Overzicht overhead

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Bij en aframing najaarsnota Prognose 2021 (P+W+najaar) Realisatie 2021 Restant 2021
Lasten
Overhead
500010 Kostenplaats Management 0 795.046 371.901 423.145
500020 Bestuursondersteuning en -advisering 0 0 0 0
500030 Bedrijfsondersteuning en -advisering 0 0 0 0
500040 Dienstverlening en informatiebeheer 60.000 1.980.587 865.032 1.115.555
500050 Realisatie, onderhoud en beheer 0 1.777.693 795.508 982.185
500060 Ruimte, ondernemen en wonen 330.000 2.264.524 1.129.976 1.134.548
500070 Sociaal maatschappelijke verbinding 15.300 2.690.466 1.167.472 1.522.994
502160 Raadhuis 35.000 153.927 128.303 25.624
502165 Gemeentekantoor Eperweg 5 50.000 348.234 235.390 112.844
502190 Gemeentewerf Veldweg 7.500 99.991 93.094 6.897
503000 Facilitaire zaken -60.000 278.635 162.566 116.069
504000 Personeel & organisatie 0 4.570.835 211.089 4.359.746
504100 Personeelskosten secundair overig 0 202.596 116.975 85.621
504109 Personeelskosten secundair management 0 7.330 837 6.493
504110 Personeelskosten secundair BS 0 17.120 2.722 14.398
504111 Personeelskosten secundair BD 0 15.480 8.707 6.773
504112 Personeelskosten secundair DIB -10.000 5.480 13.984 -8.504
504113 Personeelskosten secundair ROB 0 20.360 855 19.505
504114 Personeelskosten secundair ROW 0 17.940 11.463 6.478
504115 Personeelskosten secundair SMV 0 26.880 298 26.582
504200 Personeelskosten overig 30.000 221.230 122.506 98.724
505000 Informatievoorziening 0 1.634.928 854.420 780.508
506000 Financiën 5.000 14.510 11.618 2.892
506100 Elektronische dienstverlening 0 100.310 15.856 84.454
506150 Overheadtoerekening 0 311.344 0 311.344
Totaal Overhead 462.800 17.555.446 6.320.572 11.234.874
Totaal Lasten 462.800 17.555.446 6.320.572 11.234.874
Baten
Overhead
500010 Kostenplaats Management 0 -795.046 0 -795.046
500030 Bedrijfsondersteuning en -advisering 0 0 0 0
500040 Dienstverlening en informatiebeheer 0 -1.920.587 0 -1.920.587
500050 Realisatie, onderhoud en beheer 0 -1.777.693 0 -1.777.693
500060 Ruimte, ondernemen en wonen 0 -1.934.524 0 -1.934.524
500070 Sociaal maatschappelijke verbinding 0 -2.675.166 -51.315 -2.623.851
502165 Gemeentekantoor Eperweg 5 0 0 -703 703
504000 Personeel & organisatie 0 -529.248 -330.579 -198.669
505000 Informatievoorziening 0 -64.000 0 -64.000
506150 Overheadtoerekening 0 -311.344 0 -311.344
Totaal Overhead 0 -10.007.608 -382.597 -9.625.011
Totaal Baten 0 -10.007.608 -382.597 -9.625.011

Toelichting op de lasten en baten Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Overhead

Lasten
Bij het product Overhead moeten de lasten met €462.800,- worden bijgeraamd. Hieronder volgt een toelichting van deze budgetbijstelling.

500040 Dienstverlening en informatiebeheer
Dit budget wordt per saldo met €60.000,- verhoogd. Hiervan is €10.000,- het gevolg van hogere proceskosten belastingen, €10.000,- is noodzakelijk om achterstanden bij belastingen weg te werken als gevolg van ziekte en tot slot is €40.000,- voor het M2A-project. Voor M2A Sociaal Domein is de implementatie gestart. Door de hoge belasting op interne medewerkers wordt hiervoor externe capaciteit ingezet. Conform afspraak met de Raad wordt hiervoor een bijraming gedaan op basis van werkelijke kosten. Voor dit onderdeel bedragen deze €40.000,-.

500060 Ruimte, ondernemen en wonen
Voor het afhandelen van de vele WABO-aanvragen wordt incidenteel extra personele ondersteuning nodig en kost €330.000.- . Deze extra kosten worden gedekt door de extra  opbrengsten uit de leges.

500070 Sociaal maatschappelijke verbinding 
Per saldo wordt dit budget met €15.300,- omhoog bijgesteld. Dit wordt ingezet voor de inhuur voor de pilot schuldhulpverlening en een coördinator welzijn vrijwilligers.

502160 Raadhuis
Voor het grondwerk bij het Raadhuis zijn extra kosten gemaakt welke niet zijn meegenomen in het budget rondom de renovatie van het Raadhuis. De bijraming bedraagt €5.000,-. Daarnaast is €30.000,- extra budget nodig voor het project renovatie van het raadshuis i.v.m. huurkosten. Per saldo wordt het budget met €35.000,- verhoogd.

502165 Gemeentekantoor Eperweg 5
Als gevolg van corona moeten diverse organisatorische kosten gemaakt worden in het gemeentekantoor. Hiervoor is een bedrag van €50.000,- noodzakelijk. Deze kosten worden gedekt uit de coronareserve.

502190 Gemeentewerf Veldweg
Voor het verhelpen van aantasting van het dakbeschot nabij de hemelwaterdoorvoeren van de gemeentewerf is een bijraming noodzakelijk van €7.500,-.

503000 Facilitaire zaken
Op deze kostenplaats kan in totaal €60.000,- worden afgeraamd.  Op de posten intern consumptiegebruik, portokosten en papier- en kopieerkosten worden minder kosten gemaakt, wat grotendeels een gevolg is van Covid-19.

504200 Personeelskosten overig
Door het ontstaan van een aantal vacatures en het niet (snel) weer kunnen invullen worden dit jaar extra kosten gemaakt aangaande werving en selectie van nieuwe medewerkers. Met name binnen financiën en ruimtelijke ontwikkeling ervaren we arbeidsmarktproblemen waardoor extra investering noodzakelijk is. Daarnaast hebben we te maken met een aantal langdurig zieken (meer dan gemiddeld). Deze trajecten zijn intensief en vragen de nodige (medische en wettelijke) interventies. Dit brengt meer kosten met zich mee. In totaal vraagt dit een bijraming van €30.000,-.

506000 Financiën
Door de toegenomen digitalisering worden de bankkosten jaarlijks hoger; naar verwachting is er dit jaar €5.000,- extra budget nodig om deze toegenomen kosten te kunnen dekken.