de pilot participatievoorziening wil gemeente Heerde dat de onderdelen vanuit Zorg/Ondersteuning en Werk voor de inwoner meer met elkaar verbonden wordt.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
577050 WSW 2.392.864 2.244.934 2.162.332 2.070.859 2.027.447 2.030.908
577105 Werkzoekenden dienstverlening 312.936 377.977 381.262 400.357 418.192 373.226
Totaal Lasten 2.705.800 2.622.911 2.543.594 2.471.216 2.445.639 2.404.134

Toelichting op de lasten en baten product Participatie & Werk

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten product Participatie & Werk

Lasten
Het product Participatie & Werk kent de volgende wijziging ten opzichte van de Meerjarenbegroting 2021-2024. Conform Perspectiefnota 2022-2025 zijn de lasten vanaf 2022 neerwaarts bijgesteld met respectievelijk €124.537,-; €112.469,- en €137.299,-. Hieronder is e.e.a. toegelicht.

577050 WSW gelden
Op basis van de nieuwe meerjarenraming van Lucrato, waarin de toegenomen rijksbijdrage is verwerkt,  kan de gemeentelijke bijdrage (de bijdrage in het exploitatietekort) naar beneden worden bijgesteld. 

577105 Werkzoekende dienstverlening
Het budget wat voor beschut werk was geraamd was te hoog en is afgeraamd naar realistischer bedragen.

Wmo maatwerkvoorzieningen

Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen

Een maatwerkvoorziening is  een voorziening die is afgestemd op de individuele omstandigheden en mogelijkheden van de ingezetene. Bij de maatwerkvoorziening moet rekening gehouden worden met de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren van de cliënt. Op deze manier wordt de cliënt in staat gesteld tot zelfredzaamheid en/of participatie, zodat hij zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven. Een voorziening die nodig is om de mantelzorger te ondersteunen of deze te ontlasten, kan onderdeel uitmaken van een maatwerkvoorziening. Maatwerkvoorzieningen kunnen materiele en/of immateriële zijn.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
581005 Wmo uitvoeringskosten incl externe advis 695.272 698.945 592.209 604.977 617.102 630.889
581055 Maatwerkvoorzieningen ZIN BG 1.296.491 1.321.210 1.367.450 1.415.310 1.464.850 1.489.750
581060 Continuïteitsbijdrage Coronacrisis ZIN 34.961 0 0 0 0 0
581155 Maatwerkvoorzieningen PGB BG 15.139 15.600 15.600 15.600 15.600 15.600
581205 Opvang en beschermd wonen Wmo 68.073 23.376 22.383 22.897 23.378 23.939
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel v 468.045 369.050 379.340 385.790 392.350 399.030
581800 Maatwerkvoorzieningen natura materieel w 340.494 161.130 163.550 166.330 169.160 172.040
581850 Maatwerkvoorzieningen PGB materieel verp 0 0 0 0 0 0
Totaal Lasten 2.918.475 2.589.311 2.540.532 2.610.904 2.682.440 2.731.248
Baten
581005 Wmo uitvoeringskosten incl externe advis -50.000 0 0 0 0 0
581055 Maatwerkvoorzieningen ZIN BG -1.405 0 0 0 0 0
581205 Opvang en beschermd wonen Wmo -124.198 0 0 0 0 0
581206 Res.Soc.domein wmo maatwerk. -44.640 0 0 0 0 0
581750 Maatwerkvoorzieningen natura materieel v -5.613 -6.240 -6.330 -6.440 -6.550 -6.660
581950 Eigen bijdragen Wmo bestaand -92.240 -92.000 -92.000 -92.000 -92.000 -92.000
Totaal Baten -318.097 -98.240 -98.330 -98.440 -98.550 -98.660

Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Wmo maatwerkvoorzieningen

Lasten
Het product WMO maatwerkvoorzieningen kent de volgende wijziging ten opzichte van de Meerjarenbegroting 2021-2024. Conform Perspectiefnota 2022-2025 is het budget vanaf 2022 neerwaarts bijgesteld met respectievelijk €227.140,-, €230.270,- en €233.450,-. De budgetaanpassingen worden voornamelijk veroorzaakt door maatwerkvoorzieningen PGB BG  en maatwerkvoorzieningen vervoer.

581155 Maatwerkvoorzieningen PGB BG 
De aanvragen PGB zijn afgenomen. De uitgaven zijn door de SVB geschat op €15.600,-; hierdoor is er structureel €23.150,- van het oorspronkelijke budget afgeraamd.

581750 Maatwerkvoorzieningen vervoer
Het budget van CVV (regiotaxi) is van deze post is overgeheveld naar het subproduct Basismobiliteit (585250). 

Baten
581950 Eigen bijdragen Wmo bestaand
De inkomsten voor de eigen bijdrage (abonnementstarief) is toegenomen aangezien de abonnementstarieven voor de AVLSH ook hier binnenkomen. Structureel is er €72.000,- bijgeraamd.

Wmo algemene voorzieningen

Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen

Een algemene voorziening is een aanbod van diensten en activiteiten dat zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers toegankelijk is. Het is gericht op maatschappelijke participatie. Algemene voorzieningen worden gefaciliteerd door de gemeente. Het kan hierbij ook gaan om voorzieningen die door vrijwilligersorganisaties worden aangeboden, mits deze gefaciliteerd zijn door de gemeente. Belangrijk is dat de algemene voorzieningen bekend en beschikbaar zijn, zowel bij cliënten, vrijwilligers als bij professionals, en dat zij gericht zijn op maatschappelijke participatie.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
585000 Volwassenenwerk 176.436 106.038 13.989 14.311 14.611 14.962
585050 Maatschappelijk werk 6.908 6.984 2.014 2.061 2.104 2.155
585100 Volksgezondheid 170.844 194.554 197.026 200.562 203.442 206.382
585150 Vreemdelingen inburgering 29.736 64.020 93.334 98.622 98.622 98.622
585200 Algemene voorzieningen regieondersteunin 755.009 41.598 40.118 40.582 41.014 41.519
585250 Basismobiliteit 689.507 965.034 1.011.585 1.028.880 1.046.398 1.064.329
585300 Algemene voorziening schoon en leefbaar 1.671.374 1.987.890 2.094.733 2.250.567 2.395.157 2.441.617
585350 Vrijwilligers 61.785 89.998 79.905 81.110 82.235 83.548
585400 Mantelzorg 95.640 90.261 70.900 72.037 73.094 74.335
Totaal Lasten 3.657.238 3.546.377 3.603.604 3.788.732 3.956.677 4.027.469
Baten
585100 Volksgezondheid -995 0 0 0 0 0
585150 Vreemdelingen inburgering 0 -21.330 -88.364 -93.652 -93.652 -93.652
585152 Maatschappelijke begeleiding -26.070 0 0 0 0 0
585155 Inburgering -36.921 0 0 0 0 0
585250 Basismobiliteit -12.987 -15.230 -13.430 -13.660 -13.890 -14.130
585301 Reserve algemene voorzieningen huishoude -453.000 -800.000 -485.000 -690.000 0 0
Totaal Baten -529.973 -836.560 -586.794 -797.312 -107.542 -107.782

Toelichting op de lasten en baten product Wmo algemene voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten product Wmo algemene voorzieningen

Lasten
Het product WMO algemene voorzieningen kent de volgende wijziging ten opzichte van de Meerjarenbegroting 2021-2024. Conform Perspectiefnota 2022-2025 zijn de lasten vanaf 2022 naar boven bijgesteld met  respectievelijk €214.740,-, €217.870,- en €221.050,-. De structurele bijstellingen vinden met name plaats binnen het budget van volksgezondheid, basismobiliteit en volwassenenwerk.

 585100 Volksgezondheid
Structureel is €5.000,- bijgeraamd voor AED's. Het gaat deels om verplaatsing van bestaande AED’s (verbeterde dekking), vervanging van AED’s en buitenkasten vanwege einde technische levensduur en het bijplaatsen van een enkele nieuwe AED in wijken met een onvoldoende dekkingsgraad. Verder is hierin een vergoeding opgenomen voor de stroomkosten aan particulieren aan wiens gevel de AED-kast is komen te hangen en zijn de onderhoudskosten verhoogd omdat het aantal AED’s is uitgebreid. Daarnaast is voor het project 'Rookvrije Generatie' €1.000,- structureel  nodig vanaf 2022.

585250 Basismobiliteit
Het budget van deze post is overgeheveld van de kostenplaats Wmo maatwerkvoorzieningen (581750).  

585000 Volwassenenwerk
Wat tevens opvalt is dat in 2022 het budget van volwassenenwerk sterk is afgenomen ten opzichte van 2021. Dit komt omdat het subsidiebudget voor het Dorpshuis Heerde nu wordt verantwoord onder het product Kunst en Cultuur (565100).

BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk