Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?- Collegeprogramma Bestuur
Exploitatie | Realisatie 2021 | Primaire begroting 2022 | Begr.wijzing | Begroting 2022 (P+W) | Realisatie 2022 | Verschil (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Bestuur | 2.440.328 | 1.229.792 | 2.202.137 | 3.431.929 | 3.307.206 | 124.723 | |
Veiligheid | 1.734.460 | 1.810.674 | 43.301 | 1.853.975 | 1.856.815 | -2.840 | |
Dienstverlening | 485.333 | 488.062 | 11.000 | 499.062 | 478.267 | 20.795 | |
Bestuurlijke samenwerking | 211.832 | 213.720 | 76.880 | 290.600 | 275.548 | 15.052 | |
Totaal Lasten | 4.871.954 | 3.742.248 | 2.333.318 | 6.075.566 | 5.917.836 | 157.730 | |
Baten | |||||||
Bestuur | -1.303.172 | 0 | -2.255.961 | -2.255.961 | -3.269.966 | 1.014.005 | |
Veiligheid | -122.250 | -22.110 | -50.000 | -72.110 | -76.642 | 4.532 | |
Dienstverlening | -213.232 | -233.740 | 0 | -233.740 | -241.259 | 7.519 | |
Totaal Baten | -1.638.654 | -255.850 | -2.305.961 | -2.561.811 | -3.587.866 | 1.026.055 | |
Resultaat | 3.233.300 | 3.486.398 | 27.357 | 3.513.755 | 2.329.970 | 1.183.785 |
Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bestuur zijn €158.000,- lager dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.
Pensioenvoorziening bestuurders/wachtgeldverplichting college | -/-€147.000 |
Begeleiding oud bestuurders | -/-€20.000 |
Noodopvang Oekraïense vluchtelingen | €272.000 |
Rechtsbescherming | €20.000 |
Doorbelasting salarissen | €20.000 |
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) | €13.000 |
Totaal | €158.000 |
Bestuur
De geraamde toevoeging aan de pensioenvoorziening bestuurders van €90.000,- bleek achteraf niet nodig. Dit komt door de vrij fors gestegen rente die daarmee de waardestijging van de pensioenen compenseert. Hierdoor kon er zelfs een aanzienlijk bedrag uit de voorziening worden onttrokken (zie baten). Daarnaast moest er wel €237.000,- worden toegevoegd aan de voorziening 'wachtgeldverplichting college' in verband met de wachtgeldrechten van een oud-wethouder.
Voor de begeleiding van oud-bestuurders is er in 2022 €20.000,- meer uitgegeven dan vooraf ingeschat.
Bij de Najaarsnota 2022 was voor de noodopvang van Oekraïense vluchtelingen een raming opgenomen. Achteraf bleek deze raming voor de uitgaven €272.000,- te hoog; ook aan inkomsten is een fors bedrag overgehouden. Er vindt geen verrekening plaats van de hiervoor ontvangen rijksbijdrage; het voordeel mag worden gehouden.
Met betrekking tot rechtsbescherming kan worden geconcludeerd dat er €20.000,- minder is uitgegeven dan begroot. Dit is o.a. het gevolg van minder adviesaanvragen bij de gemeenteadvocaat en minder te vergoeden proceskosten. De hoogte van de lasten is grotendeels afhankelijk van externe factoren en daarmee lastig te ramen.
Dienstverlening
De werkelijke salariskosten bij de afdeling DIB zijn lager dan geraamd, hierdoor is de doorbelasting naar de producten ook lager; voor dit onderdeel €24.000,-. Bij het onderdeel Overhead is het totaalbeeld van de loonkosten van de hele organisatie opgenomen.
Baten
De werkelijke inkomsten bij het programma Bestuur zijn €1.026.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.
Pensioenvoorziening bestuurders | €182.000,- |
Reserve Corona | €34.000,- |
Noodopvang Oekraïense vluchtelingen | €797.000,- |
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) | €13.000,- |
Totaal | €1.026.000,- |
Bestuur
Zoals ook al toegelicht bij de uitgaven hoeft er niet aan de pensioenvoorziening bestuurders te worden gedoteerd, maar kan er zelfs een bedrag van €182.000,- vrijvallen. De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks herrekend door een externe partij waarbij rekening wordt gehouden met niet beïnvloedbare factoren. Eén factor hiervan, de hoogte van de rente, heeft voor dit jaar een gunstige uitwerking op de toerekening aan de voorziening waardoor er een deel hiervan kan vrijvallen.
Bij de Najaarsnota 2022 was nog de verwachting dat er €15.000,- uit de reserve Corona zou worden onttrokken. In werkelijkheid is de hoogte van deze reserve met €49.000,- gedaald; een verschil van €34.000,-. Dit komt omdat niet de gehele vergoeding voor het toezicht op de naleving van Corona toegangsbewijzen is besteed; de teveel ontvangen bijdrage moet worden teruggestort. De hoogte van de reserve is hiermee gedaald naar €473.000,-. Voor een specificatie van alle uitgaven en inkomsten die betrekking hebben op Corona wordt verwezen naar de desbetreffende bijlage.
De verwachte inkomsten voor de noodopvang van Oekraïense vluchtelingen was bij de Najaarsnota 2022 gelijkgesteld aan de verwachte kosten (budget neutraal). Het rijk vergoedt echter een vast bedrag per opvangplek per dag (oorspronkelijk €100,- later bijgesteld naar €83,-). Deze vergoeding resulteert in een fors hogere bijdrage dan waarvan was uitgegaan; een voordeel van €743.000,-. Tezamen met de lagere kosten van €272.000,- is dit een voordeel van €1.015.000,-.
Programma | Indicator | eenheid | periode | Heerde | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
1 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2021 | 8 | 8 |
1 | Misdrijven - Geweldsmisdrijven | per 1.000 inwoners | 2022 | 2,1 | 4,6 |
1 | Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | per 1.000 inwoners | 2022 | 3,7 | 6 |
1 | Misdrijven - Diefstallen uit woning | per 1.000 inwoners | 2022 | 0,5 | 1,4 |
1 | Misdrijven - Winkeldiefstallen | per 1.000 inwoners | 2022 | 0,8 | 2,3 |
Dit programma gaat over duurzaamheid, het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en het bos, ruimtelijke ontwikkelingen, economie, recreatie en toerisme en bouwen en wonen. Onder dit programma valt ook het opstellen van de omgevingsvisie, een instrument in het kader van de nog vast te stellen Omgevingswet. Met het toepassing van uitnodigingsplanologie hebben we ons al voorbereid op deze wet. Onze rol bij ruimtelijke vraagstukken is daarmee veranderd. De omgevingsvisie maken we samen.
Exploitatie | Realisatie 2021 | Primaire begroting 2022 | Begr.wijzing | Begroting 2022 (P+W) | Realisatie 2022 | Verschil (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Duurzaamheid | 311.926 | 180.255 | 202.022 | 382.277 | 331.684 | 50.593 | |
Riolering | 1.270.858 | 1.158.865 | 30.660 | 1.189.525 | 1.275.096 | -85.571 | |
Reiniging afval | 1.639.286 | 1.624.254 | 0 | 1.624.254 | 1.606.934 | 17.320 | |
Begraven | 488.996 | 444.445 | 0 | 444.445 | 458.311 | -13.866 | |
Economie | 299.948 | 377.757 | -31.880 | 345.877 | 358.567 | -12.690 | |
Toerisme en recreatie | 440.794 | 451.365 | -10.000 | 441.365 | 473.080 | -31.715 | |
Bouwen en Wonen | 1.320.494 | 1.047.356 | 118.821 | 1.166.177 | 1.316.840 | -150.663 | |
Ruimtelijke ontwikkeling | 411.980 | 552.036 | 181.000 | 733.036 | 687.296 | 45.740 | |
Grondbedrijf | 573.168 | 65.266 | 0 | 65.266 | 685.088 | -619.822 | |
Gemeentelijke accommodaties | 1.679.707 | 1.903.453 | 60.000 | 1.963.453 | 1.433.546 | 529.907 | |
Beheer en onderhoud | 4.129.900 | 4.750.465 | 62.940 | 4.813.405 | 4.565.030 | 248.375 | |
Verkeer en vervoer | 131.778 | 174.403 | 3.000 | 177.403 | 169.826 | 7.577 | |
Totaal Lasten | 12.698.835 | 12.729.920 | 616.563 | 13.346.483 | 13.361.298 | -14.815 | |
Baten | |||||||
Duurzaamheid | -65.663 | 0 | 0 | 0 | -61.657 | 61.657 | |
Riolering | -1.544.057 | -1.408.435 | 0 | -1.408.435 | -1.516.269 | 107.834 | |
Reiniging afval | -2.095.898 | -1.972.505 | 0 | -1.972.505 | -1.985.890 | 13.385 | |
Begraven | -619.646 | -604.011 | 0 | -604.011 | -619.088 | 15.077 | |
Economie | -11.066 | -23.870 | 0 | -23.870 | -19.907 | -3.963 | |
Toerisme en recreatie | -96.979 | -21.587 | 0 | -21.587 | -70.161 | 48.574 | |
Bouwen en Wonen | -810.177 | -610.822 | 42.500 | -568.322 | -639.705 | 71.383 | |
Ruimtelijke ontwikkeling | -86.067 | -111.550 | 0 | -111.550 | -74.217 | -37.333 | |
Grondbedrijf | -630.370 | -303.247 | 0 | -303.247 | -802.396 | 499.149 | |
Gemeentelijke accommodaties | -1.341.255 | -790.213 | -45.000 | -835.213 | -662.381 | -172.832 | |
Beheer en onderhoud | -798.158 | -574.677 | -20.000 | -594.677 | -656.348 | 61.671 | |
Verkeer en vervoer | -180 | 0 | 0 | 0 | -316 | 316 | |
Totaal Baten | -8.099.515 | -6.420.917 | -22.500 | -6.443.417 | -7.108.334 | 664.917 | |
Resultaat | 4.599.319 | 6.309.003 | 594.063 | 6.903.066 | 6.252.964 | 650.102 |
Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Ruimte, ondernemen en wonen zijn in totaliteit €15.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen toegelicht.
Duurzaamheid (overheveling naar 2023) | €51.000 |
Toekomstbestendige Bedrijventerreinen (overheveling naar 2023) | €35.000 |
Masterplan IJsselvallei | -/- €49.000 |
Externe inhuur Vergunning & Toezicht bouwen | -/- €212.000 |
Taken Milieubeheer/ODNV/Omgevingswet (overheveling naar 2023) | €127.000 |
Externe inhuur RO | -/- €19.000 |
Grondbedrijf | -/- €620.000 |
Gemeentelijke accommodaties (lagere kapitaallasten/gebruikerslasten) | €524.000 |
Diversen onderbestedingen Beheer & Onderhoud | €241.000 |
Kostendekkende exploitaties (Riolering/Reiniging/Begraven) | -/- €82.000 |
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) | -/- €11.000 |
Totaal | -/-€15.000 |
Duurzaamheid
Het overschot van €51.000,- is verklaarbaar door enerzijds capaciteitstekort en anderzijds een nog niet volledig uitgekristalliseerd operationeel duurzaamheidsbeleid. Voorgesteld wordt om dit restantbudget naar 2023 over te hevelen.
Economie
Voor Economie is een extra bedrag begroot van €35.000,- voor het project 'Toekomstbestendige Bedrijventerreinen'. Dit bedrag is in 2022 niet uitgegeven omdat het project toen nog niet gereed was voor uitvoering. Voorgesteld wordt om dit bedrag naar 2023 over te hevelen; dit project heeft een doorlooptijd tot 2025.
Toerisme & Recreatie
In 2022 is er bijna €49.000,- besteed aan het 'Masterplan IJsselvallei'. Dit bedrag is eveneens aan subsidie ontvangen (budget neutraal) alleen heeft er geen verwerking in de begroting plaatsgevonden.
Bouwen en wonen
Bij het product Vergunning & toezicht Bouwen is een tekort van €212.000,-. Dit wordt verklaard door externe inhuur vanwege krapte op arbeidsmarkt. Hierdoor is er sprake van fors hogere loonkosten. De verklaring van de totale afwijking van de loonkosten is opgenomen bij het onderdeel Overhead.
Milieubeheer
Voor Milieubeheer resteert €15.000,- voor uitvoeringskosten van de ODNV die in 2023 gaan plaatsvinden. In de collegevergadering van 8 november 2022 is besloten om de raad voor te stellen dit bedrag naar 2023 over te hevelen. Daarnaast zijn er in 2022 een tweetal subsidies ontvangen van de provincie voor de onderwerpen ‘bodemdata op orde’ en ‘overdracht taken bodem i.v.m. de Omgevingswet’. De daadwerkelijke uitvoering van de taken waar de subsidies voor bedoeld zijn gaat grotendeels plaatsvinden in 2023. Voorgesteld wordt om ook dit resterende bedrag van €53.000,- naar 2023 over te hevelen.
Ruimtelijke Ontwikkeling
Ruimtelijke procedures zijn in toenemende mate complexer en tijdrovender door o.a. participatie. Daarnaast is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor is meer gebruik gemaakt van externe inhuur met hogere loonkosten. Hierdoor is €15.000,- meer uitgegeven op RO initiatieven van derden en €22.000,- meer op RO algemeen.
Er zijn in 2022 planschadeverzoeken ingekomen, maar minder dan verwacht. Bovendien zijn niet alle verzoeken afgerond en worden deze kosten gemaakt in 2023. Er is daarom €18.000,- minder uitgegeven dan begroot.
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld. De Omgevingswet treedt nu inwerking op 1-1-2024. Dit is van invloed op de werkzaamheden en de kosten die moeten worden gemaakt om de Omgevingswet goed te implementeren in de gemeente. Het resterende budget van €59.000,- is in 2022 niet uitgegeven en moet daarom worden overgeheveld naar 2023.
Het budget van €20.000,- voor Lelystad airport is in 2022 niet uitgegeven. Voorgesteld wordt om dit budget naar 2023 over te hevelen, zodat alsnog onderzoek kan worden uitgevoerd als dit noodzakelijk is.
Grondbedrijf
Het jaar 2022 sluit met een positief resultaat van €135.600,-. Dit is het saldo van winst en verliesnemingen van de 4 complexen. In de begroting was rekening gehouden met een positief resultaat van €200.000,-. Dat is niet gehaald maar het verschil zal de komende jaren alsnog gehaald worden vanwege een verbeterd resultaat. Vanwege de ingewikkelde regels is het moeilijk om het precieze resultaat in te schatten. Omdat het bij de grondexploitatie om balansmutaties gaat, de kredieten bij het openen van een complex op balansniveau beschikbaar zijn gesteld, is het niet goed mogelijk een toelichting te geven op de verschillen tussen raming en werkelijkheid. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar het niet openbare MPG.
Gemeentelijke accommodaties
De kapitaallasten worden bij de begroting bepaald met vaste rentepercentages voor langere perioden. In werkelijkheid waren de rentelasten aanzienlijk lager dan deze raming; dit verschil komt vooral tot uiting bij accommodaties met hoge boekwaarden zoals De Heerd en De Rhijnsberg. In totaliteit is dit een voordeel van €245.000,- bij dit onderdeel. Daarnaast zijn, doordat investeringen nog niet zijn aangewend, de afschrijvingskosten €70.000,- lager. Bij de begroting 2021 is er budget opgenomen voor de beheerskosten die de beheerstichting in rekening brengt voor de geleverde diensten. Aangezien de beheerstichting nog niet (volledig) de taken uitoefent is hiervan €109.000,- niet uitgegeven Dit voordeel wordt grotendeels tenietgedaan doordat de huurafdrachten hierdoor ook lager zijn. Op het algemeen onderhoud is in totaliteit €100.000,- bespaard omdat op een aantal gebouwen die op de nominatie staan om gesloopt/herontwikkeld te worden nagenoeg geen onderhoud is gepleegd. Ook is er bespaard op het onderhoud bij het raadhuis omdat dit pand kortgeleden is gerenoveerd.
Beheer & onderhoud
Bij het product Beheer en Onderhoud is €241.000,- minder uitgegeven. Dit is ongeveer 5% van het totale beschikbare budget. Bij de verschillende onderdelen binnen dit product is sprake van een klein tot een wat groter positief resultaat.
De grootste besparing komt van het product Openbaar Groen. Dit heeft te maken met lagere verwerkingskosten in verban met het opstarten van de pilot Bokashi (€15.000,-) en lagere kosten externe inhuur (Lucrato) €17.000,-. Ook is er geen nader of aanvullend onderzoek geweest voor de boomcontroles. De aanvullende controles zijn veelal meegenomen in de diverse projecten. Hierdoor is een bedrag van €11.000,- overgebleven. Hetzelfde geldt voor de aanschaf van beplantingsmateriaal. Hier is ook een bedrag van €10.000,- over. Door het droge voorjaar is er minder vaak gemaaid waardoor er €10.000,- is uitgespaard. Daarnaast is er €25.000,- in de Voorjaarsnota 2022 bijgeraamd voor nieuwe bomen die zijn omgewaaid tijdens de voorjaarsstorm (januari 2022). Deze aanplant is nog niet uitgevoerd. Voorgesteld wordt om dit budget naar 2023 over te hevelen, zodat de bomen alsnog kunnen worden aangeplant.
De verwerkingskosten van slib- en slootafval was €30.000,-lager doordat de aangeleverde hoeveelheid lager was dan normaal; eveneens een gevolg van een droog voorjaar/zomer.
Bij de jaarlijkse verplichte inspecties van de speeltuinen bleek dat er minder onderhoud nodig was dan geraamd; van dit budget is €15.000,- overgehouden.
De kosten en opbrengsten van het gronddepot verlopen budget neutraal. Het bij de uitgaven ontstane voordeel van €26.000,- wordt opgeheven door het nadeel van hetzelfde bedrag bij de inkomsten.
Het product Kunstwerken is het positieve saldo van €20.000,- te verklaren door een lager rente en afschrijvingen investeringen.
Het product Wegen zijn de rentelasten €20.000,- lager en zijn de kosten voor het straatvegen en verwerkingskosten €20.000,- lager uitgevallen door problemen/discussie met aannemer. Er is minder geveegd.
Baten
De inkomsten bij het programma Ruimte, ondernemen en wonen zijn €665.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen toegelicht.
Duurzaamheid (overheveling naar 2023) | €62.000 |
Masterplan IJsselvallei | €49.000 |
Legesopbrengsten WABO | €47.000 |
Grondbedrijf | €499.000 |
Gemeentelijke accommodaties (lagere huurinkomsten) | -/- €131.000 |
Kostendekkende exploitaties (Riolering/Reiniging/Begraven) | €136.000 |
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) | €3.000 |
Totaal | €665.000 |
Duurzaamheid
Het overschot van €62.000,- is verklaarbaar door enerzijds capaciteitstekort en anderzijds een nog niet volledig uitgekristalliseerd operationeel duurzaamheidsbeleid. Voorgesteld wordt om het totale overschot van €112.000,- naar 2023 over te hevelen zodat dit kan worden aangewend voor het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid.
Toerisme & Recreatie
In 2022 is er bijna €49.000,- aan subsidie ontvangen voor het project 'Masterplan IJsselvallei'. Dit bedrag is ook aan dit project uitgegeven (budget neutraal) alleen heeft er geen verwerking in de begroting plaatsgevonden.
Legesopbrengsten WABO
De werkelijke legesopbrengsten waren €47.000,- hoger dan de raming; in totaliteit is er €555.000,- hiervoor ontvangen.
Grondbedrijf
Zie toelichting onder de lasten.
Gemeentelijke accommodaties
De huurinkomsten bij de gemeentelijke accommodaties zijn lager doordat de huurafdracht vanuit de beheerstichting niet heeft plaatsgevonden. Dit nadeel wordt door de geringere gebruikerslasten gecompenseerd (zie toelichting bij de lasten). Daarnaast was er in de begroting €22.000,- opgenomen voor huurinkomsten van de Nachtegaalsweg. Hiervoor zijn geen huurinkomsten meer ontvangen omdat dit pand is afgebroken.
Kostendekkende exploitaties
Riolering (lasten -/-€86.000,- en baten €108.000,-)
Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van riolering worden gemuteerd op de voorziening riolering. Daarmee blijven de middelen beschikbaar voor het onderhoud van riolering. In 2022 hebben we op de lasten en baten €319.000,- over gehouden en dat is toegevoegd aan de voorziening. De bovengenoemde cijfers lasten en baten sluiten niet aan met dit bedrag. Dat komt omdat BTW ook onderdeel uitmaakt van de lasten maar vanwege compensatie niet begroot wordt. Ook toegerekende overhead wordt op een andere plek in de begroting verantwoord. De raming gaf aan dat we €79.000,- zouden overhouden op de exploitatie van rioleringen. De voordelen zijn nog groter geweest want in afwijking daarvan is ongeveer €200.000,- minder uitgegeven aan derden (oorzaak te weinig beschikbare uren), €43.000,- minder aan kapitaallasten (oorzaak te weinig beschikbare uren), en €31.000,- meer uitgegeven aan interne kosten. Daarnaast zijn er €29.000,- hogere opbrengsten aan rioolheffingen geweest.
Reiniging afval (afval lasten €17.000,-en baten €13.000,-)
Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid worden gemuteerd op de reserve afvalstoffenheffing. Daarmee blijven de overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. De exploitatie van 2022 gaf een positief saldo van €70.000,-. Dat komt grotendeels voor rekening van de voordelige voorlopige afrekening van de ROVA en BTW. De cijfers sluiten niet aan met de hier genoemde baten en lasten omdat overhead en kwijtscheldingen op andere plekken in de begroting geraamd worden. Ook de BTW wordt niet geraamd, maar maakt wel onderdeel uit van de exploitatie.
Begraven (lasten -/-€14.000,- en baten €15.000,-)
Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van begraven worden gemuteerd op de reserve afkoopsommen onderhoud graven. Daarmee blijven de mutaties en overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. Voor het jaar 2022 was geraamd dat we €93.000,- tekort zouden komen, maar in werkelijkheid is de exploitatie €40.000,- voordeliger geweest. Dit voordeel van €40.000,- wordt toegeschreven naar de reserve. De verklaring van het voordeel van €134.000,- ten opzichte van de raming komt grotendeels voor rekening van een meeropbrengst van €97.000,- voor de afkoopsommen onderhoud graven. Daarnaast is €26.500,- minder uitgegeven voor het onderhoud van de begraafplaatsen en is de grafdelfmachine verkocht voor €7.500,-. Genoemde cijfers sluiten niet aan met de baten en lasten omdat ook het overhead wordt toegerekend, maar vanwege BBV-regels op een andere plek begroot worden.
Programma | Indicator | eenheid | periode | Heerde | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
2 | Omvang huishoudelijk restafval | kg per inwoner | 2021 | 85 | 169 |
2 | Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit | % | 2020 | 8,7 | 26,8 |
2 | Functiemenging | % | 2021 | 46,2 | 53,3 |
2 | Vestigingen (van bedrijven) | per 1.000 inw.15 t/m 64jr | 2021 | 139,6 | 165,1 |
2 | Gemiddelde WOZ-waarde | x €1.000 | 2022 | 340 | 317 |
2 | Nieuw gebouwde woningen | per 1.000 woningen | 2022 | 3,5 | 9,3 |
2 | Demografische druk | % | 2022 | 85,3 | 70,3 |
2 | Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | € | 2022 | 937 | 823 |
2 | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | € | 2022 | 973 | 905 |
2 | Banen | per 1.000 inwoners van 15-64 jaar | 2021 | 607,8 | 805,5 |
Het programma Sociaal Maatschappelijk gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, volksgezondheid en vrijetijdsbesteding zoals sport en kunst en cultuur. Het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving en invulling geven aan hun eigen verantwoordelijkheid.
Exploitatie | Realisatie 2021 | Primaire begroting 2022 | Begr.wijzing | Begroting 2022 (P+W) | Realisatie 2022 | Verschil (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Onderwijs | 1.747.439 | 974.471 | 102.688 | 1.077.159 | 1.279.234 | -202.075 | |
Kunst cultuur en media | 703.183 | 752.933 | 34.700 | 787.633 | 781.077 | 6.556 | |
Sport | 329.861 | 242.573 | -10.000 | 232.573 | 260.367 | -27.794 | |
STIP | 2.591.201 | 2.213.731 | 618.096 | 2.831.827 | 2.738.871 | 92.956 | |
Jeugd | 6.021.605 | 5.812.791 | -691.642 | 5.121.149 | 5.040.083 | 81.066 | |
Participatie & werk | 2.645.163 | 2.636.928 | 228.825 | 2.865.753 | 2.664.349 | 201.404 | |
Inkomen | 4.405.659 | 3.625.904 | 1.064.811 | 4.690.715 | 4.693.342 | -2.627 | |
WMO | 6.089.253 | 6.050.802 | 550.551 | 6.601.353 | 6.398.648 | 202.705 | |
Totaal Lasten | 24.533.364 | 22.310.133 | 1.898.029 | 24.208.162 | 23.855.971 | 352.191 | |
Baten | |||||||
Onderwijs | -1.026.468 | -333.604 | -27.688 | -361.292 | -618.923 | 257.631 | |
Kunst cultuur en media | -44.100 | -53.200 | -14.100 | -67.300 | -15.168 | -52.132 | |
Sport | -176.255 | -95.042 | 0 | -95.042 | -83.402 | -11.640 | |
STIP | -79.139 | -4.060 | -70.000 | -74.060 | -75.157 | 1.097 | |
Jeugd | -90.299 | 0 | 0 | 0 | -154 | 154 | |
Participatie & werk | 0 | -88.364 | -65.329 | -153.693 | -117.592 | -36.101 | |
Inkomen | -3.154.803 | -2.748.734 | 1.212 | -2.747.522 | -2.870.427 | 122.905 | |
WMO | -1.177.974 | -596.760 | -293.000 | -889.760 | -946.409 | 56.649 | |
Totaal Baten | -5.749.039 | -3.919.764 | -468.905 | -4.388.669 | -4.727.231 | 338.562 | |
Resultaat | 18.784.325 | 18.390.369 | 1.429.124 | 19.819.493 | 19.128.740 | 690.753 |
Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Sociaal maatschappelijk zijn €352.000,- lager dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen toegelicht.
Ventilatiesysteem OBS De Horsthoek | -/- €150.000 |
Wegwerken onderwijsachterstanden | -/- €124.000 |
Lagere onderhoudskosten gebouwen | €75.000 |
Subsidies sportverenigingen (dekking reserve Corona) | -/- €28.000 |
Lagere uitvoeringskosten STIP | €93.000 |
Lagere kosten Jeugd | €81.000 |
Lagere kosten Lucrato / minder inburgeringsvoorzieningen | €187.000 |
Lagere kosten basismobiliteit | €193.000 |
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) | €25.000 |
Totaal | €352.000 |
Onderwijs
Een overschrijding van ruim €150.000,- wordt veroorzaakt door grote aanpassingen aan het ventilatiesysteem van OBS De Horsthoek. Hiervoor is subsidie ontvangen (zie ook de baten). Er is €75.000,- minder uitgegeven aan periodiek onderhoud van de locaties die ondergebracht gaan worden in de MFA Wapenveld. De meerkosten van €124.000,- op lokaal onderwijsbeleid voor het wegwerken van onderwijsachterstanden door Corona zijn alleen administratief en wordt aan de batenzijde aangevuld met SPUK-gelden.
Sport
De extra lasten van €28.000,- komen door subsidies aan sportverenigingen als gevolg van de Coronamaatregelen. Deze kosten zijn gedekt door een onttrekking uit de reserve Corona.
STIP
Bij dit subproduct is in totaliteit €93.000,- minder uitgegeven De loonkosten zijn ruim €100.000,- hoger uitgevallen vooral door een onvoorziene Btw-correctie met terugwerkende kracht over 2021 en 2022 over detacheringsfacturen van Verian. De €50.000,- resterende inrichtingskosten van STIP worden overgeheveld naar de reservering inrichtingskosten MFA Wapenveld. Het transformatiebudget van €70.000,- is grotendeels niet aangesproken. Er is wel aan transformatiedoelen gewerkt, maar de kosten daarvan zijn op andere kostenplaatsen betaald. Ook het innovatiebudget van €26.000,- hebben we slechts beperkt hoeven inzetten in het kader van de doorbraakmethode. De kosten voor accountmanagement, uitgevoerd door het regioteam MIJ/OV, zijn €26.000,- lager uitgevallen en de verwachte kosten voor locatie Wapenveld vielen €19.000,- lager uit, vergelijkbaar met voorgaand jaar Het restant van €44.000,- is toe te wijzen aan het feit dat enkele vacatures later dan gepland konden worden ingevuld, door de overspannen arbeidsmarkt. Daardoor zijn er ook minder kosten voor activiteiten geweest dan de bedoeling was.
Jeugd
De lasten bij het onderdeel jeugdhulp PGB zijn €34.000,- lager uitgevallen door minder rechthebbenden. Aan kinderopvang is €25.000,- minder uitgegeven dan begroot, vergelijkbaar met 2021. Dit komt doordat inspecties niet konden worden uitgevoerd i.v.m. de Coronapandemie. Project Move-it heeft €14.000,- minder gekost. De bezochte sportverenigingen vragen nauwelijks een vergoeding, omdat zij graag een bijdrage leveren aan dit project.
Participatie & Werk
In de begroting was er rekening gehouden met een bijdrage in het exploitatietekort bij Lucrato van €78.000,-. Aangezien Lucrato een beter jaarresultaat heeft behaald dan was voorzien, is deze bijdrage maar voor een heel klein deel ingezet. Aan de inburgeringsvoorziening is €71.000,- minder uitgegeven, vanwege minder inburgeringskandidaten. De overige verschillen van €15.000,- (0,5%) zijn kleine afwijkingen in de personele lasten en worden niet toegelicht.
WMO
Wij volgen met onze begroting de begroting van Plus-OV. De bijdrage aan Plus OV is €193.000,- lager uitgevallen. Dit komt door meer efficiënte bedrijfsvoering bij Plus-OV en lagere cliëntaantallen, vooral bij vraagafhankelijk vervoer. De terugkeer van cliënten na de Coronapandemie gaat minder snel dan gedacht. Daarnaast is er €6.000,- minder uitgegeven vervoer gymnastiekonderwijs door minder ritten in verband met Corona en een gunstige aanbesteding tot juli 2023.
Er was voor twee onderzoeken GGZ begroot en er is er maar één uitgevoerd. Daardoor is er €14.000,- op de rekening blijven staan.
De kosten voor immaterieel maatwerk zijn €79.000,- hoger uitgevallen, met name door een sterke groei van het aantal cliënten met Individuele begeleiding Basis. Met de invoer van STIP zijn mensen eerst door onze eigen medewerkers geholpen, maar bij langdurige ondersteuning en door de hoge werkdruk bij STIP zijn er in de tweede helft van het jaar meer mensen doorgestroomd naar de tweede lijn. Daarnaast is het aantal Dagbesteding Complex, een duur product, toegenomen.
Door de inzet van de ergotherapeut en het invoeren van een rijvaardigheidstoets bij de aanvraag zijn er minder scootmobielen toegekend en is er een andere oplossing gevonden. Daarnaast is er een wachtlijst ontstaan en wordt een deel van de kosten doorgeschoven naar 2023. Hierdoor is in 2022 overall een besparing van €21.000,- op maatwerk Vervoer gerealiseerd. Voor maatwerk Wonen zitten er nog 3 projecten in de pijplijn ter waarde van €77.000,-. Deze zijn wel toegekend, maar nog niet betaald. Dit bedrag moet nog overgeheveld worden naar 2023. Het restant van €23.000,- is door het lage aantal aanpassingen per jaar en de hoge prijs per aanpassing statistisch niet nauwkeuriger te begroten.
Baten
De werkelijke inkomsten bij het programma Sociaal maatschappelijk zijn €339.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste verschillen toegelicht.
Subsidie ventilatiesysteem OBS De Horsthoek | €150.000 |
Ontvangen SPUK-gelden | €124.000 |
Niet ontvangen inkomsten Peuterspeelzaalwerk en Kwalificatieplicht | -/- €21.000 |
Lagere onttrekking reserve Corona t.b.v. Kunst, cultuur en media | -/- €51.000 |
Lagere SPUK-bijdragen sport | -/- €10.000 |
Lagere inkomsten inburgeringsvoorzieningen | -/- €36.000 |
Hogere ontvangsten Inkomen | €123.000 |
Hogere ontvangst MOBW gemeente Apeldoorn | €51.000 |
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) | €9.000 |
Totaal | €339.000 |
Onderwijs
Voor het ventilatiesysteem van OBS De Horsthoek is €150.000,- subsidie ontvangen. Tevens is er €124.000,- aan SPUK gelden ontvangen voor het wegwerken van onderwijsachterstanden (zie voor beide posten ook de toelichting bij de lasten). Daartegenover zijn de geraamde inkomsten voor peuterspeelzaalwerk en kwalificatieplicht, totaal €21.000,-, niet ontvangen.
Kunst, cultuur en media
Voor Kunst, cultuur en media is €51.000,- minder aan Coronagelden onttrokken aan de hiervoor opgebouwde reserve.
Sport
Door gewijzigde verantwoording van ontvangen SPUK-bedragen was er voor 2023 €10.000,- minder te besteden dan begroot.
Participatie & Werk
Doordat er in 2022 minder aan inburgeringsvoorzieningen is uitgegeven is hiervoor ook in totaliteit €36.000,- minder aan rijksinkomsten ontvangen.
Inkomen
Op het gebied van levensonderhoud is er €84.000,- meer ontvangen, voor Bijstandsverlening Zelfstandigen €31.000,- en voor minimabeleid €8.000,-. Een deel daarvan zijn terugbetalingen van eerder ontvangen bijstand en een deel zijn extra rijksbijdragen.
WMO
Van de gemeente Apeldoorn is opnieuw een bijdrage ontvangen voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen (MOBW). Deze bijdrage was €51.000,- dan voorzien.
Programma | Indicator | eenheid | periode | Heerde | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
3 | Niet-sporters | % | 2020 | 51,3 | 49,3 |
3 | Absoluut verzuim | per 1.000 leerlingen | 2021 | 3,9 | 2,7 |
3 | Relatief verzuim | per 1.000 leerlingen | 2021 | 12 | 20 |
3 | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % | 2021 | 2,1 | 1,9 |
3 | Jongeren met een delict voor de rechter | % | 2020 | 0 | 1 |
3 | Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin | % | 2021 | 4 | 6 |
3 | Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren | % | 2021 | 1 | 2 |
3 | Netto arbeidsparticipatie | % | 2022 | 73,8 | 72,2 |
3 | Personen met een bijstandsuitkering | per 10.000 inwoners | 2021 | 162,4 | 431,2 |
3 | Lopende re-integratievoorzieningen | per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | 2020 | 169,1 | 202 |
3 | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2022 | 12,8 | 10,7 |
3 | Jongeren met jeugdbescherming | % | 2022 | 1,2 | 1,1 |
3 | Jongeren met jeugdreclassering | % | 2022 | 0,4 | 0,3 |
3 | Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo | per 10.000 inwoners | 2022 | 280 | 640 |
De gemeente is een betrouwbare rentmeester van de publieke middelen. Uitgangspunt is dat de exploitatie op orde is om jaarlijks te kunnen voldoen aan de voorwaarde van een sluitende begroting. Naast financiën is onder dit programma het streekarchivariaat, het uitvoeringsprogramma van het college en de stelposten voor de crisissen opgenomen.
Exploitatie | Realisatie 2021 | Primaire begroting 2022 | Begr.wijzing | Begroting 2022 (P+W) | Realisatie 2022 | Verschil (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Financien | 3.345.528 | 348.191 | 459.844 | 808.035 | 0 | 808.035 | |
Streekarchivariaat | 56.295 | 89.254 | -2.000 | 87.254 | 71.740 | 15.514 | |
Totaal Lasten | 3.401.823 | 437.445 | 457.844 | 895.289 | 71.740 | 823.549 | |
Baten | |||||||
Financien | -398.000 | -65.948 | -400.000 | -465.948 | -515.948 | 50.000 | |
Totaal Baten | -398.000 | -65.948 | -400.000 | -465.948 | -515.948 | 50.000 | |
Resultaat | 3.003.823 | 371.497 | 57.844 | 429.341 | -444.208 | 873.549 |
Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bedrijfsvoering zijn €824.000,- lager dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.
Voorlopig rekeningsaldo 2022 | €808.000 |
Streekarchivariaat | €16.000 |
Totaal | €824.000 |
Financiën
Bij de Najaarsnota 2022 bedroeg het verwachte rekeningsaldo (saldo voor bestemming) €808.000,- positief. Dit bedrag is op deze post verantwoord.
Streekarchivariaat
De werkelijke uitgaven zijn €16.000,- lager dan begroot door vertraging in de besluitvorming rond de voorgenomen samenwerking van ons streekarchief met het Streekarchief Noord West Veluwe. Deze voorziene uitgaven zullen ten laste komen van boekjaar 2023.
Baten
Bij dit programma is er €50.000,- meer onttrokken uit de voorziening wachtgeld; verder geen bijzonderheden.
Bij het onderdeel Overhead zijn alle kosten opgenomen van de medewerkers die het primaire proces aansturen en ondersteunen zoals management, financiën, P&O, ICT, facilitair etc. Ook de kosten van het raadhuis, gemeentekantoor en de gemeentewerf horen hierbij. Voorheen werden deze kosten toegerekend aan de bovenliggende programma's en werd de overhead niet separaat inzichtelijk gemaakt.
Exploitatie | Realisatie 2021 | Primaire begroting 2022 | Begr.wijzing | Begroting 2022 (P+W) | Realisatie 2022 | Verschil (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Huisvesting | 472.286 | 524.463 | 75.000 | 599.463 | 497.061 | 102.402 | |
Facilitair | 223.455 | 309.195 | -17.500 | 291.695 | 215.650 | 76.045 | |
Personeel en Organisatie | 16.985.252 | 16.479.450 | 156.944 | 16.636.394 | 5.421.693 | 11.214.701 | |
ICT | 4.105.260 | 1.782.200 | 3.820.776 | 5.602.976 | 6.002.700 | -399.724 | |
Financiën | 36.213 | 12.650 | 88.200 | 100.850 | 18.063 | 82.787 | |
Elektronische dienstverlening | 85.656 | 102.156 | -5.000 | 97.156 | 83.608 | 13.548 | |
Overheadtoerekening | 273.167 | 337.963 | 0 | 337.963 | 337.963 | 0 | |
Totaal Lasten | 22.181.290 | 19.548.077 | 4.118.420 | 23.666.497 | 12.576.739 | 11.089.758 | |
Baten | |||||||
Huisvesting | -31.061 | -20.000 | 0 | -20.000 | -20.528 | 528 | |
Personeel en Organisatie | -12.042.809 | -11.515.588 | 0 | -11.515.588 | -556.341 | -10.959.247 | |
ICT | -2.457.649 | -64.000 | -2.720.776 | -2.784.776 | -3.001.949 | 217.173 | |
Financiën | -214 | 0 | 0 | 0 | -139.907 | 139.907 | |
Overheadtoerekening | -311.344 | -337.964 | 0 | -337.964 | -337.963 | -1 | |
Totaal Baten | -14.843.077 | -11.937.552 | -2.720.776 | -14.658.328 | -4.056.687 | -10.601.641 | |
Resultaat | 7.338.213 | 7.610.525 | 1.397.644 | 9.008.169 | 8.520.052 | 488.117 |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat er €488.000,- minder aan overheadkosten is uitgegeven dan geraamd. De belangrijkste afwijkingen zijn hieronder toegelicht.
Raadhuis
Als gevolg van de kortgeleden afgeronde renovatie is er minder geld uitgegeven aan energie- en onderhoudskosten; een totale besparing van €31.000,-. Daarbij zijn de doorbelaste rentekosten €15.000,- lager.
Gemeentewerf
Bij de gemeentewerf is een vergoeding van de verzekeringsmaatschappij van €24.000,- ontvangen voor de geleden schade als gevolg van de inbraak. Daarnaast is er €29.000,- minder uitgegeven aan rentelasten, belastingen, onderhoud- en energiekosten.
Facilitaire zaken
Bij facilitaire zaken is bij de Najaarsnota 2022 al behoorlijk afgeraamd. Desondanks is er, door de steeds verdergaande digitalisering, €43.000,- overgehouden op abonnementen, porto-, kopieer-, en papierkosten. Dit geldt ook voor de telefoonkosten; op dit budget is €9.000,- bespaard doordat er vaste (overbodige) contracten zijn opgezegd. Tenslotte zijn de kosten voor verzekeringen €24.000,- lager.
ICT
De hogere uitgaven van €183.000,- voor de automatisering (BVO) en informatisering (O&I) zijn het gevolg van hogere kapitaallasten (€50.000,-), meer personeelskosten (€ 55.000,-) en hogere kosten voor softwarelicenties (€74.000,-). De kapitaallasten zijn gestegen als gevolg van het toegenomen personeelsbestand en het thuiswerken; hierdoor is er meer apparatuur aangekocht. De personeelskosten zijn hoger doordat er (duurdere) inhuur is geweest ter vervanging van ziekte en vertrek van de manager bij de Bedrijfsvoeringsorganisatie H2O. De gestegen licentiekosten voor software zijn eveneens het gevolg van een hoger aantal personeelsleden, gestegen prijzen en kosten voor de overgang naar Teams en Office365.
Overige algemene kosten
Dit voordeel kan voor €82.000,- worden verklaard doordat er nagenoeg nog geen kosten van de accountant zijn verantwoord. De commissie BBV heeft in 2022 bepaalt dat de kosten van de accountant moeten worden verantwoord op het moment van de prestatielevering (voornamelijk 2023). Voorheen was dit het jaar waarop de controle betrekking had (2022). Dit betekent dat de accountantskosten over het jaar 2022 nu pas tot uiting komen in 2023; een eenmalig voordeel in deze jaarrekening. Het resterende voordeel van €15.000,- is het gevolg van lagere kosten voor E-herkenning en de gemeentelijke website.
Salariskosten overheadpersoneel / overige personeelskosten / Overheadtoerekening / salariskosten direct personeel excl. bestuur
De overschrijding op de post salarissen is in totaliteit €95.000,-. In dit bedrag is de taakstelling op Bedrijfsvoering al verwerkt. De overschrijding is het gevolg van krapte op de arbeidsmarkt; hierdoor konden vacatures moeilijker worden ingevuld en is er daarom noodzakelijkerwijs vaker gebruik gemaakt van (duurdere) externe inhuur.
Algemene dekkingsmiddelen zijn vrij besteedbare inkomsten zonder vooraf bepaald bestedingsdoel. Conform de nieuwe richtlijnen worden deze budgetten nu onder een separaat hoofdstuk opgenomen (voorheen programma 2 Financiën, Economie en grote projecten). De inkomsten die tot dit onderdeel behoren zijn de Algemene Uitkering en overige uitkeringen uit het gemeentefonds, OZB, Precariobelasting, Toeristenbelasting, bespaarde rente over het Eigen Vermogen en ontvangen rentes en dividenden.
De uitgaven die bij dit onderdeel zijn opgenomen hebben betrekking op de inning en verwerking van bovengenoemde inkomsten.
Exploitatie | Realisatie 2021 | Primaire begroting 2022 | Begr.wijzing | Begroting 2022 (P+W) | Realisatie 2022 | Verschil (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Algemene dekkingsmiddelen | 863.872 | 702.496 | -22.500 | 679.996 | 752.038 | -72.042 | |
Totaal Lasten | 863.872 | 702.496 | -22.500 | 679.996 | 752.038 | -72.042 | |
Baten | |||||||
Algemene dekkingsmiddelen | -36.735.269 | -34.867.179 | -5.496.641 | -40.363.820 | -41.739.806 | 1.375.986 | |
Totaal Baten | -36.735.269 | -34.867.179 | -5.496.641 | -40.363.820 | -41.739.806 | 1.375.986 | |
Resultaat | -35.871.397 | -34.164.683 | -5.519.141 | -39.683.824 | -40.987.768 | 1.303.944 |
Lasten
De werkelijke uitgaven bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen zijn €72.000,- hoger dan de raming. Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.
Afhandeling WOZ-bezwaren | -/- €43.000 |
Voorziening dubieuze debiteuren | -/- €32.000 |
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) | €3.000 |
Totaal | -/-€72.000 |
Algemene dekkingsmiddelen
Vanwege o.a. externe inhuur voor het geven van advies voor afhandeling WOZ-bezwaren is er een overschrijding geweest van €43.000,-. Daarnaast is er €32.000,- toegevoegd aan de voorziening dubieuze debiteuren. Voor deze laatste post wordt geen raming opgenomen.
Baten
De werkelijke inkomsten bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen zijn €1.376.000,- hoger dan de raming. De afwijkingen zijn hieronder toegelicht.
Algemene uitkering | €1.789.000 |
Doorbelaste rentekosten | -/- €442.000 |
OZB-inkomsten/toeristenbelasting | €34.000 |
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) | -/- €5.000 |
Totaal | €1.376.000 |
Algemene dekkingsmiddelen
Er is bijna €1,8 miljoen meer aan algemene uitkering ontvangen dan geraamd. Voor het grootste deel wordt dit veroorzaakt door de Septembercirculaire 2022. Er zijn extra middelen binnengekomen voor energietoeslag, invoeringskosten Omgevingswet en nog diverse taakmutaties. Zoals verwoord in de Ari over de septembercirculaire zijn deze middelen te laat binnengekomen om nog te verwerken in de begroting. Daarnaast zijn er nog positieve afrekeningen geweest van voorgaande jaren.
Rentekosten
De kapitaallasten worden voor de totale afschrijvingsduur van de activa geraamd met vaste rentepercentages. Deze ramingen zijn op dit moment, door de lage rentestand, fors hoger dan de werkelijke rentekosten. Het totale verschil tussen de geraamde rente en de werkelijke rente bedraagt €442.000,- (renteresultaat), en wordt op dit programma verantwoord. Aangezien alleen de werkelijke rentekosten naar de producten mogen worden doorberekend; wordt hier ook het voordeel ingeboekt (zie ook programma Ruimte; toelichting gemeentelijke accommodaties) en valt het renteresultaat bij dit programma weg.
OZB-inkomsten/toeristenbelasting
De OZB-inkomsten waren in werkelijkheid €41.000,- hoger dan de raming; een totale afwijking van 0,8%. Aan toeristenbelasting is €7.000,- minder ontvangen.
De post Onvoorzien wordt door het college ingezet voor onuitstelbare, onvermijdbare en onvoorzienbare kosten tot maximaal €10.000,- per gebeurtenis. De raad wordt bij de voorjaarsnota, najaarsnota en jaarstukken geïnformeerd over de uitputting van dit budget.
Exploitatie | Realisatie 2021 | Primaire begroting 2022 | Begr.wijzing | Begroting 2022 (P+W) | Realisatie 2022 | Verschil (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Onvoorzien | 0 | 50.000 | -40.000 | 10.000 | 0 | 10.000 | |
Totaal Lasten | 0 | 50.000 | -40.000 | 10.000 | 0 | 10.000 | |
Resultaat | 0 | 50.000 | -40.000 | 10.000 | 0 | 10.000 |
Lasten
Onvoorzien
In 2022 is er één onttrekking geweest ten laste van de post Onvoorzien. Bij de Najaarsnota 2022 is besloten om €6.500,- in te zetten voor de woningaanpassing van statushouders. In ditzelfde document is eveneens besloten om €33.500,- van deze post af te ramen.
Beginstand | €50.000 |
Woningaanpassing statushouders (Najaarsnota 2022) | -/- €6.500 |
Aframing budget (Najaarsnota 2022) | -/- €33.500 |
Eindstand | €10.000 |