Portefeuillehouder
Jan Willem Wiggers
Wolbert Meijer

Verzoekt het college:

1. alle mogelijkheden die tot hun beschikking staan aan te wenden om de huidige voorgedragen routevarianten f te wijzen vanwege de negatieve effecten van het liegverkeer van en naar Leystad Airport op de leefbaarheid van woonkernen in gemeente Heerde en omringende woonkernen in de buurgemeenten, alsmede op de Veluwe;

2. om de samenwerking te blijven zoeken met andere gemeenten in Overijssel en Gelderland die que ligging in een soortgelijke situatie verkeren;

3. deze motie te delen met de gemeenteraden van de Provincies Overijssel en Gelderland die que ligging in een soortgelijke situatie verkeren;

4. deze motie te delen met Gedeputeerde Staten alsmede Provinciale Staten Gelderland;

5. te onderzoeken of en welke mate de milieueffect rapportage onvolledig is omdat over een grotere afstand op 1800 meter wordt gevlogen dan oorspronkelijk voorzien. En wanneer er sprake is van een onvolledigheid van het m.e.r., aansluiting te zoeken bij een mogelijk kort geding dat Vliegveld Teuge en haar aandeelhouders tegen de staat wil houden.



Toelichting

--

Kwaliteit

Door middel van memo ARI 2020-37 is de raad geïnformeerd over de Kamerbrief van de Minister waarin het uitstel van de opening van Lelystad Airport is aangekondigd en waarin wordt ingegaan op de stikstofuitstoot van Lelystad Airport. Ook is informatie verstrekt over de actie rond de stuitingsbrieven. Punten 2,3, 4 en 5 zijn inmiddels afgerond. 
Er is op dit moment geen nadere informatie over de voortgang van de besluitvorming rond de Luchtvaartnota 2020-2050 en Lelystad Airport.

De Luchtvaartnota 2020-2050 is door de regering vastgesteld. Deze moet nog behandeld worden in de Tweede Kamer. Er zijn zienswijzen ingediend met betrekking tot de Luchtruimherziening en de Aanvraag voor de Wet Natuurbescherming van de Wnb. De samenwerking op de Noord-Veluwe is inmiddels uitgebreid met de gemeenten Epe en Voorst.

Het onderwerp is controversieel verklaard. 

In het regeerakkoord is opgenomen dat in 2022 bij de besluiten over de toekomst van Schiphol en zijn omgeving ook de opening van Lelystad Airport betrokken zal worden. Hierbij zullen de laagvliegroutes in ogenschouw worden genomen. Wat dit betekent, moet nog afgewacht worden. Er is nog geen besluit genomen over de WNB-vergunning van Lelystad Airport. De minister blijft aangeven dat vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen vanaf Lelystad Airport. Volgens onze informatie houdt dit nog steeds in dat vanaf Wezep en boven de gemeente Heerde doorgestegen wordt van  6000 naar 9000 voet. Het standpunt van de gemeenten op de Noord-Veluwe is nogmaals onder de aandacht gebracht van de onderhandelaars van de partijen en de informateurs.