Uitgaven

100%
€ 72.465.405
100% Complete

Inkomsten

100%
€ -74.477.075
100% Complete

Saldo

100%
€ -2.011.670

Jaarverslag

Uitgaven

100%
€ 72.465.405
100% Complete

Inkomsten

100%
€ -74.477.075
100% Complete

Saldo

100%
€ -2.011.670
-74.477.075 Inkomsten
72.465.405 Uitgaven
-2.011.670 Saldo
  • 1. Bestuur
  • 2. Ruimte, ondernemen en wonen
  • 3. Sociaal maatschappelijk
  • 4. Bedrijfsvoering
  • Overzicht overhead
  • Algemene dekkingsmiddelen

1. Bestuur

Collegeprogramma Bestuur 2024

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We werken aan een veilige omgeving

Terug naar navigatie - We werken aan een veilige omgeving

Zo gaan we dat doen

We werken als gemeentebestuur, ondernemers en inwoners samen aan Heerde

Terug naar navigatie - We werken als gemeentebestuur, ondernemers en inwoners samen aan Heerde

Zo gaan we dat doen

We werken samen met de gemeenten om ons heen

Terug naar navigatie - We werken samen met de gemeenten om ons heen

Zo gaan we dat doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 incl wijz Realisatie 2024 Restant 2024 (B-W)
Lasten
Bestuur 5.896.377 1.210.088 5.756.413 6.367.656 -611.243
Veiligheid 2.075.761 2.116.326 2.357.776 2.314.526 43.250
Dienstverlening 522.297 493.130 551.130 580.375 -29.245
Bestuurlijke samenwerking 374.939 457.570 542.570 502.142 40.428
Totaal Lasten 8.869.374 4.277.114 9.207.889 9.764.698 -556.809
Baten
Bestuur -5.093.266 -15.000 -4.565.000 -4.747.236 182.236
Veiligheid -89.305 -33.340 -33.340 -34.096 756
Dienstverlening -217.945 -246.770 -346.770 -400.055 53.285
Totaal Baten -5.400.516 -295.110 -4.945.110 -5.181.386 236.276

Toelichting op de lasten en baten bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten bestuur

Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bestuur zijn €557.000,- hoger dan geraamd. Onderstaand zijn de belangrijkste afwijkingen toegelicht.

Toevoeging pensioen- en wachtgeldvoorziening (ex)bestuurders  -/-€601.000
Participatie/informatie burgers trainingen -/-€30.000
Noodopvang Oekraïense ontheemden  €56.000
Onderhoudskosten brandweerkazernes en brandkranen/waterputten €45.000
Doorbetaling Rijksleges  -/-€46.000
Bestuurlijke samenwerking €40.000
Overige kleine afwijkingen -/-€21.000
Totaal -/-€557.000

Bestuur
Dit jaar moet er een bedrag van €601.000,- aan de pensioen- en wachtgeldvoorziening (ex)bestuurders worden toegevoegd. Dit komt doordat de rekenrente het afgelopen jaar is gedaald. Hierdoor moet, ter compensatie, de waarde van de pensioenen worden verhoogd. Daarnaast moest er geld aan de wachtgeldvoorziening worden toegevoegd voor een uit dienst getreden wethouder. De (her)berekening van de pensioenen wordt uitgevoerd door een onafhankelijk extern bureau. Op dit moment loopt een landelijk onderzoek om de pensioenen van de (ex)bestuurders op termijn bij het ABP onder te brengen.

In 2024 is fors ingezet op burgerparticipatie en -informatie. De informatieavond over het plofterrein van Defensie is hiervan een duidelijk voorbeeld. Tezamen met extra trainingen voor, en activiteiten van het bestuur, resulteert dit in een overschrijding van €30.000,-.

De uitgaven voor de noodopvang Oekraïense ontheemden zijn door geringere energiekosten, leefgeld en onderwijskosten €56.000,- lager dan geraamd. Door de steeds wisselende bezetting, veranderende omstandigheden en de  relatief korte ervaring met deze uitgaven is het nog lastig om hiervoor een goede, accurate raming op te stellen. 

Veiligheid
Lagere onderhoudskosten aan de beide brandweerkazernes en aan de brandkranen/waterputten resulteert in een voordeel van €45.000,- bij dit product.

Dienstverlening
De doorbetaling van de rijksleges zijn €46.000,- hoger dan geraamd. Deze hogere storting  wordt aan de inkomstenkant volledig  gecompenseerd met hetzelfde bedrag aan hogere inkomsten. 

Bestuurlijke samenwerking
Bij bestuurlijke samenwerking is €40.000,- minder uitgegeven dan begroot. Dit komt hoofdzakelijk door een lagere bijdrage voor de Kop van de Veluwe (€27.000,-)  en door een voordeel van €17.000,- in een BTW-verrekening van de Regio Stedendriehoek.  

 

Baten
De inkomsten zijn bij dit programma €236.000,- hoger dan geraamd.  De verschillen ten opzichte van de begroting zijn hieronder uitgeschreven.

Eigen bijdragen/overige inkomsten Oekraïense ontheemden  €180.000
Rijksleges/secretarieleges  €56.000
Totaal €236.000

Bestuur
Met ingang van november 2024 betalen de Oekraïense ontheemden een vergoeding voor 'kost en inwoning' aan de gemeente Heerde. Over deze 2 maanden is, tezamen met enkele andere kleinere inkomsten, in totaal €100.000,- ontvangen.  Daarnaast was het aantal beschikbare plaatsen in de noodopvang in werkelijkheid iets hoger dan waarmee was gerekend. Hierdoor is de rijksbijdrage in werkelijkheid ook nog €80.000,- hoger.

Dienstverlening
De rijksleges zijn €46.000,- hoger dan geraamd. Deze ontvangst wordt volledig doorgestort naar het Rijk. Daarbovenop is er €10.000,- meer aan secretarieleges ontvangen. Dit is wel een extra voordeel voor de gemeente Heerde.

Wettelijke voorgeschreven indicatoren

Terug naar navigatie - Wettelijke voorgeschreven indicatoren
Programma Indicator eenheid periode Heerde Nederland
1 Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren 2023 7 9
1 Misdrijven - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 2024 1,8 4,3
1 Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners 2024 2,1 5,7
1 Misdrijven - Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners 2024 1 1,2
1 Misdrijven - Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners 2024 0,3 2,5

2. Ruimte, ondernemen en wonen

Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen

Terug naar navigatie - Toelichting op programma (Openbare) ruimte, ondernemen en wonen

Dit programma gaat over duurzaamheid, het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en het bos, ruimtelijke ontwikkelingen, economie, recreatie en toerisme en bouwen en wonen. Onder dit programma valt ook het opstellen van de omgevingsvisie, een instrument in het kader van de nog vast te stellen Omgevingswet. Met het toepassing van uitnodigingsplanologie hebben we ons al voorbereid op deze wet. Onze rol bij ruimtelijke vraagstukken is daarmee veranderd. De omgevingsvisie maken we samen.

Collegeprogramma Ruimte, ondernemen en wonen 2024

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We bouwen voor onze inwoners

Terug naar navigatie - We bouwen voor onze inwoners

Zo gaan we dat doen

We faciliteren onze ondernemers

Terug naar navigatie - We faciliteren onze ondernemers

Zo gaan we dat doen

We gaan voor schone lucht

Terug naar navigatie - We gaan voor schone lucht

Zo gaan we dat doen

We gebruiken minder energie en produceren andere energie

Terug naar navigatie - We gebruiken minder energie en produceren andere energie

Zo gaan we dat doen

We hebben plannen tegen teveel warmte en water

Terug naar navigatie - We hebben plannen tegen teveel warmte en water

Zo gaan we dat doen

We houden Heerde goed bereikbaar

Terug naar navigatie - We houden Heerde goed bereikbaar

Zo gaan we dat doen

We respecteren de natuur

Terug naar navigatie - We respecteren de natuur

Zo gaan we dat doen

We vergroten de verkeersveiligheid in de gemeente

Terug naar navigatie - We vergroten de verkeersveiligheid in de gemeente

Zo gaan we dat doen

We willen dat materialen nog vaker opnieuw gebruikt worden

Terug naar navigatie - We willen dat materialen nog vaker opnieuw gebruikt worden

Zo gaan we dat doen

We zijn een gastvrije gemeente

Terug naar navigatie - We zijn een gastvrije gemeente

Zo gaan we dat doen

We zorgen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de huizenmarkt

Terug naar navigatie - We zorgen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de huizenmarkt

Zo gaan we dat doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 incl wijz Realisatie 2024 Restant 2024 (B-W)
Lasten
Duurzaamheid 491.669 546.608 1.666.910 817.957 848.953
Riolering 1.446.130 1.285.204 1.285.204 1.314.442 -29.238
Reiniging afval 1.618.984 1.708.955 1.708.955 1.704.316 4.639
Begraven 461.634 447.271 447.271 495.156 -47.885
Economie 1.109.589 300.639 594.639 651.859 -57.220
Toerisme en recreatie 393.594 442.846 472.846 395.277 77.569
Bouwen en Wonen 1.579.361 1.173.559 1.624.499 1.736.469 -111.970
Ruimtelijke ontwikkeling 748.090 654.319 1.348.319 1.259.107 89.212
Grondbedrijf 2.181.617 76.566 76.566 1.480.132 -1.403.566
Gemeentelijke accommodaties 1.952.966 2.138.372 2.569.591 2.003.262 566.329
Beheer en onderhoud 5.521.345 5.108.677 5.606.712 5.391.128 215.584
Verkeer en vervoer 197.268 251.764 320.264 315.687 4.577
Totaal Lasten 17.702.247 14.134.780 17.721.776 17.564.793 156.983
Baten
Duurzaamheid -398.424 -348.993 -1.469.295 -713.095 -756.200
Riolering -1.818.427 -1.618.057 -1.618.057 -1.699.352 81.295
Reiniging afval -1.993.007 -2.096.421 -2.096.421 -2.112.072 15.651
Begraven -613.308 -615.580 -615.580 -663.465 47.885
Economie -838.576 -25.200 -275.200 -275.082 -118
Toerisme en recreatie -23.087 -21.587 -21.587 -50.164 28.577
Bouwen en Wonen -991.750 -397.866 -868.866 -1.157.926 289.060
Ruimtelijke ontwikkeling -296.978 -116.380 -441.380 -541.756 100.376
Grondbedrijf -1.449.065 -322.909 -462.909 -1.102.311 639.402
Gemeentelijke accommodaties -1.277.084 -866.956 -947.754 -779.798 -167.956
Beheer en onderhoud -676.940 -574.647 -776.203 -804.954 28.751
Verkeer en vervoer -1.034 0 0 -475 475
Totaal Baten -10.377.679 -7.004.596 -9.593.252 -9.900.450 307.198

Toelichting op de lasten en baten ruimte, ondernemen en wonen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten ruimte, ondernemen en wonen

Lasten
De totale lasten bij dit programma zijn €157.000,- lager dan geraamd. Hieronder zijn de belangrijkste oorzaken van deze afwijkingen weergegeven.

 Duurzaamheid                                                                                    €849.000    
Economie -/-€57.000    
Lagere rentekosten/bebording Masterplan IJsselvallei  €78.000    
Storting voorziening sociale woningbouw  -/-€108.000    
Geen kosten vliegtuigberging Veessen/hogere doorbelasting personeelskosten  €89.000    
Grondbedrijf -/-€1.404.000    
Kostendekkende exploitaties -/-€72.000    
Geen rentekosten gemeentelijke gebouwen/lage éénmalige kosten Hof van Cramer €566.000    
Geen rentekosten openbare ruimte/onttrekking voorziening Parkeerfonds  €216.000    
Totaal  €157.000    

Duurzaamheid
Bij het product Duurzaamheid zijn er subsidiegelden ontvangen voor het Nationaal Isolatieprogramma en de bestrijding van energiearmoede. Deze bedragen zijn voor een deel in 2024 ingezet, echter hiervan is nog €756.000,- overgehouden. Verder is van het reguliere budget €93.000.- niet uitgegeven. Voorstel is om dit bedrag over te hevelen naar 2025 voor opname in de reserve duurzaamheid. Dit als basis voor het uitvoeringsprogramma duurzaamheid vanaf 2026 waar het opstellen van het warmteprogramma een onderdeel van is.

Economie
In 2023 en 2024 is ingezet op het opzetten en verbeteren van het organiserend vermogen van de bedrijventerreinen binnen de gemeente Heerde. De subsidiegelden die hiervoor zijn ontvangen zijn in 2023 in de administratie verwerkt; de uitvoering(kosten) ervan heeft veelal in 2024 plaatsgevonden.  Dit, en de gering hogere kosten voor de Centrummanager, veroorzaakt de overschrijding van €57.000,- bij dit product. 

Toerisme en recreatie
De uitgaven bij dit product zijn €78.000,- lager dan de raming.  Deze onderschrijding heeft een aantal oorzaken. Er zijn geen rentekosten gemaakt waardoor er €34.000,- is uitgespaard. Verder is het budget van €14.000,- voor toeristische bebording niet uitgegeven. Door een vertraging in het proces voor het Masterplan IJsselvallei is hiervoor €21.000,- minder besteed. Tenslotte was de bijdrage voor de Vitale Vakantieparken €9.000,- lager. 

Bouwen & Wonen
Bij de Najaarsnota 2024 is er rekening gehouden met een storting naar de voorziening Sociale Woningbouw van €114.000,-. In werkelijkheid is er nog €108.000,- meer ontvangen; deze hogere ontvangst is ook naar de voorziening doorgestort.

Ruimtelijke ontwikkeling
De kosten en dekking vanuit de reserve voor de vliegtuigberging in Veessen zijn nog niet verwerkt in de exploitatie omdat deze kosten, na de afronding van dit project, door het Rijk worden vergoed. Hierdoor is er €140.000,- minder bij product uitgegeven. Daarnaast is er meer dan verwacht gebruik gemaakt van externe adviseurs ten behoeve van de implementatie van de Omgevingswet en voor de ontwikkeling van ruimtelijke plannen. Per saldo wordt op dit product €89.000,- overgehouden.

Grondbedrijf
Lasten -/-€1.404.000 en baten €639.000,-; per saldo een negatief jaarrekeningresultaat van -/-€765.000,-. De grondexploitatie van het jaar 2024 sluit met een negatief resultaat van €358.000,-. Dit is het saldo van winst en verliesnemingen van 4 complexen. In de begroting was rekening gehouden met een positief resultaat van €340.000,-, dit volgens het MPG dat bekend was bij het opmaken van de Voorjaarsnota 2024 (is later nog een keer gewijzigd vanwege correcties Centrumplan). Het blijft lastig om het resultaat goed te voorspellen omdat er jaarlijks hercalculaties gemaakt worden van de exploitaties en de POC-methode (een rekenkundig model) toegepast moet worden.  Grondverkopen laten zich ook lastig op de precieze momenten voorspellen. De  uitgaven en inkomsten van de grondexploitatie zijn balansboekingen, maar de grootboekregels (het BBV) schrijven voor dat de mutaties via de gewone exploitatie van de gemeente moeten lopen. Daarna worden deze met een tegenboeking naar de balans geboekt. Het lastige is dat de ramingen van deze uitgaven en inkomsten al in eerdere jaren via kredieten door de raad beschikbaar gesteld. Daarom is het niet goed mogelijk een toelichting te geven op de verschillen tussen raming en werkelijkheid. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar het niet openbare MPG.

Gemeentelijke accommodaties
De werkelijke kosten bij dit product zijn €566.000,- lager dan de raming. Dit komt voor €405.000,- doordat er geen rentekosten zijn doorbelast. Door het forse financieringsoverschot gecombineerd met de relatief hoge rentevergoeding is er per saldo meer rente ontvangen dan er is betaald. Hierdoor is deze rentedoorbelasting vervallen. Daarnaast is er €131.000,- overgehouden van de  éénmalige kosten voor de bouw van de nieuwe Hof van Cramer. De kosten voor de sloop van het pand, met daarbij de asbestverwijdering, waren fors lager.  

Beheer en onderhoud

De werkelijke uitgaven bij het programma  Beheer en onderhoud zijn €216.000,- lager dan geraamd.  Voor een groot deel (€150.000,-)wordt deze onderschrijding veroorzaakt doordat er geen rentekosten zijn doorbelast.  Daarnaast is er bij de Voorjaarsnota 2024 een bedrag van €90.000,- vanuit de voorziening Parkeerfonds toegevoegd. Hiervan is maar €29.000,- uitgegeven. Het restant blijft beschikbaar in de voorziening en zal op een later moment worden besteed. 

 

Baten
De totale baten bij dit programma zijn €307.000,- hoger dan geraamd. Hieronder zijn de belangrijkste oorzaken van deze afwijkingen weergegeven.

Duurzaamheid                                                                                   -/- €756.000
Kostendekkende exploitaties €145.000
Inhaaljaar Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) €22.000
Storting voorziening sociale woningbouw €108.000
Plankosten/anterieure overeenkomsten/bouwleges  €405.000
Vliegtuigberging Veessen -/-€140.000
Grondbedrijf €639.000
Geringere onttrekking reserves t.b.v. gemeentelijke gebouwen (o.a. Hof van Cramer)  -/-€162.000
Recht van opstal vergoedingen plaatsen trafo's (Liander) €29.000
Overige kleine afwijkingen €17.000
Totaal €307.000

Duurzaamheid
Zoals bij de lasten als is aangegeven is een deel  (€756.000,-) van de subsidiegelden voor het Nationaal Isolatieprogramma en de bestrijding van energiearmoede nog niet uitgegeven.

Toerisme & recreatie
De subsidie  voor het behoud en de ontwikkeling van (agrarische) natuurgebieden en landschappen (SNL) werd altijd een jaar achteraf betaald en verantwoord. Met ingang van 2024 is ervoor gekozen om deze subsidie te verantwoorden in het jaar waarop deze betrekking heeft. Het gevolg hiervan is dat zowel de jaren 2023 als 2024 zijn verwerkt; dit 'inhaaljaar' resulteert in een extra inkomst van €22.000,-. 

Bouwen & Wonen
Ten opzichte van de najaarsnota, waar €114.000,- is bijgeraamd voor de bijdragen sociale woningbouw, is er €108.000,- meer binnengekomen en doorgestort naar de voorziening (budgetneutraal). 

Ruimtelijke ontwikkeling
In de loop van 2024 is de plankostenscan geïntroduceerd en wordt per initiatief een begroting op maat gemaakt en geïnd (€219.000.-). Deze nieuwe manier van werken is in 2024 niet optimaal meegenomen in de gemeentelijke begroting. Voor volgend jaar wordt hier een aparte projectadministratie voor ingericht.

 De kosten en dekking vanuit de reserve (€140.000,-) voor de vliegtuigberging in Veessen zijn nog niet verwerkt in de exploitatie omdat deze kosten, na de afronding van dit project, door het Rijk worden vergoed (budgetneutraal). 

Gemeentelijke accommodaties
Bij de begroting was rekening gehouden met een onttrekking aan de reserves voor diverse kosten aan gemeentelijke gebouwen van €300.000,-. In werkelijkheid waren deze kosten, en daarmee de onttrekking uit de reserves, €162.000,- lager. Voor een groot deel komt dit doordat de éénmalige kosten van de Hof van Cramer (sloop/asbestverwijdering etc.) erg meevielen.

Beheer en onderhoud
De werkelijke inkomsten bij het programma Beheer en onderhoud zijn €29.000,- hoger dan geraamd.  De afwijking is tot stand gekomen omdat er veel meer overeenkomsten met Liander zijn gemaakt voor het plaatsen van trafo's. Hiervoor zijn door deze organisatie vergoedingen in de vorm van 'recht van opstal' betaald.

Kostendekkende exploitaties 
Riolering 
(lasten -/-€29.000,- en baten €81.000,-). Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van riolering worden gemuteerd op de voorziening riolering. Daarmee blijven de middelen beschikbaar voor het onderhoud van riolering. In 2024 zijn we op de lasten en baten €102.000,- tekort gekomen. Dit tekort wordt gedekt uit de voorziening riolering. Het is hierbij goed om te weten dat er jarenlang overschotten zijn geweest die naar de voorziening riolering zijn gegaan. Het tekort van 2024 is voornamelijk ontstaan uit fors hogere uitgaven voor energie en aan onderhoud drukriolering en de vrijvervalriolen. De bovengenoemde cijfers over de lasten en baten sluiten niet aan met dit bedrag. Dat komt omdat BTW ook onderdeel uitmaakt van de lasten maar vanwege compensatie niet begroot wordt. Ook toegerekende overhead wordt op een andere plek in de begroting verantwoord. De raming gaf aan dat we een tekort zouden hebben van €44.000,- op de exploitatie van rioleringen. De nadelen zijn groter geweest want in afwijking daarvan is ongeveer €81.000,- meer uitgegeven aan derden en doorberekeningen van interne kosten. Daarnaast was er een besparing op de rente. Aan baten zijn er €24.000,- hogere opbrengsten aan rioolheffingen geweest. De stand van de voorziening riolering komt hiermee uit op €4.800.000,- per 1-1-2025. 

Reiniging afval 
(afval lasten €5.000,- en baten €16.000,-). Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid worden gemuteerd op de reserve afvalstoffenheffing. Daarmee blijven de overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. De exploitatie van 2024 gaf een positief saldo van €41.000,-. Dat komt hoofdzakelijk door een hogere opbrengst van €59.000,- voor het PMD, een voordeel op de kosten van de ROVA van €25.000,-, een hogere opbrengst voor zwerfafval van €18.000,- en een lagere opbrengst afvalstoffenheffing van €61.000,-. De cijfers sluiten niet aan met de hier genoemde baten en lasten omdat overhead en kwijtscheldingen op andere plekken in de begroting geraamd worden. Ook de BTW wordt niet geraamd, maar maakt wel onderdeel uit van de exploitatie. Er zal vanwege het overschot op de exploitatie €41.000,- naar de reserve worden geboekt. De stand van de reserve afvalstoffenheffing komt hiermee uit op €243.000,- per 1-1-2025. 

Begraven 
(lasten -/-€48.000,- en baten €48.000,-). Alle verschillen tussen raming en werkelijkheid van begraven worden gemuteerd op de reserve afkoopsommen onderhoud graven. Daarmee blijven de mutaties en overschotten beschikbaar voor deze exploitatie. Voor het jaar 2024 was geraamd dat we €101.000,- tekort zouden komen, maar in werkelijkheid was er een overschot van €19.000,-. Een afwijking van €120.000,-. Voor het grootste deel (€136.000,-) kan dit toegeschreven worden aan een hogere opbrengst aan afkoopsommen onderhoud graven. Het blijkt dat er veel gevallen zijn die besluiten om niet meer jaarlijks het onderhoud willen betalen, maar dit af willen kopen. Verder zijn de kosten wat hoger uitgevallen door de hogere prijs van brandstofkosten en het delven van graven door een externe partij. Genoemde cijfers sluiten niet aan met de baten en lasten omdat ook het overhead wordt toegerekend, maar vanwege BBV-regels op een andere plek begroot worden. Na toevoeging van €19.000,- aan de reserve is de stand van de reserve afkoopsommen €1.196.000,- per 1-1-2025.

Wettelijke voorgeschreven indicatoren

Terug naar navigatie - Wettelijke voorgeschreven indicatoren

De werkelijke inkomsten bij het programma Beheer en onderhoud zijn € 44.425,- meer dan geraamd.  De afwijking is tot stand gekomen omdat er veel meer overeenkomsten met Liander zijn gemaakt voor het plaatsen van trafo's (recht van opstal).

Programma Indicator eenheid periode Heerde Nederland
2 Omvang huishoudelijk restafval kg per inwoner 2023 77 150
2 Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit % 2022 21,7 40,9
2 Functiemenging % 2023 45,7 54,2
2 Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw.15 t/m 64jr 2023 147 181,8
2 Gemiddelde WOZ-waarde x €1.000 2024 430 379
2 Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen 2023 3,3 9,1
2 Demografische druk % 2024 86 70,4
2 Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden 2024 1065 geen data
2 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 2024 1098 geen data
2 Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar 2021 600,9 836,6

3. Sociaal maatschappelijk

Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk

Terug naar navigatie - Toelichting op programma Sociaal Maatschappelijk

Het programma Sociaal Maatschappelijk gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, volksgezondheid en vrijetijdsbesteding zoals sport en kunst en cultuur. Het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving en invulling geven aan hun eigen verantwoordelijkheid.

Collegeprogramma Sociaal maatschappelijk 2024

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We benutten de kracht van de samenleving

Terug naar navigatie - We benutten de kracht van de samenleving

Zo gaan we dat doen

We steken de helpende hand uit

Terug naar navigatie - We steken de helpende hand uit

Zo gaan we dat doen

We verbeteren de huisvesting van onze scholen

Terug naar navigatie - We verbeteren de huisvesting van onze scholen

Zo gaan we dat doen

We zorgen dat iedereen mee kan doen

Terug naar navigatie - We zorgen dat iedereen mee kan doen

Zo gaan we dat doen

Wuule woont op ’t mooiste plekkien in ons boeren vaderland

Terug naar navigatie - Wuule woont op ’t mooiste plekkien in ons boeren vaderland

Zo gaan we dat doen

Wat gaat het kosten

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 incl wijz Realisatie 2024 Restant 2024 (B-W)
Lasten
Onderwijs 1.120.576 1.785.811 1.625.624 1.942.375 -316.751
Kunst cultuur en media 822.948 863.659 875.659 908.584 -32.925
Sport 668.836 280.970 272.418 426.250 -153.832
STIP 3.166.185 3.298.752 3.526.452 2.924.036 602.416
Jeugd 5.549.311 5.708.386 5.975.486 6.466.378 -490.892
Participatie & werk 2.907.809 2.995.142 3.129.952 3.180.184 -50.232
Inkomen 5.414.482 4.589.713 4.905.522 5.250.536 -345.014
WMO 7.270.789 7.241.019 7.875.696 8.216.576 -340.880
Totaal Lasten 26.920.936 26.763.452 28.186.809 29.314.918 -1.128.109
Baten
0-10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
Onderwijs -431.977 -1.121.010 -863.910 -1.349.391 485.481
Kunst cultuur en media -21.137 -2.500 -2.500 -41.294 38.794
Sport -460.480 -164.818 -25.953 -324.993 299.040
STIP -68.385 -4.290 -93.490 -107.204 13.714
Jeugd -103.502 -70.000 -70.000 -108.562 38.562
Participatie & werk -21.896 -158.981 0 -148.029 148.029
Inkomen -3.100.139 -2.903.015 -3.189.252 -3.438.291 249.039
WMO -1.121.667 -136.460 -198.460 -863.776 665.316
Totaal Baten -5.329.183 -4.561.074 -4.443.565 -6.381.539 1.937.974

Toelichting op lasten en baten sociaal maatschappelijk

Terug naar navigatie - Toelichting op lasten en baten sociaal maatschappelijk


Lasten
De uitgaven bij het programma Sociaal maatschappelijk zijn in werkelijkheid €1.128.000,- hoger dan de raming. Hieronder is uiteengezet waar dit nadeel door wordt veroorzaakt. 

Besteding SPUK OAB en NPO  -€463.000
Rentekosten en afschrijvingen onderwijslocaties  €106.000
IKC De Lichtbron  €40.000
Subsidie gemeentelijke monumenten  -€14.000
SPUK Informatiepunt Digitale Overheid  -€19.000
Versnelde afschrijving van Berghuizerbad  -€27.000
Besteding SPUK GALA Sport  -€127.000
Inhuurkosten door ziekte, openstaande vacatures en kosten overheveling naar SPUK  €492.000
Uitvoeringskosten Stip €40.000
Transformatiebudget en innovatiebudget

€70.000

Kosten Jeugdzorg -/-€470.000
Besteding SPUK GALA Jeugd -/-€20.000
Besteding SPUK Inburgering -/-€125.000
Minderkosten WSW €82.000
Meerkosten levensonderhoud -/-€268.000
Meerkosten bijzondere bijstand -/-€73.000
Extra materiele voorzieningen Wmo -/-€83.000
Teveel bijgeraamd Basismobiliteit €109.000
Besteding SPUK middelen Wmo -/-€348.000
Overige kleine afwijkingen -/-€30.000
Totaal -/-€1.128.000

Onderwijs(huisvesting)
In 2024 heeft de gemeente Heerde per saldo geen rentekosten gehad en zijn deze kosten niet naar de diverse producten doorberekend. Dit resulteert in een voordeel van €61.000,- bij dit product. Voor de realisatie van de nieuw te bouwen IKC De Lichtbron was een budget geraamd van €833.000,- voor éénmalige kosten.  Hiervan is €40.000,- overgebleven. Tenslotte waren de afschrijvingskosten en de onderhoudskosten van de scholen lager (€45.000,-). En er is €463.000,- aan SPUK middelen (OAB en NPO) besteed.

Kunst, cultuur en media
Vanuit het Rijk is er, middels een SPUK-bijdrage, €19.000,- beschikbaar gesteld voor de inrichting van een laagdrempelig hulppunt waar inwoners terecht kunnen met digitale vragen. De provincie Gelderland heeft een instandhoudingssubsidie gemeentelijke monumenten uitgekeerd van €14.000,- . In 2024 is dit geld besteed en heeft de verantwoording ervan in de exploitatie plaatsgevonden. Hier staan overeenkomstig baten tegenover.

Sport
Bij dit product zijn de lasten €27.000,- hoger door een  versnelde afschrijving op investeringen van het Berghuizerbad. En €127.000,- bestedingen aan de SPUK GALA.

Stip
Bij Stip zijn meerdere vacatures niet (direct) vervuld en is een deel van de loonkosten overgeheveld naar de SPUK GALA. Hierdoor zijn er €492.000,- minder loon- en inhuurkosten. Het innovatiebudget van €20.000,-  en het transformatiebudget van €50.000,- is nauwelijks aangesproken vanwege  beschikbare SPUK-middelen. Doordat er dit jaar geen groepstrainingen zijn verzorgd en er door ziekte en vacatures minder activiteiten zijn georganiseerd is er €40.000,- aan uitvoeringskosten over gebleven. 

Jeugd
De meerkosten van €470.000,- bij dit onderdeel worden vooral veroorzaakt door hoger uitgevallen individuele Jeugdhulp. In de tweede helft van het jaar is er meer gebruik gemaakt van duurdere, meer complexe (verblijfs)producten.  En er is €20.000,- extra besteed aan SPUK GALA middelen.

Participatie & Werk
Er is €125.000,- besteed aan SPUK Inburgeringsmiddelen en er waren €82.000,- minder WSW kosten doordat de WSW een uitlopende regeling is. Daarnaast is er €7.000,- meer besteed aan werkzoekenden dienstverlening, omdat er meer aanvragen voor een uitkering levensonderhoud waren.

Inkomen
Bij dit product zijn de kosten voor levensonderhoud €268.000,- hoger uitgevallen door de indexatie en het aantal uitkeringsgerechtigden is toegenomen. De meerkosten hiervoor worden over twee jaar grotendeels gecompenseerd door de middelen die we dan ontvangen. En er is €73.000,- extra besteed aan bijzondere bijstand, vooral Stichting Leergeld, waarvan een deel wordt gedekt door middelen SPUK GALA.

Wmo
De kosten voor materiële voorzieningen €83.000,- zijn hoger uitgevallen, vooral door duurdere woonvoorzieningen.  Bij de najaarsnota is er voor basismobiliteit teveel bijgeraamd omdat is uitgegaan van de vervoersbewegingen van het schooljaar 2023-2024. Hiervan is €109.000,- overgehouden. Tenslotte is er voor €348.000,- aan SPUK-middelen (IZA, GALA en preventieakkoord) besteed.

 

Baten
De inkomsten bij dit programma zijn €1.938.000,- hoger dan de raming. De volgende oorzaken zijn hiervoor aan te wijzen.

SPUK NPO en SPUK OAB €525.000
IKC De Lichtbron -/-€40.000
SPUK IDO €19.000
Subsidie Monumentenzorg €20.000
SPUK GALA Sport en SPUK Stimulering Sport €295.000
Minderkosten gezamenlijke jeugdprojecten/SPUK GALA Jeugd  €51.000
SPUK Onderwijsroute en SPUK Inburgering €144.000
BUIG indexatie €230.000
Aflossing leenbijstand €19.000
MOBW-gelden €227.000
SPUK GALA Wmo en SPUK IZA €368.000
SPUK Prestatieakkoord  €30.000
Extra reizigersbijdrage €17.000
Overige kleine afwijkingen €33.000
Totaal €1.938.000

Onderwijs(huisvesting)
We hebben €525.000,- SPUK middelen OAB en NPO ontvangen. SPUK OAB heeft tot doel onderwijsachterstanden, waaronder taalachterstanden, van kinderen vroegtijdig te signaleren en te bestrijden. De SPUK NPO is voor het wegwerken van de onderwijsvertragingen die tijdens de coronaepidemie zijn ontstaan. Voor de realisatie van de nieuw te bouwen IKC De Lichtbron was een budget geraamd van €833.000,- voor éénmalige kosten.  Hiervan is €40.000,- overgebleven. De dekking voor dit bedrag, een onttrekking uit de reserve, was daardoor eveneens lager. 

Kunst, cultuur en media
Er is €19.000,- ontvangen voor SPUK IDO om digitale informatiepunten in te richten bij de bibliotheek. Deze zijn bedoeld om alle inwoners te ondersteunen bij digitalisering. En €20.000,- subsidie voor monumentenzorg ontvangen.

Sport
SPUK GALA en SPUK Stimulering Sport bedroegen samen €295.000,-. De SPUK GALA is vooral gebruikt voor de inzet van buurtsportcoaches en cultuurcoaches. De SPUK Stimulering Sport is een compensatie voor de BTW op kosten en investeringen voor sportaccommodaties en -activiteiten, welke niet vallen onder het BTW compensatiefonds.

Stip
Voor Stip is er €14.000,- ontvangen van andere gemeenten, omdat we gezamenlijke projecten hebben georganiseerd en Heerde de totaalfactuur heeft betaald. Dus in feite zijn het minderkosten, in plaats van baten.

Jeugd
De SPUK GALA Jeugd was €39.000,-. Hiermee zijn projecten zoals Kansrijke start en Centering Pregnancy gefinancierd, maar bijvoorbeeld ook weerbaarheidstrainingen.

Participatie & Werk
Er is €144.000,- voor SPUK Onderwijsroute en SPUK Inburgering ontvangen. SPUK Onderwijsroute is ten behoeve van het realiseren van aanbod voor de onderwijsroute en voor voorzieningen die, totdat het aanbod is gerealiseerd, voor de doelgroep worden getroffen vanwege de vertraging die als gevolg van het ontbreken van aanbod van de onderwijsroute is ontstaan. SPUK Inburgering is voor de financiering van reguliere inburgeringsvoorzieningen.

Inkomen
De budgetten voor BUIG zijn met €230.000,- gestegen, met name door extra indexatie, omdat het minimumloon, waaraan de uitkeringen levensonderhoud zijn gekoppeld,  is gestegen. En er is €19.000.- ontvangen aan aflossing van leenbijstand.

Wmo
De middelen die de regiogemeente Apeldoorn heeft ontvangen voor de herinrichting van de MOBW zijn niet volledig benut. Het restant is verdeeld onder de deelnemende gemeenten. Heerde heeft €227.000,- ontvangen. Er is €368.000,- voor de SPUK GALA Wmo en SPUK IZA  ontvangen en nog €30.000,- voor SPUK Preventieakkoord. Deze SPUKS richten zich op een gezonde, actieve leefstijl met als doel de zorgkosten op termijn te verlagen o.a. door sociale vangnetten te stimuleren en inwoners langer zelfredzaam te laten zijn. En er is €17.000,- extra aan reizigersbijdrage ontvangen, omdat er meer gebruik is gemaakt van het vraagafhankelijk vervoer.

BBV-indicatoren programma sociaal maatschappelijk

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren programma sociaal maatschappelijk
Programma Indicator eenheid periode Heerde Nederland
3 Niet-sporters % 2022 53,4 46,4
3 Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen 2023 9 6,3
3 Relatief verzuim per 1.000 leerlingen 2023 26 27
3 Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % 2023 1,6 2,4
3 Jongeren met een delict voor de rechter % 2023 1 1
3 Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin % 2023 4 6
3 Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren % 2023 1 2
3 Netto arbeidsparticipatie % 2024 74,3 73,2
3 Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners 2024 147,8 343,6
3 Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaar 2023 166 203,1
3 Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2024 13,2 11,5
3 Jongeren met jeugdbescherming % 2024 1 0,9
3 Jongeren met jeugdreclassering % 2023 0,4 0,3
3 Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners 2024 320 710

4. Bedrijfsvoering

Toelichting op programma Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Toelichting op programma Bedrijfsvoering

De gemeente is een betrouwbare rentmeester van de publieke middelen. Uitgangspunt is dat de exploitatie op orde is om jaarlijks te kunnen voldoen aan de voorwaarde van een sluitende begroting. Naast financiën is onder dit programma het streekarchivariaat, het uitvoeringsprogramma van het college en de stelposten voor de crisissen opgenomen.

Collegeprogramma Bedrijsvoering 2024

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We maken keuzes

Terug naar navigatie - We maken keuzes

Zo gaan we dat doen

We willen financieel gezond blijven

Terug naar navigatie - We willen financieel gezond blijven

Zo gaan we dat doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 incl wijz Realisatie 2024 Restant 2024 (B-W)
Lasten
Financien 1.842.476 865.589 1.628.814 190.000 1.438.814
Streekarchivariaat 67.394 160.854 172.354 195.008 -22.654
Totaal Lasten 1.909.870 1.026.443 1.801.168 385.008 1.416.160
Baten
Financien -715.104 -61.879 -391.879 -391.879 0
Streekarchivariaat 0 0 0 0 0
Totaal Baten -715.104 -61.879 -391.879 -391.879 0

Toelichting op de lasten en baten bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten bedrijfsvoering

Lasten
De werkelijke uitgaven bij het programma Bedrijfsvoering zijn €1.416.000,- lager dan geraamd. Hieronder is aangegeven waar deze afwijking door is veroorzaakt.

Voorlopig rekeningsaldo 2024 (najaarsnota) €1.439.000
Streekarchivariaat -/-€ 23.000
Totaal €1.416.000

Financiën
Het verwachte rekeningsaldo bij de Najaarsnota 2024 bedroeg €1.439.000,- positief. Dit bedrag is op dit product verantwoord.

Streekarchivariaat
Voor het Streekarchief is €23.000,- meer uitgegeven . Dit komt doordat de oprichting van de nieuwe GR NOVA behoorlijk veel voorbereidingstijd heeft gekost. De gemeente Elburg voert de bedrijfsvoeringstaken hiervoor (in de toekomst) uit. Inmiddels is er ook inzicht in de kosten voor het oplossen van het achterstallig onderhoud; deze worden ingeschat op €370.000,-.

Overzicht overhead

Toelichting op product Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting op product Overhead

Bij het onderdeel Overhead zijn  alle kosten opgenomen van  de medewerkers die het primaire proces aansturen en ondersteunen zoals management, financiën, P&O, ICT, facilitair etc. Ook de kosten van het raadhuis, gemeentekantoor en de gemeentewerf horen hierbij. Voorheen werden deze kosten toegerekend aan de bovenliggende programma's en werd de overhead niet separaat inzichtelijk gemaakt. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 incl wijz Realisatie 2024 Restant 2024 (B-W)
Lasten
Huisvesting 562.418 535.975 669.975 569.092 100.883
Facilitair 242.956 262.070 265.070 261.166 3.904
Personeel en Organisatie 5.926.464 6.033.512 6.634.750 6.694.073 -59.323
ICT 6.162.260 2.314.356 2.589.356 3.186.220 -596.864
Financiën 155.839 99.080 147.180 141.303 5.877
Elektronische dienstverlening 91.555 103.473 98.473 87.669 10.804
Overheadtoerekening 396.347 438.148 438.148 438.147 1
Totaal Lasten 13.537.839 9.786.614 10.842.952 11.377.671 -534.719
Baten
Huisvesting -20.000 -20.000 -20.000 -22.048 2.048
Facilitair 0 0 0 -440 440
Personeel en Organisatie -715.279 -311.930 -1.109.930 -1.167.211 57.281
ICT -3.951.191 -69.330 -344.330 -797.370 453.040
Financiën -20.884 0 0 -880 880
Overheadtoerekening -396.347 -438.147 -438.147 -438.147 0
Totaal Baten -5.103.701 -839.407 -1.912.407 -2.426.097 513.690

Toelichting op de lasten en baten Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Overhead

Uit bovenstaande tabel blijkt dat er €21.000,- meer aan overheadkosten is uitgegeven dan geraamd.  Onderstaand is een toelichting gegeven op de belangrijkste afwijkingen.

Raadhuis/gemeentekantoor/gemeentewerf
De werkelijke kosten aan bovengenoemde gebouwen zijn €103.000,- lager dan geraamd. Dit komt voor een groot deel (€83.000,-) doordat er in 2024 geen rentekosten zijn geweest; hierdoor heeft  er dus ook geen doorberekening naar de gemeentelijke gebouwen  plaatsgevonden. Daarnaast is er minder geld uitgegeven aan het algemeen onderhoud van deze gebouwen.

ICT
De overschrijding van €144.000,- bij ICT is het gevolg van het niet meer mogen activeren van  de M2A-kosten. De kosten die hiervoor in 2024 zijn gemaakt zijn ineens in de exploitatie verantwoord en veroorzaken zo een grilliger verloop dan bij spreiding van deze kosten over meerdere jaren.  Doordat het merendeel van de facturen van de softwareleveranciers voor de systemen van Belastingen en Financiën pas aan het eind van 2024 is ontvangen was het niet mogelijk om het budget hiervoor (tijdig) bij te stellen.  De verwachting is dat in 2025 het M2A project voor deze onderdelen volledig wordt afgerond. Voor 2026 resteert dan nog  de GEO-applicatie.

Salariskosten overheadpersoneel/overige personeelskosten/salariskosten direct personeel (excl. bestuur)
Het verschil dat is ontstaan bij deze post is minimaal; op een totale begroting van €15 miljoen is €37.000,- overgehouden (zie ook onderstaand overzicht).  De vaste loonkosten en externe inhuur onderschrijden met €89.000,- doordat er veel loonkosten zijn doorbelast naar investeringen/projecten/subsidies of in rekening zijn gebracht bij deelnemende gemeenten. Aan overige personeelskosten is €54.000,- meer uitgegeven voornamelijk doordat voor opleiding & ontwikkeling hogere (organisatiebrede) kosten zijn gemaakt. 

 

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen zijn vrij besteedbare inkomsten zonder vooraf bepaald bestedingsdoel. Conform de nieuwe richtlijnen worden deze budgetten nu onder een separaat hoofdstuk opgenomen (voorheen programma 2 Financiën, Economie en grote projecten). De inkomsten die tot dit onderdeel behoren zijn de Algemene Uitkering en overige uitkeringen uit het gemeentefonds, OZB, Toeristenbelasting, bespaarde rente over het Eigen Vermogen en ontvangen rentes en dividenden. 

De uitgaven die bij dit onderdeel zijn opgenomen hebben betrekking op de inning en verwerking van bovengenoemde inkomsten.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 incl wijz Realisatie 2024 Restant 2024 (B-W)
Lasten
Algemene dekkingsmiddelen 822.277 875.780 1.014.780 1.108.500 -93.720
Totaal Lasten 822.277 875.780 1.014.780 1.108.500 -93.720
Baten
Algemene dekkingsmiddelen -42.836.361 -44.152.117 -47.509.161 -47.245.907 -263.254
Totaal Baten -42.836.361 -44.152.117 -47.509.161 -47.245.907 -263.254

Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten Algemene dekkingsmiddelen

Lasten
Bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen is er €94.000,- meer uitgegeven dan geraamd. Dit komt hoofdzakelijk door extra (personele) inzet ten behoeve van de belastingsamenwerking. Deze meerkosten zijn voor het grootste deel doorbelast naar de gemeenten Elburg, Hattem en Oldebroek.

 

Baten
De inkomsten zijn bij dit onderdeel €263.000,- lager dan geraamd. Hieronder is uitgelegd waardoor dit verschil is ontstaan.

Doorbelaste rentekosten -/-€839.000
Algemene uitkering (September- en Decembercirculaire 2024) €622.000
O.Z.B.-inkomsten -/-€57.000
Overige kleine afwijkingen €11.000
Totaal -/-€263.000

Algemene dekkingsmiddelen
De rentekosten over de (lopende) investeringen (€839.000,-)worden in de begroting aan de diverse producten doorberekend. In werkelijkheid zijn er geen rentekosten geweest; de renteopbrengst was fors hoger dan de rentekosten.  Daarom heeft er geen rentetoerekening naar de producten plaatsgevonden en zijn deze kosten niet tegengeboekt bij dit product (budgetneutraal).  

In 2024 is er €622.000,- meer aan Algemene Uitkering ontvangen dan begroot.  Dit vanwege late uitbetalingen via de September- en Decembercirculaire 2024  voor o.a. vrijvallen post BTW- compensatiefonds, nabetalingen van voorgaande jaren, bluswatervoorzieningen in het buitengebied, beëindigingsregeling veehouderijen, Oekraïnegelden, spreidingswet,  en diverse andere kleinere uitkeringen.

De O.Z.B.-opbrengsten bij niet-woningen waren  in werkelijkheid €57.000,- lager. Dit komt door een beroepsschrift tegen 2 objecten waar ten onrechte het niet-woningtarief was toegepast. Dit is gecorrigeerd middels een ambtshalve vermindering van 5 jaar. 

Onvoorzien

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De post Onvoorzien wordt door het college ingezet voor onuitstelbare, onvermijdbare en onvoorzienbare kosten tot maximaal €10.000,- per gebeurtenis. De raad wordt bij de voorjaarsnota, najaarsnota en jaarstukken geïnformeerd over de uitputting van dit budget.

Exploitatie Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 incl wijz Realisatie 2024 Restant 2024 (B-W)
Lasten
Onvoorzien 0 50.000 20.000 0 20.000
Totaal Lasten 0 50.000 20.000 0 20.000

Toelichting op de baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op de baten en lasten

Lasten
Onvoorzien
In 2024 is de post Onvoorzien niet gebruikt,  Bij de Najaarsnota 2024 is van het oorspronkelijke bedrag van €50.000,- al €30.000,- zodat er aan het eind van het jaar nog €20.000,- resteert.

Beginstand €50.000
Mutatie Najaarsnota 2024 -/-  €30.000
Eindstand €20.000