Beleidsmatige ontwikkelingen per programma

Onderstaand worden per programma de belangrijkste beleidsmatige ontwikkelingen –landelijk, regionaal of lokaal- voor de komende jaren beschreven.

1. Bestuur

Bestuurlijke samenwerking
De gemeente Heerde maakt deel uit van twee belangrijke strategische regio’s: Regio Zwolle en Cleantech Regio. Beide regio’s hebben hun ambities vertaald in strategische agenda’s. Aan deze ambities zal de komende jaren uitvoering worden gegeven. Daarbij komt dat beide regio’s met het rijk een regiodeal hebben afgesloten. Deze regiodeals zijn een impuls voor de realisatie van de strategische ambities, maar vragen van alle deelnemers ook inzet.
De Gelderse gemeenten die behoren tot de Regio Zwolle hebben de handen ineen geslagen en hebben tezamen met de provincie Gelderland een Investeringsagenda opgesteld. Daarmee is opvolging gegeven aan het rapport van de verkenners over de Kop van de Veluwe. In het voorjaar 2021 heeft uw raad dit rapport besproken en het college ruimte gegeven de aanbevelingen uit het rapport ter hand te nemen. Behalve de Investeringsagenda worden ook de mogelijkheden tot ambtelijke samenwerking op gebied van bedrijfsvoering met de betreffende gemeenten verkend.
Zowel in de Investeringsagenda als samenwerking bedrijfsvoering staat telkens de inhoudelijke opgaven centraal, zodat per onderwerp wordt gekeken welke regionale partners willen aanhaken (coalition of the willing). Voor bedrijfsvoering kunnen daarvoor ook andere gemeenten worden uitgenodigd.

Bestuurscultuur
Tijdens de vaststelling van de Communicatievisie door uw raad eind 2020 is de bestuurlijke behoefte uitgesproken om aandacht te schenken aan onze bestuurscultuur. Dit naar aanleiding van enkele publicaties in de pers. Deze behoefte was aanleiding om de Rekenkamercommissie te verzoeken om haar onderzoek naar inwonersparticipatie uit te breiden. De Rekenkamercommissie heeft hiermee ingestemd en zal naar verwachting rond het zomerreces haar onderzoeksresultaten inclusief haar bevindingen over de bestuurscultuur presenteren.

Veiligheid
De laatste jaren laten een positieve trend in onze veiligheidscijfers zien. We koesteren deze ontwikkeling, maar blijven in samenspraak met de politie alert. De brandweer is ondergebracht bij de veiligheidsregio. Inmiddels is duidelijk geworden dat de grootschalige bezuinigingsoperatie consequenties zal hebben voor het lokale duikteam. De komende periode wordt duidelijk hoe de voorgenomen bezuinigingen uitwerken. De brandweerkazerne in Wapenveld zal op termijn verplaatst worden en onderdeel gaan vormen van de nieuw te bouwen MFA. De kazerne zal dan weer aan de eisen van deze tijd voldoen.

Inwonersparticipatie/ Democratische vernieuwing
Begin 2021 heeft het college ingestemd met de participatievisie. Deze visie is vervolgens besproken in uw raadscommissie waarbij is aangegeven dat eerst het onderzoek van de Rekenkamercommissie wordt afgewacht alvorens de visie –al dan niet aangepast naar aanleiding uitkomst onderzoek Rekenkamercommissie- ter vaststelling aan uw raad wordt voorgelegd.
Ondertussen is er geen sprake van stilstand. Ondanks dat de coronapandemie het voeren van participatietrajecten heeft bemoeilijkt resp. soms heeft uitgesteld, worden inwoners bij concrete onderwerpen nadrukkelijk betrokken om hun input te leveren. Daarbij komt ook dat we begin 2021 het digitale participatieplatform Citizenlab zijn gaan gebruiken. Dit platform ondersteunt ons om inwoners op een moderne, digitale wijze te betrekken bij onze plannen.

Dienstverlening
Onze doelstelling is om onze dienstverlening vriendelijk, betrokken, adequaat, tijdig en deskundig te laten zijn. Er is een visie in voorbereiding hoe we deze doelstellingen willen realiseren en hoe we op het gewenste niveau komen en blijven waarbij onze dienstverlening zowel digitaal als fysiek plaats zal blijven vinden om aan te sluiten bij de behoefte van de klant.

 

2. Bedrijfsvoering

Financiën
Het perspectief voor de komende jaren is om een blijvende gezonde financiële huishouding te houden. Een belangrijke ontwikkeling is de aanstaande herverdeling van het gemeentefonds en de realisatie van de ingezette bezuinigingen voor de komende jaren. Afhankelijk van realisatie en uitkomsten zal bijsturing moeten plaatsvinden.

Control
De implementatie van de rechtmatigheidsverantwoording is onderhanden. Met het demissionair worden van het kabinet is het nog onduidelijk of implementatie plaatsvindt ingaande boekjaar 2021 of 2022.

Belastingen
De invoering van de Omgevingswet heeft zijn effect op de legesverordening en het proces m.b.t. de inwinning van de objectgegevens. De invoeringsdatum was 1-1-2021 en is uitgesteld. De nieuwe inwerkingtredingdatum is 1-7-2022. Een andere belangrijke verandering is dat de precariobelasting op ondergrondse leidingen met ingang van belastingjaar 2022 is vervallen.
Voor de herziening van het gemeentelijk belastinggebied liggen de onderstaande 3 beleidsopties voor die landelijk nader worden onderzocht:
- Een verruiming van het gemeentelijk belastinggebied (het gemeentefonds neemt met hetzelfde bedrag af);
- Een verbreding van de belastinggrondslag voor de OZB;
- Modernisering en uitbreiding van de overige gemeentelijke belastingen, door deze af te stemmen op actuele maatschappelijke opgaven.
Implementatie is voorzien vanaf 2023 of later. Bestuurlijk volgen wij de ontwikkelingen en neem u als raad hierin mee.
Landelijk doen zich een aantal ontwikkelingen voor die een aanzienlijke inspanning en effect kunnen hebben op onze automatisering. Denk hierbij aan een wijziging in de rechtsbescherming bij een tegengesteld belang m.b.t. de WOZ-waarde (huurder versus eigenaar; 2021-2022) en de invoering samenhangende objectenregistratie (samenvoeging WOZ, BAG en BGT; 2021-2025).

Inkoop
In 2020 is gestart met een onderzoek om te bezien of het haalbaar is om het manifest verantwoord inkopen te ondertekenen. Het manifest verondersteld dat de gemeente zichzelf aan de voorkant doelen stelt t.a.v. circulariteit en duurzaamheid en dat zij hierover verantwoording aflegt. Het onderzoek is nog niet afgerond. Wel is de gedachte van het manifest toegepast binnen een aantal aanbestedingen. Zo zijn er aan de voorkant van deze aanbestedingen (koffie en thee; sanitaire voorzieningen) doelen gesteld en ge-evalueert. De minimumeisen t.a.v. MVI (gesteld door de Rijksoverheid) passen we hierbij toe. De eisen vanuit het manifest reiken verder. Zo is er naast de omschrijving van al onze doelen eveneens een jaarlijkse verantwoording vereist.
Het afgelopen jaar is een werkgroep actief geweest om onze gemeente Fairtrade gemeente te laten worden. Inmiddels is het verzoek om te komen tot een Fairtraide gemeente ingediend. Zodra de toets is doorstaan mogen wij onszelf Fairtraide gemeente noemen en het keurmerk gebruiken. Nadat het keurmerk is toegekend blijft de werkgroep actief. De titeluitreiking is daarmee geen eindstation en blijvende aandacht is noodzakelijk. Activiteiten die ondernomen kunnen worden zijn bijvoorbeeld het jaarlijks organiseren van evenementen, het up-to-date houden van een webpagina en het creëren van mediagelegenheden. Periodiek dient de titel te worden herbevestigd. Bij het opnieuw aanvragen van de titel wordt er o.a. gekeken naar wat er het afgelopen jaar is georganiseerd en wat er in de planning staat. Uitgangspunt is dat onze inkopen hierop zullen worden afgestemd.

Basisadministraties
Met de komst van de nieuwe Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) worden de verschillende basisadministraties met een geo-component stap voor stap op elkaar aangesloten om zo op termijn deze informatie voor een groot publiek beschikbaar te maken. Vanuit het ministerie wordt daarvoor de samenhangende object registratie (SOR) ontwikkeld. Niet alleen geo-informatie zal in de toekomst buiten de muren van de gemeente te benaderen zijn. Binnen de beperkingen van informatieveiligheid en privacy zal meer en meer informatie te raadplegen zijn om de transparantie van de gemeentelijke organisatie te vergroten.

Streekarchief
In samenwerking met onze partners in het Streekarchief (Hattem en Epe) wordt invulling gegeven aan de verplichting om gebruik te maken van een e-depot. Het is nadrukkelijk de bedoeling om te kijken of we bij de uiteindelijke oplossing kunnen samenwerken met meer partners of samenwerkingsverbanden.

 

3. Ruimte, Wonen en Ondernemen

Omgevingswet
De Omgevingswet is opnieuw uitgesteld en wordt per 1 juli 2022 van kracht. De invoering van de Omgevingswet heeft ook gevolgen voor onze processystemen. Hieraan wordt volop gewerkt. Het participatietraject voor de Omgevingsvisie is na de onderbreking vanwege corona voortgezet. De vijf principes, zes kernkwaliteiten en negen opgaven van de omgevingsvisie zijn (binnenkort) vastgesteld en wat dit betekent voor onze drie gebieden in de gemeente die wij onderscheiden. We kijken daarbij naar de toekomst: hoe ziet Heerde er in 2040 uit? Vaststelling van de omgevingsvisie is voorzien voor het eerste kwartaal van 2022.

Recreatie & Toerisme
Binnen de agenda van de Veluwe Alliantie “De Veluwe op 1” werken we als partners samen aan de uitdagingen en beleidsopgaven voor de Veluwe die moeten leiden tot een kwalitatief goed en duurzaam voorzieningenniveau en een goede balans tussen het economisch belang van de sector en behoud en versterking van de natuurlijke kwaliteiten van het gebied.
Voor de marketing en promotie werken we samen met Visit Veluwe als onderdeel van het samenwerkingsverband Veluwe-Arnhem-Nijmegen en met “Visit Heerde” die invulling geeft aan het lokaal gastheerschap.

Duurzaamheid
De RES 1.0 van de Cleantech regio is vrij gegeven voor inspraak. Er is een regionale zonne-ladder uitgewerkt die een afwegingskader biedt in welke gebieden zonneparken wel of niet gewenst zijn. Windenergie blijft een uitdaging die verder wordt uitgewerkt in de ontwikkelagenda. Besluitvorming door de raad van de RES is voorzien in de tweede helft van 2021. Tegelijk met het regionale spoor beginnen we halverwege 2021 met een lokale vertaling hiervan door het maken van een uitnodigingskader energie (waar gaan we duurzame opwek mogelijk maken) en een transitievisie warmte (wanneer gaan onze wijken van het gas af). Voorsorterend op dit laatste zetten we ook intensief in op informatievoorziening rondom woningverduurzaming en isolatie, onder meer vanuit de RREW. Dit doen we samen met Triada, Heerde Energiek en het Regionaal Energieloket. Tenslotte zetten we bij onze bedrijventerreinen in op energiebesparing en het stimuleren van elektriciteitsopwekking op daken vanuit het spoor van Toekomstbestendige Bedrijventerreinen.
Klimaatadaptatie is de tweede pijler van duurzaamheid. Het Regionaal (klimaat) Adaptatie Plan dat is vastgesteld wordt uitgewerkt naar gemeentelijke mogelijkheden en kansen worden benut bij herstructurerings- en ontwikkelingsopgaven.
Het Actieplan Heerde Circulair is de onderlegger voor bestaande en op te pakken acties, Communicatie gericht op bewustwording speelt daarbij een belangrijke rol. In onze organisatie zetten we stappen naar een gemeente zonder afval. Maar het is ook het adagium voor het gemeentelijke beleid op dit punt. Dit betekent dat waar mogelijk stimuleren dat overgebleven materialen ingezet worden voor hergebruik, Dat kunnen we niet alleen als gemeente. Het is daarom ook een voortdurend gespreksonderwerp met andere lokale en regionale partijen.

Afvalstoffen
Onze ambitie bespreken we ook met de andere ROVA-gemeenten. ROVA heeft dit geconcretiseerd door aan te sluiten bij de landelijke VANG-doelstellingen. Daar voldoen we ruim aan, maar het kan nog beter. Maatregelen om het afval te verminderen, meer hergebruik en meer circulariteit maar ook extra handelingen om grondstoffen te scheiden en de introductie van een belasting op de verbranding van restafval, leiden niet tot kostenreductie voor de inwoner. Ondanks dat we het goed doen. Bovendien zijn we afhankelijk van de internationale markt voor grondstoffen, waardoor op dit moment de opbrengsten onder druk staan. Wij blijven hameren op afvalscheiding en afvalvermindering, omdat we dit belangrijk vinden maar ook om te zorgen dat inwoners minder meerkosten krijgen.

Recreatiezonering
De provincie zet in samenwerking met grondeigenaren en gemeenten in op recreatiezonering. Doel is om op die manier bij te dragen aan robuuste natuur op de Veluwe en ruimte te houden voor verschillende soorten beleving daarvan. Ook wij denken mee en komen bij u met voorstellen over onze bijdrage.

Stikstof
De discussie rond de invloed van de stikstofbeperking voor onze bouwopgaven en lopende initiatieven is nog lang niet afgerond. Momenteel vindt per initiatief een afweging plaats. De contouren van de mogelijkheden en onmogelijkheden moeten verder worden op een hoger niveau dan de gemeente worden uitgewerkt en vertaald worden voor onze gemeente.

Lelystad
Zorg is en blijft de indeling van het luchtruim, de opening en het moment van opening van de luchthaven Lelystad. Wij geven invulling aan de motie van de raad om in beeld te brengen wat de gevolgen zijn voor onze gemeente en onze inwoners als vliegveld Lelystad geopend wordt voor groot handelsverkeer.

Wonen
In onze woonagenda hebben we een stevige opgave om (sociaal) wonen meer en beter mogelijk te maken.
Vanuit de samenleving zien we een goed aanbod aan initiatieven hiervoor. Een duidelijke gemeentelijke visie op in- en uitbreidingslocaties draagt hieraan bij. Hierover zijn we met u als raad in gesprek.
Ook de regionale woonagenda van de CTR zet fors in op woningbouw de komende jaren. Er wordt voor de periode 2020 – 2040 ingezet op in totaal 40.000 woningen. Hiervoor wordt in de komende periode een verstedelijkingsstrategie uitgewerkt.
Daarnaast nemen we ook deel met de gemeenten van de Kop van de Veluwe aan de verstedelijkingsstrategie voor de regio Zwolle. De uitwerking hiervan start ook op korte termijn.

Centrumontwikkeling Heerde
Op 16 april 2021 is de samenwerkingsovereenkomst met de ontwikkelaar voor het centrumplan getekend waarmee aan de ontwikkeling van meerdere locaties (voormalige gemeentewerf, ABN Amro, groenteboer en pand Van Setten Van Loenen) een slinger kan worden gegeven. Voor de verdere uitwerking van de verdere planuitwerking van de locatie gemeentewerf is wordt de raad in juni 2021 gevraagd om een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld.

Eikenprocessierups, exotenbestrijding en biodiversiteit.
De komende jaren zal de bestrijding van de eikenprocessierups en de Japanse duizendknoop een (financiële) inspanning van ons blijven vergen zonder dat wij de aanwezigheid volledig kunnen terugdringen. Tegelijkertijd willen we ook uitvoering geven aan het behouden van de kwaliteit en vergroten van de biodiversiteit in onze gemeente. Zo doen we mee aan het project Gemeenten adopteren soorten van IVN Gelderland en hebben we de egel en het blauwtje geadopteerd. Voor de uitvoering van de regeling landschap en biodiversiteit van de provincie zijn en worden projecten gestart in samenwerking met bewoners om het verhogen van de biodiversiteit binnen de gemeente Heerde te stimuleren. Ook willen wij een keuze maken hoe wij ons groenafval duurzamer kunnen laten verwerken. Daarbij zijn we wel afhankelijk van de medewerking van de omgevingsdienst.

Verkeer- en vervoerplan
De actualisatie van het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) heeft vanwege de coronamaatregelen vertraging opgelopen maar staat op de rol voor vaststelling. Daarbij wordt aangesloten bij het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 ‘Veilig van deur tot deur’. Een belangrijke pijler in het SPV is de keuze voor risico gestuurd verkeersveiligheidsbeleid en de ‘Visie voor een bereikbaar Gelderland’.

Mobiliteit
Mobiliteit wordt een steeds belangrijker onderwerp op de regionale agenda, daarbij gaat de aandacht met name uit naar de duurzaamheidsaspecten. Zo komen er steeds meer laadpalen in de openbare ruimte die door derden bekostigd worden.
De middelen om de mogelijkheden voor een fietssnelweg (F50) van Apeldoorn naar Zwolle en dan met name het gedeelte Epe-Zwolle te onderzoeken zijn beschikbaar gesteld door Cleantech Regio en Regio Zwolle. Als dit onderzoek is afgerond, wordt u als raad geïnformeerd over de uitkomsten en de keuzemogelijkheden over het vervolg.

Rioleringsplan
De gevolgen van het eind 2021 vast te stellen Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) voor de verschuldigde rechten door inwoners kunnen we bij het opmaken van dit meerjarenperspectief nog niet schetsen. We borduren voort op de beleidskeuzes in het Afvalwaterketenplan dat wij destijds met Hattem en Oldebroek en het waterschap hebben opgesteld. Omdat we samenwerken in het SWOV (Samenwerking Water Oost Veluwe) met de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Epe en Voorst, maken we geen gezamenlijk plan met de H2O-gemeenten. Binnen het SWOV heeft iedere gemeente een eigen plan.

Investeringen
Conform de toezegging aan de raad is op de investeringslijst onder andere een bedrag geraamd voor de Rooboerskamp als de werkzaamheden rond de locatie voormalige Willem Alexander School zijn afgerond. Of deze middelen voldoende blijken te zijn is nog niet bekend. Immers de gesprekken met de bewoners moeten nog plaatsvinden.


4. Sociaal maatschappelijk

Steun en Informatie Punt (STIP)
De gemeente Heerde heeft ervoor gekozen om in het sociaal domein met de ketenpartners de transformatie te maken binnen de aanpak 0-100+ via een samenwerking in één locatie voor 0-100. Hierbij werken de medewerkers, zowel gemeentelijk als in dienst bij ketenpartners, samen onder gemeentelijke aansturing. Hierdoor kunnen we sneller inspelen op de snel veranderende samenleving en de behoeftes die hier aangegeven worden. We werken vanuit een normaliserende probleemgerichte aanpak waarbij eigen kracht en samenredzaamheid centraal staan. De centrale locaties in Heerde en Wapenveld zullen herkenbare plekken zijn waar inwoners laagdrempelig terecht kunnen voor vragen en ondersteuningsmogelijkheden. De locatie in Heerde is vanaf december 2020 in gebruik voor de aanpak 0-100+. Samen met inwoners is gekozen voor de naam STIP. In 2021 werken we aan de verdere professionalisering en samenwerking, en bekendheid van STIP bij onze inwoners en ketenpartners.
Voor Wapenveld is de ontwikkeling van STIP onderdeel van de nieuw te realiseren multifunctionele accommodatie.
Met de realisatie van STIP zetten we een belangrijke stap in het vormgeven van de transformatie. De komende jaren werken we aan de versterking en doorontwikkeling van deze aanpak. Ook vragen de ontwikkelingen in het zorg- en ondersteuningslandschap om aanvullende kaders voor verdere doorontwikkeling. Daarbij kan worden gedacht aan doorontwikkeling op het gebied van preventie en vroegsignalering, samenredzaamheid, meedoen en het werken vanuit inwonersperspectief. In het ontwikkelen van het kaderdocument 2022-2026 voor het sociaal domein wordt gehoor gegeven aan de behoefte aan aanvullende kaders.
Daar waar mogelijk zal er gewerkt worden met concrete doelstellingen en bijbehorende indicatoren waarmee we resultaten kunnen meten.

Algemene voorzieningen
De algemene voorzieningen op het gebied van de Wmo zijn vanaf 2021 zoveel mogelijk geïntegreerd in STIP. Naast de preventieve en welzijnsactiviteiten bieden we ook lichtere ondersteuningsmogelijkheden in de vorm van dagbesteding en individuele begeleiding vanuit STIP. Uitgangspunt daarbij is dat onze inwoners zo lang mogelijk kunnen meedoen in onze samenleving. Daar waar meer of specifieke expertise nodig is wordt er binnen STIP makkelijk op- en afgeschaald naar maatwerkconstructies.
Huishoudelijke hulp is buiten STIP geregeld in een laagdrempelige algemene voorziening. De huishoudelijke ondersteuning wordt vanuit lokale zorgaanbieders aangeboden. Met de invoering van het abonnementstarief Wmo, stijgende tarieven en toenemende vergrijzing stijgen de kosten voor huishoudelijke ondersteuning. Toenemende kosten waarvoor vanuit de rijksoverheid tot nu toe geen compensatie is geboden. Binnen de huidige wetgeving zijn de mogelijkheden om uitgaven te verminderen echter zeer beperkt. Begin 2021 zijn we een pilot huishoudcoach gestart waarmee we verwachten de instroom van nieuwe klanten te beperken. In afwachting van landelijke ontwikkelingen en financiën wordt huishoudelijke ondersteuning in 2022 en 2023 nog via een algemene voorziening geboden. In aanvulling op de huishoudcoach zetten we, binnen de wettelijke mogelijkheden, maatregelen in om kostenstijging te beperken. Ook hier blijft ons uitgangspunt om inwoners zoveel mogelijk zelf huishoudelijke taken te laten uitvoeren waar men dat kan.

Vrijwilligers en Mantelzorgers
De rol van informele zorg wordt steeds belangrijker in onze samenleving. We willen de mensen die deze informele zorg verlenen, vrijwilligers en mantelzorgers, zo goed mogelijk ondersteunen. Hierbij staat evenwicht tussen draagkracht en draaglast centraal. Door samenwerking met het vrijwilligersplatform en door gebruik te maken van de mantelzorg- en vrijwilligerscoördinator kunnen we steeds gerichter ondersteuning inzetten en toepasselijk ondersteunen daar waar nodig is. Ons beleid is erop gericht om bewust aandacht te geven aan betere informatievoorziening die past bij behoeften en daarbij vroegtijdig signalen en ideeën op te halen om ondersteuning effectief in te kunnen zetten.

Jeugd
We blijven ons richten op het realiseren van een gezond en positief opvoedklimaat, passende ondersteuning voor kinderen en gezinnen waarbij aangesloten wordt bij de leefwereld, en alle kinderen gaan naar school en kunnen meedoen in de samenleving.
We zetten hierbij in op het beheersbaar houden van de budgetten. In 2019 is een GZ-psycholoog toegevoegd aan Team Jeugd om de indicaties, van vooral de huisarts, te doen terugdringen. In 2019 hebben we hier al een voorzichtige positieve ontwikkeling geconstateerd en heeft dit zich in 2020 verder ontwikkeld. In 2021 voegen we een extra gezinscoach toe aan STIP Jeugd en Gezin. Hiermee hopen we dat het aantal opgepakte casussen binnen STIP stijgt en het aantal verwijzingen naar duurdere maatwerkvoorzieningen daalt.
Ook monitoren we het aantal voorzieningen dat wordt afgegeven met de daarbij behorende kosten, zodat we op tijd in kunnen grijpen als dit uit de pas dreigt te lopen. Dit wordt ook op regelmatige basis besproken met de toegangsmedewerkers.
De Coronacrisis heeft ook haar effect op het gebied van Jeugd. We zien al een toename in zorgkosten en het aantal voorzieningen die zijn afgegeven sinds eind 2020. Dit heeft te maken met uitgestelde zorgkosten. Dit omdat de huidige trajecten van kinderen in zorg niet altijd (optimaal) doorlopen konden worden. De zorgtrajecten lopen hierdoor langer door waardoor er meer herindicaties moeten worden afgegeven. Onduidelijk is nog hoe groot dit volume zal zijn en ook in welke mate we hiervoor gecompenseerd gaan worden door het Rijk. Dit kan gevolgen hebben voor de (beleids)doelen die we de komende jaren willen bereiken en/of de stijgende zorgkosten.

Werk en Inkomen
De komende jaren zullen we voor Participatiewet Werk en Inkomen de ingezette lijn van onze dienstverlening voortzetten. We bewaken de invloed van de Coronacrisis op de plaatsingen van werkzoekenden en de (mogelijke) groei van het aantal bijstandsuitkeringen. We anticiperen hierop door alternatieve dienstverlening in te zetten zoals het online aanbieden van cursussen, initiatieven vanuit de regio (FactorWerk Leert Door & FactorWerk Werkt door) en heroriëntatiegesprekken voor ZZP’ers die getroffen zijn door corona. Speciale aandacht is er voor de groep statushouders die uitkeringsgerechtigd is, van onze re-integratiekandidaten is dit 40% dus wij zullen hier blijvend inzet op blijven plegen om ook deze groep richting de arbeidsmarkt te begeleiden. Ook zetten we de komende jaren in op armoedebestrijding. Het plan van aanpak Armoedebestrijding en schulddienstverlening wordt uitgevoerd zoals gepland waarbij er meer prioriteit ligt op interventies die mensen met financiële problemen stimuleren zich te melden bij de gemeente, zoals vroegsignalering en communicatie.

Basismobiliteit/vervoer
Het leerlingenvervoer is, evenals het dagbestedings- en jeugdwetvervoer, meerjarig begroot met als uitgangspunt de begroting van PlusOV. De voor 2020 en verder doorgevoerde bezuinigingen bij PlusOV en reële toerekening per vervoersstroom hebben hun weerslag op deze posten. In positieve zin voor het leerlingenvervoer, in negatieve zin voor het dagbestedings- en jeugdwetvervoer. Dit zogeheten routegebonden vervoer is een open eindfinanciering. De gemeente heeft een vervoersplicht als de aanvrager aan de voorwaarden van de daarvoor bedoelde regelgeving voldoet. In het leerlingenvervoer wordt gekeken of leerlingen via het project De Reiskoffer geleid kunnen worden naar zelfstandig reizen. Hiervoor is een subsidie van de provincie beschikbaar. Dit project zou in 2020 starten, maar door de Coronapandemie is dit stopgezet. In het tweede kwartaal 2021 zijn de gesprekken hierover weer gestart en wordt gekeken of het project nog voor de start van het nieuwe schooljaar kan worden uitgerold.

Sport
Er ligt een lokaal sport- en beweegakkoord. Dit akkoord is opgesteld om zo nog meer inwoners van jong tot oud in onze gemeente te stimuleren om in beweging te komen en bewust te maken van de positieve impact van sport en bewegen.
Nadat het akkoord in 2020 is ondertekend, zijn we in 2021 toegekomen aan de uitwerking van dit akkoord. In 2021 is ook de regionale samenwerkingsagenda sport en bewegen Noord-Veluwe vastgesteld. Deze samenwerkingsagenda heeft als doel om de samenwerking in de regio te optimaliseren op het gebied van diverse, lokaal overstijgende, sport en beweegdoelstellingen. In 2022 en verder zal door middel van een kerngroep met onderliggende werkgroepen per thema verder uitwerking gegeven worden aan zowel het lokale sport- en beweegakkoord als de regionale samenwerkingsagenda.

Onderwijs
In 2020 is het Integrale Huisvestingsplan Onderwijs opgesteld, inclusief de bijbehorende investeringen voor de komende jaren. Dit plan is in 2021 vastgesteld, waarna er daadwerkelijk invulling aan is gegeven. Een groot aantal scholen is gebouwd in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw en zijn technisch gezien aan vervanging toe.

Accommodatiebeleid
In 2021 wordt de Kadernota Accommodatiebeleid 2017-2020 geëvalueerd. De uitkomst van deze evaluatie zal worden voorgelegd aan college en raad. In 2022 zal een nieuwe kadernota accommodatiebeleid volgen, waarin de uitgangspunten uit het evaluatiedocument worden meegenomen.

Cultuurplein/bibliotheek
Het Cultuurplein heeft een belangrijke rol in Heerde, is zichtbaar in het sociale domein, verbindend op gebied van culturele partijen en het Platform Kunst en Cultuur. Daarnaast zorgt Cultuurplein voor een goed en passend cultureel aanbod.
De bibliotheek is vanzelfsprekend een belangrijke basisvoorziening, inspiratiebron en ontmoetingsplek voor lezen, leren en informeren binnen onze gemeente. Bestrijding van laaggeletterdheid is één van de actuele thema’s waarbij we de bibliotheek hard nodig hebben.

MFA Centrum Wapenveld
Potentiële gebruikers van het MFA in het centrum van Wapenveld zijn samen met ambtelijk medewerkers druk bezig om te komen tot een definitief ontwerp voor de MFA. Uw raad heeft daarvoor het voorbereidingskrediet vastgesteld. Besluitvorming over de realisatiefase is eind 2021/begin 2022 voorzien. In dit meerjarenperspectief is wel inzicht gegeven in de verwachte meerkosten maar zijn de bedragen nog niet verwerkt in het financiële perspectief.

Beheerstichting De Heerd
Momenteel lopen er gesprekken met de Beheerstichting en de andere betrokken partijen om te komen tot duurzame oplossingen in het beheer van De Heerd. Onderdeel van dit traject vormt een onderzoek naar de verbreding van de rol van de Beheerstichting. Hierbij valt te denken aan een uitbreiding naar het beheer van andere accommodaties (bijv. Faberhal en Rhijnsberg). De uitkomsten van dit onderzoek zullen binnenkort bestuurlijk op tafel komen en zullen na verwachting voor de gemeente budgettaire consequenties hebben.


5. Overhead

Personeel
Een belangrijk speerpunt voor de komende jaren is om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt. Ook wij merken dat de arbeidsmarkt krap is wat betekent dat wij concurrerend en interessant moeten blijven voor werkzoekenden. Hier spelen we ook in door te zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden en omstandigheden en door het werken met Young Potentials. Als gevolg van de pandemie vraagt de mentale en arbo technische ondersteuning extra aandacht.

ICT
Om te kunnen blijven voldoen aan de (wettelijke) eisen voor de interne en externe informatievoorziening, is gezamenlijk door-ontwikkelen noodzakelijk. Het gaat enerzijds om de inrichting en ontwikkeling van centrale (expert) teams in H2O verband om de kwetsbaarheid te verlagen en de kwaliteit te verhogen. Waar nodig wordt hierbij tijdelijk een beroep gedaan op externe expertise. De optie om de H2O samenwerking op het gebied van automatisering en informatisering uit te breiden met Nunspeet en Elburg wordt onderzocht. Anderzijds om de inrichting en ontwikkeling van gezamenlijk opdrachtgeverschap aan de kant van de gemeenten vorm te geven zodat de ontwikkeling van de informatievoorziening in de pas loopt met de visie, doelstellingen en gewenste inrichting van processen van de gemeentelijke organisaties. Beide “krachten” zijn nodig in het verder bouwen aan een robuuste en beheersbare informatievoorziening. Het ontwikkelen van een informatievoorziening moet gestructureerd, in samenhang en planmatig plaatsvinden. Het is onze ambitie om hieraan met een meerjarig informatiebeleidsplan invulling te geven. We kunnen met onze schaalgrootte niet alles en zullen duidelijke keuzes moeten maken in wat we wel, niet of later doen. Hiervoor hebben we een proces ingericht waarbij de ontwikkelagenda van de informatievoorziening volgt uit de diverse programma’s van onze organisaties. Hierbinnen moeten we prioriteren aan de hand van criteria en doelstellingen. Door de Corona maatregelen is er druk ontstaan om de ondersteuning van beeldbellen te verbeteren. Door extra middelen in te zetten zullen de benodigde upgrades hiervoor versneld uitgevoerd worden.