Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Visit Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
Kwaliteit (toelichting)
In 2020 en 2021 hebben wij door de beperkingen van de coronacrisis geen bijeenkomsten kunnen organiseren met onze supporters. Om onze waardering voor de supporters kenbaar te maken en ze een hart onder de riem te steken, hebben zij van ons – als alternatief voor de bijeenkomten – een ‘Cittaslowpakket’ ontvangen met daarbij een persoonlijke boodschap van de burgemeester.
In het landelijke Cittaslow netwerk zijn afspraken gemaakt over de wijze waarop Cittalslow als keurmerk verder en concreter kan worden uitgedragen. Vier thema's zijn uitgewerkt die voor Cittaslow Nederland van belang zijn:
1) Noaberschap en fijnschaligheid
2) Landschap, duurzaamheid en toerisme
3) Bewustwording en jeugd en
4) Cultuur, erfgoed en lokale voeding.
En uiteraard zal de Cittaslow-gedachte een centraal thema zijn in onze omgevingsvisie. Vanuit de eigen identiteit en onder andere aan de hand van bovenstaande projecten/ontwikkelingen blijven we verder invulling geven aan deze vier thema's. Zo is de gemeente Heerde sinds 2021 Fairtrade gemeente. In de basis lijken er verschillen te zijn tussen Fairtrade en Cittaslow, maar de filosofieën hebben toch vooral stevige overeenkomsten die passen bij onze gemeente. Waar Cittaslow vooral aandacht heeft voor het lokale, de eigenheid van de gemeente, streekproducten en dergelijke, richt Fairtrade zich op ‘verre landen’. Maar juist in de aandacht voor de medemens zit een mooie overeenkomst. Waar noaberschap één van de vijf kernwaarden is binnen Cittaslow-Nederland, is Fairtrade gericht op de ontwikkeling van dorpsgemeenschappen en boerencoöperaties. Beide gaan over solidariteit. En beide richten ze zich ook op een duurzame wereld en duurzame productie. De term ‘wereldwijd noaberschap’ vat dit mooi samen. Wereldwijd willen we buren en naasten voor elkaar zijn, met aandacht voor onze sociale verbondenheid en leefbare woonomgeving.
Hierbij speelt Visit Heerde – als het gaat om promotie en marketing – natuurlijk een actieve rol.