Op het programma 'Bestuur en ondersteuning' zijn de algemene inkomsten en uitgaven verwerkt om de gemeente Heerde 'draaiende te houden'. Voorheen werden deze kosten onder 'Bestuur' en 'Overhead' verantwoord. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten voor raad, college, bestuursondersteuning, burgerzaken maar ook de kosten voor huisvesting, facilitair, P&O, financiën en ICT behoren hierbij. De algemene uitkering uit het gemeentefonds, O.Z.B. en lokale heffingen zijn opgenomen bij de baten van dit programma. Dit programma is daarmee het enige programma waar de baten hoger zijn dan de lasten.
0. Bestuur en ondersteuning
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kostenExploitatie | Begroting 2025 ERPX | Realisatie 2025 ERPX | Bijraming begroting 2025 | Bijraming begroting 2026 | Bijraming begroting 2027 | Bijraming begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
00 Bestuur en ondersteuning | |||||||
0.1 Bestuur | 1.816.230 | 699.979 | 56.000 | 112.500 | 87.500 | 87.500 | |
0.2 Burgerzaken | 433.666 | 100.053 | 14.150 | 500 | 500 | 500 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 247.616 | 12.091 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.4 Overhead | 10.027.873 | 1.886.024 | 0 | -16.701 | 2.443 | 11.819 | |
0.5 Treasury | 488.955 | 14.693 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.61 OZB woningen | 435.286 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.62 OZB niet-woningen | 102.716 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.64 Belastingen overig | 24.750 | 19.187 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.8 Overige baten en lasten | 133.014 | 0 | -1.703.014 | -325.248 | 87.785 | 383.212 | |
Totaal 00 Bestuur en ondersteuning | 13.710.106 | 2.732.026 | -1.632.864 | -228.949 | 178.228 | 483.031 | |
Totaal Lasten | 13.710.106 | 2.732.026 | -1.632.864 | -228.949 | 178.228 | 483.031 | |
Baten | |||||||
00 Bestuur en ondersteuning | |||||||
0.10 Mutaties reserves | -905.389 | 0 | -313.257 | -260.257 | -261.054 | -261.054 | |
0.2 Burgerzaken | -253.680 | -2.682 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -154.113 | -143.205 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.4 Overhead | -1.009.092 | -113.934 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.5 Treasury | -1.553.753 | -21.526 | -204.600 | 27.000 | 47.000 | 47.000 | |
0.61 OZB woningen | -4.218.530 | -5.734.067 | -225.000 | -240.000 | -255.000 | -270.000 | |
0.62 OZB niet-woningen | -1.340.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.64 Belastingen overig | -12.120 | -1.875 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -40.009.924 | -17.362.978 | -144.432 | -640.515 | -691.889 | -761.866 | |
Totaal 00 Bestuur en ondersteuning | -49.456.901 | -23.380.267 | -887.289 | -1.113.772 | -1.160.943 | -1.245.920 | |
Totaal Baten | -49.456.901 | -23.380.267 | -887.289 | -1.113.772 | -1.160.943 | -1.245.920 | |
Resultaat | -35.746.795 | -20.648.241 | -2.520.153 | -1.342.721 | -982.715 | -762.889 |
Financiële toelichting programma Bestuur en ondersteuning
Terug naar navigatie - Financiële toelichting programma Bestuur en ondersteuningLasten
Voorgesteld wordt om de uitgaven bij het programma Bestuur en ondersteuning voor 2025 met €1.633.000,- te verlagen. Voor 2026 is de neerwaartse bijstelling €229.000,-; voor de jaren erna moet het budget met €178.000,- respectievelijk €483.000,- worden verhoogd. Hieronder zijn de belangrijkste mutaties van deze bijstellingen toegelicht.
Bestuur
In de rechtspositieregeling is voor raadsleden opgenomen dat zij een vergoeding ontvangen voor het nemen van maatregelen ten aanzien van arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. In totaliteit betreft dit een bedrag van €16.000,- dat structureel moet worden bijgeraamd (1).
In 2026 is er €25.000,- bijgeraamd voor opkomstbevorderende activiteiten rondom de gemeenteraadsverkiezingen, het afscheid van de oude gemeenteraad en het inwerkprogramma voor de nieuwe gemeenteraad (3).
Voorgesteld wordt om de kosten voor representatie, voorlichtingsbijeenkomsten en participatiebijeenkomsten structureel met €20.000,- te verhogen gelet op de toegenomen aantal activiteiten in de afgelopen jaren (3).
Voor het aanstellen van een dorpscontactpersoon is €20.000,- nodig. Deze kosten kunnen worden gedekt uit de reserve 'Uitvoeringsprogramma college' (2).
Voor de activiteiten in het kader van de 80-jarige bevrijding wordt er €10.000,- extra budget gevraagd (3).
Overige baten en lasten
Voor de jaren 2025 t/m 2028 zijn de begrotingssaldi teruggeboekt zodat er nieuwe begrotingssaldi kunnen worden bepaald. Deze bedragen zijn respectievelijk -/-€1.633.000,-; -/-€325.000,-; €88.000,- en €383.000,- (1).
Bij deze voorjaarsnota is er €60.000,- geclaimd uit de stelpost voor het uitvoeringsprogramma van het college. Dit budget wordt bij dit onderdeel verrekend (2). Tenslotte is de post Onvoorzien met €10.000,- verlaagd voor een woningaanpassing voor statushouders (2).
Baten
De opbrengsten kunnen bij dit programma met €887.000,- (2025) oplopend tot €1.246.000,- (2028) naar boven worden bijgesteld.
Mutatie reserves
Door de nieuwe programma-indeling vinden alle mutaties op de reserves op dit product plaats. Bij de afzonderlijke programma's is toegelicht wanneer er op een reserve wordt gemuteerd (2).
Treasury
De verwachting is dat er dit jaar nog €250.000,- aan rente-inkomsten wordt ontvangen. Door het afnemende banksaldo en de dalende rentevergoeding is dit voordeel aanmerkelijk lager dan in 2024 (3).
De NV ROVA keert over 2024 €45.000,- minder dividend uit. Ook voor de jaren erna wordt er een lagere dividenduitkering van dit afvalverwerkingsbedrijf verwacht; deze inkomst is daarom structureel verlaagd (3).
O.Z.B. woningen
De O.Z.B.-inkomsten kunnen structureel worden verhoogd met €225.000,-. Daarnaast is er nog een stijging geraamd als gevolg van de areaaluitbreiding (3).
Algemene uitkering
De doorrekening van de Septembercirculaire 2024 levert een voordeel op van €144.000,- voor 2025 oplopend naar €762.000,- in 2028. De uitkomsten van de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk en de herverdeling van het Gemeentefonds zijn nog niet definitief. Deze bedragen zijn daarom nog niet verwerkt in bovenstaande cijfers. Bij het onderdeel 'Meerjarenperspectief' is hier wel een inschatting van gemaakt (1).