2019 Jaarstukken |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Leeswijzer |
Blz. 3 |
Leeswijzer |
Blz. 4 |
Kaders |
Blz. 5 |
Financiële kaders |
Blz. 6 |
Indeling jaarstukken |
Blz. 7 |
Overzicht programma's en producten |
Blz. 8 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 9 |
Voorwoord |
Blz. 10 |
Voorwoord |
Blz. 11 |
Rekening op hoofdlijnen /analyse exploitatieresultaat |
Blz. 12 |
Rekening op hoofdlijnen / analyse exopploitatieresultaat |
Blz. 13 |
Resultaatbestemming |
Blz. 14 |
Resultaatbestemming |
Blz. 15 |
Impact coronacrisis |
Blz. 16 |
Impact coronacrisis |
Blz. 17 |
Jaarverslag |
Blz. 18 |
1. Bestuur |
Blz. 19 |
Toelichting op programma Bestuur |
Blz. 20 |
Collegeprogramma Bestuur |
Blz. 21 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 22 |
Regionale bestuurlijke samenwerking |
Blz. 23 |
De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt. |
Blz. 24 |
De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen. |
Blz. 25 |
Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer. |
Blz. 26 |
Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis. |
Blz. 27 |
Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as. |
Blz. 28 |
Lokale samenwerking met maatschappelijke partners |
Blz. 29 |
Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden. |
Blz. 30 |
Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn. |
Blz. 31 |
Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn. |
Blz. 32 |
Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor. |
Blz. 33 |
Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen. |
Blz. 34 |
Inclusief denken |
Blz. 35 |
Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking. |
Blz. 36 |
Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers. |
Blz. 37 |
Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente. |
Blz. 38 |
Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd. |
Blz. 39 |
Communicatie |
Blz. 40 |
De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1. |
Blz. 41 |
Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep). |
Blz. 42 |
Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren. |
Blz. 43 |
Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad. |
Blz. 44 |
Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website. |
Blz. 45 |
Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen. |
Blz. 46 |
Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet |
Blz. 47 |
Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar. |
Blz. 48 |
In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten. |
Blz. 49 |
Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017. |
Blz. 50 |
Openbare orde en veiligheid |
Blz. 51 |
Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is. |
Blz. 52 |
Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik. |
Blz. 53 |
De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken. |
Blz. 54 |
De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten. |
Blz. 55 |
Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren. |
Blz. 56 |
Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren. |
Blz. 57 |
Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners. |
Blz. 58 |
Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners. |
Blz. 59 |
Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond. |
Blz. 60 |
In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat. |
Blz. 61 |
In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost. |
Blz. 62 |
Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning. |
Blz. 63 |
Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester. |
Blz. 64 |
Brandweer |
Blz. 65 |
Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen. |
Blz. 66 |
Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren. |
Blz. 67 |
Handhaving |
Blz. 68 |
Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH). |
Blz. 69 |
Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt. |
Blz. 70 |
Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude. |
Blz. 71 |
Bestuur |
Blz. 72 |
Toelichting op product Bestuur |
Blz. 73 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 74 |
Toelichting op de lasten en baten product Bestuur |
Blz. 75 |
Veiligheid |
Blz. 76 |
Toelichting op product Veiligheid |
Blz. 77 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 78 |
Toelichting op de lasten en baten product Veiligheid |
Blz. 79 |
BBV-indicatoren programma Bestuur |
Blz. 80 |
BBV indicatoren |
Blz. 81 |
2. Bedrijfsvoering |
Blz. 82 |
Toelichting op programma Bedrijfsvoering |
Blz. 83 |
Collegeprogramma Bedrijfsvoering |
Blz. 84 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 85 |
Financiën |
Blz. 86 |
Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren. |
Blz. 87 |
De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend. |
Blz. 88 |
De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse |
Blz. 89 |
De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie. |
Blz. 90 |
Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. |
Blz. 91 |
Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen. |
Blz. 92 |
Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen. |
Blz. 93 |
Dienstverlening ambtelijke organisatie |
Blz. 94 |
De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek. |
Blz. 95 |
Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben. |
Blz. 96 |
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden. |
Blz. 97 |
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen. |
Blz. 98 |
Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën. |
Blz. 99 |
Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers. |
Blz. 100 |
Personeel en Organisatie |
Blz. 101 |
Actief deelnemen in de Talentenregio. |
Blz. 102 |
Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn. |
Blz. 103 |
De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen |
Blz. 104 |
Investeren in jonge medewerkers. |
Blz. 105 |
Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn. |
Blz. 106 |
Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten. |
Blz. 107 |
Inkoop |
Blz. 108 |
Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren. |
Blz. 109 |
Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren. |
Blz. 110 |
Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed. |
Blz. 111 |
Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt. |
Blz. 112 |
Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening |
Blz. 113 |
Basisregistratie Grootschalige topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar. |
Blz. 114 |
Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen. |
Blz. 115 |
De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden. |
Blz. 116 |
De digitale agenda 2020 als leidraad volgen. |
Blz. 117 |
Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving. |
Blz. 118 |
Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening. |
Blz. 119 |
Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer. |
Blz. 120 |
Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers. |
Blz. 121 |
Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie) |
Blz. 122 |
Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken. |
Blz. 123 |
Financiën |
Blz. 124 |
Toelichting op product Financiën |
Blz. 125 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 126 |
Toelichting op de lasten en baten product Financiën |
Blz. 127 |
Uitvoering Grondbeleid |
Blz. 128 |
Toelichting op product uitvoering Grondbeleid |
Blz. 129 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 130 |
Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid |
Blz. 131 |
Burgerzaken |
Blz. 132 |
Toelichting op product Burgerzaken |
Blz. 133 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 134 |
Toelichting op de lasten en baten product Burgerzaken |
Blz. 135 |
Basisregistratie |
Blz. 136 |
Toelichting op product Basisregistratie |
Blz. 137 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 138 |
Toelichting op de lasten en baten product Basisregistratie |
Blz. 139 |
Streekarchivariaat |
Blz. 140 |
Toelichting op product Streekarchivariaat |
Blz. 141 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 142 |
Toelichting op de lasten en baten product Streekarcivariaat |
Blz. 143 |
3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen |
Blz. 144 |
Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen |
Blz. 145 |
Collegeprogramma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen |
Blz. 146 |
Wat hebben we bereikt? |
Blz. 147 |
Leefbaar buitengebied |
Blz. 148 |
Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving. |
Blz. 149 |
De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs. |
Blz. 150 |
Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen. |
Blz. 151 |
We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen. |
Blz. 152 |
We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie. |
Blz. 153 |
We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid). |
Blz. 154 |
We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard. |
Blz. 155 |
We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer. |
Blz. 156 |
Openbare ruimte en mobiliteit |
Blz. 157 |
(Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid. |
Blz. 158 |
Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn. |
Blz. 159 |
De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel. |
Blz. 160 |
De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten. |
Blz. 161 |
Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren. |
Blz. 162 |
Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren. |
Blz. 163 |
Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen. |
Blz. 164 |
Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente. |
Blz. 165 |
We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren |
Blz. 166 |
We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt. |
Blz. 167 |
Omgevingsvisie |
Blz. 168 |
Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie. |
Blz. 169 |
We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen. |
Blz. 170 |
Centra Heerde en Wapenveld |
Blz. 171 |
Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer. |
Blz. 172 |
De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS). |
Blz. 173 |
Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking. |
Blz. 174 |
Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan. |
Blz. 175 |
Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan. |
Blz. 176 |
Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren. |
Blz. 177 |
Toepassen van de centrumvisie Heerde. |
Blz. 178 |
Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen). |
Blz. 179 |
Toerisme |
Blz. 180 |
Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Visit Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken. |
Blz. 181 |
De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden. |
Blz. 182 |
Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente. |
Blz. 183 |
Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Visit Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020). |
Blz. 184 |
Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren. |
Blz. 185 |
Samen met Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda. |
Blz. 186 |
Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. |
Blz. 187 |
Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel. |
Blz. 188 |
Economie |
Blz. 189 |
De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren. |
Blz. 190 |
De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed. |
Blz. 191 |
Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft. |
Blz. 192 |
Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken. |
Blz. 193 |
Het ondernemersloket willen we voortzetten. |
Blz. 194 |
In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt. |
Blz. 195 |
Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek. |
Blz. 196 |
Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken. |
Blz. 197 |
Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie. |
Blz. 198 |
Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is. |
Blz. 199 |
Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt. |
Blz. 200 |
Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap. |
Blz. 201 |
Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen. |
Blz. 202 |
Duurzaamheid |
Blz. 203 |
Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren. |
Blz. 204 |
De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie. |
Blz. 205 |
Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam. |
Blz. 206 |
Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie. |
Blz. 207 |
Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen. |
Blz. 208 |
Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio. |
Blz. 209 |
Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft. |
Blz. 210 |
Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen. |
Blz. 211 |
Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025. |
Blz. 212 |
Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij. |
Blz. 213 |
Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij. |
Blz. 214 |
Bouwen en Wonen |
Blz. 215 |
Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen. |
Blz. 216 |
De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend. |
Blz. 217 |
De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw. |
Blz. 218 |
In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen. |
Blz. 219 |
Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties. |
Blz. 220 |
Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren. |
Blz. 221 |
Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken. |
Blz. 222 |
Starterslening aanbieden. |
Blz. 223 |
Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert. |
Blz. 224 |
Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen. |
Blz. 225 |
Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen. |
Blz. 226 |
Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken. |
Blz. 227 |
Vliegveld Lelystad |
Blz. 228 |
Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer. |
Blz. 229 |
Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen. |
Blz. 230 |
Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren. |
Blz. 231 |
Begraven |
Blz. 232 |
Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente. |
Blz. 233 |
Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden. |
Blz. 234 |
Duurzaamheid |
Blz. 235 |
Toelichting op product Duurzaamheid |
Blz. 236 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 237 |
Toelichting op de lasten en baten product Duurzaamheid |
Blz. 238 |
Economie |
Blz. 239 |
Toelichting op product Economie |
Blz. 240 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 241 |
Toelichting op de lasten en baten product Economie |
Blz. 242 |
Toerisme |
Blz. 243 |
Toelichting op product Toerisme |
Blz. 244 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 245 |
Toelichting op de lasten en baten product Toerisme |
Blz. 246 |
Bouwen en wonen |
Blz. 247 |
Toelichting op product Bouwen en Wonen |
Blz. 248 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 249 |
Toelichting op de lasten en baten product Bouwen en Wonen |
Blz. 250 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
Blz. 251 |
Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling |
Blz. 252 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 253 |
Toelichting op de lasten en baten product Ruimtelijke ontwikkeling |
Blz. 254 |
Accommodaties |
Blz. 255 |
Toelichting op product Accommodaties |
Blz. 256 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 257 |
Toelichting op de lasten en baten product Accommodaties |
Blz. 258 |
Gebiedsontwikkeling |
Blz. 259 |
Toelichting op product Gebiedsontwikkeling |
Blz. 260 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 261 |
Toelichting op lasten en baten product Gebiedsontwikkeling |
Blz. 262 |
Beheer en onderhoud |
Blz. 263 |
Toelichting op product Beheer en Onderhoud |
Blz. 264 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 265 |
Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud |
Blz. 266 |
Bosbeheer |
Blz. 267 |
Toelichting op product Bosbeheer |
Blz. 268 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 269 |
Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer |
Blz. 270 |
BBV-Indicatoren programma (Openbare) ruimte, wonen en ondernemen |
Blz. 271 |
BBV indicatoren |
Blz. 272 |
4. Sociaal maatschappelijk |
Blz. 273 |
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk |
Blz. 274 |
Collegeprogramma Samenleving |
Blz. 275 |
Doelstellingen |
Blz. 276 |
Algemeen |
Blz. 277 |
De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties. |
Blz. 278 |
Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget. |
Blz. 279 |
Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken. |
Blz. 280 |
Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen. |
Blz. 281 |
Preventie |
Blz. 282 |
Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven. |
Blz. 283 |
Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek. |
Blz. 284 |
Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd. |
Blz. 285 |
Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn. |
Blz. 286 |
Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen. |
Blz. 287 |
Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen. |
Blz. 288 |
Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties. |
Blz. 289 |
Laaggeletterdheid |
Blz. 290 |
Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken. |
Blz. 291 |
Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt. |
Blz. 292 |
Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren. |
Blz. 293 |
Informatie en toegankelijkheid sociaal domein |
Blz. 294 |
In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd. |
Blz. 295 |
Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn. |
Blz. 296 |
Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg. |
Blz. 297 |
Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid |
Blz. 298 |
Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek. |
Blz. 299 |
Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek. |
Blz. 300 |
Zorg bij verward gedrag |
Blz. 301 |
Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden. |
Blz. 302 |
Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert. |
Blz. 303 |
We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag. |
Blz. 304 |
Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners. |
Blz. 305 |
Participatie en Werk |
Blz. 306 |
Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden. |
Blz. 307 |
Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden. |
Blz. 308 |
Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen. |
Blz. 309 |
Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat. |
Blz. 310 |
Vrijwilligers en Mantelzorg |
Blz. 311 |
In stand houden mantelzorgcompliment. |
Blz. 312 |
Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen. |
Blz. 313 |
Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving |
Blz. 314 |
Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk. |
Blz. 315 |
Respijtzorg voor mantelzorgers. |
Blz. 316 |
Basismobiliteit |
Blz. 317 |
Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten |
Blz. 318 |
Voor de doelgroep is er passend vervoer. |
Blz. 319 |
Kunst en Cultuur/Sport |
Blz. 320 |
Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten |
Blz. 321 |
Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten. |
Blz. 322 |
Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren |
Blz. 323 |
Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren. |
Blz. 324 |
Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten. |
Blz. 325 |
Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten. |
Blz. 326 |
Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen |
Blz. 327 |
Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD. |
Blz. 328 |
Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven. |
Blz. 329 |
Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen . |
Blz. 330 |
Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling. |
Blz. 331 |
Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd. |
Blz. 332 |
We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd. |
Blz. 333 |
Accommodaties (sociaal domein) |
Blz. 334 |
Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan. |
Blz. 335 |
De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is. |
Blz. 336 |
Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen. |
Blz. 337 |
Preventie |
Blz. 338 |
Toelichting op product Preventie |
Blz. 339 |
Onderwijs en educatie |
Blz. 340 |
Toelichting op product Onderwijs en Educatie |
Blz. 341 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 342 |
Toelichting op de lasten en baten product Onderwijs & Educatie |
Blz. 343 |
Onderwijshuisvesting |
Blz. 344 |
Toelichting op product Onderwijshuisvesting |
Blz. 345 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 346 |
Toelichting op de lasten en baten product Onderwijshuisvesting |
Blz. 347 |
Kunst, cultuur en media |
Blz. 348 |
Toelichting op product Kunst, cultuur en media |
Blz. 349 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 350 |
Toelichting op de lasten en baten product Kunst, cultuur en media |
Blz. 351 |
Sport |
Blz. 352 |
Toelichting op product Sport |
Blz. 353 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 354 |
Toelichting op de lasten en baten product Sport |
Blz. 355 |
Accommodaties SMV |
Blz. 356 |
Toelichting op product Accommodaties SMV |
Blz. 357 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 358 |
Toelichting op de lasten en baten product Accommodaties SMV |
Blz. 359 |
Informatie en toegang sociaal domein |
Blz. 360 |
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein |
Blz. 361 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 362 |
Toelichting op de lasten en baten product Informatie en toegang sociaal domein |
Blz. 363 |
Jeugdhulp individuele voorziening |
Blz. 364 |
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening |
Blz. 365 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 366 |
Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp individuele voorzieningen |
Blz. 367 |
Jeugdhulp overige voorzieningen |
Blz. 368 |
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen |
Blz. 369 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 370 |
Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp overige voorziening |
Blz. 371 |
Participatie en werk |
Blz. 372 |
Toelichting op product Participatie en Werk |
Blz. 373 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 374 |
Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk |
Blz. 375 |
Inkomen |
Blz. 376 |
Toelichting op product Inkomen |
Blz. 377 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 378 |
Toelichting op de lasten en baten product Inkomen |
Blz. 379 |
Wmo maatwerkvoorzieningen |
Blz. 380 |
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen |
Blz. 381 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 382 |
Toelichting op de lasten en baten product Wmo maatwerkvoorzieningen |
Blz. 383 |
Wmo algemene voorzieningen |
Blz. 384 |
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen |
Blz. 385 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 386 |
Toelichting op de lasten en baten product Wmo algemene voorzieningen |
Blz. 387 |
BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk |
Blz. 388 |
BBV - Indicatoren |
Blz. 389 |
Overzicht overhead |
Blz. 390 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 391 |
Toelichting op product Overhead |
Blz. 392 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 393 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 394 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 395 |
Toelichting op de lasten en baten product Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 396 |
BBV Indicatoren |
Blz. 397 |
Onvoorzien |
Blz. 398 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 399 |
Toelichting op de baten en lasten van Onvoorzien |
Blz. 400 |
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing |
Blz. 401 |
Inleiding |
Blz. 402 |
Weerstandscapaciteit |
Blz. 403 |
Risicobeheersing |
Blz. 404 |
Relatie tussen risico's en weerstandscapaciteit |
Blz. 405 |
Kengetallen en Weerstandsratio |
Blz. 406 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 407 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 408 |
Beleidskader |
Blz. 409 |
Grondbeleid |
Blz. 410 |
Kwantitatieve Opgave Wonen |
Blz. 411 |
Notitie Grondzaken |
Blz. 412 |
Startersleningen |
Blz. 413 |
Financiële beschouwing |
Blz. 414 |
Boekwaarden van de complexen |
Blz. 415 |
Toelichting op de complexen |
Blz. 416 |
MPG (Meerjaren Prognose Grondexploitatie) |
Blz. 417 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 418 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 419 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 420 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 421 |
Paragraaf Lokale heffingen |
Blz. 422 |
Paragraaf Lokale heffingen |
Blz. 423 |
. |
Blz. 424 |
Kwijtschelding |
Blz. 425 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 426 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 427 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 428 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 429 |
Jaarrekening |
Blz. 430 |
Grondslagen voor waardering |
Blz. 431 |
Grondslagen voor waardering |
Blz. 432 |
Onzekerheden omtrent het sociaal domein |
Blz. 433 |
Onzekerheden omtrent het sociaal domein |
Blz. 434 |
Balans |
Blz. 435 |
Balans |
Blz. 436 |
Toelichting op de balans |
Blz. 437 |
Toelichting op de balans |
Blz. 438 |
Niet uit de balans blijkende verplichtingen |
Blz. 439 |
Niet uit de balans blijkende verplichtingen |
Blz. 440 |
Gebeurtenissen na balansdatum |
Blz. 441 |
Impact coronacrisis |
Blz. 442 |
Overzicht van baten en lasten |
Blz. 443 |
Overzicht van Baten en lasten |
Blz. 444 |
Overzicht mutaties reserves en voorzieningen |
Blz. 445 |
Overzicht mutaties reserves en voorzieningen |
Blz. 446 |
Toelichting reserves en voorzieningen |
Blz. 447 |
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma |
Blz. 448 |
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma |
Blz. 449 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT) |
Blz. 450 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT) |
Blz. 451 |
Overzicht SiSa |
Blz. 452 |
Overzicht Sisa |
Blz. 453 |
Overzicht Taakvelden |
Blz. 454 |
Overzicht taakvelden |
Blz. 455 |
Bijlagen |
Blz. 456 |
Bijlage 1: Interne beheersing |
Blz. 457 |
Bijlage 2: Voortgang ombuigingen 2019 |
Blz. 458 |
Bijlage 3: Emu - saldo |
Blz. 459 |
Bijlage 4: Investeringen mee naar volgend jaar |
Blz. 460 |
Bijlage 5: Investeringen afgesloten |
Blz. 461 |
Bijlage 6: Begrotingsrechtmatigheid |
Blz. 462 |
Bijlage 7: Afkortingenlijst |
Blz. 463 |