Overzicht overhead

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 (P+W) Realisatie t/m mei 2021 Bij en aframing 2021 Bij en aframing 2022 Bij en aframing 2023 Bij en aframing 2024
Lasten
Overhead
500010 Kostenplaats Management 851.789 816.545 119.860 -21.499 0 0 0
500020 Bestuursondersteuning en -advisering 1.485.444 0 328 0 0 0 0
500030 Bedrijfsondersteuning en -advisering 1.286.146 1.688.317 10.638 55.000 133.500 136.838 140.258
500035 Bedrijfs- en bestuursonder. en –adviseri 0 0 319.053 0 0 0 0
500040 Dienstverlening en informatiebeheer 1.367.616 1.924.283 292.839 -3.696 -41.196 -41.196 -41.196
500050 Realisatie, onderhoud en beheer 1.491.681 1.756.194 259.735 21.499 0 0 0
500060 Ruimte, ondernemen en wonen 1.799.265 1.934.524 408.331 0 0 0 0
500070 Sociaal maatschappelijke verbinding 2.423.518 2.675.166 399.931 0 0 0 0
502160 Raadhuis 221.763 118.927 79.614 0 0 0 0
502165 Gemeentekantoor Eperweg 5 263.196 288.234 68.255 10.000 0 0 0
502190 Gemeentewerf Veldweg 87.302 92.491 23.604 0 0 0 0
503000 Facilitaire zaken 232.349 338.635 107.401 0 0 0 0
504000 Personeel & organisatie 4.887.011 4.482.031 118.140 37.500 0 0 0
504100 Personeelskosten secundair overig 119.350 208.596 35.879 -6.000 -6.000 -6.000 -6.000
504109 Personeelskosten secundair management 5.821 7.330 837 0 0 0 0
504110 Personeelskosten secundair BS 10.025 17.120 2.722 0 0 0 0
504111 Personeelskosten secundair BD 8.986 15.480 8.567 0 0 0 0
504112 Personeelskosten secundair DIB 22.956 15.480 784 0 0 0 0
504113 Personeelskosten secundair ROB 9.796 20.360 755 0 0 0 0
504114 Personeelskosten secundair ROW 8.266 17.940 305 0 0 0 0
504115 Personeelskosten secundair SMV 10.662 26.880 298 0 0 0 0
504200 Personeelskosten overig 253.750 191.230 80.007 0 0 0 0
504300 intergemeentelijke samenwerking 0 0 9.340 0 0 0 0
505000 Informatievoorziening 1.502.205 1.553.732 797.517 81.196 80.311 97.815 93.354
505006 Gezamenlijke projecten H2O 37.462 0 0 0 0 0 0
505010 Huisvesting en facilitar 0 0 23.680 0 0 0 0
505020 Personeelskosten primair 32.000 0 180.587 0 0 0 0
505040 Personeelskosten overige 96 0 0 0 0 0 0
505100 0 0 0 0 0 0 0
505620 Software specifiek 1.266.246 0 1.169.213 0 0 0 0
505640 Software inwoners 114.227 0 128.676 0 0 0 0
505660 Software evenredig 7.689 0 9.412 0 0 0 0
505800 Personeelskosten 487.584 0 5.280 0 0 0 0
505900 PPM Software M2A -1.969.898 0 1.399.013 0 0 0 0
505920 PPM Projecten inwoners 5.904 0 2.965 0 0 0 0
505940 PPM Projecten evenredig 21.735 0 22.200 0 0 0 0
505960 Overige kosten 34.418 0 3.327 0 0 0 0
506000 Financiën 33.752 9.510 7.497 0 3.000 3.000 3.000
506100 Elektronische dienstverlening 86.536 105.310 3.136 -5.000 -5.000 -5.000 -5.000
506150 Overheadtoerekening 333.516 311.344 0 0 0 0 0
527300 Overig Hattem 12.042 0 2.618 0 0 0 0
527310 Overig Oldebroek 17.728 0 2.368 0 0 0 0
Totaal Overhead 18.869.933 18.615.659 6.104.712 169.000 164.615 185.457 184.416
Totaal Lasten 18.869.933 18.615.659 6.104.712 169.000 164.615 185.457 184.416
Baten
Overhead
500010 Kostenplaats Management -851.789 -816.545 0 0 0 0 0
500020 Bestuursondersteuning en -advisering -1.485.444 0 0 0 0 0 0
500030 Bedrijfsondersteuning en -advisering -1.286.146 -1.688.317 0 0 0 0 0
500040 Dienstverlening en informatiebeheer -1.367.616 -1.924.283 0 0 0 0 0
500050 Realisatie, onderhoud en beheer -1.491.681 -1.756.194 0 0 0 0 0
500060 Ruimte, ondernemen en wonen -1.799.265 -1.934.524 0 0 0 0 0
500070 Sociaal maatschappelijke verbinding -2.423.518 -2.675.166 -34.210 0 0 0 0
502161 Reserve gem.huis -136.445 0 0 0 0 0 0
502165 Gemeentekantoor Eperweg 5 -619 0 -558 0 0 0 0
503000 Facilitaire zaken -2.399 0 0 0 0 0 0
504000 Personeel & organisatie -450.535 -454.248 -243.080 -75.000 0 0 0
504112 Personeelskosten secundair DIB -1.196 0 0 0 0 0 0
505000 Informatievoorziening -64.000 -64.000 0 0 0 0 0
505006 Gezamenlijke projecten H2O -37.462 0 0 0 0 0 0
506000 Financiën -928 0 0 0 0 0 0
506150 Overheadtoerekening -333.516 -311.344 0 0 0 0 0
527300 Overig Hattem -12.042 0 0 0 0 0 0
527310 Overig Oldebroek -17.728 0 0 0 0 0 0
Totaal Overhead -11.762.329 -11.624.621 -277.848 -75.000 0 0 0
Totaal Baten -11.762.329 -11.624.621 -277.848 -75.000 0 0 0

Toelichting op de lasten en baten onderdeel Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting op de lasten en baten onderdeel Overhead

Lasten
De uitgaven bij het onderdeel Overhead moeten voor 2021 met €169.000,- naar boven worden bijgesteld; voor de jaren erna is de bijstelling €164.615,- (2022) respectievelijk €185.457,- en €184.416,- (2023 en 2024).

500010 Management
Overboeken van €21.499,- deelname generatiepact (naar kostenplaats Realisatie, onderhoud en beheer) (2).

500030 Bestuurs- en Bedrijfsondersteuning en -adv.
Om uitvoering te geven aan de eisen die gesteld worden vanuit de Arbowet is het voorstel om hier structureel uren voor beschikbaar te stellen. Hiermee kan uitvoering worden gegeven aan de Risico Inventarisaties en evaluatie en kan voldaan worden aan onze zorgplicht als werkgever.  Voor 2021 €15.000,- bijramen en voor de overige jaren respectievelijk € 37.000,-, € 37.925,- en €38.873,- (4).

500030 Bestuurs- en Bedrijfsondersteuning en 
Om uitvoering te geven aan de communicatievisie en het daaraan gekoppelde uitvoeringsplan is het voorstel om structureel 1,2 FTE toe te voegen aan de structurele capaciteit van communicatie. Zo kan er meer vorm worden gegeven aan onderdelen als inwonerparticipatie en benutting en inzet van social media (4).

500040 Dienstverlening en informatiebeheer
Bijraming als gevolg van de aanstelling van 2 Young Potentials Informatiemanagement en Inkoop. Voor 2021 is dit een bedrag van €37.500,-. Deze Young Potentials worden ingezet omdat er vanuit de gemeente Heerde een medewerker naar de gemeente Oldebroek wordt gedetacheerd (opbrengst €75.000,-). Het verschil hiertussen van €37.500,- wordt afgeboekt van de taakstelling op Bedrijfsvoering ( subproduct 504000) (2).

De CISO / Privacy officer functie wordt in H2O-verband uitgevoerd en wordt meegenomen in de I-begroting O&I.  Hiervoor kan €41.196,- structureel worden afgeraamd (2).

500050 Realisatie, onderhoud en beheer
Overboeken deelname generatiepact (van kostenplaats Management). Het gaat om een bedrag €21.499,- (2).

502165 Gemeentekantoor Eperweg 5
De toegangsinstallatie van de hoofdentree schuifdeuren verkeert in een sterk verouderde staat. Bedrijfszekerheid kan niet meer gegarandeerd worden. De installatie stamt uit het jaar 2003, heeft zijn dienst bewezen en moet worden vervangen. De kosten hiervoor worden ingeschat op €10.000,- en kunnen worden gedekt uit de reserve gebouwen (2).

504000 Personeelskosten primair
Voor 2021 kan er €37.500,- worden afgeboekt van de taakstelling Bedrijfsvoering (zie ook subproduct 500040) (2).

504100 Personeelskosten secundair overige
Door de inzet van een extra dienstauto voor de handhavingsmedewerkers kan de raming voor reis- en verblijfkosten met €6.000,- worden afgeraamd (zie ook subproduct 523100)  (2).

505000 Automatiseringskosten
Bij te ramen meerkosten conform begroting Bedrijfsvoeringsorganisatie H2O; respectievelijk €39.115,-, €56.619,- en €52.158,- voor de jaren 2022-2024 (1).

506000 Financiën
De bankkosten moeten met €3.000,- worden bijgeraamd doordat de banktransacties (IDEAL/PIN etc.) in de afgelopen jaren zijn toegenomen (3).

505000 Automatiseringskosten
Het intern personeel wat voor het M2A-project wordt ingezet moet worden vervangen. Voor 2021 worden deze kosten ingeschat op €40.000,- (1).

CISO/Privacy officer functie wordt in H2O-verband uitgevoerd en wordt structureel meegenomen in de I-begroting (zie ook subproduct 50040) (2).

506100 Elektronische dienstverlening
De uitgaven voor het ICT-beveiligingsassessment DigiD vallen door de samenwerking H2O jaarlijks lager uit dan verwacht. Daarnaast zullen de uitgaven voor maatwerk aanpassingen van het CMS lager uitvallen door de hogere frequentie van reguliere CMS-updates en de grotere mogelijkheden voor webbeheer om zelf zaken aan te passen Deze post kan structureel met €5.000,- worden afgeraamd (3).

Investering koffie- en theevoorziening gemeentekantoor
De koffie- en theevoorziening voor de locaties gemeentekantoor, gemeentewerf, raadhuis en STIP zijn aanbesteed. Er is een nieuwe overeenkomst gesloten met een nieuwe leverancier op basis van een 7-jarige overeenkomst inclusief onderhoud. De nieuwe leverancier biedt de mogelijkheid om de machines eenmalig te kopen, wat een incidenteel voordeel oplevert van circa €15.000,-. Daarnaast zijn de automaten dan eigendom van de gemeente en kunnen ze nadien mogelijk circulair opnieuw worden ingezet. Voor de koop is eenmalig een investering benodigd van €30.000,- (zie ook investeringsoverzicht).

 

Baten
504000 Personeelskosten primair
Vergoeding detachering medewerker bij de gemeente Oldebroek. Voor 2021 kan €75.000,- worden bijgeraamd. Zie ook (2).