1. Blz. 1 2. 2020 Jaarstukken
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Leeswijzer
        1. Blz. 4 Leeswijzer
      2. Blz. 5 Kaders
        1. Blz. 6 Financiële kaders
        2. Blz. 7 Indeling jaarstukken
        3. Blz. 8 Overzicht programma's en producten
        4. Blz. 9 Prestatie-indicatoren
      3. Blz. 10 Voorwoord
        1. Blz. 11 Voorwoord
      4. Blz. 12 Rekening op hoofdlijnen /analyse exploitatieresultaat
        1. Blz. 13 Rekening op hoofdlijnen / analyse exploitatieresultaat
      5. Blz. 14 Resultaatbestemming
        1. Blz. 15 Resultaatbestemming
      6. Blz. 16 Impact coronacrisis
        1. Blz. 17 Impact coronacrisis
      7. Blz. 18 Jaarverslag
        1. Blz. 19 1. Bestuur
          1. Blz. 20 Toelichting op programma Bestuur
          2. Blz. 21 Collegeprogramma Bestuur
            1. Blz. 22 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 23 Regionale bestuurlijke samenwerking
                1. Blz. 24 De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
                2. Blz. 25 De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
                3. Blz. 26 Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
                4. Blz. 27 Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
                5. Blz. 28 Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
              2. Blz. 29 Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
                1. Blz. 30 Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
                2. Blz. 31 Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
                3. Blz. 32 Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
                4. Blz. 33 Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
                5. Blz. 34 Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
              3. Blz. 35 Inclusief denken
                1. Blz. 36 Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
                2. Blz. 37 Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
                3. Blz. 38 Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
                4. Blz. 39 Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
              4. Blz. 40 Communicatie
                1. Blz. 41 De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
                2. Blz. 42 Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
                3. Blz. 43 Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
                4. Blz. 44 Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
                5. Blz. 45 Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
                6. Blz. 46 Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
              5. Blz. 47 Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
                1. Blz. 48 Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
                2. Blz. 49 In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
                3. Blz. 50 Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
              6. Blz. 51 Openbare orde en veiligheid
                1. Blz. 52 Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
                2. Blz. 53 Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
                3. Blz. 54 De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
                4. Blz. 55 De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
                5. Blz. 56 Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
                6. Blz. 57 Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
                7. Blz. 58 Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
                8. Blz. 59 Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
                9. Blz. 60 Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
                10. Blz. 61 In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
                11. Blz. 62 In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
                12. Blz. 63 Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
                13. Blz. 64 Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
              7. Blz. 65 Brandweer
                1. Blz. 66 Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
                2. Blz. 67 Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
              8. Blz. 68 Handhaving
                1. Blz. 69 Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH).
                2. Blz. 70 Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
                3. Blz. 71 Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
          3. Blz. 72 Bestuur
            1. Blz. 73 Toelichting op product Bestuur
            2. Blz. 74 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 75 Toelichting op de lasten en baten product Bestuur
          4. Blz. 76 Veiligheid
            1. Blz. 77 Toelichting op product Veiligheid
            2. Blz. 78 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 79 Toelichting op de lasten en baten product Veiligheid
          5. Blz. 80 BBV-indicatoren programma Bestuur
            1. Blz. 81 BBV indicatoren
        2. Blz. 82 2. Bedrijfsvoering
          1. Blz. 83 Toelichting op programma Bedrijfsvoering
          2. Blz. 84 Collegeprogramma Bedrijfsvoering
            1. Blz. 85 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 86 Financiën
                1. Blz. 87 Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
                2. Blz. 88 De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
                3. Blz. 89 De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
                4. Blz. 90 De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
                5. Blz. 91 Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
                6. Blz. 92 Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
                7. Blz. 93 Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
              2. Blz. 94 Dienstverlening ambtelijke organisatie
                1. Blz. 95 De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
                2. Blz. 96 Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
                3. Blz. 97 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
                4. Blz. 98 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
                5. Blz. 99 Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
                6. Blz. 100 Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
              3. Blz. 101 Personeel en Organisatie
                1. Blz. 102 Actief deelnemen in de Talentenregio.
                2. Blz. 103 Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
                3. Blz. 104 De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
                4. Blz. 105 Investeren in jonge medewerkers.
                5. Blz. 106 Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
                6. Blz. 107 Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
              4. Blz. 108 Inkoop
                1. Blz. 109 Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
                2. Blz. 110 Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
                3. Blz. 111 Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
                4. Blz. 112 Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
              5. Blz. 113 Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
                1. Blz. 114 Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
                2. Blz. 115 Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
                3. Blz. 116 De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
                4. Blz. 117 De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
                5. Blz. 118 Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
                6. Blz. 119 Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
                7. Blz. 120 Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
                8. Blz. 121 Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
              6. Blz. 122 Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
                1. Blz. 123 Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
          3. Blz. 124 Financiën
            1. Blz. 125 Toelichting op product Financiën
            2. Blz. 126 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 127 Toelichting op de lasten en baten product Financiën
          4. Blz. 128 Uitvoering Grondbeleid
            1. Blz. 129 Toelichting op product uitvoering Grondbeleid
            2. Blz. 130 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 131 Toelichting op de lasten en baten Grondbeleid
          5. Blz. 132 Burgerzaken
            1. Blz. 133 Toelichting op product Burgerzaken
            2. Blz. 134 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 135 Toelichting op de lasten en baten product Burgerzaken
          6. Blz. 136 Basisregistratie
            1. Blz. 137 Toelichting op product Basisregistratie
            2. Blz. 138 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 139 Toelichting op de lasten en baten product Basisregistratie
          7. Blz. 140 Streekarchivariaat
            1. Blz. 141 Toelichting op product Streekarchivariaat
            2. Blz. 142 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 143 Toelichting op de lasten en baten product Streekarcivariaat
        3. Blz. 144 3. (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
          1. Blz. 145 Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
          2. Blz. 146 Collegeprogramma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
            1. Blz. 147 Wat hebben we bereikt?
              1. Blz. 148 Leefbaar buitengebied
                1. Blz. 149 Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
                2. Blz. 150 De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
                3. Blz. 151 Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
                4. Blz. 152 We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
                5. Blz. 153 We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie.
                6. Blz. 154 We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
                7. Blz. 155 We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard.
                8. Blz. 156 We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
              2. Blz. 157 Openbare ruimte en mobiliteit
                1. Blz. 158 (Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
                2. Blz. 159 Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
                3. Blz. 160 De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
                4. Blz. 161 De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
                5. Blz. 162 Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
                6. Blz. 163 Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
                7. Blz. 164 Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
                8. Blz. 165 Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente.
                9. Blz. 166 We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
                10. Blz. 167 We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
              3. Blz. 168 Omgevingsvisie
                1. Blz. 169 Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie.
                2. Blz. 170 We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
              4. Blz. 171 Centra Heerde en Wapenveld
                1. Blz. 172 Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
                2. Blz. 173 De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS).
                3. Blz. 174 Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
                4. Blz. 175 Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
                5. Blz. 176 Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
                6. Blz. 177 Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
                7. Blz. 178 Toepassen van de centrumvisie Heerde.
                8. Blz. 179 Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
              5. Blz. 180 Toerisme
                1. Blz. 181 Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Visit Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
                2. Blz. 182 De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
                3. Blz. 183 Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
                4. Blz. 184 Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Visit Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020).
                5. Blz. 185 Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
                6. Blz. 186 Samen met Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
                7. Blz. 187 Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
                8. Blz. 188 Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
              6. Blz. 189 Economie
                1. Blz. 190 De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
                2. Blz. 191 De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
                3. Blz. 192 Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
                4. Blz. 193 Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
                5. Blz. 194 Het ondernemersloket willen we voortzetten.
                6. Blz. 195 In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
                7. Blz. 196 Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
                8. Blz. 197 Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
                9. Blz. 198 Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
                10. Blz. 199 Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
                11. Blz. 200 Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
                12. Blz. 201 Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
                13. Blz. 202 Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
              7. Blz. 203 Duurzaamheid
                1. Blz. 204 Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
                2. Blz. 205 De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
                3. Blz. 206 Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
                4. Blz. 207 Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
                5. Blz. 208 Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
                6. Blz. 209 Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
                7. Blz. 210 Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
                8. Blz. 211 Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
                9. Blz. 212 Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
                10. Blz. 213 Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
                11. Blz. 214 Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
              8. Blz. 215 Bouwen en Wonen
                1. Blz. 216 Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
                2. Blz. 217 De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
                3. Blz. 218 De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
                4. Blz. 219 In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen.
                5. Blz. 220 Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
                6. Blz. 221 Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
                7. Blz. 222 Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
                8. Blz. 223 Starterslening aanbieden.
                9. Blz. 224 Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
                10. Blz. 225 Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
                11. Blz. 226 Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
                12. Blz. 227 Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
              9. Blz. 228 Vliegveld Lelystad
                1. Blz. 229 Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
                2. Blz. 230 Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
                3. Blz. 231 Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
              10. Blz. 232 Begraven
                1. Blz. 233 Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
                2. Blz. 234 Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
          3. Blz. 235 Duurzaamheid
            1. Blz. 236 Toelichting op product Duurzaamheid
            2. Blz. 237 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 238 Toelichting op de lasten en baten product Duurzaamheid
          4. Blz. 239 Economie
            1. Blz. 240 Toelichting op product Economie
            2. Blz. 241 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 242 Toelichting op de lasten en baten product Economie
          5. Blz. 243 Toerisme
            1. Blz. 244 Toelichting op product Toerisme
            2. Blz. 245 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 246 Toelichting op de lasten en baten product Toerisme
          6. Blz. 247 Bouwen en wonen
            1. Blz. 248 Toelichting op product Bouwen en Wonen
            2. Blz. 249 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 250 Toelichting op de lasten en baten product Bouwen en Wonen
          7. Blz. 251 Ruimtelijke ontwikkeling
            1. Blz. 252 Toelichting op product Ruimtelijke ontwikkeling
            2. Blz. 253 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 254 Toelichting op de lasten en baten product Ruimtelijke ontwikkeling
          8. Blz. 255 Accommodaties
            1. Blz. 256 Toelichting op product Accommodaties
            2. Blz. 257 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 258 Toelichting op de lasten en baten product Accommodaties
          9. Blz. 259 Gebiedsontwikkeling
            1. Blz. 260 Toelichting op product Gebiedsontwikkeling
            2. Blz. 261 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 262 Toelichting op lasten en baten product Gebiedsontwikkeling
          10. Blz. 263 Beheer en onderhoud
            1. Blz. 264 Toelichting op product Beheer en Onderhoud
            2. Blz. 265 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 266 Toelichting op de lasten en baten Beheer en Onderhoud
          11. Blz. 267 Bosbeheer
            1. Blz. 268 Toelichting op product Bosbeheer
            2. Blz. 269 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 270 Toelichting op de lasten en baten Bosbeheer
          12. Blz. 271 BBV-Indicatoren programma (Openbare) ruimte, wonen en ondernemen
            1. Blz. 272 BBV indicatoren
        4. Blz. 273 4. Sociaal maatschappelijk
          1. Blz. 274 Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
          2. Blz. 275 Collegeprogramma Samenleving
            1. Blz. 276 Doelstellingen
              1. Blz. 277 Algemeen
                1. Blz. 278 De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
                2. Blz. 279 Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
                3. Blz. 280 Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
                4. Blz. 281 Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
              2. Blz. 282 Preventie
                1. Blz. 283 Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
                2. Blz. 284 Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
                3. Blz. 285 Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
                4. Blz. 286 Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
                5. Blz. 287 Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
                6. Blz. 288 Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
                7. Blz. 289 Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
              3. Blz. 290 Laaggeletterdheid
                1. Blz. 291 Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
                2. Blz. 292 Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
                3. Blz. 293 Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
              4. Blz. 294 Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
                1. Blz. 295 In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
                2. Blz. 296 Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
                3. Blz. 297 Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
              5. Blz. 298 Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
                1. Blz. 299 Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek.
                2. Blz. 300 Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek.
              6. Blz. 301 Zorg bij verward gedrag
                1. Blz. 302 Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
                2. Blz. 303 Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
                3. Blz. 304 We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
                4. Blz. 305 Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
              7. Blz. 306 Participatie en Werk
                1. Blz. 307 Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
                2. Blz. 308 Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
                3. Blz. 309 Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
                4. Blz. 310 Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
              8. Blz. 311 Vrijwilligers en Mantelzorg
                1. Blz. 312 In stand houden mantelzorgcompliment.
                2. Blz. 313 Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
                3. Blz. 314 Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
                4. Blz. 315 Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
                5. Blz. 316 Respijtzorg voor mantelzorgers.
              9. Blz. 317 Basismobiliteit
                1. Blz. 318 Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten
                2. Blz. 319 Voor de doelgroep is er passend vervoer.
              10. Blz. 320 Kunst en Cultuur/Sport
                1. Blz. 321 Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
                2. Blz. 322 Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
                3. Blz. 323 Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
                4. Blz. 324 Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
                5. Blz. 325 Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
                6. Blz. 326 Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
              11. Blz. 327 Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
                1. Blz. 328 Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
                2. Blz. 329 Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
                3. Blz. 330 Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
                4. Blz. 331 Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
                5. Blz. 332 Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
                6. Blz. 333 We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
              12. Blz. 334 Accommodaties (sociaal domein)
                1. Blz. 335 Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
                2. Blz. 336 De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
                3. Blz. 337 Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
          3. Blz. 338 Preventie
            1. Blz. 339 Toelichting op product Preventie
          4. Blz. 340 Onderwijs en educatie
            1. Blz. 341 Toelichting op product Onderwijs en Educatie
            2. Blz. 342 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 343 Toelichting op de lasten en baten product Onderwijs & Educatie
          5. Blz. 344 Onderwijshuisvesting
            1. Blz. 345 Toelichting op product Onderwijshuisvesting
            2. Blz. 346 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 347 Toelichting op de lasten en baten product Onderwijshuisvesting
          6. Blz. 348 Kunst, cultuur en media
            1. Blz. 349 Toelichting op product Kunst, cultuur en media
            2. Blz. 350 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 351 Toelichting op de lasten en baten product Kunst, cultuur en media
          7. Blz. 352 Sport
            1. Blz. 353 Toelichting op product Sport
            2. Blz. 354 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 355 Toelichting op de lasten en baten product Sport
          8. Blz. 356 Accommodaties SMV
            1. Blz. 357 Toelichting op product Accommodaties SMV
            2. Blz. 358 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 359 Toelichting op de lasten en baten product Accommodaties SMV
          9. Blz. 360 Informatie en toegang sociaal domein
            1. Blz. 361 Toelichting op product Informatie en toegang sociaal domein
            2. Blz. 362 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 363 Toelichting op de lasten en baten product Informatie en toegang sociaal domein
          10. Blz. 364 Jeugdhulp individuele voorziening
            1. Blz. 365 Toelichting op product Jeugdhulp individuele voorziening
            2. Blz. 366 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 367 Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp individuele voorzieningen
          11. Blz. 368 Jeugdhulp overige voorzieningen
            1. Blz. 369 Toelichting op product Jeugdhulp overige voorzieningen
            2. Blz. 370 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 371 Toelichting op de lasten en baten product Jeugdhulp overige voorziening
          12. Blz. 372 Participatie en werk
            1. Blz. 373 Toelichting op product Participatie en Werk
            2. Blz. 374 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 375 Toelichting op de lasten en baten Participatie & Werk
          13. Blz. 376 Inkomen
            1. Blz. 377 Toelichting op product Inkomen
            2. Blz. 378 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 379 Toelichting op de lasten en baten product Inkomen
          14. Blz. 380 Wmo maatwerkvoorzieningen
            1. Blz. 381 Toelichting op product Wmo maatwerkvoorzieningen
            2. Blz. 382 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 383 Toelichting op de lasten en baten product Wmo maatwerkvoorzieningen
          15. Blz. 384 Wmo algemene voorzieningen
            1. Blz. 385 Toelichting op product Wmo algemene voorzieningen
            2. Blz. 386 Wat heeft het gekost?
            3. Blz. 387 Toelichting op de lasten en baten product Wmo algemene voorzieningen
          16. Blz. 388 BBV-indicatoren programma Sociaal maatschappelijk
            1. Blz. 389 BBV - Indicatoren
        5. Blz. 390 Overzicht overhead
          1. Blz. 391 Wat heeft het gekost?
          2. Blz. 392 Toelichting op product Overhead
        6. Blz. 393 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 394 Algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 395 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 396 Toelichting op de lasten en baten product Algemene dekkingsmiddelen
          4. Blz. 397 BBV Indicatoren
        7. Blz. 398 Onvoorzien
          1. Blz. 399 Wat heeft het gekost?
          2. Blz. 400 Toelichting op de baten en lasten van Onvoorzien
        8. Blz. 401 Paragrafen
      8. Blz. 402 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersplan
        1. Blz. 403 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
      9. Blz. 404 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 405 Paragraaf Grondbeleid
      10. Blz. 406 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 407 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
      11. Blz. 408 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 409 Paragraaf Verbonden partijen
        2. Blz. 410 Financiële gegevens
      12. Blz. 411 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 412 Paragraaf Lokale heffingen
      13. Blz. 413 Paragraaf Financering
        1. Blz. 414 Paragraaf Financiering
      14. Blz. 415 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 416 Paragraaf Bedrijfsvoering
      15. Blz. 417 Jaarrekening
        1. Blz. 418 Grondslagen voor waardering
          1. Blz. 419 Grondslagen voor waardering
        2. Blz. 420 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 421 Begrotingsrechtmatigheid
        3. Blz. 422 Balans
          1. Blz. 423 Balans
        4. Blz. 424 Toelichting op de balans
          1. Blz. 425 1. Vaste activa
          2. Blz. 426 1.1 Immateriële vaste activa
          3. Blz. 427 1.2 Materiële vaste activa
          4. Blz. 428 1.3 Financiële vaste activa
          5. Blz. 429 2.0 Voorraad
          6. Blz. 430 3.0 Uitzettingen < 1 jaar
          7. Blz. 431 4.0 Liquide middelen
          8. Blz. 432 5.0 Overlopende activa
          9. Blz. 433 6.0 Eigen vermogen
          10. Blz. 434 7. Verloop voorzieningen
          11. Blz. 435 8. Vaste schulden
          12. Blz. 436 9.0 Vlottende schulden < 1 jaar
          13. Blz. 437 10.0 Overlopende passiva
        5. Blz. 438 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 439 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
        6. Blz. 440 Gebeurtenissen na balansdatum
          1. Blz. 441 Impact coronacrisis
        7. Blz. 442 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 443 Overzicht van Baten en lasten
        8. Blz. 444 Overzicht mutaties reserves en voorzieningen
          1. Blz. 445 Overzicht mutaties reserves en voorzieningen
          2. Blz. 446 Toelichting reserves en voorzieningen
        9. Blz. 447 Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
          1. Blz. 448 Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
        10. Blz. 449 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT)
          1. Blz. 450 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen en semi publiek sector (WNT)
        11. Blz. 451 Overzicht SiSa
          1. Blz. 452 Overzicht Sisa
        12. Blz. 453 Overzicht Taakvelden
          1. Blz. 454 Overzicht taakvelden
          2. Blz. 455 Overzicht taakvelden
      16. Blz. 456 Bijlagen
        1. Blz. 457 Bijlage 1: Interne beheersing
        2. Blz. 458 Bijlage 2: Garanties
        3. Blz. 459 Bijlage 3: Emu - saldo
        4. Blz. 460 Bijlage 4: Investeringen samengevoegd
        5. Blz. 461 Bijlage 4.1 Investeringen mee naar volgend jaar
        6. Blz. 462 Bijlage 4.2 Investeringen afgesloten
        7. Blz. 463 Bijlage 5: Afkortingenlijst
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap