Uitgaven
100%Inkomsten
100%Saldo
Jaarverslag
Uitgaven
100%Inkomsten
100%Saldo
- 1. Bestuur
- 2. Ruimte, ondernemen en wonen
- 3. Sociaal maatschappelijk
- 4. Bedrijfsvoering
- Overzicht overhead
- Algemene dekkingsmiddelen
1. Bestuur
Collegeprogramma Bestuur 2024
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?Exploitatie | Realisatie 2023 | Primaire begroting 2024 | Begroting 2024 incl wijz | Realisatie 2024 | Restant 2024 (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Bestuur | 5.896.377 | 1.210.088 | 5.756.413 | 6.367.656 | -611.243 | |
Veiligheid | 2.075.761 | 2.116.326 | 2.357.776 | 2.314.526 | 43.250 | |
Dienstverlening | 522.297 | 493.130 | 551.130 | 580.375 | -29.245 | |
Bestuurlijke samenwerking | 374.939 | 457.570 | 542.570 | 502.142 | 40.428 | |
Totaal Lasten | 8.869.374 | 4.277.114 | 9.207.889 | 9.764.698 | -556.809 | |
Baten | ||||||
Bestuur | -5.093.266 | -15.000 | -4.565.000 | -4.747.236 | 182.236 | |
Veiligheid | -89.305 | -33.340 | -33.340 | -34.096 | 756 | |
Dienstverlening | -217.945 | -246.770 | -346.770 | -400.055 | 53.285 | |
Totaal Baten | -5.400.516 | -295.110 | -4.945.110 | -5.181.386 | 236.276 | |
Resultaat | 3.468.858 | 3.982.004 | 4.262.779 | 4.583.312 | -320.533 |
Toelichting op de lasten en baten bestuur
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten bestuurLasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bestuur zijn €557.000,- hoger dan geraamd. Onderstaand zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.
Toevoeging pensioen- en wachtgeldvoorziening (ex)bestuurders | -/-€601.000 |
Participatie/informatie burgers trainingen | -/-€30.000 |
Noodopvang Oekraïense ontheemden | €56.000 |
Onderhoudskosten brandweerkazernes en brandkranen/waterputten | €45.000 |
Doorbetaling Rijksleges | -/-€46.000 |
Bestuurlijke samenwerking | €40.000 |
Overige kleine afwijkingen | -/-€21.000 |
Totaal | -/-€557.000 |
Bestuur
Dit jaar moet er een bedrag van €601.000,- aan de pensioen- en wachtgeldvoorziening (ex)bestuurders worden toegevoegd. Dit komt doordat de rekenrente het afgelopen jaar is gedaald. Hierdoor moet, ter compensatie, de waarde van de pensioenen worden verhoogd. Daarnaast moest er geld aan de wachtgeldvoorziening worden toegevoegd voor een uit dienst getreden wethouder. De (her)berekening van de pensioenen wordt uitgevoerd door een onafhankelijk extern bureau. Op dit moment loopt een landelijk onderzoek om de pensioenen van de (ex)bestuurders op termijn bij het ABP onder te brengen.
In 2024 is fors ingezet op burgerparticipatie en -informatie. De informatieavond over het plofterrein van Defensie is hiervan een duidelijk voorbeeld. Tezamen met extra trainingen voor, en activiteiten van het bestuur, resulteert dit in een overschrijding van €30.000,-.
De uitgaven voor de noodopvang Oekraïense ontheemden zijn door geringere energiekosten, leefgeld en onderwijskosten €56.000,- lager dan geraamd. Door de steeds wisselende bezetting, veranderende omstandigheden en de relatief korte ervaring met deze uitgaven is het nog lastig om hiervoor een goede, accurate raming op te stellen.
Veiligheid
Lagere onderhoudskosten aan de beide brandweerkazernes en aan de brandkranen/waterputten resulteert in een voordeel van €45.000,- bij dit product.
Dienstverlening
De doorbetaling van de rijksleges zijn €46.000,- hoger dan geraamd. Deze hogere storting wordt aan de inkomstenkant volledig gecompenseerd met hetzelfde bedrag aan hogere inkomsten.
Bestuurlijke samenwerking
Bij bestuurlijke samenwerking is €40.000,- minder uitgegeven dan begroot. Dit komt hoofdzakelijk door een lagere bijdrage voor de Kop van de Veluwe (€27.000,-) en door een voordeel van €17.000,- in een BTW-verrekening van de Regio Stedendriehoek.
Baten
De inkomsten zijn bij dit programma €236.000,- hoger dan geraamd. De verschillen ten opzichte van de begroting zijn hieronder uitgeschreven.
Eigen bijdragen/overige inkomsten Oekraïense ontheemden | €180.000 |
Rijksleges/secretarieleges | €56.000 |
Totaal | €236.000 |
Bestuur
Met ingang van november 2024 betalen de Oekraïense ontheemden een vergoeding voor 'kost en inwoning' aan de gemeente Heerde. Over deze 2 maanden is, tezamen met enkele andere kleinere inkomsten, in totaal €100.000,- ontvangen. Daarnaast was het aantal beschikbare plaatsen in de noodopvang in werkelijkheid iets hoger dan waarmee was gerekend. Hierdoor is de rijksbijdrage in werkelijkheid ook nog €80.000,- hoger.
Dienstverlening
De rijksleges zijn €46.000,- hoger dan geraamd. Deze ontvangst wordt volledig doorgestort naar het Rijk. Daarbovenop is er €10.000,- meer aan secretarieleges ontvangen. Dit is wel een extra voordeel voor de gemeente Heerde.
Wettelijke voorgeschreven indicatoren
Terug naar navigatie - Wettelijke voorgeschreven indicatorenProgramma | Indicator | eenheid | periode | Heerde | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
1 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2023 | 7 | 9 |
1 | Misdrijven - Geweldsmisdrijven | per 1.000 inwoners | 2024 | 1,8 | 4,3 |
1 | Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | per 1.000 inwoners | 2024 | 2,1 | 5,7 |
1 | Misdrijven - Diefstallen uit woning | per 1.000 inwoners | 2024 | 1 | 1,2 |
1 | Misdrijven - Winkeldiefstallen | per 1.000 inwoners | 2024 | 0,3 | 2,5 |
2. Ruimte, ondernemen en wonen
Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen
Terug naar navigatie - Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonenDit programma gaat over duurzaamheid, het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en het bos, ruimtelijke ontwikkelingen, economie, recreatie en toerisme en bouwen en wonen. Onder dit programma valt ook het opstellen van de omgevingsvisie, een instrument in het kader van de nog vast te stellen Omgevingswet. Met het toepassing van uitnodigingsplanologie hebben we ons al voorbereid op deze wet. Onze rol bij ruimtelijke vraagstukken is daarmee veranderd. De omgevingsvisie maken we samen.
Collegeprogramma Ruimte, ondernemen en wonen 2024
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We bereiden ons voor op een andere rol van de gemeente
Zo gaan we dat doen
We bouwen voor onze inwoners
Zo gaan we dat doen
We doen meer dan alleen werken
Zo gaan we dat doen
We faciliteren onze ondernemers
Zo gaan we dat doen
We gaan voor schone lucht
Zo gaan we dat doen
We gebruiken minder energie en produceren andere energie
Zo gaan we dat doen
We hebben plannen tegen teveel warmte en water
Zo gaan we dat doen
We houden Heerde goed bereikbaar
Zo gaan we dat doen
We respecteren de natuur
Zo gaan we dat doen
We vergroten de verkeersveiligheid in de gemeente
Zo gaan we dat doen
We willen dat materialen nog vaker opnieuw gebruikt worden
Zo gaan we dat doen
We zijn een gastvrije gemeente
Zo gaan we dat doen
We zorgen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de huizenmarkt
Zo gaan we dat doen
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?Exploitatie | Realisatie 2023 | Primaire begroting 2024 | Begroting 2024 incl wijz | Realisatie 2024 | Restant 2024 (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Duurzaamheid | 491.669 | 546.608 | 1.666.910 | 817.957 | 848.953 | |
Riolering | 1.446.130 | 1.285.204 | 1.285.204 | 1.314.442 | -29.238 | |
Reiniging afval | 1.618.984 | 1.708.955 | 1.708.955 | 1.704.316 | 4.639 | |
Begraven | 461.634 | 447.271 | 447.271 | 495.156 | -47.885 | |
Economie | 1.109.589 | 300.639 | 594.639 | 651.859 | -57.220 | |
Toerisme en recreatie | 393.594 | 442.846 | 472.846 | 395.277 | 77.569 | |
Bouwen en Wonen | 1.579.361 | 1.173.559 | 1.624.499 | 1.736.469 | -111.970 | |
Ruimtelijke ontwikkeling | 748.090 | 654.319 | 1.348.319 | 1.259.107 | 89.212 | |
Grondbedrijf | 2.181.617 | 76.566 | 76.566 | 1.480.132 | -1.403.566 | |
Gemeentelijke accommodaties | 1.952.966 | 2.138.372 | 2.569.591 | 2.003.262 | 566.329 | |
Beheer en onderhoud | 5.521.345 | 5.108.677 | 5.606.712 | 5.391.128 | 215.584 | |
Verkeer en vervoer | 197.268 | 251.764 | 320.264 | 315.687 | 4.577 | |
Totaal Lasten | 17.702.247 | 14.134.780 | 17.721.776 | 17.564.793 | 156.983 | |
Baten | ||||||
Duurzaamheid | -398.424 | -348.993 | -1.469.295 | -713.095 | -756.200 | |
Riolering | -1.818.427 | -1.618.057 | -1.618.057 | -1.699.352 | 81.295 | |
Reiniging afval | -1.993.007 | -2.096.421 | -2.096.421 | -2.112.072 | 15.651 | |
Begraven | -613.308 | -615.580 | -615.580 | -663.465 | 47.885 | |
Economie | -838.576 | -25.200 | -275.200 | -275.082 | -118 | |
Toerisme en recreatie | -23.087 | -21.587 | -21.587 | -50.164 | 28.577 | |
Bouwen en Wonen | -991.750 | -397.866 | -868.866 | -1.157.926 | 289.060 | |
Ruimtelijke ontwikkeling | -296.978 | -116.380 | -441.380 | -541.756 | 100.376 | |
Grondbedrijf | -1.449.065 | -322.909 | -462.909 | -1.102.311 | 639.402 | |
Gemeentelijke accommodaties | -1.277.084 | -866.956 | -947.754 | -779.798 | -167.956 | |
Beheer en onderhoud | -676.940 | -574.647 | -776.203 | -804.954 | 28.751 | |
Verkeer en vervoer | -1.034 | 0 | 0 | -475 | 475 | |
Totaal Baten | -10.377.679 | -7.004.596 | -9.593.252 | -9.900.450 | 307.198 | |
Resultaat | 7.324.568 | 7.130.184 | 8.128.524 | 7.664.343 | 464.181 |
Toelichting op de lasten en baten ruimte, ondernemen en wonen
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten ruimte, ondernemen en wonenLasten
De totale lasten bij dit programma zijn €157.000,- lager dan geraamd. Hieronder zijn de belangrijkste oorzaken van deze afwijkingen weergegeven.
Duurzaamheid | €849.000 | ||
Economie | -/-€57.000 | ||
Lagere rentekosten/bebording Masterplan IJsselvallei | €78.000 | ||
Storting voorziening sociale woningbouw | -/-€108.000 | ||
Geen kosten vliegtuigberging Veessen/hogere doorbelasting personeelskosten | €89.000 | ||
Grondbedrijf | -/-€1.404.000 | ||
Kostendekkende exploitaties | -/-€72.000 | ||
Geen rentekosten gemeentelijke gebouwen/lage éénmalige kosten Hof van Cramer | €566.000 | ||
Geen rentekosten openbare ruimte/onttrekking voorziening Parkeerfonds | €216.000 | ||
Totaal | €157.000 |
Duurzaamheid
Bij het product Duurzaamheid zijn er subsidiegelden ontvangen voor het Nationaal Isolatieprogramma en de bestrijding van energiearmoede. Deze bedragen zijn voor een deel in 2024 ingezet, echter hiervan is nog €756.000,- overgehouden. Verder is van het reguliere budget €93.000.- niet uitgegeven. Voorstel is om dit bedrag over te hevelen naar 2025 voor opname in de reserve duurzaamheid. Dit als basis voor het uitvoeringsprogramma duurzaamheid vanaf 2026 waar het opstellen van het warmteprogramma een onderdeel van is.
Economie
In 2023 en 2024 is ingezet op het opzetten en verbeteren van het organiserend vermogen van de bedrijventerreinen binnen de gemeente Heerde. De subsidiegelden die hiervoor zijn ontvangen zijn in 2023 in de administratie verwerkt; de uitvoering(kosten) ervan heeft veelal in 2024 plaatsgevonden. Dit, en de gering hogere kosten voor de Centrummanager, veroorzaakt de overschrijding van €57.000,- bij dit product.
Toerisme en recreatie
De uitgaven bij dit product zijn €78.000,- lager dan de raming. Deze onderschrijding heeft een aantal oorzaken. Er zijn geen rentekosten gemaakt waardoor er €34.000,- is uitgespaard. Verder is het budget van €14.000,- voor toeristische bebording niet uitgegeven. Door een vertraging in het proces voor het Masterplan IJsselvallei is hiervoor €21.000,- minder besteed. Tenslotte was de bijdrage voor de Vitale Vakantieparken €9.000,- lager.
Bouwen & Wonen
Bij de Najaarsnota 2024 is er rekening gehouden met een storting naar de voorziening Sociale Woningbouw van €114.000,-. In werkelijkheid is er nog €108.000,- meer ontvangen; deze hogere ontvangst is ook naar de voorziening doorgestort.
Ruimtelijke ontwikkeling
De kosten en dekking vanuit de reserve voor de vliegtuigberging in Veessen zijn nog niet verwerkt in de exploitatie omdat deze kosten, na de afronding van dit project, door het Rijk worden vergoed. Hierdoor is er €140.000,- minder bij product uitgegeven. Daarnaast is er meer dan verwacht gebruik gemaakt van externe adviseurs ten behoeve van de implementatie van de Omgevingswet en voor de ontwikkeling van ruimtelijke plannen. Per saldo wordt op dit product €89.000,- overgehouden.
Grondbedrijf
Lasten -/-€1.404.000 en baten €639.000,-; per saldo een negatief jaarrekeningresultaat van -/-€765.000,-. De grondexploitatie van het jaar 2024 sluit met een negatief resultaat van €358.000,-. Dit is het saldo van winst en verliesnemingen van 4 complexen. In de begroting was rekening gehouden met een positief resultaat van €340.000,-, dit volgens het MPG dat bekend was bij het opmaken van de Voorjaarsnota 2024 (is later nog een keer gewijzigd vanwege correcties Centrumplan). Het blijft lastig om het resultaat goed te voorspellen omdat er jaarlijks hercalculaties gemaakt worden van de exploitaties en de POC-methode (een rekenkundig model) toegepast moet worden. Grondverkopen laten zich ook lastig op de precieze momenten voorspellen. De uitgaven en inkomsten van de grondexploitatie zijn balansboekingen, maar de grootboekregels (het BBV) schrijven voor dat de mutaties via de gewone exploitatie van de gemeente moeten lopen. Daarna worden deze met een tegenboeking naar de balans geboekt. Het lastige is dat de ramingen van deze uitgaven en inkomsten al in eerdere jaren via kredieten door de raad beschikbaar gesteld. Daarom is het niet goed mogelijk een toelichting te geven op de verschillen tussen raming en werkelijkheid. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar het niet openbare MPG.
Gemeentelijke accommodaties
De werkelijke kosten bij dit product zijn €566.000,- lager dan de raming. Dit komt voor €405.000,- doordat er geen rentekosten zijn doorbelast. Door het forse financieringsoverschot gecombineerd met de relatief hoge rentevergoeding is er per saldo meer rente ontvangen dan er is betaald. Hierdoor is deze rentedoorbelasting vervallen. Daarnaast is er €131.000,- overgehouden van de éénmalige kosten voor de bouw van de nieuwe Hof van Cramer. De kosten voor de sloop van het pand, met daarbij de asbestverwijdering, waren fors lager.
Beheer en onderhoud
De werkelijke uitgaven bij het programma Beheer en onderhoud zijn €216.000,- lager dan geraamd. Voor een groot deel (€150.000,-)wordt deze onderschrijding veroorzaakt doordat er geen rentekosten zijn doorbelast. Daarnaast is er bij de Voorjaarsnota 2024 een bedrag van €90.000,- vanuit de voorziening Parkeerfonds toegevoegd. Hiervan is maar €29.000,- uitgegeven. Het restant blijft beschikbaar in de voorziening en zal op een later moment worden besteed.
Baten
De totale baten bij dit programma zijn €307.000,- hoger dan geraamd. Hieronder zijn de belangrijkste oorzaken van deze afwijkingen weergegeven.
Duurzaamheid | -/- €756.000 |
Kostendekkende exploitaties | €145.000 |
Inhaaljaar Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) | €22.000 |
Storting voorziening sociale woningbouw | €108.000 |
Plankosten/anterieure overeenkomsten/bouwleges | €405.000 |
Vliegtuigberging Veessen | -/-€140.000 |
Grondbedrijf | €639.000 |
Geringere onttrekking reserves t.b.v. gemeentelijke gebouwen (o.a. Hof van Cramer) | -/-€162.000 |
Recht van opstal vergoedingen plaatsen trafo's (Liander) | €29.000 |
Overige kleine afwijkingen | €17.000 |
Totaal | €307.000 |
Duurzaamheid
Zoals bij de lasten als is aangegeven is een deel (€756.000,-) van de subsidiegelden voor het Nationaal Isolatieprogramma en de bestrijding van energiearmoede nog niet uitgegeven.
Toerisme & recreatie
De subsidie voor het behoud en de ontwikkeling van (agrarische) natuurgebieden en landschappen (SNL) werd altijd een jaar achteraf betaald en verantwoord. Met ingang van 2024 is ervoor gekozen om deze subsidie te verantwoorden in het jaar waarop deze betrekking heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel de jaren 2023 als 2024 zijn verwerkt; dit 'inhaaljaar' resulteert in een extra inkomst van €22.000,-.
Bouwen & Wonen
Ten opzichte van de najaarsnota, waar €114.000,- is bijgeraamd voor de bijdragen sociale woningbouw, is er €108.000,- meer binnengekomen en doorgestort naar de voorziening (budgetneutraal).
Ruimtelijke ontwikkeling
In de loop van 2024 is de plankostenscan geïntroduceerd en wordt per initiatief een begroting op maat gemaakt en geïnd (€219.000.-). Deze nieuwe manier van werken is in 2024 niet optimaal meegenomen in de gemeentelijke begroting. Voor volgend jaar wordt hier een aparte projectadministratie voor ingericht.
De kosten en dekking vanuit de reserve (€140.000,-) voor de vliegtuigberging in Veessen zijn nog niet verwerkt in de exploitatie omdat deze kosten, na de afronding van dit project, door het Rijk worden vergoed (budgetneutraal).
Gemeentelijke accommodaties
Bij de begroting was rekening gehouden met een onttrekking aan de reserves voor diverse kosten aan gemeentelijke gebouwen van €300.000,-. In werkelijkheid waren deze kosten, en daarmee de onttrekking uit de reserves, €162.000,- lager. Voor een groot deel komt dit doordat de éénmalige kosten van de Hof van Cramer (sloop/asbestverwijdering etc.) erg meevielen.
Beheer en onderhoud
De werkelijke inkomsten bij het programma Beheer en onderhoud zijn €29.000,- hoger dan geraamd. De afwijking is tot stand gekomen omdat er veel meer overeenkomsten met Liander zijn gemaakt voor het plaatsen van trafo's. Hiervoor zijn door deze organisatie vergoedingen in de vorm van 'recht van opstal' betaald.
Kostendekkende exploitaties
Riolering
(lasten -/-€29.000,- en baten €81.000,-). Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van riolering worden gemuteerd op de voorziening riolering. Daarmee blijven de middelen beschikbaar voor het onderhoud van riolering. In 2024 zijn we op de lasten en baten €102.000,- tekort gekomen. Dit tekort wordt gedekt uit de voorziening riolering. Het is hierbij goed om te weten dat er jarenlang overschotten zijn geweest die naar de voorziening riolering zijn gegaan. Het tekort van 2024 is voornamelijk ontstaan uit fors hogere uitgaven voor energie en aan onderhoud drukriolering en de vrijvervalriolen. De bovengenoemde cijfers over de lasten en baten sluiten niet aan met dit bedrag. Dat komt omdat BTW ook onderdeel uitmaakt van de lasten maar vanwege compensatie niet begroot wordt. Ook toegerekende overhead wordt op een andere plek in de begroting verantwoord. De raming gaf aan dat we een tekort zouden hebben van €44.000,- op de exploitatie van rioleringen. De nadelen zijn groter geweest want in afwijking daarvan is ongeveer €81.000,- meer uitgegeven aan derden en doorberekeningen van interne kosten. Daarnaast was er een besparing op de rente. Aan baten zijn er €24.000,- hogere opbrengsten aan rioolheffingen geweest. De stand van de voorziening riolering komt hiermee uit op €4.800.000,- per 1-1-2025.
Reiniging afval
(afval lasten €5.000,- en baten €16.000,-). Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid worden gemuteerd op de reserve afvalstoffenheffing. Daarmee blijven de overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. De exploitatie van 2024 gaf een positief saldo van €41.000,-. Dat komt hoofdzakelijk door een hogere opbrengst van €59.000,- voor het PMD, een voordeel op de kosten van de ROVA van €25.000,-, een hogere opbrengst voor zwerfafval van €18.000,- en een lagere opbrengst afvalstoffenheffing van €61.000,-. De cijfers sluiten niet aan met de hier genoemde baten en lasten omdat overhead en kwijtscheldingen op andere plekken in de begroting geraamd worden. Ook de BTW wordt niet geraamd, maar maakt wel onderdeel uit van de exploitatie. Er zal vanwege het overschot op de exploitatie €41.000,- naar de reserve worden geboekt. De stand van de reserve afvalstoffenheffing komt hiermee uit op €243.000,- per 1-1-2025.
Begraven
(lasten -/-€48.000,- en baten €48.000,-). Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van begraven worden gemuteerd op de reserve afkoopsommen onderhoud graven. Daarmee blijven de mutaties en overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. Voor het jaar 2024 was geraamd dat we €101.000,- tekort zouden komen, maar in werkelijkheid was er een overschot van €19.000,-. Een afwijking van €120.000,-. Voor het grootste deel (€136.000,-) kan dit toegeschreven worden aan een hogere opbrengst aan afkoopsommen onderhoud graven. Het blijkt dat er veel gevallen zijn die besluiten om niet meer jaarlijks het onderhoud willen betalen, maar dit af willen kopen. Verder zijn de kosten wat hoger uitgevallen door de hogere prijs van brandstofkosten en het delven van graven door een externe partij. Genoemde cijfers sluiten niet aan met de baten en lasten omdat ook het overhead wordt toegerekend, maar vanwege BBV-regels op een andere plek begroot worden. Na toevoeging van €19.000,- aan de reserve is de stand van de reserve afkoopsommen €1.196.000,- per 1-1-2025.
Wettelijke voorgeschreven indicatoren
Terug naar navigatie - Wettelijke voorgeschreven indicatorenDe werkelijke inkomsten bij het programma Beheer en onderhoud zijn € 44.425,- meer dan geraamd. De afwijking is tot stand gekomen omdat er veel meer overeenkomsten met Liander zijn gemaakt voor het plaatsen van trafo's (recht van opstal).
Programma | Indicator | eenheid | periode | Heerde | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
2 | Omvang huishoudelijk restafval | kg per inwoner | 2023 | 77 | 150 |
2 | Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit | % | 2022 | 21,7 | 40,9 |
2 | Functiemenging | % | 2023 | 45,7 | 54,2 |
2 | Vestigingen (van bedrijven) | per 1.000 inw.15 t/m 64jr | 2023 | 147 | 181,8 |
2 | Gemiddelde WOZ-waarde | x €1.000 | 2024 | 430 | 379 |
2 | Nieuw gebouwde woningen | per 1.000 woningen | 2023 | 3,3 | 9,1 |
2 | Demografische druk | % | 2024 | 86 | 70,4 |
2 | Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | € | 2024 | 1065 | geen data |
2 | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | € | 2024 | 1098 | geen data |
2 | Banen | per 1.000 inwoners van 15-64 jaar | 2021 | 600,9 | 836,6 |
3. Sociaal maatschappelijk
Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk
Terug naar navigatie - Toelichting op programma Sociaal MaatschappelijkHet programma Sociaal Maatschappelijk gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, volksgezondheid en vrijetijdsbesteding zoals sport en kunst en cultuur. Het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving en invulling geven aan hun eigen verantwoordelijkheid.
Collegeprogramma Sociaal maatschappelijk 2024
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We benutten de kracht van de samenleving
Zo gaan we dat doen
We breiden de begraafplaats uit
Zo gaan we dat doen
We creëren centrale ontmoetingsplekken
Zo gaan we dat doen
We steken de helpende hand uit
Zo gaan we dat doen
We verbeteren de huisvesting van onze scholen
Zo gaan we dat doen
We zorgen dat iedereen mee kan doen
Zo gaan we dat doen
Wuule woont op ’t mooiste plekkien in ons boeren vaderland
Zo gaan we dat doen
Wat gaat het kosten
Terug naar navigatie - Wat gaat het kostenExploitatie | Realisatie 2023 | Primaire begroting 2024 | Begroting 2024 incl wijz | Realisatie 2024 | Restant 2024 (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Onderwijs | 1.120.576 | 1.785.811 | 1.625.624 | 1.942.375 | -316.751 | |
Kunst cultuur en media | 822.948 | 863.659 | 875.659 | 908.584 | -32.925 | |
Sport | 668.836 | 280.970 | 272.418 | 426.250 | -153.832 | |
STIP | 3.166.185 | 3.298.752 | 3.526.452 | 2.924.036 | 602.416 | |
Jeugd | 5.549.311 | 5.708.386 | 5.975.486 | 6.466.378 | -490.892 | |
Participatie & werk | 2.907.809 | 2.995.142 | 3.129.952 | 3.180.184 | -50.232 | |
Inkomen | 5.414.482 | 4.589.713 | 4.905.522 | 5.250.536 | -345.014 | |
WMO | 7.270.789 | 7.241.019 | 7.875.696 | 8.216.576 | -340.880 | |
Totaal Lasten | 26.920.936 | 26.763.452 | 28.186.809 | 29.314.918 | -1.128.109 | |
Baten | ||||||
0-10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderwijs | -431.977 | -1.121.010 | -863.910 | -1.349.391 | 485.481 | |
Kunst cultuur en media | -21.137 | -2.500 | -2.500 | -41.294 | 38.794 | |
Sport | -460.480 | -164.818 | -25.953 | -324.993 | 299.040 | |
STIP | -68.385 | -4.290 | -93.490 | -107.204 | 13.714 | |
Jeugd | -103.502 | -70.000 | -70.000 | -108.562 | 38.562 | |
Participatie & werk | -21.896 | -158.981 | 0 | -148.029 | 148.029 | |
Inkomen | -3.100.139 | -2.903.015 | -3.189.252 | -3.438.291 | 249.039 | |
WMO | -1.121.667 | -136.460 | -198.460 | -863.776 | 665.316 | |
Totaal Baten | -5.329.183 | -4.561.074 | -4.443.565 | -6.381.539 | 1.937.974 | |
Resultaat | 21.591.753 | 22.202.378 | 23.743.244 | 22.933.379 | 809.865 |
Toelichting op lasten en baten sociaal maatschappelijk
Terug naar navigatie - Toelichting op lasten en baten sociaal maatschappelijk
Lasten
De uitgaven bij het programma Sociaal maatschappelijk zijn in werkelijkheid €1.128.000,- hoger dan de raming. Hieronder is uiteengezet waar dit nadeel door wordt veroorzaakt.
Besteding SPUK OAB en NPO | -€463.000 |
Rentekosten en afschrijvingen onderwijslocaties | €106.000 |
IKC De Lichtbron | €40.000 |
Subsidie gemeentelijke monumenten | -€14.000 |
SPUK Informatiepunt Digitale Overheid | -€19.000 |
Versnelde afschrijving van Berghuizerbad | -€27.000 |
Besteding SPUK GALA Sport | -€127.000 |
Inhuurkosten door ziekte, openstaande vacatures en kosten overheveling naar SPUK | €492.000 |
Uitvoeringskosten Stip | €40.000 |
Transformatiebudget en innovatiebudget |
€70.000 |
Kosten Jeugdzorg | -/-€470.000 |
Besteding SPUK GALA Jeugd | -/-€20.000 |
Besteding SPUK Inburgering | -/-€125.000 |
Minderkosten WSW | €82.000 |
Meerkosten levensonderhoud | -/-€268.000 |
Meerkosten bijzondere bijstand | -/-€73.000 |
Extra materiele voorzieningen Wmo | -/-€83.000 |
Teveel bijgeraamd Basismobiliteit | €109.000 |
Besteding SPUK middelen Wmo | -/-€348.000 |
Overige kleine afwijkingen | -/-€30.000 |
Totaal | -/-€1.128.000 |
Onderwijs(huisvesting)
In 2024 heeft de gemeente Heerde per saldo geen rentekosten gehad en zijn deze kosten niet naar de diverse producten doorberekend. Dit resulteert in een voordeel van €61.000,- bij dit product. Voor de realisatie van de nieuw te bouwen IKC De Lichtbron was een budget geraamd van €833.000,- voor éénmalige kosten. Hiervan is €40.000,- overgebleven. Tenslotte waren de afschrijvingskosten en de onderhoudskosten van de scholen lager (€45.000,-). En er is €463.000,- aan SPUK middelen (OAB en NPO) besteed.
Kunst, cultuur en media
Vanuit het Rijk is er, middels een SPUK-bijdrage, €19.000,- beschikbaar gesteld voor de inrichting van een laagdrempelig hulppunt waar inwoners terecht kunnen met digitale vragen. De provincie Gelderland heeft een instandhoudingssubsidie gemeentelijke monumenten uitgekeerd van €14.000,- . In 2024 is dit geld besteed en heeft de verantwoording ervan in de exploitatie plaatsgevonden. Hier staan overeenkomstig baten tegenover.
Sport
Bij dit product zijn de lasten €27.000,- hoger door een versnelde afschrijving op investeringen van het Berghuizerbad. En €127.000,- bestedingen aan de SPUK GALA.
Stip
Bij Stip zijn meerdere vacatures niet (direct) vervuld en is een deel van de loonkosten overgeheveld naar de SPUK GALA. Hierdoor zijn er €492.000,- minder loon- en inhuurkosten. Het innovatiebudget van €20.000,- en het transformatiebudget van €50.000,- is nauwelijks aangesproken vanwege beschikbare SPUK-middelen. Doordat er dit jaar geen groepstrainingen zijn verzorgd en er door ziekte en vacatures minder activiteiten zijn georganiseerd is er €40.000,- aan uitvoeringskosten over gebleven.
Jeugd
De meerkosten van €470.000,- bij dit onderdeel worden vooral veroorzaakt door hoger uitgevallen individuele Jeugdhulp. In de tweede helft van het jaar is er meer gebruik gemaakt van duurdere, meer complexe (verblijfs)producten. En er is €20.000,- extra besteed aan SPUK GALA middelen.
Participatie & Werk
Er is €125.000,- besteed aan SPUK Inburgeringsmiddelen en er waren €82.000,- minder WSW kosten doordat de WSW een uitlopende regeling is. Daarnaast is er €7.000,- meer besteed aan werkzoekenden dienstverlening, omdat er meer aanvragen voor een uitkering levensonderhoud waren.
Inkomen
Bij dit product zijn de kosten voor levensonderhoud €268.000,- hoger uitgevallen door de indexatie en het aantal uitkeringsgerechtigden is toegenomen. De meerkosten hiervoor worden over twee jaar grotendeels gecompenseerd door de middelen die we dan ontvangen. En er is €73.000,- extra besteed aan bijzondere bijstand, vooral Stichting Leergeld, waarvan een deel wordt gedekt door middelen SPUK GALA.
Wmo
De kosten voor materiële voorzieningen €83.000,- zijn hoger uitgevallen, vooral door duurdere woonvoorzieningen. Bij de najaarsnota is er voor basismobiliteit teveel bijgeraamd omdat is uitgegaan van de vervoersbewegingen van het schooljaar 2023-2024. Hiervan is €109.000,- overgehouden. Tenslotte is er voor €348.000,- aan SPUK-middelen (IZA, GALA en preventieakkoord) besteed.
Baten
De inkomsten bij dit programma zijn €1.938.000,- hoger dan de raming. De volgende oorzaken zijn hiervoor aan te wijzen.
SPUK NPO en SPUK OAB | €525.000 |
IKC De Lichtbron | -/-€40.000 |
SPUK IDO | €19.000 |
Subsidie Monumentenzorg | €20.000 |
SPUK GALA Sport en SPUK Stimulering Sport | €295.000 |
Minderkosten gezamenlijke jeugdprojecten/SPUK GALA Jeugd | €51.000 |
SPUK Onderwijsroute en SPUK Inburgering | €144.000 |
BUIG indexatie | €230.000 |
Aflossing leenbijstand | €19.000 |
MOBW-gelden | €227.000 |
SPUK GALA Wmo en SPUK IZA | €368.000 |
SPUK Prestatieakkoord | €30.000 |
Extra reizigersbijdrage | €17.000 |
Overige kleine afwijkingen | €33.000 |
Totaal | €1.938.000 |
Onderwijs(huisvesting)
We hebben €525.000,- SPUK middelen OAB en NPO ontvangen. SPUK OAB heeft tot doel onderwijsachterstanden, waaronder taalachterstanden, van kinderen vroegtijdig te signaleren en te bestrijden. De SPUK NPO is voor het wegwerken van de onderwijsvertragingen die tijdens de coronaepidemie zijn ontstaan. Voor de realisatie van de nieuw te bouwen IKC De Lichtbron was een budget geraamd van €833.000,- voor éénmalige kosten. Hiervan is €40.000,- overgebleven. De dekking voor dit bedrag, een onttrekking uit de reserve, was daardoor eveneens lager.
Kunst, cultuur en media
Er is €19.000,- ontvangen voor SPUK IDO om digitale informatiepunten in te richten bij de bibliotheek. Deze zijn bedoeld om alle inwoners te ondersteunen bij digitalisering. En €20.000,- subsidie voor monumentenzorg ontvangen.
Sport
SPUK GALA en SPUK Stimulering Sport bedroegen samen €295.000,-. De SPUK GALA is vooral gebruikt voor de inzet van buurtsportcoaches en cultuurcoaches. De SPUK Stimulering Sport is een compensatie voor de BTW op kosten en investeringen voor sportaccommodaties en -activiteiten, welke niet vallen onder het BTW compensatiefonds.
Stip
Voor Stip is er €14.000,- ontvangen van andere gemeenten, omdat we gezamenlijke projecten hebben georganiseerd en Heerde de totaalfactuur heeft betaald. Dus in feite zijn het minderkosten, in plaats van baten.
Jeugd
De SPUK GALA Jeugd was €39.000,-. Hiermee zijn projecten zoals Kansrijke start en Centering Pregnancy gefinancierd, maar bijvoorbeeld ook weerbaarheidstrainingen.
Participatie & Werk
Er is €144.000,- voor SPUK Onderwijsroute en SPUK Inburgering ontvangen. SPUK Onderwijsroute is ten behoeve van het realiseren van aanbod voor de onderwijsroute en voor voorzieningen die, totdat het aanbod is gerealiseerd, voor de doelgroep worden getroffen vanwege de vertraging die als gevolg van het ontbreken van aanbod van de onderwijsroute is ontstaan. SPUK Inburgering is voor de financiering van reguliere inburgeringsvoorzieningen.
Inkomen
De budgetten voor BUIG zijn met €230.000,- gestegen, met name door extra indexatie, omdat het minimumloon, waaraan de uitkeringen levensonderhoud zijn gekoppeld, is gestegen. En er is €19.000.- ontvangen aan aflossing van leenbijstand.
Wmo
De middelen die de regiogemeente Apeldoorn heeft ontvangen voor de herinrichting van de MOBW zijn niet volledig benut. Het restant is verdeeld onder de deelnemende gemeenten. Heerde heeft €227.000,- ontvangen. Er is €368.000,- voor de SPUK GALA Wmo en SPUK IZA ontvangen en nog €30.000,- voor SPUK Preventieakkoord. Deze SPUKS richten zich op een gezonde, actieve leefstijl met als doel de zorgkosten op termijn te verlagen o.a. door sociale vangnetten te stimuleren en inwoners langer zelfredzaam te laten zijn. En er is €17.000,- extra aan reizigersbijdrage ontvangen, omdat er meer gebruik is gemaakt van het vraagafhankelijk vervoer.
BBV-indicatoren programma sociaal maatschappelijk
Terug naar navigatie - BBV-indicatoren programma sociaal maatschappelijkProgramma | Indicator | eenheid | periode | Heerde | Nederland |
---|---|---|---|---|---|
3 | Niet-sporters | % | 2022 | 53,4 | 46,4 |
3 | Absoluut verzuim | per 1.000 leerlingen | 2023 | 9 | 6,3 |
3 | Relatief verzuim | per 1.000 leerlingen | 2023 | 26 | 27 |
3 | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % | 2023 | 1,6 | 2,4 |
3 | Jongeren met een delict voor de rechter | % | 2023 | 1 | 1 |
3 | Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin | % | 2023 | 4 | 6 |
3 | Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren | % | 2023 | 1 | 2 |
3 | Netto arbeidsparticipatie | % | 2024 | 74,3 | 73,2 |
3 | Personen met een bijstandsuitkering | per 10.000 inwoners | 2024 | 147,8 | 343,6 |
3 | Lopende re-integratievoorzieningen | per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | 2023 | 166 | 203,1 |
3 | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2024 | 13,2 | 11,5 |
3 | Jongeren met jeugdbescherming | % | 2024 | 1 | 0,9 |
3 | Jongeren met jeugdreclassering | % | 2023 | 0,4 | 0,3 |
3 | Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo | per 10.000 inwoners | 2024 | 320 | 710 |
4. Bedrijfsvoering
Toelichting op programma Bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - Toelichting op programma BedrijfsvoeringDe gemeente is een betrouwbare rentmeester van de publieke middelen. Uitgangspunt is dat de exploitatie op orde is om jaarlijks te kunnen voldoen aan de voorwaarde van een sluitende begroting. Naast financiën is onder dit programma het streekarchivariaat, het uitvoeringsprogramma van het college en de stelposten voor de crisissen opgenomen.
Collegeprogramma Bedrijsvoering 2024
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We gaan verantwoordelijk om met gemeenschapsgeld
Zo gaan we dat doen
We maken keuzes
Zo gaan we dat doen
We willen financieel gezond blijven
Zo gaan we dat doen
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?Exploitatie | Realisatie 2023 | Primaire begroting 2024 | Begroting 2024 incl wijz | Realisatie 2024 | Restant 2024 (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Financien | 1.842.476 | 865.589 | 1.628.814 | 190.000 | 1.438.814 | |
Streekarchivariaat | 67.394 | 160.854 | 172.354 | 195.008 | -22.654 | |
Totaal Lasten | 1.909.870 | 1.026.443 | 1.801.168 | 385.008 | 1.416.160 | |
Baten | ||||||
Financien | -715.104 | -61.879 | -391.879 | -391.879 | 0 | |
Streekarchivariaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | -715.104 | -61.879 | -391.879 | -391.879 | 0 | |
Resultaat | 1.194.766 | 964.564 | 1.409.289 | -6.871 | 1.416.160 |
Toelichting op de lasten en baten bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten bedrijfsvoeringLasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bedrijfsvoering zijn €1.416.000,- lager dan geraamd. Hieronder is aangegeven waar deze afwijking door is veroorzaakt.
Voorlopig rekeningsaldo 2024 (najaarsnota) | €1.439.000 |
Streekarchivariaat | -/-€ 23.000 |
Totaal | €1.416.000 |
Financiën
Het verwachte rekeningsaldo bij de Najaarsnota 2024 bedroeg €1.439.000,- positief. Dit bedrag is op dit product verantwoord.
Streekarchivariaat
Voor het Streekarchief is €23.000,- meer uitgegeven . Dit komt doordat de oprichting van de nieuwe GR NOVA behoorlijk veel voorbereidingstijd heeft gekost. De gemeente Elburg voert de bedrijfsvoeringstaken hiervoor (in de toekomst) uit. Inmiddels is er ook inzicht in de kosten voor het oplossen van het achterstallig onderhoud; deze worden ingeschat op €370.000,-.
Overzicht overhead
Toelichting op product Overhead
Terug naar navigatie - Toelichting op product OverheadBij het onderdeel Overhead zijn alle kosten opgenomen van de medewerkers die het primaire proces aansturen en ondersteunen zoals management, financiën, P&O, ICT, facilitair etc. Ook de kosten van het raadhuis, gemeentekantoor en de gemeentewerf horen hierbij. Voorheen werden deze kosten toegerekend aan de bovenliggende programma's en werd de overhead niet separaat inzichtelijk gemaakt.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2023 | Primaire begroting 2024 | Begroting 2024 incl wijz | Realisatie 2024 | Restant 2024 (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Huisvesting | 562.418 | 535.975 | 669.975 | 569.092 | 100.883 | |
Facilitair | 242.956 | 262.070 | 265.070 | 261.166 | 3.904 | |
Personeel en Organisatie | 5.926.464 | 6.033.512 | 6.634.750 | 6.694.073 | -59.323 | |
ICT | 6.162.260 | 2.314.356 | 2.589.356 | 3.186.220 | -596.864 | |
Financiën | 155.839 | 99.080 | 147.180 | 141.303 | 5.877 | |
Elektronische dienstverlening | 91.555 | 103.473 | 98.473 | 87.669 | 10.804 | |
Overheadtoerekening | 396.347 | 438.148 | 438.148 | 438.147 | 1 | |
Totaal Lasten | 13.537.839 | 9.786.614 | 10.842.952 | 11.377.671 | -534.719 | |
Baten | ||||||
Huisvesting | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -22.048 | 2.048 | |
Facilitair | 0 | 0 | 0 | -440 | 440 | |
Personeel en Organisatie | -715.279 | -311.930 | -1.109.930 | -1.167.211 | 57.281 | |
ICT | -3.951.191 | -69.330 | -344.330 | -797.370 | 453.040 | |
Financiën | -20.884 | 0 | 0 | -880 | 880 | |
Overheadtoerekening | -396.347 | -438.147 | -438.147 | -438.147 | 0 | |
Totaal Baten | -5.103.701 | -839.407 | -1.912.407 | -2.426.097 | 513.690 | |
Resultaat | 8.434.138 | 8.947.207 | 8.930.545 | 8.951.574 | -21.029 |
Toelichting op de lasten en baten Overhead
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten OverheadUit bovenstaande tabel blijkt dat er €21.000,- meer aan overheadkosten is uitgegeven dan geraamd. Onderstaand is een toelichting gegeven op de belangrijkste afwijkingen.
Raadhuis/gemeentekantoor/gemeentewerf
De werkelijke kosten aan bovengenoemde gebouwen zijn €103.000,- lager dan geraamd. Dit komt voor een groot deel (€83.000,-) doordat er in 2024 geen rentekosten zijn geweest; hierdoor heeft er dus ook geen doorberekening naar de gemeentelijke gebouwen plaatsgevonden. Daarnaast is er minder geld uitgegeven aan het algemeen onderhoud van deze gebouwen.
ICT
De overschrijding van €144.000,- bij ICT is het gevolg van het niet meer mogen activeren van de M2A-kosten. De kosten die hiervoor in 2024 zijn gemaakt zijn ineens in de exploitatie verantwoord en veroorzaken zo een grilliger verloop dan bij spreiding van deze kosten over meerdere jaren. Doordat het merendeel van de facturen van de softwareleveranciers voor de systemen van Belastingen en Financiën pas aan het eind van 2024 is ontvangen was het niet mogelijk om het budget hiervoor (tijdig) bij te stellen. De verwachting is dat in 2025 het M2A project voor deze onderdelen volledig wordt afgerond. Voor 2026 resteert dan nog de GEO-applicatie.
Salariskosten overheadpersoneel/overige personeelskosten/salariskosten direct personeel (excl. bestuur)
Het verschil dat is ontstaan bij deze post is minimaal; op een totale begroting van €15 miljoen is €37.000,- overgehouden (zie ook onderstaand overzicht). De vaste loonkosten en externe inhuur onderschrijden met €89.000,- doordat er veel loonkosten zijn doorbelast naar investeringen/projecten/subsidies of in rekening zijn gebracht bij deelnemende gemeenten. Aan overige personeelskosten is €54.000,- meer uitgegeven voornamelijk doordat voor opleiding & ontwikkeling hogere (organisatiebrede) kosten zijn gemaakt.
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelenAlgemene dekkingsmiddelen zijn vrij besteedbare inkomsten zonder vooraf bepaald bestedingsdoel. Conform de nieuwe richtlijnen worden deze budgetten nu onder een separaat hoofdstuk opgenomen (voorheen programma 2 Financiën, Economie en grote projecten). De inkomsten die tot dit onderdeel behoren zijn de Algemene Uitkering en overige uitkeringen uit het gemeentefonds, OZB, Toeristenbelasting, bespaarde rente over het Eigen Vermogen en ontvangen rentes en dividenden.
De uitgaven die bij dit onderdeel zijn opgenomen hebben betrekking op de inning en verwerking van bovengenoemde inkomsten.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2023 | Primaire begroting 2024 | Begroting 2024 incl wijz | Realisatie 2024 | Restant 2024 (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Algemene dekkingsmiddelen | 822.277 | 875.780 | 1.014.780 | 1.108.500 | -93.720 | |
Totaal Lasten | 822.277 | 875.780 | 1.014.780 | 1.108.500 | -93.720 | |
Baten | ||||||
Algemene dekkingsmiddelen | -42.836.361 | -44.152.117 | -47.509.161 | -47.245.907 | -263.254 | |
Totaal Baten | -42.836.361 | -44.152.117 | -47.509.161 | -47.245.907 | -263.254 | |
Resultaat | -42.014.084 | -43.276.337 | -46.494.381 | -46.137.407 | -356.974 |
Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelenLasten
Bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen is er €94.000,- meer uitgegeven dan geraamd. Dit komt hoofdzakelijk door extra (personele) inzet ten behoeve van de belastingsamenwerking. Deze meerkosten zijn voor het grootste deel doorbelast naar de gemeenten Elburg, Hattem en Oldebroek.
Baten
De inkomsten zijn bij dit onderdeel €263.000,- lager dan geraamd. Hieronder is uitgelegd waardoor dit verschil is ontstaan.
Doorbelaste rentekosten | -/-€839.000 |
Algemene uitkering (September- en Decembercirculaire 2024) | €622.000 |
O.Z.B.-inkomsten | -/-€57.000 |
Overige kleine afwijkingen | €11.000 |
Totaal | -/-€263.000 |
Algemene dekkingsmiddelen
De rentekosten over de (lopende) investeringen (€839.000,-)worden in de begroting aan de diverse producten doorberekend. In werkelijkheid zijn er geen rentekosten geweest; de renteopbrengst was fors hoger dan de rentekosten. Daarom heeft er geen rentetoerekening naar de producten plaatsgevonden en zijn deze kosten niet tegengeboekt bij dit product (budgetneutraal).
In 2024 is er €622.000,- meer aan Algemene Uitkering ontvangen dan begroot. Dit vanwege late uitbetalingen via de September- en Decembercirculaire 2024 voor o.a. vrijvallen post BTW- compensatiefonds, nabetalingen van voorgaande jaren, bluswatervoorzieningen in het buitengebied, beëindigingsregeling veehouderijen, Oekraïnegelden, spreidingswet, en diverse andere kleinere uitkeringen.
De O.Z.B.-opbrengsten bij niet-woningen waren in werkelijkheid €57.000,- lager. Dit komt door een beroepsschrift tegen 2 objecten waar ten onrechte het niet-woningtarief was toegepast. Dit is gecorrigeerd middels een ambtshalve vermindering van 5 jaar.
Onvoorzien
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?De post Onvoorzien wordt door het college ingezet voor onuitstelbare, onvermijdbare en onvoorzienbare kosten tot maximaal €10.000,- per gebeurtenis. De raad wordt bij de voorjaarsnota, najaarsnota en jaarstukken geïnformeerd over de uitputting van dit budget.
Exploitatie | Realisatie 2023 | Primaire begroting 2024 | Begroting 2024 incl wijz | Realisatie 2024 | Restant 2024 (B-W) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Onvoorzien | 0 | 50.000 | 20.000 | 0 | 20.000 | |
Totaal Lasten | 0 | 50.000 | 20.000 | 0 | 20.000 | |
Resultaat | 0 | 50.000 | 20.000 | 0 | 20.000 |
Toelichting op de baten en lasten
Terug naar navigatie - Toelichting op de baten en lastenLasten
Onvoorzien
In 2024 is de post Onvoorzien niet gebruikt, Bij de Najaarsnota 2024 is van het oorspronkelijke bedrag van €50.000,- al €30.000,- zodat er aan het eind van het jaar nog €20.000,- resteert.
Beginstand | €50.000 |
Mutatie Najaarsnota 2024 | -/- €30.000 |
Eindstand | €20.000 |