-
Blz. 1
2022 jaarstukken
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Kaders
-
Blz. 6
Financiële Kaders
-
Blz. 7
Indeling jaarstukken
-
Blz. 8
Overzicht programma's en producten
-
Blz. 9
Prestatie - indicatoren
-
Blz. 10
Rekening op hoofdlijnen/ analyse exploitatieresultaat
-
Blz. 11
Dekkingsplan
-
Blz. 12
Resultaatbestemming
-
Blz. 13
Risicoparagraaf
-
Blz. 14
Jaarverslag
-
Blz. 15
1. Bestuur
-
Blz. 16
Collegeprogramma Bestuur
-
Blz. 17
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 18
We besturen goed: eerlijk, transparant en benaderbaar.
-
Blz. 19
We werken samen met elkaar aan Heerde.
-
Blz. 20
Stimuleren ontwikkelaars om omgeving bij plannen te betrekken.
-
Blz. 21
We hebben onze eigen zaken op orde.
-
Blz. 22
Bereikbaarheid van organisatie/medewerkers verhogen.
-
Blz. 23
Bespreken houding en gedrag van medewerkers.
-
Blz. 24
We werken samen met de gemeenten om ons heen.
-
Blz. 25
Focus aanbrengen tussen verschillende regio's.
-
Blz. 26
We hebben een gemeenteraad in positie.
-
Blz. 27
Zoeken mogelijkheden om standpunten vanuit raad in te brengen in regionale besluitvorming.
-
Blz. 28
We hebben een veilige leefomgeving.
-
Blz. 29
Uitbreiden handhavingscapaciteit.
-
Blz. 30
We voelen ons veilig: tegengaan ondermijning.
-
Blz. 31
Tegengaan permanente bewoning vakantieparken.
-
Blz. 32
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 33
Toelichting op de lasten en baten bestuur
-
Blz. 34
Wettelijke voorgeschreven indicatoren
-
Blz. 35
2. Ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 36
Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 37
Collegeprogramma Ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 38
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 39
We hebben doorstroming in onze woningbouw.
-
Blz. 40
We hebben een visie op wonen en zorg.
-
Blz. 41
We hebben meer woningen.
-
Blz. 42
We bouwen samen.
-
Blz. 43
We bewegen mee met ontwikkelingen in de huizenmarkt.
-
Blz. 44
We werken vanuit veranderde rol van de Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging.
-
Blz. 45
De gemeente Heerde is goed bereikbaar.
-
Blz. 46
Investeren in breed en goed onderhoud netwerk van fietspaden.
-
Blz. 47
We hebben de verkeersveiligheid vergroot.
-
Blz. 48
Maatregelen treffen ter verkleining aanrijding groot wild.
-
Blz. 49
Instellen meldpunt verkeersgevaarlijke situaties.
-
Blz. 50
We zijn een gastvrije gemeente.
-
Blz. 51
We respecteren onze natuur.
-
Blz. 52
Onze ondernemers staan niet alleen.
-
Blz. 53
We stimuleren de samenwerking tussen overheid, ondernemers, onderwijs en organisaties.
-
Blz. 54
We zijn Cittaslow en Fairtrade.
-
Blz. 55
We produceren andere energie.
-
Blz. 56
We ondersteunen met bijvoorbeeld duurzaamheidsleningen.
-
Blz. 57
We hebben ons aangepast aan klimaatverandering: klimaatadaptie.
-
Blz. 58
We gaan voor schone lucht.
-
Blz. 59
We strijden tegen de opening van het vliegveld Lelystad.
-
Blz. 60
We gebruiken materialen vaker en opnieuw: circulaire economie.
-
Blz. 61
We geven het goede voorbeeld.
-
Blz. 62
De gemeente koopt zoveel mogelijk lokaal en duurzaam in.
-
Blz. 63
We vervangen afgeschreven auto's door electrische auto's.
-
Blz. 64
We verwerken meer plastic afval
-
Blz. 65
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 66
Toelichting op de lasten en baten ruimte, ondernemen en wonen
-
Blz. 67
Wettelijke voorgeschreven indicatoren
-
Blz. 68
3. Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 69
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
-
Blz. 70
Collegeprogramma Sociaal maatschappelijk
-
Blz. 71
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 72
We wonen waar anderen op vakantie gaan.
-
Blz. 73
Wij horen bij elkaar!
-
Blz. 74
Ondersteunen culturele instellingen en musea.
-
Blz. 75
Stimuleren samenwerking tussen scholen en culturele voorzieningen in Heerde.
-
Blz. 76
Iedereen kan mee doen.
-
Blz. 77
We staan voor jeugdzorg.
-
Blz. 78
Jongeren kunnen elkaar ontmoeten.
-
Blz. 79
We hebben zicht op isolement onder ouderen.
-
Blz. 80
We benutten de kracht van de samenleving.
-
Blz. 81
We koesteren onze mantelzorgers.
-
Blz. 82
We bieden specifieke ondersteuning voor jonge mantelzorgers.
-
Blz. 83
We steken een helpende hand uit.
-
Blz. 84
Geven van voorlichting op scholen.
-
Blz. 85
Ondersteunen zelfhulpgroepen zoals de AA en stimuleren inwoners hier gebruik van te maken.
-
Blz. 86
STIP biedt een laagdrempelig plek waar je om hulp kunt vragen.
-
Blz. 87
We houden huishoudelijke hulp betaalbaar.
-
Blz. 88
Aanbieden in eerste instantie ondersteuning met een huishoudcoach.
-
Blz. 89
Ontwikkelen alternatieven om inwoners te helpen zelf hun hh-werk te doen.
-
Blz. 90
We zien mensen in de armoede niet als nummer of als kostenpost.
-
Blz. 91
Maatwerk leveren bij kwijtschelding van schulden.
-
Blz. 92
Samen zoeken naar passend werk.
-
Blz. 93
We kijken bij het verstrekken van bijstand naar de mens.
-
Blz. 94
We verbeteren de huisvesting van onze scholen.
-
Blz. 95
Stap voor stap uitvoeren IHP
-
Blz. 96
Voortgaan met het plan voor het moderniseren van onze schoolgebouwen.
-
Blz. 97
Er zijn centrale ontmoetingsplekken
-
Blz. 98
We hebben voldoende ruimte op begraafplaatsen.
-
Blz. 99
Onze inwoners en bezoekers bewegen.
-
Blz. 100
Extra verbinding tussen sport, onderwijs en zorg.
-
Blz. 101
In gesprek met ouders over sport en een gezonde leefstijl.
-
Blz. 102
We hebben begrijpelijke regels voor sportaccommodaties.
-
Blz. 103
Alle kinderen in de gemeente kunnen goed zwemmen.
-
Blz. 104
Jeugd speelt en leert in een groene omgeving.
-
Blz. 105
We hebben oog voor het verleden.
-
Blz. 106
Wat gaat het kosten
-
Blz. 107
Toelichting op lasten en baten sociaal maatschappelijk
-
Blz. 108
BBV-indicatoren programma sociaal maatschappelijk
-
Blz. 109
4. Bedrijfsvoering
-
Blz. 110
Toelichting op programma Bedrijfsvoering
-
Blz. 111
Collegeprogramma Bedrijfsvoering
-
Blz. 112
Doelstellingen
-
Blz. 113
We hebben ons huishoudboekje op orde.
-
Blz. 114
Consolideren huidige financiële situatie.
-
Blz. 115
Verzetten tegen onmogelijke opgaven vanuit het Rijk (jeugdzorg, energietransitie, huishoudelijke hulp).
-
Blz. 116
We gaan verantwoordelijk om met gemeenschapsgeld.
-
Blz. 117
Maken van duidelijke begrotingen die goed laten zien waar we geld aan uitgeven.
-
Blz. 118
Maken van overzichtelijke jaarstukken.
-
Blz. 119
We plannen uitgaven voor meerdere jaren alleen als we zeker weten dat we ook meerdere jaren lang geld krijgen.
-
Blz. 120
De gemeenteraad kan de wensen, noden en belangen zorgvuldig afwegen.
-
Blz. 121
Ingeval van kiezen hebben zorg en veiligheid prioriteit.
-
Blz. 122
Niet bezuinigen op bestaande voorzieningen.
-
Blz. 123
We houden de gemeentelijke belastingendruk stabiel.
-
Blz. 124
Toepassen jaarlijkse inflatiecorrectie.
-
Blz. 125
Zorgen voor kostendekkende leges.
-
Blz. 126
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 127
Toelichting op de lasten en baten bedrijfsvoering
-
Blz. 128
Overzicht overhead
-
Blz. 129
Toelichting op product Overhead
-
Blz. 130
Wat mag het kosten?
-
Blz. 131
Toelichting op de lasten en baten Overhead
-
Blz. 132
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 133
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 134
Wat mag het kosten?
-
Blz. 135
Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 136
Onvoorzien
-
Blz. 137
Wat mag het kosten?
-
Blz. 138
Toelichting op de baten en lasten
-
Blz. 139
Paragrafen
-
Blz. 140
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 141
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 142
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 143
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 144
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 145
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 146
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 147
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 148
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 149
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 150
Paragraaf Financiering
-
Blz. 151
Paragraaf Financiering
-
Blz. 152
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 153
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 154
Jaarrekening
-
Blz. 155
Grondslagen voor waardering
-
Blz. 156
Grondslagen voor waardering
-
Blz. 157
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 158
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 159
Balans
-
Blz. 160
Balans
-
Blz. 161
Toelichting op de balans
-
Blz. 162
1. Vaste activa
-
Blz. 163
1.1 Immateriële vaste activa
-
Blz. 164
1.2 Materiële vaste activa
-
Blz. 165
1.2.1 Investeringen met economische nut
-
Blz. 166
1.2.2 Investeringen met economisch nut en heffingsmogelijkheden
-
Blz. 167
1.2.3 Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut
-
Blz. 168
1.2.4 In erfpacht uitgegeven gronden
-
Blz. 169
1.3 Financiële vaste activa
-
Blz. 170
1.3.1 Leningen aan overige verbonden partijen
-
Blz. 171
1.3.2 Overige langlopende leningen
-
Blz. 172
2.0 Voorraad
-
Blz. 173
3.0 Uitzetting < 1 jaar
-
Blz. 174
4.0 Liquide middelen
-
Blz. 175
5.0 Overlopende activa
-
Blz. 176
6.0 Eigen vermogen
-
Blz. 177
7.0 Verloop voorzieningen
-
Blz. 178
8.0 Vaste schulden
-
Blz. 179
9.0 Vlottende schulden <1 jaar
-
Blz. 180
10.0 Overlopende passiva
-
Blz. 181
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 182
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 183
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 184
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 185
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 186
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 187
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 188
Overzicht van Incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 189
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT)
-
Blz. 190
Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publieke sector (WNT)
-
Blz. 191
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode maand 1 t/m 12
-
Blz. 192
Overzicht Sisa
-
Blz. 193
Sisa verantwoording
-
Blz. 194
Overzicht taakvelden
-
Blz. 195
Overzicht Taakvelden
-
Blz. 196
Bijlagen
-
Blz. 197
Bijlage 1: Garanties
-
Blz. 198
Bijlage 2: Emu-saldo
-
Blz. 199
Bijlage 3: investeringen / kredieten
-
Blz. 200
Bijlage 3.1: investeringen mee naar volgend jaar
-
Blz. 201
Bijlage 3.2: Investeringen afgesloten
-
Blz. 202
Bijlage 4. Corona
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap