-
Blz. 1
2021 Jaarstukken
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Leeswijzer
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Kaders
-
Blz. 6
Financiële kaders
-
Blz. 7
Indeling jaarstukken
-
Blz. 8
Overzicht programma's en producten
-
Blz. 9
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 10
Voorwoord
-
Blz. 11
Voorwoord
-
Blz. 12
Rekening op hoofdlijnen /analyse exploitatieresultaat
-
Blz. 13
Rekening op hoofdlijnen / analyse exploitatieresultaat
-
Blz. 14
Resultaatbestemming
-
Blz. 15
Resultaatbestemming
-
Blz. 16
Impact coronacrisis
-
Blz. 17
Coronaoverzicht
-
Blz. 18
Jaarverslag
-
Blz. 19
1. Bestuur
-
Blz. 20
Toelichting op programma Bestuur
-
Blz. 21
Collegeprogramma Bestuur
-
Blz. 22
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 23
Regionale bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 24
De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
-
Blz. 25
De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
-
Blz. 26
Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
-
Blz. 27
Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
-
Blz. 28
Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
-
Blz. 29
Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
-
Blz. 30
Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
-
Blz. 31
Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 32
Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
-
Blz. 33
Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
-
Blz. 34
Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
-
Blz. 35
Inclusief denken
-
Blz. 36
Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
-
Blz. 37
Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
-
Blz. 38
Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
-
Blz. 39
Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
-
Blz. 40
Communicatie
-
Blz. 41
De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
-
Blz. 42
Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
-
Blz. 43
Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
-
Blz. 44
Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
-
Blz. 45
Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
-
Blz. 46
Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
-
Blz. 47
Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
-
Blz. 48
Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
-
Blz. 49
In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
-
Blz. 50
Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
-
Blz. 51
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 52
Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
-
Blz. 53
Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
-
Blz. 54
De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
-
Blz. 55
De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
-
Blz. 56
Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
-
Blz. 57
Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
-
Blz. 58
Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
-
Blz. 59
Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
-
Blz. 60
Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
-
Blz. 61
In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
-
Blz. 62
In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
-
Blz. 63
Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
-
Blz. 64
Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
-
Blz. 65
Brandweer
-
Blz. 66
Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
-
Blz. 67
Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
-
Blz. 68
Handhaving
-
Blz. 69
Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH).
-
Blz. 70
Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
-
Blz. 71
Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
-
Blz. 72
Bestuur
-
Blz. 73
Toelichting op product Bestuur
-
Blz. 74
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 75
Toelichting op de lasten en baten product Bestuur
-
Blz. 76
Veiligheid
-
Blz. 77
Toelichting op product Veiligheid
-
Blz. 78
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 79
Toelichting op de lasten en baten product Veiligheid
-
Blz. 80
BBV-indicatoren programma Bestuur
-
Blz. 81
BBV indicatoren
-
Blz. 82
2. Bedrijfsvoering
-
Blz. 83
Toelichting op programma Bedrijfsvoering
-
Blz. 84
Collegeprogramma Bedrijfsvoering
-
Blz. 85
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 86
Financiën
-
Blz. 87
Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
-
Blz. 88
De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
-
Blz. 89
De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
-
Blz. 90
De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
-
Blz. 91
Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 92
Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
-
Blz. 93
Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
-
Blz. 94
Dienstverlening ambtelijke organisatie
-
Blz. 95
De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
-
Blz. 96
Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
-
Blz. 97
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
-
Blz. 98
Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
-
Blz. 99
Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
-
Blz. 100
Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
-
Blz. 101
Personeel en Organisatie
-
Blz. 102
Actief deelnemen in de Talentenregio.
-
Blz. 103
Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
-
Blz. 104
De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
-
Blz. 105
Investeren in jonge medewerkers.
-
Blz. 106
Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
-
Blz. 107
Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
-
Blz. 108
Inkoop
-
Blz. 109
Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
-
Blz. 110
Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
-
Blz. 111
Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
-
Blz. 112
Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
-
Blz. 113
Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
-
Blz. 114
Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
-
Blz. 115
Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
-
Blz. 116
De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
-
Blz. 117
De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
-
Blz. 118
Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
-
Blz. 119
Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
-
Blz. 120
Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
-
Blz. 121
Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
-
Blz. 122
Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
-
Blz. 123
Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
-
Blz. 124
Financiën
-
Blz. 125
Toelichting op product Financiën
-
Blz. 126
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 127
Toelichting op de lasten en baten product Financiën
-
Blz. 128
Uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 129
Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 130
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 131
Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid
-
Blz. 132
Burgerzaken
-
Blz. 133
Toelichting op product Burgerzaken
-
Blz. 134
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 135
Toelichting op de lasten en baten product Burgerzaken
-
Blz. 136
Basisregistratie
-
Blz. 137
Toelichting op product Basisregistratie
-
Blz. 138
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 139
Toelichting op de lasten en baten product Basisregistratie
-
Blz. 140
Streekarchivariaat
-
Blz. 141
Toelichting op product Streekarchivariaat
-
Blz. 142
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 143
Toelichting op de lasten en baten product Streekarchivariaat
-
Blz. 144
3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 145
Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 146
Collegeprogramma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 147
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 148
Leefbaar buitengebied
-
Blz. 149
Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 150
De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
-
Blz. 151
Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
-
Blz. 152
We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
-
Blz. 153
We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie.
-
Blz. 154
We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
-
Blz. 155
We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard.
-
Blz. 156
We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
-
Blz. 157
Openbare ruimte en mobiliteit
-
Blz. 158
(Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
-
Blz. 159
Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
-
Blz. 160
De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
-
Blz. 161
De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
-
Blz. 162
Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
-
Blz. 163
Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
-
Blz. 164
Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
-
Blz. 165
Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente.
-
Blz. 166
We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
-
Blz. 167
We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
-
Blz. 168
Omgevingsvisie
-
Blz. 169
Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie.
-
Blz. 170
We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
-
Blz. 171
Centra Heerde en Wapenveld
-
Blz. 172
Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
-
Blz. 173
De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS).
-
Blz. 174
Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
-
Blz. 175
Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
-
Blz. 176
Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
-
Blz. 177
Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
-
Blz. 178
Toepassen van de centrumvisie Heerde.
-
Blz. 179
Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
-
Blz. 180
Toerisme
-
Blz. 181
Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Visit Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
-
Blz. 182
De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
-
Blz. 183
Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
-
Blz. 184
Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Visit Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020).
-
Blz. 185
Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
-
Blz. 186
Samen met Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
-
Blz. 187
Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
-
Blz. 188
Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
-
Blz. 189
Economie
-
Blz. 190
De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
-
Blz. 191
De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
-
Blz. 192
Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
-
Blz. 193
Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
-
Blz. 194
Het ondernemersloket willen we voortzetten.
-
Blz. 195
In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 196
Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
-
Blz. 197
Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
-
Blz. 198
Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
-
Blz. 199
Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
-
Blz. 200
Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
-
Blz. 201
Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
-
Blz. 202
Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
-
Blz. 203
Duurzaamheid
-
Blz. 204
Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
-
Blz. 205
De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
-
Blz. 206
Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
-
Blz. 207
Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
-
Blz. 208
Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
-
Blz. 209
Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
-
Blz. 210
Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
-
Blz. 211
Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
-
Blz. 212
Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
-
Blz. 213
Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
-
Blz. 214
Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
-
Blz. 215
Bouwen en Wonen
-
Blz. 216
Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
-
Blz. 217
De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
-
Blz. 218
De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
-
Blz. 219
In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen.
-
Blz. 220
Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
-
Blz. 221
Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
-
Blz. 222
Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
-
Blz. 223
Starterslening aanbieden.
-
Blz. 224
Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
-
Blz. 225
Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
-
Blz. 226
Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
-
Blz. 227
Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
-
Blz. 228
Vliegveld Lelystad
-
Blz. 229
Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
-
Blz. 230
Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
-
Blz. 231
Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
-
Blz. 232
Begraven
-
Blz. 233
Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
-
Blz. 234
Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
-
Blz. 235
Duurzaamheid
-
Blz. 236
Toelichting op product Duurzaamheid
-
Blz. 237
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 238
Toelichting op de lasten en baten product Duurzaamheid
-
Blz. 239
Economie
-
Blz. 240
Toelichting op product Economie
-
Blz. 241
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 242
Toelichting op de lasten en baten product Economie
-
Blz. 243
Toerisme
-
Blz. 244
Toelichting op product Toerisme
-
Blz. 245
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 246
Toelichting op de lasten en baten product Toerisme
-
Blz. 247
Bouwen en wonen
-
Blz. 248
Toelichting op product Bouwen en Wonen
-
Blz. 249
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 250
Toelichting op de lasten en baten product Bouwen en Wonen
-
Blz. 251
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 252
Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 253
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 254
Toelichting op de lasten en baten product Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 255
Accommodaties
-
Blz. 256
Toelichting op product Accommodaties
-
Blz. 257
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 258
Toelichting op de lasten en baten product Accommodaties
-
Blz. 259
Beheer en onderhoud
-
Blz. 260
Toelichting op product Beheer en Onderhoud
-
Blz. 261
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 262
Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
-
Blz. 263
Bosbeheer
-
Blz. 264
Toelichting op product Bosbeheer
-
Blz. 265
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 266
Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
-
Blz. 267
BBV-Indicatoren programma (Openbare) ruimte, wonen en ondernemen
-
Blz. 268
BBV indicatoren
-
Blz. 269
4. Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 270
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
-
Blz. 271
Collegeprogramma Samenleving
-
Blz. 272
Doelstellingen
-
Blz. 273
Algemeen
-
Blz. 274
De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 275
Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
-
Blz. 276
Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
-
Blz. 277
Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
-
Blz. 278
Preventie
-
Blz. 279
Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
-
Blz. 280
Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
-
Blz. 281
Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
-
Blz. 282
Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
-
Blz. 283
Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
-
Blz. 284
Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
-
Blz. 285
Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
-
Blz. 286
Laaggeletterdheid
-
Blz. 287
Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
-
Blz. 288
Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
-
Blz. 289
Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
-
Blz. 290
Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
-
Blz. 291
In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
-
Blz. 292
Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
-
Blz. 293
Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
-
Blz. 294
Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
-
Blz. 295
Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek.
-
Blz. 296
Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek.
-
Blz. 297
Zorg bij verward gedrag
-
Blz. 298
Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
-
Blz. 299
Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
-
Blz. 300
We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
-
Blz. 301
Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
-
Blz. 302
Participatie en Werk
-
Blz. 303
Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
-
Blz. 304
Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
-
Blz. 305
Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
-
Blz. 306
Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
-
Blz. 307
Vrijwilligers en Mantelzorg
-
Blz. 308
In stand houden mantelzorgcompliment.
-
Blz. 309
Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
-
Blz. 310
Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
-
Blz. 311
Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
-
Blz. 312
Respijtzorg voor mantelzorgers.
-
Blz. 313
Basismobiliteit
-
Blz. 314
Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten
-
Blz. 315
Voor de doelgroep is er passend vervoer.
-
Blz. 316
Kunst en Cultuur/Sport
-
Blz. 317
Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
-
Blz. 318
Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
-
Blz. 319
Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
-
Blz. 320
Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
-
Blz. 321
Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
-
Blz. 322
Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
-
Blz. 323
Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 324
Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
-
Blz. 325
Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
-
Blz. 326
Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
-
Blz. 327
Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
-
Blz. 328
Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
-
Blz. 329
We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
-
Blz. 330
Accommodaties (sociaal domein)
-
Blz. 331
Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
-
Blz. 332
De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
-
Blz. 333
Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
-
Blz. 334
Onderwijs en educatie
-
Blz. 335
Toelichting op product Onderwijs en Educatie
-
Blz. 336
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 337
Toelichting op de lasten en baten product Onderwijs & Educatie
-
Blz. 338
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 339
Toelichting op product Onderwijshuisvesting
-
Blz. 340
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 341
Toelichting op de lasten en baten product Onderwijshuisvesting
-
Blz. 342
Kunst, cultuur en media
-
Blz. 343
Toelichting op product Kunst, cultuur en media
-
Blz. 344
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 345
Toelichting op de lasten en baten product Kunst, cultuur en media
-
Blz. 346
Sport
-
Blz. 347
Toelichting op product Sport
-
Blz. 348
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 349
Toelichting op de lasten en baten product Sport
-
Blz. 350
Accommodaties SMV
-
Blz. 351
Toelichting op product Accommodaties SMV
-
Blz. 352
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 353
Toelichting op de lasten en baten product Accommodaties SMV
-
Blz. 354
Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 355
Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 356
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 357
Toelichting op de lasten en baten product Informatie en toegang sociaal domein
-
Blz. 358
Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 359
Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
-
Blz. 360
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 361
Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp individuele voorzieningen
-
Blz. 362
STIP
-
Blz. 363
Toelichting op product STIP
-
Blz. 364
Wat mag het kosten?
-
Blz. 365
Toelichting op lasten en baten product STIP
-
Blz. 366
Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 367
Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
-
Blz. 368
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 369
Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp overige voorziening
-
Blz. 370
Participatie en werk
-
Blz. 371
Toelichting op product Participatie en Werk
-
Blz. 372
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 373
Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
-
Blz. 374
Inkomen
-
Blz. 375
Toelichting op product Inkomen
-
Blz. 376
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 377
Toelichting op de lasten en baten product Inkomen
-
Blz. 378
Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 379
Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 380
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 381
Toelichting op de lasten en baten product Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 382
Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 383
Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 384
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 385
Toelichting op de lasten en baten product Wmo algemene voorzieningen
-
Blz. 386
BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 387
BBV - Indicatoren
-
Blz. 388
Overzicht overhead
-
Blz. 389
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 390
Toelichting op product Overhead
-
Blz. 391
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 392
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 393
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 394
Toelichting op de lasten en baten product Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 395
BBV Indicatoren
-
Blz. 396
Onvoorzien
-
Blz. 397
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 398
Toelichting op de baten en lasten van Onvoorzien
-
Blz. 399
Paragrafen
-
Blz. 400
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersplan
-
Blz. 401
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 402
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 403
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 404
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 405
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 406
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 407
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 408
Financiële gegevens
-
Blz. 409
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 410
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 411
Paragraaf Financering
-
Blz. 412
Paragraaf Financiering
-
Blz. 413
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 414
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 415
Jaarrekening
-
Blz. 416
Grondslagen voor waardering
-
Blz. 417
Grondslagen voor waardering
-
Blz. 418
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 419
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 420
Balans
-
Blz. 421
Balans
-
Blz. 422
Toelichting op de balans
-
Blz. 423
1. Vaste activa
-
Blz. 424
1.1 Immateriële vaste activa
-
Blz. 425
1.2 Materiële vaste activa
-
Blz. 426
1.3 Financiële vaste activa
-
Blz. 427
2.0 Voorraad
-
Blz. 428
3.0 Uitzettingen < 1 jaar
-
Blz. 429
4.0 Liquide middelen
-
Blz. 430
5.0 Overlopende activa
-
Blz. 431
6.0 Eigen vermogen
-
Blz. 432
7.0 Verloop voorzieningen
-
Blz. 433
8.0 Vaste schulden
-
Blz. 434
9.0 Vlottende schulden < 1 jaar
-
Blz. 435
10.0 Overlopende passiva
-
Blz. 436
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 437
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 438
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 439
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 440
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 441
Overzicht van Baten en lasten
-
Blz. 442
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 443
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 444
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT)
-
Blz. 445
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT)
-
Blz. 446
Overzicht SiSa
-
Blz. 447
Overzicht Sisa
-
Blz. 448
Overzicht Taakvelden
-
Blz. 449
Overzicht taakvelden
-
Blz. 450
Bijlagen
-
Blz. 451
Bijlage 1: Garanties
-
Blz. 452
Bijlage 2: Emu - saldo
-
Blz. 453
Bijlage 3: Investeringen / kredieten
-
Blz. 454
Bijlage 3.1 Investeringen mee naar volgend jaar
-
Blz. 455
Bijlage 3.2 Investeringen afgesloten
-
Blz. 456
Bijlage 4: Afkortingenlijst
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap