Uitgaven

100%
€ 56.535.622
100% Complete

Inkomsten

100%
€ -61.735.873
100% Complete

Saldo

100%
€ -5.200.251

Jaarverslag

Uitgaven

100%
€ 56.535.622
100% Complete

Inkomsten

100%
€ -61.735.873
100% Complete

Saldo

100%
€ -5.200.251
-61.735.873 Inkomsten
56.535.622 Uitgaven
-5.200.251 Saldo
  • 1. Bestuur
  • 2. Ruimte, ondernemen en wonen
  • 3. Sociaal maatschappelijk
  • 4. Bedrijfsvoering
  • Overzicht overhead
  • Algemene dekkingsmiddelen

1. Bestuur

Collegeprogramma Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Primaire begroting 2022 Begr.wijzing Begroting 2022 (P+W) Realisatie 2022 Verschil (B-W)
Lasten
Bestuur 2.440.328 1.229.792 2.202.137 3.431.929 3.307.206 124.723
Veiligheid 1.734.460 1.810.674 43.301 1.853.975 1.856.815 -2.840
Dienstverlening 485.333 488.062 11.000 499.062 478.267 20.795
Bestuurlijke samenwerking 211.832 213.720 76.880 290.600 275.548 15.052
Totaal Lasten 4.871.954 3.742.248 2.333.318 6.075.566 5.917.836 157.730
Baten
Bestuur -1.303.172 0 -2.255.961 -2.255.961 -3.269.966 1.014.005
Veiligheid -122.250 -22.110 -50.000 -72.110 -76.642 4.532
Dienstverlening -213.232 -233.740 0 -233.740 -241.259 7.519
Totaal Baten -1.638.654 -255.850 -2.305.961 -2.561.811 -3.587.866 1.026.055

Toelichting op de lasten en baten bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten bestuur

Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bestuur zijn €158.000,- lager dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Pensioenvoorziening bestuurders/wachtgeldverplichting college -/-€147.000
Begeleiding oud bestuurders -/-€20.000
Noodopvang Oekraïense vluchtelingen €272.000
Rechtsbescherming €20.000
Doorbelasting salarissen €20.000
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) €13.000
Totaal €158.000

Bestuur
De geraamde toevoeging aan de pensioenvoorziening bestuurders van €90.000,- bleek achteraf niet nodig. Dit komt door de vrij fors gestegen rente die daarmee de waardestijging van de pensioenen compenseert. Hierdoor kon er zelfs een aanzienlijk bedrag uit de voorziening worden onttrokken (zie baten). Daarnaast moest er wel €237.000,- worden toegevoegd aan de voorziening 'wachtgeldverplichting college' in verband met de wachtgeldrechten van een oud-wethouder.

Voor de begeleiding van oud-bestuurders is er in 2022 €20.000,- meer uitgegeven dan vooraf ingeschat. 

Bij de Najaarsnota 2022 was voor de noodopvang van Oekraïense vluchtelingen een raming opgenomen. Achteraf bleek deze raming voor de uitgaven €272.000,- te hoog; ook aan inkomsten is een fors bedrag overgehouden.  Er vindt geen verrekening plaats van de hiervoor ontvangen rijksbijdrage; het voordeel mag worden gehouden.

Met betrekking tot rechtsbescherming kan worden geconcludeerd dat er €20.000,- minder is uitgegeven dan begroot. Dit is o.a. het gevolg van minder adviesaanvragen bij de gemeenteadvocaat en minder te vergoeden proceskosten. De hoogte van de lasten is grotendeels afhankelijk van externe factoren en daarmee lastig te ramen. 

Dienstverlening
De werkelijke salariskosten bij de afdeling DIB zijn lager dan geraamd, hierdoor is de doorbelasting naar de producten ook lager; voor dit onderdeel €24.000,-.  Bij het onderdeel Overhead is het totaalbeeld van de loonkosten van de hele organisatie opgenomen.

Baten
De werkelijke inkomsten bij het programma Bestuur zijn €1.026.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Pensioenvoorziening bestuurders €182.000,-
Reserve Corona €34.000,-
Noodopvang Oekraïense vluchtelingen €797.000,-
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht)  €13.000,-
Totaal €1.026.000,-

Bestuur
Zoals ook al toegelicht bij de uitgaven hoeft er niet aan de pensioenvoorziening bestuurders te worden gedoteerd, maar kan er zelfs een bedrag van €182.000,- vrijvallen. De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks herrekend door een externe partij waarbij rekening wordt gehouden met niet beïnvloedbare factoren. Eén factor hiervan, de hoogte van de rente, heeft voor dit jaar een gunstige uitwerking op de toerekening aan de voorziening waardoor er een deel hiervan kan vrijvallen. 

Bij de Najaarsnota 2022 was nog de verwachting dat er €15.000,- uit de reserve Corona zou worden onttrokken. In werkelijkheid is de hoogte van deze reserve met €49.000,- gedaald; een verschil van €34.000,-. Dit komt omdat niet de gehele vergoeding voor het toezicht op  de naleving  van Corona toegangsbewijzen is besteed; de teveel ontvangen bijdrage moet worden teruggestort. De hoogte van de reserve is hiermee gedaald naar €473.000,-. Voor een specificatie van alle uitgaven en inkomsten die betrekking hebben op Corona wordt verwezen naar de desbetreffende bijlage.

De verwachte inkomsten voor de noodopvang van Oekraïense vluchtelingen was bij de Najaarsnota 2022 gelijkgesteld aan de verwachte kosten (budget neutraal). Het rijk vergoedt echter een vast bedrag per opvangplek per dag (oorspronkelijk €100,- later bijgesteld naar €83,-).  Deze vergoeding resulteert in een fors hogere bijdrage dan waarvan was uitgegaan; een voordeel van €743.000,-. Tezamen met de lagere kosten van €272.000,- is dit een voordeel van €1.015.000,-.

Wettelijke voorgeschreven indicatoren

Terug naar navigatie - Wettelijke voorgeschreven indicatoren
Programma Indicator eenheid periode Heerde Nederland
1 Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren 2021 8 8
1 Misdrijven - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 2022 2,1 4,6
1 Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners 2022 3,7 6
1 Misdrijven - Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners 2022 0,5 1,4
1 Misdrijven - Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners 2022 0,8 2,3

2. Ruimte, ondernemen en wonen

Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen

Terug naar navigatie - Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen

Dit programma gaat over duurzaamheid, het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en het bos, ruimtelijke ontwikkelingen, economie, recreatie en toerisme en bouwen en wonen. Onder dit programma valt ook het opstellen van de omgevingsvisie, een instrument in het kader van de nog vast te stellen Omgevingswet. Met het toepassing van uitnodigingsplanologie hebben we ons al voorbereid op deze wet. Onze rol bij ruimtelijke vraagstukken is daarmee veranderd. De omgevingsvisie maken we samen.

Collegeprogramma Ruimte, ondernemen en wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Primaire begroting 2022 Begr.wijzing Begroting 2022 (P+W) Realisatie 2022 Verschil (B-W)
Lasten
Duurzaamheid 311.926 180.255 202.022 382.277 331.684 50.593
Riolering 1.270.858 1.158.865 30.660 1.189.525 1.275.096 -85.571
Reiniging afval 1.639.286 1.624.254 0 1.624.254 1.606.934 17.320
Begraven 488.996 444.445 0 444.445 458.311 -13.866
Economie 299.948 377.757 -31.880 345.877 358.567 -12.690
Toerisme en recreatie 440.794 451.365 -10.000 441.365 473.080 -31.715
Bouwen en Wonen 1.320.494 1.047.356 118.821 1.166.177 1.316.840 -150.663
Ruimtelijke ontwikkeling 411.980 552.036 181.000 733.036 687.296 45.740
Grondbedrijf 573.168 65.266 0 65.266 685.088 -619.822
Gemeentelijke accommodaties 1.679.707 1.903.453 60.000 1.963.453 1.433.546 529.907
Beheer en onderhoud 4.129.900 4.750.465 62.940 4.813.405 4.565.030 248.375
Verkeer en vervoer 131.778 174.403 3.000 177.403 169.826 7.577
Totaal Lasten 12.698.835 12.729.920 616.563 13.346.483 13.361.298 -14.815
Baten
Duurzaamheid -65.663 0 0 0 -61.657 61.657
Riolering -1.544.057 -1.408.435 0 -1.408.435 -1.516.269 107.834
Reiniging afval -2.095.898 -1.972.505 0 -1.972.505 -1.985.890 13.385
Begraven -619.646 -604.011 0 -604.011 -619.088 15.077
Economie -11.066 -23.870 0 -23.870 -19.907 -3.963
Toerisme en recreatie -96.979 -21.587 0 -21.587 -70.161 48.574
Bouwen en Wonen -810.177 -610.822 42.500 -568.322 -639.705 71.383
Ruimtelijke ontwikkeling -86.067 -111.550 0 -111.550 -74.217 -37.333
Grondbedrijf -630.370 -303.247 0 -303.247 -802.396 499.149
Gemeentelijke accommodaties -1.341.255 -790.213 -45.000 -835.213 -662.381 -172.832
Beheer en onderhoud -798.158 -574.677 -20.000 -594.677 -656.348 61.671
Verkeer en vervoer -180 0 0 0 -316 316
Totaal Baten -8.099.515 -6.420.917 -22.500 -6.443.417 -7.108.334 664.917

Toelichting op de lasten en baten ruimte, ondernemen en wonen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten ruimte, ondernemen en wonen

Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Ruimte, ondernemen en wonen zijn in totaliteit €15.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen toegelicht.

Duurzaamheid (overheveling naar 2023) €51.000
Toekomstbestendige Bedrijventerreinen (overheveling naar 2023) €35.000
Masterplan IJsselvallei -/- €49.000
Externe inhuur Vergunning & Toezicht bouwen -/- €212.000
Taken Milieubeheer/ODNV/Omgevingswet (overheveling naar 2023) €127.000
Externe inhuur RO -/- €19.000
Grondbedrijf -/- €620.000
Gemeentelijke accommodaties (lagere kapitaallasten/gebruikerslasten) €524.000
Diversen onderbestedingen Beheer & Onderhoud €241.000
Kostendekkende exploitaties (Riolering/Reiniging/Begraven) -/- €82.000
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) -/- €11.000
Totaal -/-€15.000

Duurzaamheid
Het overschot van €51.000,- is verklaarbaar door enerzijds capaciteitstekort en anderzijds een nog niet volledig uitgekristalliseerd operationeel duurzaamheidsbeleid. Voorgesteld wordt om dit restantbudget naar 2023 over te hevelen. 

Economie
Voor Economie is een extra bedrag begroot van €35.000,- voor het project 'Toekomstbestendige Bedrijventerreinen'. Dit bedrag is in 2022 niet uitgegeven omdat het project toen nog niet gereed was voor uitvoering. Voorgesteld wordt om dit bedrag naar 2023 over te hevelen; dit project heeft een doorlooptijd tot 2025. 

Toerisme & Recreatie
In 2022 is er bijna €49.000,- besteed aan het 'Masterplan IJsselvallei'.  Dit bedrag is eveneens aan subsidie ontvangen (budget neutraal) alleen heeft er geen verwerking in de begroting plaatsgevonden.

Bouwen en wonen
Bij het product Vergunning & toezicht Bouwen is een tekort van €212.000,-.  Dit wordt verklaard door externe inhuur vanwege krapte op arbeidsmarkt. Hierdoor is er sprake van fors hogere loonkosten. De verklaring van de totale afwijking van de loonkosten is opgenomen bij het onderdeel Overhead.

Milieubeheer
Voor Milieubeheer resteert €15.000,- voor uitvoeringskosten van de ODNV die in 2023 gaan plaatsvinden. In de collegevergadering van 8 november 2022 is besloten  om de raad voor te stellen dit bedrag naar 2023 over te hevelen. Daarnaast zijn er in 2022 een tweetal subsidies ontvangen van de provincie voor de onderwerpen ‘bodemdata op orde’ en ‘overdracht taken bodem i.v.m. de Omgevingswet’. De daadwerkelijke uitvoering van de taken waar de subsidies voor bedoeld zijn gaat grotendeels plaatsvinden in 2023. Voorgesteld wordt om ook dit resterende bedrag van €53.000,- naar 2023 over te hevelen.

Ruimtelijke Ontwikkeling
Ruimtelijke procedures zijn in toenemende mate complexer en tijdrovender door o.a. participatie. Daarnaast is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor is meer gebruik gemaakt van externe inhuur met hogere loonkosten. Hierdoor is €15.000,- meer uitgegeven op RO initiatieven van derden en €22.000,- meer op RO algemeen.
Er zijn in 2022 planschadeverzoeken ingekomen, maar minder dan verwacht. Bovendien zijn niet alle verzoeken afgerond en worden deze kosten gemaakt in 2023. Er is daarom €18.000,- minder uitgegeven dan begroot. 
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld. De Omgevingswet treedt nu inwerking op 1-1-2024. Dit is van invloed op de werkzaamheden en de kosten die moeten worden gemaakt om de Omgevingswet goed te implementeren in de gemeente. Het resterende budget van €59.000,- is in 2022 niet uitgegeven en moet daarom worden overgeheveld naar 2023.
Het budget van €20.000,- voor Lelystad airport is in 2022 niet uitgegeven.  Voorgesteld wordt om dit budget naar 2023 over te hevelen, zodat alsnog onderzoek kan worden uitgevoerd als dit noodzakelijk is. 

Grondbedrijf
Het jaar 2022 sluit met een positief resultaat van €135.600,-. Dit is het saldo van winst en verliesnemingen van de 4 complexen. In de begroting was rekening gehouden met een positief resultaat van €200.000,-. Dat is niet gehaald maar het verschil zal de komende jaren alsnog gehaald worden vanwege een verbeterd resultaat. Vanwege de ingewikkelde regels is het moeilijk om het precieze resultaat in te schatten. Omdat het bij de grondexploitatie om balansmutaties gaat, de kredieten bij het openen van een complex op balansniveau beschikbaar zijn gesteld, is het niet goed mogelijk een toelichting te geven op de verschillen tussen raming en werkelijkheid. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar het niet openbare MPG.

Gemeentelijke accommodaties
De kapitaallasten worden bij de begroting  bepaald met vaste rentepercentages voor langere perioden. In werkelijkheid waren de rentelasten aanzienlijk lager dan deze raming; dit verschil komt vooral tot uiting bij accommodaties met hoge boekwaarden zoals De Heerd en De Rhijnsberg. In totaliteit is dit een voordeel van €245.000,- bij dit onderdeel. Daarnaast zijn, doordat investeringen nog niet zijn aangewend, de afschrijvingskosten €70.000,- lager. Bij de begroting 2021 is er budget opgenomen voor de beheerskosten die de beheerstichting in rekening brengt voor de geleverde diensten. Aangezien de beheerstichting nog niet (volledig) de taken uitoefent is hiervan €109.000,- niet uitgegeven Dit voordeel wordt grotendeels tenietgedaan doordat de huurafdrachten hierdoor ook lager zijn.  Op het algemeen onderhoud is in totaliteit €100.000,- bespaard omdat op een aantal gebouwen die op de nominatie staan om gesloopt/herontwikkeld te worden nagenoeg geen onderhoud is gepleegd. Ook is er bespaard op het onderhoud bij het raadhuis omdat dit pand kortgeleden is gerenoveerd. 

Beheer & onderhoud
Bij het product Beheer en Onderhoud is €241.000,- minder uitgegeven. Dit is ongeveer 5% van het totale beschikbare budget. Bij de verschillende onderdelen binnen dit product is sprake van een klein tot een wat groter positief resultaat. 

De grootste besparing komt van het product Openbaar Groen. Dit heeft te maken met lagere verwerkingskosten in verban met het opstarten van de pilot Bokashi (€15.000,-) en lagere kosten externe inhuur (Lucrato) €17.000,-. Ook is er geen nader of aanvullend onderzoek geweest voor de boomcontroles. De aanvullende controles zijn veelal meegenomen in de diverse projecten. Hierdoor is een bedrag van €11.000,- overgebleven. Hetzelfde geldt voor de aanschaf van beplantingsmateriaal. Hier is ook een bedrag van €10.000,- over. Door het droge voorjaar is er minder vaak gemaaid waardoor er €10.000,- is uitgespaard. Daarnaast is er €25.000,- in de Voorjaarsnota 2022 bijgeraamd voor nieuwe bomen die zijn omgewaaid tijdens de voorjaarsstorm (januari 2022). Deze aanplant is nog niet uitgevoerd. Voorgesteld wordt om dit budget naar 2023 over te hevelen, zodat de bomen alsnog kunnen worden aangeplant.

De verwerkingskosten van slib- en slootafval was €30.000,-lager doordat de aangeleverde hoeveelheid lager was dan normaal; eveneens een gevolg van een droog voorjaar/zomer. 
Bij de jaarlijkse verplichte inspecties van de speeltuinen bleek dat er minder onderhoud nodig was dan geraamd; van dit budget is €15.000,- overgehouden. 
De kosten en opbrengsten van het gronddepot verlopen budget neutraal. Het bij de uitgaven ontstane voordeel van €26.000,- wordt opgeheven door het nadeel van hetzelfde bedrag bij de inkomsten.
Het product Kunstwerken is het positieve saldo van €20.000,- te verklaren door een lager rente en afschrijvingen investeringen.
Het product Wegen zijn de rentelasten €20.000,- lager en zijn de kosten voor het straatvegen en verwerkingskosten €20.000,- lager uitgevallen door problemen/discussie met aannemer. Er is minder geveegd.

 

Baten
De inkomsten bij het programma Ruimte, ondernemen en wonen zijn €665.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen toegelicht.

Duurzaamheid (overheveling naar 2023) €62.000
Masterplan IJsselvallei €49.000
Legesopbrengsten WABO €47.000
Grondbedrijf €499.000
Gemeentelijke accommodaties (lagere huurinkomsten) -/- €131.000
Kostendekkende exploitaties (Riolering/Reiniging/Begraven) €136.000
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht)  €3.000
Totaal €665.000

Duurzaamheid
Het overschot van €62.000,- is verklaarbaar door enerzijds capaciteitstekort en anderzijds een nog niet volledig uitgekristalliseerd operationeel duurzaamheidsbeleid. Voorgesteld wordt om het totale overschot van €112.000,- naar 2023 over te hevelen zodat dit kan worden aangewend voor het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid.

Toerisme & Recreatie
In 2022 is er bijna €49.000,-  aan subsidie ontvangen voor het project 'Masterplan IJsselvallei'.  Dit bedrag is ook aan dit project uitgegeven (budget neutraal) alleen heeft er geen verwerking in de begroting plaatsgevonden.

Legesopbrengsten WABO
De werkelijke legesopbrengsten waren €47.000,- hoger dan de raming; in totaliteit is er €555.000,- hiervoor ontvangen.

Grondbedrijf
Zie toelichting onder de lasten.

Gemeentelijke accommodaties
De huurinkomsten bij de gemeentelijke accommodaties zijn lager doordat de huurafdracht vanuit de beheerstichting niet heeft plaatsgevonden. Dit nadeel wordt door de geringere gebruikerslasten gecompenseerd (zie toelichting bij de lasten). Daarnaast was er in de begroting €22.000,- opgenomen voor huurinkomsten van de Nachtegaalsweg.  Hiervoor zijn geen huurinkomsten meer ontvangen omdat dit pand is afgebroken.

Kostendekkende exploitaties

Riolering (lasten -/-€86.000,- en baten €108.000,-)
Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van riolering worden gemuteerd op de voorziening riolering. Daarmee blijven de middelen beschikbaar voor het onderhoud van riolering. In 2022 hebben we op de lasten en baten €319.000,- over gehouden en dat is toegevoegd aan de voorziening. De bovengenoemde cijfers lasten en baten sluiten niet aan met dit bedrag. Dat komt omdat BTW ook onderdeel uitmaakt van de lasten maar vanwege compensatie niet begroot wordt. Ook toegerekende overhead wordt op een andere plek in de begroting verantwoord. De raming gaf aan dat we €79.000,- zouden overhouden op de exploitatie van rioleringen. De voordelen zijn nog groter geweest want in afwijking daarvan is ongeveer €200.000,- minder uitgegeven aan derden (oorzaak te weinig beschikbare uren), €43.000,- minder aan kapitaallasten (oorzaak te weinig beschikbare uren), en €31.000,- meer uitgegeven aan interne kosten. Daarnaast zijn er €29.000,- hogere opbrengsten aan rioolheffingen geweest.

Reiniging afval (afval lasten €17.000,-en baten €13.000,-)
Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid worden gemuteerd op de reserve afvalstoffenheffing. Daarmee blijven de overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. De exploitatie van 2022 gaf een positief saldo van €70.000,-. Dat komt grotendeels voor rekening van de voordelige voorlopige afrekening van de ROVA en BTW. De cijfers sluiten niet aan met de hier genoemde baten en lasten omdat overhead en kwijtscheldingen op andere plekken in de begroting geraamd worden. Ook de BTW wordt niet geraamd, maar maakt wel onderdeel uit van de exploitatie.

Begraven (lasten -/-€14.000,- en baten €15.000,-)
Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van begraven worden gemuteerd op de reserve afkoopsommen onderhoud graven. Daarmee blijven de mutaties en overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. Voor het jaar 2022 was geraamd dat we €93.000,- tekort zouden komen, maar in werkelijkheid is de exploitatie €40.000,- voordeliger geweest. Dit voordeel van €40.000,- wordt toegeschreven naar de reserve. De verklaring van het voordeel van €134.000,- ten opzichte van de raming komt grotendeels voor rekening van een meeropbrengst van €97.000,- voor de afkoopsommen onderhoud graven. Daarnaast is €26.500,- minder uitgegeven voor het onderhoud van de begraafplaatsen en is de grafdelfmachine verkocht voor €7.500,-. Genoemde cijfers sluiten niet aan met de baten en lasten omdat ook het overhead wordt toegerekend, maar vanwege BBV-regels op een andere plek begroot worden.

Wettelijke voorgeschreven indicatoren

Terug naar navigatie - Wettelijke voorgeschreven indicatoren
Programma Indicator eenheid periode Heerde Nederland
2 Omvang huishoudelijk restafval kg per inwoner 2021 85 169
2 Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit % 2020 8,7 26,8
2 Functiemenging % 2021 46,2 53,3
2 Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw.15 t/m 64jr 2021 139,6 165,1
2 Gemiddelde WOZ-waarde x €1.000 2022 340 317
2 Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen 2022 3,5 9,3
2 Demografische druk % 2022 85,3 70,3
2 Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden 2022 937 823
2 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 2022 973 905
2 Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar 2021 607,8 805,5

3. Sociaal maatschappelijk

Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk

Terug naar navigatie - Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk

Het programma Sociaal Maatschappelijk gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, volksgezondheid en vrijetijdsbesteding zoals sport en kunst en cultuur. Het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving en invulling geven aan hun eigen verantwoordelijkheid.

Collegeprogramma Sociaal maatschappelijk

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We steken een helpende hand uit.

Terug naar navigatie - We steken een helpende hand uit.

Zo gaan we dat doen

Wat gaat het kosten

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten
Exploitatie Realisatie 2021 Primaire begroting 2022 Begr.wijzing Begroting 2022 (P+W) Realisatie 2022 Verschil (B-W)
Lasten
Onderwijs 1.747.439 974.471 102.688 1.077.159 1.279.234 -202.075
Kunst cultuur en media 703.183 752.933 34.700 787.633 781.077 6.556
Sport 329.861 242.573 -10.000 232.573 260.367 -27.794
STIP 2.591.201 2.213.731 618.096 2.831.827 2.738.871 92.956
Jeugd 6.021.605 5.812.791 -691.642 5.121.149 5.040.083 81.066
Participatie & werk 2.645.163 2.636.928 228.825 2.865.753 2.664.349 201.404
Inkomen 4.405.659 3.625.904 1.064.811 4.690.715 4.693.342 -2.627
WMO 6.089.253 6.050.802 550.551 6.601.353 6.398.648 202.705
Totaal Lasten 24.533.364 22.310.133 1.898.029 24.208.162 23.855.971 352.191
Baten
Onderwijs -1.026.468 -333.604 -27.688 -361.292 -618.923 257.631
Kunst cultuur en media -44.100 -53.200 -14.100 -67.300 -15.168 -52.132
Sport -176.255 -95.042 0 -95.042 -83.402 -11.640
STIP -79.139 -4.060 -70.000 -74.060 -75.157 1.097
Jeugd -90.299 0 0 0 -154 154
Participatie & werk 0 -88.364 -65.329 -153.693 -117.592 -36.101
Inkomen -3.154.803 -2.748.734 1.212 -2.747.522 -2.870.427 122.905
WMO -1.177.974 -596.760 -293.000 -889.760 -946.409 56.649
Totaal Baten -5.749.039 -3.919.764 -468.905 -4.388.669 -4.727.231 338.562

Toelichting op lasten en baten sociaal maatschappelijk

Terug naar navigatie - Toelichting op lasten en baten sociaal maatschappelijk

Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Sociaal maatschappelijk zijn €352.000,- lager dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen toegelicht.

Ventilatiesysteem OBS De Horsthoek -/- €150.000
Wegwerken onderwijsachterstanden -/- €124.000
Lagere onderhoudskosten gebouwen €75.000
Subsidies sportverenigingen (dekking reserve Corona) -/- €28.000
Lagere uitvoeringskosten STIP €93.000
Lagere kosten Jeugd €81.000
Lagere kosten Lucrato / minder inburgeringsvoorzieningen €187.000
Lagere kosten basismobiliteit €193.000
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) €25.000
Totaal €352.000

Onderwijs
Een overschrijding van  ruim €150.000,- wordt veroorzaakt door grote aanpassingen aan het ventilatiesysteem van OBS De Horsthoek. Hiervoor is subsidie ontvangen (zie ook de  baten). Er is €75.000,- minder uitgegeven aan periodiek onderhoud van de locaties die ondergebracht gaan worden in de MFA Wapenveld. De meerkosten van €124.000,- op lokaal onderwijsbeleid voor het wegwerken van onderwijsachterstanden door Corona zijn alleen administratief en wordt aan de batenzijde aangevuld met SPUK-gelden. 

Sport
De extra lasten van €28.000,- komen door subsidies aan sportverenigingen als gevolg van de Coronamaatregelen.  Deze kosten zijn gedekt door een onttrekking uit de reserve Corona.

STIP
Bij dit subproduct is in totaliteit €93.000,- minder uitgegeven De loonkosten zijn ruim €100.000,- hoger uitgevallen vooral door een onvoorziene Btw-correctie met terugwerkende kracht over 2021 en 2022 over detacheringsfacturen van Verian. De €50.000,- resterende inrichtingskosten van STIP worden overgeheveld naar de reservering inrichtingskosten MFA Wapenveld. Het transformatiebudget van €70.000,- is grotendeels niet aangesproken. Er is wel aan transformatiedoelen gewerkt, maar de kosten daarvan zijn op andere kostenplaatsen betaald. Ook het  innovatiebudget van €26.000,- hebben we slechts beperkt hoeven inzetten in het kader van de doorbraakmethode.  De kosten voor accountmanagement, uitgevoerd door het regioteam  MIJ/OV,  zijn €26.000,- lager uitgevallen en de verwachte kosten voor locatie Wapenveld vielen €19.000,- lager uit, vergelijkbaar met voorgaand jaar Het restant van €44.000,-  is toe te wijzen aan het feit dat enkele vacatures later dan gepland konden worden ingevuld, door de overspannen arbeidsmarkt. Daardoor zijn er ook minder kosten voor activiteiten geweest dan de bedoeling was.

Jeugd
De lasten bij het onderdeel jeugdhulp PGB zijn €34.000,- lager uitgevallen door minder rechthebbenden.  Aan kinderopvang is €25.000,- minder uitgegeven dan begroot, vergelijkbaar met 2021.  Dit komt doordat inspecties niet konden worden uitgevoerd i.v.m. de Coronapandemie. Project Move-it heeft €14.000,- minder gekost. De bezochte sportverenigingen vragen nauwelijks een vergoeding, omdat zij graag een bijdrage leveren aan dit project.   

Participatie & Werk
In de begroting was er rekening gehouden met een bijdrage in het exploitatietekort bij Lucrato van €78.000,-. Aangezien Lucrato een beter jaarresultaat heeft behaald dan was voorzien, is deze bijdrage maar voor een heel klein deel ingezet. Aan de inburgeringsvoorziening is €71.000,- minder uitgegeven, vanwege minder inburgeringskandidaten. De overige verschillen van €15.000,- (0,5%) zijn kleine afwijkingen in de personele lasten en worden niet toegelicht. 

WMO
Wij volgen met onze begroting de begroting van Plus-OV. De bijdrage aan Plus OV is €193.000,- lager uitgevallen. Dit komt door meer efficiënte bedrijfsvoering bij Plus-OV en lagere cliëntaantallen, vooral bij vraagafhankelijk vervoer. De terugkeer van cliënten na de Coronapandemie gaat minder snel dan gedacht. Daarnaast is er €6.000,- minder uitgegeven vervoer gymnastiekonderwijs door minder ritten in verband met Corona en een gunstige aanbesteding tot juli 2023.

Er was voor twee onderzoeken GGZ begroot en er is er maar één uitgevoerd. Daardoor is er €14.000,- op de rekening blijven staan.
De kosten voor immaterieel maatwerk zijn €79.000,- hoger uitgevallen, met name door een sterke groei van het aantal cliënten met Individuele begeleiding Basis. Met de invoer van STIP zijn mensen eerst door onze eigen medewerkers geholpen, maar bij langdurige ondersteuning en door de hoge werkdruk bij STIP zijn er in de tweede helft van het jaar meer mensen doorgestroomd naar de tweede lijn. Daarnaast is het aantal Dagbesteding Complex, een duur product, toegenomen.  

Door de inzet van de ergotherapeut en het invoeren van een rijvaardigheidstoets bij de aanvraag zijn er minder scootmobielen toegekend en is er een andere oplossing gevonden. Daarnaast is er een wachtlijst ontstaan en wordt een deel van de kosten doorgeschoven naar 2023. Hierdoor is in 2022 overall een besparing van €21.000,- op maatwerk Vervoer gerealiseerd. Voor maatwerk Wonen zitten er nog 3 projecten in de pijplijn ter waarde van €77.000,-. Deze zijn wel toegekend, maar nog niet betaald. Dit bedrag moet nog overgeheveld worden naar 2023. Het restant van €23.000,- is door het lage aantal aanpassingen per jaar en de hoge prijs per aanpassing statistisch niet nauwkeuriger te begroten.

 

Baten
De werkelijke inkomsten bij het programma Sociaal maatschappelijk zijn €339.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen toegelicht.

Subsidie ventilatiesysteem OBS De Horsthoek €150.000
Ontvangen SPUK-gelden €124.000
Niet ontvangen inkomsten Peuterspeelzaalwerk en Kwalificatieplicht -/- €21.000
Lagere onttrekking reserve Corona t.b.v. Kunst, cultuur en media -/- €51.000
Lagere SPUK-bijdragen sport -/-  €10.000
Lagere inkomsten inburgeringsvoorzieningen -/- €36.000
Hogere ontvangsten Inkomen €123.000
Hogere ontvangst MOBW gemeente Apeldoorn €51.000
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) €9.000
Totaal €339.000

Onderwijs
Voor het ventilatiesysteem van OBS De Horsthoek is €150.000,- subsidie ontvangen.  Tevens is er €124.000,- aan SPUK gelden ontvangen voor het wegwerken van onderwijsachterstanden (zie voor beide  posten ook de toelichting bij de lasten). Daartegenover zijn de geraamde inkomsten voor peuterspeelzaalwerk en kwalificatieplicht, totaal €21.000,-, niet ontvangen. 

Kunst, cultuur en media
Voor Kunst, cultuur en media is €51.000,- minder aan Coronagelden onttrokken aan de hiervoor opgebouwde reserve. 

Sport
Door gewijzigde verantwoording van ontvangen SPUK-bedragen was er voor 2023 €10.000,- minder te besteden dan begroot. 

Participatie & Werk
Doordat er in 2022 minder aan inburgeringsvoorzieningen is uitgegeven is hiervoor ook in totaliteit €36.000,- minder aan rijksinkomsten ontvangen. 

Inkomen
Op het gebied van levensonderhoud is er €84.000,- meer ontvangen, voor Bijstandsverlening Zelfstandigen €31.000,- en voor minimabeleid €8.000,-. Een deel daarvan zijn terugbetalingen van eerder ontvangen bijstand  en een deel zijn extra rijksbijdragen.

WMO
Van de gemeente Apeldoorn is opnieuw een bijdrage ontvangen voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen (MOBW). Deze bijdrage was €51.000,- dan voorzien. 

BBV-indicatoren programma sociaal maatschappelijk

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren programma sociaal maatschappelijk
Programma Indicator eenheid periode Heerde Nederland
3 Niet-sporters % 2020 51,3 49,3
3 Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen 2021 3,9 2,7
3 Relatief verzuim per 1.000 leerlingen 2021 12 20
3 Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % 2021 2,1 1,9
3 Jongeren met een delict voor de rechter % 2020 0 1
3 Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin % 2021 4 6
3 Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren % 2021 1 2
3 Netto arbeidsparticipatie % 2022 73,8 72,2
3 Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners 2021 162,4 431,2
3 Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaar 2020 169,1 202
3 Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2022 12,8 10,7
3 Jongeren met jeugdbescherming % 2022 1,2 1,1
3 Jongeren met jeugdreclassering % 2022 0,4 0,3
3 Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners 2022 280 640

4. Bedrijfsvoering

Toelichting op programma Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Toelichting op programma Bedrijfsvoering

De gemeente is een betrouwbare rentmeester van de publieke middelen. Uitgangspunt is dat de exploitatie op orde is om jaarlijks te kunnen voldoen aan de voorwaarde van een sluitende begroting. Naast financiën is onder dit programma het streekarchivariaat, het uitvoeringsprogramma van het college en de stelposten voor de crisissen opgenomen.

Collegeprogramma Bedrijfsvoering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We gaan verantwoordelijk om met gemeenschapsgeld.

Terug naar navigatie - We gaan verantwoordelijk om met gemeenschapsgeld.

Zo gaan we dat doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Primaire begroting 2022 Begr.wijzing Begroting 2022 (P+W) Realisatie 2022 Verschil (B-W)
Lasten
Financien 3.345.528 348.191 459.844 808.035 0 808.035
Streekarchivariaat 56.295 89.254 -2.000 87.254 71.740 15.514
Totaal Lasten 3.401.823 437.445 457.844 895.289 71.740 823.549
Baten
Financien -398.000 -65.948 -400.000 -465.948 -515.948 50.000
Totaal Baten -398.000 -65.948 -400.000 -465.948 -515.948 50.000

Toelichting op de lasten en baten bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten bedrijfsvoering

Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bedrijfsvoering zijn €824.000,- lager dan de raming.  Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Voorlopig rekeningsaldo 2022 €808.000
Streekarchivariaat €16.000
Totaal €824.000

Financiën
Bij de Najaarsnota 2022 bedroeg het verwachte rekeningsaldo (saldo voor bestemming) €808.000,- positief. Dit bedrag is op deze post verantwoord.

Streekarchivariaat
De werkelijke uitgaven zijn €16.000,- lager dan begroot door vertraging in de besluitvorming rond de voorgenomen samenwerking van ons streekarchief met het Streekarchief Noord West Veluwe. Deze voorziene uitgaven zullen ten laste komen van boekjaar 2023. 

 

Baten
Bij dit programma is er €50.000,- meer onttrokken uit de voorziening wachtgeld; verder geen bijzonderheden.

Overzicht overhead

Toelichting op product Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting op product Overhead

Bij het onderdeel Overhead zijn  alle kosten opgenomen van  de medewerkers die het primaire proces aansturen en ondersteunen zoals management, financiën, P&O, ICT, facilitair etc. Ook de kosten van het raadhuis, gemeentekantoor en de gemeentewerf horen hierbij. Voorheen werden deze kosten toegerekend aan de bovenliggende programma's en werd de overhead niet separaat inzichtelijk gemaakt. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Primaire begroting 2022 Begr.wijzing Begroting 2022 (P+W) Realisatie 2022 Verschil (B-W)
Lasten
Huisvesting 472.286 524.463 75.000 599.463 497.061 102.402
Facilitair 223.455 309.195 -17.500 291.695 215.650 76.045
Personeel en Organisatie 16.985.252 16.479.450 156.944 16.636.394 5.421.693 11.214.701
ICT 4.105.260 1.782.200 3.820.776 5.602.976 6.002.700 -399.724
Financiën 36.213 12.650 88.200 100.850 18.063 82.787
Elektronische dienstverlening 85.656 102.156 -5.000 97.156 83.608 13.548
Overheadtoerekening 273.167 337.963 0 337.963 337.963 0
Totaal Lasten 22.181.290 19.548.077 4.118.420 23.666.497 12.576.739 11.089.758
Baten
Huisvesting -31.061 -20.000 0 -20.000 -20.528 528
Personeel en Organisatie -12.042.809 -11.515.588 0 -11.515.588 -556.341 -10.959.247
ICT -2.457.649 -64.000 -2.720.776 -2.784.776 -3.001.949 217.173
Financiën -214 0 0 0 -139.907 139.907
Overheadtoerekening -311.344 -337.964 0 -337.964 -337.963 -1
Totaal Baten -14.843.077 -11.937.552 -2.720.776 -14.658.328 -4.056.687 -10.601.641

Toelichting op de lasten en baten Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Overhead

Uit bovenstaande tabel blijkt dat  er €488.000,- minder aan overheadkosten is uitgegeven dan geraamd. De belangrijkste afwijkingen zijn hieronder toegelicht. 

Raadhuis 
Als gevolg van de kortgeleden afgeronde renovatie is er minder geld uitgegeven aan energie- en onderhoudskosten; een totale besparing van €31.000,-.  Daarbij zijn de doorbelaste rentekosten €15.000,- lager.

Gemeentewerf
Bij de gemeentewerf is een vergoeding van de verzekeringsmaatschappij van €24.000,- ontvangen voor de geleden schade als gevolg van de inbraak. Daarnaast is er €29.000,- minder uitgegeven aan rentelasten, belastingen, onderhoud- en energiekosten.

Facilitaire zaken
Bij facilitaire zaken is bij de Najaarsnota 2022 al behoorlijk afgeraamd. Desondanks is er, door de steeds verdergaande digitalisering, €43.000,- overgehouden op abonnementen, porto-, kopieer-, en papierkosten. Dit geldt ook voor de telefoonkosten; op dit budget is €9.000,- bespaard doordat er vaste (overbodige) contracten zijn opgezegd. Tenslotte zijn de kosten voor verzekeringen €24.000,- lager. 

ICT
De hogere uitgaven van €183.000,- voor de automatisering (BVO) en informatisering (O&I) zijn het gevolg van hogere kapitaallasten (€50.000,-), meer personeelskosten (€ 55.000,-) en hogere kosten voor softwarelicenties (€74.000,-). De kapitaallasten zijn gestegen als gevolg van het toegenomen personeelsbestand en het thuiswerken; hierdoor is  er meer apparatuur aangekocht. De personeelskosten zijn hoger doordat er (duurdere) inhuur is geweest ter vervanging van ziekte en vertrek van de manager bij de Bedrijfsvoeringsorganisatie H2O.  De gestegen licentiekosten voor software zijn eveneens het gevolg van  een  hoger aantal personeelsleden, gestegen prijzen en kosten voor de overgang naar Teams en Office365.

Overige algemene kosten 
Dit voordeel kan voor €82.000,- worden verklaard doordat er nagenoeg nog geen kosten van de accountant zijn verantwoord. De commissie BBV heeft in 2022 bepaalt dat de kosten van de accountant moeten worden verantwoord op het moment van de prestatielevering (voornamelijk 2023). Voorheen was dit het jaar waarop de controle betrekking had (2022). Dit betekent dat de accountantskosten over het jaar 2022 nu pas tot uiting komen in 2023; een eenmalig voordeel in deze jaarrekening.  Het resterende voordeel van €15.000,- is het gevolg van lagere kosten  voor E-herkenning en de gemeentelijke website.

Salariskosten overheadpersoneel / overige personeelskosten / Overheadtoerekening / salariskosten direct personeel  excl. bestuur 
De overschrijding op de post salarissen is in totaliteit €95.000,-. In dit bedrag is de taakstelling op Bedrijfsvoering al verwerkt. De overschrijding is het gevolg van krapte op de arbeidsmarkt; hierdoor konden vacatures moeilijker worden ingevuld en is er daarom noodzakelijkerwijs vaker gebruik gemaakt van (duurdere) externe inhuur.  

 

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen zijn vrij besteedbare inkomsten zonder vooraf bepaald bestedingsdoel. Conform de nieuwe richtlijnen worden deze budgetten nu onder een separaat hoofdstuk opgenomen (voorheen programma 2 Financiën, Economie en grote projecten). De inkomsten die tot dit onderdeel behoren zijn de Algemene Uitkering en overige uitkeringen uit het gemeentefonds, OZB, Precariobelasting, Toeristenbelasting, bespaarde rente over het Eigen Vermogen en ontvangen rentes en dividenden. 

De uitgaven die bij dit onderdeel zijn opgenomen hebben betrekking op de inning en verwerking van bovengenoemde inkomsten.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Primaire begroting 2022 Begr.wijzing Begroting 2022 (P+W) Realisatie 2022 Verschil (B-W)
Lasten
Algemene dekkingsmiddelen 863.872 702.496 -22.500 679.996 752.038 -72.042
Totaal Lasten 863.872 702.496 -22.500 679.996 752.038 -72.042
Baten
Algemene dekkingsmiddelen -36.735.269 -34.867.179 -5.496.641 -40.363.820 -41.739.806 1.375.986
Totaal Baten -36.735.269 -34.867.179 -5.496.641 -40.363.820 -41.739.806 1.375.986

Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen

Lasten
De werkelijke uitgaven bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen  zijn €72.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Afhandeling WOZ-bezwaren -/- €43.000
Voorziening dubieuze debiteuren -/- €32.000
 Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht)  €3.000
Totaal -/-€72.000

Algemene dekkingsmiddelen
Vanwege o.a. externe inhuur voor het geven van advies voor afhandeling WOZ-bezwaren is er een overschrijding geweest van €43.000,-. Daarnaast is er €32.000,- toegevoegd aan de voorziening dubieuze debiteuren. Voor deze laatste post wordt geen raming opgenomen.

 

Baten
De werkelijke inkomsten bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen zijn €1.376.000,- hoger dan de raming. De afwijkingen zijn hieronder toegelicht.

Algemene uitkering €1.789.000
Doorbelaste rentekosten -/- €442.000
OZB-inkomsten/toeristenbelasting €34.000
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) -/- €5.000
Totaal €1.376.000

Algemene dekkingsmiddelen
Er is bijna €1,8 miljoen meer aan algemene uitkering ontvangen dan geraamd. Voor het grootste deel wordt dit veroorzaakt door de Septembercirculaire 2022. Er zijn extra middelen binnengekomen voor energietoeslag, invoeringskosten Omgevingswet en nog diverse taakmutaties. Zoals verwoord in de Ari over de septembercirculaire zijn deze middelen te laat binnengekomen om nog te verwerken in de begroting. Daarnaast zijn er nog positieve afrekeningen geweest van voorgaande jaren.

Rentekosten
De kapitaallasten worden voor de totale afschrijvingsduur van de activa geraamd met vaste rentepercentages. Deze ramingen zijn op dit moment, door de lage rentestand, fors hoger dan de werkelijke rentekosten.  Het totale verschil tussen de geraamde rente en de werkelijke rente bedraagt €442.000,- (renteresultaat), en  wordt op dit programma verantwoord. Aangezien alleen de werkelijke rentekosten naar de producten mogen worden doorberekend; wordt hier ook het voordeel ingeboekt (zie ook programma Ruimte; toelichting gemeentelijke accommodaties) en valt het renteresultaat bij dit programma weg.  

OZB-inkomsten/toeristenbelasting
De OZB-inkomsten waren in werkelijkheid €41.000,- hoger dan de raming; een totale afwijking van 0,8%. Aan toeristenbelasting is €7.000,- minder ontvangen.

Onvoorzien

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De post Onvoorzien wordt door het college ingezet voor onuitstelbare, onvermijdbare en onvoorzienbare kosten tot maximaal €10.000,- per gebeurtenis. De raad wordt bij de voorjaarsnota, najaarsnota en jaarstukken geïnformeerd over de uitputting van dit budget.

Exploitatie Realisatie 2021 Primaire begroting 2022 Begr.wijzing Begroting 2022 (P+W) Realisatie 2022 Verschil (B-W)
Lasten
Onvoorzien 0 50.000 -40.000 10.000 0 10.000
Totaal Lasten 0 50.000 -40.000 10.000 0 10.000

Toelichting op de baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op de baten en lasten

Lasten

Onvoorzien
In 2022 is er één onttrekking geweest ten laste van de post Onvoorzien. Bij de Najaarsnota 2022 is besloten om €6.500,- in te zetten voor de woningaanpassing van statushouders. In ditzelfde document is eveneens besloten om €33.500,- van deze post af te ramen.

Beginstand €50.000
Woningaanpassing statushouders (Najaarsnota 2022) -/- €6.500
Aframing budget (Najaarsnota 2022) -/- €33.500
Eindstand €10.000