Kaders

Financiële Kaders

Terug naar navigatie - Financiële Kaders

In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is opgenomen dat de raad een programmabegroting op moet stellen die bestaat uit een beleidsbegroting en een financiële begroting. De beleidsbegroting bevat in ieder geval het programmaplan en de verplichte paragrafen. Het programmaplan bestaat uit door de raad gedefinieerde programma's. De indeling van het programmaplan wijkt m.i.v. begrotingsjaar 2025 af van de bekende indeling van 4 programma's en de onderdelen Overhead en Algemene dekkingsmiddelen. Nu bestaat het programmaplan uit 9 zogenaamde hoofdfuncties. Met deze gewijzigde indeling wordt er aangesloten bij wat gangbaar is in gemeenteland; daarnaast hanteren de gemeenten Hattem en Oldebroek ook deze indeling. De verplichte paragrafen zijn ongewijzigd gebleven.

Programma’s zijn een samenhangende verzameling van producten en activiteiten, die gericht zijn op het bereiken van vooraf bepaalde maatschappelijke doelen en effecten. In het kader van de nieuwe BBV-richtlijnen zijn hieraan prestatie-indicatoren gekoppeld (bron waarstaatjegemeente.nl). Het programmaplan bevat tevens een integrale opsomming van de baten en lasten. De eisen hiervoor zijn opgenomen in artikel 8 van het Besluit Begroting en Verantwoording. Daarnaast heeft de gemeenteraad een financiële verordening vastgesteld waarin nadere kaders zijn gesteld ten aanzien van planning, budgetbewaking en rapportage. Jaarlijks wordt voorafgaand aan de begrotingsvoorbereiding een perspectiefnota opgesteld waarin het nieuw/gewijzigd beleid en de financiële uitgangspunten zijn opgenomen.

Indeling begroting

Terug naar navigatie - Indeling begroting

Programma's
De begroting is nu ingedeeld in negen programma's en zeven verplichte paragrafen. Deze indeling is gelijk aan de landelijk bekende hoofdfuncties en geldt als de gebruikelijke norm binnen gemeenteland. Door de overgang naar een nieuw financieel systeem met ingang van 2025 is het een natuurlijk moment om deze wijziging nu door te voeren. De begroting is verder onderverdeeld in producten, die als deelprogramma's gezien kunnen worden. De nadere uitwerking van de producten is aan het college opgedragen. Deze producten liggen tezamen met tal van calculaties en gedetailleerde ramingen ten grondslag aan de programmabegroting.
De nieuwe programma indeling is respectievelijk: 

0. Bestuur en ondersteuning;
1. Veiligheid;
2. Verkeer, vervoer en waterstaat;
3. Economie;
4. Onderwijs;
5. Sport, cultuur en recreatie;
6. Sociaal domein;
7. Volksgezondheid en milieu;
8. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing.

Tezamen vormen deze programma's het programmaplan, dat zowel de inhoud (doelen en middelen) van de begroting als de verdeling van baten en lasten bevat. Binnen dit plan is een totaal van enkele honderden maatregelen gedefinieerd: investeringen, lopende activiteiten, projecten en klussen die u op de beleids- en beheersagenda heeft geplaatst. Over deze maatregelen zal met regelmaat gerapporteerd worden aan management, college en raad, binnen ieders respectievelijke verantwoordelijkheden en informatiebehoeften.

Paragrafen
Er zijn zeven verplichte paragrafen die elk vanuit een ander perspectief  een 'dwarsdoorsnede' geven van de begroting. Op onderdelen zijn de paragrafen tamelijk technisch van aard. De paragrafen zijn:
• Weerstandsvermogen en Risicobeheersing;
• Grondbeleid;
• Onderhoud kapitaalgoederen;
• Verbonden partijen;
• Lokale heffingen;
• Financiering;
• Bedrijfsvoering.

Toelichtingen bij de cijfers
Bij de financiële toelichtingen zijn op programmaniveau de verschillen tussen de jaren 2024 en 2025 e.v. toegelicht. Mocht de betreffende mutatie al in een eerder document zijn opgenomen dan wordt in de toelichting hiernaar verwezen. Afwijkingen die betrekking hebben op het jaar 2023 zijn niet toegelicht; hiervoor wordt verwezen naar de Jaarstukken 2023. 

Overzicht programma's en producten

Terug naar navigatie - Overzicht programma's en producten

 

 

Bestuur en ondersteuning
Product Productverantwoordelijke Portefeuillehouder
Bestuur L. Liefers O. Prinsen
Burgerzaken R. v.d. Veen O. Prinsen
Beheer overige gebouwen en gronden L. Liefers S. Nienhuis
Overhead L. Liefers O. Prinsen
Treasury L. Liefers K. Harink
OZB-woningen R. v.d. Veen K. Harink
OZB niet-woningen R. v.d. Veen K. Harink
Belastingen overig R. v.d. Veen K. Harink
Overige baten en lasten L. Liefers K. Harink
Mutatie reserve L. Liefers K. Harink
Resultaat van de rekening van baten en lasten L. Liefers K. Harink
Veiligheid
Product Productverantwoordelijke Portefeuillehouder
Crisisbeheersing en brandweer F. v. Weeghel O. Prinsen
Openbare orde en veiligheid F. v. Weeghel O. Prinsen
Verkeer, vervoer en waterstaat
Product Productverantwoordelijke Portefeuillehouder
Verkeer en vervoer F. v. Weeghel S. Nienhuis
Parkeren F. v. Weeghel S. Nienhuis
Economie
Product Productverantwoordelijke Portefeuillehouder
Economische ontwikkeling M. Siliakus K. Harink
Fysieke bedrijfsinfrastructuur M. Siliakus K. Harink
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen M. Siliakus K. Harink
Economische promotie M. Siliakus K. Harink
Onderwijs
Product Productverantwoordelijke Portefeuillehouder
Onderwijshuisvesting H. Pander W. v. Ommen
Onderwijsbeleid en leerlingzaken H. Pander W. v. Ommen
Sport, cultuur en recreatie
Product Productverantwoordelijke Portefeuillehouder
Sportbeleid en activering H. Pander S. Nienhuis
Sportaccommodaties H. Pander S. Nienhuis
Culturele presentatie, -productie en -participatie H. Pander W. v. Ommen
Musea H. Pander W. v. Ommen
Cultureel erfgoed H. Pander W. v. Ommen
Media H. Pander W. v. Ommen
Openbaar groen en (openlucht) recreatie F. van Weeghel S. Nienhuis
Sociaal domein
Product Productverantwoordelijke Portefeuillehouder
Samenkracht en burgerparticipatie B. v. Zuthem O. Prinsen
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo H. Pander W. v. Ommen
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd H. Pander W. v. Ommen
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal H. Pander W. v. Ommen
Inkomensregelingen H. Pander W. v. Ommen
WSW en beschut werk H. Pander W. v. Ommen
Arbeidsparticipatie H. Pander W. v. Ommen
Hulpmiddelen en diensten (Wmo) H. Pander W. v. Ommen
Huishoudelijke hulp (Wmo) H. Pander W. v. Ommen
Begeleiding (Wmo) H. Pander W. v. Ommen
Jeugdhulp ambulant lokaal H. Pander W. v. Ommen
PGB Wmo H. Pander W. v. Ommen
PGB Jeugd H. Pander W. v. Ommen
Beschermd wonen (Wmo) H. Pander W. v. Ommen
Jeugdbescherming H. Pander W. v. Ommen
Jeugdreclassering H. Pander W. v. Ommen
Coördinatie en beleid Jeugd H. Pander W. v. Ommen
Volksgezondheid en milieu
Product Productverantwoordelijke Portefeuillehouder
Volksgezondheid H. Pander W. v. Ommen
Riolering F. v. Weeghel S. Nienhuis
Afval M. Siliakus S. Nienhuis
Milieubeheer M. Siliakus S. Nienhuis
Begraafplaatsen F. v. Weeghel W. v. Ommen
Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Product Productverantwoordelijke Portefeuillehouder
Ruimtelijke ordening M. Siliakus S. Nienhuis
Grondexploitatie M. Siliakus K. Harink
Wonen en bouwen M. Siliakus S. Nienhuis

Prestatie - indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie - indicatoren

Landelijk is er een set van prestatie-indicatoren ontwikkeld die verplicht in de begroting moet worden opgenomen. Door het verplichte karakter wordt de onderlinge vergelijkbaarheid tussen gemeenten verbeterd. Genoemde prestatie-indicatoren zijn hoofdzakelijk opgenomen bij de desbetreffende programma's en zijn afkomstig van de website 'Waarstaatjegemeente.nl'. Bij de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing zijn er financiële indicatoren toegevoegd en bij de paragraaf Bedrijfsvoering zijn er indicatoren opgenomen voor de formatie en bezetting (onderdeel Personeelsbeleid) en voor het overheadpercentage (onderdeel Planning & Control).

De indicatoren zijn ontwikkeld door de commissie BBV en de commissie Depla en zijn voor iedere gemeente gelijk. Deze indicatoren worden regelmatig gecontroleerd en geactualiseerd.