Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Visit Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020).
Kwaliteit (toelichting)
Voor de lokale marketing wordt jaarlijks het contract met Visit Heerde uitgevoerd. De kostendekking van de Stichting Visit Heerde wordt in 2022 voortgezet en ook voor de komende jaren zijn hierover afspraken gemaakt. Onderdeel hiervan is het leveren van een bijdrage voor een betaalde kracht van Visit Heerde. Door de coronacrisis kon door Visit Heerde niet het volledige programma in 2021 worden uitgevoerd. Denk hierbij vooral aan evenementen die niet door konden gaan. Visit Heerde heeft de financiële middelen die hierdoor overbleven, ingezet om Heerde op grotere schaal op de kaart te zetten en met name de recreatieondernemers te helpen in deze moeilijke periode. Bijvoorbeeld door (sociale) media campagnes en het ontwikkelingen van arrangementen in de ‘IJsselvallei’. Visit Heerde heeft ook in de coronacrisis laten zien op een creatieve en flexibele manier om te kunnen springen met de mogelijkheden en blijft een stevige bijdrage leveren aan de lokale economie en verbinding in onze gemeente.
Voor de bovenlokale marketing wordt jaarlijks het contract met Visit Veluwe uitgevoerd. In 2021 is de samenwerking tussen Visit Veluwe en de gemeenten geëvalueerd. Over het algemeen wordt de samenwerking als positief ervaren, maar ook zijn er een aantal specifieke verbeterpunten aan de orde gesteld. Daarom gaan we vanaf 2022 werken met een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Visit Veluwe en de Veluwse gemeenten, waardoor de focus van Visit Veluwe deels verschuift van zoveel mogelijk toeristen trekken naar het beter spreiden van toeristen in ruimte en tijd over de Veluwe. Op die manier wordt invulling gegeven aan de opgave om de natuur op de Veluwe te behouden, maar ook aan onze eigen ambitie om de IJsselvallei aantrekkelijker te maken en beter onder de aandacht te brengen.