1. Blz. 1 Collegeprogramma 2018 - 2022
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 1. Collegeprogramma Bestuur
        1. Blz. 4 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 5 Regionale bestuurlijke samenwerking
            1. Blz. 6 De gemeente via media, ondernemersevenementen en bestuurlijke en ambtelijke contacten profileren als woonomgeving voor forenzen en voor vestiging van bedrijven in de business-to-businessmarkt.
            2. Blz. 7 De praktische, organisatorische en financiële consequenties van onze ambities voor samenwerking verder verkennen.
            3. Blz. 8 Nadrukkelijke samenwerking met onze buurgemeenten Hattem en Epe. Actief inzetten om Heerde samen met Epe en Hattem een rol te laten spelen in de samenwerking tussen Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
            4. Blz. 9 Regio Stedendriehoek is onze toekomstige thuisbasis.
            5. Blz. 10 Uitbreiden van de samenwerking met onderwijs, ondernemers, andere overheden en maatschappelijke organisaties op de Noord-Zuid as.
          2. Blz. 11 Lokale samenwerking met maatschappelijke partners
            1. Blz. 12 Een vervolgconvenant opstellen met dorpsraad Wapenveld waarbij nieuwe kaders opgesteld kunnen worden.
            2. Blz. 13 Gemeente een regisserende of faciliterende rol in het streven naar duurzame verbindingen met en tussen maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
            3. Blz. 14 Geregeld bestuurlijke en ambtelijke contacten onderhouden met maatschappelijke instellingen en organisaties die lokaal werkzaam zijn.
            4. Blz. 15 Inwoners en ondernemers of andere partijen die overleg willen over de belangen van groepen inwoners of ondernemers vinden bij de gemeente een luisterend oor.
            5. Blz. 16 Voor dorpsraad Veessen en Vorchten i.o. een convenant opstellen wanneer duidelijk is dat zij de inwoners breed vertegenwoordigen.
          3. Blz. 17 Inclusief denken
            1. Blz. 18 Bij gemeentelijke beleidsvorming, -plannen en –uitvoeringsprogramma’s wordt zichtbaar getoetst of rekening is gehouden met mensen met een (functie)beperking.
            2. Blz. 19 Inclusief denken agenderen wij standaard in onze overleggen met maatschappelijke partners en ondernemers.
            3. Blz. 20 Inclusief denken wordt, waar mogelijk, onderdeel gemaakt van vergunningverlening door de gemeente.
            4. Blz. 21 Openbare ruimte en publieke voorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
          4. Blz. 22 Communicatie
            1. Blz. 23 De gemeentebegroting en jaarstukken leesbaar maken op niveau B1.
            2. Blz. 24 Inwoners vragen om mee te denken over de leesbaarheid van gemeentelijke informatie (tegenleesgroep).
            3. Blz. 25 Onze gemeentelijke website publieksvriendelijk beheren.
            4. Blz. 26 Publieksversie van de begroting op de gemeentepagina in huis-aan-huis blad.
            5. Blz. 27 Uitzenden van raads- en commissievergaderingen via de gemeentelijke website.
            6. Blz. 28 Waar mogelijk digitale producten aanbieden en waar nodig inwoners helpen om digitale formulieren in te vullen.
          5. Blz. 29 Algemene Plaatselijke Verordening/Drank- en Horecawet
            1. Blz. 30 Bij de actualisatie van de APV is het uitgangspunt dat de regels duidelijk zijn voor onze inwoners en handhaafbaar.
            2. Blz. 31 In overleg met para-commerciële (vrijwilligers)organisaties komen we tot een nieuw beleidskader voor ontmoetingsmomenten.
            3. Blz. 32 Uitvoering APV Gemeente Heerde 2017.
          6. Blz. 33 Openbare orde en veiligheid
            1. Blz. 34 Beoordelen of de pilot buurtbemiddeling aan de verwachtingen beantwoordt en of continuïteit gewenst is.
            2. Blz. 35 Blijvende aandacht voor de aanpak van de overlast van drank- en drugsmisbruik.
            3. Blz. 36 De mogelijkheden van social media benutten om overlastsituaties zichtbaar te maken.
            4. Blz. 37 De witte voetjesprojecten (doorgang door de wijk of bewoners hun huizen zorgvuldig afsluiten) willen wij voortzetten.
            5. Blz. 38 Deelname aan Burgernet stimuleren door media te benutten om inwoners te informeren.
            6. Blz. 39 Door middel van publiekscampagnes inwoners activeren om drank- en drugsgebruik te signaleren.
            7. Blz. 40 Een structureel overleg leefbaarheid en veiligheid initiëren met betrokken partners.
            8. Blz. 41 Faciliteren en stimuleren van AttentieBuurtpreventie (Whatsapp) en samen met de wijkagent afspraken maken met de bewoners.
            9. Blz. 42 Ideeën van jongeren om de overlast te beperken worden beloond.
            10. Blz. 43 In overleg met onze boa's stevig inzetten op overlast op straat.
            11. Blz. 44 In overleggen met de politie bepleiten we de zichtbare inzet van wijkagenten en een lokale politiepost.
            12. Blz. 45 Lokaal en in regionaal verband aandacht blijven houden voor ondermijning.
            13. Blz. 46 Veroorzakers van vernielingen worden uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.
          7. Blz. 47 Brandweer
            1. Blz. 48 Bij de VNOG de belangen van de vrijwillige brandweermensen en instandhouding van het duikteam behartigen.
            2. Blz. 49 Brandweerkazernes in Heerde en Wapenveld in stand houden en de huidige inspanningen voor onze (vrijwillige) brandweermensen continueren.
          8. Blz. 50 Handhaving
            1. Blz. 51 Handhaving op basis van het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, (VTH).
            2. Blz. 52 Handhaving wanneer de toegankelijkheid van de openbare ruimte in gevaar komt.
            3. Blz. 53 Handhaving wanneer sprake is van uitkeringsfraude.
      2. Blz. 54 2. Collegeprogramma Bedrijfsvoering
        1. Blz. 55 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 56 Financiën
            1. Blz. 57 Binnen het sociaal domein zijn de verplichtingen in beeld en zijn er afspraken over de wijze waarop de raad gebruik en kosten kan monitoren.
            2. Blz. 58 De dienstverlening van de gemeente (onder andere leges) is zoveel mogelijk kostendekkend.
            3. Blz. 59 De financiële risico’s zijn inzichtelijk en er komt een midzomeranalyse
            4. Blz. 60 De lokale lastendruk stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
            5. Blz. 61 Inwoners met een minimuminkomen en geen vermogen komen in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
            6. Blz. 62 Inzetten op versterking van de financiële positie van de gemeente om tegenvallers op te kunnen vangen en noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
            7. Blz. 63 Slim gebruik maken van financieringsmogelijkheden bij rijk en provincie om ambities in te vullen.
          2. Blz. 64 Dienstverlening ambtelijke organisatie
            1. Blz. 65 De begrippen omgevingsbewust en ondernemend staan centraal in de gemeentelijke organisatie. De betekenis hiervan voor het dagelijks handelen en de dienstverlening aan inwoners en ondernemers is blijvend onderwerp van gesprek.
            2. Blz. 66 Duidelijkheid wat de rol van inwoners is bij inwoners- en overheidsparticipatie en de mogelijkheden die zij hebben.
            3. Blz. 67 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een ambtelijke organisatie die denkt in kansen binnen wet- en regelgeving en financiële mogelijkheden.
            4. Blz. 68 Inwoners en ondernemers mogen rekenen op een tijdige behandeling van hun (aan)vragen binnen de gestelde termijnen.
            5. Blz. 69 Inwoners en ondernemers zijn, ook ambtelijk, altijd van harte welkom met hun vragen en ideeën.
            6. Blz. 70 Transparante servicenormen van de gemeentelijke organisatie die inzichtelijk zijn voor inwoners en ondernemers.
          3. Blz. 71 Personeel en Organisatie
            1. Blz. 72 Actief deelnemen in de Talentenregio.
            2. Blz. 73 Bij vacatures benadrukken dat wij een inclusieve organisatie (willen) zijn.
            3. Blz. 74 De HR-visie voor de organisatie in praktijk brengen
            4. Blz. 75 Investeren in jonge medewerkers.
            5. Blz. 76 Jong talent vasthouden en zorgen dat wij ook een aantrekkelijke woongemeente voor hen zijn.
            6. Blz. 77 Onderzoeken of het mogelijk is om vacatures tegelijkertijd voor de doelgroep (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) en bij de Talentenregio uit te zetten.
          4. Blz. 78 Inkoop
            1. Blz. 79 Bij aanbestedingen worden lokale/regionale ondernemers de mogelijkheid tot deelname geboden. We benutten de inkoopkaders ten volle en laten het aan lokale ondernemers over om zich zo te organiseren, dat zij de dienst of het werk uit kunnen voeren.
            2. Blz. 80 Bij bouwprojecten van de gemeente is het een voorwaarde om leerling bouwplaatsen in te richten en uit te voeren.
            3. Blz. 81 Eind 2019 is een actieplan maatschappelijk verantwoord inkopen gereed.
            4. Blz. 82 Er worden zo veel mogelijk fairtrade producten ingekocht en duurzame materialen gebruikt.
          5. Blz. 83 Basisregistratie/ Informatisering/ elektronische dienstverlening
            1. Blz. 84 Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is voor iedereen beschikbaar.
            2. Blz. 85 Data gedreven werken door informatie uit internet en sociale media te halen.
            3. Blz. 86 De data die wij generen, beheren en delen is volledig, betrouwbaar en geïntegreerd voor alle taakvelden, eenvoudig benaderbaar voor inwoners, ondernemers en organisaties en uitwisselbaar met andere (semi)overheden.
            4. Blz. 87 De digitale agenda 2020 als leidraad volgen.
            5. Blz. 88 Naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en privacy wetgeving.
            6. Blz. 89 Ons zaaksysteem is efficiënt en toegerust voor de (digitale) dienstverlening.
            7. Blz. 90 Samenwerken met ketenpartners in de uitwisseling van gegevensbeheer.
            8. Blz. 91 Waar nodig optimaliseren van de (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
          6. Blz. 92 Overhead (gemeentebestuur en ambtelijke organisatie)
            1. Blz. 93 Besluiten welke maatregelen genomen moeten worden om het raadhuis toekomstbestendig functioneel bruikbaar en energetisch duurzaam in gebruik te maken.
      3. Blz. 94 3. Collegeprogramma (Openbare)ruimte, ondernemen en wonen
        1. Blz. 95 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 96 Leefbaar buitengebied
            1. Blz. 97 Bestaande agrarische bedrijven krijgen ruimte voor ontwikkelingen voor zover deze bijdragen aan het behoud en verbetering van de kwaliteit van het landschap en aan een schone en gezonde leefomgeving.
            2. Blz. 98 De agrarische belangen en belangen van natuur en milieu mogen niet los van elkaar gezien worden. Wij overleggen hierover met bewoners en agrariërs.
            3. Blz. 99 Onze bermen houden we vrij van jonge opslag om de aantrekkelijkheid voor wild te verkleinen.
            4. Blz. 100 We beheren bermen en slootkanten ecologisch en communiceren waarom we dat doen.
            5. Blz. 101 We gaan duurzaam om met de natuurlijke kwaliteiten, onder andere door invulling te geven aan het bestaande landschapsontwikkelingsplan (LOP). Landschapsontwikkeling wordt onderdeel van de omgevingsvisie.
            6. Blz. 102 We werken samen met andere partijen in de uitvoering van het klimaatadaptatieplan (waterrobuustheid en klimaatbestendigheid).
            7. Blz. 103 We werken samen met partijen in het project Hattemerpoort (inclusief herontwikkeling Ennerveld) en aan de visie Hoenwaard.
            8. Blz. 104 We werken volgens de gedragscode bestendig beheer groenvoorzieningen, bosbeheer en natuurbeheer.
          2. Blz. 105 Openbare ruimte en mobiliteit
            1. Blz. 106 (Her)inrichting van de openbare ruimte vindt, in overleg met aanwonenden en ondernemers, plaats binnen de wettelijke kaders en het gemeentelijk beleid.
            2. Blz. 107 Bij herstructureringsprojecten in de openbare ruimte afwegen of auto’s te gast kunnen zijn.
            3. Blz. 108 De beheerplannen voor de openbare ruimte zijn actueel.
            4. Blz. 109 De werkgroep Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) van het Platform Gehandicaptenbeleid wordt standaard uitgenodigd voor advies bij herinrichtingsprojecten.
            5. Blz. 110 Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) actualiseren.
            6. Blz. 111 Samen met de regiogemeenten bij de provincie aandringen op maatregelen op de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en waar nodig te verbeteren.
            7. Blz. 112 Samen met de regiogemeenten dringen we bij provincie en rijk aan op maatregelen om filevorming op de A50 te voorkomen.
            8. Blz. 113 Samen met inwoners, ondernemers en VVN inventariseren van verkeersonveilige situaties in de gemeente.
            9. Blz. 114 We staan open voor initiatieven die de beleefbaarheid van het Apeldoorns Kanaal stimuleren
            10. Blz. 115 We vervangen bruggen wanneer ze afgeschreven zijn en de (verkeers)veiligheid in gevaar komt.
          3. Blz. 116 Omgevingsvisie
            1. Blz. 117 Uitvoering geven aan het plan van aanpak omgevingsvisie.
            2. Blz. 118 We passen uitnodigingsplanologie toe bij robuuste ontwikkelingen.
          4. Blz. 119 Centra Heerde en Wapenveld
            1. Blz. 120 Besluitvorming over versterking van het centrum van Wapenveld met Hof van Cramer.
            2. Blz. 121 De gemeente participeert in de Nieuwe Winkelstraat (DNWS).
            3. Blz. 122 Duidelijkheid krijgen over de ruimtelijke economische opgave door onder andere actualisatie van het verkeerscirculatieplan centrum Heerde, inzicht in de parkeerbehoefte en afweging volgens de ladder voor duurzame verstedelijking.
            4. Blz. 123 Het autoluw maken van dorpscentrum Heerde (auto te gast) bij evenementen wordt, in overleg met ondernemers, uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan.
            5. Blz. 124 Ondernemers in Heerde oriënteren zich op een ondernemersfonds; de gemeente wordt in dat geval het (wettelijke) heffingsorgaan.
            6. Blz. 125 Ondernemers worden in staat gesteld om de dorpscentra te laten bruisen. De gemeente benut de mogelijkheden om hen hierin te faciliteren.
            7. Blz. 126 Toepassen van de centrumvisie Heerde.
            8. Blz. 127 Voortvarende herontwikkeling van het hart van Heerde (gemeentewerf, Van Setten van Loenen).
          5. Blz. 128 Toerisme
            1. Blz. 129 Cittaslow-keurmerk ook digitaal promoten en Cittaslow-ambassadeurs benutten en verbinden om de gezamenlijke ambitie van Visit Heerde, (recreatie)ondernemers en gemeente te bereiken.
            2. Blz. 130 De infrastructuur in het gemeentelijk bosgebied willen wij in stand en toegankelijk houden.
            3. Blz. 131 Met ondernemers die bijdragen aan het ondernemersfonds bespreken we hoe geld uit dit fonds gebruikt kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving om recreanten en toeristen (nog meer) te verleiden tot een bezoek aan en verblijf in onze gemeente.
            4. Blz. 132 Promotie en marketing van de gemeente financieel faciliteren wij via Visit Heerde (inclusief een betaalde kracht voor 2018-2020).
            5. Blz. 133 Promotie van cultuurhistorische lokale ‘parels ‘stimuleren.
            6. Blz. 134 Samen met Visit Veluwe, recreatiebedrijven, cultuurpartners en overige ondernemers dragen wij bij aan de ambitie van de Veluwe op 1 in de Veluweagenda.
            7. Blz. 135 Wij nemen deel aan het Programma Vitale Vakantieparken met als doel vakantieparken te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
            8. Blz. 136 Wij willen uitbreiding van verblijfsrecreatie en toerisme mogelijk maken, met name de vestiging van een hotel.
          6. Blz. 137 Economie
            1. Blz. 138 De innovaties in energetische duurzaamheid, de energietransitie, de zorg en de circulaire economie zien we als mogelijkheden om lokaal en regionaal werkgelegenheid te creëren.
            2. Blz. 139 De verkeersverbindingen in en van de gemeente met de regio en daarbuiten zijn kwalitatief goed.
            3. Blz. 140 Een aangenaam vestigingsklimaat bieden zodat ondernemers naar de gemeente komen of hier blijven en dit faciliteren binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.
            4. Blz. 141 Er worden bedrijfsbezoeken gebracht waarin verwachtingen ten aanzien van een duurzaam gezonde arbeidsmarkt met elkaar worden besproken.
            5. Blz. 142 Het ondernemersloket willen we voortzetten.
            6. Blz. 143 In de arbeidsmarktregio vragen we blijvend aandacht voor een goede aansluiting tussen onderwijs en ondernemers om jonge inwoners een goede kans te bieden op de arbeidsmarkt.
            7. Blz. 144 Lokaal participeert de gemeente in het GOO (Gezamenlijk Ondernemers Overleg), regionaal in de economische regio’s Zwolle en Cleantech Regio Stedendriehoek.
            8. Blz. 145 Met het ondernemersevent zetten ondernemers, onderwijs en overheid zich op de kaart, ontmoeten zij elkaar en wisselen zij informatie uit hoe zij elkaar kunnen versterken.
            9. Blz. 146 Samen met gemeenten en provincies (blijven) zorgen we voor voorwaarden en condities om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk te vullen met daarbij oog voor onze eigen positie.
            10. Blz. 147 Wij houden vast aan de zondagsrust voor winkels (detailhandel) en stimuleren dat op werkdagen de openstelling van winkels zo veel mogelijk uniform is.
            11. Blz. 148 Wij nemen deel aan een regionaal werkgeversservicepunt.
            12. Blz. 149 Wij stimuleren de transitie naar duurzaam en circulair (agrarisch) ondernemerschap.
            13. Blz. 150 Wij zijn gesprekspartner voor ondernemers over revitalisering van bestaande bedrijventerreinen.
          7. Blz. 151 Duurzaamheid
            1. Blz. 152 Bewustwording bevorderen van de noodzaak om duurzaam voor onze aarde te zorgen, inwoners en ondernemers te prikkelen om hier een bijdrage aan te leveren en initiatieven te stimuleren en te faciliteren.
            2. Blz. 153 De kadernota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 en de contourennota lokaal klimaatbeleid 2017-2021 geven inzicht in de bestaande situatie.
            3. Blz. 154 Deelname aan de uitvoering van het Gelders Energie Akkoord inclusief het Energieloket Veluwe Duurzaam.
            4. Blz. 155 Het (potentieel) gebruik van zonne-energie en andere duurzame energiebronnen wordt als meerwaarde meegewogen bij toepassing van uitnodigingsplanologie.
            5. Blz. 156 Inwoners en ondernemers vragen we om mee te denken over een communicatieplan om een duurzame gemeente vorm te kunnen geven en dit plan vervolgens uit te rollen.
            6. Blz. 157 Mogelijkheden bij rijk, provincie, ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en anderen benutten om duurzaamheidsambitie in te vullen en actieve deelname in de Cleantech Regio.
            7. Blz. 158 Revolving fund Duurzaamheidslening particulieren en Stimuleringslening voor verenigingen/instellingen en non-profit organisaties instellen, voor zover de markt geen vergelijkbaar alternatief heeft.
            8. Blz. 159 Samen met het bedrijfsleven, energiecorporatie(s) en inwoners een plan maken (gereed eind 2019) voor het toepassen van duurzame (wind- en zonne)energie in de gemeente of regio, waarin ook het draagvlak in potentiële gebieden is meegenomen.
            9. Blz. 160 Te streven naar 100% circulaire afvalinzameling in 2025.
            10. Blz. 161 Uitgangspunt is gasloos bouwen, tenzij.
            11. Blz. 162 Wij maken een actieplan Heerde circulair samen met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en betrekken de rijksambities daarbij.
          8. Blz. 163 Bouwen en Wonen
            1. Blz. 164 Blijvend stimuleren en faciliteren van (kleinschalige) nieuwbouwprojecten in de dorpen op inbreidingslocaties met behoud van de identiteit van de dorpen.
            2. Blz. 165 De mogelijkheden voor het financieel stimuleren van het collectief particulier opdrachtgeverschap door de provincie worden verkend.
            3. Blz. 166 De woonvisie en het woningbehoefteonderzoek worden operationeel gemaakt om als leidend beginsel te dienen voor afspraken met eigenaren van sociale woningbouw en initiatiefnemers voor nieuwbouw.
            4. Blz. 167 In prestatieafspraken en contacten met ontwikkelaars aandacht vragen om levensloopbestendig betaalbaar te bouwen voor jonge en oude inwoner, inwoners met een beperking, statushouders en inwoners die beschermd moeten wonen.
            5. Blz. 168 Inventarisatie (gereed eind 2019) van de inbreidings- en uitbreidingslocatie in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties.
            6. Blz. 169 Plannen voor andere (gemeenschappelijke) woonconcepten faciliteren.
            7. Blz. 170 Prestatieafspraken met eigenaren van sociale woningbouw maken.
            8. Blz. 171 Starterslening aanbieden.
            9. Blz. 172 Vervangende nieuwbouw in het buitengebied mogelijk maken voor zover het de kwaliteit van het gebied verbetert.
            10. Blz. 173 Wij faciliteren plannen voor duurzame nieuwbouw of verduurzaming van bestaande woningen.
            11. Blz. 174 Woningcorporaties en makelaars nemen deel aan het overleg om de woningbouwagenda te bepalen.
            12. Blz. 175 Woningsplitsing onder voorwaarden toestaan en hiervoor kaders maken.
          9. Blz. 176 Vliegveld Lelystad
            1. Blz. 177 Bestuurlijke bijdragen aan de lobby voor vervoer per internationale trein in Europa als alternatief voor het vliegverkeer.
            2. Blz. 178 Op verzoek faciliteren van bestaande en nieuwe inwonersinitiatieven die verslechtering van het leefklimaat proberen te voorkomen.
            3. Blz. 179 Wij blijven tezamen met regiogemeenten het gesprek met de minister over vliegveld Lelystad voeren.
          10. Blz. 180 Begraven
            1. Blz. 181 Uiterlijk in 2019 worden nadere keuzes gemaakt over de toekomstbestendigheid van begraven in de gemeente.
            2. Blz. 182 Voortgang geven aan het onderzoek om de tarieven voor begraven en beheer en onderhoud betaalbaar te houden.
      4. Blz. 183 4. Collegeprogramma Samenleving
        1. Blz. 184 Doelstellingen
          1. Blz. 185 Algemeen
            1. Blz. 186 De gemeente heeft een vangnet voor inwoners en ondersteunt verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
            2. Blz. 187 Initiatieven van inwoners faciliteren we zo nodig met een leefbaarheidsbudget.
            3. Blz. 188 Inwoners ouder dan 75 jaar krijgen per brief het aanbod of zij een gesprek willen met een vrijwilliger en we organiseren het aanbod van vrijwilligers om ouderen te bezoeken.
            4. Blz. 189 Verdere ontschotting van het sociaal domein ten behoeve van efficiënte en effectieve inzet van de middelen.
          2. Blz. 190 Preventie
            1. Blz. 191 Afspraken met partijen om het oplopen van (financiële) problemen te voorkomen en als gemeente het goede voorbeeld geven.
            2. Blz. 192 Afspraken met woningcorporatie over verantwoordelijkheden van partijen bij huurschulden en overige sociale problematiek.
            3. Blz. 193 Algemene voorzieningen faciliteren waarbij de huidige eigen bijdrage voor de algemene voorziening schoon en leefbaar huis niet wordt verhoogd.
            4. Blz. 194 Frequentie, bij de beoogde ontvangers passende, voorlichting en communicatie om inwoners te prikkelen hun rol te nemen en hen te informeren welke preventieve sociaal maatschappelijke ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
            5. Blz. 195 Het aanbod van sociaal maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen is zichtbaar in de dorpen en wordt waar nodig heroverwogen.
            6. Blz. 196 Onderzoeken of de Whatsapp buurtpreventie uitgebreid kan worden naar het sociaal domein om zo de zelfredzaamheid van inwoners in de groep te ondersteunen.
            7. Blz. 197 Waar mogelijk wordt laagdrempelige opvang met hulp van de samenleving geboden in bestaande accommodaties.
          3. Blz. 198 Laaggeletterdheid
            1. Blz. 199 Passend maatwerk aanbieden voor inwoners om hen taal-, reken- en digitaal vaardig te maken.
            2. Blz. 200 Samen met Oldebroek en Hattem faciliteren we partijen in het Taalpunt.
            3. Blz. 201 Volwassen inwoners die een uitkering ontvangen faciliteren om deel te nemen aan trainingen om taal-, reken- en digitale vaardigheden te leren.
          4. Blz. 202 Informatie en toegankelijkheid sociaal domein
            1. Blz. 203 In stand houden bestaande toegang via Centrum voor Jeugd en Gezin en Zorgvraag Heerde totdat het centrale loket is gerealiseerd.
            2. Blz. 204 Inwoners vinden bij het centrale loket een deskundig luisterend oor en een adequate aanpak van de vraag binnen een aanvaardbare termijn.
            3. Blz. 205 Waar mogelijk verdere ontschotting welzijn en zorg.
          5. Blz. 206 Wet publieke gezondheid / Volksgezondheid
            1. Blz. 207 Frequentie, bij de beoogde ontvanger(s) passende, voorlichting en communicatie over verslavingsproblematiek.
            2. Blz. 208 Preventieve activiteiten en begeleiding bij verslavingsproblematiek.
          6. Blz. 209 Zorg bij verward gedrag
            1. Blz. 210 Een regionale en lokale sluitende aanpak, waarbij aandacht is voor de combinatie van problemen die tot verward gedrag leiden.
            2. Blz. 211 Er zijn duidelijke afspraken wie de regie voert.
            3. Blz. 212 We staan open voor vernieuwende vormen van zorg voor inwoners met verward gedrag.
            4. Blz. 213 Zorg en veiligheid voor personen met verward gedrag worden integraal (bestuurlijk) besproken en waar mogelijk geïntegreerd aangeboden voor alle inwoners.
          7. Blz. 214 Participatie en Werk
            1. Blz. 215 Als scholing of arbeidservaring nodig is voor inwoners die een uitkering hebben, zijn daarvoor mogelijkheden.
            2. Blz. 216 Door de aantrekkende arbeidsmarkt richten we ons meer en meer op inwoners die langduriger ondersteuning nodig hebben om een (betaalde) baan te vinden.
            3. Blz. 217 Inwoners worden persoonlijk ondersteund bij het vinden van een (betaalde) baan, waarbij de talenten van de persoon als uitgangspunt worden genomen.
            4. Blz. 218 Werkgevers worden actief benaderd voor vacatures, functiecreatie en geschikte werkzaamheden voor een bepaalde kandidaat.
          8. Blz. 219 Vrijwilligers en Mantelzorg
            1. Blz. 220 In stand houden mantelzorgcompliment.
            2. Blz. 221 Initiatieven uit de samenleving benutten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen.
            3. Blz. 222 Inzetten op het vinden, versterken en verbinden van mantelzorgers en vrijwilligers. Voor mantelzorgers zodanig dat zij ook mee kunnen doen in de samenleving
            4. Blz. 223 Lokale scholen stimuleren om mantelzorgvriendelijk te worden en aandacht te geven aan het belang van vrijwilligerswerk.
            5. Blz. 224 Respijtzorg voor mantelzorgers.
          9. Blz. 225 Basismobiliteit
            1. Blz. 226 Bezien of de doelgroepen de juiste vorm van vervoer hebben, er combinaties kunnen worden gemaakt en of vervoer door vrijwilligers kan bijdragen aan beperking van de kosten
            2. Blz. 227 Voor de doelgroep is er passend vervoer.
          10. Blz. 228 Kunst en Cultuur/Sport
            1. Blz. 229 Het Kindpakket maakt het mogelijk dat kinderen, die in armoede leven, deelnemen aan sport-, kunst- en cultuuractiviteiten
            2. Blz. 230 Nadruk leggen op verbindende activiteiten en lokaal cultureel erfgoed in de vorm van gebruiken, gebouwen en activiteiten.
            3. Blz. 231 Regionale samenwerking zoeken om culturele activiteiten te faciliteren
            4. Blz. 232 Regionale samenwerking zoeken om sport activiteiten te faciliteren.
            5. Blz. 233 Stimuleren en faciliteren van culturele activiteiten.
            6. Blz. 234 Stimuleren en faciliteren van sport activiteiten.
          11. Blz. 235 Onderwijs / Jeugdhulp overige voorzieningen
            1. Blz. 236 Gezonde schoolaanpak vanuit de GGD.
            2. Blz. 237 Onderwijs, maatschappelijke voorzieningen en (ambulante) ondersteuning signaleren vroegtijdig en er zijn afspraken dat benodigde ondersteuning tijdig wordt gegeven.
            3. Blz. 238 Opvoeders hebben zelf de regie in de opvoeding, maar als zij hun verantwoordelijkheid niet (kunnen) nemen, worden zij ondersteund om dat wel te kunnen .
            4. Blz. 239 Scholen, gemeente en maatschappelijke partners maken een jeugdagenda, waarin onder meer aandacht is voor gezondheid, natuur en voedselverspilling.
            5. Blz. 240 Voldoende voorzieningenaanbod voor opvoeders en jeugd.
            6. Blz. 241 We blijven in gesprek met stchting PrOo over openbaar onderwijs in De Heerd.
          12. Blz. 242 Accommodaties (sociaal Domein)
            1. Blz. 243 Accommodaties worden zo veel mogelijk door inwoners en gebruikers onderhouden en beheerd en er zijn sluitende afspraken met gebruikers over de organisatie daarvan.
            2. Blz. 244 De gemeente heeft alleen eigendommen wanneer dit niet op een andere manier te realiseren is.
            3. Blz. 245 Onderzoek en besluitvorming over een toekomstbestendige bestaande accommodatie in Veessen.
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap