Overzicht overhead
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Bij en aframing najaarsnota | Prognose 2021 (P+W+najaar) | Realisatie 2021 | Restant 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Overhead | |||||
500010 Kostenplaats Management | 0 | 795.046 | 371.901 | 423.145 | |
500020 Bestuursondersteuning en -advisering | 0 | 0 | 0 | 0 | |
500030 Bedrijfsondersteuning en -advisering | 0 | 0 | 0 | 0 | |
500040 Dienstverlening en informatiebeheer | 60.000 | 1.980.587 | 865.032 | 1.115.555 | |
500050 Realisatie, onderhoud en beheer | 0 | 1.777.693 | 795.508 | 982.185 | |
500060 Ruimte, ondernemen en wonen | 330.000 | 2.264.524 | 1.129.976 | 1.134.548 | |
500070 Sociaal maatschappelijke verbinding | 15.300 | 2.690.466 | 1.167.472 | 1.522.994 | |
502160 Raadhuis | 35.000 | 153.927 | 128.303 | 25.624 | |
502165 Gemeentekantoor Eperweg 5 | 50.000 | 348.234 | 235.390 | 112.844 | |
502190 Gemeentewerf Veldweg | 7.500 | 99.991 | 93.094 | 6.897 | |
503000 Facilitaire zaken | -60.000 | 278.635 | 162.566 | 116.069 | |
504000 Personeel & organisatie | 0 | 4.570.835 | 211.089 | 4.359.746 | |
504100 Personeelskosten secundair overig | 0 | 202.596 | 116.975 | 85.621 | |
504109 Personeelskosten secundair management | 0 | 7.330 | 837 | 6.493 | |
504110 Personeelskosten secundair BS | 0 | 17.120 | 2.722 | 14.398 | |
504111 Personeelskosten secundair BD | 0 | 15.480 | 8.707 | 6.773 | |
504112 Personeelskosten secundair DIB | -10.000 | 5.480 | 13.984 | -8.504 | |
504113 Personeelskosten secundair ROB | 0 | 20.360 | 855 | 19.505 | |
504114 Personeelskosten secundair ROW | 0 | 17.940 | 11.463 | 6.478 | |
504115 Personeelskosten secundair SMV | 0 | 26.880 | 298 | 26.582 | |
504200 Personeelskosten overig | 30.000 | 221.230 | 122.506 | 98.724 | |
505000 Informatievoorziening | 0 | 1.634.928 | 854.420 | 780.508 | |
506000 Financiën | 5.000 | 14.510 | 11.618 | 2.892 | |
506100 Elektronische dienstverlening | 0 | 100.310 | 15.856 | 84.454 | |
506150 Overheadtoerekening | 0 | 311.344 | 0 | 311.344 | |
Totaal Overhead | 462.800 | 17.555.446 | 6.320.572 | 11.234.874 | |
Totaal Lasten | 462.800 | 17.555.446 | 6.320.572 | 11.234.874 | |
Baten | |||||
Overhead | |||||
500010 Kostenplaats Management | 0 | -795.046 | 0 | -795.046 | |
500030 Bedrijfsondersteuning en -advisering | 0 | 0 | 0 | 0 | |
500040 Dienstverlening en informatiebeheer | 0 | -1.920.587 | 0 | -1.920.587 | |
500050 Realisatie, onderhoud en beheer | 0 | -1.777.693 | 0 | -1.777.693 | |
500060 Ruimte, ondernemen en wonen | 0 | -1.934.524 | 0 | -1.934.524 | |
500070 Sociaal maatschappelijke verbinding | 0 | -2.675.166 | -51.315 | -2.623.851 | |
502165 Gemeentekantoor Eperweg 5 | 0 | 0 | -703 | 703 | |
504000 Personeel & organisatie | 0 | -529.248 | -330.579 | -198.669 | |
505000 Informatievoorziening | 0 | -64.000 | 0 | -64.000 | |
506150 Overheadtoerekening | 0 | -311.344 | 0 | -311.344 | |
Totaal Overhead | 0 | -10.007.608 | -382.597 | -9.625.011 | |
Totaal Baten | 0 | -10.007.608 | -382.597 | -9.625.011 | |
Resultaat | 462.800 | 7.547.838 | 5.937.975 | 1.609.863 |
Toelichting op de lasten en baten Overhead
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten OverheadLasten
Bij het product Overhead moeten de lasten met €462.800,- worden bijgeraamd. Hieronder volgt een toelichting van deze budgetbijstelling.
500040 Dienstverlening en informatiebeheer
Dit budget wordt per saldo met €60.000,- verhoogd. Hiervan is €10.000,- het gevolg van hogere proceskosten belastingen, €10.000,- is noodzakelijk om achterstanden bij belastingen weg te werken als gevolg van ziekte en tot slot is €40.000,- voor het M2A-project. Voor M2A Sociaal Domein is de implementatie gestart. Door de hoge belasting op interne medewerkers wordt hiervoor externe capaciteit ingezet. Conform afspraak met de Raad wordt hiervoor een bijraming gedaan op basis van werkelijke kosten. Voor dit onderdeel bedragen deze €40.000,-.
500060 Ruimte, ondernemen en wonen
Voor het afhandelen van de vele WABO-aanvragen wordt incidenteel extra personele ondersteuning nodig en kost €330.000.- . Deze extra kosten worden gedekt door de extra opbrengsten uit de leges.
500070 Sociaal maatschappelijke verbinding
Per saldo wordt dit budget met €15.300,- omhoog bijgesteld. Dit wordt ingezet voor de inhuur voor de pilot schuldhulpverlening en een coördinator welzijn vrijwilligers.
502160 Raadhuis
Voor het grondwerk bij het Raadhuis zijn extra kosten gemaakt welke niet zijn meegenomen in het budget rondom de renovatie van het Raadhuis. De bijraming bedraagt €5.000,-. Daarnaast is €30.000,- extra budget nodig voor het project renovatie van het raadshuis i.v.m. huurkosten. Per saldo wordt het budget met €35.000,- verhoogd.
502165 Gemeentekantoor Eperweg 5
Als gevolg van corona moeten diverse organisatorische kosten gemaakt worden in het gemeentekantoor. Hiervoor is een bedrag van €50.000,- noodzakelijk. Deze kosten worden gedekt uit de coronareserve.
502190 Gemeentewerf Veldweg
Voor het verhelpen van aantasting van het dakbeschot nabij de hemelwaterdoorvoeren van de gemeentewerf is een bijraming noodzakelijk van €7.500,-.
503000 Facilitaire zaken
Op deze kostenplaats kan in totaal €60.000,- worden afgeraamd. Op de posten intern consumptiegebruik, portokosten en papier- en kopieerkosten worden minder kosten gemaakt, wat grotendeels een gevolg is van Covid-19.
504200 Personeelskosten overig
Door het ontstaan van een aantal vacatures en het niet (snel) weer kunnen invullen worden dit jaar extra kosten gemaakt aangaande werving en selectie van nieuwe medewerkers. Met name binnen financiën en ruimtelijke ontwikkeling ervaren we arbeidsmarktproblemen waardoor extra investering noodzakelijk is. Daarnaast hebben we te maken met een aantal langdurig zieken (meer dan gemiddeld). Deze trajecten zijn intensief en vragen de nodige (medische en wettelijke) interventies. Dit brengt meer kosten met zich mee. In totaal vraagt dit een bijraming van €30.000,-.
506000 Financiën
Door de toegenomen digitalisering worden de bankkosten jaarlijks hoger; naar verwachting is er dit jaar €5.000,- extra budget nodig om deze toegenomen kosten te kunnen dekken.