Toelichting

--

Kwaliteit

In 2019 organiseerden wij diverse netwerkbijeenkomsten voor de Cittaslow supporters. Er zijn toen afspraken gemaakt over deelname aan lokale activiteiten en over het in de markt zetten van een Cittaslow souvenir; een Cittaslow schaap, waarbij wol van de schaapskudde wordt gebruikt.

In 2020 hebben wij door de beperkingen van de coronacrisis geen bijeenkomsten kunnen organiseren met onze supporters. Omdat onze waardering voor de supporters kenbaar te maken en ze een hart onder de riem te steken, hebben zij van ons – als alternatief voor de bijeenkomten – een ‘Cittaslowpakket’ ontvangen met daarbij een persoonlijke boodschap van de burgemeester.


In het landelijke Cittaslow netwerk zijn afspraken gemaakt over de wijze waarop Cittalsow als keurmerk verder en concreter kan worden uitgedragen. Vier thema's worden uitgewerkt die voor Cittaslow Nederland van belang zijn:
1) Noaberschap en fijnschaligheid
2) Landschap, duurzaamheid en toerisme
3) Bewustwording en jeugd en
4) Cultuur, erfgoed en lokale voeding.

Op verschillende manieren vullen we deze thema’s in. Bijvoorbeeld aan de voortrekkersrol die Heerde vertegenwoordigt bij de ontwikkeling van het masterplan IJsselvallei. Vanuit dit masterplan wordt gewerkt aan drie grote maatschappelijke opgaven:

1) klimaatadaptatie en -mitigatie

2) invulling geven aan het begrip ‘kringlooplandbouw’ met meer aandacht voor een gezonde bodem en biodiversiteit én

3) het versterken van cultuurtoerisme en leefbaarheid.

Deze opgaven hangen samen met de hierboven beschreven Cittaslow thema’s.

Ook werken we vanuit de Veluwe Agenda aan de ontwikkeling van het ‘Belevingsgebied Ambachtelijke Veluwe’ en proberen we in dat kader de (recreatieve) aantrekkelijkheid van Heerde te versterken. Het kenmerk ‘ambachtelijk’ past natuurlijk goed bij de Cittaslow filosofie, waarin tradities, het koesteren van het ‘oude’ en de ontwikkeling van streekproducten belangrijk zijn.

Uiteraard zal de Cittaslow gedachte een centraal thema zijn in onze omgevingsvisie. Vanuit eigen identiteit en onder andere aan de hand van bovenstaande projecten/ontwikkelingen gaan we in 2021 verder invulling geven aan deze vier thema's.

Hierbij speelt Visit Heerde – als het gaat om promotie en marketing – natuurlijk een actieve rol.