Uitgaven

100%
€ 68.188.567
100% Complete

Inkomsten

100%
€ -69.762.544
100% Complete

Saldo

100%
€ -1.573.976

Jaarverslag

Uitgaven

100%
€ 68.188.567
100% Complete

Inkomsten

100%
€ -69.762.544
100% Complete

Saldo

100%
€ -1.573.976
-69.762.544 Inkomsten
68.188.567 Uitgaven
-1.573.976 Saldo
  • 1. Bestuur
  • 2. Ruimte, ondernemen en wonen
  • 3. Sociaal maatschappelijk
  • 4. Bedrijfsvoering
  • Overzicht overhead
  • Algemene dekkingsmiddelen

1. Bestuur

Collegeprogramma Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Primaire begroting Begroting wijzigingen 2023 Begroting 2023 incl wijz Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
Bestuur 3.307.206 1.110.018 3.606.312 4.716.330 5.896.377 -1.180.047
Veiligheid 1.856.815 1.979.167 74.759 2.053.926 2.075.761 -21.835
Dienstverlening 478.267 487.280 78.696 565.976 522.297 43.679
Bestuurlijke samenwerking 275.548 293.810 171.300 465.110 374.939 90.172
Totaal Lasten 5.917.836 3.870.275 3.931.067 7.801.342 8.869.374 -1.068.032
Baten
Bestuur -3.269.966 0 -5.086.000 -5.086.000 -5.093.266 7.266
Veiligheid -76.642 -22.640 -10.000 -32.640 -89.305 56.665
Dienstverlening -241.259 -239.350 20.000 -219.350 -217.945 -1.405
Totaal Baten -3.587.866 -261.990 -5.076.000 -5.337.990 -5.400.516 62.526

Toelichting op de lasten en baten bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten bestuur

Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bestuur zijn €1.068.000,-  hoger dan geraamd. Onderstaand zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Pensioenvoorziening (ex)bestuurders -/-€966.000
Energiekosten noodopvang Oekraïense ontheemden -/-€168.000
Participatieonderzoek / burgemeesterswisseling -/-€40.000
Onderhoudskosten brandweerkazernes -/-€18.000
Doorbelasting personeelskosten €40.000
Regionale samenwerking €90.000
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) -/-€6.000
Totaal -/-€1.068.000

Bestuur
Als gevolg van de jaarlijkse herijking van de pensioen- en wachtgeldvoorziening (ex)bestuurders moet er €966.000,- aan deze voorziening worden toegevoegd. 

De energiekosten voor de noodopvang Oekraïne vallen fors hoger uit dan vooraf was ingeschat. Hierdoor is er €168.000,- minder overgehouden dan bij de Najaarsnota 2023 was ingeschat (€1.558.000,-). Tenslotte is als gevolg van het uitbesteden van de publicatie van de verordeningen en een toename van griffie- en proceskosten ruim €20.000,- meer uitgegeven. 

Veiligheid
Voor de brandweerkazernes is er €18.000,- meer uitgegeven dan geraamd. Voor €15.000,- betrof dit (onderhouds)kosten die door de VNOG zijn vergoed. Deze vergoeding is bij de baten verantwoord. Daarnaast is €15.000,- het gevolg van hogere energiekosten. Tenslotte is er een voordeel van €12.000,- door lagere doorbelasting van rentekosten.

Dienstverlening
De werkelijke kosten bij dit product zijn €40.000,- lager. Dit is grotendeels het gevolg van lagere werkelijke salariskosten. Bij het onderdeel Overhead is een totaaloverzicht van de loonkosten opgenomen.

Bestuurlijke samenwerking
Bij de Voorjaarsnota 2023/Perspectiefnota 2024-2028 is er €150.000,- bijgeraamd voor regionale samenwerking, deels voor hogere tarieven van de regio's en deels voor extra (ambtelijke) inzet. De ambtelijke inzet is niet rechtstreeks op dit onderdeel geboekt maar is, tezamen met de overige personele kosten, over alle producten toegerekend. Hierdoor zijn de kosten op dit onderdeel €90.000,- lager. Een overzicht van de totale personeelskosten is toegevoegd bij het onderdeel Overhead. 

Baten
De opbrengsten bij dit  programma zijn €63.000,- hoger dan de raming. Hieronder is een toelichting opgenomen van de afwijkingen.

Vergoeding onderhoudskosten brandweerkazernes/controle brandkranen €30.000
Ontvangen dwangsom/vergoeding buurtbemiddeling €25.000
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) €8.000
Totaal €63.000

Veiligheid
Vanuit de VNOG is er een  vergoeding ontvangen van €15.000,- voor de onderhoudskosten die de gemeente Heerde heeft voorgeschoten voor de brandweerkazernes Heerde en Wapenveld. Deze vergoeding compenseert de meerkosten die voor deze kazernes zijn gemaakt (zie ook de toelichting bij de lasten). Daarnaast is er €15.000,- meer in rekening gebracht bij de gemeenten Hattem en Oldebroek voor de controle van de brandkranen. 

In 2023 is er een niet geraamde dwangsom van €20.000,- opgelegd en is er een bijdrage van €5.000,- van de woningstichting Triada voor buurtbemiddeling ontvangen. Beide inkomsten waren niet geraamd.

Wettelijke voorgeschreven indicatoren

Terug naar navigatie - Wettelijke voorgeschreven indicatoren
Programma Indicator eenheid periode Heerde Nederland
1 Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren 2022 10 8
1 Misdrijven - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 2023 1,3 4,3
1 Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners 2023 2,9 5,8
1 Misdrijven - Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners 2023 0,8 1,3
1 Misdrijven - Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners 2023 0,3 2,5

2. Ruimte, ondernemen en wonen

Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen

Terug naar navigatie - Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen

Dit programma gaat over duurzaamheid, het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en het bos, ruimtelijke ontwikkelingen, economie, recreatie en toerisme en bouwen en wonen. Onder dit programma valt ook het opstellen van de omgevingsvisie, een instrument in het kader van de nog vast te stellen Omgevingswet. Met het toepassing van uitnodigingsplanologie hebben we ons al voorbereid op deze wet. Onze rol bij ruimtelijke vraagstukken is daarmee veranderd. De omgevingsvisie maken we samen.

Collegeprogramma Ruimte, ondernemen en wonen 2023

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We hebben meer woningen.

Terug naar navigatie - We hebben meer woningen.

Zo gaan we dat doen

We bewegen mee met ontwikkelingen in de huizenmarkt.

Terug naar navigatie - We bewegen mee met ontwikkelingen in de huizenmarkt.

Zo gaan we dat doen

We hebben de verkeersveiligheid vergroot.

Terug naar navigatie - We hebben de verkeersveiligheid vergroot.

Zo gaan we dat doen

We zijn een gastvrije gemeente.

Terug naar navigatie - We zijn een gastvrije gemeente.

Zo gaan we dat doen

Onze ondernemers staan niet alleen.

Terug naar navigatie - Onze ondernemers staan niet alleen.

Zo gaan we dat doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Primaire begroting Begroting wijzigingen 2023 Begroting 2023 incl wijz Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
Duurzaamheid 331.684 153.135 624.686 777.821 491.669 286.152
Riolering 1.275.096 1.249.643 45.912 1.295.555 1.446.130 -150.575
Reiniging afval 1.606.934 1.608.073 3.813 1.611.886 1.618.984 -7.098
Begraven 458.311 430.677 43.739 474.416 461.634 12.783
Economie 358.567 300.919 997.970 1.298.889 1.109.589 189.300
Toerisme en recreatie 473.080 422.868 7.555 430.423 393.594 36.829
Bouwen en Wonen 1.316.840 1.140.476 329.394 1.469.870 1.579.361 -109.491
Ruimtelijke ontwikkeling 687.296 552.521 303.648 856.169 748.090 108.079
Grondbedrijf 685.088 61.619 3.590.365 3.651.984 2.181.617 1.470.367
Gemeentelijke accommodaties 1.433.546 1.926.042 138.413 2.064.455 1.952.966 111.489
Beheer en onderhoud 4.565.030 4.931.100 644.222 5.575.322 5.521.345 53.977
Verkeer en vervoer 169.826 181.766 18.049 199.815 197.268 2.547
Totaal Lasten 13.361.298 12.958.839 6.747.766 19.706.605 17.702.247 2.004.358
Baten
Duurzaamheid -61.657 0 -622.297 -622.297 -398.424 -223.874
Riolering -1.516.269 -1.560.883 0 -1.560.883 -1.818.427 257.544
Reiniging afval -1.985.890 -1.974.886 0 -1.974.886 -1.993.007 18.121
Begraven -619.088 -582.351 0 -582.351 -613.308 30.957
Economie -19.907 -24.440 -955.500 -979.940 -838.576 -141.364
Toerisme en recreatie -70.161 -21.587 0 -21.587 -23.087 1.500
Bouwen en Wonen -639.705 -347.569 -666.000 -1.013.569 -991.750 -21.819
Ruimtelijke ontwikkeling -74.217 -113.630 -87.000 -200.630 -296.978 96.348
Grondbedrijf -802.396 -304.113 -3.694.999 -3.999.112 -1.449.065 -2.550.047
Gemeentelijke accommodaties -662.381 -743.808 -236.843 -980.651 -1.277.084 296.433
Beheer en onderhoud -656.348 -583.764 -69.700 -653.464 -676.940 23.476
Verkeer en vervoer -316 0 0 0 -1.034 1.034
Totaal Baten -7.108.334 -6.257.031 -6.332.339 -12.589.370 -10.377.679 -2.211.691

Toelichting op de lasten en baten ruimte, ondernemen en wonen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten ruimte, ondernemen en wonen

Lasten
Bij het programma Ruimte, ondernemen en wonen is er in 2023 €2.004.000,- minder uitgegeven dan geraamd. Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen toegelicht. 

Duurzaamheid (overheveling naar reserve) €62.000
Duurzaamheid (projectgelden) €224.000
Op- en afrittenstelsel A28 €158.000
Subsidieverstrekking Ondernemersfonds €17.000
Doorbelasting personeelskosten €15.000
Extra taken RO door ODNV/externe inhuur -/-€108.000

Grondbedrijf

€1.470.000

Kostendekkende exploitaties

-/-€145.000
Afboeking boekwaarden oude panden i.v.m. nieuwe MFA Hof van Cramer  -/-€231.000
Beheervergoeding De Heerd / overige afwijkingen gebouwen €45.000
Onderhoud openbaar groen -/-€57.000
Lagere doorbelasting rentekosten  €533.000
Overige kleine afwijkingen (niet toegelicht) €21.000
Totaal €2.004.000

Duurzaamheid
Voor duurzaamheid is jaarlijks een budget van €120.000,- beschikbaar. Van dit budget is in 2023 €58.000,- uitgegeven; er resteert nog een saldo van €62.000,-. Voorgesteld wordt om dit bedrag bij de resultaatbestemming toe te voegen aan de 'reserve Duurzaamheid'. De overige budgetten (€224.000,-), zijn projectgelden die vanaf 2024 in een nog  te ontwikkelen uitvoeringsprogramma 'Duurzaamheid' planmatig in uitvoering worden genomen. Het restantbudget van €62.000,- kan  dan worden ingezet om dit uitvoeringsprogramma op te zetten.

Economie
Bij de Najaarsnota 2023 is er €907.500,- bijgeraamd voor de op- en afrittenstelsel van de A28. Dit bedrag kon worden gedekt uit een hiervoor ingestelde reserve. In werkelijkheid is er €750.000,- uitbetaald omdat over de betreffende bijdrage geen BTW was verschuldigd. Deze lagere uitgaven van €158.000,- worden aan de batenkant gecompenseerd door een lagere onttrekking uit de reserve.  Daarnaast is de subsidieverstrekking aan het Ondernemersfonds en de doorbelaste personeelskosten respectievelijk €17.000,- en €15.000,- lager. 

Bouwen en wonen
In 2023 is er een extra bijdrage betaald aan de Omgevingsdienst (ODNV) voor het adviseren over ruimtelijke plannen. Ook is hiervoor extern ingehuurd.  Deze hogere kosten van €108.000,- zijn aan de inkomstenkant weer terugontvangen doordat hiervoor leges in rekening zijn gebracht bij de desbetreffende initiatiefnemers.

Gemeentelijke accommodaties
Momenteel wordt er hard gewerkt aan het voorbereiden van de bouw van de nieuwe MFA Hof van Cramer. In december 2023 is van de woningstichting de bijdrage van €306.000,- ontvangen voor de grondkosten van het complex,  in verband met de realisatie van 17 appartementen op deze locatie. Dit geld is conform raadsvoorstel ingezet ter dekking van de resterende boekwaarden van de oude panden. De totale kosten voor het afboeken van de boekwaarden bedroegen €231.000,-. Doordat het niet was voorzien dat bovenstaande transacties in 2023 zouden plaatsvinden, is hiervoor de raming niet bijgesteld.  De lagere beheerkosten voor De Heerd en overige afwijkingen bij de gebouwen resulteren tenslotte in een voordeel van €45.000,-.

Beheer en onderhoud
In 2023 is er €57.000,- meer uitgegeven aan  het beheerplan Openbaar Groen. Hiervoor zijn de volgende oorzaken aan te wijzen:

  • Er is meer ingezet op het gebied van natuurlijke bestrijding van de eikenprocessierups. Denk hierbij aan het aanbrengen van bloembollen, kruidenmengsels en beplantingsoorten waar de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups op af komen;
  • Het was noodzakelijk om, als gevolg van de extremere weersomstandigheden, extra bomen te snoeien uit veiligheidsoverwegingen;
  • Het  groenareaal is digitaal op orde gemaakt  “basis op orde”;
  • Door het extreme groeizame weer en de stormschade zijn extra kosten gemaakt.

Doorbelasting rentekosten
Bij dit programma is er €533.000,- minder aan rentekosten doorbelast. Dit wordt gecompenseerd bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen, waar de opbrengstenkant met hetzelfde bedrag is verlaagd. Hier is ook een toelichting gegeven op deze lagere rentekosten. 

 

Baten
De inkomsten bij het programma Ruimte, ondernemen en wonen zijn €2.212.000,- lager dan was voorzien. Hieronder is een verklaring gegeven van dit verschil ten opzichte van de raming.

Duurzaamheid (projectgelden) -/-€224.000
Op- en afrittenstelsel A28 -/-€158.000
Grondbedrijf -/-€2.550.000
Kostendekkende exploitaties €307.000
Leges bestemmingsplanwijzigingen / overige baten €118.000
Bijdrage grond nieuwe Hof van Cramer €306.000
Overige afwijkingen (niet toegelicht) -/-€11.000
Totaal -/-€2.212.000

Duurzaamheid
Zoals al aangegeven bij de lasten is er ook bij de baten een saldo van €224.000,- dat betrekking heeft op projectgelden die vanaf 2024 in een nog  te ontwikkelen uitvoeringsprogramma Duurzaamheid planmatig in uitvoering worden genomen. Dit saldo komt zowel terug bij de lasten als baten en beïnvloed daardoor het rekeningsaldo niet.

Economie
Voor de realisatie van de nieuw op- en afrit van het H2O bedrijvenpark op de A28 is een bedrag begroot van € 907.500.- Hierbij is uitgegaan van een bijdrage inclusief BTW. Achteraf bleek hierover geen BTW verschuldigd; dit verklaart het restant van €158.000,- bij dit onderdeel (zie hiervoor ook de toelichting bij de laten).

Ruimtelijke ontwikkeling
Het bedrag dat initiatiefnemers betalen voor het behandelen van hun initiatieven via de legesverordening en het kostenverhaal verhoudt zich tot het bedrag dat wij aan de Omgevingsdienst ODNV betaald hebben voor het adviseren over ruimtelijke plannen (RO initiatieven van derden; €65.000,-). Daarnaast is er nog €53.000,- aan exploitatiebijdragen voor woningbouwontwikkeling ontvangen.

Gemeentelijke accommodaties
In december is van de woningstichting de bijdrage van €306.000,- ontvangen voor de grondkosten van het complex,  in verband met de realisatie van 17 appartementen op deze locatie. Doordat het niet was voorzien dat deze transactie in 2023 zou plaatsvinden, is hiervoor de raming niet bijgesteld. 

Grondbedrijf
Lasten €1.470.000,- en baten -/-€2.550.000,-. Het jaar 2023 sluit met een negatief resultaat van €1.080.000,-. Dit is het saldo van winst en verliesnemingen van 5 complexen. In de begroting was rekening gehouden met een positief resultaat van €309.000,-. Dit is niet gehaald voornamelijk doordat er een verliesvoorziening van €943.000,- is getroffen voor de grondexploitatie van het Centrumplan. Het blijft daarnaast lastig om het resultaat goed te voorspellen omdat de POC-methode toegepast moet worden. Hierbij moeten de resultaten van het hele kalenderjaar meegenomen worden en grondverkopen laten zich lastig op de precieze momenten voorspellen.  De uitgaven en inkomsten van de grondexploitatie zijn balansboekingen, maar de grootboekregels (het BBV) schrijven voor dat deze mutaties via de gewone exploitatie van de gemeente moeten lopen. Daarna worden deze met een tegenboeking naar de balans geboekt. Op 2 oktober 2023  heeft de raad de grondexploitatie van Centrumplan Heerde met een krediet van €3,4 miljoen vastgesteld. Ook dit krediet moet met een tegenboeking naar de balans worden geboekt. Dat verklaart de grote bedragen die op dit product verantwoord zijn. Vanwege deze balansboekingen is het niet goed mogelijk een toelichting te geven op de verschillen tussen raming en werkelijkheid. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar het niet openbare MPG.

Kostendekkende exploitaties
Riolering (lasten -/-€151.000,- en baten €258.000,-). Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van riolering worden gemuteerd op de voorziening riolering. Daarmee blijven de middelen beschikbaar voor het onderhoud van riolering. In 2023 zijn we op de lasten en baten €267.000,- tekort gekomen. Dit tekort wordt gedekt uit de voorziening riolering. Het is hierbij goed om te weten dat er jarenlang overschotten zijn geweest die naar de voorziening riolering zijn gegaan. Het tekort van 2023 is voornamelijk ontstaan uit fors hogere uitgaven voor energie en aan onderhoud drukriolering en de vrijvervalriolen. De bovengenoemde cijfers lasten en baten sluiten niet aan met dit bedrag. Dat komt omdat BTW ook onderdeel uitmaakt van de lasten maar vanwege compensatie niet begroot wordt. Ook toegerekende overhead wordt op een andere plek in de begroting verantwoord. De raming gaf aan dat we een tekort zouden hebben van €68.000,- op de exploitatie van rioleringen. De nadelen zijn groter geweest want in afwijking daarvan is ongeveer €225.000,- meer uitgegeven aan derden (oorzaak zoals hierboven al gemeld €196.000,- hogere energielasten / meer onderhoud drukriolering en vrijvervalriolen en als gevolg hiervan ook €19.000,- meer BTW, daarnaast  €26.000,- hogere interne kosten zoals salarissen en overhead, en lagere kapitaallasten €16.000,-. Aan baten zijn er €25.000,- hogere opbrengsten aan rioolheffingen geweest. De stand van de voorziening riolering komt hiermee uit op €4.900.000,- per 1-1-2024.

Reiniging afval (afval lasten -/-€7.000,-en baten €18.000,-). Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid worden gemuteerd op de reserve afvalstoffenheffing. Daarmee blijven de overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. De exploitatie van 2023 gaf een positief saldo van €22.000,-. Dat komt hoofdzakelijk door een hogere opbrengst van €32.000,- voor het PMD, lagere opbrengst afvalstoffenheffing van €13.000,- en een klein nadeel van €3.000,- op de uitgaven. De cijfers sluiten niet aan met de hier genoemde baten en lasten omdat overhead en kwijtscheldingen op andere plekken in de begroting geraamd worden. Ook de BTW wordt niet geraamd, maar maakt wel onderdeel uit van de exploitatie. Er zal vanwege het overschot op de exploitatie €22.000,- naar de reserve worden geboekt. De stand van de reserve afvalstoffenheffing komt hiermee uit op €201.000,- per 1-1-2024.

Begraven (lasten €13.000,- en baten €31.000,-). Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van begraven worden gemuteerd op de reserve afkoopsommen onderhoud graven. Daarmee blijven de mutaties en overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. Voor het jaar 2023 was geraamd dat we €69.000,- tekort zouden komen, maar in werkelijkheid wat het tekort €63.000,-. Er wordt dus €6.000,- minder onttrokken uit de reserve dan geraamd. 
De kosten zijn €34.000,- hoger uitgevallen door €15.000,- meer interne salariskosten en voor €19.000,- een mix aan meer brandstofkosten en minder uitgaven aan de aula’s en baarhuisjes.
Daarnaast zijn de opbrengsten €40.000,- hoger hoofdzakelijk door meer inkomsten aan afkoopsommen. Genoemde cijfers sluiten niet aan met de baten en lasten omdat ook het overhead wordt toegerekend, maar vanwege BBV-regels op een andere plek begroot worden. Na onttrekking van €63.000,- uit de reserve is de stand van de reserve afkoopsommen per 1-1-2024 €1.177.000,-.

Wettelijke voorgeschreven indicatoren

Terug naar navigatie - Wettelijke voorgeschreven indicatoren
Programma Indicator eenheid periode Heerde Nederland
2 Omvang huishoudelijk restafval kg per inwoner 2022 79 148
2 Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit % 2021 13,4 33,1
2 Functiemenging % 2022 46,1 53,8
2 Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw.15 t/m 64jr 2022 148 174,1
2 Gemiddelde WOZ-waarde x €1.000 2023 405 368
2 Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen 2022 3,5 9,3
2 Demografische druk % 2023 85 70,3
2 Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden 2024 1008 geen data
2 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 2024 1041 geen data
2 Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar 2021 616,5 825,4

3. Sociaal maatschappelijk

Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk

Terug naar navigatie - Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk

Het programma Sociaal Maatschappelijk gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, volksgezondheid en vrijetijdsbesteding zoals sport en kunst en cultuur. Het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving en invulling geven aan hun eigen verantwoordelijkheid.

Collegeprogramma Sociaal maatschappelijk

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We houden huishoudelijke hulp betaalbaar.

Terug naar navigatie - We houden huishoudelijke hulp betaalbaar.

Zo gaan we dat doen

Wat gaat het kosten

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten
Exploitatie Realisatie 2022 Primaire begroting Begroting wijzigingen 2023 Begroting 2023 incl wijz Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
Onderwijs 1.279.234 979.226 81.340 1.060.566 1.120.576 -60.010
Kunst cultuur en media 781.077 747.859 115.439 863.298 822.948 40.350
Sport 260.367 250.387 323.096 573.483 668.836 -95.353
STIP 2.738.871 2.769.211 293.268 3.062.479 3.166.185 -103.706
Jeugd 5.040.083 5.385.427 169.414 5.554.841 5.549.311 5.530
Participatie & werk 2.664.349 2.854.318 273.198 3.127.516 2.907.809 219.707
Inkomen 4.693.342 4.114.160 1.367.627 5.481.787 5.414.482 67.305
WMO 6.398.648 6.589.443 562.847 7.152.290 7.270.789 -118.499
Totaal Lasten 23.855.971 23.690.031 3.186.229 26.876.260 26.920.936 -44.676
Baten
Onderwijs -618.923 -298.424 0 -298.424 -431.977 133.553
Kunst cultuur en media -15.168 -2.500 -18.970 -21.470 -21.137 -333
Sport -83.402 -85.738 -356.503 -442.241 -460.480 18.239
STIP -75.157 -4.160 0 -4.160 -68.385 64.225
Jeugd -154 -70.000 -27.748 -97.748 -103.502 5.754
Participatie & werk -117.592 -158.981 60.000 -98.981 -21.896 -77.085
Inkomen -2.870.427 -2.775.437 -79.919 -2.855.356 -3.100.139 244.783
WMO -946.409 -857.000 -190.259 -1.047.259 -1.121.667 74.408
Totaal Baten -4.727.231 -4.252.240 -613.399 -4.865.639 -5.329.183 463.544

Toelichting op lasten en baten sociaal maatschappelijk

Terug naar navigatie - Toelichting op lasten en baten sociaal maatschappelijk

Lasten
De werkelijke kosten bij het programma Sociaal maatschappelijk zijn €45.000,- hoger dan begroot. De belangrijkste afwijkingen zijn hieronder toegelicht.

Subsidies SPUK -/-€174.000
Externe inhuur personeel STIP -/-€104.000
Meevallende resultaten Lucrato / minder inburgeraars €220.000
Vervallen bijdrage zomerschool / uitvoeringskosten energienoodfonds €67.000
Toevoeging MOBW-gelden naar reserve -/-€113.000
Lagere doorbelasten rentekosten €62.000
Overige afwijkingen (niet toegelicht) -/-€3.000
Totaal -/-€45.000

Subsidies SPUK
In 2023 waren er veel nieuwe specifieke uitkeringen (SPUK). Hierdoor heeft de gemeente Heerde gedurende het jaar nieuwe, onverwachte subsidies ontvangen welke niet allemaal al in 2023 konden worden weggezet voor nieuwe projecten. Om te voorkomen dat de SPUK-gelden moeten worden terugbetaald, is een deel van de budgetten meegenomen naar 2024 en zijn kosten uit reguliere budgetten zoveel mogelijk naar de SPUK overgeheveld.
 De lasten voor onderwijs vallen €119.000,- hoger uit , omdat er subsidie, o.a. voor Corona achterstanden, is geconsumeerd. En de kosten voor de NT2-taalklas vielen hoger uit. Hier staan overeenkomstig baten tegenover. In verband met de SPUK GALA is een deel van de reguliere kosten voor de cultuurcoach naar de SPUK, die onder Sport geboekt staat, overgeheveld. Hierdoor komen de kosten voor KCM €40.000,- lager uit (en nemen de lasten bij Sport overeenkomstig toe).  De kosten voor Sport zijn €95.000,- hoger dan begroot, omdat we hier de meegenomen subsidiebudgetten en de nieuwe SPUK gelden zoveel mogelijk hebben gebruikt en ingezet. Deze kostenplaats wordt daarnaast sterk beïnvloed door de SPUK MEOZ. Dit is de subsidie aan het zwembad als tegemoetkoming in de hoge energiekosten.

STIP
De lasten voor kostenplaats STIP zijn €104.000,- hoger door extra inhuurkosten voor personeel. Deze meerkosten worden grotendeels gedekt door extra baten. 
De lasten voor jeugd zijn nagenoeg uitgekomen op de begroting. Dit hebben we onder andere  kunnen realiseren door de extra  inzet van personeel bij STIP.

Participatie & werk
Het begrote financieel tekort op de begroting 2023  van Lucrato is uitgebleven. Hierdoor hoefde gemeente Heerde geen extra toelage te betalen om het exploitatietekort van Lucrato af te dekken.  En de inburgeringskosten waren lager door gemis aan deelnemers. Hierdoor zijn de kosten voor  Participatie & Werk €220.000,- lager uitgekomen. 

Inkomen
Voor Inkomen zijn er €67.000,- minder kosten gemaakt doordat de bijdrage aan de zomerschool niet nodig was (omdat deze uit de SPUK Onderwijsachterstanden betaald kon worden) en het budget voor het noodfonds maar heel beperkt is aangesproken.

MOBW-gelden
Van de gemeente Apeldoorn is €113.000,- ontvangen voor niet bestede MOBW-middelen. dit geld is naar de reserve sociaal domein overgeheveld. 

Doorbelasting rentekosten
Bij dit programma is er €62.000,- minder aan rentekosten doorbelast. Dit wordt gecompenseerd bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen, waar de opbrengstenkant met hetzelfde bedrag is verlaagd. Hier is ook een toelichting gegeven op deze lagere rentekosten. 

 

Baten
De inkomsten zijn bij dit programma in werkelijkheid €464.000,- hoger dan de raming. De grootste afwijkingen zijn onderstaand toegelicht.

Extra rijksinkomsten Onderwijs €134.000
Saldo subsidie sport €18.000
Gedeclareerde uitvoeringskosten STIP €64.000
Geringere subsidie inburgering -/-€77.000
Hoger Buigbudget €245.000
Overschot MOBW €74.000
Overige afwijkingen (niet toegelicht) €6.000
Totaal €464.000

Onderwijs
De baten voor onderwijs zijn €134.000,- hoger dan begroot door extra rijksinkomsten bedoeld voor ondersteuning onderwijsachterstanden te beperken. Hiervan is het grootste deel (€119.000,-) dit jaar ook besteed.

Sport
De opbrengsten voor Sport zijn €18.000,- hoger. Hier compenseert de negatieve component voor de zwembadsubsidie (-/-€150.000,-) de hogere subsidiebaten voor Sportbeleid (€169.000,-), waardoor de resultante beperkt is.

STIP
Bij STIP is €64.000,- extra inkomsten gegenereerd doordat er uitvoeringskosten voor de IZA zijn gedeclareerd bij de regio. Daarnaast zijn hier extra SPUK gelden ontvangen.

Participatie & Werk
Er is €77.000,- minder baten voor Participatie & Werk geboekt. Dit komt vooral door minder subsidie voor inburgeringskosten, omdat er  minder inburgeringskandidaten zijn geplaatst dan toegewezen waren.

Inkomen
De baten voor Inkomen vallen €245.000,- hoger uit door de verhoging van het voorlopig buigbudget om  gestegen hoogte van de uitkeringen levensonderhoud te financieren.

Wmo
De ontvangen gelden van het overschot voor MOBW worden voor een groot deel gecompenseerd doordat er minder aanvullende bijdrage uit de reservering AVSLH nodig was. De extra inkomsten van €74.000,- worden door meerkosten WMO licht overschreden.

BBV-indicatoren programma sociaal maatschappelijk

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren programma sociaal maatschappelijk
Programma Indicator eenheid periode Heerde Nederland
3 Niet-sporters % 2022 53,4 46,4
3 Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen 2022 7,1 4,2
3 Relatief verzuim per 1.000 leerlingen 2022 17 24
3 Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % 2023 1,6 2,4
3 Jongeren met een delict voor de rechter % 2022 1 1
3 Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin % 2022 4 6
3 Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren % 2022 1 1
3 Netto arbeidsparticipatie % 2023 74,3 73,1
3 Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners 2023 148 344,8
3 Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaar 2023 182,6 202
3 Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2023 11,9 11,1
3 Jongeren met jeugdbescherming % 2023 1,1 1
3 Jongeren met jeugdreclassering % 2022 0,4 0,3
3 Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners 2022 320 710

4. Bedrijfsvoering

Toelichting op programma Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Toelichting op programma Bedrijfsvoering

De gemeente is een betrouwbare rentmeester van de publieke middelen. Uitgangspunt is dat de exploitatie op orde is om jaarlijks te kunnen voldoen aan de voorwaarde van een sluitende begroting. Naast financiën is onder dit programma het streekarchivariaat, het uitvoeringsprogramma van het college en de stelposten voor de crisissen opgenomen.

Collegeprogramma Bedrijfsvoering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Primaire begroting Begroting wijzigingen 2023 Begroting 2023 incl wijz Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
Financien 5.150.132 2.323.189 -190.092 2.133.097 268.500 1.864.597
Streekarchivariaat 71.740 121.234 0 121.234 67.394 53.840
Totaal Lasten 5.221.872 2.444.423 -190.092 2.254.331 335.894 1.918.437
Baten
Financien -515.948 -66.402 -651.500 -717.902 -715.104 -2.798
Totaal Baten -515.948 -66.402 -651.500 -717.902 -715.104 -2.798

Toelichting op de lasten en baten bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten bedrijfsvoering

Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bedrijfsvoering zijn €1.918.000,- lager dan de raming  De belangrijkste afwijkingen zijn hieronder toegelicht.

Voorlopig rekeningsaldo 2023 (najaarsnota) €1.865.000
Streekarchivariaat €53.000
Totaal €1.918.000

Financiën
Het verwachte rekeningsaldo bij de Najaarsnota 2023 bedroeg €1.865.000,- positief. Dit bedrag is op dit product verantwoord. 

Streekarchivariaat
Voor dit onderdeel is €53.000,- minder uitgegeven door vertraging in het traject om tot een fusie van het Streekarchief Epe, Hattem, Heerde en het Streekarchief Noord West Veluwe te komen. Bij de voorbereidingen van de fusie is fors achterstallig onderhoud geconstateerd bij het Streekarchief EHH. Er wordt op dit moment een plan van aanpak gemaakt om dit op te lossen. Voorgesteld wordt om bovengenoemde onderschrijding bij de resultaatbestemming naar 2024 over te hevelen en in te zetten om een deel van het achterstallig onderhoud weg te werken.

 

Baten
Geen bijzonderheden.

 

Overzicht overhead

Toelichting op product Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting op product Overhead

Bij het onderdeel Overhead zijn  alle kosten opgenomen van  de medewerkers die het primaire proces aansturen en ondersteunen zoals management, financiën, P&O, ICT, facilitair etc. Ook de kosten van het raadhuis, gemeentekantoor en de gemeentewerf horen hierbij. Voorheen werden deze kosten toegerekend aan de bovenliggende programma's en werd de overhead niet separaat inzichtelijk gemaakt. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Primaire begroting Begroting wijzigingen 2023 Begroting 2023 incl wijz Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
Huisvesting 497.061 538.220 89.792 628.012 562.418 65.594
Facilitair 215.650 314.908 -75.280 239.628 242.956 -3.328
Personeel en Organisatie 5.421.693 17.622.562 -11.610.511 6.012.051 5.926.464 85.587
ICT 6.002.700 1.931.333 3.096.604 5.027.937 6.162.260 -1.134.323
Financiën 18.063 96.100 50.000 146.100 155.839 -9.739
Elektronische dienstverlening 83.608 104.969 -2.393 102.576 91.555 11.021
Overheadtoerekening 337.963 396.347 0 396.347 396.347 0
Totaal Lasten 12.576.739 21.004.439 -8.451.788 12.552.651 13.537.839 -985.188
Baten
Huisvesting -20.528 -20.000 0 -20.000 -20.000 0
Personeel en Organisatie -556.341 -12.315.619 11.883.200 -432.419 -715.279 282.860
ICT -3.001.949 -67.980 -2.896.604 -2.964.584 -3.951.191 986.607
Financiën -139.907 0 0 0 -20.884 20.884
Overheadtoerekening -337.963 -396.347 0 -396.347 -396.347 0
Totaal Baten -4.056.687 -12.799.946 8.986.596 -3.813.350 -5.103.701 1.290.351

Toelichting op de lasten en baten Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Overhead

Uit bovenstaande tabel is af te lezen dat er per saldo €305.000,- minder aan overheadkosten is uitgegeven dan geraamd. De belangrijkste afwijkingen zijn hieronder toegelicht.

Raadhuis/gemeentekantoor/gemeentewerf
De huisvestingkosten voor bovengenoemde gebouwen zijn €66.000,- lager. Voor €91.000,- komt dit door lagere rentekosten. Doordat de rente fors is gestegen in 2023, is er veel geld verdiend over het openstaande banksaldo. Deze renteopbrengsten zijn verrekend met de rentekosten van de uitstaande langlopende geldleningen en het saldo is vervolgend toegerekend aan de diverse producten.  Aan onderhoud is er voor deze gebouwen €25.000,- meer uitgegeven.

ICT
Bij de Voorjaarsnota 2023 is er €200.000,- bijgeraamd om de stijgende automatiseringskosten  op te kunnen vangen. In werkelijkheid is dit bedrag met €148.000,- overschreden omdat de in eerste instantie in 2023 geactiveerde kosten voor de projecten M2A en Zaakgericht Werken (€284.000,-) op last van de accountant alsnog in de exploitatie zijn geboekt. De overige ICT-kosten onderschrijden met €136.000,- Deze geringere besteding komt doordat de stijging bij de BVO H2O en bij O&I geringer is gebleken dan verwacht. Door het toenemende aantal personeelsleden én de extra kosten die moeten worden gemaakt om de cybercriminaliteit tegen te gaan blijft het echter lastig om de automatiseringskosten in de hand te houden.

Salariskosten overheadpersoneel / overige personeelskosten / salariskosten direct personeel (excl. bestuur)
In totaliteit is er €437.000,- minder aan salarissen en overige personeelskosten uitgegeven dan geraamd. Deze onderschrijding heeft een drietal hoofdoorzaken. Doordat er steeds meer wordt samengewerkt met de gemeenten Hattem en Oldebroek, vindt er ook meer uitwisseling van personeel plaats. De gemeente Heerde heeft relatief veel personeel 'uitgeleend' waarvoor een (niet geraamde) vergoeding werd ontvangen. Daarnaast werd er veel tijd besteed aan diverse (automatiserings)projecten waar financiële dekking tegenover staat. Aangezien het lastig is om vervangend personeel te vinden voor de taken die hierdoor blijven liggen werd de oplossing vaak gezocht in overuren die op een later moment worden opgenomen en/of in een herprioritering van de lopende werkzaamheden. Als laatste is er minder geld uitgegeven aan reis- en verblijfskosten, studiekosten en representatiekosten.

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen zijn vrij besteedbare inkomsten zonder vooraf bepaald bestedingsdoel. Conform de nieuwe richtlijnen worden deze budgetten nu onder een separaat hoofdstuk opgenomen (voorheen programma 2 Financiën, Economie en grote projecten). De inkomsten die tot dit onderdeel behoren zijn de Algemene Uitkering en overige uitkeringen uit het gemeentefonds, OZB, Toeristenbelasting, bespaarde rente over het Eigen Vermogen en ontvangen rentes en dividenden. 

De uitgaven die bij dit onderdeel zijn opgenomen hebben betrekking op de inning en verwerking van bovengenoemde inkomsten.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Primaire begroting Begroting wijzigingen 2023 Begroting 2023 incl wijz Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
Algemene dekkingsmiddelen 752.038 727.244 42.488 769.732 822.277 -52.545
Totaal Lasten 752.038 727.244 42.488 769.732 822.277 -52.545
Baten
Algemene dekkingsmiddelen -41.739.687 -41.107.642 -1.549.028 -42.656.670 -42.836.361 179.691
Totaal Baten -41.739.687 -41.107.642 -1.549.028 -42.656.670 -42.836.361 179.691

Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen

Lasten
De uitgaven zijn bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen €53.000,- hoger dan geraamd. Hieronder zijn de afwijkingen toegelicht.

Uitvoeringskosten WOZ -/-€14.000
Afboeken oninbare vorderingen -/-€39.000
Totaal -/-€53.000

Algemene dekkingsmiddelen
Bij de Najaarsnota 2023 is er €25.000,- bijgeraamd voor de uitvoeringkosten WOZ; dit als gevolg van de toename/verdubbeling van het aantal te behandelen bezwaarschriften. Na afloop van het jaar waren deze kosten nog €14.000,- hoger dan bij de najaarsnota was ingeschat.

Het bedrag aan vorderingen wat als oninbaar moet worden beschouwd bedraagt €39.000,- Dit geld is toegevoegd aan de voorziening dubieuze debiteuren.

 

Baten
De inkomsten zijn bij dit onderdeel in werkelijkheid €180.000,- hoger. Hieronder is aangegeven hoe dit komt.

Algemene Uitkering €1.021.000
Doorbelasting rentekosten -/-€698.000
Rente-inkomsten / boeterente Belastingdienst -/-€110.000
OZB-inkomsten / Toeristenbelasting -/-€33.000
Totaal €180.000

Algemene dekkingsmiddelen
In 2023 is er €1.021.000,- meer aan Algemene uitkering ontvangen dan begroot. In hoofdzaak komt dit door de bedragen die binnengekomen zijn in de September- en Decembercirculaire 2023 (voornamelijk energietoelage, invoeringskosten Omgevingswet en een hogere Algemene Uitkering). Deze beide circulaires komen laat uit waardoor het niet meer mogelijk is om de wijzigingen nog in de begroting te verwerken.

Bij de begroting is er rente aan de diverse producten doorberekend op basis van de opgestelde activastaat. In 2023 is er echter een forse rentevergoeding ontvangen over het openstaande banksaldo, waardoor de werkelijke rente fors lager was. Hierdoor is in totaal €698.000,- aan rentekosten tegengeboekt op deze post; dit is eveneens gedaan bij de diverse programma's/producten aan de lastenkant zodat deze mutatie budget neutraal is verlopen. 

Bij de Najaarsnota 2023 was een voordeel vanuit rente-inkomsten van €500.000,- geraamd. In werkelijkheid was deze opbrengst €590.000,- echter, een boetrenteclaim van €200.000,- van de Belastingdienst was de oorzaak van het nadeel van €110.000,- ten opzichte van de najaarsnota. Er is inmiddels bezwaar aangetekend tegen de, ons inziens, onterechte claim. Onduidelijk is wanneer een uitspraak op dit bezwaar wordt ontvangen. In het kader van het voorzichtheidsprincipe is deze claim verwerkt in de cijfers van 2023. 

Aan OZB-inkomsten en Toeristenbelasting  is in werkelijkheid in 2023 €33.000,- minder ontvangen dan geraamd. 

Onvoorzien

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De post Onvoorzien wordt door het college ingezet voor onuitstelbare, onvermijdbare en onvoorzienbare kosten tot maximaal €10.000,- per gebeurtenis. De raad wordt bij de voorjaarsnota, najaarsnota en jaarstukken geïnformeerd over de uitputting van dit budget.

Exploitatie Realisatie 2022 Primaire begroting Begroting wijzigingen 2023 Begroting 2023 incl wijz Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
Onvoorzien 0 50.000 -30.000 20.000 0 20.000
Totaal Lasten 0 50.000 -30.000 20.000 0 20.000

Toelichting op de baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op de baten en lasten

Lasten
Onvoorzien
In 2023 hebben er 2 onttrekkingen vanuit de post Onvoorzien plaatsgevonden.  Bij de Voorjaarsnota 2023 is besloten om €20.000,- bij te dragen aan de slachtoffers van de aardbeving in Turkije.  Bij de Najaarsnota 2023 is er vanuit deze post €10.000,- beschikbaar gesteld voor een haalbaarheidsonderzoek van het Berghuizerbad.  

Beginstand €50.000
Bijdrage slachtoffers aardbeving Turkije -/- €20.000
Haalbaarheidsonderzoek Berghuizerbad -/- €10.000
Eindstand €20.000